MomsMail 2022, uge 18

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Skatteforvaltningen vil snart informere bedre om ændringer i praksis
Renter på korrektion af moms
Skatteforvaltningens udstedelse af styresignaler og opdatering af Den juridiske vejledning

SKM-meddelelse
Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2022

Bindende svar
Moms - foreningsejet skib - momsfritagelse
Moms - Bygning af skibe - Momsfritagelse - Historiske skibe
Momspligtig levering af lægemiddel

Afgørelser
Leasing, reel kontrakt - Krav på førstegangsydelse transporteret til tredjemand
Forhøjelse af momstilsvar - Ikke godkendt delvist fradrag vedr. køb af synsprøveudstyr

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Dansk Revision

Skatteforvaltningen vil snart informere bedre om ændringer i praksis

Hvis borgere i Danmark henvender sig til de danske myndigheder med spørgsmål, så er disse myndigheder forpligtet til at yde borgere og virksomheder den nødvendige vejledning. Det er Folketingets ombudsmand, der holder øje med myndighederne, og ombudsmanden har været på banen og, i en såkaldt ”egen drift-undersøgelse”, foretaget en gennemgang af skattemyndighedernes generelle information og administration. Der skal gives tilstrækkelig orientering om, hvilken betydning reglerne på et givet område har, og hvordan man lettest og mest effektivt kan opfylde lovgivningens krav.

Deloitte

Renter på korrektion af moms

Nyt lovforslag om renter på efterangivelser og korrektioner på momsområdet er fremsat. Bliver det vedtaget, skal der fremadrettet betales renter af korrektioner.

Folketingets Ombudsmand

Skatteforvaltningens udstedelse af styresignaler og opdatering af Den juridiske vejledning

På baggrund af bl.a. tilkendegivelser fra skatterevisorer og skatteadvokater indledte ombudsmanden en generel egen drift-undersøgelse af skattemyndighedernes generelle information og administration, når der på baggrund af domme og afgørelser sker en praksisændring, som kan have betydning for rigtigheden af det, der anføres i Den juridiske vejledning om den gældende retstilstand.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2022

SKM2022.218.SKTST

Listen med godkendte luftfartsselskaber er opdateret for 2022. Skattestyrelsen har anerkendt, at 22 luftfartsselskaber mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik og derfor står på listen for 2022.

Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen, skal årligt ansøge Skattestyrelsen.

Meddelelsen opstiller en række betingelser, som skal være opfyldt for, at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms på leverancer af og til de enkelte luftfartøjer.

 

Bindende svar: Moms - foreningsejet skib - momsfritagelse

SKM2022.238.SR

Spørger, der var en forening, ejede et skib, der oprindelig blev bygget som en fiskekutter i 1932. Skibet fremstod fortsat som et erhvervsfartøj, da det som oplyst af Spørger kun var råt ombygget til et foreningsfartøj.

Der var således tale om et skib, som var omfattet af momslovens § 34, stk. 1, nr. 7. Leverancer til brug for reparation af skibet ville derfor være fritaget for moms i medfør af samme bestemmelse

 

Bindende svar: Moms - Bygning af skibe - Momsfritagelse - Historiske skibe

SKM2022.237.SR

Sagen drejede sig om momsfritagelse af bygning af et historisk skib. Skatterådet kunne ikke, som ønsket af Spørger, bekræfte, at leverancer til bygning af skibet var omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 34, stk. 1, nr. 7. Bestemmelsen omfattede alene salg, ombygning, reparation mv. af eksisterende skibe og disses faste udstyr.

 

Bindende svar: Momspligtig levering af lægemiddel

SKM2022.224.SR

Spørger er en medicinalvirksomhed, som bl.a. specialiseret sig i fremstilling af lægemidler til behandling af kræft i blodcellerne. Spørger har med baggrund heri indgået en aftale med Region Hovedstaden om levering af produktet X.

Produktet fremstilles på baggrund af en blodprøve udtaget fra patienten. Herefter isoleres blodets T-celler, som modificeres i væsentlig grad og tillægges nye egenskaber, hvorefter T-cellerne tilsættes en række hjælpestoffer, som skaber det færdige produkt, X.

