MomsMail 2023, uge 13

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Hæftelse for leverandørers ikke-betalte punktafgifter
Håndtering af elafgift ved opladning af elbiler
Ændring af afgift på bekæmpelsesmidler
Kan du sige nej til momsfrihed?

Domme
Tilbagebetaling af gasafgift - elpatronordningen - efterfølgende ændring af aftale
Skønsmæssig ansættelse af skattepligtig indkomst og momstilsvar

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
2 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Hæftelse for leverandørers ikke-betalte punktafgifter

Virksomheder, der får tilbudt varer til en rigtig god pris fra en leverandør, som de måske ikke tidligere har handlet med, skal fremover foretage grundige undersøgelser af leverandøren, hvis de vil eliminere en hæftelsesrisiko

Beierholm

Håndtering af elafgift ved opladning af elbiler

Virksomheder kan være berettiget til at opnå godtgørelse af afgiften på den elektricitet, der forbruges i ladestandere

Beierholm

Ændring af afgift på bekæmpelsesmidler

Folketinget har netop vedtaget en ændring af sammensætningen af afgift på sprøjte- og bekæmpelsesmidler. Ændringen træder i kraft 1. april 2023. Lovændringen har til formål at give virksomhederne et økonomisk incitament til at vælge sprøjte- og bekæmpelsesmidler, der har en lavere indvirkning på miljøet og helbredet hos dyr og mennesker.

KPMG Acor Tax

Kan du sige nej til momsfrihed?

Skatteministeren har fremsat et nyt lovforslag (L 75)

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Tilbagebetaling af gasafgift - elpatronordningen - efterfølgende ændring af aftale

SKM2023.145.BR

Sagen angik, om et kraftvarmeværk kunne anses for at have drevet fire varmeproduktionsanlæg i perioden 1. september 2013 - 30. juni 2016 og dermed havde krav på tilbagebetaling af gasafgift i henhold til den såkaldte elpatronordning i gasafgiftslovens § 8, stk. 4 og 5.

Retten fandt (3 dommere), at kraftvarmeværket ikke kunne anses for at have drevet varmecentralerne i den relevante periode, da kraftvarmeværket både i henhold til de oprindelige aftaler og den faktiske fakturering havde leveret gas til varmecentralernes egen produktion og ikke varme til varmecentralerne. Det kunne ikke føre til en anden vurdering, at kraftvarmeværket i henhold til parternes aftale kunne beslutte og iværksætte, hvornår varmecentralerne producerede egen varme, idet den væsentligste omkostning til produktionen blev afholdt af varmeproduktionsanlæggene.

Det forhold, at kraftvarmeværket og de fire varmeproduktionsanlæg ved en aftale i september 2016 med tilbagevirkende kraft havde aftalt at ændre faktureringen for den relevante periode, sådan at kraftvarmeværket endeligt ville afholde udgiften til gas og afgifter og i stedet ville fakturere varmeproduktionsanlæggene for leveret varme, kunne ikke føre til et andet resultat.

Retten fandt, at det forhold, at kraftvarmeværket ikke havde betalt gasafgiften i perioden, medførte, at kraftvarmeværket heller ikke af den grund kunne få afgiften tilbagebetalt.

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse af skattepligtig indkomst og momstilsvar

SKM2023.144.BR

Skattestyrelsen havde tilsidesat sagsøgerens regnskabsgrundlag og foretaget en skønsmæssig ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst og momstilsvar. Sagen angik, om sagsøgeren havde godtgjort, at der var grundlag for at nedsætte den skattepligtige indkomst for indkomståret 2016 for tab som følge af tyveri af diesel samt grundlag for at nedsætte selskabets momstilsvar for andet halvår 2015.

Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at Skattestyrelsens skøn var udøvet på et forkert grundlag, og der var derfor ikke grundlag for at ændre skønnet. Retten lagde bl.a. vægt på, at sagsøgerens regnskabsmateriale var mangelfuldt.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Præcisering af praksis vedrørende afrunding af afgiftsbeløb efter tinglysningsafgiftslovens § 2 - udkast til styresignal
20-0965831

Skattestyrelsen præciserer praksis, for oprunding af ørebeløb efter tinglysningsafgiftsloven, da Den juridiske vejledning fejlagtigt har angivet, at der ikke skal ske oprunding af ørebeløb.

