Kære læser !
Igen en lidt kort MomsMail og igen en uge, hvor én nyhed træder meget frem - i denne uge er det SKATs udkast til styresignal om "Regulering for momsfradragsprocenten i energiafgiftslovene, når virksomheden samtidig betaler en kvadratmeterafgift".
Jeg vil være positiv og sige, at det er godt, at SKAT nu kommer til fornuft i forhold til det faglige spørgsmål og især godt, at SKAT sender det kommende styresignal i høring, inden det udkommer i endelig form.
For oprigtigt talt, så mangler det en kende (og det er sagt på ærkejysk) på især den forvaltningsmæssige kvalitetskonto, men det er jeg sikker på, at høringsparterne nok skal hjælpe med at få løst.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Advokater og ejendomsmæglere er ofte lønsumsafgiftspligtige
Firmabil
Forskudsmomsen er faldet bort – hvad så nu?
En personlig fallent havde ikke ret til aktindsigt i kurators korrespondance med SKAT
Udkast til styresignal
Gløgg tilsat spiritus - genoptagelse - udkast til styresignal
Regulering for momsfradragsprocenten i energiafgiftslovene, når virksomheden samtidig betaler en kvadratmeterafgift.
Domme
Kulafgift – kontrakt godkendt af Elprisudvalget
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
World Trade Organization (WTO)
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOAdvokater og ejendomsmæglere er ofte lønsumsafgiftspligtige Når advokater og ejendomsmæglere assisterer i forbindelse med overdragelse af en aktiepost, fx i et ejendomsselskab, skal de fakturere deres salær uden moms. I stedet skal de betale lønsumsafgift |
BeierholmEjerafgiften ændres 1. januar og 1. juli |
DeloitteForskudsmomsen er faldet bort – hvad så nu? I januar måned skulle alle virksomheder tilbagebetale eventuel forskudsmoms til SKAT, da ordningen med det rentefrie lån ophørte. Vi sætter fokus på relevante overvejelser omkring eventuel afmeldelse af delregistreringer, der nu for mange virksomheder synes overflødige. |
KammeradvokatenEn personlig fallent havde ikke ret til aktindsigt i kurators korrespondance med SKAT Skatteministeriet har i en dom afsagt af Vestre Landsret den 1. februar 2018 fået medhold i, at en personlig fallent ikke havde ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler, da han ikke kunne anses som part. Ministeriet fik også medhold i, at den personlige fallent heller ikke havde ret til aktindsigt efter reglerne i offentlighedsloven. |
Landsskatteretten har i SKM2017.457.LSR afgjort, at gløggprodukter tilsat rom skal tariferes i position 22.06.00.59, som en gæret drikkevare. Det medfører, at produktet ikke er omfattet af afgiftsområdet i spiritusafgiftslovens § 1, men af øl- og vinafgiftslovens § 3.
Ændringen består i en regulering for momsfradragsprocenten efter energiafgiftslovene, når virksomheden samtidig betaler en kvadratmeterafgift. Styresignalet er til gavn for virksomhederne.
Sagen drejede sig om, hvorvidt H1, der er et centralt kraftvarmeværk, skulle opgøre den afgiftspligtige brændselsmængde efter metoden i dagældende kulafgiftslovs § 7, stk. 1, 3. pkt. (selskabets standpunkt), eller efter kulafgiftslovens § 7, stk. 1, 4. pkt., nr. 2 (SKATs standpunkt).
Det afgørende var, om selskabet havde dokumenteret, at der forelå en varmeleveringskontrakt pr. 1. juli 1998, som fastsatte hvilken del af forbruget af brændsel, der skulle indregnes i elektricitetsprisen, og som var godkendt af det daværende Elprisudvalg.
Byretten, der grundet sagens kompleksitet og betydning var besat med tre dommere, fandt, at selskabet ikke havde dokumenteret, at der forelå en sådan godkendt kontrakt pr. 1. juli 1998.
Retten lagde til grund, at en aftale fra 1997 ikke blev indsendt til Elprisudvalget, og at nogle breve til Elprisudvalget ikke udgjorde en anmeldelse i kulafgiftslovens forstand.
