MomsMail 2022, uge 32

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Praksisændring for momsfritagelse af transportydelser kræver ændringer i transportvirksomhedernes it-systemer - er I klar?

Nyt fra EU-Domstolen
2 indstillinger

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

PwC

Praksisændring for momsfritagelse af transportydelser kræver ændringer i transportvirksomhedernes it-systemer - er I klar?

Skattestyrelsen udgav i juni måned 2021 et styresignal vedrørende en praksisændring for transportydelser på baggrund af en EU-dom. Praksisændringen betyder, at...

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-08-2022 - 13-09-2022

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 08-09-2022 dom i C-98/21 Finanzamt R (Déduction de TVA liée à une contribution d’associé)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, artikel 9, stk. 1, artikel 167 og artikel 168, litra a) - fradrag for indgående afgift - begrebet »afgiftspligtig person« - holdingselskab - udgifter i forbindelse med en selskabsdeltagers indskud i naturalier i datterselskaber - manglende deltagelse i betalingen af udgifterne til generalomkostningerne - datterselskabernes virksomhed for størstedelens vedkommende afgiftsfritaget

Tidligere dokument: C-98/21 Finanzamt R (Déduction de TVA liée à une contribution d’associé) - Dom
Tidligere dokument: C-98/21 Finanzamt R (Déduction de TVA liée à une contribution d’associé) - Indstilling

Den 08-09-2022 dom i C-368/21 Hauptzollamt Hamburg (Lieu de naissance de la TVA - II)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - stedet, hvor toldskylden opstår - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 30 - artikel 60 - artikel 71, stk. 1 - importmomspligtens indtræden og afgiftens forfald - stedet, hvor afgiftsskylden opstår - konstatering af en manglende efterlevelse af en forpligtelse, der er fastsat i Unionens toldlovgivning - fastlæggelse af stedet for varernes indførsel - transportmiddel, der er indregistreret i et tredjeland og indført i Den Europæiske Union i strid med toldforskrifterne

Tidligere dokument: C-368/21 Hauptzollamt Hamburg (Lieu de naissance de la TVA - II) - Dom

Den 08-09-2022 indstilling i C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - moms - fejltagelse vedrørende momssatsens rigtige størrelse - berigtigelse af den skyldige moms - faktisk umulighed af at berigtige allerede udstedte fakturaer - fakturaberigtigelsens undværlighed, hvis modtagerne af ydelserne ikke er afgiftspligtige personer - ingen risiko for tab af afgiftsindtægter - indsigelse om ugrundet berigelse

Tidligere dokument: C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals) - Dom
Tidligere dokument: C-378/21 Finanzamt Österreich (TVA facturée par erreur à des consommateurs finals) - Indstilling

 

Indstillinger
C-235/21 RAIFFEISEN LEASING

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - salg og tilbageleasing (sale and lease back) - artikel 226 - oplysninger, det er obligatorisk at anføre på fakturaen - mulighed for at sidestille en skriftlig aftale med en faktura

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 203 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en skriftlig aftale undtagelsesvis kan anses for en faktura i dette direktivs forstand, selv om den ikke indeholder alle de oplysninger, som skal anføres på en faktura i henhold til kapitel 3 (»Fakturering«) i momsdirektivets afsnit XI, hvis dette dokument indeholder tilstrækkelige oplysninger, som gør det muligt for skattemyndighederne at kontrollere, om skyldig afgift er betalt, og i givet fald at efterprøve, om der består en ret til fradrag af merværdiafgift.


C-247/21 Luxury Trust Automobil

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - moms - trepartstransaktion inden for Fællesskabet - særordning - særordningens formål og retsvirkninger - henvisning til overgang af betalingspligten for momsen på fakturaen som betingelse - berigtigelse af en fejlagtig faktura - berigtigelsens tilbagevirkende kraft - berigtigelse uden tilgang

Generaladvokatens indstilling:

1) Modtageren af leveringen er kun udpeget som betalingspligtig for momsen som omhandlet i artikel 197 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, hvis der på den pågældende faktura henvises til overgangen af betalingspligten for momsen til modtageren af ydelsen. Det er ikke tilstrækkeligt for dette at angive »afgiftsfri trepartstransaktion inden for Fællesskabet«.

2) En faktura, der indeholder den nødvendige angivelse »omvendt betalingspligt«, kan udfærdiges efterfølgende, men kun med virkning ex nunc. Det er i denne forbindelse nødvendigt, at denne faktura tilgår modtageren af ydelsen.


