MomsMail 2022, uge 48

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Kan en skriftlig aftale sidestilles med en faktura?
Ombudsmanden undersøger Gældsstyrelsens behandling af sager om frivillig betaling af gæld
Fra februar 2023 kan I ikke længere anvende det forenklede ledsagerdokument (SAAD) ved import/eksport af vin, øl, spiritus, tobak eller mineralolieprodukter
Husk spilafgift af gevinsterne i jeres julekonkurrencer!

SKM-meddelelse
Værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2023
Landbrug - vejledende satser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2023
Vejledende fremstillingspriser for hjorte for indkomståret 2022

Bindende svar
Afgift - engangsservice - mundskyllebæger

Afgørelser
Fritagelse for betaling af renter, gebyr og afgifter vedrørende foreløbige fastsættelser af momstilsvar for dødsbo
Opkrævning af yderligere beløb i dækningsafgift efter chokoladeafgiftsloven
Chokolade- og sukkervareafgift

Domme
Klagefrist - særlige omstændigheder - sygdom
Værdiansættelse af brugt motorkøretøj - selvanmelder

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
3 domme

Nyt fra EU

 

Artikler og interessante links

EY

Kan en skriftlig aftale sidestilles med en faktura?

EU-domstolen afsagde i september 2022 afgørelse, som kan udfordre den nuværende praksis vedrørende grundlaget for ret til fradrag for moms.

Folketingets Ombudsmand

Ombudsmanden undersøger Gældsstyrelsens behandling af sager om frivillig betaling af gæld

Folketingets Ombudsmand har besluttet at indlede en undersøgelse af Gældsstyrelsens behandling af sager, hvor borgere frivilligt indbetaler på deres gæld til det offentlige.

PwC

Fra februar 2023 kan I ikke længere anvende det forenklede ledsagerdokument (SAAD) ved import/eksport af vin, øl, spiritus, tobak eller mineralolieprodukter

Efter 13. februar 2023 bliver anvendelsesområdet for EMCS-systemet udvidet. Dette betyder også, at det forenklede ledsagerdokument (SAAD) ikke længere kan...

PwC

Husk spilafgift af gevinsterne i jeres julekonkurrencer!

Juletiden nærmer sig, og traditionen tro afholdes der både jule- og adventskonkurrencer. Men er din virksomhed opmærksom på, at de skal registreres for og...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2023

SKM2022.572.SKTST

Skattestyrelsen har fastsat vejledende mindstesatser for handlendes forbrug af egne varer, privat andel af elektricitet, vand og varme samt bilforhandleres private anvendelse af biler

 

SKM-meddelelse: Landbrug - vejledende satser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2023

SKM2022.568.SKTST

Skattestyrelsen har fastsat vejledende priser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2023.

 

SKM-meddelelse: Vejledende fremstillingspriser for hjorte for indkomståret 2022

SKM2022.567.SKTST

Skattestyrelsen har fastsat vejledende priser for hjorte for indkomståret 2022

 

Bindende svar: Afgift - engangsservice - mundskyllebæger

SKM2022.574.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at engangsbægre til mundskyl på tandklinikker ikke var omfattet af afgiftspligten for engangsservice ifølge emballageafgiftsloven. Produktet adskilte sig ikke fra andre engangsdrikkebægre, som er omfattet af afgiftspligten. Der blev herved lagt særlig vægt på bægerets udformning, funktion og anvendelse, som var sammenlignelig med almindelige hvide plastikkopper/automatbægere, der benyttes, når man drikker, og som sædvanligvis er bestemt til bortkastning efter brug.

