Kære læser !
Jeg vil starte med at ønske dig et godt nytår. Jeg håber, du har haft en god og glædelig jul, og er kommet godt ind i det nye år.
2019's første MomsMail samler op på de nyheder, der er kommet siden den 16. december, og der er meget nyt fra både ind- og udland, så jeg vil nøjes med at ønske god læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Skat, moms og personalegoder 2019
Stor udvidelse af elafgiftsrefusionen for det danske erhvervsliv
Moms ved salg af gavekort – nye regler udskudt til 1. juli 2019
Skat og moms for læger
Skat og moms ved tab på debitorer mv.
Sanering af tinglysningsafgiften giver nye muligheder
Undervisning i mindfulness -...
Ingen afgift på husholdningsfilm og...
Moms og gavekort - udskydelse
Selvanmelderordningen afskaffes
Den 1. januar 2019 afskaffes emballageafgift på pvc-folier.
Brexit – varers oprindelse
Får de danske udstedere og indløsere af gavekort en tidlig julegave på torsdag?
Skatteministeriets afslag på aktindsigt i materiale om ophævelse af formueskattekursen
SKATs inddrivelse af børnebidrag, der ikke er udlagt forskudsvis
Overblik: Konsekvenserne af et "hard-Brexit"
Det bliver nu billigere at holde varmen på hotelværelset
Ny tysk emballagelovgivning og risiko for store bøder
Brexit: Hvad er status? (uge 1)
Nye regler om moms og gavekort udskudt til 1. juli 2019
Udkast til styresignal
Udtagningsbeskatning ved salgsfremmeordninger - præcisering - udkast til styresignal
Afgørelser
Erhvervelsesmoms for lystbåd erhvervet fra EU
Eksportgodtgørelse - Manglende fremstilling af køretøj
Ændret momsansættelse - Forrentning af tilbagebetalingsbeløb fra indbetalingstidspunktet
Krav på omkostningsgodtgørelse anset for forældet
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
5 domme
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOSkat, moms og personalegoder 2019 I arbejdet med økonomi, løn, skat eller moms støder du sikkert på spørgsmål om gældende skattesatser, beløbsgrænser og skatte- og momsregler for personalegoder. De spørgsmål kender vi sikkert svaret på. |
BDOStor udvidelse af elafgiftsrefusionen for det danske erhvervsliv Regeringen har fremsendt lovforslag om ændring af elafgiftsloven, så de liberale erhverv nu får adgang til afgiftsrefusion af sit elforbrug på samme vilkår som de øvrige erhverv i det danske erhvervsliv.Det foreslås at ophæve bilag 1 til elafgiftsloven med virkning fra og med 2023. Dermed vil de... |
BDOMoms ved salg af gavekort – nye regler udskudt til 1. juli 2019 Folketinget har vedtaget de nye regler om den momsmæssige behandling af vouchers (gavekort). I sidste øjeblik blev ikrafttrædelsestidspunktet ændret sådan, at de nye regler nu først har virkning fra den 1. juli 2019 |
BDOSkattelovgivningen indeholder mange regler, der har betydning for læger. Nedenfor giver vi en kort omtale af forskellige situationer, hvor skattemæssige overvejelser ofte er i centrum eller burde være det. |
BDOSkat og moms ved tab på debitorer mv. Denne artikel handler om den moms- og skattemæssige behandling af tab på alle former for tilgodehavender. |
Bech-BruunSanering af tinglysningsafgiften giver nye muligheder Inden jul ventes et nyt lovforslag vedtaget i Folketinget, der vil få betydning for markedet for ejendomshandler. Det betyder blandt andet, at flere typer gamle lån kan modregnes i nye, når der skal betales tinglysningsafgift og at afgiften gradvist sænkes. |
BeierholmUndervisning i mindfulness -... Private kursusvirksomheders undervisning i mindfulness |
BeierholmIngen afgift på husholdningsfilm og... Afgiften på PVC og blødgørende ftalater ophæves fra 1. januar 2019 |
Dansk RevisionMoms og gavekort - udskydelse |
Dansk RevisionSelvanmelderordningen afskaffes "Et opgør med fejl, forkerte angivelser og decideret fusk". Så klar i mælet er Skatteminister Karsten Lauritzen om afskaffelsen af den såkaldte selvanmelderordning for køretøjer på eksportområdet. |