Skatterådet bekræfter, at Spørgers levering af produktet X udgør levering af en vare i momslovens forstand, jf. momslovens § 4, stk. 1, 2. pkt. Videre bekræfter Skatterådet, at leveringen ikke omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.

 

Afgørelse: Leasing, reel kontrakt - Krav på førstegangsydelse transporteret til tredjemand

SKM2022.220.LSR

Sagen angik, hvorvidt et leasingselskab opfyldte betingelserne for at indregistrere tre køretøjer på forholdsmæssig registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b. Leasingarrangementet for de tre køretøjer var indrettet således, at leasingselskabet havde aftalt med forhandlerne af de tre køretøjer, at leasingselskabet ved betaling af købesummen for de tre køretøjer var berettiget til at modregne førstegangsydelsen og den første månedlige ydelse, som leasingtagerne skulle betale i henhold til leasingaftalen med leasingselskabet. Den aftalte modregning blev foretaget, og sagen angik herefter, om leasingselskabet havde dokumenteret, at leasingtagerne rent faktisk havde betalt førstegangsydelsen og den første månedlige ydelse til forhandlerne. Landsskatteretten fandt, at Motorstyrelsen som led i den almindelige adgang til at føre kontrol med leasingforhold har adgang til at kræve dokumentation for, at der er sket betaling i henhold til indgåede leasingaftaler, og at det har afgørende betydning for, om leasingaftalerne kan anses for reelle, at der rent faktisk sker betaling af de ydelser, som leasingtager skal erlægge i henhold til leasingaftalerne. Herefter fandt Landsskatteretten, at leasingselskabet ikke havde fremlagt dokumentation for, at leasingtagerne rent faktisk havde betalt førstegangsydelserne og de første leasingydelser til forhandlerne af køretøjerne, således at leasingselskabet havde været berettiget til at modregne førstegangsydelserne og de første leasingydelser i købesummen for køretøjerne. Landsskatteretten fandt derfor, at der ikke var sket betaling af førstegangsydelserne og de første leasingydelser til leasingselskabet. Under henvisning til, at der således ikke var sket betaling af førstegangsydelserne og de første leasingydelser, fandt Landsskatteretten, at der ikke var tale om reelle leasingaftaler, der opfyldte betingelserne for indregistrering af køretøjerne på forholdsmæssig registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b. Landsskatteretten stadfæstede derfor Motorstyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Forhøjelse af momstilsvar - Ikke godkendt delvist fradrag vedr. køb af synsprøveudstyr

SKM2022.216.LSR

Skattestyrelsen havde ikke i henhold til momslovens § 38, stk. 1, godkendt delvist fradrag for indgående moms af et selskabs udgifter til køb af synsprøveudstyr. Landsskatteretten anførte, at udgifterne til synsprøveudstyret kunne henføres direkte og umiddelbart til selskabets salg af synsprøver og tilpasning af kontaktlinser, som var fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 1. Selskabet havde derfor ikke ret til fradrag for indgående moms af udgifterne til synsprøveudstyret. Selskabet havde ved en managementaftale stillet synsprøveudstyret til rådighed for et andet selskab til undervisnings- og oplæringsformål. Det fremgik imidlertid ikke af managementaftalen, at der blev betalt vederlag herfor, hvorfor selskabet ikke herved havde anvendt synsprøveudstyret som led i afgiftspligtig virksomhed. Da udgifterne til synsprøveudstyret som anført havde direkte og umiddelbar tilknytning til selskabets momsfritagne aktivitet med levering af synsprøver og tilpasning af kontaktlinser, kunne udgifterne heller ikke anses for generalomkostninger. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 17/0548996
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-04-2022

Journalnr: 19/0014298
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar vedrørende forhøjelse af udgående afgift for yderligere afgiftspligtig omsætning og nægtet fradrag for indgående afgift (købsmoms) vedrørende udgifter til underleverandører, udokumenteret udgift og lønudgift. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 28-03-2022