 

Afgørelse: Fritagelse for betaling af renter, gebyr og afgifter vedrørende foreløbige fastsættelser af momstilsvar for dødsbo

SKM2022.569.LSR

Landsskatteretten fandt, at der skulle ske eftergivelse af pålagte afgifter og renter i medfør af gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6, som vedrørte en periode efter et dødsbos afslutning den 11. oktober 2017. Ved vurderingen heraf tillagde Landsskatteretten det vægt, at der var tale om et dødsbo, som var afviklet, at boet vedrørte en personlig virksomhed, som ikke blev videreført, at boopgørelsen blev godkendt af skatteforvaltningen den 11. oktober 2017, at skifteretten fremsendte en afsluttende afgiftsberegning til klageren, og at arve- og boafgiften var indbetalt.

Skattestyrelsen modtog i den afsluttende boopgørelse den 11. oktober 2017 sådanne oplysninger, som efter § 4 i bekendtgørelsen om virksomhedsregistrering burde have medført, at Skattestyrelsen kunne træffe afgørelse om afmeldelse af boets momspligt. Landsskatteretten ændrede derfor den påklagede afgørelse og pålagde Skattestyrelsen at eftergive 9 afgifter á 800 kr. vedrørende foreløbige fastsættelser af momstilsvar for perioden fra 3. kvartal 2017 til og med 3. kvartal 2019 og renter tilskrevet skattekontoen fra 11. oktober 2017 til og med 29. februar 2020.

 

Afgørelse: Opkrævning af yderligere beløb i dækningsafgift efter chokoladeafgiftsloven

SKM2022.577.LSR

Skattestyrelsen havde opkrævet yderligere dækningsafgift efter chokoladeafgiftsloven for klagerens import af 21 forskellige "dessertprodukter"/"bagværksprodukter".

Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angik en række produkter, der fremstod som potionsanrettede desserter, idet disse ikke var dækningsafgiftspligtige, men omfattet af chokolade- og sukkervareafgiften, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Der skulle således svares afgift af varernes fulde vægt.

For de resterende produkter stadfæstede Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, idet der skulle svares dækningsafgift af varernes indhold af henholdsvis mousse m.m., glasur og karamel. Landsskatteretten bemærkede i tilknytning hertil, at tilsvarende varer produceret i Danmark ville være afgiftspligtige i samme omfang i medfør af chokoladeafgiftslovens kapitel 1.

 

Afgørelse: Chokolade- og sukkervareafgift

SKM2022.576.LSR

SKAT havde opkrævet chokolade- og sukkervareafgift for klagerens import af produkterne "Profiterole" og "[…] Bar".

"Profiterole" fremstod som en kugleformet, bagt vandbakkelse med et chokoladeovertræk, der var fyldt med pralinecreme. Landsskatteretten fandt, at dette produkt var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, hvorfor SKATs afgørelse blev stadfæstet.

"[…] Bar" fremstod som en rektangulær bar, der bl.a. bestod af en blanding af chokolade, kiks og popcorn. Landsskatteretten fandt, at dette produkt var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, hvorfor SKATs afgørelse blev stadfæstet.

 

Dom: Klagefrist - særlige omstændigheder - sygdom

SKM2022.585.BR

Sagen vedrørte, hvorvidt der forelå sådanne særlige omstændigheder, at der kunne ses bort fra en fristoverskridelse ved en anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse, jf. skatteforvaltningslovens § 35, stk. 6.

Skattestyrelsen havde ved afgørelse af 20. januar 2021 givet afslag på skatteyderens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelser for indkomstårene 2012-2014 med henvisning til, at betingelserne herfor i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 ikke var opfyldt.

Denne afgørelse blev påklaget den 20. juli 2021 til Skatteankestyrelsen, som afviste klagen, da denne var indleveret for sent. Skatteyderen indbragte Skatteankestyrelsens afgørelse for domstolene med henvisning til, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, at der kunne ses bort fra fristoverskridelsen i skatteforvaltningslovens § 35, stk. 6. Konkret havde skatteyderen blandt andet påberåbt, at årsagen til fristoverskridelsen skyldtes en personlig konkurs, som medførte sygdom i form af stress og/eller depression, hvorfor han var forhindret i at klage. Skatteyderen havde ikke fremlagt dokumentation for sygdommen.

