Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder masser af nyt fra både ind- og udland, men det er nu en af de mere anonyme nyheder, jeg vil fremhæve her.
I afgørelserne fra Afgørelsesdatabasen er det værd at sende et blik i retning af Journalnr: 15/3134376. I afgørelsen fastslår Landsskatteretten at SKAT's afgørelse vedrørende momstilsvaret i en enkeltmandsvirksomhed er ugyldig, fordi afgørelsen er rettet mod indehaveren og ikke virksomheden, identificeret ved virksomhedens CVR-nummer.
Påsken står for døren, så der skal herfra lyde et ønske om en god påske uanset om du har en kort, lang eller måske slet ingen ferie.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Sponsorater
Biler uden registreringsafgift
Pas på momsen når I er på hotel
Ydelser leveret af momsfrie psykologer, læger og andet sundhedsfagligt personale er ikke altid momsfrie
Nyt om skat, uge 14 - momsrefusion i UK før brexit
Meddelelse
Liste over anerkendte flyselskaber for 2019
Bindende svar
Golfbaner - brug af vand fra egen boring
Golfbaner - brug af vand fra egen boring
Golfbaner - brug af vand fra egen boring
Levering af nyopført udlejningsejendom blev anset for virksomhedsoverdragelse
Levering af nyopførte udlejningsejendomme blev ikke anset for virksomhedsoverdragelse
Levering af IT-funktionalitet - i egenskab af offentlig myndighed
Afgørelser
Godtgørelse af elafgift af elektricitet
Anvendelse af køretøj i strid med reglerne om fritagelse for registreringsafgift for rustvogne
Tinglysningsafgift - Berigtigelse af fejlagtigt angivet adkomsthaver
Moms - Salg af lejligheder
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
1 indstilling
4 domme
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOReklame er sjældent den eneste modydelse for et sponsorbidrag. I de fleste tilfælde modtager sponsoren også billetter, adgang til VIP-arrangementer og rejser |
BDOBiler uden registreringsafgift Ifølge færdselsloven må personer, der er bosat i Danmark, kun anvende en dansk indregistreret bil ved kørsel i Danmark. |
DeloittePas på momsen når I er på hotel Når en medarbejder tager på forretningsrejse, betaler virksomheden oftest for hotelophold, bespisning og lignende ydelser for medarbejderen. Men hvad kan virksomheden egentlig få momsfradrag for, når de ansatte tager på hotel? |
PwCMomsfritagelsen for psykologer og læger er betinget af, at de ydelser, som psykologerne og lægerne leverer, har til formål at diagnosticere, behandle og så vidt muligt helbrede sygdomme eller sundhedsmæssige anomalier. Hvis den efterspurgte ydelse ikke har dette formål, så er der sandsynlighed for, at psykologen eller lægen skal opkræve moms |
PwCNyt om skat, uge 14 - momsrefusion i UK før brexit Brexit får betydning for danske virksomheder, der handler med England, Wales, Skotland og Nordirland. |
Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2019, og Skattestyrelsen har anerkendt, at yderligere 4 selskaber, i alt 20 flyselskaber er godkendt for 2019 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen skal søge Skattestyrelsen en gang årligt.
I listen er angivet en række betingelser, som skal være opfyldt for at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms for de enkelte luftfartøjer
Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan fritages for betaling af afgift for ledningsført vand for vandet fra egen boring, selvom vandet ikke er af drikkevandskvalitet. Det afgørende for afgiftspligten er, at vandet forbruges her i landet, og at vandet er ledningsført.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan fritages for betaling af afgift for ledningsført vand for vandet fra egen boring, selvom vandet ikke er af drikkevandskvalitet. Det afgørende for afgiftspligten er, at vandet forbruges her i landet, og at vandet er ledningsført.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan få godtgjort afgift for ledningsført vand fremadrettet. Godtgørelsen ydes i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for indgående moms, og spørger har ingen momspligtige aktiviteter.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan fritages for betaling af afgift for ledningsført vand for vandet fra egen boring, selvom vandet ikke er af drikkevandskvalitet. Det afgørende for afgiftspligten er, at vandet forbruges her i landet, og at vandet er ledningsført.
