![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Godtgørelse af elafgifter for 2022 samt 2023-2030
Endnu et skattecenter – øget kontrol og dialog
Bindende svar
Momsfritaget formidling af værdipapirer
Afgørelser
Fritagelse for renter og gebyr vedrørende efterangivelser af moms
Forhøjelse af momstilsvar - Salg af ejendom anses som momspligtigt
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Dansk RevisionGodtgørelse af elafgifter for 2022 samt 2023-2030 Folketinget vedtog i slutningen af september 2022 en nedsættelse af elafgifterne. |
TVC AdvokatfirmaEndnu et skattecenter – øget kontrol og dialog I løbet af 2023 åbner et nyt skattecenter i Frederikshavn, og 16 nyansatte er allerede budt velkommen. Både virksomheder og private må i den kommende tid forvente øget kontrol og derved mere dialog med Skattestyrelsen. |
Spørger og X har indgået en Investment Advisory Agreement vedrørende fem fonde, som X forvalter. Spørger skal i henhold til aftalen levere ikke-diskretionær investeringsrådgivning og relaterede ydelser.
Det er med baggrund i den fremlagte aftale Skatterådets vurdering, at hovedydelsen i aftalen må anses for momsfritaget formidling, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra e).
For så vidt angår de relaterede ydelser omfattet af aftalen er det Skatterådets opfattelse, at disse ligeledes må anses for momsfritagne, bortset fra ydelserne i form af at vurdere andre porteføljemanagers performance på vegne af forvaltningsselskabet og tilvejebringe valuta forretninger mv.
Sagen angik, om et selskab var berettiget til fritagelse for betaling/eftergivelse af renter og gebyrer i forbindelse med for sen betaling af moms. Selskabet, der var hjemmehørende i Sverige, havde ved en fejl ikke pålagt moms ved salg af varer til en køber i Danmark. Det yderligere momsbeløb udgjorde ca. 30 mio. kr., og da køberen i Danmark kunne fradrage den købsmoms, som selskabet samtidig skulle afregne som salgsmoms, indgik selskabet i en dialog med SKAT om, hvorvidt der kunne etableres en ordning, således at selskabet ikke skulle foretage indbetaling af momsbeløbet. Ordningen gik bl.a. ud på, at køberens krav på udbetaling af købsmoms blev transporteret til selskabet. Som følge af forskellige omstændigheder skulle selskabet imidlertid alligevel indbetale momsbeløbet, hvilket selskabet gjorde for sent. Landsskatteretten fandt, at selskabet ikke var berettiget til fritagelse for betaling/eftergivelse af renter og gebyrer pålagt i forbindelse hermed, idet Landsskatteretten bl.a. lagde vægt på, at SKAT ikke havde begået myndighedsfejl (dissens).
Sagen angik, om et selskabs salg af en ejendom i 2016 var sket i selskabets egenskab af afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3, stk. 1, og om det solgte var en byggegrund, der var momspligtig i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 9. Selskabet gjorde gældende, at ejendommen havde indgået som lager i selskabets drift, inden ejendommens bygninger blev nedrevet i 2013. Grunden havde isoleret set aldrig indgået i selskabets drift. Endvidere gjorde selskabet gældende, at der ikke var tale om salg af en byggegrund, idet der på overdragelsestidspunktet ikke var vedtaget en endelig lokalplan. Landsskatteretten anførte, at ejendommen i selskabets ejertid havde været anvendt som led i selskabets momspligtige aktivitet, og at selskabet havde angivet fradrag for den indgående moms indtil den 30. juni 2017, hvor selskabet blev afmeldt for moms. Derfor udgjorde salget af ejendommen en momspligtig transaktion, hvor selskabet handlede i egenskab af afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3, stk. 1. Landsskatteretten fandt videre, at ejendommen på overdragelsestidspunktet var en byggegrund, jf. momsbekendtgørelsens § 56, stk. 1. Retten henså til, at ejendommen var et ubebygget areal, som lå i byzone i et allerede bebygget område. Ejendommen var derfor allerede udlagt til formål, som muliggjorde opførelse af bygninger. Det forhold, at der på overdragelsestidspunktet ikke var vedtaget en endelig lokalplan, kunne således ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter salget af ejendommen var momspligtigt.