Retten fandt desuden, at en varmeleveringsaftale fra 1987 ikke opfyldte kulafgiftslovens betingelser, fordi el-prisen ifølge denne aftale skulle fastsættes uafhængigt af selskabets brændselsomkostninger.
Den omstændighed, at værket ikke havde modtaget kritik fra skattemyndighederne i forbindelse med en kontrolaktion eller i øvrigt kunne ikke føre til, at selskabet fik medhold.
På den baggrund blev Skatteministeriet frifundet.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 21-02-2018 dom i C-628/16 Kreuzmayr
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - flere på hinanden følgende leveringer af de samme varer - stedet for den anden levering - oplysninger, som den første leverandør råder over - momsregistreringsnummer - fradragsret - den afgiftspligtige persons berettigede forventning om en fradragsret
Tidligere dokument: C-628/16 Kreuzmayr - DomDen 22-02-2018 dom i C-182/17 Nagyszénás Településszolgáltatási Nonprofit Kft.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c), artikel 9 og artikel 13, stk. 1 - fritagelse for afgiftspligten - begrebet »offentligretligt organ« - erhvervsdrivende selskab, der ejes 100% af en kommune, som varetager visse offentlige opgaver, der påhviler denne kommune - fastlæggelse af disse opgaver og vederlaget herfor i en aftale indgået mellem dette selskab og nævnte kommune
Tidligere dokument: C-182/17 Nagyszénás Településszolgáltatási Nonprofit Kft. - DomDen 22-02-2018 dom i C-396/16 T – 2
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - artikel 184 - regulering af fradrag for indgående afgift - artikel 185, stk. 1 - ændring af de elementer, som er taget i betragtning ved fastsættelsen af fradraget - artikel 185, stk. 2 - helt eller delvis ubetalte transaktioner - retskraftig godkendelse af en tvangsakkord - artikel 90 og artikel 185, stk. 2, andet afsnit - afgiftsneutralitet - opkrævning i sin helhed af den moms, som skyldes på området - pligt til sammenhæng i gennemførelsen af ordninger for regulering af afgift og fradrag i tilfælde af ikke-betaling af prisen
Tidligere dokument: C-396/16 T – 2 - DomDen 22-02-2018 indstilling i C-49/17 Koppers Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 21, stk. 3 - forbrug af energiprodukter på et område, der tilhører en virksomhed, der producerer energiprodukter - energiprodukter, der anvendes til andre formål end som motorbrændstof eller brændsel til opvarmning - forbrug af solvent som brændsel på et tjæredestillationsanlæg
Tidligere dokument: C-49/17 Koppers Denmark - DomDen 22-02-2018 indstilling i C-665/16 Gmina Wroclaw
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - levering af varer mod vederlag - artikel 14, stk. 2, litra b) - overdragelse af ejendomsretten til et gode mod betaling af en erstatningsydelse i henhold til pålæg fra det offentlige - ekspropriation af kommunal fast ejendom
Tidligere dokument: C-665/16 Gmina Wroclaw - DomDen 22-02-2018 dom i C-185/17 SAKSA
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - Den Fælles Toldtarif - klassificering af varer - den europæiske harmoniserede standard EN 590:2013 - underposition 2710 19 43 i den kombinerede nomenklatur - relevante kriterier ved tariferingen af en vare som gasolie
Tidligere dokument: C-185/17 SAKSA - DomDen 22-02-2018 dom i C-545/16 Kubota (UK) og EP Barrus
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - toldpositioner - motorkøretøjer til godsbefordring - underposition 8704 10 10 og 8704 21 91 - forordning (EU) 2015/221 - gyldighed
Tidligere dokument: C-545/16 Kubota (UK) og EP Barrus - DomDen 28-02-2018 dom i C-307/16 Pienkowski
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - artikel 131 - artikel 146, stk. 1, litra b) - artikel 147 - fritagelse ved udførsel - artikel 273 - lovgivning i en medlemsstat, der gør fritagelsen betinget enten af, at der er opnået en vis omsætning, eller af, at der er indgået en aftale med en aktør, der er bemyndiget til at foretage momsrefusion til de rejsende
