![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsfradrag af virksomhedernes biludgifter
Gældsstyrelsens sagsbehandling i sag om inddrivelse af forhøjede børnebidrag
Husker I afregning af byggemoms?
Nye regler: Renter på skyldige moms- og afgiftskrav
Bindende svar
Moms - synsprøveudstyr - afvisning
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
BDOMomsfradrag af virksomhedernes biludgifter Der opstår ustandselig spørgsmål om moms i relation til køb, salg og drift af virksomhedernes biler. Reglerne er mest komplicerede i forhold til biler på papegøjeplader |
Folketingets OmbudsmandGældsstyrelsens sagsbehandling i sag om inddrivelse af forhøjede børnebidrag En kvinde klagede til ombudsmanden over, at Gældsstyrelsen ikke inddrev de forhøjede (ikke-forskudsvis udlagte) børnebidrag, som hendes tidligere ægtefælle – der boede i Grønland – var pålagt at betale til deres fælles barn. Kvinden var utilfreds med bl.a., at styrelsen ikke ville oplyse hende om sagens status, herunder om sagen var sendt til de grønlandske myndigheder med henblik på bistand til inddrivelsen. |
KPMG Acor TaxFå styr på momsen - Fradrag for julefrokost og julegaver 2 min read |
PwCHusker I afregning af byggemoms? Anvender I jeres egne medarbejdere til at arbejde på virksomhedens bygninger for jeres regning? Så er det værd at være opmærksom på reglerne om byggemoms. |
PwCNye regler: Renter på skyldige moms- og afgiftskrav Som følge af en lovændring vil Skattestyrelsen opkræve renter ved for sene og forkerte moms- og afgiftsangivelser. Det kan derfor blive dyrt ikke at angive... |
Sagen handler særligt om, hvorvidt Spørgers indtægter vedrørende parkering med hjemmel i vejlovens § 90, stk. 1 og 2, er momspligtige.
Imod Spørgers ønske kan det ikke bekræftes, at Spørgers parkeringsindtægter med hjemmel i vejloven § 90, stk. 2 er omfattet af momslovens §§ 3 og 4, således at der skal afregnes moms af indtægten, når parkeringen sker på offentlige veje eller andet end offentlige veje.
I overensstemmelse med Spørgers ønske kan det derimod bekræftes at Spørgers parkeringsindtægter med hjemmel i vejlovens § 90, stk. 1 er omfattet af momslovens §§ 3 og 4, således at der skal afregnes moms af indtægten.
Endeligt kan det i overensstemmelse med Spørgers ønske bekræftes at Spørgers medarbejderes betaling i form af løntræk i nettolønnen for at opnå muligheden for at parkere på en ikke optaget parkeringsplads tæt ved medarbejderens arbejdsplads skal anses som levering mod vederlag og derved omfattet af momslovens §§ 3 og 4, således at der skal afregnes moms af indtægten. Dette dog kun i det omfang der er tale om parkering på pladser omfattet af vejlovens § 90, stk. 1.
Spørger er optiker og ønsker det afklaret, i hvor høj grad indkøb af diverse udstyr, særligt synsprøveudstyr, berettiger til momsfradragsret efter momslovens § 37 og § 38, stk. 1.
Imod Spørgers ønske afvises det at svare på spørgsmål 1, idet Spørger allerede kender de afgiftsmæssige konsekvenser af de i spørgsmålet omhandlede dispositioner, på baggrund af en af Skattestyrelsen allerede truffet afgørelse.
Derimod bekræftes det i spørgsmål 2, i overensstemmelse med Spørgers ønske, at Spørger har fuld momsfradragsret jf. momslovens § 37, ved indkøb af andet specifik oplistet udstyr.