Høringssvar:

  • Frederik Dam Hansen
  • DI
  •  

    Høringssvar til udkast til styresignal:

    Udkast til styresignal - Praksisændring - Genoptagelse - Afgiftsfritagelse for alkohol mv. der anvendes til fremstilling af aromaer
    22-0847974

    Skattestyrelsen ændrer med baggrund i EU-Domstolens dom i sag C-668/20, Y GmbH, praksis i relation til afgiftsfritagelse for varer, der anvendes til at fremstille aromastoffer til fremstilling af levnedsmidler og ikkealkoholholdige drikkevarer med et alkoholindhold, der ikke overstiger 1,2 pct. vol.

    Høringssvar:

  • F`SR
  • DI
  •  

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 21/0080393
    Nægtede momsfradrag
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets købsmoms. Forhøjelsen er sket på baggrund af nægtelse af fradrag for fakturaer, idet Skattestyrelsen finder, at fakturaerne ikke dækker over reelle leverede ydelser. Landsskatteretten forhøjer det nægtede momsfradrag yderligere.
    Afsagt: 09-03-2023

    Journalnr: 20/0081647
    Selvstændig økonomisk virksomhed
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets moms af varekøb i udlandet og købsmoms til 0 kr., idet Skattestyrelsen ikke har anset selskabet for at drive selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, med salg af fyldepenne. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 14-03-2023

    Journalnr: 18/0000556
    Selvstændig økonomisk virksomhed
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar, idet SKAT ikke har anset virksomheden for at drive økonomisk virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-03-2023

    Journalnr: 19/0052548
    Eksportgodtgørelse
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har afvist selskabets anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse under henvisning til, at selskabet ikke har dokumenteret, at køretøjet er udført af landet, og at selskabet ikke anses for den retsmæssige ejer af køretøjet på udførselstidspunktet, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, og § 7 c. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 15-03-2023

    Journalnr: 19/0040111
    Eksportgodtgørelse
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har afvist at udbetale eksportgodtgørelse til selskabet for køretøjet Fiat Dublo under henvisning til, at selskabet ikke har dokumenteret, at køretøjet er udført her fra landet, jf. registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.
    Afsagt: 06-03-2023

    Journalnr: 21/0108470
    Registreringsafgift - mandskabsvogn
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift, idet Motorstyrelsen finder, at sagens køretøj har været anvendt til privat kørsel i strid med betingelserne for køretøjets afgiftsfritagelse som mandskabsvogn, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-03-2023

    Journalnr: 21/0043118
    Gældseftergivelse
    Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten ændrer Gældsstyrelsens afgørelse således, at klagerens gæld til det offentlige eftergives.
    Afsagt: 16-03-2023

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 03-04-2023 - 02-05-2023

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 20-04-2023 dom i C-282/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, 15 og 24 - ladestandere for elektriske køretøjer - tilvejebringelse af udstyr til opladning af elektriske køretøjer, levering af den nødvendige elektricitet samt teknisk bistand og IT-tjenester - kvalificering som »levering af varer« eller »levering af ydelser«

    Den 27-04-2023 dom i C-677/21 Fluvius Antwerpen
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - begrebet »levering af varer mod vederlag« - artikel 9, stk. 1 - økonomisk virksomhed - artikel 14, stk. 1, og artikel 14, stk. 2, litra a) - levering af varer - ulovligt forbrug af elektricitet - princippet om afgiftsneutralitet - fakturering af forbrugeren af en erstatningsydelse, der omfatter prisen på den forbrugte elektricitet - en medlemsstats regionale lovgivning - afgiftspligtig person - sui generis-enhed, der varetager opgaver for kommuner - begrebet »offentligretligt organ« - direktiv 2006/112/EF - artikel 13, stk. 1, tredje afsnit, og bilag I - principiel afgiftspålæggelse af distribution af elektricitet - begrebet »virksomhed af ubetydelig karakter«

    Tidligere dokument: C-677/21 Fluvius Antwerpen - Indstilling

    Den 27-04-2023 dom i C-107/22 X og Inspecteur van de Belastingdienst Douane
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - fortolkning - almindelige bestemmelser - almindelig bestemmelse 2 a) - vare, der foreligger i adskilt eller ikke samlet stand - dele, som efter samlingen heraf er beregnet til at udgøre satellitmodtagelsesapparater - tarifering som komplet modtagelsesapparat

     

