MomsMail 2022, uge 25

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Depechen-artikel: De nye momsregler for vognmænd, der kører til Norge
Depechen-artikel: Husk toldreglerne, hvis du holder sommerferie uden for EU
Artikel: Risiko for opkrævning af moms ved manglende dokumentation af eksport
Ændring af praksis efter HR-dom om tinglysningsafgift
Fri ladestander til alle
Lavere afgift på elektricitet i en turbulent tid
Renter på korrektion af moms
Højesteretsdom om inddrivelse af danske skattekrav på Færøerne
En høj og ensartet CO2-afgift er en realitet fra 2025

Styresignaler
Supplement til SKM2021.678.SKTST om genoptagelse - ændring af praksis for fradragsret for moms af leasingydelser på demonstrations- og udlejningspersonbiler anvendt til ærindekørsel - styresignal

Bindende svar
Momspligtig virksomhedsoverdragelse

Domme
Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4 - dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4 - opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for virksomhed med blandede aktiviteter

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Depechen-artikel: De nye momsregler for vognmænd, der kører til Norge

Fra den 1. juli 2022 gælder der nye regler for moms af transporter til lande uden for EU, fx Norge, Schweiz og England, hvis ydelsen indkøbes af en speditions- eller vognmandsvirksomhed hos en underleverandør.

BDO

Depechen-artikel: Husk toldreglerne, hvis du holder sommerferie uden for EU

Køber du et Rolex-ur under en ferie i Schweiz eller dyrt golfudstyr under en ferie i England, skal der betales både told og moms ved indrejsen til Danmark. Helt på samme måde, som hvis du køber på nettet.

BDO

Artikel: Risiko for opkrævning af moms ved manglende dokumentation af eksport

Toldstyrelsen er begyndt at slette eksportangivelser, hvis der ikke er indsat udpassageattest i forbindelse med eksporten. Dokumentationen for at en varer er eksporteret, og dermed solgt momsfrit, forringes betydeligt, hvis eksportangivelsen er slettet. Utilstrækkelig dokumentation for eksport...

Bech-Bruun

Ændring af praksis efter HR-dom om tinglysningsafgift

Nedsat tinglysningsafgift ved omstruktureringer (udkast til styresignal).

Dansk Revision

Fri ladestander til alle

Både private og virksomheder investerer i stigende grad i køb af el- eller hybridbiler, og det kommer nok ikke som en overraskelse, at disse køretøjer skal oplades fra tid til anden. Hvad der kan være - eller blive - en overraskelse for nogen er nok ikke, at der skal betales for strømmen, men mere det, at der er nogen, der muligvis beskattes af strømmen; arbejdstager, arbejdsgiver, hovedaktionær, selvstændig … Du har sikkert set de ”grønne” ladestandere rundt omkring i bybilledet, og du har måske også lagt mærke til, at der kommer flere og flere ladestandere på offentlige og private P-pladser.

Deloitte

Lavere afgift på elektricitet i en turbulent tid

Elafgiften har de seneste år været under en større forandring. Nu nedsættes elafgiften fra 90,3 øre til 76,3 øre pr. kWh. Lempelsen får betydning for virksomheder uden fuldt fradrag for moms, liberale erhverv og private husholdninger. Virksomheder med fuldt momsfradrag berøres ikke.

Deloitte

Renter på korrektion af moms

Skatteforvaltningen har hidtil ikke haft hjemmel til at kræve renter ved for sen angivelse af moms eller på momskorrektioner. En særskilt hjemmel er vedtaget, og den har i visse situationer virkning fra 15. juni 2022 og for andre situationer forventeligt først fra 1. januar 2023.

Kammeradvokaten

Højesteretsdom om inddrivelse af danske skattekrav på Færøerne

Højesteret gav de færøske skattemyndigheder (TAKS) medhold i, at der er hjemmel til at inddrive danske skattekrav på Færøerne.

