![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Motorstyrelsen på kontrol i Vestjylland
Bindende svar
Moms - formidling og konvertering af realkreditlån samt garanstistillelse
Salg af udvidet garanti indgår i værdien ved beregning af registreringsafgift
Afgørelser
Stedet for momspligtige transaktioner - Ydelser i forbindelse med fast ejendom
Forhøjet afgiftstilsvar - Ikke godkendt fradrag for indgående afgift af udgifter til køb af grund og opførelse af en række boliger
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
KPMG Acor TaxFå styr på momsen - Fradrag for multimedier 3 min read |
KPMG Acor TaxDokumentationskrav for momsfrit EU-varesalg 4 min read |
TVC AdvokatfirmaMotorstyrelsen på kontrol i Vestjylland Motorstyrelsen var med, da Midt- og Vestjyllands Politi gennemførte kontrol i forskellige byområder i Holstebro, og i lidt over en fjerdedel af de kontrollerede tilfælde vil Motorstyrelsen gå videre med sagen. |
Spørger er en bank, der har til formål at drive bankvirksomhed af enhver art.
Spørger har indgået en distributionsaftale med et realkreditinstitut, hvorefter Spørger skal formidle salg af realkreditinstituttets realkreditlån. Desuden skal Spørger udføre rådgivning og visse nærmere beskrevne administrative opgaver.
Når Spørger har formidlet et realkreditlån til realkreditinstituttet, skal Spørger desuden stille sikkerhed til realkreditinstituttet i form at en garantistillelse for det pågældende realkreditlån.
Skatterådet fandt, med baggrund i Spørgers oplysninger og det fremlagte aftalegrundlag, at Spørger leverer formidlingsydelser i forbindelse med optagelse af og konvertering af realkreditlån. Disse ydelser må anses som momsfritagne efter momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra a).
Skatterådet fandt desuden, at Spørgers rådgivningsydelser og administrative ydelser, som leveres i direkte tilknytning til kundernes optagelse af og konvertering af konkrete lån samt ydelser i forbindelse med gældsovertagelser må anses som biydelser til Spørgers formidlingsydelser, idet disse ydelser ikke anses som mål i sig selv for kunden i forbindelse med optagelse af eller konvertering af lån.
Skatterådet fandt derimod ikke, at Spørgers ydelser i forbindelse med ongoing due diligence, løbende kreditkvalitetsvurdering og relaksationer kan anses som biydelser til Spørgers momsfritagne formidlingsydelser. Disse ydelser kan derfor ikke momsfritages efter momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra a).
Skatterådet bekræftede, at Spørgers garantistillelse for realkreditlån, som Spørger har formidlet, er omfattet af momsfritagelsen for sikkerheds- og garantistillelse i momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra b).
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at betalingen til forhandleren for køb af en udvidet garanti kunne holdes ude af den afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 2. pkt.
Spørger er producent af biler. Ved salg af nye biler yder Spørger altid en toårig garanti. Det er muligt at tilkøbe en udvidelse af garantiperioden, så denne i stedet udgør 3, 4 eller 5 år. Dette køb sker hos den forhandler, der sælger bilen. Krav, som gøres gældende under den udvidede garanti, vil blive rettet mod den forhandler, der har solgt bilen. Spørger friholder forhandleren for alle omkostninger, som denne har i henhold til ethvert gyldigt krav fra kunder under den udvidede garantiordning.
Skatterådet fandt, at garantien reelt må anses for ydet af Spørger og ikke af forhandleren, idet den økonomiske risiko for ethvert gyldigt krav, der kunne gøres gældende under den udvidede garantiordning, alene påhvilede Spørger.
Betalingen for købet af den udvidede garanti skulle i stedet medregnes til den afgiftspligtige værdi, da betalingen måtte anses som en del af brugerens købspris, jf. hovedreglen i registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 1. pkt.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens besvarelse, hvorefter den omhandlede ydelse med analyse af data fra undergrunden var en ydelse, der blev leveret i relation til fast ejendom, jf. momslovens § 18, hvilket medførte, at leveringsstedet for ydelsen ikke var her i landet. Landsskatteretten lagde vægt på, at de havområder, hvor den danske stat var tildelt en råderet til at udstede udnyttelseslicenser, var omfattet af begrebet fast ejendom, jf. momslovens 18, momssystemdirektivets artikel 47 og momsforordningens artikel 13b, litra a), og at den identificerede faste ejendom var et afgørende og bærende element for selskabets levering af den omhandlede tjenesteydelse, idet den faste ejendom var et vigtigt og nødvendigt element for leveringen af ydelsen. Der var således den fornødne direkte tilknytning til den faste ejendom, jf. momsforordningens artikel 31a, stk. 1, litra a. Landsskatteretten bemærkede, at det forhold, at selskabet ikke var involveret i prøvetagningen eller fysisk befandt sig på boreplatformene ikke havde betydning for, hvorvidt den omhandlede ydelse kunne anses for leveret i forbindelse med fast ejendom.