Skatterådet bekræftede, at udlejningsejendommen med igangværende udlejning kunne overdrages uden moms, som en momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1.
Aftalen om overdragelse var indgået efter, byggeriet var påbegyndt.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgers levering af nyopførte bygninger med ejerlejligheder kunne sælges momsfrit til en køber, der videreførte udlejningen af ejendommen. Aftalen om overdragelse var indgået før, byggeriet var påbegyndt
Skatterådet bekræftede i overensstemmelse med Spørgers anmodning, men med en anden begrundelse, at der ikke skulle opkræves moms af Spørgers levering af en ny funktionalitet til et IT-system, idet der var tale om virksomhed, som blev udøvet af Spørger i egenskab af offentlig myndighed og dermed ikke omfattet af momsloven § 3.
Landsskatteretten fandt, at et selskabs aktiviteter med salg af brugsretter til IT-systemer udviklet af selskabet, herunder blanket- og formulardatabaser, kunne sidestilles med et edb-bureaus virksomhed, og at selskabet derfor var berettiget til godtgørelse af elafgift efter reglerne for edb-bureauer.
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse, hvorefter et køretøj, der anvendtes til rustvognskørsel, og bl.a. var forsynet med anhængertræk, var anset for at have været anvendt i strid med reglerne om fritagelse for registreringsafgift for rustvogne, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 4.
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse, hvorefter en berigtigelse af en fejlagtigt angivet adkomsthaver i tingbogen var anset for et ejerskifte og således ikke var anset for omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 23 om adgangen til berigtigelse af fejl.
Landsskatteretten fandt, at støbning af to huse måtte anses for påbegyndt før 1. januar 2011, og at salget derfor var momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten lagde blandt andet vægt på, at der før 1. januar 2011 var foretaget prøvepælsfundering, at der var støbt en bjælke oven på to af pælene ved hver bygning, og at prøvepælene var anvendt i det endelige byggeri. Landsskatteretten ændrede herved et bindende svar fra SKAT (nu Skattestyrelsen). Skattestyrelsen havde under sagen ved Landsskatteretten erklæret sig enig i, at salget kunne ske momsfritaget.
Sagen angik værdiansættelsen af 820 brugte biler anmeldt til eksport efter "selvanmelderordningen" af en virksomhed registreret efter registreringsafgiftsloven. SKAT havde i overensstemmelse med sine administrative retningslinjer på dette område anvendt nogle nærmere bestemte fradrag (et "annoncefradrag" på 5 pct. og et "klargøringsfradrag" på 3 pct.) ved værdiansættelsen af bilerne.
Sagsøgeren påklagede SKATs afgørelser om værdiansættelserne til Motorankenævnet, der traf afgørelse om, at SKAT skulle at genoptage sagerne. Nævnet fandt, at SKAT uhjemlet havde anvendt fradragene og ulovligt havde sat skøn under regel. SKAT genoptog sagerne, men fastholdt fradragene og begrundede disse nærmere. SKAT ændrede i flere tilfælde de oprindelige afgørelser til både skade og gunst for sagsøgeren ud fra andre konkrete elementer i værdiskønnet (kilometerstand mv.).
SKATs afgørelser blev herefter indbragt for domstolene.
Sagsøgeren gjorde gældende, at SKATs afgørelser var ugyldige, fordi SKAT ikke havde lagt Motorankenævnets retsopfattelse til grund ved den fornyede behandling af sagerne, og at SKAT ikke var berettiget til at anvende fradragene ved værdiansættelsen af de brugte biler, fordi fradragene var uhjemlede.