    Indstillinger
    C-180/22 Mensing II

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 311 ff. - særordninger for kunstgenstande - fortjenstmargenordningen - afgiftspligtige videreforhandlere - levering af kunstgenstande foretaget af kunstneren eller dennes retssuccessorer - afgiftsgrundlaget - afgift, der er betalt for erhvervelser inden for Fællesskabet

    Generaladvokatens indstilling:

    Artikel 312 og 315 samt artikel 317, stk. 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

    skal fortolkes således, at

    den merværdiafgift, som en afgiftspligtig videreforhandler har betalt for erhvervelsen inden for Fællesskabet af en kunstgenstand, hvis efterfølgende levering af den pågældende afgiftspligtige videreforhandler er omfattet af fortjenstmargenordningen i henhold til artikel 316, stk. 1, litra b), i nævnte direktiv, medregnes i afgiftsgrundlaget for denne efterfølgende levering.


     

    Domme
    C-612/21 Gmina O.

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) og c) - levering af varer og levering af ydelser, som foretages mod vederlag - artikel 9, stk. 1 - begreberne »afgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« - kommune, som organiserer udviklingen af vedvarende energi på sit område til fordel for sine indbyggere, der ejer fast ejendom, og som har udtrykt ønske om at blive udstyret med systemer for vedvarende energi - indbyggernes andel, der udgør 25% af de støtteberettigede omkostninger uden at kunne overstige det maksimale beløb, som kommunen og den berørte ejer har aftalt - tilbagebetaling til kommunen gennem støtte fra den kompetente region på 75% af de støtteberettigede omkostninger - artikel 13, stk. 1 - fritagelse for afgiftspligt for kommunerne i forbindelse med virksomhed eller transaktioner, der udøves eller foretages i deres egenskab af offentlig myndighed

    Domstolens dom:

    Artikel 2, stk. 1, artikel 9, stk. 1, og artikel 13, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

    skal fortolkes således, at

    den omstændighed, at en kommune gennem en virksomhed leverer og installerer systemer for vedvarende energi til fordel for sine indbyggere, der er ejere af fast ejendom, og som har udtrykt ønske om at blive udstyret hermed, ikke udgør en merværdiafgiftspligtig levering af varer og tjenesteydelser, når formålet med sådan virksomhed ikke er at opnå indtægter af en vis varig karakter og fra disse indbyggeres side kun giver anledning til en betaling, der dækker højst en fjerdedel af de afholdte omkostninger, idet det resterende beløb finansieres med offentlige midler.

    C-616/21 Gmina L.

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af ydelser, som foretages mod vederlag - artikel 9, stk. 1 - begreberne »afgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« - kommune, som organiserer gratis fjernelse af asbest til fordel for sine indbyggere, der ejer fast ejendom, og som har udtrykt ønske herom - tilbagebetaling til kommunen gennem støtte fra den kompetente region på mellem 40% og 100% af omkostningerne - artikel 13, stk. 1 - fritagelse for afgiftspligt for kommunerne i forbindelse med virksomhed eller transaktioner, der udøves eller foretages i deres egenskab af offentlig myndighed

    Domstolens dom:

    Artikel 2, stk. 1, artikel 9, stk. 1, og artikel 13, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

    skal fortolkes således, at

    den omstændighed, at en kommune gennem en virksomhed foranstalter transaktioner i form af fjernelse af asbest og indsamling af asbestholdige produkter og asbestholdigt affald til fordel for sine indbyggere, der er ejere af fast ejendom, og som har udtrykt ønske herom, ikke udgør merværdiafgiftspligtig levering af tjenesteydelser, når formålet med sådan virksomhed ikke er at opnå indtægter af en vis varig karakter og ikke giver anledning til nogen betaling fra disse indbyggeres side, idet transaktionerne finansieres med offentlige midler.

     

    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    CM 2345 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

    ST 7815 2023 INIT - COVER NOTE. Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation [15829/22 + COR 1 + ADD 1 + ADD1 COR 1 - COM (2022) 707 final + Annexes - 2022/0413 (CNS), SEC (2022) 438 final, SWD (2022) 400 final, SWD (2022) 401 final, SWD (2022) 402 final] - Opinion on the application of the Principles of Subsidiarity and Proportionality

    ST 7970 2023 INIT - COVER NOTE. Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2006/112/EC as regards VAT rules for the digital age [15841/22 - COM (2022) 701 final - 2022/0407 (CNS)] Proposal for a COUNCIL REGULATION amending Regulation (EU) No 904/2010 as regards the VAT administrative cooperation arrangements needed for the digital age [15842/22 - COM (2022) 703 final - 2022/0409 (CNS)] - Opinion on the application of the Principles of Subsidiarity and Proportionality