Sagen drejede sig om, hvorvidt et køretøj var anvendt til privat kørsel i strid med betingelserne for køretøjets afgiftsfritagelse i henhold til dagældende bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 6. Landsskatteretten lagde til grund, at køretøjet blev standset efter endt arbejdstid den 17. oktober 2017 uden ifølge kørekontoret at have nogen registrerede opgaver på tidspunktet, samt at passageren i køretøjet var førerens ægtefælle og ikke en betalende kunde. Endvidere blev det lagt til grund, at andre kørsler var sket efter endt arbejdstid uden nogle registrerede opgaver på tidspunkterne.
Landsskatteretten fandt herefter, at køretøjet var anvendt til privat kørsel i strid med afgiftsfritagelsen. Landsskatteretten bemærkede, at frifindelsen af føreren for brugstyveri af motorkøretøjet ikke var afgørende for den retlige vurdering af, om køretøjet blev anvendt til den private personbefordring, ligesom det forhold, at selskabet havde udstedt en advarsel til føreren, ikke kunne føre til et andet resultat. Landsskatteretten stadfæstede herefter Motorstyrelsens afgørelse.
Journalnr: 22/0008989
Diverse momsfradrag
Klagen vedrører nægtet eller nedsat momsfradrag for varekøb, øvrige udgifter med manglende bilag samt telefon og internet. Landsskatteretten ændrer afgørelsen i overvejende grad.
Afsagt: 17-10-2022
Journalnr: 21/0022886
Diverse momsfradrag
Klagen vedrører nedsat momsfradrag for diverse udgifter i form af bl.a. restaurationsbesøg, husleje, mindre anskaffelser mm. Landsskatteretten forhøjer den godkendte købsmoms.
Afsagt: 19-10-2022
Journalnr: 17/0991779
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten annullerer ansættelsen vedr. den ældste momsperiode og stadfæster herudover.
Afsagt: 17-10-2022
Journalnr: 19/0077748
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar skønsmæssigt. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 17-10-2022
Journalnr: 17/0074317
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten hjemviser opgørelsen for det ældste af de to omhandlede år og stadfæster for det andet.
Afsagt: 16-10-2022
Journalnr: 20/0095172
Uregistreret virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens momstilsvar fra uregistreret virksomhed. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen yderligere.
Afsagt: 18-10-2022
Journalnr: 16/1919139
Rentetilskrivning
Klagen skyldes, at SKAT (nu Skattestyrelsen) har ikke imødekommet anmodning om fritagelse for betaling af renter tilskrevet skattekontoen i september 2016 for perioden forud for den 1. oktober 2015. Landsskatteretten stadfæster den del af Skattestyrelsens afgørelse, som vedrører, at der ikke kan ske fritagelse for betaling af renter, mens Landsskatteretten hjemviser renteberegningen med henblik på, at Skattestyrelsen foretager en ny renteberegning, når det lægges til grund, at der tidligst først fra september 2016 kan tilskrives renters rente for perioden fra den 12. maj 2014 til den 30. september 2015.