PwC

En høj og ensartet CO2-afgift er en realitet fra 2025

En bred politisk aftale afklarer Danmarks fremtidige energibeskatning. CO2-afgiften indfases fra 2025, mens de nuværende energiafgifter tilsvarende vil blive...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Supplement til SKM2021.678.SKTST om genoptagelse - ændring af praksis for fradragsret for moms af leasingydelser på demonstrations- og udlejningspersonbiler anvendt til ærindekørsel - styresignal

SKM2022.327.SKTST

Dette styresignal udvider adgangen til ekstraordinær genoptagelse, jf. afsnit 6.3 Ekstraordinær genoptagelse i SKM2021.678.SKTST til også at omfatte de tilfælde, hvor en autoforhandler ikke har taget fradrag for moms af leasingydelser på demonstrations- og udlejningspersonbiler, som kun har været anvendt til den registreringspligtige virksomheds formål, og betingelserne for begrænset fradrag, jf. momslovens § 42, stk. 4 og 5, ikke var opfyldt.

 

Bindende svar: Momsfradrag salg af kapitalandele

SKM2022.321.SR

Spørger er en virksomhed, som udbyder investeringer i ejendomsprojekter via salg af kapitalandele i de selskaber, som ejer de respektive ejendomsprojekter. Spørger påtænker at afholde omkostninger til grafisk opsætning af prospekt og teaser til projektet, omkostninger til konsulentydelser og omkostninger til print af prospekt i forbindelse med salget af kapitalandelene i et af ejendomsselskaberne.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger har ret til momsfradrag af omkostningerne, idet disse har direkte og umiddelbar tilknytning til det momsfritagne salg af kapitalandele.

 

Dom: Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4 - dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4 - opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for virksomhed med blandede aktiviteter

SKM2022.328.BR

Sagen angik opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlaget for bl.a. et bankselskab og et leasingselskab, som var fællesregistrerede for moms og lønsumsafgift. Fællesregistreringen havde både lønsumsafgiftspligtige aktiviteter (hovedsageligt leasing) og andre aktiviteter, der ikke var lønsumsafgiftspligtige (almindelig bankvirksomhed). Derfor skulle der ved opgørelsen af lønsumsafgiftsgrundlaget ske en fordeling af fællesregistreringens lønsum på de lønsumsafgiftspligtige henholdsvis de andre aktiviteter efter reglerne i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 4, og den dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4, stk. 2 og 4, som var gældende forud for den 1. marts 2013.

Fællesregistreringen havde foretaget denne fordeling på grundlag af en særligt opgjort omsætningsfordeling for hele fællesregistreringen under ét. SKAT fandt, at fællesregistreringens fordeling gav et misvisende billede af de ansattes faktiske tidsforbrug på fællesregistreringens lønsumsafgiftspligtige henholdsvis andre aktiviteter. SKAT tilsidesatte derfor fordelingen og erstattede det med en fordeling, som var baseret på SKATs skøn over de ansattes tidsforbrug.

Byretten (3 dommere) fandt efter en samlet vurdering, at fællesregistreringens fordeling af lønsummen ikke gav et retvisende skøn over det faktisk anvendte tidsforbrug. Byretten lagde herved bl.a. vægt på, at den andel af de bankansattes arbejde, som vedrørte fremskaffelse af kapital til leasingaktiviteterne ved indlån fra bankkunder, ikke kan henføres til de momspligtige leasingaktiviteter.

Endvidere fandt byretten, at SKATs skøn var baseret på relevante og saglige kriterier, som var egnede til at belyse det faktisk anvendte tidsforbrug, og at skønnet var mere retvisende end bankens skøn.

Retten fandt på den baggrund, at det var med rette, at SKAT havde tilsidesat bankens skøn og sat et andet skøn i stedet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0064686
Diverse fradrag
Klagen vedrører nedsat eller nægtet fradrag for diverse udgifter. Landsskatteretten godkender fradrag i vidt omfang.
Afsagt: 05-05-2022

Journalnr: 22/0027140
Genoptagelse af rettens afgørelse
Virksomhedens repræsentant har den 1. april 2022 bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens tidligere afgørelsehvori Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar idet ydelserne ikke blev anset for omfattet af momsfritagelsen vedrørende kunstnerisk virksomhed, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 7. Sagen blev afgjort den 3. januar 2022. Landsskatteretten hjemviser den beløbsmæssige opgørelse til Skattestyrelsen.
Afsagt: 01-06-2022