    ST 7971 2023 INIT - COVER NOTE. Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2006/112/EC as regards VAT rules for the digital age [15841/22 - COM (2022) 701 final - 2022/0407 (CNS)] - Opinion on the application of the Principles of Subsidiarity and Proportionality

    ST 7927 2023 INIT - I/A-PUNKTSNOTE. Rådets afgørelse om indgåelse på Unionens vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Amerikas Forenede Stater i henhold til artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af EU-liste CLXXV, som følge af Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union – Vedtagelse

     

    Nyt fra Kommissionen

    Two new training courses are now available on our #CustomsTaxLearning Portal

    How bringing VAT into the digital age can help restore a level playing-field in the hospitality sector

     

    Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

    berigtigelse til rådets forordning (eu) 2022/2583 af 19. december 2022 om ændring af forordning (eu) 2021/2278 om suspension af de toldsatser i den fælles toldtarif, der er omhandlet i artikel 56, stk. 2, litra c), i forordning (eu) nr. 952/2013 for visse landbrugs- og industriprodukter ( eut l 340 af 30.12.2022 )

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/711 af 30. marts 2023 om accept af en anmodning om behandling som ny eksporterende producent i forbindelse med de endelige antidumpingforanstaltninger, der blev indført på importen af bordservice og køkkenartikler af keramisk materiale med oprindelse i folkerepublikken kina, og om ændring af s gennemførelsesforordning (eu) 2019/1198

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/712 af 30. marts 2023 om indledning af en fornyet undersøgelse (ny eksportør) af gennemførelsesforordning (eu) 2017/2230 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af trichlorisocyanursyre med oprindelse i folkerepublikken kina for så vidt angår én kinesisk eksporterende producent, om ophævelse af tolden på importen fra den pågældende eksporterende producent og om at gøre denne import til genstand for registrering

     

    Lovtidende

    Bekendtgørelse om afskrivning af visse renter af fordringer, der er dannet i Skatteforvaltningens køretøjsregister (Det Digitale MotorRegister, DMR), BEK nr 336 af 27/03/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophævelse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister (Styrkelse af inddrivelsen med henblik på at nedbringe danskernes gæld til det offentlige), LOV nr 331 af 28/03/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Lov om ændring af lov om afgift af bekæmpelsesmidler (Omlægning af pesticidafgiften efter »Politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026«), LOV nr 330 af 28/03/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter »Aftale om Grøn skattereform« af 8. december 2020 m.v.), LOV nr 329 af 28/03/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 61 Forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven. (Sanktionstiltag omfattet af tredje etape af reform af skattekontrollen).

    Bilag

    Bilag 3

    Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Spørgsmål og svar

    Spm. 1

    Spm.,om i hvor mange tilfælde tredjepartsindberetninger ikke har efterlevet reglerne

    Spm. 2

    Spm., om i hvilket omfang virksomheder med store nettoomsætninger ikke har efterlevet reglerne

    Spm. 3

    Spm., om i hvilket omfang forskellige indberetningstyper (arbejdsgivere, pengeinstitutter, foreninger m.v.) står for manglende regelefterlevelse

    Spm. 4

    Spm., om det er sædvanligt praksis, at der indføres skematiske dagbøder til virksomheder, som løfter en samfundsopgave ved vederlagsfrit at indberette om kunders indkomstforhold til myndigheder

    Spm. 5

    Spm., om regeringen har opstillet kriterier for, hvornår det er nødvendigt, at bøder skal fastsættes indkomstafhængigt (eller omsætningsafhængigt), og hvornår bøder skal være ensartede for borgere og virksomheder????

    Spm. 6

    Spm., om en oversigt over det samlede omfang af årlige tvangsbøder til pengeinstitutter efter gældende regler – antal og provenu

    Spm. 7

    Spm. om, hvilke typer af såkaldte indberetningsfejl, der efter ministerens opfattelse skal udløse tvangsbøder fremover

    Spm. 8

    Spm. om, hvordan frister for genindberetninger fremover vil blive fastlagt for forskellige typer af indberetninger med tilsvarende forskellige kompleksiteter

    L 74 Forslag til lov om vejafgift.

    Bilag

    Bilag 1

    Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren

    L 75 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.).