Landsretten fandt som byretten, at de administrativt fastsatte fradrag i forbindelse med værdiansættelse af brugte biler var lovlige.
Landsretten fandt endvidere, at Motorankenævnets afgørelse ikke indebar, at SKAT ikke måtte anvende de omhandlede fradrag i de konkrete værdiansættelsessager. Motorankenævnets afgørelse om, at der var tale om skøn under regel, var forkert, men ikke åbenbart ulovlig. Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3, hvorefter Skatterådet efter indstilling fra told- og skatteforvaltningen kan ændre en åbenbart ulovlig afgørelse truffet af et ankenævn, herunder et motorankenævn, fandt derfor ikke anvendelse. SKATs afgørelser om at fastholde fradragene var af disse grunde ikke ugyldige.
Endelig fandt landsretten, at SKAT ikke under den af Motorankenævnet pålagte genoptagelse af de påklagede værdiansættelser var afskåret fra at foretage ændringer af værdiansættelsen til skade for sagsøgeren. Landsretten lagde herved vægt på, at det følger af skatteforvaltningslovens § 39 a, stk. 6, at Motorankenævnet kan foretage afledte ændringer af en klage over værdiansættelsen af et køretøj (stadfæstelse af SKM2018.204.BR).
Journalnr: 15/1539934
Momsfradrag
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for købsmoms grundet utilstrækkelig dokumentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-03-2019
Journalnr: 15/3134376
Momssubjekt
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar i en afgørelse rettet mod en enkeltmandsvirksomheds indehaver. Landsskatteretten anser afgørelsen for ugyldig. Det er Landsskatterettens opfattelse, at virksomheden er at anse som rette afgiftssubjekt i sagen, jf. momslovens § 3, stk. 1. Der er herved henset til, at indehaveren driver selvstændig økonomisk virksomhed gennem virksomheden, hvorved indehaveren ikke er at anse som et selvstændigt afgiftssubjekt. Det er på baggrund heraf Landsskatterettens opfattelse, at SKATs afgørelse ikke er truffet over for rette afgiftssubjekt, idet den burde være rettet til virksomheden med angivelse af virksomhedens navn og CVR-nr.
Afsagt: 13-03-2019
Journalnr: 17/0989419
Registreringsafgift
SKAT har på baggrund af Landsskatterettens afgørelse af 7. marts 2017 genoptaget sin afgørelse af 2. maj 2012 vedrørende betaling af registreringsafgift. SKAT finder fortsat, at klageren skal betale fornyet registreringsafgift for en Harley Davidson, model FXSTC, årgang 1986, med falsk stelnummer, idet der kan ske ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse af den 2. maj 2012, og derved kan de efterfølgende afgørelser om genoptagelse af denne ikke opretholdes.
Afsagt: 13-03-2019
Journalnr: 16/1213056
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at SKAT har foretaget en genberegning af registreringsafgiften for selskabets 17 køretøjer, som følge af at registreringsafgiften blev nedsat fra 180 pct. til 150 pct. fra og med den 20. november 2015. SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet skal tilbagebetale registreringsafgift. Landsskatteretten nedsætter tilbagebetalingsbeløbet.