Journalnr: 21/0006875
Moms af gavekort
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar idet SKAT har anset betalinger fra ikke indløste gavekort til flere formål for at være momspligtige, jf. momslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-05-2022

Journalnr: 15/2406921
Opgørelse af købsmoms
Klagen vedrører opgørelse af ikke bogført købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-05-2022

Journalnr: 18/0006665
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 18-05-2022

Journalnr: 21/0015491
Småanskaffelser
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms på småanskaffelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-05-2022

Journalnr: 20/0049512
Tinglysning af hæftelser
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tinglysningsafgift for tinglysning af 18 påtegninger til 18 hæftelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-05-2022

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 27-06-2022 - 26-07-2022

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 30-06-2022 dom i C-146/21 DGRFP Bucuresti
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - gennemførelsesafgørelse 2010/583/EU og 2013/676/EU om bemyndigelse af Rumænien til at fravige nævnte direktivs artikel 193 - ordning for omvendt betalingspligt - leverancer af træprodukter - national lovgivning, der fastsætter en betingelse om momsregistrering for anvendelsen af nævnte mekanisme - princip om afgiftsneutralitet

Tidligere dokument: C-146/21 DGRFP Bucuresti - Dom

Den 30-06-2022 dom i C-56/21 ARVI ir ko
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 137 - ordning om valgfri momsregistrering - betingelser - national lovgivning, hvorefter en afgiftspligtig persons ret til at vælge at pålægge moms af salget af en fast ejendom er betinget af, at denne ejendom overdrages til en afgiftspligtig person, der er momsregistreret - forpligtelse til regulering af momsfradrag i tilfælde af manglende overholdelse af denne betingelse - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet

Tidligere dokument: C-56/21 ARVI ir ko - Dom
Tidligere dokument: C-56/21 ARVI ir ko - Indstilling

Den 07-07-2022 indstilling i C-166/21 Kommissionen mod Pologne (Exonération de l’accise sur l’alcool utilisé pour la fabrication de médicaments)
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - punktafgifter for alkohol og alkoholholdige drikkevarer - direktiv 92/83/EØF - fritagelse for harmoniseret punktafgift - artikel 27, stk. 1, litra d) - alkohol, der anvendes til fremstilling af lægemidler - artikel 27, stk. 6 - betingelse om omsætning af varer under en afgiftssuspensionsordning - proportionalitet - bevisbyrde

Tidligere dokument: C-166/21 Kommissionen mod Pologne (Exonération de l’accise sur l’alcool utilisé pour la fabrication de médicaments) - Indstilling

Den 07-07-2022 dom i C-194/21 Staatssecretaris van Financiën (Forclusion du droit à déduction)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 184 og 185 - regulering af fradrag - afgiftspligtig person, som ikke har udøvet sin fradragsret inden udløbet af en forældelsesfrist - ingen mulighed for at foretage dette fradrag i forbindelse med reguleringen

Tidligere dokument: C-194/21 Staatssecretaris van Financiën (Forclusion du droit à déduction) - Dom

Den 07-07-2022 dom i C-696/20 Dyrektor Izby Skarbowej w W. (Qualification erronée d’opérations en chaîne)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 41 - erhvervelse af varer inden for Fællesskabet - sted - flere på hinanden følgende transaktionskæder - fejlagtig kvalificering af en del af transaktionerne - proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet

Tidligere dokument: C-696/20 Dyrektor Izby Skarbowej w W. (Qualification erronée d’opérations en chaîne) - Indstilling
Tidligere dokument: C-696/20 Dyrektor Izby Skarbowej w W. (Qualification erronée d’opérations en chaîne) - Dom

 

Indstillinger
C-56/21 ARVI ir ko

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 137 - muligheden for at vælge at betale afgift for afgiftsfrie transaktioner - betingelser for valgmuligheden - medlemsstaternes skøn - formens betydning - følgerne af en overtrædelse af formkrav

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 137 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem giver en medlemsstat mulighed for at gøre gyldigheden af en leverandørs valg af at betale afgift for en afgiftsfri transaktion som omhandlet i denne bestemmelse afhængig af den betingelse, at modtageren af ydelsen er en registreret afgiftspligtig person. Overholdelsen af denne »formelle« betingelse er ikke i strid med neutralitetsprincippet og er heller ikke uforholdsmæssig.

