Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder bl.a. en dom fra EU-Domstolen, hvor dansk ret på registreringsafgiftsområdet underkendes.
EU-Domstolen fastslår, at TEUF artikel 56 er til hinder for at det kræves, at der betales fuld afgift af et leasingkøretøj som betingelse kunne tage køretøjet i brug, under myndighedernes behandling af en ansøgning om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Energi & Forsyning - Januar 2018
Tilbagebetaling af registreringsafgift af brugte leasingbiler
Dom fra EU-Domstolen om ibrugtagning af leasingkøretøjer i Danmark
Udkast til styresignal
Moms i forbindelse med privatpersoners import af varer via andre EU-lande - udkast til styresignal
Bindende svar
OPP-projekt - kontorbygning på lejet grund
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
2 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
EYEnergi & Forsyning - Januar 2018 I denne udgave giver vi et indblik i dommen vedrørende den skattemæssige værdiansættelse af vandselskaber.
|
KammeradvokatenTilbagebetaling af registreringsafgift af brugte leasingbiler Skatteministeriet får medhold i sag om fristen for ansøgning om værditabsberegning på et brugt leasingkøretøj og om ret til ”eksportgodtgørelse” af udførte brugte leasingkøretøjer. |
KammeradvokatenDom fra EU-Domstolen om ibrugtagning af leasingkøretøjer i Danmark EU-Domstolen har i en sag forelagt af Østre Landsret taget stilling til SKATs praksis om betingelserne for ibrugtagning af et leasingkøretøj her i landet. |
I styresignalet præciseres de momsmæssige regler for import af varer fra lande uden for EU til privatpersoner m.fl., når varerne importeres via et andet EU-land end Danmark.
Skatterådet bekræftede, at et OPP-selskab (OPP-leverandøren) kan anses som ejer i skattemæssig henseende af en kontorbygning i X-By, således at OPP-leverandøren kan foretage skattemæssige afskrivninger på bygningen efter afskrivningsloven, selv om OPP-kontrakten indeholder en klausul om såvel ret som pligt for den offentlige myndighed A til at købe bygningen efter OPP-kontraktens udløb 20 år efter ibrugtagningen til en forud beregnet handelsværdi. Det var dog Skatterådets opfattelse, at afskrivningsgrundlaget skal reduceres med det beløb, som den offentlige myndighed skal betale ved OPP-kontraktens udløb.
Det er planen, at byggeriet og dele af driften skal gennemføres som et Offentligt-Privat Partnerskab. Den grund, hvorpå bygningen skal opføres, udlejes i hele kontraktperioden til OPP-leverandøren. Købesummen, som den offentlige myndighed A skal betale ved kontraktperiodens udløb, er fastsat til 63 % af OPP-leverandørens anlægssum.
SKAT udtalte vejledende, at OPP-leverandøren kan anses for ejer af bygningen i momsmæssig henseende.
Straf – skattesvig – frifindelse – forskningsmidler – ingen selvangivelsespligt - selvinkriminering T var tiltalt for særlig grov skattesvig for indkomstårene 2001-2005 ved med forsæt at have selvangivet honorarer for lavt med i alt 6.430.768 kr. T havde derved unddraget for 3.470.020 kr. i skat og 514.455 kr. i arbejdsmarkedsbidrag. T forklarede at han i perioden alene har haft den indkomst, der er selvangivet. Han har modtaget betydelige beløb, som ikke var indkomst for ham, men skulle anvendes til forskningsprojekter. Disse betydelige forskningsmidler blev blandet sammen med hans private midler i en "pærevælling". Han havde sammen med en anden kørt et system med en såkaldt kaffekasse for at effektivisere betalingsgangene i forbindelse med forskningsprojekter, da det var for tungt at afvente den administrative behandling. Han koncentrerede sig om forskningen og fokuserede ikke på administrationen af hverken sin privatøkonomi, som hans kone plejede at tage sig af, eller af forskningsmidlerne. Han havde hævet beløbene med de udenlandske kreditkort i Danmark og var kontohaver. Han har ikke kunnet fremskaffe kontoudskrifter fra de udenlandske konti. Byretten fandt T skyldig i særlig grov skattesvig. T idømtes 1 år og 3 måneders betinget fængsel samt en tillægsbøde på 3.373.000 kr. Landsretten frifandt T. Ud fra de foreliggende oplysninger var der en konkret mistanke om, at T uberettiget har tilegnet sig midler fra et hospital i Danmark, der skulle have været anvendt til forskning og den væsentligste del af de midler, der blev overført eller hævet af T, stammede herfra. Hvis T havde selvangivet overførslerne og hævningerne som skattepligtig indkomst, ville T derved have afgivet oplysninger om et strafbart forhold. T havde derfor ikke haft pligt til at selvangive beløbene og retten henviste til grundprincippet om sigtedes ret til at undlade at udtale sig og beskyttelsen mod selvinkriminering. | |