Tidligere dokument: C-307/16 Pienkowski - DomDen 28-02-2018 dom i C-387/16 Nidera
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fradrag for indgående afgift - artikel 183 - tilbagebetaling af overskydende moms - for sen tilbagebetaling - morarentebeløb ifølge national ret - nedsættelse af dette beløb af grunde, der ikke kan tilskrives den afgiftspligtige - lovlighed - afgiftsneutralitet - retssikkerhed
Tidligere dokument: C-387/16 Nidera - DomDen 28-02-2018 dom i C-672/16 Imofloresmira - Investimentos Imobiliários
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift - momsdirektivet - fritagelse af bortforpagtning og udlejning af fast ejendom - valgmulighed for afgiftspligtige personer - medlemsstaternes gennemførelse - fradrag for indgående afgift - anvendelse i forbindelse med den afgiftspligtige persons afgiftspligtige transaktioner - regulering af det oprindeligt foretagne fradrag - ikke tilladt
Tidligere dokument: C-672/16 Imofloresmira - Investimentos Imobiliários - DomDen 01-03-2018 dom i C-76/17 Frie varebevægelser Petrotel-Lukoil og Georgescu
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - afgifter med tilsvarende virkning som told - artikel 30 TEUF - interne afgifter - artikel 110 TEUF - afgift for eksporterede olieprodukter - afgiften overvæltes ikke på forbrugeren - afgiftsbyrden for den afgiftspligtige - tilbagebetaling af det beløb, der er blevet betalt af den afgiftspligtige
Tidligere dokument: C-76/17 Frie varebevægelser Petrotel-Lukoil og Georgescu - DomDen 07-03-2018 dom i C-159/17 Dobre
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - inddragelse af momsregistreringsnummer - forpligtelse til at indbetale moms opkrævet i den periode, hvor momsregistreringsnummeret er inddraget - manglende anerkendelse af retten til fradrag af moms for køb foretaget i løbet af denne periode
Tidligere dokument: C-159/17 Dobre - DomDen 07-03-2018 dom i C-31/17 Cristal Union
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra a) - energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - fritagelsesforpligtelse - artikel 15, stk. 1, litra c) - energiprodukter, der anvendes til kraftvarmeproduktion - mulighed for afgiftsfritagelse eller afgiftslempelse - naturgas bestemt til at producere både varme og elektricitet
Tidligere dokument: C-31/17 Cristal Union - Indstilling
Sagen omhandler:
Traktatbrud - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 - den generelle ordning for punktafgifter - forsyning med olieprodukter uden pålæggelse af punktafgift - tankstationer ved Den Hellenske Republiks grænse til tredjelande - punktafgiftens forfald - begrebet »overgang til forbrug« af punktafgiftspligtige varer - begrebet »forlader en afgiftssuspensionsordning«
Domstolens dom:
1) Den Hellenske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 7, stk. 1, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF, idet den har vedtaget og opretholdt en lovgivning, som tillader salget af afgiftsfrie olieprodukter på tankstationer tilhørende Katastimata Aforologiton Eidon AE ved grænseovergangene Kipoi Evrou (Grækenland), Kakavia (Grækenland) og Evzonoi (Grækenland), som alle er beliggende i regioner, der grænser op til tredjelande - nemlig henholdsvis Republikken Tyrkiet, Republikken Albanien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien.
2) Den Hellenske Republik betaler sagsomkostningerne.
Bekæmpelse af toldsvig og beskyttelse af EU's egne indtægter
Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og forskellige andre love og om ophævelse af lov om forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper
Oprettelsesdato: 09-02-2018
Høringsfrist: 09-03-2018
Bilag 121 |
Bilag 123 | Statsministerens februarredegørelse for afvikling af regeringens lovprogram 2017-18 |
Spm. 153 |
Spm. 174 |
Spm. 183 |
Spm. 184 |
Spm. 185 |
Spm. 187 |
Spm. 225 |
Spm. 230 |