MomsMail 2017, uge 25

Kære læser !

MomsMail i denne uge indeholder nyt fra alle kilder, men der er ikke nyheder, som direkte stikker markant ud.

I stedet kan jeg bruge tiden på at informere om, at vi snart går på ferie. Vi gør som vi plejer og samler nyhederne fra uge 28 og fem uger frem.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Momsfritagelse - salg af to...
Energi & Forsyning - Juni 2017
Praksis for momsfritagelse for betalingstransaktioner ændres
Finansielle virksomheder ekskluderes (måske) fra momsfritagelsen for selvstændige grupper
Sidste nyt om ATP-momstilbagesøgningssagerne
Analysis and WTO Implications of the Proposed ?Border Adjusted? Tax
Challenging the Validity of EU Customs Measures Before the Court of Justice of the EU: Please Use the Back Door
EU Economic Sanctions Law Against Russia After the 'Rosneft' Judgment by the Grand Chamber of the Court of Justice of the European Union: Get Me a Lawyer!
Customs Valuation and Transfer Pricing: Legal Rules, Practices - A China Case Study - and Proposals to Address the Significant Concern for Cost-Efficient Compliance and Trade Facilitation
Korean Tax Authorities? Taxation of Foreign-Invested Enterprises Which Are Related Parties
Book Review: Single Windows and Trade Facilitation (1st ed.), Dennis Ndonga. (Alphen aan den Rijn: Kluwer Law International. 2015)
International VAT Monitor: 3 - 2017

Udkast til styresignal
Genoptagelse - moms - udenlandske fællesregistreringer - udkast til styresignal

Styresignaler
Praksisændring - Genoptagelse - Momsfritagelse af undervisning i sprog, musik, legemsøvelser, håndarbejde, tegning, bogføring og maskinskrivning mv. - styresignal
Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift af visse pantebreve i fast ejendom, som efter tinglysningen omdannes til ejerpantebreve – styresignal

Domme
Syn og skøn - honorar til fratrådt skønsmand
Afvisning af anmodning om syn og skøn
Registreringsafgift - bopæl - dobbeltdomicil - opgørelse af opholdsdage

Nyt fra domstol.dk

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Momsfritagelse - salg af to...

Skatterådet har i et nyligt offentliggjort bindende svar afgjort, at en almen boligforening kunne sælge to storparceller uden tillæg af moms

EY

Energi & Forsyning - Juni 2017

I denne udgave kan du læse om den politiske aftale om økonomiske regulering af fjernvarmesektoren, som blev vedtaget den 2. juni 2017. Du får også et overblik over den nye bekendtgørelse om forrentning i varmesektoren, der netop er sendt i høring. Endvidere sætter vi fokus på overskudsvarme i et afgiftmæssigt perspektiv.

  • Økonomisk regulering af fjernvarmesektoren - ny politisk aftale. Økonomisk regulering af fjernvarmesektoren har været på det politiske tegnebræt flere gange, og særligt siden vækstaftalen fra 2014 og den omtalte 'Ib Larsen-rapport' har forventningen været, at reguleringen kom inden længe. Med den seneste politiske aftale tyder alt på at reguleringen kommer, bl.a. da aftalen er tiltrådt af næsten alle partierne i Folketinget.
  • Ny bekendtgørelse om forrentning i varmesektoren sendt i høring. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet fremsatte i maj måned et lovforslag om kommunalt ejede varmeselskabers udlodning af forrentning af indskudskapital. Lovforslaget nåede igennem 3. Folketingsbehandling, inden Folketinget gik på sommerferie og blev dermed endelig vedtaget. Allerede under førstebehandlingen understregede minister Lars Christian Lilleholt, at yderligere bekendtgørelser var på vej. Seneste skud på stammen er et udkast til en bekendtgørelse, som er sendt i høring af Energistyrelsen, den 16. juni 2017
  • Overskudsvarme i et afgiftsmæssigt perspektiv. Flere og flere virksomheder har overskudsvarme, som kan udnyttes internt eller sælges. En af de oftest nævnte barrierer for udnyttelsen af overskudsvarmen er overskudsvarmeafgiften.