Retten fandt efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, at betingelserne for, hvornår der foreligger sådanne særlige omstændigheder, der medvirker til, at der kan ses bort fra, at fristoverskridelsen ikke var opfyldt i denne sag. Retten lagde blandt andet vægt på, at skatteyderen under sagen havde forklaret, at han under hele forløbet, herunder fra klagefristens begyndelse i januar 2021 og 3 måneder frem, var i arbejde og således ikke sygemeldt.7

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Værdiansættelse af brugt motorkøretøj - selvanmelder

SKM2022.570.BR

Sagen angik, om der var grundlag for at tilsidesætte et motorankenævns værdiansættelse af et brugt køretøj, som af en registreret virksomhed (selvanmelder) var anmeldt til afgiftsberigtigelse med fuld afgift. Selvanmelderen gjorde en række indsigelser gældende mod motorankenævnets afgørelse.

Retten fandt, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte motorankenævnets værdiansættelse.

 

Nye straffesager

SKM2022.581.BR

Straf - prøvesag - løse pantetiketter - køb - besiddelse - udeblivelsesdom - sagsbehandlingstid

T var tiltalt for overtrædelse af pantbekendtgørelsen ved den 23. november 2018, som indehaver af en virksomhed, at have købt eller på anden måde modtaget og været i besiddelse af 182 stk. løse pantmærker fra andre end Dansk Retursystem A/S.

T udeblev fra retsmødet.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen idet han ved udeblivelsen uden gyldig grund ansås for at have tilstået forholdet.

Retten fandt, at i overensstemmelse med omfattende byretspraksis og forarbejderne til lov nr. 408 af 8. maj 2018, at bøden som udgangspunkt bør fastsættes til 5.000 kr., idet der er tale om et enkelt førstegangstilfælde. Bøden blev halveret under henvisning til sagens tidsmæssige forløb, hvor forholdet blev konstateret under et kontrolbesøg i november 2018, sigtelse rejst i november 2020 og anklageskrift indleveret i februar 2022, der ikke sås begrundet i T's forhold sammenholdt med sagens ukomplicerede karakter, jf. principperne i UfR2012.2310H og UfR2012.3395H. T idømtes herefter en bøde på 2.500 kr

SKM2022.580.BR

Straf- prøvesag - anden gangs overtrædelse - manglende skiltning af varebil

Et anpartsselskab (T) var tiltalt for overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen ved som bruger af en varebil, med en totalvægt på 3.290 kg, og som er registreret til udelukkende erhvervsmæssig brug, at være ansvarlig for, at en ansat den 22. oktober 2020 kl. 14.50 førte varebilen ad motorvejen ved grænseovergangsstedet i Y1-by, selvom varebilen ikke var forsynet med virksomhedens cvr.nr. nummer og navn på venstre og højre side af varebilen. Det var anden gang T overtrådte registreringsbekendtgørelsens regler om skiltning af køretøjer.

T udeblev fra retsmødet.

Byretten fandt T skyldig. T idømtes en bøde på 10.000 kr

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0041463
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ekstraordinært har genoptaget og forhøjet selskabets momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-11-2022

Journalnr: 21/0082569
Leasing af traktor og udtagning
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret vedr. nedsat fradrag for moms af leasingydelse og udtagningsmoms vedr. avslhoppe. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-11-2022

Journalnr: 21/0012739
Momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for købsmoms for en række udgifter bl.a. med begrundelse i manglende dokumentation, forkert adressat på faktura mv. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2022

Journalnr: 21/0017123
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for købsmoms på udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2022

Journalnr: 16/0684328
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen vedrører nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-11-2022

Journalnr: 21/0090241
Renovation og hotelophold
Klagen vedrører nedsat momsfradrag for udgift til renovation og hotelophold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2022

Journalnr: 17/0284512
Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmomsen. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-11-2022

