MomsMail 2023, uge 14

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Lavere godtgørelse af energiafgiften på brændsler fra 1. april 2023
EMCS-systemets udvidelse har affødt uforudsete konsekvenser. Har I styr på jeres afgiftsregistreringer?
Moms - fast ejendom, salg af parkeringsareal

Afgørelser
Moms - reparation - sammensat ydelse - overførsel
Beregning af eksportloft for køretøj
Uber-kørsel - Moms af modtagne formidlingsydelser med omvendt betalingspligt - Lønsumsafgift af personbefordringsydelser

Nyt på inddrivelsesområdet

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Lavere godtgørelse af energiafgiften på brændsler fra 1. april 2023

Ny lov mindsker størrelsen på godtgørelsen af energiafgiften på brændsler. Som et led i indfasningen af den grønne skattereform, er der netop vedtaget et lovforslag, der medfører, at størrelsen på godtgørelsen af energiafgiften på  fossile brændstoffer begrænses. Formålet er at mindske virksomhedernes brug af brændslerne. Nogle af ændringerne  træder i kraft  den 1. april 2023, resten træder i kraft i 2025.

PwC

EMCS-systemets udvidelse har affødt uforudsete konsekvenser. Har I styr på jeres afgiftsregistreringer?

Den 13. februar 2023 blev EMCS-systemet udvidet. Ændringen i EMCS-systemet har nu affødt uforudsete konsekvenser for virksomheder, som allerede er registreret...

PwC

Moms - fast ejendom, salg af parkeringsareal

Landsskatteretten fastslår i en afgørelse, at et asfalteret parkeringsareal skal anses som en grundfast konstruktion og derfor ikke udgør en momspligtig...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Moms - reparation - sammensat ydelse - overførsel

SKM2023.159.LSR

Et selskab, der drev virksomhed med service og reparation af flydele, bad Skatterådet om bindende svar på, om 1) det kunne bekræftes, at overflytning af brugte flydele fra Danmark til Tyskland med henblik på gennemførelse af reparation i Tyskland, ikke skulle anses som en momspligtig overførsel af varer til eget brug, jf. momslovens § 10, og om 2) det kunne bekræftes, at transport af en brugt, men repareret flydel, fra Tyskland til f.eks. Spanien med henblik på installering eller montering i et fly i Spanien, ikke udgjorde en momspligtig overførsel af varer til eget brug fra Danmark til Spanien, jf. momslovens § 10. Skatterådet besvarede spørgsmålene med "Ja, se dog indstilling og begrundelse". Selskabet klagede over de bindende svar til Landsskatteretten.

Under retsmødet i Landsskatteretten anførte selskabets repræsentant, at overflytningen af de omhandlede flydele ikke udgjorde en momspligtig overførsel af varer i medfør af momslovens § 10, stk. 1, idet flydelene ikke tilhørte selskabet, men var flyselskabernes ejendom. Skattestyrelsen anførte under retsmødet, at det var en forudsætning i Skatterådets svar, at flydelene var ejet af selskabet, indtil flydelene blev indsat i de pågældende fly.

Henset til denne forkerte forudsætning for Skatterådets bindende svar hjemviste Landsskatteretten besvarelsen af spørgsmålene til fornyet behandling hos Skatterådet.

 

Afgørelse: Beregning af eksportloft for køretøj

SKM2023.155.LSR

Sagen angik opgørelsen af eksportloftet i henhold til registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 5, i forbindelse med godtgørelse af registreringsafgift ved eksport af et køretøj. Landsskatteretten fandt, at tidligere indbetalt forholdsmæssig registreringsafgift, jf. § 3 b, ikke skulle indgå i eksportloftet, idet den indbetalte forholdsmæssige registreringsafgift ikke var indbetalt som følge af en afgiftsberigtigelse af køretøjet som brugt, jf. §§ 4-5 e, 29 eller 29 a.