    Bilag

    Bilag 1

    Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 96

    Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023

    Bilag 105

    Uddrag af aprilredegørelsen om afviklingen af lovprogrammet 2022/23 på skatteministeriets område

    Spørgsmål og svar

    Spm. 26

    Vil ministeren sende en samlet oversigt over gældende forlig og politiske aftaler inden for Skatteministeriets ressort med oplysning om, hvilke partier der er med i forligskredsen og de enkelte aftaler, samt hvornår forligene og aftalerne eventuelt udløber? Ministeren bedes medtage gældende forlig og politiske aftaler, som regeringen ikke selv er en del af.  Svar  

    Spm. 125

    Vil ministeren oplyse, om det er korrekt og i givet fald forklare, hvad der er årsagen til, at håndværkere, der arbejder på vindmøllerne i Kildeholm skal fortolde deres værktøj herunder registrere og veje alt, hvad der skal ombord, når de skal på- og afmønstre fartøjer, der sejler dem til møllerne, som ligger ved den danske, tyske og svenske grænse og kan ministeren anvise en måde, hvorpå virksomheden kan undgå dette bureaukrati?  Svar  

    Spm. 127

    Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af MOF alm. del – svar på spm. 1, der ikke konkret besvarer det stillede spørgsmål, uddybe sin besvarelse, herunder oplyse, om plastikposer brugt til udbringning ved online køb af dagligvarer hos f.eks. Føtex eller Nemlig.com er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftsloven?  Svar  

    Spm. 128

    Hvis det ikke er muligt at svare entydigt på, om plastikposer brugt til udbringning ved online køb af dagligvarer hos f.eks. Føtex eller Nemlig.com er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftsloven, vil ministeren da redegøre nærmere for, hvad der forhindrer ministeren i at oplyse, om der skal betales emballageafgift af de gængse plasticposer, der anvendes til udbringning af dagligvarer?  Svar  

    Spm. 129

    Hvis det ikke er muligt at svare entydigt på, om plastikposer brugt til udbringning ved online køb af dagligvarer hos f.eks. Føtex eller Nemlig.com er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftsloven, vil ministeren da oplyse, hvor og hvordan forbrugerne kan få oplysning herom?  Svar  

    Spm. 130

    Hvis ministerens besvarelse af MOF alm. del – svar på spm. 1 skal forstå således, at det ikke med sikkerhed kan fastslås, om plastikposer brugt til udbringning ved online køb af dagligvarer hos f.eks. Føtex eller Nemlig.com er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftsloven eller ej, vil ministeren da tage initiativ til at ændre emballageafgiftsloven, så afgiftspligten for de omtalte plastikposer klart fastslås direkte i loven?  Svar  

    Spm. 132

    Er Erhvervscentrenes Early Warning-konsulenter fortsat på finansloven, og hvis ikke, hvordan er finansieringen af ordningen sikret?  Svar  

    Spm. 133

    Hvor mange iværksættere er i kontakt med erhvervscentrene, herunder særligt Early Warning-konsulenterne?  Svar  

    Spm. 134

    Et bredt politisk flertal blev i sommeren i 2021 enige om en aftale, der bl.a. stiller krav om brug af revisor for flere virksomheder i udvalgte risikobrancher med en omsætning på 5-8 mio. kr. Det fremgår af materialet til den tekniske gennemgang afholdt den 2. marts 2023, SAU alm. del – bilag 69, at en forlængelse af afgiftsperioden vil øge risikoen for bl.a. momskarruselsvig. Vil man kunne imødegå den risiko ved at afgrænse en evt. forlængelse af afgiftsperioden til brancher, der ikke er risikobrancher?  Svar  

    Spm. 137

    Vil ministeren oplyse, hvor meget den danske stat forventes at tjene på grænsehandel med diesel i henholdsvis 2022 og 2023?  Svar  

    Spm. 142

    I Aftale om grøn omstilling af vejtransporten blev kørselsafgifter for lastbiler vedtaget med hensigten at finansiere de øvrige elementer i aftalen med 0,5 mia. kr. i 2025-2027 og 1 mia. kr. fra 2028 og frem, samt lede til en estimeret reduktion af CO2-emissioner med ca. 0,3 mio. tons i 2025 og ca. 0,4 mio. tons i 2030, jf. aftaletekst Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni 2022. Vil ministeren redegøre for de antagelser, der ligger til grund for estimaterne for CO2-effekt og statens provenu ved indførelse af kørselsafgifter på lastbiler i 2025 og 2030?  Svar  