2) Retsvirkningen af den manglende overholdelse af denne »formalitet« i form af en regulering af fradraget af indgående afgift hos leverandøren er en følge af den i momsdirektivet fastsatte afgiftsfritagelse af salget. Dette ændres ikke af de kendsgerninger, at modtageren af ydelsen for det første blev registreret en måned senere, at den pågældende for det andet anvendte genstanden til afgiftspligtige transaktioner, og at der for det tredje ikke er tale om svig.


Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

ændringer til toldkonventionen om international godstransport på grundlag af tir-carneter (tir-konventionen, 1975)

rådets forordning (eu) 2022/972 af 17. juni 2022 om ændring af forordning (eu) 2021/2283 om åbning og forvaltning af autonome eu-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/977 af 22. juni 2022 om accept af to anmodninger om behandling som ny eksporterende producent i forbindelse med de endelige antidumpingforanstaltninger, der blev indført på importen af garn med høj styrke af polyestere med oprindelse i folkerepublikken kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036 og om ændring af kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2017/325

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/980 af 23. juni 2022 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) nr. 75/2013 for så vidt angår tillægsimporttolden inden for sukkersektoren

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/981 af 23. juni 2022 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) 2021/546 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af ekstruderet aluminium med oprindelse i folkerepublikken kina

rådets afgørelse (eu) 2022/983 af 17. juni 2022 om den holdning, der skal indtages på den europæiske unions vegne i rådet for verdenstoldorganisationen for så vidt angår godkendelsen af udkast til ændringer af forretningsordenen for udvalget for det harmoniserede system

 

Lovtidende

Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag), LOV nr 906 af 21/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.), LOV nr 904 af 21/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen, BEK nr 982 af 23/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivningsloven (Ændring af fradragsretten for private lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.)
Oprettelsesdato: 20-06-2022
Høringsfrist: 19-08-2022

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 252

Publikation fra Skattestyrelsen: Kontrol af tobaksvarer er blevet mere effektiv

Bilag 253

Anonym henvendelse om lovforslag nr. L 196 modtaget via Louise Schack Elholm

Bilag 254

Orientering om aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlig, fra skatteministeren

Bilag 255

Svarbrev fra statsministeren til Folketingets formand om sene fremsættelser af lovforslag i folketingsåret

Spørgsmål og svar

Spm. 578

En egenproducent af el er en elforbruger, som producerer elektricitet eller varme og elektricitet med henblik på helt eller delvist at dække eget energiforbrug. Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning forslaget til revision af energibeskatningsdirektivet har for de danske energi- og miljøafgifter på energi anvendt til eller produceret af egenproducenter af el. Herunder om de nuværende danske afgiftsregler er i overensstemmelse med forslaget, eller om de derimod må ændres, såfremt forslaget til revision af energibeskatningsdirektivet vedtages.  Svar  

Spm. 579

Vil ministeren redegøre for de forslag, der foreligger, om at øge EU’s egenindtægter, herunder bl.a. med indtægter fra CO2-kvotesalget, og desuden oplyse ministerens holdning til forslagene?  Svar  

Spm. 582

Vil ministeren redegøre principielt for, hvordan økonomisk støtte til et område (f.eks. dansk produceret tv-indhold) kan siges ikke at være finansieret af en skat, når finansieringen kommer fra en økonomisk belastning af et erhverv og dets forbrugere?  Svar  

Spm. 583

Mener ministeren, at en omfordeling ved opkrævning af et ”bidrag” og en samtidig uddeling af de opkrævede midler principielt adskiller sig fra sammenhængen mellem skatter og afgifter og tilbageførsel til borgere og virksomheder? Og gælder dette generelt, eller kun på kulturområdet?  Svar  

Spm. 586

Vil ministeren oplyse, hvilke undersøgelser og konklusioner, der ligger forud for denne drastiske ændring afvæddemålsmarkedet, og redegøre for den bagvedliggende bevæggrund?  Svar  

Spm. 587

Vil ministeren oplyse, om salg af væddemål på virtuelle sportsspil vil være omfattet af krav om spilkort, hvis det forbliver kategoriseret som væddemål?  Svar  