Dansk RevisionDen 1. januar 2019 afskaffes emballageafgift på pvc-folier. Den 1. januar 2019 afskaffes emballageafgift på pvc-folier. |
DeloitteBrexit kræver, at din virksomhed har styr på toldtariffen og regler for oprindelsesbeviser, sikrer nødvendige oprindelsesbeviser fra leverandører, har styr på, hvordan varer får oprindelse, har kendskab til handelsaftaler, og har styr på, hvornår og hvordan aftaler anvendes og regler overholdes |
EYFår de danske udstedere og indløsere af gavekort en tidlig julegave på torsdag? Torsdag den 20. december 2018 forventes lovforslaget vedtaget, der skal implementere de nye EU-regler om den momsmæssige behandling af gavekort (vouchers). |
Folketingets OmbudsmandSkatteministeriets afslag på aktindsigt i materiale om ophævelse af formueskattekursen Skatteministeriet havde ad flere omgange givet delvist afslag på aktindsigt til en advokat, der på vegne af sine klienter havde anmodet om aktindsigt i materiale om ophævelse af formueskattekursen. |
Folketingets OmbudsmandSKATs inddrivelse af børnebidrag, der ikke er udlagt forskudsvis En undersøgelse foretaget af ombudsmanden af det tidligere SKATs inddrivelse af børnebidrag, der ikke er udlagt forskudsvis, viste, at restancerne steg gennem en periode i 2016 og 2017. Ombudsmanden bad derfor i sin udtalelse af 5. juli 2018 SKAT om at oplyse status for inddrivelsen pr. 30. juni 2018. |
PlesnerOverblik: Konsekvenserne af et "hard-Brexit" Der er en større risiko for, at Storbritannien forlader EU uden en aftale om betingelserne for deres udtræden. Plesner giver her et stort samlet overblik over konsekvenserne af et hard-Brexit inden for en række centrale juridiske områder. |
PwCDet bliver nu billigere at holde varmen på hotelværelset Afgiften på hotellers el-rumvarme bliver lavere - er du klar til at gøre nytte af lempelsen? |
PwCNy tysk emballagelovgivning og risiko for store bøder Der er risiko for salgsforbud og store bøder, hvis ikke registreringen i den tyske emballage-database er på plads pr. 1. januar 2019 - er I registreret? |
PwCBrexit: Hvad er status? (uge 1) Afstemningen om udtrædelsesaftalen, der blev udsat i december grundet politisk modvillighed imod dele af aftalen, forventes at blive gennemført i det britiske parlament inden den 21. januar 2019. Udsættelsen af afstemningen den 11. december affødte en mistillidsafstemning i det britiske parlament, som den britiske premierminister imidlertid overlevede. |
RedmarkNye regler om moms og gavekort udskudt til 1. juli 2019 Dansk Erhverv skriver på deres hjemmeside, at der er politisk opbakning til, at udskyde ændringen af reglerne vedrørende moms på gavekort. |
Skattestyrelsen præciserer, at der ikke er grundlag for at udtagningsbeskatte virksomheder efter momslovens § 5, stk. 1-3, når virksomhederne vælger at anvende en salgsfremmeordning, hvor der ved løbende køb af eksempelvis 5 varer eller ydelser gives en 6. vare eller ydelse til kunderne uden betaling af yderligere vederlag.
I styresignalet beskrives ændring af praksis vedrørende momsregistrering af små solcelleanlæg og husstandsvindmøller, der er placeret i forbindelse med beboelse og skal tilvejebringe husstandens private elforbrug. Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at et solcelleanlæg, der er omfattet af den såkaldt "gamle" ordning med nettoafregning af el på årsbasis (gruppe 6), kan momsregistreres, jf. SKM2016.484.LSR. Der kan ikke stilles krav om, at produktionen af el på årsbasis er større end forbruget.
I styresignalet beskrives endvidere ændring af praksis for opgørelse af udtagningsmoms vedrørende disse anlæg, jf. SKM2017.266.LSR og SKM2017.267.LSR. Ændringen gælder også for andre momsregistrerede virksomheder, hvor der er fastlagt en opgørelsesmetode for udtagningsmomsen, som er en anden end opgørelse på grundlag af den faktiske levetid.
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse, hvorefter klageren skulle betale erhvervelsesmoms vedrørende en lystbåd, som var leveret fra et EU-land uden moms.