Journalnr: 16/1457989
Lønsumsafgift
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse og nedsættelse af lønsumsafgiftstilsvaret til 0 kr. efter det har været skønsmæssigt ansat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2022

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 05-12-2022 - 03-01-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 08-12-2022 indstilling i C-692/20 Kommissionen mod Royaume-Uni (Marquage fiscal du gazole)
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier - manglende opfyldelse af en dom - artikel 260, stk. 1, TEUF - pålæggelse af et fast beløb - artikel 260, stk. 2, TEUF - overtrædelsens grovhed - aftale om Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab - protokollen om Irland/Nordirland - overtrædelsens vedvarende karakter efter overgangsperiodens udløb for så vidt angår Nordirland - konsekvenser for beregningen af det faste beløb

Tidligere dokument: C-692/20 Kommissionen mod Royaume-Uni (Marquage fiscal du gazole) - Indstilling

Den 08-12-2022 dom i C-694/20 Orde van Vlaamse Balies m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 7 og 47 - obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger i forbindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger - advokaters tavshedspligt - fritagelse fra mellemmænds indberetningspligt - anmodning om en gyldighedsvurdering

Tidligere dokument: C-694/20 Orde van Vlaamse Balies m.fl. - Dom
Tidligere dokument: C-694/20 Orde van Vlaamse Balies m.fl. - Indstilling

Den 08-12-2022 indstilling i C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - moms - afgiftsfritagelse vedrørende bortforpagtning og udlejning af fast ejendom - udlejning af en specialudstyret staldbygning til opdræt af kalkuner - udstyr og maskiner, der overlades som sekundære ydelser til bortforpagtning af en landbrugsbygning - én enkelt ydelse - anvendelsesområde for undtagelsen fra afgiftsfritagelsen

Tidligere dokument: C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure) - Indstilling

Den 08-12-2022 dom i C-247/21 Luxury Trust Automobil
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 42, litra a) - artikel 197, stk. 1, litra c) - artikel 226, nr. 11a) - artikel 141 - fritagelse - trepartstransaktion - angivelse af den endelige modtager af en levering som betalingspligtig for momsen - fakturaer - angivelsen »omvendt betalingspligt« - bindende karakter - undladelse af denne angivelse på en faktura - berigtigelse af fakturaen med tilbagevirkende kraft

Tidligere dokument: C-247/21 Luxury Trust Automobil - Dom
Tidligere dokument: C-247/21 Luxury Trust Automobil - Indstilling

Den 08-12-2022 dom i C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - berigtigelse af momsangivelsen - modtagere af tjenesteydelser, der ikke kan gøre fradragsretten gældende - ingen risiko for tab af skatte- og afgiftsindtægter

Tidligere dokument: C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals) - Dom
Tidligere dokument: C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals) - Indstilling

Den 22-12-2022 dom i C-332/21 Quadrant Amroq Beverages
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - direktiv 92/83/EØF - harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer - punktafgifter - ethanol - fritagelser - artikel 27, stk. 1, litra e) - fremstilling af aromastoffer til fremstilling af levnedsmidler og ikke-alkoholholdige drikkevarer med et alkoholindhold, der ikke overstiger 1,2% vol. - anvendelsesområde - proportionalitetsprincippet og effektivitetsprincippet

Tidligere dokument: C-332/21 Quadrant Amroq Beverages - Dom

Den 22-12-2022 dom i C-553/21 Shell Deutschland Oil
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 5, fjerde led - differentierede punktafgiftssatser baseret på, om de pågældende produkter er til erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig brug - fakultative afgiftsfritagelser og ‑lempelser - indgivelse af en ansøgning om fakultativ afgiftslempelse efter udløbet af fristen herfor, men inden udløbet af fristen for ansættelse af den pågældende afgift - retssikkerhedsprincippet - effektivitetsprincippet - proportionalitetsprincippet

Tidligere dokument: C-553/21 Shell Deutschland Oil - Dom

 

Indstillinger
C-620/21 MOMTRADE RUSE

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - momsdirektivet - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring - organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - den pågældende medlemsstat, der anerkender foretagendets almennyttige karakter

Generaladvokatens indstilling:

1) Borgerne kan på trods af den skønsmargen, som medlemsstaterne tillægges ved bestemmelsen, umiddelbart påberåbe sig artikel 132, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem over for beskatningsmedlemsstaten. Dette gælder, uanset om leveringsstedet for ydelsen afhænger af bestemmelseslandsprincippet eller oprindelseslandsprincippet, og uanset om en formidler har formidlet denne tjenesteydelse.

2) Artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at den pågældende medlemsstat, der træffer afgørelse om anerkendelse med hensyn til andre organer, er den stat, hvor tjenesteydelserne faktisk udføres, og hvis sociale ordninger sædvanligvis betaler for disse tjenesteydelser. Dette kan i tilfælde af grænseoverskridende tjenesteydelser også være en medlemsstat, som ikke er tillagt den tilsvarende beskatningskompetence ved direktivet om leveringsstedet for tjenesteydelser.

Spørgsmålet om, hvorvidt den pågældende ydelse er en tjenesteydelse med nær tilknytning til social bistand og social sikkerhed og er tilstrækkeligt dokumenteret, skal derimod bedømmes af den medlemsstat, som er tillagt beskatningskompetencen ved direktivet om leveringsstedet for tjenesteydelser, udelukkende i henhold til statens egen lovgivning [såfremt artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112 er blevet korrekt gennemført ved denne lovgivning].

3) Det forhold, at et handelsselskab er registreret som leverandør af sociale tjenesteydelser hos et statsligt agentur, er ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at det heraf kan udledes, at selskabet ved et korrekt skøn er blevet anerkendt som foretagende af almennyttig karakter.


C-620/21 MOMTRADE RUSE

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - momsdirektivet - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring - organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - den pågældende medlemsstat, der anerkender foretagendets almennyttige karakter

Generaladvokatens indstilling:

1) Borgerne kan på trods af den skønsmargen, som medlemsstaterne tillægges ved bestemmelsen, umiddelbart påberåbe sig artikel 132, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem over for beskatningsmedlemsstaten. Dette gælder, uanset om leveringsstedet for ydelsen afhænger af bestemmelseslandsprincippet eller oprindelseslandsprincippet, og uanset om en formidler har formidlet denne tjenesteydelse.

2) Artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at den pågældende medlemsstat, der træffer afgørelse om anerkendelse med hensyn til andre organer, er den stat, hvor tjenesteydelserne faktisk udføres, og hvis sociale ordninger sædvanligvis betaler for disse tjenesteydelser. Dette kan i tilfælde af grænseoverskridende tjenesteydelser også være en medlemsstat, som ikke er tillagt den tilsvarende beskatningskompetence ved direktivet om leveringsstedet for tjenesteydelser.

Spørgsmålet om, hvorvidt den pågældende ydelse er en tjenesteydelse med nær tilknytning til social bistand og social sikkerhed og er tilstrækkeligt dokumenteret, skal derimod bedømmes af den medlemsstat, som er tillagt beskatningskompetencen ved direktivet om leveringsstedet for tjenesteydelser, udelukkende i henhold til statens egen lovgivning [såfremt artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112 er blevet korrekt gennemført ved denne lovgivning].

3) Det forhold, at et handelsselskab er registreret som leverandør af sociale tjenesteydelser hos et statsligt agentur, er ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at det heraf kan udledes, at selskabet ved et korrekt skøn er blevet anerkendt som foretagende af almennyttig karakter.


