![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Depechen-artikel: En skattefri grenspaltning er ikke altid momsfri
Artikel: Bilforhandlere, der leaser demobiler, har måske moms til gode
Udfald af arbejdet i arbejdsgruppe om Motorstyrelsens digitale hjælpeværktøj Estimatic
Ændret momspraksis ved underleverandørers fakturering af transportydelser i forbindelse med eksport
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
1 dom
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODepechen-artikel: En skattefri grenspaltning er ikke altid momsfri Selvom overdragelse af en driftsaktivitet opfylder betingelserne for at kunne gennemføres som en skattefri grenspaltning, betyder det ikke nødvendigvis, at den også kan anses for en momsfri virksomhedsoverdragelse |
BDOArtikel: Bilforhandlere, der leaser demobiler, har måske moms til gode Landsskatteretten slog i SKM2018.25.LSR fast, at en bilforhandler har ret til fuldt fradrag for moms af leasingydelser på demo- og udlejningsbiler, også selvom bilerne har været anvendt til ærindekørsel, så længe denne ikke har haft privat karakter. Biler, som var anvendt til fri bil for... |
Folketingets OmbudsmandUdfald af arbejdet i arbejdsgruppe om Motorstyrelsens digitale hjælpeværktøj Estimatic Den 6. september 2021 afsluttede jeg min undersøgelse af 30 klagesager om værdifastsættelse af importerede brugte motorkøretøjer, FOB 2021-22. Jeg |
RedmarkÆndret momspraksis ved underleverandørers fakturering af transportydelser i forbindelse med eksport En EU-dom fra 2017 har medført en ændret praksis i Danmark vedrørende underleverandørers levering af transportydelser i forbindelse med eksp ... |
Sagen handlede om, hvorvidt appellanten - et anpartsselskab - var betalingspligtig for momsen af en række EU-erhvervelser foretaget i forbindelse med en momspligtig levering og installation af en swimmingpool foretaget af en belgisk leverandør på appellantens adresse.
Appellanten var ved CVR-nummer og adresse anført som adressat på to 0-momsfakturaer udstedt i relation til erhvervelsen af swimmingpoolen, ligesom den Y2-landsk leverandør havde foretaget en række VIESlisteindberetninger om leverancer til appellanten, som ikke var pålagt moms.
Landsretten tiltrådte med samme begrundelse, som byretten havde anført, at der efter indholdet af de to fakturaer sammenholdt med indberetningerne til VIES-systemet var en stærk formodning for, at appellanten var aftager af leverancen i momslovens forstand.
Landsretten lagde efter bevisførelsen bl.a. til grund, at såvel tilbuddet som de to fakturaer fra den Y2-landsk leverandør blev sendt på mail til appellantens direktør og ejer, og at han havde gjort sig bekendt med indholdet af fakturaerne de to fakturaer ligeledes blev sendt til ham. Videre lagde landsretten til grund, at CVR-nummeret for appellantens direktør og ejers tidligere hustrus virksomhed ikke optrådte på nogen af de omhandlede fakturaer eller i den fremlagte korrespondance med leverandøren, og at der ikke var listeindberettet EU-varekøb til hendes virksomhed.
Herefter, og af de grunde, som byretten havde anført, tiltrådte landsretten, at der ikke forelå forhold, som afkræftede den stærke formodning for, at det var appellanten, der var aftager af leverancen, og at appellanten derfor var betalingspligtig for momsen af de omhandlede transaktioner, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., jf. § 14, nr. 3, jf. § 46, stk. 1, nr. 2.
Landsretten stadfæstede derfor byrettens dom.
Journalnr: 16/1911284
Momsfradrag - bygninger
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for indgående moms, der kan henføres til bygningskompleks nr. 5 og nr. 7. Landsskatteretten godkender skønsmæssigt delvist fradrag,
Afsagt: 24-03-2022
Journalnr: 18/0005068
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2022
Journalnr: 20/0096822
Momsfradrag - underleverandører
Klages skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-04-2022
Journalnr: 18/0004921
Overdragelse af fast ejendom
Klagen skyldes, at SKAT har svaret benægtende til spørgsmål om, at en fuldt ud udlejet udlejningsejendom kan overdrages uden moms, som en momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1. Landsskatteretten ændrer SKATs bindende svar.