Afsagt: 19-10-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 17-11-2022 dom i C-607/20 GE Aircraft Engine Services
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 26, stk. 1, litra b) - vederlagsfri levering af ydelser - vederlagsfri udlevering af værdikuponer til personale i den afgiftspligtige persons virksomhed som led i et anerkendelses- og belønningsprogram - transaktioner, der sidestilles med tjenesteydelser mod vederlag - rækkevidde - princippet om afgiftens neutralitet
Tidligere dokument: C-607/20 GE Aircraft Engine Services - DomDen 17-11-2022 indstilling i C-620/21 MOMTRADE RUSE
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - momsdirektivet - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring - organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - den pågældende medlemsstat, der anerkender foretagendets almennyttige karakter
Tidligere dokument: C-620/21 MOMTRADE RUSE - IndstillingDen 24-11-2022 dom i C-596/21 Finanzamt M (Étendue du droit à déduction de la TVA)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 167 og 168 - ret til fradrag af indgående moms - princippet om forbud mod svig - leveringskæde - nægtelse af retten til fradrag i tilfælde af svig - afgiftspligtig person - den anden erhverver af en vare - svig, der vedrører en del af den skyldige moms i forbindelse med den første erhvervelse - omfanget af nægtelsen af retten til fradrag
Tidligere dokument: C-596/21 Finanzamt M (Étendue du droit à déduction de la TVA) - DomDen 24-11-2022 dom i C-458/21 CIG Pannónia Életbiztosító
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra c) - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - behandling af personer som et led i udøvelse af lægegerning og dertil knyttede erhverv - ydelse, som anvendes af et forsikringsselskab med henblik på at efterprøve rigtigheden af diagnosticeringen af en alvorlig sygdom og at finde og levere den bedst mulige lægebehandling i udlandet
Tidligere dokument: C-458/21 CIG Pannónia Életbiztosító - DomDen 01-12-2022 dom i C-141/20 Norddeutsche Gesellschaft für Diakonie
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 4, andet afsnit - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte enheder, der i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - national lovgivning, der udpeger det beherskende selskab i momsgruppen som én enkelt afgiftspligtig person - begrebet »finansielt nært tilknyttet« - behov for, at det beherskende selskab ud over en andelsmajoritet råder over flertallet af stemmerettighederne - foreligger ikke - vurdering af en økonomisk enheds uafhængighed på grundlag af standardiserede kriterier - rækkevidde
Tidligere dokument: C-141/20 Norddeutsche Gesellschaft für Diakonie - DomDen 01-12-2022 dom i C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 4, andet afsnit - afgiftspligtige personer - medlemsstaternes mulighed for at betragte personer, som i retlig forstand er selvstændige, men som finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - national lovgivning, der udpeger det beherskende selskab i momsgruppen som én enkelt afgiftspligtig person - interne leveringer inden for momsgruppen - artikel 6, stk. 2, litra b) - levering af vederlagsfri tjenesteydelser - begrebet »til virksomheden uvedkommende formål«
Tidligere dokument: C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA) - DomDen 01-12-2022 dom i C-512/21 Aquila Part Prod Com
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til at fradrage moms - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet - svig - bevis - den afgiftspligtige persons forpligtelse til at udvise omhu - hensyntagen til en overtrædelse af de forpligtelser, der følger af nationale bestemmelser og EU-retten vedrørende fødevarekædens sikkerhed - den afgiftspligtige persons fuldmagt til tredjemand til at gennemføre afgiftspligtige transaktioner - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - ret til en retfærdig rettergang
Tidligere dokument: C-512/21 Aquila Part Prod Com - DomDen 01-12-2022 indstilling i C-620/21 MOMTRADE RUSE
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - momsdirektivet - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring - organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - den pågældende medlemsstat, der anerkender foretagendets almennyttige karakter
Tidligere dokument: C-620/21 MOMTRADE RUSE - IndstillingDen 08-12-2022 indstilling i C-692/20 Kommissionen mod Royaume-Uni (Marquage fiscal du gazole)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier - manglende opfyldelse af en dom - artikel 260, stk. 1, TEUF - pålæggelse af et fast beløb - artikel 260, stk. 2, TEUF - overtrædelsens grovhed - aftale om Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab - protokollen om Irland/Nordirland - overtrædelsens vedvarende karakter efter overgangsperiodens udløb for så vidt angår Nordirland - konsekvenser for beregningen af det faste beløb
