MomsMail 2022, uge 19

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Depechen-artikel: En skattefri grenspaltning er ikke altid momsfri
Artikel: Bilforhandlere, der leaser demobiler, har måske moms til gode
Udfald af arbejdet i arbejdsgruppe om Motorstyrelsens digitale hjælpeværktøj Estimatic
Ændret momspraksis ved underleverandørers fakturering af transportydelser i forbindelse med eksport

Domme
Moms - Omvendt betalingspligt - Momslovens § 46, stk. 1, nr. 2 - EU-erhvervelser - Levering og installering af udenlandske varer i Danmark - Listeindberetning

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
1 dom

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Depechen-artikel: En skattefri grenspaltning er ikke altid momsfri

Selvom overdragelse af en driftsaktivitet opfylder betingelserne for at kunne gennemføres som en skattefri grenspaltning, betyder det ikke nødvendigvis, at den også kan anses for en momsfri virksomhedsoverdragelse

BDO

Artikel: Bilforhandlere, der leaser demobiler, har måske moms til gode

Landsskatteretten slog i SKM2018.25.LSR fast, at en bilforhandler har ret til fuldt fradrag for moms af leasingydelser på demo- og udlejningsbiler, også selvom bilerne har været anvendt til ærindekørsel, så længe denne ikke har haft privat karakter. Biler, som var anvendt til fri bil for...

Folketingets Ombudsmand

Udfald af arbejdet i arbejdsgruppe om Motorstyrelsens digitale hjælpeværktøj Estimatic

Den 6. september 2021 afsluttede jeg min undersøgelse af 30 klagesager om værdifastsættelse af importerede brugte motorkøretøjer, FOB 2021-22. Jeg
bad samtidig skattemyndighederne om at redegøre for bl.a., hvordan det sikres, at Motorstyrelsens digitale hjælpeværktøj Estimatic, som leverer annoncemateriale til brug for sagsbehandlernes konkrete værdifastsættelse af køretøjer, bliver i stand til at fungere som et retvisende hjælpeværktøj ved værdifastsættelse af brugte motorkøretøjer.

Redmark

Ændret momspraksis ved underleverandørers fakturering af transportydelser i forbindelse med eksport

En EU-dom fra 2017 har medført en ændret praksis i Danmark vedrørende underleverandørers levering af transportydelser i forbindelse med eksp ...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Moms - Omvendt betalingspligt - Momslovens § 46, stk. 1, nr. 2 - EU-erhvervelser - Levering og installering af udenlandske varer i Danmark - Listeindberetning

SKM2022.252.VLR

Sagen handlede om, hvorvidt appellanten - et anpartsselskab - var betalingspligtig for momsen af en række EU-erhvervelser foretaget i forbindelse med en momspligtig levering og installation af en swimmingpool foretaget af en belgisk leverandør på appellantens adresse.

Appellanten var ved CVR-nummer og adresse anført som adressat på to 0-momsfakturaer udstedt i relation til erhvervelsen af swimmingpoolen, ligesom den Y2-landsk leverandør havde foretaget en række VIESlisteindberetninger om leverancer til appellanten, som ikke var pålagt moms.

Landsretten tiltrådte med samme begrundelse, som byretten havde anført, at der efter indholdet af de to fakturaer sammenholdt med indberetningerne til VIES-systemet var en stærk formodning for, at appellanten var aftager af leverancen i momslovens forstand.

Landsretten lagde efter bevisførelsen bl.a. til grund, at såvel tilbuddet som de to fakturaer fra den Y2-landsk leverandør blev sendt på mail til appellantens direktør og ejer, og at han havde gjort sig bekendt med indholdet af fakturaerne de to fakturaer ligeledes blev sendt til ham. Videre lagde landsretten til grund, at CVR-nummeret for appellantens direktør og ejers tidligere hustrus virksomhed ikke optrådte på nogen af de omhandlede fakturaer eller i den fremlagte korrespondance med leverandøren, og at der ikke var listeindberettet EU-varekøb til hendes virksomhed.

