Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder bl.a. en ny EU-dom om momspligten for udlån af medarbejdere mellem koncernforbundne selskaber mod betaling og - meget naturligt - en stribe bilag til lovforslaget om den midlertidige udvidelse af momskreditten for store virksomheder mm.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Betaling af skatter og moms udskydes
Corona og tre initiativer til danske virksomheder
Corona-hjælpepakke til virksomheder
Mulighed for større indestående på "skattekontoen"
Forlængelse af kredittiden for moms
Tandlæger skal betale moms ved køb af annonceringer hos Facebook eller Google
Corona-virus/COVID19 – Forlængede betalingsfrister for moms, A-skat og AM-bidrag og forhøjelse af beløbsloftet på skattekontoen
SKM-meddelelse
Liste over anerkendte flyselskaber for 2020
Bindende svar
Udtagningsbeskatning i forbindelse med markedsføringskonkurrence
Forvaltningsydelser var ikke momspligtige - leveringssted uden for Danmark
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmBetaling af skatter og moms udskydes Spredning af Corona-virus kan medføre økonomiske konsekvenser |
Dansk RevisionCorona og tre initiativer til danske virksomheder Regeringen iværksætter en række initiativer som hjælp for dansk økonomi |
Dansk RevisionCorona-hjælpepakke til virksomheder I denne nyhed finder du svar på de typiske spørgsmål om regeringens hjælpepakke til virksomhederne. |
PwCMulighed for større indestående på "skattekontoen" De udskudte betalingsfrister for moms og A-skat mv. medfører, at virksomhederne som en håndsrækning har likviditeten til rådighed i en periode. |
PwCForlængelse af kredittiden for moms Momskredittiden for store virksomheder, der afregner moms månedsvist, forlænges midlertidigt. |
RedmarkTandlæger skal betale moms ved køb af annonceringer hos Facebook eller Google Selvom tandlægeydelser er momsfritagne skal tandlæger alligevel momsregistreres og betale moms, såfremt de køber visse ydelser fra udlandet, ... |
RedmarkRegeringen har i dag fremsat nyt lovforslag, som skal hjælpe med at afbøde de negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af coronav ... |
Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2020, og Skattestyrelsen har anerkendt, at i alt 21 flyselskaber er godkendt for 2020. Skattestyrelsen har anerkendt at i alt 21 flyselskaber for 2020 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen skal søge Skattestyrelsen en gang årligt.
I listen er angivet en række betingelser, som skal være opfyldt for at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms for de enkelte luftfartøjer.
Fra 1. marts 2020 varetages listen af Skattestyrelsen, StS 04 - Moms og lønsumsafgift, Hannemanns Alle 25, 2300 København S.
I styresignalet beskrives adgangen til genoptagelse på baggrund af en fejl i Den juridiske vejledning, om hvorvidt registrering af væddeløbsheste i udenlandske databaser kan sidestilles med registrering i danske databaser. Styresignalet indeholder herudover også en fremadrettet skærpelse af praksis for, i hvilke lande væddeløbsheste kan være registreret.
Spørger udlodder præmier som led i konkurrencer, hvor alle, der har installeret Spørgers app, kan deltage. Præmierne indgår i Spørgers almindelige varesortiment.
Skatterådet bekræfter, at Spørgers præmier udleveret som led i konkurrencerne er undtaget fra udtagningsbeskatning i momslovens § 5, stk. 1. Skatterådet anser således præmierne for at være reklameartikler til en værdi af mindre end 100 kr. ekskl. moms.
Skatterådet bekræfter endvidere, at der heller ikke er grundlag for at udtagningsbeskatte præmierne efter momslovens § 5, stk. 2, idet der ikke er tale om gaver i momslovens § 42, stk. 1, nr. 5's forstand.
Med henvisning til at leveringsstedet ikke var Danmark, hvorfor leverancerne ikke var omfattet af momslovens anvendelsesområde, kunne Skatterådet ikke - således som Spørger ønskede - bekræfte, at de leverede forvaltningsydelser var momspligtige.
Sagen handlede om, hvorvidt sagsøgerens personligt drevne virksomhed berettigede til fradrag for underskud og til momsfradrag i perioden 2014-2016. Nærmere bestemt var spørgsmålet, om virksomheden udgjorde en erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende og en selvstændig økonomisk virksomhed i momsmæssig henseende.
Retten lagde til grund, at sagsøgeren i foråret 2014 ønskede at starte en virksomhed i form af udlejning af to hestebokse og et maskinhus i tilknytning til hans private bopæl.
Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde løftet bevisbyrden for, at aktiviteterne udgjorde erhvervsmæssig virksomhed, da der slet ikke var en erhvervsmæssig aktivitet i 2014 og alene en meget begrænset aktivitet i 2015 og 2016. Det objektive krav til økonomisk og driftsmæssig intensitet var derfor ikke opfyldt. Retten fandt desuden, at virksomheden heller ikke opfyldte rentabilitetskravet i perioden. På denne baggrund var sagsøgeren ikke berettiget til fradrag for virksomhedens underskud.
For så vidt angår momsfradrag fandt retten efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, at sagsøgeren ikke havde løftet bevisbyrden for, at aktiviteterne kunne anses for økonomisk virksomhed i momslovens forstand. Retten lagde særligt vægt på, at aktiviteterne ikke var udøvet med henblik på at opnå indtægter af en vis varig karakter, hvilket de store underskud på objektivt grundlag underbyggede.
Skatteministeriet blev på denne baggrund frifundet.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-03-2020 indstilling i C-835/18 Terracult
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - ordningen for omvendt betalingspligt - berigtigelse af urigtig faktureret afgift - tilbagebetaling af afgift, der uretmæssigt er betalt - transaktioner vedrørende en afgiftsperiode, der allerede har været genstand for en skatte- og afgiftskontrol - effektivitetsprincippet - princippet om afgiftsneutralitet - god tro - misbrug af rettigheder - skattesvig - retssikkerhed
Tidligere dokument: C-835/18 Terracult - DomDen 26-03-2020 dom i C-182/19 Pfizer Consumer Healthcare
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 3005 og 3824 - varmeplastre og ‑bælter til smertelindring - gennemførelsesforordning (EU) 2016/1140 - ugyldighed
Tidligere dokument: C-182/19 Pfizer Consumer Healthcare - DomDen 23-04-2020 dom i C-101/19 Frie varebevægelser DHU Arzneimittel
Fiskale bestemmelser
Omkostningsdelingsgrupper, herunder det gerografiske område og konkurrenceforvridning
Den 23-04-2020 dom i C-28/19 Transport Ryanair
Toldunion
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDF
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra g) - fritagelser for forvaltning af investeringsforeninger -levering af en række tjenesteydelser via en softwareplatform - én enkelt ydelse - administrationsselskab - minoritetsandel af investeringsforeninger
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 135, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles momssystem skal fortolkes således, at levering af en enkelt forvaltningsydelse som den i hovedsagen omhandlede, via en IT-platform, der tilhører en tredjemand, til en fondsforvalter, der forvalter såvel investeringsforeninger som investeringsfonde, ikke er omfattet af den fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - fiskale bestemmelser - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2 og 6 - anvendelsesområde - afgiftspligtige transaktioner - levering af tjenesteydelser mod vederlag - udstationering af et moderselskabs personale ved dets datterselskab - datterselskabets betaling begrænset til de afholdte udgifter
Domstolens dom:
Artikel 2, nr. 1), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning, hvorefter udlån eller udstationering af personale fra et moderselskab til et datterselskab, såfremt de foretages mod godtgørelse af alene de hermed forbundne omkostninger, ikke anses for afgiftsmæssigt relevante, for så vidt som de beløb, der betales af datterselskabet til moderselskabet, og disse udlån eller udstationeringer er indbyrdes betingede af hinanden.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8901 - skibsskrog - søgående sejlads - skibe og andre fartøjer, der er konstrueret til søgående sejlads - begreb
Domstolens dom:
Supplerende bestemmelse 1 til kapitel 89 i Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1031/2008 af 19. september 2008, skal fortolkes således, at begrebet »skibe og andre fartøjer, der er konstrueret til søgående sejlads«, som er indeholdt i denne supplerende bestemmelse, ikke omfatter skibe, der i kraft af de iboende egenskaber ved deres konstruktion kun er i stand til at sejle ca. 21 sømil fra kysten under vanskelige vejrforhold.
Bekendtgørelse af lov om registrering af køretøjer
Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 | Spm. om, hvorfor man ikke har ladet lovforslaget omfatte punktafgifter, til skatteministeren |
Spm. 16 | Spm. om, hvorfor man ikke har ladet lovforslaget omfatte lønsumsafgift, til skatteministeren |
Spm. 17 | Spm. om at overveje helt at fjerne loftet på indbetalinger til skattekontoen, til skatteministeren |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 | Spm. om regeringen vurderer den nuværende krise som mindre end finanskrisen, til skatteministeren |
Bilag 181 |
Bilag 195 |
Bilag 202 |
Bilag 203 |
Bilag 204 | Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter |
Bilag 205 | Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik |
Bilag 206 |
Bilag 207 |
Bilag 212 |
Bilag 271 |
Bilag 272 |
Bilag 274 | Henvendelse af 12/3-20 fra Salling Group om bemærkninger til chokoladeafgiftsloven |
Spm. 333 |