Kære læser !
Denne uges MomsMail er ikke så omfattende. Blandt ugens nyheder finder vi et udkast til styresignal om momsfradragsretten, når der udføres vederlagsfrie transaktioner og fra EU-Domstolen en indstilling om fastlæggelsen af leveringsstedet for arrangementer inden for undervisning.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Flere virksomheder slipper nu for at betale gevinstafgift
Momsfradrag i holdingselskaber
Nyt om skat, uge 51 - Sanering af afgifter
Biler - skat og moms 2019
Udkast til styresignal
Vederlagsfrie transaktioner - konsekvenser for momsfradragsretten - præcisering - udkast til styresignal
Bindende svar
Ikke moms på de gebyrer, som blev opkrævet vegne af en styrelse
Afgørelser
Registreringsafgift af motorkøretøjer
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
1 indstilling
1 dom
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOFlere virksomheder slipper nu for at betale gevinstafgift Nu kan forretninger udlodde gevinster i fx Facebook-konkurrencer op til en værdi på 750 kr., uden at der skal betales gevinstafgift. Det gør livet lettere for mange mindre virksomheder |
BDOMomsfradrag i holdingselskaber Efter den seneste praksisændring har holdingselskaber nu ganske gode muligheder for at få fradrag for moms af udgifter til advokat- og revisorbistand i forbindelse med opkøb. Endda med tilbagevirkende kraft |
PwCNyt om skat, uge 51 - Sanering af afgifter Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale om en afgiftssaneringspakke. Aftalen forenkler afgiftsstrukturen ved, blandt andet, at en række afgifter lempes eller fjernes helt. |
Revisorgruppen DanmarkFå overblik over reglerne! |
Vederlagsfrie leverancer anses som udgangspunkt for ikke-økonomisk virksomhed i momslovens forstand med den konsekvens, at der ikke kan opnås momsfradragsret for omkostninger afholdt i relation hertil.
Dette medmindre de vederlagsfrie leverancer foretages med det formål at opnå indtægter af en vis varig karakter via andre aktiviteter i virksomheden, som er økonomisk virksomhed i momslovens forstand.
Med udgangspunkt i SKM2018.411.LSR og en ikke-offentliggjort afgørelse fra Landsskatteretten præciserer Skattestyrelsen praksis på området.
Skatterådet bekræftede, at der ikke skal opkræves moms af de gebyrer, som X opkræver på vegne af x-styrelsen.
Ved afgørelsen blev der henset til virksomhedsudøvelsen mod et gebyr, ikke er overdraget til en selvstændig tredjemand, men derimod udøves af x-styrelsen ved brug af en underleverandør i form af C.
Det vurderes, at ydelsen leveres af et offentligretligt organ i dets egenskab af offentlig myndighed, hvorfor der ikke skal afregnes moms af de omhandlede gebyrer.
Et køretøj kunne ikke anses for uretmæssigt at være taget i brug på færdselslovens område. Køretøjet var af forhandleren kørt til lakering i Tyskland og var ved tilbagekørsel til forhandleren efter endt lakering blevet ført af en person, der, uanset at han ikke havde en fast ansættelse i firmaet, måtte anses for en medarbejder hos forhandleren. Kørslen måtte derfor anses som afhentning efter reparation, jf. registreringsbekendtgørelsens § 77, stk. 2, pkt. 4.
Journalnr: 15/1474498
Moms - udeholdt omsætning
Klagen vedrører opgørelse af momstilsvar, primært fra udeholdt omsætning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 19-11-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 16-01-2019 dom i C-496/17 Deutsche Post
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - artikel 39 - status som autoriseret økonomisk operatør - gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 - artikel 24, stk. 1, andet afsnit - ansøger, som ikke er en fysisk person - spørgeskema - indsamling af personoplysninger - direktiv 95/46/EF - artikel 6 og 7 - forordning (EU) 2016/679 - artikel 5 og 6 - behandling af personoplysninger
Tidligere dokument: C-496/17 Deutsche Post - DomDen 17-01-2019 indstilling i C-712/17 EN.SA.