Tidligere dokument: C-692/20 Kommissionen mod Royaume-Uni (Marquage fiscal du gazole) - IndstillingDen 08-12-2022 indstilling i C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - moms - afgiftsfritagelse vedrørende bortforpagtning og udlejning af fast ejendom - udlejning af en specialudstyret staldbygning til opdræt af kalkuner - udstyr og maskiner, der overlades som sekundære ydelser til bortforpagtning af en landbrugsbygning - én enkelt ydelse - anvendelsesområde for undtagelsen fra afgiftsfritagelsen
Tidligere dokument: C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure) - IndstillingDen 08-12-2022 dom i C-247/21 Luxury Trust Automobil
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 42, litra a) - artikel 197, stk. 1, litra c) - artikel 226, nr. 11a) - artikel 141 - fritagelse - trepartstransaktion - angivelse af den endelige modtager af en levering som betalingspligtig for momsen - fakturaer - angivelsen »omvendt betalingspligt« - bindende karakter - undladelse af denne angivelse på en faktura - berigtigelse af fakturaen med tilbagevirkende kraft
Tidligere dokument: C-247/21 Luxury Trust Automobil - DomDen 08-12-2022 dom i C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - berigtigelse af momsangivelsen - modtagere af tjenesteydelser, der ikke kan gøre fradragsretten gældende - ingen risiko for tab af skatte- og afgiftsindtægter
Tidligere dokument: C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals) - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 13 - levering af ydelser mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk betragtning - offentligretligt organ, som organiserer udviklingen af vedvarende energi på kommunens område for beboerne mod et eget bidrag på 25% og får 75% af omkostningerne godtgjort af en tredjemand gennem et tilskud - transaktion, som foretages i egenskab af offentlig myndighed - ingen konkurrenceforvridning af en vis betydning
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 2, stk. 1, litra a) og c), i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at afgørelsen af, mellem hvem der foreligger en levering eller ydelse mod vederlag, først og fremmest afhænger af en samlet bedømmelse af de bestående retsforhold. Hvis der heraf fremgår en direkte sammenhæng mellem en tredjemands betaling og leveringen eller ydelsen, foreligger der en ydelse »mod vederlag«.
2) Artikel 9, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at der i henhold til denne bestemmelse kræves en sammenligning mellem den konkrete virksomhed og den virksomhed, som udøves af en typisk afgiftspligtig person inden for det pågældende erhverv.
3) Artikel 13, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 2006/112 skal for det første fortolkes således, at afgørelsen af, om der foreligger transaktioner, som er udøvet i egenskab af offentlig myndighed, skal foretages ved en samlet materiel betragtning. Derfor kan der ses bort fra, om aftalen med beboeren er af civilretlig karakter, men ingen andre dele af virksomheden i forbindelse med støtteprogrammet er blevet udøvet under de samme retlige vilkår som dem, der gælder for andre private erhvervsdrivende. For det andet er det udelukket, at der foreligger konkurrenceforvridning af en vis betydning, hvis mekanismerne i udøvelsen af den offentlige myndighed sikrer, at private erhvervsdrivende ikke udelukkes fra forsyningen af forbrugerne, men derimod kan deltage heri.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 13 - levering af ydelser mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk betragtning - offentligretligt organ, der organiserer fjernelse af asbest for beboerne på kommunens område uden vederlag, men modtager tilskud hertil fra en fond - ingen konkurrenceforvridning af en vis betydning
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at afgørelsen af, mellem hvem der foreligger en levering eller ydelse mod vederlag, først og fremmest afhænger af en samlet bedømmelse af de bestående retsforhold. Hvis der heraf fremgår en direkte sammenhæng mellem en tredjemands betaling og leveringen eller ydelsen, foreligger der en ydelse »mod vederlag«.
2) Artikel 9, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at der i henhold til denne bestemmelse kræves en sammenligning mellem den konkrete virksomhed og den virksomhed, som udøves af en typisk afgiftspligtig person inden for det pågældende erhverv.
3) Artikel 13, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at det er udelukket, at der foreligger konkurrenceforvridning af en vis betydning, hvis mekanismerne i udøvelsen af den offentlige myndighed sikrer, at private erhvervsdrivende ikke udelukkes fra forsyningen af forbrugerne, men derimod kan deltage heri.
8608669-MSI GFV 126 - Minutes 39th meeting 14-10-2022 - EN.pdf
CM 5293 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Customs Union Working Party