Spm. 588

I dag er væddemål på de elektroniske simulerede sportsspil omfattet af væddemålskapitlet i lov om spil. Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at, hvis væddemålsterminalen i stedet for klassificeres som en spilleautomat, vil det betyde, at der maksimalt kan placeres væddemål på kr. 1 pr. spil?  Svar  

Spm. 589

’Væddemål på virtuelle sportsbegivenheder’ afvikles hvert 4. minut - derfor vil aftalen betyde, at en spiller maksimalt kan vædde for kr. 15 i timen. På ’spilleautomater’ afviklesspillet hvert 2. sekund. Endelig kan ’Danske Spil sælge virtuelle væddemål’ for kr. 200. Vil ministeren redegøre for, hvordan dette tænkes løst?  Svar  

Spm. 590

Vil ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at der ikke foreslås en ændring af indsatser og maksimumgevinst for Danske Spil?  Svar  

Spm. 591

Spilbranchen udtaler, at væddemål på hhv. simulerede og rigtige sportsbegivenheder henvender sig til samme typer af kunder. De akkrediterede testvirksomheder og Spillemyndigheden kræver, at virtuelle spil skal simulere/ligne sportsbegivenheder og ikkemå ligne lotteri. Vil ministeren oplyse, hvad den politiske motivation er for at gå imod markedet og specialister på området?  Svar  

Spm. 592

Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at forslaget vil betyde, at afgiften for væddemål på virtuelle sportsspil stiger fra 28 % til 41 %, og at afgifterne dermed siden 2021 samlet er steget fra 20 % til 41 %?  Svar  

Spm. 593

Vil ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at der ikke foreslås en tilsvarende stigning i afgifter for Danske Spils indtægter på væddemål på virtuelle sportsspil?  Svar  

Spm. 594

Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at der med de nye regler kun kan sælges væddemål på virtuelle sportsspil i spillehaller for spilleautomater, men at dette ikke gælder de øvrige væddemål?  Svar  

Spm. 595

Vil ministeren oplyse, om der er foretaget vurdering af konsekvenserne for markedet, inden aftalen blev præsenteret for partierne?  Svar  

Spm. 596

Vil ministeren oplyse, hvor mange virksomheder, der har betalt for en licens, som giver adgang til salg af væddemål på virtuelle sportsbegivenheder, og kan disse have en berettiget forventning i licensperioden?  Svar  

Spm. 597

Kan ministeren oplyse, hvor stort markedet er for væddemål på virtuelle spil?  Svar  

Spm. 598

Vil ministeren oplyse, om det er tanken, at virtuelle spil skal kunne tilbydes online under en spillicens?  Svar  

Spm. 602

Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt reparationsgrænsen for elbiler, der er indregistreret efter den 1. januar 2016, ændres til henholdsvis 80, 85, 90, 95 og 100 pct.  Svar  

Spm. 603

Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt reparationsgrænsen for elbiler og plug-in-hybridbiler, der er indregistreret efter den 1. januar 2016, ændres til henholdsvis 80, 85, 90, 95 og 100 pct.  Svar  

Spm. 604

Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt bundgrænsen for afgiftsfritagne reparationer hæves med 5.000 kr.  Svar  

Spm. 605

Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt bundgrænsen for afgiftsfritagne reparationer indekseres, så den fremover følger den generelle prisudvikling.  Svar  

Spm. 606

Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt der indføres en differentieret reparationsgrænse, hvor biler med den bedste euronorm tildeles en 10 pct. højere reparationsgrænse, mens biler med den næstbedste euronorm tildeles en 5 pct. højere reparationsgrænse.  Svar  

Spm. 607

Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt der indføres en differentieret reparationsgrænse, hvor biler med den bedste euronorm tildeles en 20 pct. højere reparationsgrænse, biler med den næstbedste euronorm tildeles en 15 pct. højere reparationsgrænse, biler med den tredjebedste euronorm tildeles en 10 pct. højere reparationsgrænse, og biler med den fjerdebedste euronorm tildeles en 5 pct. højere reparationsgrænse.  Svar  

Spm. 608

Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt registreringsafgiftslovens § 7 ændres, så prisen for reparationer kan opgøres med brugte reservedele.  Svar  