Skatteankestyrelsen fandt, at virksomheden ikke var berettiget til eksportgodtgørelse, idet køretøjet ikke blev fremstillet for SKAT. SKAT havde i overensstemmelse med registreringsafgiftslovens § 18, stk. 1, udtaget køretøjet til kontrol inden for 14 dage.
Virksomheden havde ikke mulighed for at fremvise køretøjet til SKAT, da køretøjet var udført af Danmark 11 dage efter anmodningen om eksportgodtgørelse.
Et ejendomsselskabs anmodning om, at et tilbagebetalingsbeløb som følge af ændret momsansættelse skulle forrentes fra indbetalingstidspunktet, blev imødekommet af Landsskatteretten.
Et krav på omkostningsgodtgørelse ansås for forældet. En tvist om honorarets størrelse mellem rådgiver og klient kunne ikke anses for at afbryde forældelsen i relation til kravet mod SKAT på omkostningsgodtgørelse.
Et dansk bådværft havde oprettet en tysk momsregistrering i Tyskland og solgte via denne momsregistrering to både til danske kunder. Bådene blev håndteret som en momsfritaget levering til den tyske momsregistrering, som herefter afregnede tysk moms på bådene.
Retten fandt, at de danske kunders købsaftaler måtte anses for indgået med det danske værft og ikke med den tyske momsregistrering, der reelt alene havde virket som uselvstændigt mellemled i forbindelse med kontrakternes indgåelse, købesummernes betaling og bådenes udlevering. Leveringen af bådene, jf. momslovens § 4, stk. 1, 2. pkt., måtte herefter anses for sket til de danske købere og ikke til den tyske momsregistrering. Da bådene befandt sig i Danmark, da transporten til køberne blev påbegyndt, var leveringsstedet her i landet, jf. momslovens § 14, stk. 2, 1. pkt., hvorfor der som udgangspunkt skulle afregnes moms i Danmark, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
Spørgsmålet var dog herefter om salgene direkte til de danske kunder kunne omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 34, stk. 1, nr. 2, om levering af nye transportmidler, som for sælgerens regning er transporteret til erhververen i et andet EU-land.
Retten fastslog indledningsvist, at det påhvilede det danske bådværft at føre bevis for, at betingelserne for momsfritagelse var opfyldt.
Retten fandt herefter, at det ikke var godtgjort, at det var hensigten, at den endelige brug af bådene skulle finde sted i Tyskland eller et andet EU-land, og betingelserne for at anse salgene for omfattet af momslovens § 34, stk. 1, nr. 2, var derfor ikke opfyldt. Retten henviste i den forbindelse bl.a. til, at de danske købere havde bopæl i Danmark, og at købernes lejede bådpladser i Y1-by var begrænset til henholdsvis 2 måneder og 3 måneder, og at det var uoplyst, hvor bådene derefter var beliggende.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Straf - registreringsafgift - dokumentfalsk - falsk nummerplade - færdselsloven T var tiltalt for i perioden fra 06.10.16-17.11.16 på offentlig vej med forsæt til unddragelse af registreringsafgift at have anvendt en ikke-indregistreret personbil samt for dokumentfalsk ved at have anvendt falsk nummerplade på bilen. T var tillige tiltalt for en række overtrædelser af færdselsloven: hastighedsovertrædelser, bilkørsel selvom han var frakendt førerretten, ikke at standse ved politiets tegn, ført bil i påvirket tilstand, at bilen ikke var ansvarsforsikret samt tyveri af et videoovervågningskamera. T havde derved unddraget for 32.029 kr. i registreringsafgift i alt. T forklarede at det var korrekt at han ikke havde tegnet ansvarsforsikring på bilen og godt vidste at han var frakendt førerretten. T havde købt bilen i starten af oktober 2016 for omkring 10.000 kr. Han hentede bilen sammen med sin lillebror. Bilen kom hjem på prøveskilte, som T havde købt på motorcenteret i Aalborg. Det var T, der kørte bilen hjem. Der var ikke nogen prøveskilte på bilen, da han købte den. T var lige blevet løsladt og skulle have noget at lave, da han gik sygemeldt. Der var flere ting der skulle laves på bilen. Da