MomsMail 2022, uge 50

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail, som også er årets sidste. MomsMail er tilbage i din mailboks den 2. januar 2023.

Glædelig jul og godt nytår til dig og dine.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Lavere elafgift og mere i godtgørelse for liberale erhverv
Kantinemoms
Nyt energibeskatningsdirektiv - Den europæiske energiafgiftsstruktur står til at blive ændret

Domme
Ansvar for betaling af manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag samt fradrag for moms
Ankestævning - ej møderet for landsretten - afvisning
Omkostningsgodtgørelse - hæftelse - aftalegrundlag

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Lavere elafgift og mere i godtgørelse for liberale erhverv

Efter nytår falder elafgiften, og liberale erhverv vil fra 1. januar 2023 kunne få godtgørelse af elafgift på lige fod med alle andre erhverv.

KPMG Acor Tax

Kantinemoms

Hvis din virksomhed har en kantine – eller fælles kantine, som sælger til medarbejdere, er I som udgangspunkt forpligtet til at afregne salgsmoms.

PwC

Nyt energibeskatningsdirektiv - Den europæiske energiafgiftsstruktur står til at blive ændret

Den europæiske energiafgiftsstruktur står over for en grundig revidering. Vil den reviderede afgiftsstruktur låse de danske klimaambitioner, før de er rullet...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Ansvar for betaling af manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag samt fradrag for moms

SKM2022.611.VLR

Der var mellem appellantens enkeltmandsvirksomhed og et selskab, som appellanten ejede og var direktør i, indgået en overdragelsesaftale om selskabets overtagelse af virksomheden. Overdragelsesaftalen blev grundet misligholdelse ophævet af enkeltmandsvirksomheden med virkning fra den 1. januar 2015. Selskabet havde udstedt en faktura til appellanten for bl.a. udlejning af personale i perioden 1. januar til 30. juni 2015, og sagen angik, om selskabet eller appellanten var rette omkostningsbærer af lønudgiften og dermed indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag, og om appellanten i så fald var ansvarlig for betaling af det manglende beløb. Derudover angik sagen, om appellanten havde fradrag for købsmoms af fakturaen.

Landsretten fandt det ikke godtgjort, at selskabet havde betalt A-skat og AM-bidrag for personalet, da beløbene var fratrukket selskabets skattekonto, og selvom fakturabeløbet fremgik af mellemregningskontoen mellem appellanten og selskabet, tiltrådte landsretten, af de grunde som byretten havde anført, at det ikke var dokumenteret, at fakturaen var betalt af appellanten. Landsretten fandt det godtgjort, at al drift i virksomheden i hvert fald efter den 1. januar 2015 foregik i appellantens enkeltmandsvirksomhed, og at appellanten derfor skulle anses som rette omkostningsbærer af lønudgiften og dermed også som indeholdelsespligtig efter kildeskattelovens § 46, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Landsretten tiltrådte desuden, af de grunde som byretten havde anført, at appellanten ikke havde godtgjort, at han ikke havde udvist forsømmelighed ved iagttagelsen af bestemmelserne i kildeskatteloven, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1. Endelig tiltrådte landsretten, af de grunde som byretten havde anført, at appellanten ikke havde ret til fradrag for momsen af fakturaen, jf. momslovens § 37, stk. 1, jf. stk. 2, nr. 1.

På den baggrund stadfæstede landsretten dommen.

 

Dom: Ankestævning - ej møderet for landsretten - afvisning

SKM2022.610.ØLR

Skatteyderens advokat, der ikke havde møderet for landsretten, havde anket byrettens dom af 27. september 2022 via domstolenes sagsportal inden udløbet af ankefristen. Den advokat, der førte sagen for byretten, og som ikke har møderet for landsret, blev angivet som partsrepræsentant i den systemgenererede ankestævning og i et særskilt dokument ("Suppl. sagsoplysninger"). Advokaten indleverede den 11. oktober 2022 en meddelelse til landsretten, om at han havde bedt sin "tidligere klient om at finde en advokat med møderet for landsret". Der indtrådte ikke andre advokater i sagen, og der blev ikke uploadet yderligere processkrifter.

Landsretten lagde til grund, at ankesagen ikke var oprettet af skatteyderen selv, men af advokaten, samt at ankestævningen og det supplerende processkrift hidrørte fra advokaten. Da der således ikke inden ankefristens udløb var indgivet en ankestævning af skatteyderen selv eller af en advokat med møderet for landsretten på vegne af ham, afviste landsretten anken, jf. retsplejelovens § 261, stk. 2.

 

Dom: Omkostningsgodtgørelse - hæftelse - aftalegrundlag

SKM2022.609.HR

Boligselskabet A indgik en aftale med rådgivningsfirmaet B om varetagelse af en skattesag ud fra princippet "no cure no pay". Aftalen indebar, at A ikke ville kunne komme til at betale honorar til B, hvis der ikke blev opnået nogen skattebesparelse. Da sagen skulle behandles i Landsskatteretten, blev sagen overdraget til et advokatfirma C. Overdragelsen skete på foranledning af B og i tilknytning til et forretningsmæssigt samarbejde mellem B og C.

