![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Vinterhjælp til de stigende energipriser
Lånemulighed som hjælp til stigende energipriser
Har din virksomhed styr på moms- og skattefradrag?
Har dit parti styr på momsen til næste valg?
Ny elafgiftssats - nyt PwC regneark og ny afgiftsvejledning
Ændringer på vej for uddannelsesområdet og amatørsport
Regeringens lovprogram 2022-23
Bindende svar
Momsfri virksomhedsoverdragelse - TSA-ydelser
Afgørelser
Ændring og efteropkrævning af registreringsafgift
Domme
Afvisning af ankesag - ej behørigt udformet ekstrakt
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmVinterhjælp til de stigende energipriser Politisk aftale om at hjælpe virksomheder og private. |
BeierholmLånemulighed som hjælp til stigende energipriser Regeringen og et flertal af Folketingets partier har d. 23. september 2022 indgået en aftale om ”vinterhjælp”. Et af de væsentlige elementer i aftalen er indefrysningsordninger for virksomheder og husholdninger, når udgifter til el, gas og fjernvarme overstiger et forud fastsat loft. |
EYHar din virksomhed styr på moms- og skattefradrag? Moms- og skattefradrag kan være svære at holde styr på, og er typiske fejlkilder i tilfælde af kontrolbesøg fra Skattestyrelsen. |
EYHar dit parti styr på momsen til næste valg? I lyset af et kommende folketingsvalg, er der fokus på at indsamle midler til finansiering af valgkampen omkring i landet. |
PwCNy elafgiftssats - nyt PwC regneark og ny afgiftsvejledning Nu sænkes satsen på elafgift endnu engang fra 1. oktober 2022. PwCu2019s regneark og afgiftsvejledning for 2022 er derfor blevet opdateret. |
PwCÆndringer på vej for uddannelsesområdet og amatørsport En række nye afgørelser fra EU-Domstolen får konsekvenser for Skattestyrelsens hidtidige praksis for momsfritagelse på uddannelses- og idrætsområdet. Det kan du... |
PwCRegeringens lovprogram 2022-23 Tirsdag den 4. oktober 2022 er åbningsdagen for Folketinget, og traditionen tro offentliggjorde regeringen sit lovprogram for det kommende folketingsår. |
Spørger er en dansk filial af et selskab, etableret i et andet EU-land. Spørger har overdraget et forretningsområde til en dansk filial af et andet selskab, etableret i et andet EU-land. Overdragelsen omfattede immaterielle og materielle aktiver vedrørende det pågældende forretningsområde. Disse aktiver var ikke fyldestgørende for, at køberen kunne drive forretningsområdet videre på closing-tidspunktet (tidspunktet for den juridiske overdragelse). I tilknytning til overdragelsesaftalen forpligtede Spørger sig derfor til i en periode på op til 12 måneder at levere visse ydelser, som var nødvendige for transitionen af forretningen (TSA-ydelser), således at køber kunne levere X-ydelser til de kundeforhold, der blev overdraget som led i overdragelsesaftalen. Det var en betingelse for gennemførelse af overdragelsesaftalen, at der blev indgået aftale om levering af disse ydelser. Efter overdragelsen og udløbet af overgangsperioden på 12 måneder kunne Spørger ikke længere udøve den aktivitet, der varetages af det forretningsområde, der blev overdraget.
Skatterådet vurderede, at overdragelsen først kunne anses for endeligt gennemført efter udløbet af den overgangsperiode på 12 måneder, hvor Spørger skulle levere TSA-ydelserne. Den midlertidige levering af TSA-ydelserne, som var nødvendige for, at køberen kunne videreføre aktiviteten, indebar efter Skatterådets opfattelse ikke, at Spørger skulle anses for at videreføre den virksomhed, der blev overdraget.
Skatterådet bekræftede, at Spørgers overdragelse af forretningsområdet måtte anses som en delvis virksomhedsoverdragelse omfattet af momslovens § 4, stk. 5.
