![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Salg af gamle ikke-funktionsdygtige bygninger er momsfrie
Bliver din virksomhed ramt af en momskorrektion ved køb af konsulentydelser?
Bidrag til nødlidende fra Ukraine: Bliv klogere på de skatte- og momsmæssige aspekter
Bindende svar
Moms - Momsfritagelse - Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning
Affaldsafgift - Fritagelse for registreringspligt - Afgiftsfri deponering af affald
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
DeloitteSalg af gamle ikke-funktionsdygtige bygninger er momsfrie Ifølge ny afgørelse fra Landsskatteretten kan forhold, hvor bygningernes anvendelsestid, beskrivelse, manglende værdiansættelse, samt forhold hvor sælger fraskriver sig ansvar for bygningernes fysiske tilstand, ikke føre til, at salget skal anses for at være momspligtigt. |
PwCBliver din virksomhed ramt af en momskorrektion ved køb af konsulentydelser? Er du opmærksom på den nyeste udvikling på området for momsfradrag ved indkøb af konsulentydelser, hvor konsulenten er lønmodtager frem for selvstændig? Læs... |
PwCBidrag til nødlidende fra Ukraine: Bliv klogere på de skatte- og momsmæssige aspekter Hvilke generelle skatte- og momsmæssige aspekter skal man være opmærksom på, når privatpersoner, selvstændig erhvervsdrivende og selskaber giver bidrag til... |
Skatterådet bekræftede, at forvaltningsydelser leveret til en række ejendomsfonde var momsfritaget, idet fondene momsligt kunne kvalificeres som investeringsforeninger.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger kunne indrette et specialdeponi efter affaldsafgiftslovens § 11, stk. 5 til afgiftsfri deponering af forurenet jord oven på en enhed, der var del af et eksisterende affaldsregistreret anlæg, og hvor der blev deponeret blandet afgiftspligtigt affald. Adskillelse med et armeringsnet i forhold til andet afgiftspligtigt affald kunne ikke anses for tilstrækkeligt.
Modregning i tilgodehavende vedrørende omkostningsgodtgørelse Sagen angik, hvorvidt Skattestyrelsen kunne foretage modregning i et selskabs tilgodehavende vedrørende omkostningsgodtgørelse til dækning af for meget udbetalt omkostningsgodtgørelse. Landsskatteretten fandt, at der med den dagældende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 52, stk. 8, ikke var hjemmel til den foretagne modregning. Kreditorbeskyttelsen over for den godtgørelsesberettigede omfattede således ligeledes den sagkyndige, der havde fået overdraget kravet på omkostningsgodtgørelse. |
Journalnr: 15/3041578
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret fra ikke afregnet salgsmoms og ikke dokumenterede momsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen. med en lille ændring.
Afsagt: 28-01-2022
Journalnr: 19/0011020
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret baseret på bevægelser på klagers konto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-01-2022
Journalnr: 17/0028672
Fremmed arbejde
Klagen skyldes at SKAT har nægtet selskabet fradrag for købsmoms for udgifter til fremmed arbejde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-01-2022
Journalnr: 16/1365250
Moms af private udgifter mm
Klagen vedrører nedsættelse af både salgsmoms og købsmoms vedrørende solcelleanlæg samt nægtede momsfradrag herudover og nægtet refusion af energiafgift. Landsskatteretten hjemviser opgørelsen af momstilsvaret vedr. solcelleanlægget og stadfæster i øvrigt.
Afsagt: 20-01-2022
Journalnr: 18/0006831
Salg af fast ejendom
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar idet SKAT har anset selskabets salg af flere ejendomme for momspligtige, jf. momslovens § 4, stk. 1, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra a. Landsskatteretten finder, at selskabet ved salget af ejendommene foretog levering af igangværende (gamle) byggerier, som er fritaget for moms, jf. dagældende momslovs § 13, stk. 1, nr. 9.
Afsagt: 17-01-2022
Journalnr: 19/0002301
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-01-2022
Journalnr: 17/0988674
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-01-2022
Journalnr: 17/0990431
Skønsmæssig ændring af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ændring af både salgsmoms og købsmoms. Landsskatteretten nedsætter købsmomsen yderligere.
Afsagt: 19-01-2022
Journalnr: 15/2544688
Lønindeholdelse
Klagen vedrører iværksat lønindeholdelse med en indeholdelsesprocent på 6. Landsskatteretten stadfæster SKAT Inddrivelses afgørelse dog med den ændring, at det overlades til Gældsstyrelsen at træffe særskilt afgørelse vedrørende tilskrivning af inddrivelsesrenter.