Domme
C-141/20 Norddeutsche Gesellschaft für Diakonie

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 4, andet afsnit - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte enheder, der i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - national lovgivning, der udpeger det beherskende selskab i momsgruppen som én enkelt afgiftspligtig person - begrebet »finansielt nært tilknyttet« - behov for, at det beherskende selskab ud over en andelsmajoritet råder over flertallet af stemmerettighederne - foreligger ikke - vurdering af en økonomisk enheds uafhængighed på grundlag af standardiserede kriterier - rækkevidde

Domstolens dom:

1) Artikel 4, stk. 4, andet afsnit, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 2000/65/EF af 17. oktober 2000,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for, at en medlemsstat som én enkelt afgiftspligtig person for en gruppe dannet af personer, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden, udpeger det beherskende selskab heri, når dette selskab er i stand til at gennemtrumfe dets vilje over for de øvrige enheder, der indgår i denne gruppe, og på betingelse af, at denne udpegning ikke medfører en risiko for tab af afgiftsindtægter.

2) Artikel 4, stk. 4, andet afsnit, i sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 2000/65,

skal fortolkes således, at

bestemmelsen er til hinder for en national lovgivning, hvorefter muligheden for, at en given enhed sammen med det beherskende selskab kan udgøre en gruppe dannet af personer, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden, gøres betinget af, at dette selskab ud over at besidde flertallet af stemmerettighederne i enheden også skal besidde en andelsmajoritet i enhedens kapital.

3) Artikel 4, stk. 4, andet afsnit, i sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 2000/65, sammenholdt med artikel 4, stk. 1, første afsnit, i direktiv 77/388, som ændret,

skal fortolkes således, at

den førstnævnte bestemmelse er til hinder for, at en medlemsstat ved typificering anser bestemte enheder for ikke at være selvstændige, når disse enheder finansielt, økonomisk og organisatorisk er indlemmet i det beherskende selskab i en gruppe dannet af personer, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden.

Tidligere dokument: C-141/20 Norddeutsche Gesellschaft für Diakonie - Indstilling


C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 4, andet afsnit - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte personer, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - national lovgivning, der udpeger det beherskende selskab i momsgruppen som én enkelt afgiftspligtig person - interne leveringer inden for momsgruppen - artikel 6, stk. 2, litra b) - levering af vederlagsfri tjenesteydelser - begrebet »til virksomheden uvedkommende formål«

Domstolens dom:

1) Artikel 4, stk. 4, andet afsnit, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for, at en medlemsstat som én enkelt afgiftspligtig person for en gruppe dannet af personer, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden, udpeger det beherskende selskab heri, når dette selskab er i stand til at gennemtrumfe dets vilje i forhold til de øvrige enheder, der indgår i denne gruppe, og på betingelse af, at denne udpegning ikke medfører en risiko for tab af afgiftsindtægter.

2) EU-retten

skal fortolkes således, at

i et tilfælde, hvor en enhed, som udgør én enkelt afgiftspligtig person for en gruppe dannet af personer, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden, og som for det første udfører økonomisk virksomhed, for hvilken den er afgiftspligtig, og for det andet virksomhed, som den udfører i forbindelse med udøvelsen af beføjelser som offentlig myndighed, for hvilken den ikke anses for betalingspligtig for merværdiafgift (moms) i medfør af sjette direktivs artikel 4, stk. 5, skal leveringen foretaget af en enhed, der indgår i denne gruppe, af en tjenesteydelse forbundet med den nævnte udøvelse, ikke pålægges afgift i henhold til dette direktivs artikel 6, stk. 2, litra b).

Tidligere dokument: C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA) - Indstilling


C-512/21 Aquila Part Prod Com

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til at fradrage moms - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet - svig - bevis - den afgiftspligtige persons forpligtelse til at udvise omhu - hensyntagen til en overtrædelse af de forpligtelser, der følger af nationale bestemmelser og EU-retten vedrørende fødevarekædens sikkerhed - den afgiftspligtige persons fuldmagt til tredjemand til at gennemføre afgiftspligtige transaktioner - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - ret til en retfærdig rettergang

Domstolens dom:

1) Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

- det er til hinder for, at skatte- og afgiftsmyndigheden, når denne har til hensigt at nægte en afgiftspligtig person ret til fradrag af indgående merværdiafgift (moms) med den begrundelse, at denne afgiftspligtige person har medvirket til svig i form af en momskarrusel, begrænser sig til at fastslå, at denne transaktion er en del af en cirkulær faktureringskæde

- det påhviler nævnte skatte- og afgiftsmyndighed dels præcist at angive de forhold, der udgør svig, og at føre bevis for svigagtige handlinger, dels at godtgøre, at den afgiftspligtige person har deltaget aktivt i denne svig, eller at den pågældende vidste eller burde have vidst, at den transaktion, der blev påberåbt til støtte for denne ret, var led i nævnte svig, hvilket imidlertid ikke nødvendigvis indebærer, at alle de aktører, der har medvirket til denne svig, og disses respektive handlinger er blevet identificeret.

2) Direktiv 2006/112

skal fortolkes således, at

- det ikke er til hinder for, at skatte- og afgiftsmyndigheden, når den henviser til en afgiftspligtig persons aktive deltagelse i merværdiafgiftssvig med henblik på at nægte retten til fradrag, supplerende eller subsidiært baserer denne nægtelse på beviser, der ikke godtgør en sådan deltagelse, men den omstændighed, at denne afgiftspligtige person ved at udvise den fornødne omhu kunne have vidst, at den omhandlede transaktion var led i en sådan svig

- den omstændighed alene, at deltagerne i den leveringskæde, som denne transaktion var et led i, kendte hinanden, ikke udgør et forhold, der er tilstrækkeligt til at godtgøre, at den afgiftspligtige person deltog i svigen.

3) Direktiv 2006/112, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet,

skal fortolkes således, at

- det, når der foreligger indicier, der giver anledning til mistanke om uregelmæssigheder eller svig, ikke er til hinder for, at det kræves af den afgiftspligtige person, at denne udviser en højere grad af omhu for at sikre sig, at den transaktion, som den pågældende foretager, ikke fører til den pågældendes deltagelse i svig

- det imidlertid ikke kan kræves af den afgiftspligtige person, at denne foretager komplekse og vidtrækkende kontroller, såsom dem, der kan foretages af skatte- og afgiftsmyndigheden

- det tilkommer den nationale ret at vurdere, om den afgiftspligtige person, henset til samtlige omstændigheder i den foreliggende sag, har udvist tilstrækkelig omhu og har truffet de foranstaltninger, som med rimelighed kan kræves af den pågældende under disse omstændigheder.

4) Direktiv 2006/112

skal fortolkes således, at

- det er til hinder for, at skatte- og afgiftsmyndigheden nægter at indrømme en afgiftspligtig person ret til at foretage fradrag af merværdiafgift (moms) alene med den begrundelse, at den pågældende ikke har overholdt de forpligtelser, der følger af nationale bestemmelser eller EU-retten om fødevarekædens sikkerhed

- den manglende overholdelse af disse forpligtelser imidlertid kan udgøre et blandt andre forhold, som skatte- og afgiftsmyndigheden kan lægge til grund med henblik på at fastslå såvel, at der foreligger momssvig, som den nævnte afgiftspligtige persons deltagelse i denne svig, selv hvis der ikke forinden er blevet truffet en afgørelse af det administrative organ, der har kompetence til at fastslå, at der er sket en sådan overtrædelse.

5) Retten til en retfærdig rettergang, der er sikret ved artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder,

skal fortolkes således, at

den ikke er til hinder for, at den ret, der skal træffe afgørelse i sagen anlagt til prøvelse af skatte- og afgiftsmyndighedens afgørelse, tager hensyn til en overtrædelse af de nævnte forpligtelser som bevis for, at der foreligger merværdiafgiftssvig, eller for den afgiftspligtige persons deltagelse i denne svig, hvis dette bevis kan anfægtes og drøftes kontradiktorisk for denne ret.