 

Afgørelse: Uber-kørsel - Moms af modtagne formidlingsydelser med omvendt betalingspligt - Lønsumsafgift af personbefordringsydelser

SKM2023.153.LSR

Klagen skyldtes, at SKAT havde pålagt klageren at betale 8.442 kr. i moms af modtagne formidlingsydelser med omvendt betalingspligt og 3.547 kr. i lønsumsafgift af personbefordringsydelser. Klageren havde i 2015 erhvervet indtægter med i alt 168.848 kr. gennem befordring af passagerer i klagerens eget køretøj. Landsskatteretten fandt, at klageren i den omhandlede periode drev selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1. Der var herved henset til, at klagerens indtægter ved befordring af passagerer i klagerens eget køretøj gennem et hollandsk selskabs tjeneste efter rettens opfattelse skete med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter. Der var videre henset til, at klageren ved udførelse af transportydelserne var eneansvarlig for og selv afholdt udgifter hertil, herunder eventuelle erstatningsansvar. Klagerens henvisning til en skatterådsafgørelse den 25. januar 2022 for et Wolt-bud kunne ikke føre til et andet resultat. Et hollandsk selskab stillede i den omhandlede periode tjenesten til rådighed for klageren. Selskabet leverede dermed en formidlingsydelse til klageren, idet tjenesten formidlede en kontakt mellem klageren og passagererne. Landsskatteretten fandt, at formidlingsydelserne havde leveringssted i Danmark, jf. momslovens § 16, stk. 1, idet klagerens befordring af passagerer foregik i Danmark. Som følge heraf fandt Landsskatteretten, at klageren skulle afregne moms af selskabets leveringer af formidlingsydelser til klageren efter reglerne om omvendt betalingspligt i momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, idet selskabet ikke havde et fast forretningssted i Danmark. Landsskatteretten bemærkede, at klagerens kørsel var en personbefordringsydelse, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 15. Det betød, at der ikke skulle opkræves og betales dansk moms af klagerens transport af passagerer via tjenesten, ligesom der ikke kunne opnås fradrag for momsbelagte udgifter, som var afholdt for at kunne levere transporten. Klagerens resultat af virksomhed før lønsumsafgift udgjorde 86.112 kr., hvorfor indehaveren var lønsumsafgiftspligtig, jf. lønsumsafgiftslovens § 2, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede således SKATs afgørelse.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2023.152.LSR

Henstand og tilbagebetaling

Sagen angik, om Skattestyrelsen med rette havde givet afslag på tilbagebetaling af et indbetalt beløb vedrørende restskat for indkomståret 2007, som klageren efter skatteforvaltningslovens § 51 efterfølgende blev meddelt henstand med. Landsskatteretten fandt, at klageren var berettiget til henstand med betalingen af restskat for indkomståret 2007 fra den 8. august 2019, idet Skatteankestyrelsen efter påklage af Skattestyrelsens afgørelse om afslag på henstand af 8. august 2019 ved afgørelse af 3. juli 2020 ændrede Skattestyrelsens afgørelse, og da Skatteankestyrelsens afgørelse trådte i stedet for Skattestyrelsens afgørelse. Under henvisning til Landsskatterettens afgørelse af 17. juni 2013, offentliggjort som SKM2013.593.LSR, fandt Landsskatteretten, at retten til at få et beløb tilbagebetalt ikke blev mistet, hvis man efterfølgende fik meddelt henstand, og det måtte antages, at der ikke var sket en sådan frivillig indfrielse af kravene. I den konkrete sag havde klageren indfriet en del af gælden vedrørende restskatten for indkomståret 2007. Da indfrielsen af gælden imidlertid skete for at undgå, at der blev foretaget udlæg i klagerens aktiver, fandt Landsskatteretten, at der ikke var sket en sådan frivillig indfrielse af kravene, at klageren ikke var berettiget til at få tilbagebetalt beløbet. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0033459
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse og nedsættelse af momstilsvaret, idet Skattestyrelsen har fundet, at selskabets indbetaling af moms til både Sverige og Danmark for de samme ydelser, ikke fører til, at der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, og idet Skattestyrelsen har fundet, at selskabet ikke har ret til genoptagelse efter EU-retlige principper. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-03-2023