EY

Praksis for momsfritagelse for betalingstransaktioner ændres

I forlængelse af Højesterets dom i Ekspres Bank-sagen sidste år har SKAT nu offentliggjort et udkast til styresignal, der ændrer praksis for momsfritagelsen for betalingstransaktioner. Visse it-ydelser skal nu anses for momsfritagne betalingstransaktioner.

EY

Finansielle virksomheder ekskluderes (måske) fra momsfritagelsen for selvstændige grupper

Generaladvokaten har i to konkrete sager for EU-Domstolen indstillet, at momsfritagelsen for selvstændige grupper ikke kan omfatte virksomheder med finansielle aktiviteter. Dette kan få stor betydning for dansk praksis og i særdeleshed for de finansielle virksomheder, der allerede har indrettet sig under en selvstændig gruppe.

EY

Sidste nyt om ATP-momstilbagesøgningssagerne

Ifølge seneste udmelding fra SKAT kan de virksomheder, der har anmodet SKAT om tilbagebetaling af moms som følge af den såkaldte ATP-sag, forvente, at behandlingen af deres tilbagebetalingskrav påbegyndes umiddelbart efter sommerferien.

Global Trade and Customs Journal

Analysis and WTO Implications of the Proposed ?Border Adjusted? Tax

The proposed ‘border-adjusted’ tax would be superior to the corporate income tax because it would derail a multiplicity of tax avoidance strategies and provide significant incentives for investment. However, if enacted with discriminatory deductions, it will likely unleash a flood of countervailing duty actions against US products. To the extent the expected boom in US exports is deflated through such actions, the US dollar cannot be reasonably expected to appreciate in a proportion such that the effects of this tax on US import prices are neutralized. So this would be the ‘Holy-Grail’ of tax reform, but with a price tag attached.

Global Trade and Customs Journal

Challenging the Validity of EU Customs Measures Before the Court of Justice of the EU: Please Use the Back Door

The Treaty on the Functioning of the European Union introduced a new admissibility test to determine when economic operators are able to challenge the validity of EU acts of general application, such as EU customs-related measures, ‘directly’ before the Court of Justice of the EU (‘action for annulment’). Prior to the introduction of this new test, the position in practice was that economic operators had to challenge EU measures of general application ‘indirectly’. An ‘indirect challenge’ was made by bringing an appeal against national measures applying the EU act, before the court of an EU Member State, which could then refer a question on the validity of the underlying EU measure to the Court of Justice of the EU (‘request for a preliminary ruling’).

Global Trade and Customs Journal

EU Economic Sanctions Law Against Russia After the 'Rosneft' Judgment by the Grand Chamber of the Court of Justice of the European Union: Get Me a Lawyer!

Selected features of the recent ‘Rosneft’ judgment by the Court of Justice of the European Union deal with the EU law of embargoes and economic sanctions. It has altered the judicial review mechanism in such matters because it allows foreign companies to seek ‘preventative’ preliminary rulings before the Court of Justice to challenge national implementing measures of EU embargoes even before the measures are operative. This adds to the already existing EU judicial review mechanism. At the same time, the decision in ‘Rosneft’ is also interesting because it elaborates on the EU law aspects of criminal sanctions applied by EU Member States for breaches of embargoes as well as on how to interpret certain technical concepts of the EU Russia embargo.

Global Trade and Customs Journal

Customs Valuation and Transfer Pricing: Legal Rules, Practices - A China Case Study - and Proposals to Address the Significant Concern for Cost-Efficient Compliance and Trade Facilitation

The intertwined relationship between Customs valuation and transfer pricing has caused significant concern of costs for international trade compliance and efficiency. There are sets of international and national rules for the two related matters of similar purpose, and the gap between the rules and administrations is obvious and room to improve significant. The China case study calls the public and private sectors to work together for a better business climate for compliance and efficiency in this regard.

Global Trade and Customs Journal

Korean Tax Authorities? Taxation of Foreign-Invested Enterprises Which Are Related Parties

Authors: Jeong Cheol Cho, Partner at Yulchon LLC, practices primarily in litigation area.

