Kære læser !
Jeg håber du har haft en god påske.
Der er masser af nyt fra både ind- og udland. En del står naturligvis i COVID-19's tegn, men der er absolut også interessante nyheder, som intet har med hjælpepakker at gøre.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Corona-afledte spørgsmål om moms
Status på hjælpepakkerne
Nye momsregler ved B2C salg til Norge
COVID-19 – kørsel i udenlandske...
Lønsumsafgift
Covid-19: Find din virksomheds udskudte frister
Skattelovsændringer til afhjælpning af coronaimplikationer
Refusion af moms som et rentefrit lån
Rentefrit moms-, og lønsumsafgiftslån til små og mellemstore virksomheder
Udtagningsmoms – vær opmærksom på de nye regler
Domme
Skatteyder hæftede for et honorarkrav fra sagsøgeren - krav på omkostningsgodtgørelse
Chokoladeafgiftsloven - levering af afgiftspligtige varer i henhold til tyske "Lieferschein" (følgesedler)
Renter af tilbagebetalte sagsomkostninger
Forrentning af krav på tilbagebetaling af lønsumsafgift - dagældende rentecirkulære
Fremmed arbejdskraft - fradrag for købsmoms - fakturaers realitet bevisbyrde
Indsætninger på bankkonti skønsmæssig ansættelse af indkomst og momstilsvar
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOCorona-afledte spørgsmål om moms Værtshuse, der under Corona-krisen har foræret fadøl væk, skal ligesom pizza-kæden, der har foræret ost væk, betale udtagningsmoms af værdien af de bortgivne varer, uanset at bortgivelsen skyldes sund fornuft |
BDODer er nu åbnet for adgangen til at indsende ansøgninger til alle de fire hjælpepakker. Der gælder ikke noget ”først til mølle” princip. Alle virksomheder får den kompensation, som de er berettiget til. Vigtigt at virksomhederne sætter sig ind i reglerne. |
BeierholmNye momsregler ved B2C salg til Norge Gælder fra 1. april 2020 |
BeierholmCOVID-19 – kørsel i udenlandske... Midlertidig hjemkørsel til Danmark tillades |
Beierholm– lønkompensation for hjemsendte medarbejdere |
Dansk RevisionCovid-19: Find din virksomheds udskudte frister SKAT har lanceret en hjemmeside, hvor virksomheder og rådgivere ved besvarelse af tre spørgsmål kan finde frem til de frister, som vedrører virksomheden. |
EYSkattelovsændringer til afhjælpning af coronaimplikationer Folketinget har vedtaget ædringer på skatteområdet, der sigter mod at hjælpe med at afbøde de nengative økonomiske konsekvenser af corona. |
LundgrensRefusion af moms som et rentefrit lån Virksomheder, der har betalt moms den 2. marts 2020, kan ansøge om at få denne tilbagebetalt i form af et rentefrit lån. Formålet med det rentefrie lån er at styrke små og mellemstore virksomheders likviditet, som står overfor økonomiske udfordringer på grund af Covid-19.Hvis lovforslaget vedtages af Folketinget, forventer vi at anmodninger om sådanne lån, kan fremsendes fra den 1. maj 2020 til den 15. juni 2020.De rentefrie lån skal tilbagebetales senest den 1. april 2021. |
RedmarkRentefrit moms-, og lønsumsafgiftslån til små og mellemstore virksomheder Regeringen har den 9. april 2020 spillet ud med endnu et initiativ, der skal støtte danske virksomheder, der er ramt af COVID-19 krisen. Reg ... |
RigsrevisionenBeretning om momskontrollen (nr. 12/2019) Beretningen handler om Skatteministeriets reaktioner over for virksomheder, der ikke angiver eller betaler korrekt moms. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Skatteministeriet i tilfredsstillende grad kontrollerer, om virksomhederne afregner korrekt moms. Rigsrevisionen besvarer følgende spørgsmål i beretningen:
Rigsrevisionen vurderer, at Skatteministeriets kontrol med, om virksomhederne afregner korrekt moms, har været kritisabel. Konsekvensen er, at der er stor risiko for manglende momsindtægter for et væsentligt milliardbeløb, og at virksomheder har kunnet fortsætte driften og opbygge momsgæld, selv om de ikke har angivet og betalt moms. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i januar 2019. |
SEGESUdtagningsmoms – vær opmærksom på de nye regler Hvis man opfører bygninger til brug i sin momspligtige virksomhed, kan man trække moms fra på opførelsesudgifterne. Hvis man senere bruger bygningen til andre formål – f.eks. momsfri udlejning – skal den fratrukne moms betales tilbage lidt efter lidt. |
Sagen angik, om en skatteyder hæftede for et honorarkrav fra sagsøgeren i forbindelse med sagsøgerens bistand til en vunden skattesag og derfor havde krav på omkostningsgodtgørelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1.