En registreret virksomhed gjorde gældende, at Motorstyrelsen ikke kunne kræve et køretøj fremstillet til afgiftskontrol efter registreringsafgiftslovens § 18, stk. 1, efter virksomheden havde solgt køretøjet. Landsskatteretten fandt, at der hverken i ordlyden af § 18, stk. 1, eller i forarbejderne til bestemmelsen var støtte for virksomhedens anbringende. Motorstyrelsens afgørelse var derfor ikke ugyldig. Videre fandt Landsskatteretten, at fristen på 14 dage i § 18, stk. 1, skulle regnes fra det tidspunkt, hvor køretøjet blev anmeldt til registrering i Køretøjsregisteret via månedsangivelsen. Det omhandlede køretøj blev anmeldt til registrering i Køretøjsregistret den 12. juni 2017 og først indkaldt til eftersyn den 17. juli 2017. Fristen på 14 dage var derfor ikke overholdt. Køretøjet blev alligevel fremstillet den 13. december 2017, hvorfor det konkret var uden betydning, at fristen for indkaldelse af køretøjet ikke var overholdt. Motorstyrelsens afgørelse om forhøjelse af køretøjets afgiftsgrundlag var derfor ikke ugyldig af den grund. Herved henså Landsskatteretten også til, at Motorstyrelsen kunne have indkaldt køretøjet til eftersyn hos køberen i henhold til registreringsafgiftslovens § 25, stk. 1. Da Motorstyrelsen alene havde anvendt en niveauliste til værdiansættelsen af køretøjet, hjemviste Landsskatteretten Motorstyrelsens afgørelse til fornyet behandling med henblik på fastsættelse af køretøjets værdi ud fra oplysninger om handelspriser, jf. SKM2020.286.LSR og SKM2020.287.LSR.
Da appellanten ikke rettidigt havde indleveret behørig udformet ekstrakt til landsretten, jf. retsplejelovens § 385, stk. 1, og da landsretten ikke fandt grundlag for at undlade udeblivelsesvirkning, afviste landsretten anken, jf. retsplejelovens § 386, stk. 1 og 5.
Ej krænkelse af menneskerettigheder ved gældsinddrivelse Sagen angik, hvorvidt Skatteministeriet i forbindelse med Gældsstyrelsens inddrivelse af et kommunalt krav havde krænket sagsøgerens menneskerettigheder ved, at sagsøger ikke har mulighed for at få prøvet, om der kan ske tvangsinddrivelse af den kommunale fordring. Retten bemærkede, at sagsøger har mulighed for at få afklaret spørgsmålet ved at sagsøge kommunen, og at menneskerettighederne allerede af den grund ikke var blevet krænket. Sagsøgers yderligere påstand om overtrædelse af grundlovens § 43 blev afvist, idet der var tale om et anbringende, og idet påstanden i øvrigt var uegnet til at indgå i en domskonklusion. En yderligere påstand om anerkendelse af, at kravet ikke kan danne grundlag for tvangsinddrivelse blev afvist med henvisning til, at det er et spørgsmål mellem sagsøger og kommunen (fordringshaver), og at der ikke forelå nogen afgørelse herom, der kunne prøves efter skatteforvaltningslovens § 48. |
Journalnr: 20/0036085
Formidlingsydelser - omvendt betalingspligt
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har efteropkrævet klageren moms af modtagne formidlingsydelser (provision) med omvendt betalingspligt i 2016 og 2017, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, idet forhøjelsen for de 3 første kvartaler af 2016 ikke er rettidigt foretaget.
Afsagt: 15-09-2022
Journalnr: 18/0008784
Nægtet momsfradrag
Klagen vedrører nægtede momsfradrag af kontant betalte udgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2022
Journalnr: 19/0044171
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører opkrævning af yderligere momstilsvar. Landsskatteretten anser afgørelsen for ugyldig vedr. den første af de omhandlede afgiftsperioder og stadfæster herudover.
Afsagt: 13-09-2022
Journalnr: 19/0002247
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører opkrævning af ikke angivet momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2022
Journalnr: 19/0100835
Yderligere registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet selskabet yderligere registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, jf. § 4 af et køretøj anvendt til privat persontransport men indregistreret til erhvervsmæssig persontransport.