bilen stod hjemme hos T, havde den ikke plader på. T ved ikke om bilen havde plader på, da den blev standset af politiet. T havde ikke bestilt nummerplader til bilen. Han ved ikke, hvordan hans navn kan fremgå af bestillingen af showpladerne fra Sverige. T var ikke helt sikker på, hvad kilometerstanden stod på bilen, da han købte den. Han skiftede speedometeret, idet han kom til at knække glasset. Han fik fat i et brugt glas og stillede kilometertællen som han huskede, at den stod. T opdagede at hans bil var væk, men politiet ville ikke tage imod en tyverianmeldelse. Byretten fandt T skyldig i tiltalen, bortset fra tyveri og to færdselsovertrædelser vedrørende en anden bil. Retten fandt det bevist, at T's bil havde været anvendt til kørsel på offentlig vej med forsæt til unddragelse af registreringsafgift af T eller med T's accept. Retten lagde endvidere til grund at T havde bestilt de falske nummerplader som var fastmonteret på hans bil, da han blev stoppet den 17. november 2016 og ved at anvende nummerpladerne havde T gjort sig skyldig i dokumentfalsk. T idømtes 60 dages fængsel samt en samlet bøde på 24.000 kr., frakendelse af retten til at føre motordrevet køretøj bortset fra lille knallert samt konfiskation. Landsretten stadfæstede byrettens dom, men forhøjede fængselsstraffen til 3 måneder under hensyn til, at flere af forholdene er begået kort efter hans prøveløsladelse og nedsatte bøden til 17.000 kr. | |
Straf - told - smugleri - hæleri - valuta T1 og T2 var tiltalte for i forening efter forudgående aftale eller forståelse den 31. oktober 2016 i en personbil i indrejsefeltet ved Rødby færgehavn at have været i besiddelse af 99.200 euro i kontanter, som de vidste eller bestemt formodede stammede fra en strafbar handling og som oversteg værdien af 10.000 euro uden at have angivet pengene overfor told- og skatteforvaltningen. De tiltalte kørte i T1's bil med T2 som fører. T1 forklarede at formålet med turen var at hente pengene i Tyskland og køre dem til Sverige. Pengene skulle bruges til at købe biler for. Han fik pengene i kontanter, idet ham, de skulle købe biler af, ville have pengene i kontanter. Han vidste ikke, hvordan det foregik, og at man kunne have lavet en bankoverførsel. Han var vant til, at man havde pengene i hånden, når han lavede forretning. T2 forklarede at han i Tyskland fandt ud af, at der i rygsækken lå de pågældende euro. Byretten fandt T1 og T2 skyldige i tiltalen. Retten henså til at de tiltalte har haft skiftende forklaringer og som savnede sandsynlighedens præg samt beløbets størrelse. T1 idømtes fængsel i 6 måneder, heraf 4 måneder betinget samt 6 års indrejseforbud. T2 idømtes fængsel i 9 måneder, heraf 6 måneder betinget samt 6 års indrejseforbud. Hos de tiltalte konfiskeredes 99.200 euro. Landsretten stadfæstede byrettens dom. |
Journalnr: 12/0227777
Efteropkrævning af moms
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet moms idet SKAT har anset klageren for at have drevet uregistreret virksomhed her i landet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2018
Journalnr: 15/1434315
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med beløb angivet i aktiv momsperiode men vedrørende forældede perioder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-11-2018
Journalnr: 15/2388772
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-11-2018
Journalnr: 16/1568493
Momspligtige kurususydelser
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens udgående moms idet SKAT har anset de leverede ydelser for momspligtige ydelser, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 2. punktum. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-11-2018
Journalnr: 15/3140258
Momstilsvar - stadeholder
Klagen vedrører opgørelse af momstilsvaret for stadeholder, særligt dokumentation for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen for to af de omhandlede år og hjemviser behandlingen af de tredje.