Retten anså det for ubestridt, at grundlaget og vilkårene for sagsøgerens rådgivningsbistand til skatteyderen alene har været indholdet af den tekst, der på daværende tidspunkt fremgik af selskabets hjemmeside, hvor sagsøgeren påtog sig at føre "din skattesag efter devisen no cure no pay, hvis sagen vedrører lovfortolkning", samt at det i praksis betød, "at du ingen udgifter har, når vi fører sagen". Hertil kom det, som fremgik af e-mailkorrespondance mellem sagsøgeren og skatteyderen: "hvis vi vinder bliver min regning betalt af det offentlige 100%. Se min hjemmeside", dog således, at han skulle betale "et nettobeløb på 4.000 kr., hvis vi taber".
Efter at sagsøgeren havde fået fuldt medhold i den for skatteyderen førte klagesag, udstedte selskabet en faktura til skatteyderen. Fakturaen blev aldrig afholdt, og det fremgik af et telefonnotat at skatteyderen ikke mente at hæfte herfor.
Retten fandt ikke, at sagsøgeren havde løftet bevisbyrden for, at der på noget tidspunkt havde været en reel forpligtelse for skatteyderen til at betale den udstedte faktura for selskabets rådgivningsbistand. Skatteministeriet blev frifundet.
Sagsøgeren havde siden 1. juli 2007 være registreret i henhold til chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1, 2. pkt. som erhvervsdrivende modtager af afgiftspligtige varer fra udlandet. Det følger af § 10 a, stk. 3, at en erhvervsdrivende varemodtager efter udløbet af hver afgiftsperiode skal angive mængden af de varer virksomheden har modtaget i perioden og indbetale afgiften heraf til told-og skatteforvaltningen. Sagsøgeren havde ikke foretaget en sådan indberetning. SKAT havde opgjort et krav på chokoladeafgift mod sagsøgeren på baggrund af 4 tyske "Lieferschein" (følgesedler), som var fundet ved en ransagning af virksomhedens lokaler. Sagsøgeren bestred, at de omhandlede varer var leveret.
Retten fandt, at de omhandlede Lieferschein(en) var udtryk for, at der var leveret de varer, der var angivet i de respektive Liefershein. Sagsøgeren havde derfor bevisbyrden for, at det forholdt sig anderledes, hvorved retten bemærkede, at der skulle føres et sikkert bevis for, at varerne ikke var modtaget. Denne bevisbyrde var hverken løftet ved nogle af sagsøgeren fremlagte erklæringer fra de tyske leverandører, der var udarbejdet til brug for sagen, eller ved sagsøgerens egen forklaring for byretten.
Sagen angik, om sagsøgeren havde krav på renter efter renteloven af tilbagebetalte sagsomkostninger, herunder om det er en betingelse for forrentning af tilbagebetalte sagsomkostninger, at der er nedlagt påstand herom.