Herefter, og af de grunde, som byretten havde anført, tiltrådte landsretten, at der ikke forelå forhold, som afkræftede den stærke formodning for, at det var appellanten, der var aftager af leverancen, og at appellanten derfor var betalingspligtig for momsen af de omhandlede transaktioner, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., jf. § 14, nr. 3, jf. § 46, stk. 1, nr. 2.

Landsretten stadfæstede derfor byrettens dom.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/1911284
Momsfradrag - bygninger
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for indgående moms, der kan henføres til bygningskompleks nr. 5 og nr. 7. Landsskatteretten godkender skønsmæssigt delvist fradrag,
Afsagt: 24-03-2022

Journalnr: 18/0005068
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2022

Journalnr: 20/0096822
Momsfradrag - underleverandører
Klages skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-04-2022

Journalnr: 18/0004921
Overdragelse af fast ejendom
Klagen skyldes, at SKAT har svaret benægtende til spørgsmål om, at en fuldt ud udlejet udlejningsejendom kan overdrages uden moms, som en momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1. Landsskatteretten ændrer SKATs bindende svar.
Afsagt: 22-04-2022

Journalnr: 16/0138102
Retmæssig ejer og hæftelse
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren som indehaver af virksomhederne og som følge heraf forhøjet virksomhedernes momstilsvar. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet klagerens skønsmæssigt fastsatte fradrag for købsmoms nedsættes til 0 kr.
Afsagt: 24-03-2022

Journalnr: 18/0017803
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2022

Journalnr: 18/0004727
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 16-03-2022

Journalnr: 18/0002340
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 16-03-2022

Journalnr: 14/0689401
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar, Projekt Money Transfer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 01-04-2022

Journalnr: 18/0026369
Yderligere salgsmoms
Klagen vedrører opkrævning af yderligere salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 20-04-2022

Journalnr: 19/0060586
Renter af boafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet klagerens anmodning om tilbageførelse af opkrævede og beregnede renter efter boafgiftslovens § 38, stk. 1, jf. opkrævningslovens § 7, stk. 2. Landsskatteretten ophæver Skattestyrelsens afgørelse og de betalte renter tilbageføres til klageren.
Afsagt: 22-04-2022

Journalnr: 19/0051912
Renter af boafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet klagerens anmodning om tilbageførelse af opkrævede og beregnede renter efter boafgiftslovens § 38, stk. 1, jf. opkrævningslovens § 7, stk. 2. Landsskatteretten ophæver Skattestyrelsens afgørelse og de betalte renter tilbageføres til klageren.
Afsagt: 22-04-2022

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 16-05-2022 - 14-06-2022

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 02-06-2022 indstilling i C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - national lovgivning, der fastsætter solidarisk hæftelse for en virksomheds ledelse, som på uredelig vis har trukket formueaktiver ud af virksomheden, således at virksomheden ikke har kunnet betale sine skatter og afgifter (herunder moms) - også hæftelse for virksomhedens skyldige renter - EU-rettens anvendelsesområde - proportionalitetsprincippet«

Tidligere dokument: C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ - Dom
Tidligere dokument: C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ - Indstilling

Den 09-06-2022 dom i C-55/21 Imperial Tobacco Bulgaria
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 11 - godtgørelse af punktafgifter på punktafgiftspligtige varer, som er overgået til forbrug - direktiv 2011/64/EU - artikel 17, stk. 1, litra b) - tilbagebetaling af punktafgift, der allerede er blevet erlagt ved hjælp af toldbanderoler på forarbejdet tobak, som er blevet destrueret under administrativt tilsyn - medlemsstaternes forpligtelse til at vedtage bestemmelser om tilbagebetaling af punktafgift på forarbejdet tobak, der er overgået til forbrug, og som er blevet destrueret under tilsyn af en toldmyndighed - foreligger ikke

Tidligere dokument: C-55/21 Imperial Tobacco Bulgaria - Dom

Den 09-06-2022 dom i C-187/21 FAWKES
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 30, stk. 2, litra a) og b) - toldværdi - fastlæggelse af lignende varers transaktionsværdi - database, der er oprettet og ført af den nationale toldmyndighed - databaser, der er oprettet og ført af toldmyndighederne i de øvrige medlemsstater og af EU’s tjenestegrene - identiske eller lignende varer, der udføres til EU »på samme eller næsten samme tidspunkt«