Afsagt: 22-04-2022
Journalnr: 16/0138102
Retmæssig ejer og hæftelse
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren som indehaver af virksomhederne og som følge heraf forhøjet virksomhedernes momstilsvar. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet klagerens skønsmæssigt fastsatte fradrag for købsmoms nedsættes til 0 kr.
Afsagt: 24-03-2022
Journalnr: 18/0017803
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2022
Journalnr: 18/0004727
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 16-03-2022
Journalnr: 18/0002340
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 16-03-2022
Journalnr: 14/0689401
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar, Projekt Money Transfer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 01-04-2022
Journalnr: 18/0026369
Yderligere salgsmoms
Klagen vedrører opkrævning af yderligere salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 20-04-2022
Journalnr: 19/0060586
Renter af boafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet klagerens anmodning om tilbageførelse af opkrævede og beregnede renter efter boafgiftslovens § 38, stk. 1, jf. opkrævningslovens § 7, stk. 2. Landsskatteretten ophæver Skattestyrelsens afgørelse og de betalte renter tilbageføres til klageren.
Afsagt: 22-04-2022
Journalnr: 19/0051912
Renter af boafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet klagerens anmodning om tilbageførelse af opkrævede og beregnede renter efter boafgiftslovens § 38, stk. 1, jf. opkrævningslovens § 7, stk. 2. Landsskatteretten ophæver Skattestyrelsens afgørelse og de betalte renter tilbageføres til klageren.
Afsagt: 22-04-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 02-06-2022 indstilling i C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - national lovgivning, der fastsætter solidarisk hæftelse for en virksomheds ledelse, som på uredelig vis har trukket formueaktiver ud af virksomheden, således at virksomheden ikke har kunnet betale sine skatter og afgifter (herunder moms) - også hæftelse for virksomhedens skyldige renter - EU-rettens anvendelsesområde - proportionalitetsprincippet«
Tidligere dokument: C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ - DomDen 09-06-2022 dom i C-55/21 Imperial Tobacco Bulgaria
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 11 - godtgørelse af punktafgifter på punktafgiftspligtige varer, som er overgået til forbrug - direktiv 2011/64/EU - artikel 17, stk. 1, litra b) - tilbagebetaling af punktafgift, der allerede er blevet erlagt ved hjælp af toldbanderoler på forarbejdet tobak, som er blevet destrueret under administrativt tilsyn - medlemsstaternes forpligtelse til at vedtage bestemmelser om tilbagebetaling af punktafgift på forarbejdet tobak, der er overgået til forbrug, og som er blevet destrueret under tilsyn af en toldmyndighed - foreligger ikke
Tidligere dokument: C-55/21 Imperial Tobacco Bulgaria - DomDen 09-06-2022 dom i C-187/21 FAWKES
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 30, stk. 2, litra a) og b) - toldværdi - fastlæggelse af lignende varers transaktionsværdi - database, der er oprettet og ført af den nationale toldmyndighed - databaser, der er oprettet og ført af toldmyndighederne i de øvrige medlemsstater og af EU’s tjenestegrene - identiske eller lignende varer, der udføres til EU »på samme eller næsten samme tidspunkt«
Tidligere dokument: C-187/21 FAWKES - DomDen 09-06-2022 dom i C-599/20 Baltic Master
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 29 - fastsættelse af toldværdien - transaktionsværdi - artikel 29, stk. 1, litra d) - begrebet »indbyrdes afhængige personer« - artikel 31 - hensyntagen til oplysninger fra en national database med henblik på fastsættelse af toldværdien - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 143, stk. 1, litra b), e) og f) - situationer, hvor personer anses for at være indbyrdes afhængige - artikel 181a - grund til at betvivle sandheden af den angivne pris