Retten anførte, at rentelovens § 8 a ikke indeholder hjemmel til at udbetale renter af tilbagebetalte sagsomkostninger. Krav på tilbagebetaling af sagsomkostninger forrentes i stedet som udgangspunkt efter den almindelige regel i rentelovens § 3, stk. 2, dvs. fra 30 dage efter at krav om tilbagebetaling er fremsat eller ved en påstand under et sagsanlæg, jf. rentelovens § 3, stk. 4. Retten bemærkede, at skyldneren ikke skal betale rente for det tidsrum, der ligger forud for modtagelsen af anmodningen, jf. lovens § 3, stk. 2, 2. pkt.
Retten fastslog, at forrentning af krav på tilbagebetaling af sagsomkostninger derfor kræver, at der forudgående er nedlagt påstand herom. Sagsøgeren havde ikke nedlagt en sådan påstand for Højesteret. På den baggrund fandt retten, at der ikke var hjemmel til at forrente kravet om tilbagebetaling af sagsomkostninger.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Et forsikringsselskab, som for årene 1996-2003 havde fået tilbagebetalt lønsumsafgift som følge af en reduktion af selskabets (selskabets fællesregistrerings) lønsumsafgiftsgrundlag i forbindelse med ikke-lønsumsafgiftspligtige aktiviteter vedrørende udlejning af fast ejendom, havde ikke krav på forrentning af tilbagebetalingskravet i henhold til "påkravsreglen" i det dagældende rentecirkulæres pkt. 7. Forrentningen skulle i stedet ske efter cirkulærets pkt. 8, hvilket ville sige 30 dage fra SKATs modtagelse af forsikringsselskabets tilbagebetalingsanmodning i december 2008. Retten fandt, at SKAT ikke havde givet påkrav om, at forsikringsselskabets lønsumsafgiftstilsvar skulle opgøres på en bestemt måde, og at SKAT heller ikke havde udvist en adfærd, som kunne sidestilles med et påkrav, lige som lønsumsafgiften heller ikke var indbetalt i henhold til en administrativ praksis, der kunne anses for et påkrav.
Sagen drejede sig om, hvorvidt SKAT med rette havde nægtet sagsøgeren, der drev rengøringsvirksomhed, fradrag for indgående moms på fakturaer udstedt af underleverandører af rengøringsydelser, jf. momslovens § 37, stk. 1, og hvorvidt sagsøgeren hæftede for ikke-indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Retten fandt indledningsvist, at bevisbyrden for momsfradrag påhvilede sagsøgeren, og at denne bevisbyrde var skærpet som følge af, at de fremlagte fakturaer ikke opfyldte betingelserne i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, (dagældende § 61, stk. 1 og § 84).
Herefter fandt retten, at sagsøgeren ikke alene ved fremlæggelse af fakturaer, bankoverførsler og samarbejdskontrakter havde løftet sin skærpede bevisbyrde.
Retten lagde endelig til grund, at sagsøgeren måtte have haft lønnet personer ud over det selvangivne til at udføre arbejdet, og da der ikke var indeholdt A-skat eller arbejdsmarkedsbidrag herfor, fandt retten det berettiget, at skattemyndighederne havde anset skatteyderen for indeholdelsespligtig for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for ansatte udover det selvangivne.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Sagen angik, om en skatteyder var skatte-og momspligtig af indsætninger på hans bankkonti for indkomstårene 2009 og 2010.
Skatteyderen gjorde gældende, at han havde udlånt sin bankkonto til sin far, og at virksomhedsomsætningen derfor ikke tilkom ham. Skatteyderen gjorde endvidere gældende, at de skønsmæssige ansættelser var udøvet på et forkert grundlag, og at der ikke var grundlag for ekstraordinær genoptagelse.
Retten fandt ikke, at skatteyderen havde løftet bevisbyrden for, at indsætningerne på skatteyderens bankkonti ikke tilkom ham som skattepligtig indkomst. Da skatteyderen ikke havde fremlagt dokumentation, der kunne bestyrke hans forklaring om, at han havde haft yderligere driftsomkostningerne end skønnet af skattemyndighederne, fandt retten endvidere ikke, at skatteyderen havde løftet bevisbyrden for, at skattemyndighedernes skøn var udøvet på et forkert grundlag.