Retskraftig gæld Sagen angik, om skatteyderens gæld til inddrivelse var retskraftig på tidspunktet for Gældsstyrelsens afgørelse. Det var i sagen omtvistet, om skattemyndighedernes foretagelse af udlæg i henholdsvis 2007 og 2010 samt afgørelse om lønindeholdelse i 2012 havde været forældelsesafbrydende for de deraf omfattede fordringer. For udlægsforretningen i 2007 fandt retten under de foreliggende omstændigheder, at det var bevist ved SKATs interne notat om udlægsforretningen, at der havde fundet en udlægsforretning sted, og at fordringerne omfattet heraf derfor ikke var forældede. For så vidt angik udlægsforretningen i 2010 fandt retten under de foreliggende omstændigheder, at forretningen var lovligt gennemført, ligesom at skatteyderen ikke havde lovligt forfald på en sådan måde, at udlægsforretningen ikke kunne gennemføres udgående. Retten fandt herefter, at udlægsforretningen havde haft forældelsesafbrydende virkning på de omfattede fordringer. Retten fandt også, at betingelserne for at foretage lønindeholdelse var til stede ved SKATS afgørelse herom i 2012, og at fordringerne omfattet heraf derfor ikke var forældede. Under hovedforhandlingen gjorde skatteyderen supplerende gældende, at han ikke havde ansøgt om henstand, og at forældelsen herefter ikke var blevet afbrudt ved afgørelserne herom. Retten fandt hertil, at dette anbringende ikke kunne tages under påkendelse under sagen henset til reglerne om nova. Skatteministeriet blev herefter frifundet. |
Journalnr: 22/0041582
Privat andel af biludgifter
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar grundet ikke godkendt fradrag for købsmoms for privat andel af biludgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-10-2022
Journalnr: 19/0019633
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms til 0 kr., idet Skattestyrelsen ikke har anset virksomheden for at drive selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-10-2022
Journalnr: 16/0750413
Genoptagelse af afgiftstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på genoptagelse af afgiftstilsvaret vedrørende chokolade- og sukkervareafgift af karamel- og lakridsprodukter for perioden 1. juli 2012 til 31. juli 2015. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 10-11-2022 indstilling i C-612/21 Gmina O.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 13 - levering af ydelser mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk betragtning - offentligretligt organ, som organiserer udviklingen af vedvarende energi på kommunens område for beboerne mod et eget bidrag på 25% og får 75% af omkostningerne godtgjort af en tredjemand gennem et tilskud - transaktion, som foretages i egenskab af offentlig myndighed - ingen konkurrenceforvridning af en vis betydning
Tidligere dokument: C-612/21 Gmina O. - IndstillingDen 10-11-2022 indstilling i C-616/21 Gmina L.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 13 - levering af ydelser mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk betragtning - offentligretligt organ, der organiserer fjernelse af asbest for beboerne på kommunens område uden vederlag, men modtager tilskud hertil fra en fond - ingen konkurrenceforvridning af en vis betydning
Tidligere dokument: C-616/21 Gmina L. - IndstillingDen 17-11-2022 dom i C-607/20 GE Aircraft Engine Services
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 26, stk. 1, litra b) - vederlagsfri levering af ydelser - vederlagsfri udlevering af værdikuponer til personale i den afgiftspligtige persons virksomhed som led i et anerkendelses- og belønningsprogram - transaktioner, der sidestilles med tjenesteydelser mod vederlag - rækkevidde - princippet om afgiftens neutralitet
Tidligere dokument: C-607/20 GE Aircraft Engine Services - DomDen 24-11-2022 dom i C-458/21 CIG Pannónia Életbiztosító
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra c) - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - behandling af personer som et led i udøvelse af lægegerning og dertil knyttede erhverv - ydelse, som anvendes af et forsikringsselskab med henblik på at efterprøve rigtigheden af diagnosticeringen af en alvorlig sygdom og at finde og levere den bedst mulige lægebehandling i udlandet
Tidligere dokument: C-458/21 CIG Pannónia Életbiztosító - DomDen 24-11-2022 dom i C-596/21 Finanzamt M (Étendue du droit à déduction de la TVA)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 167 og 168 - ret til fradrag af indgående moms - princippet om forbud mod svig - leveringskæde - nægtelse af retten til fradrag i tilfælde af svig - afgiftspligtig person - den anden erhverver af en vare - svig, der vedrører en del af den skyldige moms i forbindelse med den første erhvervelse - omfanget af nægtelsen af retten til fradrag
Tidligere dokument: C-596/21 Finanzamt M (Étendue du droit à déduction de la TVA) - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - afgiftsmæssigt tilknytningssted - overdragelse af drivhusgasemissionskvoter - modtager involveret i momssvig inden for rammerne af en leverandørkæde - afgiftspligtig person, som havde eller burde have haft kendskab til denne svig
Domstolens dom:
Bestemmelserne i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EU af 12. februar 2008,
skal fortolkes således, at
de er til hinder for, at myndighederne i en medlemsstat hvad angår en levering af ydelser fra en afgiftspligtig person etableret i denne medlemsstat til en afgiftspligtig person etableret i en anden medlemsstat fastslår, at leveringsstedet, som i henhold til artikel 44 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2008/8, er beliggende i denne anden medlemsstat, ikke desto mindre skal anses for at være beliggende i den førstnævnte medlemsstat, når den pågældende tjenesteyder vidste eller burde have vidst, at vedkommende ved den nævnte levering medvirkede til merværdiafgiftssvig begået af modtageren af samme levering inden for rammerne af en leverandørkæde.
Presentation - Study on VAT rules applicable to the travel and tourism sector - EN.pdf
Presentation - Stakeholders meeting - Travel and tourism.pdf
Background document - Stakeholders meeting - Travel and tourism.pdf