![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Depechen-artikel: De nye momsregler for vognmænd, der kører til Norge
Depechen-artikel: Husk toldreglerne, hvis du holder sommerferie uden for EU
Artikel: Risiko for opkrævning af moms ved manglende dokumentation af eksport
Ændring af praksis efter HR-dom om tinglysningsafgift
Fri ladestander til alle
Lavere afgift på elektricitet i en turbulent tid
Renter på korrektion af moms
Højesteretsdom om inddrivelse af danske skattekrav på Færøerne
En høj og ensartet CO2-afgift er en realitet fra 2025
Bindende svar
Momspligtig virksomhedsoverdragelse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODepechen-artikel: De nye momsregler for vognmænd, der kører til Norge Fra den 1. juli 2022 gælder der nye regler for moms af transporter til lande uden for EU, fx Norge, Schweiz og England, hvis ydelsen indkøbes af en speditions- eller vognmandsvirksomhed hos en underleverandør. |
BDODepechen-artikel: Husk toldreglerne, hvis du holder sommerferie uden for EU Køber du et Rolex-ur under en ferie i Schweiz eller dyrt golfudstyr under en ferie i England, skal der betales både told og moms ved indrejsen til Danmark. Helt på samme måde, som hvis du køber på nettet. |
BDOArtikel: Risiko for opkrævning af moms ved manglende dokumentation af eksport Toldstyrelsen er begyndt at slette eksportangivelser, hvis der ikke er indsat udpassageattest i forbindelse med eksporten. Dokumentationen for at en varer er eksporteret, og dermed solgt momsfrit, forringes betydeligt, hvis eksportangivelsen er slettet. Utilstrækkelig dokumentation for eksport... |
Bech-BruunÆndring af praksis efter HR-dom om tinglysningsafgift Nedsat tinglysningsafgift ved omstruktureringer (udkast til styresignal). |
Dansk RevisionBåde private og virksomheder investerer i stigende grad i køb af el- eller hybridbiler, og det kommer nok ikke som en overraskelse, at disse køretøjer skal oplades fra tid til anden. Hvad der kan være - eller blive - en overraskelse for nogen er nok ikke, at der skal betales for strømmen, men mere det, at der er nogen, der muligvis beskattes af strømmen; arbejdstager, arbejdsgiver, hovedaktionær, selvstændig … Du har sikkert set de ”grønne” ladestandere rundt omkring i bybilledet, og du har måske også lagt mærke til, at der kommer flere og flere ladestandere på offentlige og private P-pladser. |
DeloitteLavere afgift på elektricitet i en turbulent tid Elafgiften har de seneste år været under en større forandring. Nu nedsættes elafgiften fra 90,3 øre til 76,3 øre pr. kWh. Lempelsen får betydning for virksomheder uden fuldt fradrag for moms, liberale erhverv og private husholdninger. Virksomheder med fuldt momsfradrag berøres ikke. |
DeloitteSkatteforvaltningen har hidtil ikke haft hjemmel til at kræve renter ved for sen angivelse af moms eller på momskorrektioner. En særskilt hjemmel er vedtaget, og den har i visse situationer virkning fra 15. juni 2022 og for andre situationer forventeligt først fra 1. januar 2023. |
KammeradvokatenHøjesteretsdom om inddrivelse af danske skattekrav på Færøerne Højesteret gav de færøske skattemyndigheder (TAKS) medhold i, at der er hjemmel til at inddrive danske skattekrav på Færøerne. |
PwCEn høj og ensartet CO2-afgift er en realitet fra 2025 En bred politisk aftale afklarer Danmarks fremtidige energibeskatning. CO2-afgiften indfases fra 2025, mens de nuværende energiafgifter tilsvarende vil blive... |
Dette styresignal udvider adgangen til ekstraordinær genoptagelse, jf. afsnit 6.3 Ekstraordinær genoptagelse i SKM2021.678.SKTST til også at omfatte de tilfælde, hvor en autoforhandler ikke har taget fradrag for moms af leasingydelser på demonstrations- og udlejningspersonbiler, som kun har været anvendt til den registreringspligtige virksomheds formål, og betingelserne for begrænset fradrag, jf. momslovens § 42, stk. 4 og 5, ikke var opfyldt.
Spørger er en virksomhed, som udbyder investeringer i ejendomsprojekter via salg af kapitalandele i de selskaber, som ejer de respektive ejendomsprojekter. Spørger påtænker at afholde omkostninger til grafisk opsætning af prospekt og teaser til projektet, omkostninger til konsulentydelser og omkostninger til print af prospekt i forbindelse med salget af kapitalandelene i et af ejendomsselskaberne.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger har ret til momsfradrag af omkostningerne, idet disse har direkte og umiddelbar tilknytning til det momsfritagne salg af kapitalandele.