Skattestyrelsen havde ikke godkendt selskabets fradrag for indgående moms af udgifter til opførelse af en række ejendomme, som selskabet efter endt opførelse tog i brug til momsfritaget udlejning. Landsskatteretten fandt, i overensstemmelse med Skattestyrelsen, at ejendommene var opført med henblik på momsfritaget udlejning. Selskabet havde derfor ikke ret til fradrag, jf. momslovens § 37, stk. 1, på fradragstidspunktet. Landsskatteretten lagde vægt på, at selskabet ikke havde godtgjort, at der var en oprindelig eller efterfølgende hensigt om at gennemføre afgiftspligtige transaktioner.
Journalnr: 19/0080492
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens angivne momstilsvar, både vedr. udeholdt omsætning og nægtede momsfradrag. Landsskatteretten nedsætter salgsmomsen med et mindre beløb.
Afsagt: 26-10-2022
Journalnr: 18/0002205
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 23-10-2022
Journalnr: 19/0033059
Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-10-2022
Journalnr: 19/0074720
Eksportgodtgørelse
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har fremsat krav om tilbagebetaling af eksportgodtgørelse, idet selskabet ikke er anset for den retmæssige ejer af køretøjet på udførelsestidspunktet, jf. registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 2, 1. og 2. pkt. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 27-10-2022
Journalnr: 15/0864660
Forbrænding af biogas
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet metanafgift og NOx-afgift efter afbrænding af biogas på to stempelmotorer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-10-2022
Journalnr: 20/0039348
Registreringsafgift - mandskabsvogn
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet yderligere registreringsafgift, under henvisning til at køretøjet er anvendt til privat kørsel i strid med reglerne om afgiftsfritagelse som mandskabsvogn, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-10-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 24-11-2022 dom i C-596/21 Finanzamt M (Étendue du droit à déduction de la TVA)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 167 og 168 - ret til fradrag af indgående moms - princippet om forbud mod svig - leveringskæde - nægtelse af retten til fradrag i tilfælde af svig - afgiftspligtig person - den anden erhverver af en vare - svig, der vedrører en del af den skyldige moms i forbindelse med den første erhvervelse - omfanget af nægtelsen af retten til fradrag
Tidligere dokument: C-596/21 Finanzamt M (Étendue du droit à déduction de la TVA) - DomDen 24-11-2022 dom i C-458/21 CIG Pannónia Életbiztosító
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra c) - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - behandling af personer som et led i udøvelse af lægegerning og dertil knyttede erhverv - ydelse, som anvendes af et forsikringsselskab med henblik på at efterprøve rigtigheden af diagnosticeringen af en alvorlig sygdom og at finde og levere den bedst mulige lægebehandling i udlandet
Tidligere dokument: C-458/21 CIG Pannónia Életbiztosító - DomDen 01-12-2022 dom i C-141/20 Norddeutsche Gesellschaft für Diakonie
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 4, andet afsnit - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte enheder, der i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - national lovgivning, der udpeger det beherskende selskab i momsgruppen som én enkelt afgiftspligtig person - begrebet »finansielt nært tilknyttet« - behov for, at det beherskende selskab ud over en andelsmajoritet råder over flertallet af stemmerettighederne - foreligger ikke - vurdering af en økonomisk enheds uafhængighed på grundlag af standardiserede kriterier - rækkevidde
Tidligere dokument: C-141/20 Norddeutsche Gesellschaft für Diakonie - DomDen 01-12-2022 dom i C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 4, andet afsnit - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte personer, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - national lovgivning, der udpeger det beherskende selskab i momsgruppen som én enkelt afgiftspligtig person - interne leveringer inden for momsgruppen - artikel 6, stk. 2, litra b) - levering af vederlagsfri tjenesteydelser - begrebet »til virksomheden uvedkommende formål«
Tidligere dokument: C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA) - DomDen 01-12-2022 dom i C-512/21 Aquila Part Prod Com
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til at fradrage moms - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet - svig - bevis - den afgiftspligtige persons forpligtelse til at udvise omhu - hensyntagen til en overtrædelse af de forpligtelser, der følger af nationale bestemmelser og EU-retten vedrørende fødevarekædens sikkerhed - den afgiftspligtige persons fuldmagt til tredjemand til at gennemføre afgiftspligtige transaktioner - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - ret til en retfærdig rettergang
Tidligere dokument: C-512/21 Aquila Part Prod Com - DomDen 01-12-2022 indstilling i C-620/21 MOMTRADE RUSE
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - momsdirektivet - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring - organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - den pågældende medlemsstat, der anerkender foretagendets almennyttige karakter