Tidligere dokument: C-187/21 FAWKES - Dom

Den 09-06-2022 dom i C-599/20 Baltic Master
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 29 - fastsættelse af toldværdien - transaktionsværdi - artikel 29, stk. 1, litra d) - begrebet »indbyrdes afhængige personer« - artikel 31 - hensyntagen til oplysninger fra en national database med henblik på fastsættelse af toldværdien - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 143, stk. 1, litra b), e) og f) - situationer, hvor personer anses for at være indbyrdes afhængige - artikel 181a - grund til at betvivle sandheden af den angivne pris

Tidligere dokument: C-599/20 Baltic Master - Dom
Tidligere dokument: C-599/20 Baltic Master - Indstilling

 

Indstillinger
C-235/21 RAIFFEISEN LEASING

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - salg og tilbageleasing (sale and lease back) - artikel 226 - oplysninger, det er obligatorisk at anføre på fakturaen - mulighed for at sidestille en skriftlig aftale med en faktura

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 203 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en skriftlig aftale undtagelsesvis kan anses for en faktura i dette direktivs forstand, selv om den ikke indeholder alle de oplysninger, som skal anføres på en faktura i henhold til kapitel 3 (»Fakturering«) i momsdirektivets afsnit XI, hvis dette dokument indeholder tilstrækkelige oplysninger, som gør det muligt for skattemyndighederne at kontrollere, om skyldig afgift er betalt, og i givet fald at efterprøve, om der består en ret til fradrag af merværdiafgift.


C-250/21 O. Fundusz lnwestycyjny Zamkniety reprezentowany przez O

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - afgiftspålæggelse af tjenesteydelser mod vederlag - direkte sammenhæng mellem de tjenesteydelser, der leveres, og den af den afgiftspligtige person modtagne modværdi - artikel 135, stk. 1, litra b) - fritagelse for »ydelse« af »lån« - syntetisk securitisering - aftale om indirekte deltagelse

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 135, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den fritagelse, som bestemmelsen fastlægger for transaktioner vedrørende ydelse, formidling og forvaltning af lån, ikke finder anvendelse på tjenesteydelser, der leveres i henhold til den i hovedsagen omhandlede aftale om indirekte deltagelse, hvorved den indirekte deltager forpligter sig til straks at betale et fast beløb til den instruerende part mod i denne aftales løbetid at oppebære afkastene af fordringerne i det hovedlån, der er ydet til hovedskyldneren, eftersom litra b) ikke omhandler den kreditrisiko, der overføres af den instruerende part til den indirekte deltager, der med forbehold af den forelæggende rets prøvelse er en væsentlig del af denne transaktion.


Domme
C-714/20 U.I. (Représentant en douane indirect)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 201 - betalingspligtige for afgiften - moms ved indførsel - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 77, stk. 3 - den indirekte toldrepræsentants og importselskabets solidariske hæftelse - told

Domstolens dom:

1) Artikel 77, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen skal fortolkes således, at det af denne ene bestemmelse følger, at en indirekte toldrepræsentant hæfter for den told, der skal erlægges for de varer, som den pågældende har frembudt for toldmyndighederne, og ikke også for momsen ved indførsel for de nævnte varer.

2) Artikel 201 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den indirekte toldrepræsentant ikke hæfter solidarisk med importøren for merværdiafgiften ved indførsel, når der ikke foreligger nationale bestemmelser, som udtrykkeligt udpeger eller godkender den pågældende toldrepræsentant som betalingspligtig for denne afgift.


Høringsportalen

Pillar One – Amount A: Regulated Financial Services Exclusion
Oprettelsesdato: 09-05-2022
Høringsfrist: 20-05-2022

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 106 Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.)