Straf - svig med moms- og chokoladeafgift - reel leder af flere virksomheder i andres navn T var tiltalt for særlig grov momssvig og svig med chokoladeafgift. T havde et anpartsselskab, hvis lagerfaciliteter 5 selskabers slik med videre blev leveret til, indkøbt med T som reference og reelt betalt med T's midler. T havde været med til at finansiere oprettelsen af de 5 selskaber som stod i andre personers navne. T unddrog herved for 13.676.801 kr. i moms og 22.816.958 kr. i chokoladeafgift. T forklarede at han intet kendte til oprettelsen af selskaberne og havde ikke kendskab til finansieringen heraf. Han havde blot hjulpet bekendte med at modtage varer et par gange, men de var ikke til T. Han havde lånt sin bekendt penge. T holdt af at hjælpe andre uanset, at de drev konkurrerende virksomhed. Nogle gange bestilte han varer sammen med selskaberne for at spare transportomkostninger. Andre havde brugt hans mail. Han har bedt om kopier af de andres fakturaer, fordi han var sur over at de kunne handle slikket meget billigere. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T var reel leder af alle selskaberne. T idømtes 5 års fængsel samt en tillægsbøde på 25.000.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men ændrede straffen til 4½ års fængsel og forhøjede tillægsbøden til 25.075.000 kr. Landsretten lagde til grund, at T såvel i gerningsperioden som i en længere årrække forud herfor har drevet virksomhed med såvel engros- som detailsalg af slik. T var i gerningsperioden i besiddelse af såvel likviditet som lagerkapacitet samt afsætningskanaler, som satte ham i stand til at indkøbe, opbevare og videresælge meget betydelige mængder slik. Retten lagde vægt på vidnernes forklaringer om indkøb af varer for meget store kontantbeløb, de ved ransagningen fundne store kontantbeløb samt at det ved ransagningen på T's forretningsadresse blev konstateret, at der opbevaredes ca. 250 paller med i hvert fald 100 t slik. Endvidere var ingen af de personer, der forklarede, at de arbejdede og foretog indkøb for T i de forskellige virksomheder, i besiddelse af hverken branchekendskab, likviditet eller lagerkapacitet, der ville have sat dem i stand til at foretage indkøb, opbevaring og videresalg af de pågældende mængder slik. | |
Straf - manglende mærkning af varebil - udeblivelsesdom Selskabet var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsbekendtgørelsen, ved i tiden forud for den 5. november 2016 kl. 04.00, hvor bilen blev standset på motorvejen, som ejer at have undladt at mærke siderne på varebil med virksomhedens navn eller logo og cvr-nummer. Selskabet udeblev fra retsmødet. Byretten fandt selskabet skyldig i tiltalen. Selskabet idømtes en bøde på 5.000 kr. under henvisning til bemærkningerne til lovforslaget, hvoraf fremgår, at et af formålene er at sikre høj grad af synlighed og gennemsigtighed i forhold til sort arbejde og førstegangsovertrædelse straffes med en bøde på 5.000 kr. |
Journalnr: 14/3881489
Indførelse af øl og mineralvand fra Tyskland.
Sagen vedrører opkrævning af mineralvandsafgift, ølafgift og emballageafgift i forbindelse med indførelse af øl og mineralvand fra Tyskland. Endvidere har SKAT beregnet erhvervelsesmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017
Journalnr: 13/0235344
Uregistreret virksomhed
SKAT har afkrævet klageren mineralvandsafgift, øl- og vinafgift, emballageafgift, spiritusafgift, chokoladeafgift, råstofafgift, tobaksafgift, forbrugsafgift, olieafgift/kuldioxidafgift samt moms i forbindelse med uregistreret virksomhed. Landsskatteretten nedsætter beløbet med baggrund i en lagerhastighed på 1, 5 måned og med en bruttoavance på 30 %.