Journalnr: 22/0074061
Erhvervsmæssig andel af naturgas
Klagen vedrører skønsmæssig opgørelse af momsfradrag for forbrug af naturgas. Landsskatteretten forhøjer det godkendte fradrag i overvejende grad.
Afsagt: 14-03-2023

Journalnr: 17/0989383
Staldbygninger - delvist momsfradrag
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar, idet SKAT som følge af virksomhedens momsfrie og momspligtige aktiviteter har anset udgifter til to staldbygninger som omfattet af reglerne om delvis momsfradrag og har beregnet pro rata-sats heraf. Ved beregning af pro rata-satsen har SKAT medtaget virksomhedens momspligtige og momsfrie omsætning. SKAT har opgjort pro rata-satsen til 47 %. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2023

Journalnr: 19/0074516
Kvartalsvis betaling af registreringsafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift, under henvisning til at betingelserne for kvartalsvis betaling af registreringsafgiften ikke er opfyldt, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 4, jf. § 3 a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-03-2023

Journalnr: 22/0036979
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer Gældsstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 15-03-2023

Journalnr: 22/0043156
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer Gældsstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 15-03-2023

Journalnr: 20/0091090
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer Gældsstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 16-03-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 10-04-2023 - 09-05-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 20-04-2023 dom i C-282/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, 15 og 24 - ladestandere for elektriske køretøjer - tilvejebringelse af udstyr til opladning af elektriske køretøjer, levering af den nødvendige elektricitet samt teknisk bistand og IT-tjenester - kvalificering som »levering af varer« eller »levering af ydelser«

Den 27-04-2023 dom i C-677/21 Fluvius Antwerpen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - begrebet »levering af varer mod vederlag« - artikel 9, stk. 1 - økonomisk virksomhed - artikel 14, stk. 1, og artikel 14, stk. 2, litra a) - levering af varer - ulovligt forbrug af elektricitet - princippet om afgiftsneutralitet - fakturering af forbrugeren af en erstatningsydelse, der omfatter prisen på den forbrugte elektricitet - en medlemsstats regionale lovgivning - afgiftspligtig person - sui generis-enhed, der varetager opgaver for kommuner - begrebet »offentligretligt organ« - direktiv 2006/112/EF - artikel 13, stk. 1, tredje afsnit, og bilag I - principiel afgiftspålæggelse af distribution af elektricitet - begrebet »virksomhed af ubetydelig karakter«

Tidligere dokument: C-677/21 Fluvius Antwerpen - Indstilling

Den 27-04-2023 dom i C-107/22 X og Inspecteur van de Belastingdienst Douane
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - fortolkning - almindelige bestemmelser - almindelig bestemmelse 2 a) - vare, der foreligger i adskilt eller ikke samlet stand - dele, som efter samlingen heraf er beregnet til at udgøre satellitmodtagelsesapparater - tarifering som komplet modtagelsesapparat

Den 04-05-2023 dom i C-97/21 MV - 98
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - manglende udstedelse af et afgiftsmæssigt kassebilag - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 50 - princippet ne bis in idem - kumulation af administrative sanktioner af strafferetlig karakter for det samme forhold - artikel 49, stk. 3 - straffes forholdsmæssighed - artikel 47 - adgang til effektive retsmidler - rækkevidden af domstolsprøvelsen af den foreløbige fuldbyrdelse af en sanktion

Den 04-05-2023 dom i C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 2, første afsnit, litra c) - undtagelser til fritagelsen fastsat i artikel 135, stk. 1, litra l) - leje af udstyr og maskiner, der installeres på brugsstedet, i forbindelse med forpagtning af en landejendom

Tidligere dokument: C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure) - Indstilling

Den 04-05-2023 dom i C-127/22 Balgarska telekomunikatsionna kompania
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 185 - regulering af fradrag for indgående moms - varer, der er blevet frasorteret - efterfølgende salg som affald - ødelæggelse eller bortskaffelse, som er behørigt påvist eller godtgjort

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 8088 2023 INIT - NOTE. OPINION of the European Economic and Social Committee - Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation [COM(2022) 707 final – 2022/0413 (CNS)]