Bilag

Bilag 21

Præsentation til gennemgang af advokatundersøgelsen fra Gorrissen Federspiel den 11. maj 2022

Spørgsmål og svar

Spm. 87

Spm., om at kommentere redegørelsen af 29/4-22 fra Gorrissen og Fiederspiel, til skatteministeren

L 176 Forslag til lov om ændring af skatteindberetningsloven og forskellige andre love. (Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale platforme m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om det er korrekt, at SKAT har CPR-nummer på alle ejere af feriehuse, der udlejes, og som har bopælsadresse i Danmark, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om det er muligt at identificere alle ejere af feriehuse, der udlejes, og som ikke har bopælsadresse i Danmark, til skatteministeren

L 196 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v., harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer samt ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at forklare diskrepansen mellem det forventede strukturelle merprovenu i »Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-25« og det merprovenu, der er angivet i lovforslaget, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 157

Finansministeriet anbefaler, at ressortministeriernes analyser baserer sig på en række nøgletal, jf. notatet ”Nøglekatalog” af 2. marts 2021 offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside. I kataloget henvises der til andre ressortministerier m.v. for oplysninger om gældende ressortspecifikke nøgletal. Det gælder bl.a. transportøkonomiske enhedspriser fra DTU. Trængselsomkostningen (pr. km) i de Transportøkonomiske Enhedspriser blev i august 2020 opdateret på baggrund af et arbejde i Vejdirektoratet. Trængselsomkostningerne er generelt højere end tidligere. Af Skatteøkonomisk Redegørelse fra oktober 2021 fremgår det på s. 268 af boks 8.3, at Skatteministeriet i deres analyse tager udgangspunkt i de eksterne omkostninger, som Billkommissionens delrapport 1 byggede på. Af bilag 10 i ”Delrapport 1 Veje til en grøn bilbeskatning” fra september 2020 fremgår det, at Bilkommissionen ikke havde tid til at indarbejde de nyeste trængselsomkostninger fra august 2020. Vil ministeren bekræfte, at Skatteministeriet i analyserne i Skatteøkonomisk Redegørelse ikke har anvendt de nye og generelt højere trængselsomkostninger fra august 2020. I forlængelse heraf bedes skatteministeren redegøre for, om Skatteministeriet generelt i analyser m.m. fremover vil basere sine analyser på de senest opdaterede transportøkonomiske enhedspriser?  Svar  

Spm. 158

Af Skatteøkonomisk Redegørelse fra oktober 2021 fremgår det på s. 268, boks 8.3, at Skatteministeriet vurderer, at afgifterne på konventionelle biler er højere end de eksterne omkostninger. Vil ministeren oplyse, om denne konklusion ændres, såfremt Skatteministeriet i stedet anvender de trængselsomkostninger (pr. km), der blev opdateret i august 2020 på baggrund af et arbejde i Vejdirektoratet, jf. de transportøkonomiske enhedspriser?  Svar  

Spm. 159

I rapporten fra Det Miljøøkonomiske Råd fra den 7. december foreslår formandskabet, at bilafgifterne omlægges til differentierede kørselsomkostninger, der afspejler de eksterne marginale omkostninger ved bilisme, jf. tabel A, i boks 1.10, s. 72. Vil ministeren beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag (alle priser er inkl. registreringsafgift)? I beregningerne bedes forudsat en årlig kørsel på henholdsvis 5.000 km, 17.000 km og 30.000 km. Udregningerne bedes endvidere foretaget givet en forudsætning om, at henholdsvis 80 pct., 50 pct. og 20 pct. af den årlige kørsel dækker over kørsel i by. Totalomkostningerne bedes omfatte købspris, ejerafgift, brændselsudgift og kørselsafgift m.v. Ovenstående bedes beregnet for både en benzinbil og en elbil. Totalomkostningerne bedes opgjort givet henholdsvis 1, 3, 5 og 15 års ejerskab.  Svar  

Spm. 306

Ifølge Skattestyrelsens praksis kan virksomheder ikke få godtgjort elafgift af strøm til ladestandere, hvis virksomhederne ikke fakturerer brugerne for den strøm, som de tanker. En virksomhed, der opstiller ladestandere ved sit domicil og vederlagsfrit lader medarbejdere, kunder og forretningsforbindelser tanke strøm til deres elbiler, påføres derfor ikke bare en ekstra udgift, men også noget administrativt besvær. Vil ministeren oplyse, hvilket provenu statskassen opnår qua denne praksis og oplyse, hvorvidt en ændring af reglerne, der vil medføre ret til refusion, vil være i strid med EU-retten?  Svar  