Afsagt: 17-01-2022
Journalnr: 19/0011985
Retskraft af gæld
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om retskraftigheden af klagerens gæld vedrørende restskat og restarbejdsmarkedsbidrag samt tilhørende inddrivelsesrenter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-01-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 31-03-2022 dom i C-139/20 Energipolitik Kommissionen mod Pologne (Taxation des produits énergétiques)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - beskatning af energiprodukter, der anvendes af energiintensive virksomheder - direktiv 2003/96/EF - artikel 17, stk. 1, litra b), og artikel 17, stk. 4 - virksomheder, som er omfattet af Den Europæiske Unions emissionshandelssystem - punktafgiftsfritagelse
Tidligere dokument: C-139/20 Energipolitik Kommissionen mod Pologne (Taxation des produits énergétiques) - DomDen 07-04-2022 dom i C-228/20 I (Exonération de TVA des prestations hospitalières)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra b) - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - fritagelse for hospitalsbehandling og pleje - privathospital - behørigt anerkendt institution - tilsvarende sociale betingelser
Tidligere dokument: C-228/20 I (Exonération de TVA des prestations hospitalières) - DomDen 07-04-2022 dom i C-333/20 Berlin Chemie A. Menarini
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - leveringsstedet for tjenesteydelser - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 11, stk. 1 - levering af ydelser - afgiftsmæssigt tilknytningssted - begrebet »fast forretningssted« - selskab i en medlemsstat, der er associeret med et selskab beliggende i en anden medlemsstat - passende struktur med hensyn til de menneskelige og tekniske midler - evne til at modtage og anvende ydelserne til det faste forretningssteds egne behov - markedsføringsydelser, lovpligtige ydelser, reklameydelser og agenturydelser, der leveres af et associeret selskab til det modtagende selskab
Tidligere dokument: C-333/20 Berlin Chemie A. Menarini - DomDen 07-04-2022 indstilling i C-294/21 Navitours
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - fradrag for indgående afgift - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, stk. 1, og artikel 9, stk. 2, litra b) - anvendelsesområde - momspligtige transaktioner - leveringsstedet for transportydelser - turistkrydstogter på Mosel-floden - flod med status som fælles område (condominium)
Tidligere dokument: C-294/21 Navitours - DomDen 07-04-2022 dom i C-489/20 Kauno teritorine muitine
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - EU-toldkodeksen - toldskyldens ophør - varer indført ulovligt i Unionens toldområde - beslaglæggelse og konfiskation - direktiv 2008/118/EF - punktafgifter - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift - afgiftspligtens indtræden - afgiftens forfald
Tidligere dokument: C-489/20 Kauno teritorine muitine - DomDen 07-04-2022 dom i C-668/20 Y GmbH (Oléorésine de vanille)
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering af varer - pos. 1302, 3301 og 3302 - ekstraheret vanilleoleoresin - punktafgifter - direktiv 92/83/EØF - fritagelser - artikel 27, stk. 1, litra e) - begrebet »aromastoffer« - direktiv 92/12/EØF - Europa-Kommissionens punktafgiftsudvalg - beføjelser
Tidligere dokument: C-668/20 Y GmbH (Oléorésine de vanille) - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 137 - muligheden for at vælge at betale afgift for afgiftsfrie transaktioner - betingelser for valgmuligheden - medlemsstaternes skøn - formens betydning - følgerne af en overtrædelse af formkrav
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 137 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem giver en medlemsstat mulighed for at gøre gyldigheden af en leverandørs valg af at betale afgift for en afgiftsfri transaktion som omhandlet i denne bestemmelse afhængig af den betingelse, at modtageren af ydelsen er en registreret afgiftspligtig person. Overholdelsen af denne »formelle« betingelse er ikke i strid med neutralitetsprincippet og er heller ikke uforholdsmæssig.