Global Trade and Customs Journal

Book Review: Single Windows and Trade Facilitation (1st ed.), Dennis Ndonga. (Alphen aan den Rijn: Kluwer Law International. 2015)

Authors: Michael Lux, Inter alia, head of the units ‘Customs Legislation’ and ‘Customs Procedures’ at the EU Commission.

International VAT Monitor (IVM)

International VAT Monitor: 3 - 2017

I denne udgave:

  • US Border Adjustment Tax, a New VAT in Town?
  • The End of Cost Sharing as We Know It?
  • The Devil Is in the Detail: An Analysis of the ECJ’s Attributes to the Fixed Establishment Concept
  • VAT and Directors’ Fees in the Benelux
  • Immovable Property - Increased Harmonization Regarding Place of Supply
  • A Proposal for the Development and Testing of a Diagnostic Tool for Assessing VAT Compliance Costs

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Genoptagelse - moms - udenlandske fællesregistreringer - udkast til styresignal

17-0838778

SKAT har vurderet spørgsmålet, om EU-domstolens dom i sag C-7/13, Skandia America Corp. (USA) den 17. september 2014, betød en ændring af dansk praksis. SKAT finder, at dommen underkender SKM2007.295.SR for så vidt angår spørgsmålet, om udenlandske fællesregistreringer kan tillægges betydning ved anvendelsen af den danske momslov. Fællesregistreringer i visse tredjelande, fx Norge, skal behandles momsmæssigt på samme måde som fællesregistreringer i EU-lande.

 

Styresignal: Praksisændring - Genoptagelse - Momsfritagelse af undervisning i sprog, musik, legemsøvelser, håndarbejde, tegning, bogføring og maskinskrivning mv. - styresignal

SKM2017.415.SKAT

Undervisning i sprog, musik, legemsøvelser, håndarbejde, tegning, bogføring og maskinskrivning leveret uden for egentlige skoleforløb er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, når undervisningen har et fagligt indhold og niveau svarende til, hvad der udbydes på momsfritagne skoler eller universiteter.

 

Styresignal: Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift af visse pantebreve i fast ejendom, som efter tinglysningen omdannes til ejerpantebreve – styresignal

SKM2017.412.SKAT

Styresignalet indeholder en ændring af praksis og retningslinjer for tilbagebetaling af tinglysningsafgift vedrørende tinglysning af visse pengeinstitutpantebreve i fast ejendom, som efter tinglysningen omdannes til ejerpantebreve. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelse i sagen SKM2016.485.LSR. Styresignalet beskriver praksisændringen, frister for genoptagelse og krav til dokumentation ved anmodning om genoptagelse.

 

Kendelse: Syn og skøn - honorar til fratrådt skønsmand

SKM2017.414.VLR

Der skulle gennemføres et syn og skøn af et betydeligt antal udlejningsejendomme, der var ejet af dels et dansk selskab og gennem dette selskab dels af nogle udenlandske selskaber. Ejendommene var beliggende i udlandet.

Efter aftale mellem parterne og da skønsmanden også fandt det mest praktisk, blev det aftalt, at skønsmanden skulle forestå den praktiske indhentelse af det materiale, som skønsmanden havde brug for, samt at skønsmand også skulle sikre den praktiske adgang til de enkelte ejendomme. Dette skulle skønsmanden sørge for hos de relevante forretningsbestyrer af de udenlandske ejendomme, efter at rekvirenten havde oplyst om hvilke ejendomme og forretningsbestyrer der var tale om.

Efter at nogle få besigtigelser var gennemført fremsendte skønsmanden et aconto honorarkrav på kr. 356.250 incl. moms.

Inden parterne efter retsplejelovens § 208 havde udtalt sig om det fremsatte honorarkrav, fremlagde skønsmanden en lægeerklæring om, at han på grund af helbredsproblemer ikke kunne fortsætte som skønsmand.

Skønsmanden blev herefter fritaget for hvervet som skønsmand, men kravet om betaling af det fremsatte aconto honorarkrav blev opretholdt.