    Spm. 143

    I Klimaprogram 2022 er der opgjort et væsentligt teknisk CO2-reduktionspotentiale for biobrændstof (over 5 mio. ton CO2 i 2030 i vejtransporten, jf. tabel 6.2.) og i Ekspertgruppen for grøn skattereforms 1. delrapport er oplægget, at man kan omlægge afgifterne på brændstof ved at lade den foreslåede generelle forhøjelse af CO2-afgiften blive modsvaret af en tilsvarende reduktion af energiafgiften, så konventionel benzin og diesel pålægges samme samlede beskatning, men f.eks. HVO beskattes lempeligere. Vil ministeren i lyset af disse oplæg redegøre for de forventede effekter for statens provenu samt effekterne på CO2-udledninger ved en fuld afgiftsfritagelse af biobrændstofafgifter, så der hverken vil skulle betale CO2- eller energiafgift af rene eller iblandede biobrændstoffer?  Svar  

    Spm. 144

    Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med det i regeringsgrundlaget formulerede skattestop, at indtægterne fra en kilometerafgift ikke føres tilbage til den grønne omstilling af den tunge transport?  Svar  

    Spm. 146

    Er ministeren enig i, at det vil være en mere præcis beskatning af CO2-udledningen at øge CO2-afgiften på diesel frem for en kilometerafgift på lastbiler?  Svar  

    Spm. 180

    Vil ministeren oplyse, hvornår lovforslaget der udmønter delen om CO2-afgift, herunder også omlægning af energiafgift, i Aftalen om grøn skattereform for industri mv. forventes fremsat?  Svar  

    Spm. 186

    Hvor mange ressourcer i henholdsvis årsværk og kroner bruger Gældsstyrelsen årligt på at anmelde krav på under 100 kr. til selskaber ved sager med solvent likvidation?  Svar  

    Spm. 187

    Mener ministeren, at den tid selskaberne skal bruge på at håndtere anmeldelser på under henholdsvis 1, 10 og 100 kroner står på mål med gældsinddrivelsen ved sager med solvent likvidation?  Svar  

    Spm. 188

    Vil ministeren være med til at indføre en bagatelgrænse ved offentlige anmeldelser i sager med solvent likvidation?  Svar  

    Spm. 190

    Vil ministeren redegøre for, hvor mange retssager vedrørende erhvervsdrivende skattemyndighederne har været involveret i, som vedrører beløb under 1.000 kr. i perioden 2012-2022, og hvad de samlede udgifter og indtægter for staten har været i forbindelse med disse sager, inklusiv udgifter til administrativ sagsbehandling?  Svar  

    Spm. 191

    Mener ministeren, at det er et udtryk for fornuftig brug af borgernes penge, at skattemyndighederne bruger mere end 5 år og store administrative ressourcer på en sag, der vedrører et bilag på 81 kr. jf. artiklen »Kioskejer manglede faktura på 81 kroner – så krævede Skat pludselig 10.000: Efter 5 år er sagen slut med et underskud på tusinder til staten« i Avisen Danmark, den 22. marts 2023, og hvis ministeren ikke mener, at det er fornuftig brug af borgernes penge, hvad vil ministeren så gøre for at ændre dette?  Svar  

    Spm. 192

    Vil ministeren på baggrund af artiklen »Kioskejer manglede faktura på 81 kroner – så krævede Skat pludselig 10.000: Efter 5 år er sagen slut med et underskud på tusinder til staten« i Avisen Danmark, den 22. marts 2023, tage initiativ til at fastsætte en bagatelgrænse hos skattemyndighederne eller sende en opfordring til myndighederne om at udvise mere proportionalitet i sagsbehandlingen?  Svar  

    Spm. 193

    Hvad vil ministeren foretage sig på baggrund af artiklen »Kioskejer manglede faktura på 81 kroner – så krævede Skat pludselig 10.000: Efter 5 år er sagen slut med et underskud på tusinder til staten« i Avisen Danmark, den 22. marts 2023, hvor i det fremgår, at en sag vedrørende 81 kr. har endt med at koste Skattemyndighederne 5.000 kr.?  Svar  

    Spm. 194

    Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af forslag til finanslov for 2023 afholdt den 30. marts 2023 oplyse værdien af de forskellige skatteudgifter?  Svar  

    § 20-spørgsmål

    Spm. S 441

    Om en ekstra skat på bilister i form af roadpricing.

    Spm. S 444

    Om, at fjerne afgifter på biler, hvis roadpricing indføres.