2) Retsvirkningen af den manglende overholdelse af denne »formalitet« i form af en regulering af fradraget af indgående afgift hos leverandøren er en følge af den i momsdirektivet fastsatte afgiftsfritagelse af salget. Dette ændres ikke af de kendsgerninger, at modtageren af ydelsen for det første blev registreret en måned senere, at den pågældende for det andet anvendte genstanden til afgiftspligtige transaktioner, og at der for det tredje ikke er tale om svig.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 92/12/EF - artikel 4 - omsætning af varer under suspension af punktafgifter - betingelser - artikel 6 og 20 - varers overgang til forbrug - forfalskning af det administrative ledsagedokument - overtrædelse eller uregelmæssighed, der har fundet sted i forbindelse med forsendelsen af punktafgiftspligtige varer under en afgiftssuspensionsordning - tilfælde, hvor varer uretmæssigt forlader en suspensionsordning - modtager, som ikke har kendskab til forsendelsen - svig begået af tredjemand - artikel 13, litra a), og artikel 15, stk. 3 - obligatorisk at stille sikkerhed i forbindelse med forsendelse - rækkevidde
Domstolens dom:
Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed, som ændret ved Rådets direktiv 94/74/EF af 22. december 1994, skal fortolkes således, at en godkendt oplagshavers forsendelse af punktafgiftspligtige varer, der ledsages af et ledsagedokument og en obligatorisk sikkerhedsstillelse - uanset den omstændighed, at den modtager, der er angivet i ledsagedokumentet og sikkerhedsstillelsen, på grund af tredjemands svigagtige adfærd ikke har kendskab til, at disse varer er blevet sendt til den pågældende - udgør omsætning af varer, hvor punktafgifterne er suspenderet som omhandlet i dette direktivs artikel 4, litra c), så længe denne omstændighed eller en anden uregelmæssighed eller overtrædelse ikke er blevet konstateret af de kompetente myndigheder i den pågældende medlemsstat.
Den omstændighed, at den obligatoriske sikkerhed, som den godkendte oplagshaver har stillet med henblik på denne forsendelse, indeholder en angivelse af den godkendte modtagers navn, men ikke af dennes egenskab af registreret erhvervsdrivende, har ingen indvirkning på, om en sådan omsætning er forskriftsmæssig.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 9 - afgiftspligtig person - artikel 295 og 296 - standardsatsordning for landbrugere - ægtefæller, der udøver landbrugsvirksomhed ved anvendelse af aktiver, der indgår i formuefællesskabet - ægtefællernes mulighed for at blive betragtet som særskilte momsafgiftspligtige personer - en af ægtefællernes valg om at give afkald på status som standardsatslandbruger og lade sin virksomhed være omfattet af den almindelige momsordning - den anden ægtefælles fortabelse af status som standardsatslandbruger
Domstolens dom:
Artikel 9, 295 og 296 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28 november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at:
- de er til hinder for en medlemsstats praksis, hvorefter ægtefæller, der inden for rammerne af den samme bedrift udøver landbrugsvirksomhed ved anvendelse af aktiver, der indgår i deres formuefællesskab, ikke kan anses for at være særskilte merværdiafgiftspligtige (moms) personer, når begge ægtefæller selvstændigt udøver økonomisk virksomhed
- de i det tilfælde, hvor ægtefællerne udøver denne landbrugsvirksomhed under standardsatsordningen for landbrugere, ikke er til hinder for, at den ene ægtefælles valg om at lade sin virksomhed være omfattet af den almindelige momsordning bevirker, at den anden ægtefælle mister sin status som standardsatslandbruger, når denne virkning, efter en undersøgelse af den konkrete situation, er nødvendig for at modvirke risikoen for misbrug og svig, som ikke kan fjernes ved, at ægtefællerne fremlægger passende dokumentation, eller når ægtefællernes udøvelse af denne virksomhed, selvstændigt og hver især inden for rammerne af den almindelige momsordning, ikke frembyder administrative vanskeligheder sammenlignet med situationen, hvor ægtefællerne har forskellig momsstatus samtidig.
Bilag 13 |
Bilag 14 |
Spm. 85 |
Spm. 86 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Bilag 179 | Henvendelse af 22/3-22 fra AutoCamperRådet om elektronisk sæsonnummerplader på autocampere |
Bilag 180 | Offentliggørelse af årsregnskabet for § 38, skatter og afgifter fra Skatteministeriet |
Bilag 181 |
Bilag 182 |
Bilag 184 | Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet |
Spm. 243 |
Spm. 352 |
Spm. 400 |
Spm. 418 |
Spm. 419 |
Spm. 420 |
Spm. 421 |
Spm. 422 |
Spm. 423 |
Spm. 426 |
Spm. 427 |
Spm. 428 |
Spm. 429 |
Spm. 430 |
Spm. S 618 | Om vi har de rette inddrivelsesregler for gæld i private virksomheder til det offentlige. |
Spm. P |