Journalnr: 19/0024956
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvar - både udgående og indgående moms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 13-04-2022

Journalnr: 19/0079713
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 15-03-2022

Journalnr: 20/0055844
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret med ikke godkendte fradrag for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-03-2022

Journalnr: 19/0077635
Forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 13-04-2022

Journalnr: 18/0003136
Forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmomsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2022

Journalnr: 18/0004162
Ændring af momstilsvaret
Klagen vedrører ændring af momstilsvaret - både fsv. angår udgående og indgående moms. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 24-03-2022

Journalnr: 20/0017690
Eksportgodtgørelse
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på selskabets anmodning om genoptagelse af afgørelserne i perioden 1. marts 2016 til 1. april 2016 vedrørende beregningen af eksportgodtgørelsen for køretøjer der er eksporteret i perioden, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2022

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 09-05-2022 - 07-06-2022

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 12-05-2022 indstilling i C-250/21 O. Fundusz lnwestycyjny Zamkniety reprezentowany przez O
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - afgiftspålæggelse af tjenesteydelser mod vederlag - direkte sammenhæng mellem de tjenesteydelser, der leveres, og den af den afgiftspligtige person modtagne modværdi - artikel 135, stk. 1, litra b) - fritagelse for »ydelse« af »lån« - syntetisk securitisering - aftale om indirekte deltagelse

Tidligere dokument: C-250/21 O. Fundusz lnwestycyjny Zamkniety reprezentowany przez O - Dom
Tidligere dokument: C-250/21 O. Fundusz lnwestycyjny Zamkniety reprezentowany przez O - Indstilling

Den 12-05-2022 dom i C-714/20 U.I. (Représentant en douane indirect)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 201 - betalingspligtige for afgiften - moms ved indførsel - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 77, stk. 3 - den indirekte toldrepræsentants og importselskabets solidariske hæftelse - told

Tidligere dokument: C-714/20 U.I. (Représentant en douane indirect) - Dom

Den 02-06-2022 indstilling i C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - national lovgivning, der fastsætter solidarisk hæftelse for en virksomheds ledelse, som på uredelig vis har trukket formueaktiver ud af virksomheden, således at virksomheden ikke har kunnet betale sine skatter og afgifter (herunder moms) - også hæftelse for virksomhedens skyldige renter - EU-rettens anvendelsesområde - proportionalitetsprincippet«

Tidligere dokument: C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ - Dom
Tidligere dokument: C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ - Indstilling

 

Indstillinger
C-227/21 HA.EN.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag - rækkevidden af den såkaldte praksis vedrørende svig - misbrug af rettigheder - nægtelse af fradrag for indgående moms, fordi modtageren af ydelsen vidste eller burde have vidst, at leverandøren på grund af sin finansielle situation ikke vil være i stand til at betale den opstående moms til statskassen - momsbyrde ved modregning af prisen i eksisterende gæld

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 168, litra a), i direktiv 2006/112/EF, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet, skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for nationale myndigheders praksis, hvorefter en afgiftspligtig person nægtes ret til fradrag for indgående moms, når denne person ved erhvervelsen af fast ejendom havde (eller burde have haft) kendskab til, at leverandøren som følge af sin insolvens ikke ville (eller ikke ville være i stand til at) indbetale den udgående moms til statens budget.

2) Det påhviler dog den forelæggende ret at afgøre, om den afgiftspligtige person (modtageren af ydelsen) i den foreliggende sag virkelig blev belastet med moms, som leverandøren opkrævede hos ham. Dette er ikke tilfældet, hvis modtageren af ydelsen aldrig stillede midlerne til betaling af momsskylden til rådighed for den leverende afgiftsskyldner.


Domme
C-218/21 DSR – Montagem e Manutenção de Ascensores e Escadas Rolantes

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - satser - midlertidige bestemmelser for visse arbejdskraftintensive ydelser - bilag IV, nr. 2) - reparation og renovering af private boliger - anvendelse af en nedsat momssats på ydelser i form af reparation og vedligeholdelse af elevatorer i beboelsesejendomme

Domstolens dom:

Bilag IV, nr. 2), til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at ydelser i form af reparation og renovering af elevatorer i beboelsesejendomme, bortset fra ydelser i form af vedligeholdelse af sådanne elevatorer, er omfattet af begrebet »reparation og renovering af private boliger« som omhandlet i denne bestemmelse.