Såvel rekvirenten som SKAT indstillede efter retsplejelovens § 208, at skønsmandens aconto honorarkrav, dog bortset fra skønsmandens dokumenterede udgifter til hotelophold mv., ikke blev godkendt af retten. Det var parternes hovedsynspunkt, at det beroede på skønsmandens forhold, at der som følge af dennes helbredsforhold ikke ville blive udfærdiget et skønserklæring, og at det materiale mv. som skønsmanden allerede havde fremskaffet ikke kunne anvendes af en anden skønsmand. Skønsmanden fremlagde på trods af opfordring hertil ikke sit fremskaffet materiale.

Byretten gav rekvirenten og SKAT medhold og afviste således, at skønsmanden var berettiget til noget honorar ud over det af parterne accepterede.

Landsretten stadfæstede byrettens kendelse med begrundelsen om, at det var skønsmandens, der var den nærmeste til, at bære ansvaret for, at der ikke ville blive udarbejdet en skønserklæring, og videre havde skønsmanden ikke dokumenteret, at de fremskaffede oplysning kunne anvendes af en anden skønsmand, at skønsmanden ikke havde dokumenteret, at det beroede på rekvirentens forhold, at det havde været mere kompliceret end forudsat, at fremskaffe det relevante materiale, som det var aftalt, at skønsmanden skulle fremskaffe.

 

Kendelse: Afvisning af anmodning om syn og skøn

SKM2017.413.BR

Der var indgivet anmodning om afholdelse af syn og skøn om hvorvidt en ejendom var anvendt til erhvervsmæssig udlejning, og i givet fald hvad lejelindtægterne ville udgøre.

Anmodningen var indgivet af en statsautoriseret revisor på vegne af en skatteyderen.

SKAT nedlagde påstand om afvisning af anmodningen om afholdelse af syn og skøn, da et syn og skøn om hvorvidt ejendommen var anvendt til erhvervsmæssig udlejning ville medføre en ikke tilladt juridisk vurdering fra skønsmandens side.

SKAT gjorde samtidig opmærksom på, at det hverken i anmodningen om syn og skøn eller på anden måde var fremlagt oplysninger, der dokumenterede, at indgivelsen af anmodningen om syn og skøn var sket af en repræsentant, der, jf. retsplejeloven § 260 kunne indgive en sådan anmodning.

Retten gav SKAT medhold og afviste anmodningen om afholdelse af syn og skøn, da en statsautoriseret revisor ikke opfylder kravet til i retssager, at give møde på vegne af andre jf. retsplejeloven §§ 260 og 261, der, jf. § 343, også var gældende i sager om syn og skøn.

 

Dom: Registreringsafgift - bopæl - dobbeltdomicil - opgørelse af opholdsdage

SKM2017.406.ØLR

Landsretten fandt det bevist, at appellanten havde opholdt sig i Danmark i mindst 185 dage i kalenderåret 2012. Landsretten lagde endvidere til grund, at appellanten havde sin private og erhvervsmæssige interesser i Danmark, og at dét var årsagen til, at hun i kalenderåret 2012 havde opholdt sig i mindst 185 dage i Danmark. Landsretten fandt derfor, at appellanten var hjemmehørende i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, jf. stk. 1, jf. også direktiv 83/182/EØF artikel 3 og 7, og EU-Domstolens praksis herom.

Landsretten stadfæstede derfor byrettens frifindelse af Skatteministeriet (SKM2017.42.BR).

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift af visse pantebreve i fast ejendom, som efter tinglysningen omdannes til ejerpantebreve - Udkast til styresignal
17-0630835

Styresignalet indeholder en ændring af praksis og tilbagebetaling af tinglysningsafgift vedrørende tinglysning af visse pengeinstitutpantebreve i fast ejendom, som efter tinglysningen omdannes til ejerpantebreve. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelse i sagen SKM2016.485.LSR. Styresignalet beskriver praksisændringen, frister for genoptagelse og krav til dokumentation ved anmodning om genoptagelse

Høringssvar:

  • Dansk Byggeri
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Nye straffesager