Afsagt: 11-12-2017
Journalnr: 15/2300350
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører yderligere moms af omsætning, moms af manglende omsætning, skøn, tilbageført kreditnota, moms, ikke medregnet moms vedrørende anden virksomhed og ikke godkendt moms af varekøb. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 19-12-2017
Journalnr: 14/4357414
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT h ar forhøjet virksomhedens momstilsvar med momsen af udeholdt omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2017
Journalnr: 16/1782426
Indførsel af hunde
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at klageren skal betale 3.000,00 kr. i moms for indførsel af to hunde fra Tyrkiet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-12-2017
Journalnr: 14/1860965
Købsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017
Journalnr: 17/0317942
Moms - brugte reservedele til biler
Sagen, der er afgjort ved Landsskatterettens afgørelse af 1. april 2014, er genoptaget på selskabets repræsentants anmodning, jf. skatteforvaltningslovens § 35 g, stk. 3. Klagen vedrører SKATs afgørelse af 29. juni 2012, hvor SKAT afslog at genoptage virksomhedens afgiftstilsvar for perioderne 1. januar til 31. december 2009, 1. januar til 31. december 2010 og 1. januar til 31. december 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Landsskatterettens afgørelse af 1. april 2014 ændres, og SKAT pålægges at genoptage virksomhedens afgiftstilsvar
Afsagt: 22-12-2017
Journalnr: 13/0187000
Moms - menighedsråd
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet moms, idet der er foretaget en skønsmæssig begrænsning af fradragsretten i medfør af momslovens § 38, stk. 2. Landsskatteretten.
Afsagt: 12-12-2017
Journalnr: 15/2060934
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2017
Journalnr: 16/1307990
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører delvist skønsmæssig ansættelse af yderligere momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2017
Journalnr: 14/3160295
Registreringsafgift
Klagen vedrører gyldigheden af, at SKAT, med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32 om ekstraordinær genoptagelse, har opkrævet yderligere registreringsafgift for nye køretøjer indregistreret i 2007-2010, idet SKAT er af den opfattelse, at selskabet ikke har opgjort og afregnet registreringsafgift på et korrekt grundlag i overensstemmelse med reglerne i registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1 og § 9, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2017
Journalnr: 14/3417587
Omdannelse af bolig-I/S til andelsboligforening
Klagen vedrører om omdannelse af et boliginteressentskab til en andelsboligforeningen vil medføre betaling af registreringsafgift ved registrering af andelsboligforeningen som adkomsthaver til ejendommen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017
Journalnr: 14/3655753
Registreringsafgift - hæftelse
SKAT har pålagt konkursboet at hæfte for registreringsafgift for et køretøj af mærket BMW 535d. Landsskatteretten anser ikke klager for at hæfte.
Afsagt: 15-12-2017
Journalnr: 17/0990194
Registreringsafgift - ombygning
Klager har anmodet om bindende svar på spørgsmål, om spørger må flytte motor med eftermonteret turbo og intercooler fra køretøj VW Golf VR6, årgang 1992 til identisk VW Golf VR, årgang 1993. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2017
Journalnr: 16/1456685
Vin- og emballageafgift
Klagen vedrører efteropkrævning af vin- og emballageafgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-12-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 30-01-2018 indstilling i C-660/16 Kollroß Wirtl
Fiskale bestemmelser
Afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 65 - betaling af afdrag - fradrag - usikkerhed om afgiftspligtens indtræden - artikel 184-186 - regulering af fradrag - tilbagebetaling af fejlagtigt betalt moms - nationale procedurer
Tidligere dokument: C-660/16 Kollroß Wirtl - DomDen 31-01-2018 indstilling i C-39/17 Frie varebevægelser Lubrizol France
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - artikel 28 TEUF og 30 TEUF - afgift med tilsvarende virkning - artikel 110 TEUF - intern afgift - socialt solidaritetsbidrag, der skal betales af selskaber, og tillægsbidrag - afgift, hvis beregningsgrundlag er selskabers samlede årlige omsætning - inkluderingen af værdien af varer, som overføres til en anden medlemsstat, i omsætningen
Tidligere dokument: C-39/17 Frie varebevægelser Lubrizol France - DomDen 01-02-2018 indstilling i C-30/17 Kompania Piwowarska
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsbestemmelser - harmonisering af lovgivningerne - punktafgifter - direktiv 92/83/EØF - artikel 3, stk. 1 - alkohol og alkoholholdige drikkevarer - øl - aromatiseret øl - plato-grad - beregningsmåde
Tidligere dokument: C-30/17 Kompania Piwowarska - DomDen 08-02-2018 dom i C-590/16 Kommissionen mod Grækenland
