![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Lovforslag i det nye folketingsår – en usikker oversigt
Glem alt om lavere moms på fødevarer
Sammenlægning af matrikler kan spare moms
Bindende svar
Momsfradragsret almennyttig forening
Domme
Genoptagelse af skatteansættelsen - ændring af momstilsvaret
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
BDOLovforslag i det nye folketingsår – en usikker oversigt Uanset hvordan det kommende valg falder ud, vil nogle af de varslede lovforslag blive fremsat og vedtaget, mens andre lovforslags skæbne nok kommer til at bero på, hvem der får regeringsmagten |
BDOGlem alt om lavere moms på fødevarer Den økonomiske betydning for den enkelte husstand af en lavere moms på madvarer er mindre end mange tror. Det er en af flere grunde til, at vi nok aldrig får differentierede momssatser |
BDOSammenlægning af matrikler kan spare moms Der skal betales moms ved salg af ubebyggede grunde, men momsen kan under visse betingelser spares, hvis en grund inden salget sammenlægges med et jordstykke, der er bebygget |
Spørger er en almennyttig organisation, som har til formål at udbrede kendskabet til x, skabe større forståelse for x's vilkår og sikre x's plads rundt om i det danske samfund.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at Spørgers aktiviteter i form af salg af varer fra webshop, sponsorater og levering af ydelser til samarbejdspartnere er momspligtige aktiviteter.
Spørgers kontingentindtægter omfattes derimod ikke af momslovens anvendelsesområde, idet Spørger på det foreliggende grundlag ikke ses at levere nogen konkret modydelse til medlemmerne for kontingentet.
Det er endvidere Skattestyrelsens vurdering, at Spørgers aktiviteter med at drive foreningen "Y", donere x til børnehaver, udsende læringspakker, etablere undervisningsområder mv. falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet fonden med disse aktiviteter ikke udøver økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3 og § 4, stk. 1.
Spørger har på denne baggrund ikke adgang til fuld momsfradragsret efter momslovens § 37, stk. 1, men derimod alene delvis momsfradragsret efter momslovens § 38, stk. 2.
Sagen angik, om der var grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens afslag på genoptagelse af sagsøgerens selvangivelse for 2012. Endvidere angik sagen, om sagsøgeren havde godtgjort, at der kunne ske nedsættelse af momstilsvaret for 2010 og 2011. Sagsøgeren havde til støtte for sin påstand fremlagt regnskaber og kontokort.
Retten fandt, at det påhvilede sagsøgeren at løfte bevisbyrden for, at der var grundlag for at ændre skatteansættelsen og momstilsvaret som påstået. Efter bevisførelsen fandt retten, at sagsøgeren ikke havde løftet denne bebyrde. Derfor, og idet der ikke var grundlag for at hjemvise sagen, blev Skatteministeriet frifundet.
Journalnr: 20/0029830
Indsætninger på bankkonto mm
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmoms og salgsmoms. Landsskatteretten ændrer forhøjelserne delvist.
Afsagt: 22-09-2022
Journalnr: 19/0093511
Momsfradrag - opførelse af boliger
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt selskabets fradrag for indgående moms af udgifter til opførelse af 23 boliger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2022
Journalnr: 19/0013989
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes Skattestyrelsens afgørelse om, at klager ikke udøver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, hvorefter indtægter er anset for lønindkomst hos virksomhedens indehaver. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2022
Journalnr: 21/0035948
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets købsmoms til 0 kr., idet Skattestyrelsen ikke har anset selskabet for at drive selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-09-2022
Journalnr: 21/0113032
Sikkerhedsstillelse for moms
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afmeldt virksomheden for moms, jf. opkrævningslovens § 11, stk. 1 og stk. 9, da virksomheden ikke rettidigt har stillet den af Gældsstyrelsen krævede sikkerhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2022
Journalnr: 17/0989048
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten anser den omfandlede afgiftsperiode for forældet.