Afsagt: 19-11-2018
Journalnr: 14/3559062
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret, bl.a. på baggrund af indbetalinger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-11-2018
Journalnr: 18/0003466
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-11-2018
Journalnr: 16/1198412
Ændring af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar særligt grundet ændringer i den opgjorte købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-11-2018
Journalnr: 17/0613579
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet ikke kan få godtgjort en andel af den variable tinglysningsafgift for tinglysning af skøde i forbindelse med ejerskifte af en ejendom idet tinglysningsafgiften skal beregnes på baggrund af ejendommens seneste offentliggjorte ejendomsværdi. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2018
Journalnr: 17/0887042
Tinglysningsafgift - fejl i adkomsthaver
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at der skal betales tinglysningsafgift ved berigtigelse af fejlagtigt angivet adkomsthaver i tingbogen, idet der ved tinglysning af adkomstændring fra B A/S til A ApS foreligger et ejerskifte i afgiftsmæssig henseende. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 10-01-2019 dom i C-410/17 A
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) og c) - artikel 14, stk. 1 - artikel 24, stk. 1 - transaktioner mod vederlag - transaktioner i tilfælde, hvor modværdien delvist udgøres af ydelser eller varer - nedrivningskontrakt - købskontrakt for demontering
Tidligere dokument: C-410/17 A - DomDen 10-01-2019 indstilling i C-647/17 Srf konsulterna
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - det fælles merværdiafgiftssystem - stedet for afgiftspligtige transaktioner - ydelser, der tilbydes afgiftspligtige personer - levering af ydelser vedrørende adgang til arrangementer inden for undervisning - seminar, der afholdes i en medlemsstat, hvor hverken leverandøren eller deltagerne er etableret - seminar, der kræver forudgående registrering og betaling
Tidligere dokument: C-647/17 Srf konsulterna - DomDen 16-01-2019 dom i C-496/17 Deutsche Post
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - artikel 39 - status som autoriseret økonomisk operatør - gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 - artikel 24, stk. 1, andet afsnit - ansøger, som ikke er en fysisk person - spørgeskema - indsamling af personoplysninger - direktiv 95/46/EF - artikel 6 og 7 - forordning (EU) 2016/679 - artikel 5 og 6 - behandling af personoplysninger
Tidligere dokument: C-496/17 Deutsche Post - DomDen 17-01-2019 indstilling i C-712/17 EN.SA.
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - moms - fiktive transaktioner - nægtelse af fradrag for moms - indtræden af afgiftsskyld ved fakturaudstedelse - yderligere sanktion svarende til det fulde beløb af det nægtede fradrag for moms - forenelighed med neutralitetsprincippet - forenelighed med proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-712/17 EN.SA. - DomDen 17-01-2019 indstilling i C-133/18 Sea Chefs Cruise Services
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 171 - tilbagebetaling af moms - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - anmodning om supplerende oplysninger fremsat af tilbagebetalingsmedlemsstaten - ønskede oplysninger, som skal være tilbagebetalingsmedlemsstaten i hænde senest en måned efter den dato, hvor anmodningen indgik hos den person, til hvem den var rettet - den juridiske karakter af en frist og konsekvenserne af manglende overholdelse
Tidligere dokument: C-133/18 Sea Chefs Cruise Services - DomDen 24-01-2019 dom i C-165/17 Morgan Stanley & Co International
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - direktiv 2006/112/EF - fradrag for indgående afgift - varer og tjenesteydelser, der benyttes til såvel afgiftspligtige som afgiftsfritagne transaktioner (varer og tjenesteydelser til blandet brug) - beregning af den gældende pro rata-sats for fradraget - filial etableret i en anden medlemsstat end den, hvori selskabet har sit hovedsæde - udgifter, der er afholdt af filialen og udelukkende anvendt til hovedsædets transaktioner - filialens generalomkostninger, der er afholdt til såvel udførelsen af sine transaktioner som til hovedsædets transaktioner
Tidligere dokument: C-165/17 Morgan Stanley & Co International - IndstillingDen 24-01-2019 indstilling i C-1/18 Oribalt Riga
Toldunion
Forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - toldværdi - lægemidler - artikel 30, stk. 2, litra b) - begrebet »lignende varer« - faktorer, der skal tages i betragtning - artikel 30, stk. 2, litra c) - deduktiv metode baseret på enhedspris - frist på 90 dage - rabatter
Tidligere dokument: C-1/18 Oribalt Riga - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra b), nr. i) og iii) - artikel 3, stk. 1 - erhvervelse af punktafgiftspligtige varer inden for Fællesskabet - artikel 138, stk. 1, og artikel 138, stk. 2, litra b) - leverancer af varer inden for Fællesskabet - kædetransaktioner med en enkelt transport - henførsel af transport - transport i henhold til afgiftssuspensionsordningen - indvirkning på kvalificeringen af en erhvervelse inden for Fællesskabet
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-414/17 AREX CZ - Indstilling1) Artikel 2, stk. 1, litra b), nr. iii), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den finder anvendelse på erhvervelser af punktafgiftspligtige varer inden for Fællesskabet, for hvilke punktafgiften forfalder på bestemmelsesmedlemsstatens område for forsendelsen eller transporten af disse varer, foretaget af en afgiftspligtig person, hvis andre erhvervelser ikke er momspligtige i henhold til dette direktivs artikel 3, stk. 1.