Afsagt: 13-03-2019
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 02-05-2019 indstilling i C-692/17 Paulo Nascimento Consulting
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra b) og d) - transaktioner, der består i ydelse og formidling af lån samt forvaltning af lån - transaktioner vedrørende fordringer, dog ikke inddrivelse af fordringer - overdragelse mod vederlag til tredjemand af en processuel stilling i et fuldbyrdelsessøgsmål vedrørende inddrivelse af en fordring, som vedkommende har fået anerkendt ved en retslig afgørelse
Tidligere dokument: C-692/17 Paulo Nascimento Consulting - DomDen 02-05-2019 dom i C-133/18 Sea Chefs Cruise Services
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - tilbagebetaling af moms - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - tilbagebetalingsmedlemsstatens anmodning om supplerende oplysninger - oplysninger, der skal være tilstillet senest en måned efter den dato, hvor anmodningen indgik hos den person, til hvem den var rettet - den retlige karakter af denne frist og konsekvenserne, såfremt den ikke overholdes
Tidligere dokument: C-133/18 Sea Chefs Cruise Services - DomDen 02-05-2019 dom i C-225/18 Grupa Lotos
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - fradrag for indgående afgift - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 17, stk. 2 og 6 - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 og 176 - undtaget fra retten til fradrag - indkøb af indkvarterings- og gastronomiydelser - »standstill«-klausul - tiltrædelse af Den Europæiske Union
Tidligere dokument: C-225/18 Grupa Lotos - DomDen 02-05-2019 dom i C-265/18 Jarmuškiene
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - særordning for små virksomheder - artikel 282-292 - momsfritagelse for små virksomheder, hvis årsomsætning er lavere end en fastsat tærskel - samtidig levering af to faste ejendomme ved en enkelt transaktion - årsomsætningsgrænsen oversteget i betragtning af salgsprisen for en af de to ejendomme - pligt til at erlægge afgift for transaktionens samlede værdi
Tidligere dokument: C-265/18 Jarmuškiene - DomDen 02-05-2019 dom i C-224/18 Budimex
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 66 - afgiftspligtens indtræden og afgiftens forfald - det tidspunkt, hvor levering af ydelser finder sted - bygge- og monteringsarbejder - hensyntagen til det i kontrakten om levering af ydelser fastsatte tidspunkt for godkendelse af arbejderne
Tidligere dokument: C-224/18 Budimex - DomDen 02-05-2019 dom i C-268/18 Onlineshop
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - tarifering - den kombinerede nomenklatur - underposition 8526 91 20 og 8528 59 00 - GPS-navigeringssystem med flere funktioner
Tidligere dokument: C-268/18 Onlineshop - DomDen 08-05-2019 dom i C-566/17 Zwiazek Gmin Zaglebia Miedziowego
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a) - fradrag for indgående afgift - princippet om momsens neutralitet - afgiftspligtig person, som samtidigt udøver økonomisk virksomhed og ikke-økonomisk virksomhed - varer og tjenesteydelser, der erhverves til både momspligtige transaktioner og ikke-momspligtige transaktioner - manglende kriterier for opdeling i den nationale lovgivning - det fiskale legalitetsprincip
Tidligere dokument: C-566/17 Zwiazek Gmin Zaglebia Miedziowego - DomDen 08-05-2019 dom i C-568/17 Geelen
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 9, stk. 2, litra c) og e) - direktiv 2006/112/EF - artikel 52, litra a) - artikel 56, stk. 1, litra k) - tjenesteydelser - stedet for afgiftspligtige transaktioner - afgiftsmæssig tilknytning - interaktive sessioner af erotisk karakter, der filmes og sendes live via internettet - virksomhed inden for underholdning - begreb - sted, hvor ydelsen faktisk udføres eller præsteres
Tidligere dokument: C-568/17 Geelen - DomDen 08-05-2019 dom i C-127/18 A-PACK CZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 og 273 - ikke-betaling eller kun delvis betaling fra debitor af det beløb, der skal betales til den afgiftspligtige person i forbindelse med en momspligtig transaktion - afgiftsgrundlag - nedsættelse - princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-127/18 A-PACK CZ - DomDen 08-05-2019 dom i C-253/18 Transport Rhenus Veniro
Fiskale bestemmelser
Moms. Nedsættelse af afgiftsgrundlaget ved hel eller delvis ikke-betaling af købesum. Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Nejvyšší správní soud (Den Tjekkiske Republik) den 16. februar 2018 - A-PACK CZ, s r.o. mod Odvolací finanční ředitelství