Spm. 612

Med aftalen fra december 2021 om fangst, transport, lagring (CSS) og anvendelse af CO2 i Danmark ønsker man at fremme indfangelse og lagring af CO2. Der er afsat 16 mia. kr. til at udvikle markedet i tillæg til de 3 mia., som regeringen lægger op til med udspillet til grøn skattereform. Hvordan forestiller regeringen sig, at midlerne afsat til at fremme og udvikle markedet for CCS skal fordeles mellem de enheder, som kunne drage nytte af investeringer i CCS?  Svar  

Spm. 614

Vil ministeren oplyse, hvad de økonomiske konsekvenser er i Danmark i form af øget grænsehandel og deraf mindre dansk moms- og afgiftsprovenu af den tyske beslutning om en midlertidig tysk sænkelse af afgiften for både benzin og diesel?  Svar  

Spm. 615

I forlængelse af ministerens besvarelse af SAU alm. del – spørgsmål 478 bedes ministeren uddybe, hvor det konkret fremgår i EU’s momssystemdirektiv, at det vil være i strid med direktivet at undtage eksempelvis skins, som er en elektronisk leveret ydelse? Ministeren bedes ligeledes besvare, om der er faldet domme, som understøtter, at det vil være i strid med direktivet at undtage elektronisk leverede ydelser?  Svar  

Spm. 625

Er ministeren enig i, at alternative, grønne brændstoffer endnu ikke er til rådighed for fiskeriet, hvorfor den såkaldte adfærdseffekt ifm. CO2-afgiften i forhold til dansk fiskeri vil være, at fiskerne enten bliver tvunget i land eller til at hente deres brændstof i andre lande?  Svar  

Spm. 626

Er ministeren enig i, at grønt brændstof som alternativt drivmiddel i fiskeriet ikke er til rådighed i de mængder, der er brug for til at forsyne den danske fiskeflåde?  Svar  

Spm. 629

Hvornår vurderer ministeren, at det vil være muligt for hele dansk fiskeris flåde at anvende alternative brændstoffer som eksempelvis ethanol fremstillet gennem power-to-x-teknologi?  Svar  

Spm. 636

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14. juni 2022 om skattesager på Ecofin-rådsmøde den 17. juni 2022, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Q.  Svar  

Spm. 641

Ministeren bedes kommentere den anonyme henvendelse modtaget via Louise Schack Elholm (V) om spørgsmål om det nu vedtagne lovforslag L 196, som rejses i henvendelsen, jf. SAU alm. del - bilag 253.  Svar  

Spm. 645

Vil ministeren be- eller afkræfte, at der angiveligt er blevet fjernet en containerscanner i Aarhus Havn, og vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvorfor den pågældende containerscanner er blevet fjernet, og hvordan den vigtige kontrol på havnen kan foregå uden scanneren?  Svar  

Spm. 649

Hvor mange indberetninger har Motorstyrelsen modtaget gennem deres whistleblowerordning, siden den blev indført, og hvor mange indberetninger er der blevet fulgt op på?  Svar  

Spm. 650

Der har de seneste måneder været omtaler af en række leasingselskaber, som bevidst eller ubevidst omgår lovgivningen og dermed unddrager statskassen for indtægter fra forholdsmæssig registreringsafgift. Hvor stort et beløb mener ministeren, at statskassen går glip af, og hvad agter ministeren at gøre ved dette potentielt manglende provenu til den danske statskasse?  Svar  

Spm. 651

Der har i de seneste måneder i dagspressen været historier om luksusbiler, som kører rundt på danske veje uden at betale registreringsafgift. Vil ministeren oplyse, hvordan det kan lade sig gøre?  Svar  

Spm. 652

Vil ministeren overveje at indføre en model i lighed med den model, der allerede findes ved eksport af biler, så ingen biler kan køre rundt på de danske veje uden at betale afgift?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1063

Om at det er momspligtigt, hvis man køber en digital vare der stiger i værdi.

Spm. S 1064

Om forskellen på momspligt f.s.v.a. digitale brugte varer kontra fysiske brugte varer.

Spm. S 1065

Om at ligestille digitale brugte varer med fysiske brugte varer m.h.t. momspligt.