    SKM2017.409.ØLR

    Straf - momssvig - frifindelse - nye oplysninger

    T1 og T2 var tiltalte for momssvig ved som henholdsvis pro firma tegningsberettiget direktør og anpartshaver samt daglig leder i forening med en tredje person og med forsæt til momsunddragelse i perioden 10.02.09 til 30.09.10 at have angivet virksomhedens momstilsvar til 0 kr., selvom selskabets momstilsvar udgjorde 612.251 kr., også ifølge selskabets årsregnskab og bogføring, samt for perioden fra den 01.10.10-31.12.10 helt at have undladt at angive selskabets momstilsvar som var på 201.471 kr. Selskabet var for perioden 01.10.10-31.12.10 foreløbigt fastsat til 8.000 kr. i momstilsvar.

    T1 og T2 unddrog herved for 805.722 kr. i moms.

    T1 forklarede at han var stråmand og ingen indsigt havde i virksomhedens drift. Han har tidligere været selvstændig i 15-16 år, men har ikke erfaring med drift af selskaber. Han var klar over at den omtalte tredje person stod i "den sorte bog" så han var afskåret fra at stå som direktør. Han har modtaget 3.000 kr. i løn om måneden for at være direktør og har 2-3 gange underskrevet regnskabet hos revisoren, det gjorde han også i december 2010.

    T2 forklarede at han havde et selskab. Han ville starte noget nyt med den tredje person. De lavede et selskab hvis form var passende for virksomheden. Han bad sin far underskrive stiftelsespapirerne og om at underskrive regnskabet inden udgangen af 2010. I løbet af de første 6 måneder brændte deres regnskabssystem sammen. Det hele skulle genetableres. Det er grunden til, at der var angivet 0 kr. i momstilsvar i de første 7 kvartaler. Det var ikke ham, der indberettede moms og ved ikke, hvem der gjorde det. Den sidste revisor de havde fik samlet det hele. Han var ikke klar over, at der var en momsrestance, før SKAT kom på besøg.

    Byretten fandt T1 skyldig i momssvig. Ved at lade sig registrere som direktør, for hvilket han blev honoreret med 3.000 kr. om måneden og flere gange at have underskrevet årsregnskabet uden at have sat sig ind i regnskabet, har han accepteret risikoen for at selskabet blev drevet med ham som direktør, uden at reglerne om afregning af moms blev fulgt. T1 idømtes 6 måneders betinget fængsel samt en tillægsbøde på 400.000 kr. Der tillagdes blandt andet vægt, at han havde en forventning om at få sin sag afgjort i december 2013. T2 fandtes som reel ansvarlig leder for selskabets drift skyldig i tiltalen og idømtes 6 måneders fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 800.000 kr.

    Landsretten frifandt T1 og T2 efter anklagemyndighedens endelige påstand efter afhøring af en revisor. Revisoren havde blandt andet forklaret, at han havde drøftet nul-angivelserne med de tiltalte og fortalt dem, at det ikke var i orden. Han skrev herefter efter aftale med de tiltalte til SKAT den 4. februar 2011, hvor han oplyste og angav den korrekte moms for perioden. Han havde ikke fået en kvittering og konstaterede senere, at hans momsindberetning ikke var registreret af SKAT. Han fik at vide, at det skulle være sket digitalt og ikke pr. brev, som han havde gjort i februar 2011. Derfor foretog han en digital indberetning af moms den 4. juli 2011.

    SKM2017.401.ØLR

    Straf - registreringsafgift - momssvig

    T var tiltalt i forhold I for svig med hensyn til registreringsafgift for perioden 5. juni 2007-20. december 2007 i 19 tilfælde i forening med to andre, hvorved staten blev unddraget 8.860.944 kr. i registreringsafgift. T var som forhold II tiltalt for momssvig for perioden 1. januar 2007-31. marts 2008 i forening med de to andre medtiltalte, hvorved staten blev unddraget for 6.876.201 kr. i moms. T havde sammen med medtiltalte ved afgiftsberigtigelsen over for SKAT fremlagt dokumenter, hvorefter bilerne skulle været købt gennem et spansk selskab. Dette firma var fiktivt eller dets firmanavn tiltog de tiltalte sig ret til at bruge i forbindelse med udstedelse af købs- og salgsdokumenter vedrørende biler, og hvor formålet med at udfærdige og gøre brug af disse købs- og salgsdokumenter alene var at give urigtige oplysninger om værdien af bilerne i relation til beregning af registreringsafgift og i forhold til at betale moms ved køb og salg af biler.