Nyt fra EU

Nyt fra Group on the future of VAT (GFV)

Agenda 38th GFV meeting - 06-05-2022.pdf

GFV 123 - E-invoicing and the need for EU standards and interoperability - EN.pdf

GFV 122 - VAT and the platform economy - specific issues - follow up - EN.pdf

GFV 118 - VAT treatment of returned goods - EN.pdf

GFV 120 - SVR - Transfer of own goods - EN.pdf

GFV 119 - Securing the use of IOSS ID Numbers - EN.pdf

GFV 120 - SVR - Transfer of own goods.pdf

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

berigtigelse til kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/558 af 6. april 2022 om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af visse grafitelektrodesystemer med oprindelse i folkerepublikken kina ( eut l 108 af 7.4.2022 )

 

Nyt fra EUR_LEX

forslag til rådets forordning om ændring af forordning (eu) 2021/2283 om åbning og forvaltning af autonome eu-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 106 Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.)

Bilag

Bilag 18

Henvendelse af 3/5-22 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg om præsentation til foretræde den 4. maj 2022

Bilag 19

Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse

Bilag 20

Henvendelse af 5/5-22 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg om opfølgning på foretræde den 4. maj 2022

Spørgsmål og svar

Spm. 88

Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-22 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg om præsentation til foretræde den 4. maj 2022, til skatteministeren

Spm. 89

Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/5-22 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg om opfølgning på foretræde den 4. maj 2022, til skatteministeren

L 176 Forslag til lov om ændring af skatteindberetningsloven og forskellige andre love. (Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale platforme m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om det er korrekt, at SKAT har CPR-nummer på alle ejere af feriehuse, der udlejes, og som har bopælsadresse i Danmark, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om det er muligt at identificere alle ejere af feriehuse, der udlejes, og som ikke har bopælsadresse i Danmark, til skatteministeren

L 196 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v., harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer samt ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 214

Publikation fra Skattestyrelsen: Kontrol af vandpibetobak

Bilag 215

Henvendelse fra Akademikerne om invitation til konference om grøn omstilling den 11. maj 2022

Spørgsmål og svar

Spm. 368

Vil ministeren omregne tabel 2 i dokumentationsnotatet til Ekspertgruppen for en grøn skattereforms delrapport I til CO2-enheder (for så vidt angår direkte brug af kul – som formentlig også omfatter petrokoks? - olie og gas), sådan at man for de angivne erhverv/erhvervsgrupper kan se deres CO2-belastning fordelt på de tre fossile energikilder? I forlængelse heraf ønskes sammenhængen mellem tabel 2 (som opstillet) og tabel 1 (grundlag i 2030) forklaret.  Svar  

Spm. 369

Vil ministeren så vidt muligt udarbejde tabeller (på tilsvarende vis som i SAU alm. del – spørgsmål 368 for hver af Ekspertgruppens tre foreslåede modeller?  Svar  

Spm. 370

Vil ministeren udarbejde en tabel for model 2 og 3 svarede til tabel 12 i dokumentationsnotatet til Ekspertgruppen for en grøn skattereforms delrapport I?  Svar  

Spm. 371

Andre tekniske tiltag end CCS, herunder f.eks. elektrificering, står i alle Ekspertgruppen for en grøn skattereforms tre modeller for højst 25 pct. af reduktionerne. Vil ministeren redegøre for, hvordan afgiftsmodellerne vil skulle justeres, hvis der – set i lyset af, at Klimarådet har påpeget, at der bliver knaphed på kulstof i fremtiden og den sikkerhedspolitiske dimension i at reducere gasforbruget – er et politiske ønske om at fremme en elektrificering af industrielle processer?  Svar  