Under de givne omstændigheder fandt retten, at betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, for ekstraordinær genoptagelse var opfyldt.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Journalnr: 14/1326926
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører forhøjelse af klagerens momstilsvar med baggrund i indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-03-2020
Journalnr: 18/0001695
Momsfradrag - underleverandører
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for indgående afgift (købsmoms) vedrørende underleverandørfakturaer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-03-2020
Journalnr: 19/0045544
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for selskabets købsmoms for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-03-2020
Journalnr: 15/3267366
Nægtet momsfradrag
Klagen vedrører nægtet fradrag for indgående afgift af køb, jf. momslovens § 37. Landsskatteretten godkender momsfradrag i overvejende grad.
Afsagt: 03-03-2020
Journalnr: 14/1272503
Udeholdt omsætning
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagerens momstilsvar. Landsskatteretten ændrer afgørelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 06-03-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 22-04-2020 dom i C-13/18 Sole-Mizo Dalmandi Mezogazdasági Zrt.
Fiskale bestemmelser
Medlemsstaternes ansvar - Pligt til at yde fuld erstatning eller en passende kompensation - Beregning af renter på grund af kompensation for den forårsagede skade - Principper for effektivitet og ækvivalens
Tidligere dokument: C-13/18 Sole-Mizo Dalmandi Mezogazdasági Zrt. - DomDen 22-04-2020 dom i C-401/18 Herst
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - punktafgiftspligtige varer - fritagelse for levering af varer, der forsendes eller transporteres inden for Unionen - kædetransaktion - henførsel af varebevægelsen til en bestemt levering inden for en forsyningskæde - transport af punktafgiftspligtige varer i henhold til afgiftssuspensionsordningen - EU-rettens forrang - grænser for en overensstemmende fortolkning - princippet in dubio mitius
Tidligere dokument: C-401/18 Herst - DomDen 22-04-2020 indstilling i C-44/19 Repsol Petróleo
Fiskale bestemmelser
Om et egetforbrug af energiprodukter, der sker på producentens anlæg, kan pålægges punktafgiften for mineralolier, for så vidt som der fremstilles produkter, som ikke er energiprodukter
Tidligere dokument: C-44/19 Repsol Petróleo - DomDen 23-04-2020 indstilling i C-77/19 Kaplan International colleges UK
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftsfritagelse - artikel 132, stk. 1, litra f) - ydelser leveret af en selvstændig omkostningsdelingsgruppe til sine medlemmer - geografisk anvendelsesområde - gruppe, der er etableret i et tredjeland - begrebet konkurrenceforvridning - forhold til koncernbeskatning (artikel 11)
Tidligere dokument: C-77/19 Kaplan International colleges UK - DomDen 23-04-2020 dom i C-101/19 Frie varebevægelser DHU Arzneimittel
Fiskale bestemmelser
Omkostningsdelingsgrupper, herunder det gerografiske område og konkurrenceforvridning
Den 23-04-2020 indstilling i C-312/19 Valstybine mokesciu inspekcija (Accord d'activité commune)
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 9, stk. 1 - begrebet »afgiftspligtig person« - evnen til at være en afgiftspligtig person - retsevne - henføring af transaktionen til en afgiftspligtig person - flere personers fælles handling - et internt selskabs handling
Tidligere dokument: C-312/19 Valstybine mokesciu inspekcija (Contrat d'activité commune) - DomDen 23-04-2020 dom i C-401/18 Herst
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra b) - erhvervelse af varer inden for Fællesskabet - artikel 20 - erhvervelse af retten til som ejer at råde over en vare - kædetransaktioner af køb og videresalg af varer med en enkelt transport inden for Fællesskabet - mulighed for at træffe beslutninger, der kan påvirke varens retlige situation - henførsel af transporten - transport under en afgiftssuspensionsordning - tidsmæssige virkninger af fortolkningsdomme