    T forklarede, at han alene har foretaget indkøbene af bilerne i Tyskland på grund af sine sprogkundskaber, og at han i øvrigt har handlet efter ordre eller instruks fra andre.

    Byretten fandt T skyldig i forsætlig overtrædelse af registreringsafgiftsloven samt skattesvig vedrørende forhold I bilerne 1-19, men blev frifundet vedrørende bilerne 13-17. T blev frifundet for forhold II, da der intet er i den skriftlige dokumentation, der med den fornødne sikkerhed beviser, at T har været klar over, at hans handlinger kunne anvendes og blev anvendt til momsunddragelse. T idømtes fængsel i 1 år 6 måneder samt en tillægsbøde på 1 mio. kr. samt betale 6.610.582 kr. i registreringsafgift til SKAT in solidum med medtiltalte. Ved strafudmålingen lagde retten til grund, at T næppe havde modtaget samme udbytte som de medtiltalte.

    Landsretten stadfæstede byretsdommen, med den ændring at dommens bestemmelse om erstatning udgår, da oplysningerne, der forelå om SKATs erstatningskrav var forbundet med en sådan usikkerhed, at det måtte udskydes til et civilt erstatningssøgsmål.

    SKM2017.400.ØLR

    Straf - skattesvig - sort aflønning

    T var tiltalt for skattesvig for indkomståret 2011. Han havde via Tast Selv angivet sin lønindkomst for lavt med 88.864 kr. T var chauffør og invalidepensionist. Han fik invalidepension efter at have brækket ryggen. Der var en aftale om, at han alene måtte arbejde 20 timer.

    T unddrog herved for 32.885 kr. i skat.

    T erkendte, at han havde kørt mere end de 20 timer på en 14 dagsperiode, som han indkomstangav til SKAT, men nægtede at have udført arbejde med betaling vedrørende de resterende timer. Han sad alene med i bilen som underviser, og han havde ikke mulighed for at afbryde turen, hvis denne tidsmæssigt strakte sig udover den aftalte arbejdstid. Han udfyldte lønsedler som om han var fører som led i undervisningen. Hans ansættelsesforhold var aftalt med Arbejdsformidlingen.

    Byretten tilsidesatte T's forklaring og fandt T skyldig i tiltalen. Retten lagde vægt på, at T flere gange forud for retssagen havde skiftet forklaring vedrørende sin ansættelse, at T's forklaring om at han ikke var fører af bilen eller fik betaling for køretiden, ikke finder støtte i udskrifter fra tachografen og køresedler og det forhold at vognmanden efterfølgende har kontrolleret og registreret hvor mange timer, at T var berettiget til at få betaling for. Endvidere indgik det i rettens vurdering, at der hos vognmanden var en kultur med sort aflønning af chauffører.

    T idømtes en bøde på 30.000 kr.

    Landsretten stadfæstede byretsdommen.

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 26-06-2017 - 25-07-2017

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 29-06-2017 dom i C-126/15 Kommissionen mod Portugal
    Fiskale bestemmelser

    Traktatbrud - punktafgifter på cigaretter - direktiv 2008/118/EF - forfald - tid og sted for afgiftens forfald - afgiftsmærker - fri bevægelighed for punktafgiftspligtige varer - tidsbegrænsning for markedsføring og salg af cigaretpakninger - proportionalitetsprincippet

    Tidligere dokument: C-126/15 Kommissionen mod Portugal - Dom
    Tidligere dokument: C-126/15 Kommissionen mod Portugal - Indstilling
    Tidligere dokument: C-126/15 Kommissionen mod Portugal - Ny sag

    Den 29-06-2017 indstilling i C-303/16 Solar Electric Martinique
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - Domstolens kompetence - EU-retlige bestemmelser, der er gjort anvendelige af national ret direkte og ubetinget - moms - oversøiske departementer - byggearbejder - begreb - salg og installation på ejendomme - solcellepaneler - solvandvarmere - betegnelse som »en enkelt ydelse«