Spm. 418

Ministeren bedes i tabelform oplyse provenuet fra tinglysningsafgiften fordelt på aldersgrupper, førstegangskøberstatus samt kommunalt niveau. Tabellen bør ligeledes oplyse totaler for de tre kategorier.  Svar  

Spm. 430

Vil ministeren redegøre for forskellene i den hjemmel, der blev givet til samkøring og brug af data i lovforslag nr. L 149 om Erhvervsstyrelsens behandling af data (folketingsåret 2017-18) sammenlignet med lovforslag nr. L 73?  Svar  

Spm. 490

Ministeren bedes redegøre for, hvornår gebyret for anmodning om eksportgodtgørelse er blevet omlagt til et fiskalt gebyr, og hvad baggrunden er for omlægningen.  Svar  

Spm. 491

Vil ministeren redegøre for mulighederne for at blive fritaget for registreringsafgift ved import af et hybrid handicap/invalidekøretøj fra udlandet, når det ikke er muligt at erhverve sig et tilsvarende køretøj (hybrid minibus til 8 personer) indenfor landets grænser, hvorfor der er et uerstatteligt behov for at erhverve køretøjet i udlandet på baggrund af det nuværende markedsudbud?  Svar  

Spm. 511

Som følge af bestemmelsen om tømning af markedet står tobaksproducenter til at skulle hjemtage mange tusinde tobaksprodukter med skrå og tobakspastiller fra markedet, selv om afgiftsniveauet på disse produkter er uændret efter det vedtagne lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2021-22). Af forbrugersikkerhedshensyn må produkterne ikke udstyres med stempelmærker efter hjemtagningen, hvorfor tusindvis af funktionsdygtige produkter skal destrueres og erstattes af nye produkter påsat stempelmærke med præcis samme afgiftssats – blot for at blive sendt ud til butikkerne igen med det samme indhold. Hvad er ministerens kommentar til, at tusindvis af pakker røgfri tobaksprodukter står til at blive destrueret som følge af de vedtagne lov om afgift på nikotinprodukter, selv om afgiften på produkterne forbliver uændret?  Svar  

Spm. 512

Hvad er ministerens holdning til at korrigere markedsclearingsbestemmelsen i forbindelse med lovbehandlingen af udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for nye afgifter – jf. svar på SAU alm. del – spørgsmål 341 – så bestemmelsen kun gælder for produkter, hvor afgifterne øges?  Svar  

Spm. 517

Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Martin Ovesen om procedurer i Toldstyrelsen, jf. SAU alm. del - bilag 211?  Svar  

Spm. 518

Hvorfor har regeringen valgt at tilgodese bestemte brancher ved at give en særlig rabat til virksomheder med mineralogiske processer, mens andre produktionserhverv som er omfattet af afgiftslovens definition om procesenergi, herunder gartnerierhvervet, rammes fuld ud af regeringens udspil?  Svar  

Spm. 545

Vil ministeren oplyse antallet af personer i arbejde, der har oplevet en negativ effekt på deres disponible indkomst som følge af skatte- og afgiftsstigninger indført af regeringen siden regeringsskiftet i 2019?  Svar  

Spm. 546

Vil ministeren opgøre andelen af virksomheder i hver kommune, som vil opnå den største ekstra afgiftsbyrde som følge af regeringens udspil til en grøn skattereform? Ministeren bedes opgøre andelen af virksomheder for hver kommune som andel virksomheder i afgiftsbyrdens øverste kvartil.  Svar  

Spm. 547

Vil ministeren opgøre provenueffekten af den grønne skattereform i umiddelbar virkning og virkning efter tilbageløb og adfærd, opdelt på brancher, af regeringens forslag til en CO2-afgift? Effekten bedes opgjort for alle år frem mod 2030.  Svar  

Spm. 548

Vil ministeren redegøre for, om regeringen også vil kompensere husholdningerne for stigende priser som følge af CO2-afgiften, eftersom regeringen vil kompensere danske husholdninger for stigende priser blandt andet som følge af krigen i Ukraine?  Svar  

Spm. 549

Vil ministeren redegøre for finansieringen af regeringens udspil til en grøn skattereform, hvoraf det fremgår, at hotellers rumvarme skal bidrage med 50 mio. kr. årligt til finansieringen?  Svar  