Spm. 372

Vil ministeren redegøre for, hvad provenueffekten efter adfærd, erhvervsbelastningen efter tilpasning og de marginale og gennemsnitlige skyggepriser for CO2-reduktionerne vil være, hvis der via Ekspertgruppen for en grøn skattereforms model 2 skal opnås CO2-reduktioner på henholdsvis 5,5 og 6,5 mio. t CO2 fra de virksomheder, der omfattet af ekspertgruppens delrapport I?  Svar  

Spm. 374

Vil ministeren redegøre for, om de data Energistyrelsen indsamler i relation til administrationen kvotehandelssystemet, herunder f.eks. gratiskvotetildelingen, vil være et tilstrækkeligt grundlag for at administrere et bundfradrag i CO2-afgiften for de kvoteomfattede virksomheder?  Svar  

Spm. 466

Ministeren bedes antage, at alle unge der er 16 og 17 år i 2022 i gennemsnit drikker 7,48 genstande på en gennemsnitlig uge, heraf 3,53 genstande fra øl og 3,39 genstande fra spiritus (Sundhedsprofilen 2017). Vil ministeren på baggrund af disse antagelser beregne det skattemæssige provenu, inkl. ølafgift, spiritusafgift, moms og andre hertil relaterede afgifter (fx emballageafgift), såfremt disse unge køber al den øl og spiritus, de drikker i Danmark?  Svar  

Spm. 469

Vil ministeren redegøre for, om virksomheder, der indgår en afdragsaftale med skattemyndighederne, kan have likviditet over det aftalte månedlige afdragsbeløb stående på skattekontoen uden, at beløbet inddrages?  Svar  

Spm. 475

Vil ministeren i forlængelse af marts-redegørelsen oplyse, hvorfor ministeren fremsætter så mange lovforslag efter 1. april, når det eksplicit fremgår af Folketingets Forretningsordens § 10, stk. 3, at lovforslag normalt bør fremsættes senest den 1. april, for at de kan påregnes gennemført i det pågældende folketingsår?  Svar  

Spm. 477

Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for, at virksomheder, der giver ansatte et skattefrit tilskud til en kantineordning, løbende skal indkøbe et fast antal måltider/kuverter, som er uafhængigt af antallet af medarbejdere, der aktuelt er til stede eller ønsker kantinemad den pågældende dag? Og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvilken provenumæssig effekt det vil have, hvis denne regel fjernes?  Svar  

Spm. 478

Vil ministeren overveje at foretage en ændring af momsloven således, at brugtmomsordningen jf. momslovens §70 ikke kun gælder brugte varer som f.eks. kunstgenstande, samleobjekter og antikviteter, men også kommer til at inkludere ydelser som f.eks. skins til computerspil, som specielt unge mennesker handler med?  Svar  

Spm. 527

Der er aktuelt ikke lovhjemmel til, at en skatteyder, som har fået fuldt medhold i en klage behandlet ved Landsskatteretten eller Skatteankenævn, og som Skatteministeriet har indbragt for domstolene, kan indbetale det omtvistede skatte- eller afgiftskrav til skatteforvaltningen imens, at sagen er verserende ved domstolene. Der er ligeledes ikke lovhjemmel til, at det omtvistede krav kan indbetales, såfremt at skatteyderen har vundet sagen ved en domstol og Skatteministeriet derefter vælger at anke dommen til en højere instans. Ministeren bedes på den baggrund besvare følgende spørgsmål:A.Er ministeren enig i, at den manglende adgang til at betale, udgør en væsentlig forskel fra civile sager, hvor en debitor altid kan vælge at betale et krav under protest for at undgå rentetilskrivninger, mens sagen verserer?B.Er ministeren enig i, at den manglende adgang til at betale indebærer, at der flyttes en renterisiko fra Skatteministeriet som kreditor til skatteyderen som debitor, hvorved det bemærkes, at i civile sager kan en kreditor ikke nægte at modtage betaling fra debitor, og må finde sig i at skulle tilbagebetale med renter, hvis det krav, som kreditor selv har rejst, viser sig ikke at eksistere?C.Er ministeren enig i, at den manglende renterisiko for Skatteministeriet indebærer en risiko for, at flere sager vil blive ført, end hvis det kostede Skatteministeriet renter at tabe sagen i igen i næste instans?D.Er ministeren enig i, at skatteyderen rentemæssigt stilles dårligere i situationer, hvor skatteyderen har tabt sagen og indbringer den i forhold til sager, hvor skatteyderen har vundet og ministeriet indbringer den?E.Er ministeren enig eller uenig i, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt såfremt, at staten opkræver renter efter, at skatteyderen har tilbudt at indbetale det omtvistede krav til skatteforvaltningen imens, sagen er verserende ved domstolene?F.Vil ministeren oplyse, om ministeren har tænkt sig at fremsætte lovforslag, der gør det muligt at betale den skat, som skatteministeriet mener, skatteyderen skal betale?  Svar  