2) Artikel 2, stk. 1, litra b), nr. iii), i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at den erhvervelse, der foretages af en erhvervsdrivende, der er afgiftspligtig for punktafgifter i bestemmelsesmedlemsstaten for forsendelsen eller transporten af disse varer, i tilfælde af en kæde af flere på hinanden følgende transaktioner, som kun giver anledning til en enkelt transport af punktafgiftspligtige varer inden for Fællesskabet i henhold til ordningen med suspension af punktafgifter, ikke kan betegnes som en erhvervelse inden for Fællesskabet, der er momspligtig i henhold til denne bestemmelse, når denne transport ikke skyldes denne erhvervelse.
3) Artikel 2, stk. 1, litra b), nr. i), i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at i tilfælde af en kæde af flere på hinanden følgende erhvervelser, der vedrører de samme punktafgiftspligtige varer, og som kun giver anledning til en enkelt transport af disse varer inden for Fællesskabet i henhold til ordningen med suspension af punktafgifter, er den omstændighed, at disse varer transporteres i henhold til denne ordning, ikke afgørende for spørgsmålet om, hvilke af flere på hinanden følgende erhvervelser transporten skal henføres til med henblik på pålæggelsen af moms i henhold til denne bestemmelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtens indtræden - særordning for rejsebureauer - artikel 65 og 308 - fortjenstmargen opnået af et rejsebureau - fastsættelse af fortjenstmargen - betaling af afdrag inden leveringen af ydelser leveret af rejsebureauet - rejsebureauets faktiske omkostninger
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-422/17 Skarpa Travel - Indstilling1) Artikel 65 og 306-310 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, skal fortolkes således, at merværdiafgiften (momsen) forfalder i overensstemmelse med nævnte artikel 65 ved betalingens modtagelse, når et rejsebureau, som er omfattet af den særordning, der er fastsat i artikel 306-310, modtager et afdrag på turismeydelser, som det leverer til en rejsende, forudsat at de turismeydelser, der skal leveres, på dette tidspunkt er specifikt angivet.
2) Artikel 308 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2010/45, skal fortolkes således, at rejsebureauets fortjenstmargen og dermed dets afgiftsgrundlag udgør forskellen mellem det samlede beløb uden merværdiafgift (moms), der skal betales af den rejsende, og rejsebureauets faktiske omkostninger i tidligere led til den af andre afgiftspligtige personer foretagne levering af varer og ydelser, for så vidt som disse transaktioner direkte kommer den rejsende til gode. Når afdragsbeløbet svarer til turismeydelsens samlede pris eller en betydelig del af denne pris, og når bureauet endnu ikke har betalt nogen faktisk omkostning eller kun en begrænset del af denne ydelses individuelle samlede omkostning, eller endvidere når den individuelle omkostning, som bureauet faktisk har betalt for rejsen, ikke kan fastlægges på tidspunktet for betalingen af afdraget, kan fortjenstmargenen fastlægges på grundlag af et skøn over den forudsigelige samlede omkostning, som rejsebureauet i sidste ende skal betale. Med henblik på et sådant skøn skal rejsebureauet eventuelt tage hensyn til de omkostninger, som bureauet faktisk allerede har betalt, når afdraget modtages. Med henblik på beregningen af fortjenstmargenen reduceres rejsens samlede pris med den skønnede faktiske samlede omkostning, og afgiftsgrundlaget for den moms, der skal betales i forbindelse med modtagelsen af afdraget, opnås ved at gange dette afdragsbeløb med den procentsats, som den forudsigelige fortjenstmargen, der således fastlægges i rejsens samlede pris, udgør.
Sagen omhandler:
Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1 - administrativ praksis, hvorefter det følgeretsvederlag, som skal betales til ophavsmanden til et originalkunstværk, pålægges moms
Domstolens dom:
1) Republikken Østrig har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 2, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, idet den fastsætter, at det følgeretsvederlag, som skal betales til ophavsmanden til et originalkunstværk, pålægges merværdiafgift.