Sagen angik opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for bl.a. et bankselskab og et leasingselskab, som var fællesregistrerede for moms og lønsumsafgift. Fællesregistreringen havde både lønsumsafgiftspligtige aktiviteter (hovedsageligt leasing) og andre aktiviteter, der ikke var lønsumsafgiftspligtige (almindelig bankvirksomhed). Derfor skulle der ved opgørelsen af lønsumsafgiftsgrundlaget ske en fordeling af fællesregistreringens lønsum på de lønsumsafgiftspligtige henholdsvis de andre aktiviteter efter reglerne i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4, og den dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4, stk. 2 og 4, som var gældende forud for den 1. marts 2013.
Fællesregistreringen havde foretaget denne fordeling på grundlag af en særligt opgjort omsætningsfordeling for hele fællesregistreringen under ét. SKAT fandt, at fællesregistreringens fordeling gav et misvisende billede af de ansattes faktiske tidsforbrug på fællesregistreringens lønsumsafgiftspligtige henholdsvis andre aktiviteter. SKAT tilsidesatte derfor fordelingen og erstattede det med en fordeling, som var baseret på SKATs skøn over de ansattes tidsforbrug.
Byretten (3 dommere) fandt efter en samlet vurdering, at fællesregistreringens fordeling af lønsummen ikke gav et retvisende skøn over det faktisk anvendte tidsforbrug. Byretten lagde herved bl.a. vægt på, at den andel af de bankansattes arbejde, som vedrørte fremskaffelse af kapital til leasingaktiviteterne ved indlån fra bankkunder, ikke kan henføres til de momspligtige leasingaktiviteter.
Endvidere fandt byretten, at SKATs skøn var baseret på relevante og saglige kriterier, som var egnede til at belyse det faktisk anvendte tidsforbrug, og at skønnet var mere retvisende end bankens skøn.
Retten fandt på den baggrund, at det var med rette, at SKAT havde tilsidesat bankens skøn og sat et andet skøn i stedet.
Journalnr: 21/0064686
Diverse fradrag
Klagen vedrører nedsat eller nægtet fradrag for diverse udgifter. Landsskatteretten godkender fradrag i vidt omfang.
Afsagt: 05-05-2022
Journalnr: 22/0027140
Genoptagelse af rettens afgørelse
Virksomhedens repræsentant har den 1. april 2022 bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens tidligere afgørelsehvori Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar idet ydelserne ikke blev anset for omfattet af momsfritagelsen vedrørende kunstnerisk virksomhed, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 7. Sagen blev afgjort den 3. januar 2022. Landsskatteretten hjemviser den beløbsmæssige opgørelse til Skattestyrelsen.
Afsagt: 01-06-2022
Journalnr: 21/0006875
Moms af gavekort
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar idet SKAT har anset betalinger fra ikke indløste gavekort til flere formål for at være momspligtige, jf. momslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-05-2022
Journalnr: 15/2406921
Opgørelse af købsmoms
Klagen vedrører opgørelse af ikke bogført købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-05-2022
Journalnr: 18/0006665
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 18-05-2022
Journalnr: 21/0015491
Småanskaffelser
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms på småanskaffelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-05-2022
Journalnr: 20/0049512
Tinglysning af hæftelser
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tinglysningsafgift for tinglysning af 18 påtegninger til 18 hæftelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-05-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 30-06-2022 dom i C-146/21 DGRFP Bucuresti
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - gennemførelsesafgørelse 2010/583/EU og 2013/676/EU om bemyndigelse af Rumænien til at fravige nævnte direktivs artikel 193 - ordning for omvendt betalingspligt - leverancer af træprodukter - national lovgivning, der fastsætter en betingelse om momsregistrering for anvendelsen af nævnte mekanisme - princip om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-146/21 DGRFP Bucuresti - DomDen 30-06-2022 dom i C-56/21 ARVI ir ko