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 - den generelle ordning for punktafgifter - forsyning med olieprodukter uden pålæggelse af punktafgift - tankstationer ved Den Hellenske Republiks grænse til tredjelande - punktafgiftens forfald - begrebet »overgang til forbrug« af punktafgiftspligtige varer - begrebet »forlader en afgiftssuspensionsordning«
Tidligere dokument: C-590/16 Kommissionen mod Grækenland - DomDen 08-02-2018 dom i C-380/16 Kommissionen mod Tyskland
Fiskale bestemmelser
Sag anlagt den 8. juli 2016 - Europa-Kommissionen mod Forbundsrepublikken Tyskland
Tidligere dokument: C-380/16 Kommissionen mod Tyskland - Ny sag
Er artikel 168, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og princippet om momsens neutralitet til hinder for en national praksis, hvorefter der indrømmes fuld fradragsret i forbindelse med erhvervelse af varer og tjenesteydelser, som både anvendes til den afgiftspligtige persons transaktioner, som er omfattet af momsens anvendelsesområde (afgiftsbelagte og fritagne), og til transaktioner, som ikke er omfattet af momsens anvendelsesområde... | |
1. Er en ændring af en godkendt støtteordning, hvorved en medlemsstat afstår fra fortsat at benytte støttegodkendelsen for en bestemt (adskillelig) gruppe af støttemodtagere og dermed blot reducerer støttevolumen for en eksisterende støtte, i en sag som den foreliggende en ændring af en støtteordning, som i henhold til artikel 108, stk. 3, TEUF (principielt) kræver anmeldelse? 2. Kan forbuddet mod gennemførelse i artikel 108, stk. 3, TEUF i tilfælde af en formel fejl i forbindelse med a... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 77/388/EØF - artikel 12, stk. 3, litra a), tredje afsnit - reduceret momssats - bilag H, kategori 7 - en enkelt sammensat ydelse bestående af to særskilte bestanddele - selektiv anvendelse af en reduceret momssats på én af disse bestanddele - rundvisning kaldet »World of Ajax« - besøg på museet for AFC Ajax
Domstolens dom:
Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 2001/4/EF af 19. januar 2001, skal fortolkes således, at en enkelt ydelse som den, der er omtvistet i hovedsagen, og som består af to separate bestanddele, idet den ene bestanddel udgør hovedelementet og den anden et sekundært element, som, hvis de var blevet leveret som særskilte ydelser, ville være pålagt forskellige momssatser, bør afgiftspålægges med én momssats, der gælder for den pågældende samlede ydelse fastsat i forhold til hovedbestanddelen, og dette gælder, selv om prisen for hver enkelt bestanddel i den samlede pris, der er betalt af en forbruger for at opnå den pågældende ydelse, kan identificeres.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - artikel 56 TEUF - fri udveksling af tjenesteydelser - restriktioner - motorkøretøj, som en person bosiddende i en medlemsstat leaser hos et leasingselskab hjemmehørende i en anden medlemsstat - registreringsafgift, der beregnes pro rata i forhold til varigheden af køretøjets anvendelse - behovet for de nationale skattemyndigheders tilladelse forud for ibrugtagningen - begrundelse - forebyggelse af omgåelse, svig eller misbrug af afgiftsreglerne - beskyttelse af statens beskatningskompetence - proportionalitet
Domstolens dom:
Artikel 56 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning og administrative praksis som omhandlet i hovedsagen, hvorefter
- ibrugtagning af et køretøj, som en person, der er bosiddende i denne medlemsstat, leaser hos et leasingselskab hjemmehørende i en anden medlemsstat med henblik på en midlertidig anvendelse af dette køretøj i førstnævnte medlemsstat mod betaling af en registreringsafgift, der beregnes pro rata i forhold til varigheden af denne anvendelse, for så vidt angår denne betaling er betinget af en forhåndsgodkendelse fra skattemyndighederne i førstnævnte medlemsstat, uden hvilken det nævnte køretøj principielt ikke kan ibrugtages på dets område, og
- adgangen til at tage et sådant køretøj i brug med det samme i førstnævnte medlemsstat, mens den betalingspligtiges ansøgning om tilladelse til betaling af en registreringsafgift af nævnte køretøj, der beregnes pro rata i forhold til dets anvendelse i førstnævnte medlemsstat, behandles, er betinget af, at den fulde registreringsafgift er betalt forud herfor, idet for meget opkrævet afgift tilbagebetales med rente, hvis og når den betalingspligtige har fået denne tilladelse fra nævnte skattemyndigheder til en forholdsmæssig afgiftsberigtigelse.
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET i henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF
VAT: More flexibility on VAT rates, less red tape for small businesses
Questions and Answers on the VAT package
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet i henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF
Bekendtgørelse af lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter
Bilag 1 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Bilag 108 |
Bilag 109 |
Spm. 156 |
Spm. 183 |
Spm. 184 |
Spm. 185 |
Spm. 186 |
Spm. 187 |
Spm. 188 |
Spm. S 430 |