Spm. 528

Vil ministeren redegøre for, hvor mange ukrainske biler der er i Danmark, samt for hvor længe de har været her?  Svar  

Spm. 529

Vil ministeren gøre rede for, hvilke løsningsmuligheder regeringen arbejder på for at sikre bedst mulige rammer for de fordrevne ukrainere, der ønsker at beholde deres ukrainsk indregistrerede bil?  Svar  

Spm. 531

Er ministeren bekendt med den svenske finansministers nylige svar til Riksdagen om, at tobak og nikotin beskattes ud fra sundhedsfare i Sverige, således at produkter, der anses for at være mere sundhedsskadelige, bliver beskattet højere end produkter, som anses for at være mindre sundhedsskadelige – hvilket medfører at røgtobak beskattes mere end andre tobaks- og nikotinprodukter?  Svar  

Spm. 532

I hvilken udstrækning finder ministeren det relevant - i forbindelse med en revision af EU’s tobaksbeskatningsdirektiv - at strukturere beskatningen af tobaks- og nikotinprodukter ud fra deres negative eksternaliteter i form af sundhedsfare?  Svar  

Spm. 536

Ifølge Energinets opgørelse for biogas tilført gasnettet, eksporteres over 80 pct. til virksomheder i vores nabolande med Sverige som det største aftagerland. Vil ministeren ? Ministeren bedes ligeledes oplyse det tilsvarende for Danmark for hhv. 2022 og i 2030 efter fuld indfasning af regeringens forslag til Grøn Skattereform.  Svar  

Spm. 537

Kan ministeren bekræfte, at hvis der lægges et separat nyt biogasnet fra biogasanlæggene parallelt med det nuværende gasnet ud til industrivirksomhederne, så belastes virksomhederne ikke af de nye CO2-afgifter?  Svar  

Spm. 538

Finder ministeren anledning til at udjævne konkurrenceforskellene mellem Danmark og Sverige ved at give mulighed for, at danske virksomheder også kan få afgiftsrefusion for CO2-afgift, når de vælger at købe et dyrere og klimaneutralt brændstof?  Svar  

Spm. 539

Vil ministeren oplyse den samlede afgiftsforskel mellem biogas og den fødevarebaserede biodiesel, når disse anvendes til at opfylde CO2-fortrængningskravet i transportsektoren? Oplysningerne bedes givet for hhv. 2022 og 2030 efter fuld indfasning af CO2-afgifterne foreslået i regeringens Grøn Skattereform.  Svar  

Spm. 540

Vil ministeren oplyse afgiftsforskellene, herunder kvoteomkostningerne, på biogas anvendt til transport i hhv. Tyskland og Danmark?  Svar  

Spm. 541

Vil ministeren redegøre for, hvorfor der kun foreslås en lavere sats for mineralogiske processer, når der også er andre lækageudsatte erhverv med energitunge processer i Danmark?  Svar  

Spm. 542

Vil ministeren redegøre for energiintensiteten for mineralogiske processer og for andre energiintensive erhverv såsom visse dele af fødevareerhvervet?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 847

Om at opgive stand still-ordningen på kunstnerisk virksomhed.

Spm. S 848

Om opgivelsen af en dansk stand still-ordning.

Spm. S 850

Om en ny moms på kunstnerisk virksomhed.