Afsagt: 22-09-2022
Journalnr: 18/0000438
Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmom. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i et af de omhandlede år.
Afsagt: 21-09-2022
Journalnr: 19/0057992
Ydelser vedrørende fast ejendom
Klagen vedrører bindende svar på udnyttelsesstedet for ydelser herunder om de skal anses som ydelser i forbindelse med fast ejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2022
Journalnr: 15/1376516
Godtgørelse af NOx-afgift
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet ikke er berettiget til godtgørelse af NOx-afgift. SKAT har endvidere truffet afgørelse om, at selskabet skal betale svovlafgift. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om, at selskabet ikke er berettiget til NOx-afgiftsgodtgørelse og afgørelsen om betaling af svovlafgift, og nedsætter denne til 0 kr.
Afsagt: 22-09-2022
Journalnr: 15/0746299
Formidling af lån
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet er lønsumsafgiftspligtigt af den provision, som selskabet har modtaget i forbindelse med formidling af lån og forsikringer ved salg af biler m.v. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-09-2022
Journalnr: 21/0050287
Lønsumsafgift - befordringsydelser
Klagen vedrører opkrævning af lønumsafgift af befordringsydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 20-10-2022 dom i C-542/21 Mikrotikls
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8517 - underposition 8517 70 11 og 8517 70 19 - antenner til routere
Tidligere dokument: C-542/21 Mikrotikls - DomDen 27-10-2022 dom i C-641/21 Climate Corporation Emissions Trading
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - afgiftsmæssigt tilknytningssted - overdragelse af drivhusgasemissionskvoter - modtager involveret i momssvig inden for rammerne af en leverandørkæde - afgiftspligtig person, som havde eller burde have haft kendskab til denne svig
Tidligere dokument: C-641/21 Climate Corporation Emissions Trading - DomDen 10-11-2022 indstilling i C-612/21 Gmina O.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 13 - levering af ydelser mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk betragtning - offentligretligt organ, som organiserer udviklingen af vedvarende energi på kommunens område for beboerne mod et eget bidrag på 25% og får 75% af omkostningerne godtgjort af en tredjemand gennem et tilskud - transaktion, som foretages i egenskab af offentlig myndighed - ingen konkurrenceforvridning af en vis betydning
Tidligere dokument: C-612/21 Gmina O. - IndstillingDen 10-11-2022 indstilling i C-616/21 Gmina L.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 13 - levering af ydelser mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk betragtning - offentligretligt organ, der organiserer fjernelse af asbest for beboerne på kommunens område uden vederlag, men modtager tilskud hertil fra en fond - ingen konkurrenceforvridning af en vis betydning
Tidligere dokument: C-616/21 Gmina L. - Indstilling
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - foranstaltninger, der skal sikre en korrekt opkrævning af momsen - artikel 325, stk. 1, TEUF - pligt til at bekæmpe ulovlig aktivitet, der skader Unionens finansielle interesser - en afgiftspligtig juridisk persons momsgæld - national lovgivning, der fastsætter solidarisk hæftelse for den ikke-afgiftspligtige administrerende direktør af den juridiske person - handlinger, der er foretaget i ond tro af den administrerende direktør - formindskelse af den juridiske persons formue, der medfører insolvens - manglende betaling af de momsbeløb, som den juridiske person skylder, inden for de fastsatte frister - morarenter - proportionalitet
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ - Indstilling1) Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november
2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og proportionalitetsprincippetskal fortolkes således, at
de ikke er til hinder for en national lovgivning, der fastsætter et instrument med solidarisk hæftelse for en juridisk persons merværdiafgiftsgæld (momsgæld) under følgende omstændigheder:
- Den person, der pålægges solidarisk hæftelse, er leder for den juridiske person eller medlem af dennes ledelsesorgan.
- Den person, der pålægges solidarisk hæftelse, har i ond tro foretaget betalinger fra den juridiske persons formue, der kan kvalificeres som skjult udbetaling af udbytte eller fortjeneste, eller har overdraget denne formue vederlagsfrit eller til en pris, som er væsentligt lavere end markedsprisen.