2) Republikken Østrig betaler sagsomkostningerne.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - momssærordning for rejsebureauer - anvendelsesområde - levering af feriebolig - øvrige leverede ydelser - sekundære ydelser og hovedydelser - nedsPræjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - særordning for rejsebureauer - levering af en feriebolig, der er lejet hos andre afgiftspligtige personer - supplerende ydelser - sekundære ydelser og hovedydelser - nedsat momssats - indkvarteringsydelse leveret af et rejsebureau i dets eget navnat momssats - anvendelse på ferieophold leveret af et rejsebureau
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-552/17 Alpenchalets Resorts - Indstilling1) Artikel 306-310 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at et rejsebureaus blotte tilrådighedsstillelse af en feriebolig, der er lejet hos andre afgiftspligtige personer, eller en sådan tilrådighedsstillelse af en feriebolig, der er ledsaget af sekundære ydelser, uanset omfanget af disse sekundære ydelser, hver udgør én enkelt ydelse, der i sig selv er omfattet af særordningen for rejsebureauer.
2) Artikel 98, stk. 2, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at rejsebureauers levering af ydelser, der består i levering af ferieophold, som er omfattet af dette direktivs artikel 307, ikke kan underlægges en nedsat sats eller en af de nedsatte satser, der fremgår af den førstnævnte bestemmelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 19 og 29 samt artikel 135, stk. 1, litra l) - hel eller delvis overdragelse af en samlet formuemasse - fritagelse for udlejning af fast ejendom - lejekontrakt vedrørende en fast ejendom anvendt til kommerciel udnyttelse og vedrørende løsøregenstande, der er nødvendige for denne udnyttelse - ydelser vedrørende fast ejendom, der har givet anledning til momsfradrag - berigtigelse
Domstolens dom:
1) Begrebet »hel eller delvis overdragelse af en samlet formuemasse« som omhandlet i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at det dækker en transaktion, hvorved en fast ejendom, der anvendes til kommerciel udnyttelse, udlejes med samtlige investeringsgoder og inventar, som er nødvendige for denne udnyttelse, når lejeren fortsætter denne udnyttelse under samme navn.
2) Artikel 135, stk. 1, litra l), i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at en lejekontrakt vedrørende en fast ejendom, der anvendes til kommerciel udnyttelse, og samtlige blivende investeringsgoder og inventar, som er nødvendige for denne udnyttelse, udgør én enkelt ydelse, hvori udlejningen af den faste ejendom er hovedydelsen.
Bekendtgørelse om undtagelse af selskaber fra lov om offentlighed i forvaltningen
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger m.v.
Høring af EU-Kommissionens forslag om ændring af momsdirektivet for så vidt angår ændring af visse krav til betalingstjenesteudbydere
Oprettelsesdato: 18-12-2018
Høringsfrist: 11-01-2019
Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 18-12-2018
Høringsfrist: 15-01-2019
Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 18-12-2018
Høringsfrist: 15-01-2019
EU-kommissionen har fremsat 2 forslag (KOM(2018)821 og KOM(2018)819), som opfølgning på e-handelspakken (Dir2017/2455/EU
Oprettelsesdato: 18-12-2018
Høringsfrist: 16-01-2019
Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat mv
Oprettelsesdato: 20-12-2018
Høringsfrist: 16-01-2019
Bekendtgørelser vedr. almennyttige lotterier, spilleautomater, kasinoer, online væddemål, onlinekasino, væddemål, gebyrbetaling
Oprettelsesdato: 21-12-2018
Høringsfrist: 04-02-2019
Bilag 13 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om at oplyse den anviste finansiering af lovforslaget, til skatteministeren |
Bilag 1 |
Spm. 1 |
Bilag 23 |
Spm. 31 |
Spm. 32 | Spm. om at redegøre nærmere for betydningen af ændringsforslag nr. 7, til skatteministeren |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Bilag 23 |
Bilag 24 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Bilag 23 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Bilag 96 |
Bilag 98 |
Bilag 102 |
Spm. 122 |
Spm. 124 |
Spm. 125 |
Spm. 139 |
Spm. 145 |
Spm. 146 |
Spm. 155 |
Spm. 172 |
Spm. 191 |
Spm. 194 |