Højesteret fandt, at det måtte lægges til grund, at A efter inddragelsen af C ikke kunne komme til at betale mere end fastsat i den oprindelige aftale om "no cure no pay" mellem A og B, eventuelt bortset fra i tilfælde af B's konkurs. Der blev herved lagt vægt på indholdet af aftalerne mellem A og B og mellem A og C samt på en efterfølgende erklæring om hæftelse, der var vedlagt ansøgningen til skattemyndighederne om omkostningsgodtgørelse.

Det var derfor ikke godtgjort, at A havde påtaget sig at hæfte for udgifterne til C's bistand, sådan at der var ret til omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52. En eventuel hæftelse for udgifterne til C's honorar i tilfælde af B's konkurs var en subsidiær hæftelse, der ikke opfyldte betingelsen for omkostningsgodtgørelse.

Landsretten var nået til det samme resultat.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift for tinglysning af overdragelse af fast ejendom ved omdannelser, fusion, fission og tilførsel af aktiver - udkast til styresignal
21-0230131

Styresignalet beskriver praksisændring og genoptagelse af tinglysningsafgift som følge af Højesterets dom, SKM2021.110.HR.

Høringssvar:

  • DI
  • Landbrug & Fødevarer
  • Advokatrådet
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 16/1742164
    Momsfradrag
    Klagen vedrører nægtet momsfradrag for diverse udgifter, der ikke er anset for at vedrøre den momspligtige virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
    Afsagt: 22-11-2022

    Journalnr: 18/0003740
    Ydelser vedr. fast ejendom
    Klagen skyldes, at SKAT har ændret selskabets efterangivelse af salgsmoms idet SKAT anser selskabet for at have leveret momspligtige ydelser vedrørende fast ejendom beliggende her i landet, jf. momslovens § 18. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 22-11-2022

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 19-12-2022 - 17-01-2023

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 22-12-2022 dom i C-332/21 Quadrant Amroq Beverages
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - direktiv 92/83/EØF - harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer - punktafgifter - ethanol - fritagelser - artikel 27, stk. 1, litra e) - fremstilling af aromastoffer til fremstilling af levnedsmidler og ikke-alkoholholdige drikkevarer med et alkoholindhold, der ikke overstiger 1,2% vol. - anvendelsesområde - proportionalitetsprincippet og effektivitetsprincippet

    Tidligere dokument: C-332/21 Quadrant Amroq Beverages - Dom

    Den 22-12-2022 dom i C-553/21 Shell Deutschland Oil
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 5, fjerde led - differentierede punktafgiftssatser baseret på, om de pågældende produkter er til erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig brug - fakultative afgiftsfritagelser og ‑lempelser - indgivelse af en ansøgning om fakultativ afgiftslempelse efter udløbet af fristen herfor, men inden udløbet af fristen for ansættelse af den pågældende afgift - retssikkerhedsprincippet - effektivitetsprincippet - proportionalitetsprincippet

    Tidligere dokument: C-553/21 Shell Deutschland Oil - Dom

    Den 12-01-2023 indstilling i C-677/21 Fluvius Antwerpen
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EU - afgiftspligtige transaktioner - afgiftspligtig person - ulovligt forbrug af elektricitet - den ansvarlige distributionssystemoperatørs afregning af den ulovligt forbrugte elektricitet - begrebet »økonomisk virksomhed« - begrebet »andet offentligretligt organ« - ubetydelig virksomhed som omhandlet i momsdirektivets artikel 13, stk. 1, tredje afsnit

    Tidligere dokument: C-677/21 Fluvius Antwerpen - Indstilling

     

    Indstillinger
    C-677/21 Fluvius Antwerpen

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EU - afgiftspligtige transaktioner - afgiftspligtig person - ulovligt forbrug af elektricitet - den ansvarlige distributionssystemoperatørs afregning af den ulovligt forbrugte elektricitet - begrebet »økonomisk virksomhed« - begrebet »andet offentligretligt organ« - ubetydelig virksomhed som omhandlet i momsdirektivets artikel 13, stk. 1, tredje afsnit«

    Generaladvokatens indstilling:

    1. Momsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra a), sammenholdt med artikel 14, stk. 1, skal fortolkes således, at uretmæssig modtagelse af energi er en levering af varer mod vederlag, hvis det vederlag, der ifølge loven skal betales, er udformet afhængigt af forbruget.

    2. Momsdirektivets artikel 9, stk. 1, skal fortolkes således, at en distributionssystemoperatør også kan drive økonomisk virksomhed, hvis virksomheden desuden leverer strøm. Dette gælder, hvis der i denne levering, f.eks. på grund af ulovlig strømmodtagelse, realiseres en risiko, som er knyttet til den pågældendes økonomiske virksomhed som distributionssystemoperatør.