- Handlingerne, der er foretaget i ond tro, har bevirket, at den juridiske person ikke er i stand til at betale hele eller dele af den moms, som denne skal betale.
- Den solidariske hæftelse er begrænset til beløbet for formindskelsen i formuen, som den juridiske person har lidt som følge af handlinger, der er foretaget i ond tro.
- Denne solidariske hæftelse gøres kun gældende subsidiært, når det viser sig umuligt at inddrive de skyldige momsbeløb hos den juridiske person.
2) Artikel 273 i direktiv 2006/112 og proportionalitetsprincippet
skal fortolkes således, at
de ikke er til hinder for en national lovgivning, der fastsætter et instrument med solidarisk hæftelse som det, der er beskrevet i punkt 1 i nærværende doms konklusion, der omfatter morarenter, som skal betales af den juridiske person på grund af manglende betaling af merværdiafgift inden for de bindende frister, der er fastsat i dette direktivs bestemmelser, som følge af handlinger, der er foretaget i ond tro af den person, der er udpeget som solidarisk hæftende.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af skatte- og afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - salg, der ikke er momspligtige - uretmæssigt faktureret og erlagt moms - leverandørens likvidation - skatte- og afgiftsmyndighedens afslag på at tilbagebetale den uretmæssigt betalte moms til aftageren - effektivitetsprincippet, princippet om afgiftens neutralitet og princippet om forbud mod forskelsbehandling
Domstolens dom:
1) Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med effektivitetsprincippet og princippet om neutraliteten af merværdiafgiften (moms),
skal fortolkes således, at
det er til hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter en afgiftspligtig person, som en anden afgiftspligtig person har leveret en tjenesteydelse til, ikke direkte hos skatte- og afgiftsmyndigheden kan kræve tilbagebetaling af et beløb svarende til den moms, som denne leverandør med urette har faktureret den førstnævnte afgiftspligtige person og indbetalt til statskassen, skønt dette beløb er umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at tilbagesøge hos leverandøren som følge af, at sidstnævnte har været genstand for en likvidationsprocedure, og skønt ingen af disse to afgiftspligtige personer kan foreholdes at have begået svig eller misbrug, således at der ikke foreligger nogen risiko for tab af afgiftsindtægter for denne medlemsstat.
2) Artikel 183 i direktiv 2006/112, sammenholdt med princippet om neutraliteten af merværdiafgiften (moms),
skal fortolkes således, at
såfremt en afgiftspligtig person, som en anden afgiftspligtig person har leveret en tjenesteydelse til, direkte over for skatte- og afgiftsmyndigheden kan kræve tilbagebetaling af et beløb svarende til den moms, som den førstnævnte uretmæssigt er blevet faktureret af denne leverandør, og som sidstnævnte har indbetalt til statskassen, er denne myndighed forpligtet til at betale renter af dette beløb, hvis den ikke har foretaget tilbagebetalingen inden for en rimelig frist efter at være blevet anmodet herom. De nærmere regler for anvendelse af renter på dette beløb henhører under medlemsstaternes procesautonomi, som er underlagt ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet, idet de nationale regler vedrørende bl.a. beregning af eventuelt skyldige renter ikke må føre til, at den afgiftspligtige person fratages en passende erstatning for det tab, der er opstået som følge af den forsinkede tilbagebetaling af beløbet. Det påhviler den forelæggende ret at gøre alt, hvad der henhører under dens kompetence, for at sikre den fulde virkning af nævnte artikel 183 og anlægge en fortolkning af national ret, der er i overensstemmelse med EU-retten.
7683381-APM ADA GFV 125 - Review VAT rules Travel and Tourism - EN.pdf
7664124-APM GFV Agenda 39th meeting 14 October 2022 - EN.pdf
Second Trade Specialised Committee on Customs Cooperation and Rules of Origin