Tidligere dokument: C-599/20 Baltic Master - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - salg og tilbageleasing (sale and lease back) - artikel 226 - oplysninger, det er obligatorisk at anføre på fakturaen - mulighed for at sidestille en skriftlig aftale med en faktura
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 203 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en skriftlig aftale undtagelsesvis kan anses for en faktura i dette direktivs forstand, selv om den ikke indeholder alle de oplysninger, som skal anføres på en faktura i henhold til kapitel 3 (»Fakturering«) i momsdirektivets afsnit XI, hvis dette dokument indeholder tilstrækkelige oplysninger, som gør det muligt for skattemyndighederne at kontrollere, om skyldig afgift er betalt, og i givet fald at efterprøve, om der består en ret til fradrag af merværdiafgift.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - afgiftspålæggelse af tjenesteydelser mod vederlag - direkte sammenhæng mellem de tjenesteydelser, der leveres, og den af den afgiftspligtige person modtagne modværdi - artikel 135, stk. 1, litra b) - fritagelse for »ydelse« af »lån« - syntetisk securitisering - aftale om indirekte deltagelse
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 135, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den fritagelse, som bestemmelsen fastlægger for transaktioner vedrørende ydelse, formidling og forvaltning af lån, ikke finder anvendelse på tjenesteydelser, der leveres i henhold til den i hovedsagen omhandlede aftale om indirekte deltagelse, hvorved den indirekte deltager forpligter sig til straks at betale et fast beløb til den instruerende part mod i denne aftales løbetid at oppebære afkastene af fordringerne i det hovedlån, der er ydet til hovedskyldneren, eftersom litra b) ikke omhandler den kreditrisiko, der overføres af den instruerende part til den indirekte deltager, der med forbehold af den forelæggende rets prøvelse er en væsentlig del af denne transaktion.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 201 - betalingspligtige for afgiften - moms ved indførsel - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 77, stk. 3 - den indirekte toldrepræsentants og importselskabets solidariske hæftelse - told
Domstolens dom:
1) Artikel 77, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen skal fortolkes således, at det af denne ene bestemmelse følger, at en indirekte toldrepræsentant hæfter for den told, der skal erlægges for de varer, som den pågældende har frembudt for toldmyndighederne, og ikke også for momsen ved indførsel for de nævnte varer.
2) Artikel 201 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den indirekte toldrepræsentant ikke hæfter solidarisk med importøren for merværdiafgiften ved indførsel, når der ikke foreligger nationale bestemmelser, som udtrykkeligt udpeger eller godkender den pågældende toldrepræsentant som betalingspligtig for denne afgift.
Pillar One – Amount A: Regulated Financial Services Exclusion
Oprettelsesdato: 09-05-2022
Høringsfrist: 20-05-2022
Bilag 21 | Præsentation til gennemgang af advokatundersøgelsen fra Gorrissen Federspiel den 11. maj 2022 |
Spm. 87 | Spm., om at kommentere redegørelsen af 29/4-22 fra Gorrissen og Fiederspiel, til skatteministeren |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Spm. 157 |
Spm. 158 |
Spm. 159 |
Spm. 306 |
Spm. 418 |
Spm. 430 |
Spm. 490 |
Spm. 491 |
Spm. 511 |
Spm. 512 |
Spm. 517 |
Spm. 518 |
Spm. 545 |
Spm. 546 |
Spm. 547 |
Spm. 548 |
Spm. 549 |
Spm. 550 |
Spm. 551 |
Spm. 552 |
Spm. 553 |
Spm. 554 |
Spm. 555 |
Spm. 556 |
Spm. 557 |
Spm. 558 |
Spm. 559 |
Spm. 560 |
Spm. 561 |
Spm. 562 |
Spm. 563 |
Spm. 564 |
Spm. 566 |
Spm. S 878 |
Spm. S 891 | Om at de stigende benzinpriser vil ramme befolkningen i landområder hårdere. |
Spm. S 892 | Om at færre familier vil bosatte sig i landområder grundet stigende benzin- og energipriser. |
Spm. S 904 |
Spm. S 905 |
Spm. S 909 |