    3. Ubetydelig virksomhed som omhandlet i momsdirektivets artikel 13, stk. 1, tredje afsnit, kan kun foreligge, hvis det offentligretlige organ ikke skal anses for en afgiftspligtig person på grund af anden virksomhed.


    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    ST 15675 2022 INIT - I/A-PUNKTSNOTE. Rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/1904 om at give Nederlandene tilladelse til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem – Vedtagelse

    ST 15067 2022 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2021/2283 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

    ST 15070 2022 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2021/2278 om suspension af de toldsatser i den fælles toldtarif, der er omhandlet i artikel 56, stk. 2, litra c), i forordning (EU) nr. 952/2013 for visse landbrugs- og industriprodukter

    ST 15052 2022 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Unionens vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Den Føderative Republik Brasilien i henhold til artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af EU-liste CLXXV, som følge af Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union

    ST 15053 2022 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på Unionens vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Den Føderative Republik Brasilien i henhold til artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af EU-liste CLXXV, som følge af Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union

    ST 15054 2022 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. Aftale mellem Den Europæiske Union og Den Føderative Republik Brasilien i henhold til artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af EU-liste CLXXV, som følge af Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union

    ST 15506 2022 INIT - RESULTAT AF DRØFTELSERNE. Økofinrådets rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål

    ST 16075 2022 INIT - FØLGESKRIVELSE. KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/… af 14.12.2022 om ændring af delegeret forordning (EU) 2015/2446 for så vidt angår udvidelse af mulighederne for at indgive toldangivelser mundtligt eller ved enhver anden handling, der anses for at være en toldangivelse, ugyldighedserklæring af angivelser i særlige tilfælde og præcisering af udvekslingen af oplysninger for summariske indpassageangivelser

     

    Nyt fra Parlamentet

    kommissionens delegerede forordning om ændring af delegeret forordning (eu) 2015/2446 for så vidt angår udvidelse af mulighederne for at indgive toldangivelser mundtligt eller ved enhver anden handling, der anses for at være en toldangivelse, ugyldighedserklæring af angivelser i særlige tilfælde og præcisering af udvekslingen af oplysninger for summariske indpassageangivelser

    forslag til rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/676/eu for så vidt angår en forlængelse af tilladelsen til rumænien til fortsat at anvende den særlige foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/ef om det fælles merværdiafgiftssystem

    udkast til afgørelse truffet af toldudvalget, der er nedsat ved frihandelsaftalen mellem den europæiske union og republikken singapore, om ændring af visse elementer i protokol 1 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder for administrativt samarbejde samt bilagene dertil

    aftale mellem den europæiske union og den føderative republik brasilien i henhold til artikel xxviii i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (gatt) 1994 om ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af eu-liste clxxv, som følge af det forenede kongeriges udtræden af den europæiske union

    rådets afgørelse om undertegnelse på unionens vegne af aftalen mellem den europæiske union og den føderative republik brasilien i henhold til artikel xxviii i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (gatt) 1994 om ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af eu-liste clxxv, som følge af det forenede kongeriges udtræden af den europæiske union

     

    Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/2449 af 13. december 2022 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) nr. 612/2013 for så vidt angår de data, der er registreret i meddelelser vedrørende registrering af erhvervsdrivende, der er involveret i bevægelser af punktafgiftspligtige varer, som er overgået til forbrug i en medlemsstat og flyttes til en anden medlemsstat med henblik på levering til erhvervsmæssige formål

    rådets forordning (eu) 2022/2465 af 12. december 2022 om ændring af bilag i til forordning (eøf) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif

    rådets afgørelse (eu) 2022/2469 af 12. december 2022 om den holdning, der skal indtages på den europæiske unions vegne i toldudvalget, der er nedsat ved frihandelsaftalen mellem den europæiske union og republikken singapore, til ændringen af protokol 1 vedrørende definitionen af begrebet »produkter med oprindelsesstatus« og metoder for administrativt samarbejde

     

    Nyt fra EUR_LEX

    europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2022/2399 af 23. november 2022 om oprettelse af den europæiske unions kvikskrankemiljø på toldområdet og om ændring af forordning (eu) nr. 952/2013

    proposal for a council implementing regulation amending implementing regulation (eu) no 282/2011 as regards information requirements for certain vat schemes

    dette dokument findes ikke på dansk.

    proposal for a council regulation amending regulation (eu) no 904/2010 as regards the vat administrative cooperation arrangements needed for the digital age

    dette dokument findes ikke på dansk.

    proposal for a council directive amending directive 2006/112/ec as regards vat rules for the digital age

    dette dokument findes ikke på dansk.

    forslag til rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/676/eu for så vidt angår en forlængelse af tilladelsen til rumænien til fortsat at anvende den særlige foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/ef om det fælles merværdiafgiftssystem

     

    Høringsportalen

    Høring af EU-forslag på momsområdet - VAT in the Digital Age
    Oprettelsesdato: 13-12-2022
    Høringsfrist: 23-01-2023