Afsagt: 13-09-2022
Journalnr: 20/0054884
Lønsumsafgift - befordringsydelser
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har forhøjet klageren med lønsumsafgift i forbindelse med befordringsydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-09-2022
Journalnr: 21/0033687
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2010, 2011 og 2012. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 13-10-2022 dom i C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - foranstaltninger, der skal sikre en korrekt opkrævning af momsen - artikel 325, stk. 1, TEUF - pligt til at bekæmpe ulovlig aktivitet, der skader Unionens finansielle interesser - en afgiftspligtig juridisk persons momsgæld - national lovgivning, der fastsætter solidarisk hæftelse for den ikke-afgiftspligtige administrerende direktør af den juridiske person - handlinger, der er foretaget i ond tro af den administrerende direktør - formindskelse af den juridiske persons formue, der medfører insolvens - manglende betaling af de momsbeløb, som den juridiske person skylder, inden for de fastsatte frister - morarenter - proportionalitet
Tidligere dokument: C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ - DomDen 13-10-2022 dom i C-397/21 HUMDA
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af skatte- og afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - salg, der ikke er momspligtige - uretmæssigt faktureret og erlagt moms - leverandørens likvidation - skatte- og afgiftsmyndighedens afslag på at tilbagebetale den uretmæssigt betalte moms til aftageren - effektivitetsprincippet, princippet om afgiftens neutralitet og princippet om forbud mod forskelsbehandling
Den 20-10-2022 dom i C-542/21 Mikrotikls
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8517 - underposition 8517 70 11 og 8517 70 19 - antenner til routere
Tidligere dokument: C-542/21 Mikrotikls - DomDen 27-10-2022 dom i C-641/21 Climate Corporation Emissions Trading
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - afgiftsmæssigt tilknytningssted - overdragelse af drivhusgasemissionskvoter - modtager involveret i momssvig inden for rammerne af en leverandørkæde - afgiftspligtig person, som havde eller burde have haft kendskab til denne svig
Tidligere dokument: C-641/21 Climate Corporation Emissions Trading - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af ydelser mod vederlag - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra b) - ydelse af lån - aftale om indirekte deltagelse
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-250/21 O. Fundusz lnwestycyjny Zamkniety reprezentowany przez O - IndstillingArtikel 135, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
ydelser leveret af en indirekte deltager i henhold til en aftale om indirekte deltagelse, der består i, at der for den engagementsleverende part stilles et kapitalindskud til rådighed til gengæld for betaling af provenuet af de i denne aftale specificerede fordringer, som forbliver en del af den engagementsleverende parts aktiver, er omfattet af begrebet ydelse af lån som omhandlet i denne bestemmelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fradrag for indgående moms - varer og tjenesteydelser, som den afgiftspligtige person anvender til at fremstille investeringsgoder - artikel 184-187 - regulering af fradrag - pligt til at regulere momsfradraget i tilfælde af, at denne afgiftspligtige person tages under likvidation, og personen slettes af registret over momspligtige personer
Domstolens dom:
Artikel 184-187 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at:
en afgiftspligtig person har pligt til at regulere fradrag for indgående merværdiafgift (moms), der er erlagt for erhvervelse af varer eller tjenesteydelser bestemt til fremstilling af investeringsgoder, i det tilfælde, hvor de fremstillede investeringsgoder ikke er blevet anvendt i forbindelse med afgiftspligtig økonomisk virksomhed og aldrig vil blive det, fordi denne afgiftspligtige persons ejer eller eneaktionær besluttede at tage den afgiftspligtige person under likvidation, og fordi denne afgiftspligtige person anmodede om at blive slettet af registret over momspligtige personer, og denne anmodning blev imødekommet. De forhold, der begrunder beslutningen om at tage den pågældende afgiftspligtige person under likvidation og dermed at opgive den påtænkte afgiftspligtige økonomiske virksomhed - såsom stadigt stigende tab, manglende ordrer og den afgiftspligtige persons aktionærs tvivl med hensyn til den påtænkte økonomiske virksomheds rentabilitet - har ingen betydning i forhold til den afgiftspligtige persons pligt til at regulere de pågældende momsfradrag, for så vidt som denne afgiftspligtige person definitivt ikke længere har til hensigt at anvende de nævnte investeringsgoder i forbindelse med afgiftspligtige transaktioner.
CM 4662 2022 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Customs Union Working Party
momsfritagelse for fritidsundervisning
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om registreringsafgift
Oprettelsesdato: 04-10-2022
Høringsfrist: 10-10-2022
Bekendtgørelse om landbaserede væddemål
Oprettelsesdato: 04-10-2022
Høringsfrist: 02-11-2022
Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven
Oprettelsesdato: 05-10-2022
Høringsfrist: 21-10-2022
Bilag 2 |
Spm. 650 |
Spm. 814 |
Spm. S 10 | Om Skattestyrelsens forslag om, at der bl.a. vil blive pålagt landets fitnesscentre moms på 25 pct. |