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - moms - fiktive transaktioner - nægtelse af fradrag for moms - indtræden af afgiftsskyld ved fakturaudstedelse - yderligere sanktion svarende til det fulde beløb af det nægtede fradrag for moms - forenelighed med neutralitetsprincippet - forenelighed med proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-712/17 EN.SA. - DomDen 17-01-2019 indstilling i C-133/18 Sea Chefs Cruise Services
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 171 - tilbagebetaling af moms - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - anmodning om supplerende oplysninger fremsat af tilbagebetalingsmedlemsstaten - ønskede oplysninger, som skal være tilbagebetalingsmedlemsstaten i hænde senest en måned efter den dato, hvor anmodningen indgik hos den person, til hvem den var rettet - den juridiske karakter af en frist og konsekvenserne af manglende overholdelse
Tidligere dokument: C-133/18 Sea Chefs Cruise Services - DomDen 24-01-2019 dom i C-165/17 Morgan Stanley & Co International
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - direktiv 2006/112/EF - fradrag for indgående afgift - varer og tjenesteydelser, der benyttes til såvel afgiftspligtige som afgiftsfritagne transaktioner (varer og tjenesteydelser til blandet brug) - beregning af den gældende pro rata-sats for fradraget - filial etableret i en anden medlemsstat end den, hvori selskabet har sit hovedsæde - udgifter, der er afholdt af filialen og udelukkende anvendt til hovedsædets transaktioner - filialens generalomkostninger, der er afholdt til såvel udførelsen af sine transaktioner som til hovedsædets transaktioner
Tidligere dokument: C-165/17 Morgan Stanley & Co International - IndstillingDen 24-01-2019 indstilling i C-1/18 Oribalt Riga
Toldunion
Forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - toldværdi - lægemidler - artikel 30, stk. 2, litra b) - begrebet »lignende varer« - faktorer, der skal tages i betragtning - artikel 30, stk. 2, litra c) - deduktiv metode baseret på enhedspris - frist på 90 dage - rabatter
Tidligere dokument: C-1/18 Oribalt Riga - DomDen 07-02-2019 indstilling i C-589/17 Prenatal
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - indførsel af tekstilvarer angivet med oprindelse i Jamaica - godtgørelse af importtold - sammenlignelige sagsakter, der allerede er under Kommissionens behandling - den restriktive karakter af Kommissionens skrivelse - de nationale myndigheders kompetence
Tidligere dokument: C-589/17 Prenatal - Dom
Skal artikel 242, stk. 1, litra a) og b), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen fortolkes således, at tyveri af varer, der er henført under toldoplagsproceduren, under de omstændigheder, der gør sig gældende i hovedsagen, udgør en unddragelse fra toldoplagsproceduren, som medfører pålæggelse af en finansiel sanktion mod bevillingshaveren for en toldretlig [...] |
Sagen omhandler:
Anmodning om præjudiciel afgørelse - det fælles merværdiafgiftssystem - stedet for afgiftspligtige transaktioner - ydelser, der tilbydes afgiftspligtige personer - levering af ydelser vedrørende adgang til arrangementer inden for undervisning - seminar, der afholdes i en medlemsstat, hvor hverken leverandøren eller deltagerne er etableret - seminar, der kræver forudgående registrering og betaling
Generaladvokatens indstilling:
Udtrykket »[l]everingsstedet for adgang til arrangementer inden for [...] undervisning [...]« i artikel 53 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at det omfatter en tjenesteydelse, som udelukkende leveres til afgiftspligtige personer, og hvis afgørende element består i salg af individuel adgang til et fagligt uddannelsesseminar, som strækker sig over en eller flere dage, når seminaret foregår et bestemt sted og har et på forhånd fastsat emne, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at fastslå. Det er uvæsentligt, om: i) alle kunderne stiller oplysninger såsom deres fiskale ID-oplysninger til rådighed for leverandøren, ii) den pågældende tjenesteydelse kræver forudgående registrering eller betaling, iii) den pågældende tjenesteydelse kun tilbydes en bestemt gruppe eller den brede offentlighed, og iv) om den omstændighed, at tjenesteydelsen pålægges afgift i den medlemsstat, hvor det pågældende arrangement finder sted, medfører en yderligere administrativ byrde for leverandøren eller dennes kunder
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) og c) - artikel 14, stk. 1 - artikel 24, stk. 1 - transaktioner mod vederlag - transaktioner i tilfælde, hvor modværdien delvist udgøres af ydelser eller varer - nedrivningskontrakt - købskontrakt for demontering
Domstolens dom:
1) Artikel 2, stk. 1, litra a) og c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med dette direktivs artikel 14, stk. 1, og artikel 24, stk. 1, skal fortolkes således, at når tjenesteyderen, dvs. nedrivningsvirksomheden, i henhold til en nedrivningskontrakt er forpligtet til at udføre nedrivningsarbejder og, for så vidt som nedrivningsaffaldet indeholder metalskrot, kan videresælge dette metalskrot, da omfatter denne kontrakt en levering af ydelser mod vederlag, dvs. udførelsen af nedrivningsarbejderne, og desuden en levering af varer mod vederlag, dvs. leveringen af nævnte metalskrot, hvis erhververen, dvs. denne virksomhed, ansætter denne levering til en værdi, som denne erhverver tager i betragtning ved fastsættelsen af den tilbudte pris for udførelse af nedrivningsarbejderne, idet nævnte levering kun er merværdiafgiftspligtig, såfremt den foretages af afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab.
2) Artikel 2, stk. 1, litra a) og c), i direktiv 2006/112, sammenholdt med dette direktivs artikel 14, stk. 1, og artikel 24, stk. 1, skal fortolkes således, at når erhververen, dvs. nedrivningsvirksomheden, i medfør af en nedrivningskontrakt køber en vare til demontering og forpligter sig til under varsel om pålæg af konventionalbod at demontere og bortskaffe denne vare samt at bortskaffe det heraf fremkomne affald inden for en i kontrakten fastsat frist, da omfatter denne kontrakt en levering af varer mod vederlag, dvs. leveringen af en vare til demontering, idet denne levering kun er momspligtig, såfremt den foretages af afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab, hvilket det påhviler den forelæggende ret at efterprøve. For så vidt som erhververen er forpligtet til at demontere og bortskaffe denne vare, samt at bortskaffe det heraf fremkomne affald, som specifikt opfylder sælgers behov, da omfatter denne kontrakt desuden en levering af ydelser mod vederlag, dvs. udførelsen af nedrivnings- eller demonterings- og bortskaffelsesarbejderne, hvis denne erhverver ansætter denne levering af en ydelse til en værdi, som denne erhverver tager i betragtning ved fastsættelsen af den tilbudte pris som en faktor, der reducerer købsprisen for varen til demontering, hvilket det påhviler den forelæggende ret at efterprøve.
Customs Cooperation Working Party, Plenary
Fastlæggelse af toldprogrammet for samarbejde på toldområdet
Bekendtgørelse om afskrivning af visse renter af fordringer, der vedrører Skatteforvaltningens køretøjsregister (Det Digitale MotorRegister, DMR)
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 109 |
Bilag 110 |
Bilag 111 |
Bilag 112 |
Bilag 113 | Grundnotat og nærhedsnotat om momsgennemførelsesfordningen - KOM(2018) 0821 |
Bilag 114 |
Bilag 117 | Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren |
Bilag 118 |
Bilag 119 | Invitation til teknisk gennemgang om Brexit den 23/1-19 i Udenrigsministeriet |
Spm. 144 |
Spm. 170 |
Spm. 171 |
Spm. 173 |
Spm. 174 |
Spm. 184 |
Spm. 185 |
Spm. 186 |
Spm. 187 |
Spm. 188 |
Spm. 191 |
Spm. 211 |
Spm. 216 |