Den 08-05-2019 dom i C-712/17 EN.SA.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - fiktive transaktioner - manglende mulighed for at fradrage afgiften - pligt for udstederen af en faktura til at betale den på fakturaen anførte moms - bøde svarende til det fulde beløb af det uretmæssigt foretagne fradrag - forenelighed med neutralitetsprincippet og proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-712/17 EN.SA. - Dom
Er bestemmelserne i artikel 2 og 272 i Rådets direktiv 2006/112 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , i artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder og artikel 325 TEUF under omstændigheder som dem, der foreligger i hovedsagen, til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, som samlet giver mulighed for at træffe følgende foranstaltninger: - betaling af et beløb for skade som følge af et strafbart forhold, som er bl... | |
Er momsdirektivet samt princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet under de i hovedsagen omhandlede omstændigheder til hinder for en administrativ praksis og/eller en fortolkning af nationale bestemmelser, som hindrer berigtigelse af visse fakturaer og dermed angivelse af de berigtigede fakturaer i momsangivelsen for den periode, for hvilken berigtigelsen er foretaget, angående transaktioner, der er blevet gennemført i en periode, som har været gen... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 148, litra a) og c) - fritagelse - levering af offshore jackup-boreplatforme - fartøj - begreber - betingelsen om sejlads i rum sø
Generaladvokatens indstilling:
På baggrund af ovenstående betragtninger foreslår jeg Domstolen at besvare de af Curtea de Apel Bucureşti (appeldomstolen i Bukarest, Rumænien) stillede spørgsmål med, at artikel 148, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med direktivets artikel 148, litra a), skal fortolkes således, at fritagelsen i denne første bestemmelse ikke finder anvendelse på offshore jackup-boreplatforme som de i hovedsagen omhandlede.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - punktafgiftsstrukturen og ‑satserne for forarbejdet tobak - direktiv 2011/64/EU - artikel 4, stk. 1, litra a) - begrebet »cigarer eller cigarillos« - tobaksruller, som er forsynet med et ydre dæksblad af naturtobak med et yderligere lag papir, der delvist dækker dæksbladet
Domstolens dom:
Artikel 4, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og ‑satserne for forarbejdet tobak skal fortolkes således, at tobaksvarer som de i hovedsagen omhandlede, hvor en del af det ydre dæksblad af naturtobak på filteret yderligere er dækket af et andet lag papir, som kan have den virkning, at disse produkter visuelt ligner cigaretter, er omfattet af kategorien cigarer eller cigarillos som omhandlet i denne bestemmelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag for indgående merværdiafgift (moms) - artikel 199, stk. 1, litra a) - omvendt betalingspligt - urigtig betaling af afgiften foretaget af modtageren af en tjenesteydelse til leverandøren på grundlag af en faktura, der fejlagtigt er udfærdiget i medfør af de almindelige afgiftsregler - afgiftsmyndighedens afgørelse, hvorved det fastslås, at modtageren af tjenesteydelsen har en afgiftsgæld, og hvorved der gives afslag på en anmodning om fradrag - afgiftsmyndighedens manglende undersøgelse af, om afgiften kan tilbagebetales
Domstolens dom:
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, samt princippet om afgiftsmæssig neutralitet og effektivitetsprincippet skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en praksis hos en afgiftsmyndighed, hvorefter denne myndighed i en situation, hvor der ikke foreligger mistanke om svig, nægter en virksomhed ret til at fradrage den merværdiafgift (moms), som denne virksomhed i sin egenskab af modtager af tjenesteydelser urigtigt har betalt til leverandøren af disse tjenesteydelser på grundlag af en faktura, som sidstnævnte har udfærdiget i henhold til bestemmelserne i den almindelige momsordning, selv om den relevante transaktion henhørte under ordningen for omvendt betalingspligt, uden at afgiftsmyndigheden
- inden den afslog retten til fradrag, har undersøgt, om udstederen af den fejlagtige faktura kunne tilbagebetale modtageren af fakturaen den urigtigt betalte moms og kunne berigtige nævnte faktura inden for rammerne af en procedure for selvrevision i overensstemmelse med den gældende nationale lovgivning med henblik på tilbagebetaling af den afgift, som den pågældende urigtigt har indbetalt til statskassen, eller
- selv beslutter at tilbagebetale modtageren af denne faktura den afgift, som den pågældende urigtigt har betalt til fakturaens udsteder, og som sidstnævnte dernæst urigtigt har indbetalt til statskassen.