6) Direktiv 2006/112 og princippet om afgiftsneutralitet

skal fortolkes således, at

de ikke er til hinder for en skatte- og afgiftsmæssig praksis, hvorefter der for at kunne nægte en afgiftspligtig person ret til fradrag med den begrundelse, at denne afgiftspligtige person har medvirket til merværdiafgiftssvig, tages hensyn til den omstændighed, at den retlige repræsentant for den afgiftspligtige persons handelsagent havde kendskab til de faktiske omstændigheder, der udgør svigen, uden at der tages hensyn til de nationale regler, der finder anvendelse med henblik på at regulere fuldmagten og aftalebestemmelserne i den agentaftale, der er indgået i det foreliggende tilfælde.


Nyt fra EU

Nyt fra Group on the future of VAT (GFV)

9041956-APM GFV Agenda REV 40th meeting 9 December 2022 - EN.pdf

 

Nyt fra VAT committee

120th meeting - 28-03-2022 - EN.pdf

 

Nyt fra VAT Expert group (VEG)

9181444-MSI Report Stakeholder meeting travel and tourism 26-10-2022.pdf

8861639-APM VEG 035 REV2 - Purpose and remit of the VEG.pdf

VEG 002 - Rules of procedure.pdf

8861639-APM VEG 035 REV2 - Purpose and remit of the VEG(1).pdf

8739483-APM VEG Agenda 32nd meeting 06 12 2022(1).pdf

8861639-APM VEG 035 REV2 - Purpose and remit of the VEG.pdf

8861639-APM VEG 035 REV2 - Purpose and remit of the VEG(1).pdf

 

Nyt fra Rådet

CM 5576 2022 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Customs Union Working Party

CM 5626 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation) (attachés) - AFTERNOON ONLY

ST 14903 2022 COR 1 - I/A-PUNKTSNOTE. Forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af beslutning 2007/441/EF om bemyndigelse af Den Italienske Republik til at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem – Vedtagelse

ST 14903 2022 INIT - I/A-PUNKTSNOTE. Forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af beslutning 2007/441/EF om bemyndigelse af Den Italienske Republik til at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem – Vedtagelse

CM 5629 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation) - MORNING ONLY

ST 14904 2022 INIT - I/A-PUNKTSNOTE. Rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU om tilladelse til Republikken Polen til at indføre foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem – Vedtagelse

ST 14876 2022 INIT - LEGISLATIVE ACTS AND OTHER INSTRUMENTS: CORRIGENDUM/RECTIFICATIF. Council Regulation (EC) No 1186/2009 of 16 November 2009 setting up a Community system of reliefs from customs duty (Codified version)

ST 15485 2022 INIT - 'I/A' ITEM NOTE. Council Decision on the conclusion, on behalf of the Union, of the Agreement between the European Union and New Zealand pursuant to Article XXVIII of the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) 1994 relating to the modification of concessions on all the tariff-rate quotas included in the EU Schedule CLXXV as a consequence of the United Kingdom’s withdrawal from the European Union - Adoption

ST 14637 2022 ADD 1 - 'I/A' ITEM NOTE. COUNCIL DECISION on the position to be adopted on behalf of the European Union within the Committee on Customs established under the Free Trade Agreement between the European Union and the Republic of Singapore, as regards the amendment of Protocol 1 concerning the definition of “originating products” and methods of administrative cooperation - Adoption

ST 14637 2022 INIT - 'I/A' ITEM NOTE. COUNCIL DECISION on the position to be adopted on behalf of the European Union within the Committee on Customs established under the Free Trade Agreement between the European Union and the Republic of Singapore, as regards the amendment of Protocol 1 concerning the definition of “originating products” and methods of administrative cooperation - Adoption

 

Nyt fra EUR_LEX

kommissionens delegerede forordning (eu) 2022/2300 af 30. august 2022 om supplerende regler til europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2021/847 med bestemmelser om oprettelse af en overvågnings- og evalueringsramme for fiscalisprogrammet for samarbejde på beskatningsområdet