Tidligere dokument: C-401/18 Herst - DomDen 23-04-2020 dom i C-13/18 Sole-Mizo Dalmandi Mezogazdasági Zrt.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - fiskale bestemmelser - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag for indgående afgift - tilbagebetaling af overskydende moms - mora ved tilbagebetaling - beregning af renter - vilkår for betaling af rente, der er påløbet som følge af, at overskydende fradragsberettiget moms, som er tilbageholdt i strid med EU-retten, ikke har været til rådighed, samt som følge af skatte- og afgiftsmyndighedens forsinkede betaling af et skyldigt beløb - effektivitetsprincippet og ækvivalensprincippet
Tidligere dokument: C-13/18 Sole-Mizo Dalmandi Mezogazdasági Zrt. - DomDen 23-04-2020 indstilling i C-44/19 Repsol Petróleo
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 21, stk. 3 - afgiftsfritagelse for energiprodukter, der anvendes i en virksomhed, der producerer energiprodukter - samtidig produktion af energiprodukter og andre produkter
Tidligere dokument: C-44/19 Repsol Petróleo - DomDen 23-04-2020 dom i C-28/19 Transport Ryanair
Toldunion
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDF
Den 30-04-2020 dom i C-184/19 Hecta Viticol
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 92/83/EØF og 92/84/EØF - punktafgift på vin og andre ikke-mousserende gærede drikkevarer end vin og øl - differentierede punktafgiftssatser - retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning
Tidligere dokument: C-184/19 Hecta Viticol - DomDen 30-04-2020 dom i C-258/19 EUROVIA
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 77/388/EØF - artikel 10, stk. 2, første og tredje punktum - artikel 17, stk. 1, og artikel 18, stk. 2, første afsnit - direktiv 2006/112/EF - artikel 63, artikel 64, stk. 1, artikel 66, stk. 1, litra a)-c), artikel 167 og artikel 179, stk. 1 - levering af tjenesteydelser gennemført før Ungarns tiltræden af Den Europæiske Union - nøjagtig fastsættelse af prisen på denne levering, som har fundet sted efter Ungarns tiltræden - faktura vedrørende denne levering udstedt og betalt efter Ungarns tiltræden - nægtelse af fradragsret baseret på denne faktura på grund af forældelse - Domstolens kompetence
Tidligere dokument: C-258/19 EUROVIA - DomDen 30-04-2020 dom i C-661/18 CTT - Correios de Portugal
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fradrag for indgående afgift - artikel 173 - delvis afgiftspligtig - fradragsmetoder - pro rata-fradrag - fradrag under hensyntagen til benyttelse - artikel 184-186 - regulering af fradrag - ændring af de elementer, som er taget i betragtning ved fastsættelsen af fradragsbeløbet - udgående transaktion, der fejlagtigt er vurderet momsfritaget - national foranstaltning, der forbyder en ændring af fradragsmetode for de år, der allerede er gået - forældelsesfrist - princippet om afgiftsneutralitet, retssikkerhedsprincippet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-661/18 CTT - Correios de Portugal - DomDen 30-04-2020 dom i C-810/18 DHL Logistics (Slovakia)
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion og fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - underposition 8525 80 91 - digitalkameraer - videokameraer - digitalt videokamera, der kan optage og lagre stillbilleder og videosekvenser med en opløsning, der er lavere end 800 × 600 pixels
Tidligere dokument: C-810/18 DHL Logistics (Slovakia) - DomDen 06-05-2020 dom i C-547/18 Dong Yang Electronics
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 11, stk. 1 - levering af tjenesteydelser - afgiftsmæssigt tilknytningssted - begrebet »fast forretningssted« - momspligtig - datterselskab i en medlemsstat, hvis moderselskab er etableret i en tredjestat
Tidligere dokument: C-547/18 Dong Yang Electronics - DomDen 07-05-2020 indstilling i C-42/19 Sonaecom
Fiskale bestemmelser
Momsfradrag for udgifter med henblik på at erhverve kapitalandele, når den omhandlede erhvervelse ikke har fundet sted
Tidligere dokument: C-42/19 Sonaecom - DomDen 07-05-2020 dom i C-547/18 Dong Yang Electronics