Disse principper kræver imidlertid, at modtageren af tjenesteydelser kan rette sit krav om tilbagebetaling direkte mod afgiftsmyndigheden, såfremt tilbagebetalingen af den urigtigt fakturerede moms fra leverandøren af tjenesteydelserne skulle vise sig at være umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig, navnlig i tilfælde af leverandørens insolvens.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - foged - tvangsfuldbyrdelse - fuldbyrdelsesgebyrer fastsat ved lov - kompetente nationale myndigheders administrative praksis, der anser dette fuldbyrdelsesgebyr for at være inklusiv moms - neutralitetsprincippet og proportionalitetsprincippet
Domstolens dom:
Bestemmelserne i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2013/43/EU af 22. juli 2013, samt princippet om merværdiafgiftens (moms) neutralitet og proportionalitetsprincippet skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for kompetente nationale myndigheders administrative praksis som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter moms vedrørende tjenesteydelser leveret af en foged inden for rammerne af en tvangsfuldbyrdelse anses for at være indeholdt i de gebyrer, som opkræves af denne.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - underposition 8528 51 00 og 8528 59 40 - monitorer med LCD-fladskærm, der kan vise signaler fra et automatisk databehandlingsanlæg - aftalen om handel med informationsteknologiprodukter
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012, skal fortolkes således, at det med henblik på at afgøre, om flade LCD-skærme, der er fremstillet og beregnet til gengivelse af data fra en automatisk databehandlingsmaskine såvel som fra sammensatte videosignaler fra andre kilder, skal tariferes i underposition 8528 51 00 i den kombinerede nomenklatur eller underposition 8528 59 40 i denne nomenklatur, under hensyntagen til samtlige skærmenes karakteristika og objektive genskaber skal undersøges, i hvor høj grad de kan udføre andre funktioner, og hvor meget de kan yde i forbindelse hermed, med henblik på at afgøre, om deres hovedfunktion er at skulle anvendes i forbindelse med et automatisk databehandlingsanlæg. I denne forbindelse er det af særlig betydning, om skærmene er beregnet til at skulle anvendes på tæt hold. Det er derimod uden betydning, om brugeren af skærmen og den person, som behandler og/eller indfører dataene i den automatiske databehandlingsmaskine, er den samme.
Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)
Customs Cooperation Working Party, Plenary
Customs Union Working Party (afternoon only)
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Bilag 5 | Henvendelse af 8/4-19 fra KPMG Acor Tax vedrørende foretræde |
Bilag 6 |
Bilag 7 | Henvendelse af 10/4-19 fra Dansk Erhverv om supplerende høringssvar |
Bilag 8 | Præsentation fra GRAKOM og Aller Media A/S foretræde den 10. april 2019 |
Bilag 9 | Præsentation fra KPMG Acor Tax's foretræde den 10. april 2019 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 | Spm. om, hvornår ministeren forventer at konkurrenceanalysen er færdig, til skatteministeren |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Bilag 1 |
Bilag 196 | Uddrag af april-redegørelsen om afviklingen af lovprgrammet 2018-19 |
Spm. 310 |
Spm. 314 |
Spm. 315 |
Spm. 316 |
Spm. 317 |
Spm. 324 |
Spm. 325 |
Spm. 326 |
Spm. 327 |
Spm. 328 |
Spm. 346 |
Spm. 347 |
Spm. 401 |
Spm. 402 |