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 137 - ordning om valgfri momsregistrering - betingelser - national lovgivning, hvorefter en afgiftspligtig persons ret til at vælge at pålægge moms af salget af en fast ejendom er betinget af, at denne ejendom overdrages til en afgiftspligtig person, der er momsregistreret - forpligtelse til regulering af momsfradrag i tilfælde af manglende overholdelse af denne betingelse - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-56/21 ARVI ir ko - DomDen 07-07-2022 indstilling i C-166/21 Kommissionen mod Pologne (Exonération de l’accise sur l’alcool utilisé pour la fabrication de médicaments)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - punktafgifter for alkohol og alkoholholdige drikkevarer - direktiv 92/83/EØF - fritagelse for harmoniseret punktafgift - artikel 27, stk. 1, litra d) - alkohol, der anvendes til fremstilling af lægemidler - artikel 27, stk. 6 - betingelse om omsætning af varer under en afgiftssuspensionsordning - proportionalitet - bevisbyrde
Tidligere dokument: C-166/21 Kommissionen mod Pologne (Exonération de l’accise sur l’alcool utilisé pour la fabrication de médicaments) - IndstillingDen 07-07-2022 dom i C-194/21 Staatssecretaris van Financiën (Forclusion du droit à déduction)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 184 og 185 - regulering af fradrag - afgiftspligtig person, som ikke har udøvet sin fradragsret inden udløbet af en forældelsesfrist - ingen mulighed for at foretage dette fradrag i forbindelse med reguleringen
Tidligere dokument: C-194/21 Staatssecretaris van Financiën (Forclusion du droit à déduction) - DomDen 07-07-2022 dom i C-696/20 Dyrektor Izby Skarbowej w W. (Qualification erronée d’opérations en chaîne)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 41 - erhvervelse af varer inden for Fællesskabet - sted - flere på hinanden følgende transaktionskæder - fejlagtig kvalificering af en del af transaktionerne - proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-696/20 Dyrektor Izby Skarbowej w W. (Qualification erronée d’opérations en chaîne) - Indstilling
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 137 - muligheden for at vælge at betale afgift for afgiftsfrie transaktioner - betingelser for valgmuligheden - medlemsstaternes skøn - formens betydning - følgerne af en overtrædelse af formkrav
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 137 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem giver en medlemsstat mulighed for at gøre gyldigheden af en leverandørs valg af at betale afgift for en afgiftsfri transaktion som omhandlet i denne bestemmelse afhængig af den betingelse, at modtageren af ydelsen er en registreret afgiftspligtig person. Overholdelsen af denne »formelle« betingelse er ikke i strid med neutralitetsprincippet og er heller ikke uforholdsmæssig.
2) Retsvirkningen af den manglende overholdelse af denne »formalitet« i form af en regulering af fradraget af indgående afgift hos leverandøren er en følge af den i momsdirektivet fastsatte afgiftsfritagelse af salget. Dette ændres ikke af de kendsgerninger, at modtageren af ydelsen for det første blev registreret en måned senere, at den pågældende for det andet anvendte genstanden til afgiftspligtige transaktioner, og at der for det tredje ikke er tale om svig.
Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.), LOV nr 904 af 21/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen, BEK nr 982 af 23/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivningsloven (Ændring af fradragsretten for private lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.)
Oprettelsesdato: 20-06-2022
Høringsfrist: 19-08-2022
Bilag 252 | Publikation fra Skattestyrelsen: Kontrol af tobaksvarer er blevet mere effektiv |
Bilag 253 | Anonym henvendelse om lovforslag nr. L 196 modtaget via Louise Schack Elholm |
Bilag 254 | Orientering om aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlig, fra skatteministeren |
Bilag 255 |
Spm. 578 |
Spm. 579 |
Spm. 582 |
Spm. 583 |
Spm. 586 |
Spm. 587 |
Spm. 588 |
Spm. 589 |
Spm. 590 |
Spm. 591 |
Spm. 592 |
Spm. 593 |
Spm. 594 |
Spm. 595 |
Spm. 596 |
Spm. 597 | Kan ministeren oplyse, hvor stort markedet er for væddemål på virtuelle spil? Svar |
Spm. 598 |
Spm. 602 |
Spm. 603 |
Spm. 604 |
Spm. 605 |
Spm. 606 |
Spm. 607 |
Spm. 608 |
Spm. 612 |
Spm. 614 |
Spm. 615 |
Spm. 625 |
Spm. 626 |
Spm. 629 |
Spm. 636 |
Spm. 641 |
Spm. 645 |
Spm. 649 |
Spm. 650 |
Spm. 651 |
Spm. 652 |
Spm. S 1063 | Om at det er momspligtigt, hvis man køber en digital vare der stiger i værdi. |
Spm. S 1064 | Om forskellen på momspligt f.s.v.a. digitale brugte varer kontra fysiske brugte varer. |
Spm. S 1065 | Om at ligestille digitale brugte varer med fysiske brugte varer m.h.t. momspligt. |