ST 8041 2023 INIT - COVER NOTE. Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation [15829/22 + COR 1 - COM (2022) 707 final] - Reasoned opinion on the application of the Principles of Subsidiarity and Proportionality

CM 2364 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Law Enforcement Working Party (Customs)

CM 2265 2023 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (High Level)

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/724 af 31. marts 2023 om accept af en anmodning om behandling som ny eksporterende producent i forbindelse med de endelige antidumpingforanstaltninger, der blev indført på importen af bordservice og køkkenartikler af keramisk materiale med oprindelse i folkerepublikken kina, og om ændring af gennemførelsesforordning (eu) 2019/1198

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/737 af 4. april 2023 om genindførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse dæk, nye eller regummierede, af gummi, af den art, der anvendes til busser og lastbiler, med belastningsevne over 121, med oprindelse i folkerepublikken kina som følge af rettens dom i forenede sager t-30/19 og t-72/19

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/738 af 4. april 2023 om genindførelse af en endelig udligningstold på importen af visse dæk, nye eller regummierede, af gummi, af den art, der anvendes til busser og lastbiler, med belastningsevne over 121, med oprindelse i folkerepublikken kina som følge af rettens dom i forenede sager t-30/19 og t-72/19

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 145

Hvordan mener ministeren, det fremmer den grønne omstilling, at en lastbil på 100 pct. biobrændstoffer skal betale samme kilometertakst som en lastbil med fossil diesel?  Svar  

Spm. 195

Er ministeren bekendt med, at EU-Kommissionen har henvendt sig til Danmark om den stand still-baserede momsfritagelse af kunstnerisk virksomhed, som har været en realitet i Danmark i mere end 40 år – siden EU’s momsdirektiv blev implementeret?  Svar  

Spm. 196

Er ministeren bekendt med, at EU-Kommissionen på baggrund af EU-Domstolens dom af 21. januar 2021 i sag C-501/19 UCMR – ADA har taget initiativ til at påse, om Danmark overholder EU-momsdirektivet, som første led i en mulig traktatbrudsprocedure?  Svar  

Spm. 197

Anerkender ministeren, at øgede momsafgifter på kunstnerisk virksomhed kan øge danskernes incitament til at opsige danske tv-pakkeabonnementer, som har et stort udbud af dansk produceret indhold, og i stedet købe abonnement hos en udenlandsk streamingtjeneste med begrænset – eller intet – dansk produceret indhold? Hvis ministeren anerkender dette, hvad mener ministeren så om, at et fald i efterspørgslen på dansk produceret indhold kan ramme alle de aktører, der producerer dansk indhold, og derigennem rettighedsøkonomien og kulturlivet i Danmark?  Svar  

Spm. 198

Hvad vil ministeren sige til de mange danskere, som frygter, at udbuddet af dansk produceret film, tv og musik vil falde som følge af momsændringen?  Svar  

Spm. 199

Hvordan harmonerer en øget afgift på flere hundrede millioner kroner årligt til den danske film og tv-branche med regeringens politik om, at kunsten og kulturens stilling i samfundet skal løftes?  Svar  

Spm. 200

Vil ministeren redegøre for sagen, hvor mere end 100 mio. kr. fra to danske momssvindelkomplekser i perioden fra 2020 til 2022 skønnes at være brugt til at betale regninger for vareeksport til virksomheder i Iran, Irak, Libanon og Syrien? Vil ministeren samtidig redegøre for regeringens planer om inddrivelse af det svindlede beløb, herunder hvor mange penge regeringen forventer at kunne inddrive? Vil ministeren endelig redegøre for, hvordan regeringen i fremtiden vil forhindre, at lignende sager vil gentage sig? Der henvises til artiklen »Mere end 100 mio. kr. fra to momssvindelkomplekser brugt til at betale regninger for varer til Mellemøsten«, Finans, den 30. marts 2023. (https://finans.dk/erhverv/ECE15415731/mere-end-100-mio-kr-fra-to-momssvindelkomplekser-brugt-til-at-betale-regninger-for-varer-til-mellemoesten/)  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. US 20

Om kilometerafgiften.