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - merværdiafgift - tjenesteydelser - leveringssted for tjenesteydelser - begrebet »fast forretningssted« som omhandlet i artikel 44 i momsdirektiv 2006/112/EF - datterselskab (med hjemsted i en medlemsstat) af et moderselskab med hjemsted i et tredjeland
Tidligere dokument: C-547/18 Dong Yang Electronics - DomDen 14-05-2020 dom i C-446/18 AGROBET CZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag for indgående moms - overskydende moms - tilbageholdelse af det overskydende beløb efter indledning af en afgiftskontrolprocedure - anmodning om tilbagebetaling af den del af dette overskydende beløb, som vedrører transaktioner, der ikke er omfattet af denne procedure - skatte- og afgiftsmyndighedens afslag
Tidligere dokument: C-446/18 AGROBET CZ - DomDen 14-05-2020 indstilling i C-42/19 Sonaecom
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 77/388/EØF - begrebet afgiftspligtig person - holdingselskab - blandet holdingselskab - momsfradrag - udgifter til rådgivningsydelser og til udstedelse af selskabsobligationer med henblik på overtagelse af yderligere et selskab - ændring af de planlagte udgående transaktioner
Tidligere dokument: C-42/19 Sonaecom - DomDen 14-05-2020 indstilling i C-235/19 United Biscuits (Pensions Trustees) og United Biscuits Pension Investments
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra a) - fritagelse for forsikringstransaktioner - ydelser ved forvaltning af pensionsmidler, som investeringsvirksomheder udfører for formueforvalteren - erhvervstilknyttet pensionsordning - tidligere national skattepraksis, hvor der sondredes mellem enheder, som havde tilladelse fra de finansielle tilsynsmyndigheder til at udøve forsikringsvirksomhed, og enheder, som ikke havde en sådan tilladelse
Tidligere dokument: C-235/19 United Biscuits (Pensions Trustees) og United Biscuits Pension Investments - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - traktatbrud - medlemsstaternes ansvar - retten til fuld erstatning eller retten til en passende erstatning - beregning af skyldige renter som erstatning for den forårsagede skade - effektivitetsprincippet og ækvivalensprincippet - anvendelsesområde
Generaladvokatens indstilling:
1) Princippet om EU-rettens forrang skal fortolkes således, at det, i en situation som den, disse retter har beskrevet, er til hinder for en national praksis, hvorefter de påløbne renter, der skal erstatte den skade, som er forårsaget af anvendelsen af betingelsen om betalt modydelse, beregnes på grundlag af en sats svarende til den, som den kompetente centralbank anvender for primære refinansieringstransaktioner, uden at denne sats forøges for at afspejle den sats, som en afgiftspligtig person, der ikke er en kreditinstitution, kunne have opnået ved lån af det samme beløb, eller at der ydes nogen rente til at modregne pengeforringelsen af værdien af det erstatningsbeløb, som skal betales, når sidstnævnte er beregnet på den dato, hvor denne skade blev konsolideret.
2) Effektivitetsprincippet og ækvivalensprincippet med hensyn til retsmidler skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en national praksis, hvorefter den startdato, der anvendes ved beregningen af sammensatte renter under omstændigheder som de i hovedsagerne omhandlede, ikke er den dato, hvor renterne som erstatning for hovedtabet først forfaldt til betaling, men en senere dato, forudsat dels, at denne dato ikke udskydes ud over en rimelig frist efter, at forpligtelsen til at betale erstatning er blevet anerkendt, dels, at den samme dato finder anvendelse i tilfælde af forsinket betaling af en erstatning, som udelukkende er baseret på national lovgivning.
3) Effektivitetsprincippet og ækvivalensprincippet skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en national praksis, hvorefter afgiftspligtige personer skal fremsætte en selvstændig anmodning ved krav om morarenter, hvis dette krav finder anvendelse, uanset om skaden, der ligger til grund for den gæld, hvis betaling er forsinket, er opstået som følge af en tilsidesættelse af EU-retten eller national ret.