C-247/21 Luxury Trust Automobil

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - moms - trepartstransaktion inden for Fællesskabet - særordning - særordningens formål og retsvirkninger - henvisning til overgang af betalingspligten for momsen på fakturaen som betingelse - berigtigelse af en fejlagtig faktura - berigtigelsens tilbagevirkende kraft - berigtigelse uden tilgang

Generaladvokatens indstilling:

1) Modtageren af leveringen er kun udpeget som betalingspligtig for momsen som omhandlet i artikel 197 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, hvis der på den pågældende faktura henvises til overgangen af betalingspligten for momsen til modtageren af ydelsen. Det er ikke tilstrækkeligt for dette at angive »afgiftsfri trepartstransaktion inden for Fællesskabet«.

2) En faktura, der indeholder den nødvendige angivelse »omvendt betalingspligt«, kan udfærdiges efterfølgende, men kun med virkning ex nunc. Det er i denne forbindelse nødvendigt, at denne faktura tilgår modtageren af ydelsen.


Nyt fra EU

Nyt fra Group on the future of VAT (GFV)

Numerical index (PDR) - VAT COM - 01.07.2022.pdf

Numerical Index (PDR) - GFV - Published Working Papers - 01.07.2021.pdf

Numerical Index (PDR) - GFV - Published Working Papers - 01.07.2022.pdf

 

Nyt fra VAT committee

Numerical index (PDR) - VAT COM - 01.07.2022.pdf

 

Nyt fra VAT Expert group (VEG)

Numerical index (PDR) - VEG_Published Working Papers - 01.07.2022.pdf

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1387 af 9. august 2022 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) 2022/58 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse stålprodukter, der er overtrukket med organisk materiale, med oprindelse i folkerepublikken kina, japan, republikken korea, den russiske føderation og amerikas forenede stater efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1394 af 11. august 2022 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af silicium med oprindelse i folkerepublikken kina, som blev udvidet til at omfatte importen af silicium afsendt fra republikken korea og taiwan, uanset om varen er angivet med oprindelse i republikken korea og taiwan, efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1395 af 11. august 2022 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse varer af rustbestandigt stål med oprindelse i rusland og tyrkiet

kommissionens gennemførelsesafgørelse (eu) 2022/1397 af 11. august 2022 om ikke at suspendere den endelig antidumpingtold på importen af visse former for polyvinylalkohol med oprindelse i folkerepublikken kina, der indførtes ved gennemførelsesforordning (eu) 2020/1336

 

Høringsportalen

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven
Oprettelsesdato: 08-08-2022
Høringsfrist: 11-08-2022

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 271

Program for høring om fremtiden for almennyttige lotteri- og bankovirksomhed

Bilag 272

LOVUDKAST: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag i indkomstårene 2022 og 2023)

Spørgsmål og svar

Spm. 694

Vil ministeren kommentere artiklen ”Kommunen opkræver ulovlig moms på affald” fra Netavisen Bornholm.nu den 3. august 2022, herunder redegøre for, hvordan kan det være muligt, at der opkræves moms, når det allerede i 2014 viste sig ikke at være i overensstemmelse med gældende regler, jf. Landsskatterettens afgørelse?  Svar  

Spm. 695

Modtager man forsat momsindbetalinger fra Bornholm, der er opkrævet for afhentning af dagrenovation? Der henvises til artiklen ”Kommunen opkræver ulovlig moms på affald” fra Netavisen Bornholm.nu den 3. august 2022  Svar  

Spm. 696

Hvornår sender Ministeriet for meget indkrævet moms retur til Bornholm, idet man må gå ud fra, at det ulovligt indkrævede moms er endt hos Skatteministeriet? Der henvises til artiklen ”Kommunen opkræver ulovlig moms på affald” fra Netavisen Bornholm.nu den 3. august 2022  Svar  

Spm. 697

Hvor stort et beløb er der indkrævet for meget i moms i sagen omtalt i artiklen ”Kommunen opkræver ulovlig moms på affald” fra Netavisen Bornholm.nu den 3. august 2022?  Svar  

Spm. 698

Vil ministeren redegøre for, om det er ulovligt at indkræve moms, selvom der ikke er grundlag for det, på samme måde som det er ulovligt ikke at opkræve moms?  Svar  

Spm. 699

Hvornår kan BOFA forvente at få for meget indbetalt moms retur, således at det kan fordeles til de borgere, der uden hjemmel er blevet opkrævet dette? Der henvises til artiklen ”Kommunen opkræver ulovlig moms på affald” fra Netavisen Bornholm.nu den 3. august 2022  Svar  

Spm. 701

Hvad er baggrunden for, at Skattestyrelsen lægger op til at følge to domme fra EU-domstolen, der gør det muligt at pålægge moms på 25 pct. på undervisning i legemsøvelser i fitnesscentre?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1144

Om moms på undervisning i fitnesscentre.