Tidligere dokument: C-620/21 MOMTRADE RUSE - IndstillingDen 08-12-2022 indstilling i C-692/20 Kommissionen mod Royaume-Uni (Marquage fiscal du gazole)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier - manglende opfyldelse af en dom - artikel 260, stk. 1, TEUF - pålæggelse af et fast beløb - artikel 260, stk. 2, TEUF - overtrædelsens grovhed - aftale om Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab - protokollen om Irland/Nordirland - overtrædelsens vedvarende karakter efter overgangsperiodens udløb for så vidt angår Nordirland - konsekvenser for beregningen af det faste beløb
Tidligere dokument: C-692/20 Kommissionen mod Royaume-Uni (Marquage fiscal du gazole) - IndstillingDen 08-12-2022 indstilling i C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - moms - afgiftsfritagelse vedrørende bortforpagtning og udlejning af fast ejendom - udlejning af en specialudstyret staldbygning til opdræt af kalkuner - udstyr og maskiner, der overlades som sekundære ydelser til bortforpagtning af en landbrugsbygning - én enkelt ydelse - anvendelsesområde for undtagelsen fra afgiftsfritagelsen
Tidligere dokument: C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure) - IndstillingDen 08-12-2022 dom i C-247/21 Luxury Trust Automobil
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 42, litra a) - artikel 197, stk. 1, litra c) - artikel 226, nr. 11a) - artikel 141 - fritagelse - trepartstransaktion - angivelse af den endelige modtager af en levering som betalingspligtig for momsen - fakturaer - angivelsen »omvendt betalingspligt« - bindende karakter - undladelse af denne angivelse på en faktura - berigtigelse af fakturaen med tilbagevirkende kraft
Tidligere dokument: C-247/21 Luxury Trust Automobil - DomDen 08-12-2022 dom i C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - berigtigelse af momsangivelsen - modtagere af tjenesteydelser, der ikke kan gøre fradragsretten gældende - ingen risiko for tab af skatte- og afgiftsindtægter
Tidligere dokument: C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals) - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - momsdirektivet - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring - organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - den pågældende medlemsstat, der anerkender foretagendets almennyttige karakter
Generaladvokatens indstilling:
1) Borgerne kan på trods af den skønsmargen, som medlemsstaterne tillægges ved bestemmelsen, umiddelbart påberåbe sig artikel 132, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem over for beskatningsmedlemsstaten. Dette gælder, uanset om leveringsstedet for ydelsen afhænger af bestemmelseslandsprincippet eller oprindelseslandsprincippet, og uanset om en formidler har formidlet denne tjenesteydelse.
2) Artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at den pågældende medlemsstat, der træffer afgørelse om anerkendelse med hensyn til andre organer, er den stat, hvor tjenesteydelserne faktisk udføres, og hvis sociale ordninger sædvanligvis betaler for disse tjenesteydelser. Dette kan i tilfælde af grænseoverskridende tjenesteydelser også være en medlemsstat, som ikke er tillagt den tilsvarende beskatningskompetence ved direktivet om leveringsstedet for tjenesteydelser.
Spørgsmålet om, hvorvidt den pågældende ydelse er en tjenesteydelse med nær tilknytning til social bistand og social sikkerhed og er tilstrækkeligt dokumenteret, skal derimod bedømmes af den medlemsstat, som er tillagt beskatningskompetencen ved direktivet om leveringsstedet for tjenesteydelser, udelukkende i henhold til statens egen lovgivning [såfremt artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112 er blevet korrekt gennemført ved denne lovgivning].
3) Det forhold, at et handelsselskab er registreret som leverandør af sociale tjenesteydelser hos et statsligt agentur, er ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at det heraf kan udledes, at selskabet ved et korrekt skøn er blevet anerkendt som foretagende af almennyttig karakter.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 26, stk. 1, litra b) - vederlagsfri levering af ydelser - vederlagsfri udlevering af værdikuponer til personale i den afgiftspligtige persons virksomhed som led i et anerkendelses- og belønningsprogram - transaktioner, der sidestilles med tjenesteydelser mod vederlag - rækkevidde - princippet om afgiftens neutralitet
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-607/20 GE Aircraft Engine Services - IndstillingArtikel 26, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en levering af ydelser bestående i, for en virksomhed, at tilbyde værdikuponer til sine ansatte som led i et program indført af denne virksomhed, der skal honorere og belønne de mest fortjenstfulde og bedst ydende ansatte, ikke er omfattet af denne bestemmelses anvendelsesområde.
proposal for a council regulation amending regulation (eu) 2021/2278 suspending the common customs tariff duties referred to in article 56(2), point (c), of regulation (eu) no 952/2013 on certain agricultural and industrial products
dette dokument findes ikke på dansk.