4) Effektivitetsprincippet og ækvivalensprincippet skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en national praksis, hvorefter morarenter alene kan indrømmes, såfremt den afgiftspligtige person har fremsat en anmodning, der ikke vedrører betalingen af erstatningen for hele den påførte skade som følge af anvendelsen af betingelsen om betalt modydelse, men inddrivelsen af det fradragsberettigede overskydende momsbeløb, der forelå på tidspunktet for ophævelsen af denne betingelse, såfremt den afgiftspligtige på dette tidspunkt ikke behøver at have et fradragsberettiget overskydende momsbeløb for at fremsætte en sådan anmodning, og at et sådant krav ligeledes finder anvendelse i tilfælde af forsinket betaling af erstatning som følge af en tilsidesættelse af en national retsregel.
5) Effektivitetsprincippet og ækvivalensprincippet skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en national praksis, hvorefter morarenter som følge af forsinket betaling alene pålægges med hensyn til det finansielle tab, der er opstået i løbet af momsangivelsesperioden forud for fremsættelsen af anmodningen, såfremt den forældelsesfrist, der er fastsat i henhold til denne nationale praksis, ikke er for kort til, at en rimeligt opmærksom og velunderrettet person kan fremsætte en anmodning om morarenter, såfremt en sådan betingelse ikke finder anvendelse med tilbagevirkende kraft, og såfremt den ligeledes finder anvendelse i tilfælde af forsinket betaling af gæld, som følger af en tilsidesættelse af en national retsregel.
6) Effektivitetsprincippet og ækvivalensprincippet skal fortolkes således, at de er til hinder for en national praksis, hvorefter afgiftspligtige personer endeligt fratages muligheden for at kræve morarenter, fordi den omhandlede bestemmelse var gældende, da den blev anvendt. Disse principper er imidlertid ikke til hinder for en national praksis, hvorefter afgiftspligtige personer endeligt fratages muligheden for at kræve morarenter, når forældelsesfristen for sådanne anmodninger er udløbet, såfremt denne forældelsesfrist i) ikke er urimelig kort og ii) ligeledes finder anvendelse på forsinket betaling af gæld vedrørende skade forårsaget af en bestemmelse, der tilsidesætter national ret.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 132, stk. 1, litra m) - levering af ydelser med nær tilknytning til udøvelse af sport - direkte virkning - rækkevidden af medlemsstaternes skønsbeføjelse - princip om afgiftens neutralitet - ligebehandlingsprincippet - begrebet organer, som ikke arbejder med gevinst for øje
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 132, stk. 1, litra m), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, ifølge hvilken »visse former for levering af ydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning, der præsteres af organer, som ikke arbejder med gevinst for øje, til fordel for personer, der deltager i sport eller fysisk træning«, skal fortolkes således, at bestemmelsen ikke har direkte virkning, således at denne bestemmelse ikke kan påberåbes af borgerne direkte for de nationale domstole, medmindre den pågældende medlemsstat har overskredet grænserne for den skønsbeføjelse, som medlemsstaten er tillagt i henhold til denne bestemmelse i direktivet.
Bekendtgørelse om forretningsorden for vurderingsankenævn og skatte- og vurderingsankenævn (fælles ankenævn) samt bekendtgørelse om forretningsorden for motorankenævn.
Oprettelsesdato: 16-04-2020
Høringsfrist: 14-05-2020
Bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen
Oprettelsesdato: 16-04-2020
Høringsfrist: 14-05-2020
Bilag 1 |
Bilag 1 | Brev fra statsministeren til Folketingets formand med ønske om yderligere hastebehandlinger |
Bilag 286 |
Bilag 291 |
Bilag 293 | Publikation: Tal og tendenser om udviklingen i Skattestyrelsens kontrol af negativ moms |
Bilag 294 | Statsministerens status for afvikling af regeringens lovprogram for 2019-20 - aprilredegørelsen |
Bilag 296 |
Spm. 346 |
Spm. 349 |
Spm. 350 |