Spm. 550

Vil ministeren oplyse, hvilke krav regeringen vil opstille for at modtage omstillingsstøtten i den grønne skattereform?  Svar  

Spm. 551

Vil ministeren oplyse om virksomheder, hvor der ikke er teknologiske muligheder til omstilling, kan få omstillingsstøtte i den grønne skattereform, eller om virksomheder må betale afgiften og derefter tage det fulde økonomiske tab som følge af manglende omstillingsmuligheder og afgift?  Svar  

Spm. 552

Vil ministeren oplyse, hvordan regeringen vil udmønte omstillingsstøtten i den grønne skattereform, herunder administration, ansøgning og udvælgelse af støttemodtagere?  Svar  

Spm. 553

Vil ministeren oplyse, hvordan regeringen vil sikre, at omstillingsstøtten i den grønne skattereform går til de virksomheder, der har brug for hjælp til omstilling?  Svar  

Spm. 554

Hvordan vil ministeren mindske bureaukratiet og de administrative konsekvenser for erhvervslivet, når omstillingsstøtten i den grønne skattereform skal uddeles?  Svar  

Spm. 555

Hvor stor en andel af den samlede omstillingsstøtte i den grønne skattereform forventes at blive brugt på administration?  Svar  

Spm. 556

Er ministeren enig i, at der på nuværende tidspunkt ikke er reelle omstillingsmuligheder i den grønne skattereform for anvendelse af diesel til landbrugsmaskiner?  Svar  

Spm. 557

Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeriet forventer, at der vil eksistere reelle omstillingsmuligheder til fossil diesel i landbrugsmaskiner, som ikke vil forringe konkurrenceevnen?  Svar  

Spm. 558

Vil ministeren oplyse, på hvilket grundlag regeringen har ændret holdning til dobbeltregulering, siden regeringen i 2013 stemte for at afskaffe en del af dobbeltreguleringen og som en del af SR-regeringen foreslog at afskaffe dobbeltreguleringen på fjernvarme?  Svar  

Spm. 559

Vil ministeren opgøre, hvilke andre EU-lande der har dobbeltregulering af kvoteomfattede virksomheder?  Svar  

Spm. 560

Vil ministeren redegøre for, i hvor høj grad de kvoteomfattede virksomheder i Danmark er i direkte konkurrence med andre virksomheder i EU?  Svar  

Spm. 561

Vil ministeren redegøre for, hvorfor skønnet for CO2-udledningen i regeringens udspil på 3,7 mio. tons afviger fra ekspertgruppens skøn på 3,5 mio. tons?  Svar  

Spm. 562

Vil ministeren redegøre for, hvordan en bundpris skal fungere, og ved hvilket niveau for kvoteprisen bundprisen skal indføres?  Svar  

Spm. 563

Vil ministeren redegøre for, hvorfor aftalen om en grøn skattereform skal genbesøges i 2026, når afgiften indføres fra 2025, og der dermed ikke findes data for afgiftens effekt i 2026?  Svar  

Spm. 564

Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for den finansielle sektor og dansk økonomi, hvis landbrugets værditab er på 274 mia. kr. ved en CO2e-afgift på 1.200 kr./ton CO2, som det fremgår af en følsomhedsberegning i ”Økonomi og Miljø 2020”?  Svar  

Spm. 566

Kan ministeren oplyse effekten på provenu, arbejdsudbud og BNP af hhv. at nedsætte afgiften på lystbådsforsikringer fra 1 pct. til 0,5 pct og helt fjerne den?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 878

Om artiklen af 30. april 2022 fra www.berlingske.dk »Topjurist dumper regeringens plan om moms på kunst«.

Spm. S 891

Om at de stigende benzinpriser vil ramme befolkningen i landområder hårdere.

Spm. S 892

Om at færre familier vil bosatte sig i landområder grundet stigende benzin- og energipriser.

Spm. S 904

Om prisstigninger på råvarer og benzin.

Spm. S 905

Om prisstigninger, der påvirker danskeres rådighedsbeløb.

Spm. S 909

Om regeringens udspil til en grøn skattereform.