    Tidligere dokument: C-303/16 Solar Electric Martinique - Dom
    Tidligere dokument: C-303/16 Solar Electric Martinique - Indstilling

    Den 29-06-2017 dom i C-288/16 L.C.
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - artikel 146, stk. 1, litra e) - fritagelse ved udførsel - tjenesteydelser, der er direkte knyttet til udførsel eller indførsel af varer - begreb

    Tidligere dokument: C-288/16 L.C. - Dom
    Tidligere dokument: C-288/16 L.Č. - Ny sag

    Den 04-07-2017 indstilling i C-308/16 Kozuba Premium Selection
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - fritagelse for leveringer af bygninger eller dele heraf og den tilhørende jord - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra j) - artikel 12, stk. 1, litra a), og stk. 2 - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«

    Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Dom
    Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Indstilling
    Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Ny sag

    Den 05-07-2017 indstilling i C-374/16 Geissel Butin
    Fiskale bestemmelser

    Fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 178, litra a) - fradragsret - betingelser for udøvelse - artikel 226, nr. 5) - nødvendige oplysninger på fakturaer - den afgiftspligtige persons adresse - god tro ved opfyldelse af kravene til fradrag af indgående afgift - unddragelse af loven eller retsmisbrug - nationale procedurer - effektivitetsprincippet

    Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - Dom
    Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - Indstilling

    Den 05-07-2017 indstilling i C-375/16 Butin
    Fiskale bestemmelser

    1. Forudsætter artikel 226, nr. 5), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momsdirektivet) angivelse af en adresse for den afgiftspligtige person, på hvilken han udøver sine erhvervsaktiviteter?

    2. Såfremt første spørgsmål besvares benægtende [...]

    Den 05-07-2017 indstilling i C-224/16 AEBTRI
    Toldunion

    Anmodning om præjudiciel afgørelse - toldunion - ekstern forsendelse - TIR-konventionen - transport på grundlag af TIR-carnet - TIR-forsendelse ikke afsluttet - den garanterende organisations ansvar - solidarisk hæftelse - de kompetente myndigheders forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den eller de direkte ansvarlige personer, før de retter krav mod den garanterende organisation - EF-toldkodeksens artikel 203 og 213 - fastlæggelse af, hvem der er debitorer for toldskylden - personer, der har erhvervet eller opbevaret varen, og som vidste eller med rimelighed burde have vidst, at varen var unddraget toldtilsyn

    Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - Dom
    Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - Indstilling

    Den 06-07-2017 dom i C-254/16 Glencore Agriculture Hungary
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 183 - princip om afgiftens neutralitet - fradrag for indgående afgift - godtgørelse af overskydende moms - kontrolsag - bøde pålagt den afgiftspligtige person under en sådan kontrolsag - forlængelse af fristen for tilbagebetaling - udelukkelse af betaling af morarenter

    Tidligere dokument: C-254/16 Glencore Agriculture Hungary - Dom
    Tidligere dokument: C-254/16 Glencore Grain Hungary - Ny sag

    Den 06-07-2017 dom i C-392/16 Marcu
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 199, stk. 1, litra c) - ingen momsregistrering - omvendt betalingspligt - det præjudicielle spørgsmåls hypotetiske karakter - afvisning af anmodningen om præjudiciel afgørelse

    Tidligere dokument: C-392/16 Marcu - Dom
    Tidligere dokument: C-392/16 Dumitru - Ny sag
    Tidligere dokument: C-392/16 Dumitru - Ny sag

    Den 11-07-2017 indstilling i C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma
    Fiskale bestemmelser

    Merværdiafgift - levering af lægemidler fra producenten til detailhandlende via grossister - artikel 73 og 90 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem - afgiftsgrundlag - lovbestemt forpligtelse for producenten til at indrømme en prisindekseret rabat - medlemsstatens afgiftsmyndigheder behandler rabatten som en prisnedsættelse for så vidt angår lovbestemte (offentlige) sygekasser, men ikke for så vidt angår private sygekasser - principper udviklet i sag C-317/94, Elida Gibbs - ligebehandlingsprincippet

    Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - Dom
    Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - Indstilling

    Den 13-07-2017 dom i C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra c) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i farvande i Den Europæiske Union og til at producere elektricitet om bord på et fartøj - motorbrændstof, der anvendes af et skib til at sejle fra det sted, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med dets første kommercielle last

    Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - Dom
    Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - Indstilling
    Tidligere dokument: C-151/16 Vakarų Baltijos laivų statykla - Ny sag

    Den 13-07-2017 dom i C-633/15 London Borough of Ealing
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - artikel 133 - fritagelse udelukket i tilfælde af risiko for konkurrenceforvridning til skade for momspligtige erhvervsvirksomheder - tjenesteydelser leveret af offentligretlige organer, som ikke arbejder med gevinst for øje

    Tidligere dokument: C-633/15 London Borough of Ealing - Dom
    Tidligere dokument: C-633/15 London Borough of Ealing - Indstilling

    Den 19-07-2017 dom i T-752/14 Combaro mod Kommissionen
    Toldunion

    Toldunion - associeringsaftale mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Republikken Letland - artikel 239 i forordning (EØF) nr. 2913/92 - godtgørelse af og fritagelse for importafgifter - indførsel af linnedstof fra Letland - billighedsklausul - særlig situation - urigtigheder eller åbenbar forsømmelighed - Kommissionens afgørelse, som fastslår, at der ikke er grundlag for fritagelse for importafgifter

    Tidligere dokument: T-752/14 Combaro mod Kommissionen - Dom

     

    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    Økofinrådets rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål

    BILAG til Forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse om bemyndigelse af Republikken Polen til at indgå en aftale med Ukraine, der indeholder bestemmelser, der fraviger artikel 2, stk. 1, litra d), og artikel 5 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår vedligeholdelsen af vejbroer på grænsen mellem Polen og Ukraine

    Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Polen til at indgå en aftale med Ukraine, der indeholder bestemmelser, der fraviger artikel 2, stk. 1, litra d), og artikel 5 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår vedligeholdelsen af vejbroer på grænsen mellem Polen og Ukraine

     

    Nyt fra Parlamentet

    EU og Verdenshandelsorganisationen  

    Bilag til forslag til rådets afgørelse om indgåelse af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og handel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union  

    Bilag til forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og handel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union  

    Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og handel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union  

    Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og handel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union  

     

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 214 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet. (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for elektricitet produceret på VE-anlæg).

    Bilag

    Bilag 5

    Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 221

    Redegørelse om omkostningsgodtgørelse

    Bilag 222

    Skatteministerens svar på EUU alm. del - spm. 68 om ændring af nummerplader

    Bilag 223

    Henvendelse af 22/6-17 fra Den Danske Dommerforening vedrørende nedsættelse af en skattekommission

    Spørgsmål og svar

    Spm. 329

    Spm. om, hvordan etableringen af Skatteankestyrelsen er gået fra at skulle give en besparelse og kortere sagsbehandling til i stedet at medføre en væs...  Svar  

    Spm. 330

    Spm. omat redegøre for, om forudsætningerne for besparelsespotentialerne ville holde, hvis ikke Skatteankestyrelsen også skulle behandle en stor mængd...  Svar  

    Spm. 355

    Spm. om, hvordan den købende virksomhed kan sikre dokumentation for, at den registrerede virksomhed har afregnet afgiften til SKAT af netop de varer, ...  Svar  

    Spm. 403

    Spm. om at oplyse størrelsen af tilbagebetalinger af registreringsafgift til leasingselskaber i perioden 2012-2016 samt tilgængelige tal for de første...  Svar  

    Spm. 404

    Spm. om at oplyse den gennemsnitlige tilbagebetaling af registreringsafgift til leasingselskaber i forhold til leasingperiodens længde, til skattemini...  Svar  

    Spm. 405

    Spm. om at redegøre for, om og hvordan man politisk vil kunne beslutte niveauet for registreringsafgift, til skatteministeren  Svar