![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Det kan koste dyrt i renter, hvis der ikke er styr på momsen
Gældsstyrelsen har ikke i tilstrækkelig grad fremmet inddrivelse af børne- og underholdsbidrag hos skyldnere i udlandet
Gældsstyrelsens processer for fremsendelse af anmodninger til udenlandske myndigheder om bistand til inddrivelse
ViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU
SKM-meddelelse
Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2023
Afgørelser
Nægtet registrering for moms
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
EYDet kan koste dyrt i renter, hvis der ikke er styr på momsen Det kan betale sig at have styr på momsen. Det gælder i højere grad, når nye renteregler formentlig træder i kraft senere i år. |
Folketingets OmbudsmandSidste år klagede en kvinde til ombudsmanden over, at Gældsstyrelsen ikke inddrev de forhøjede børnebidrag, som hendes tidligere ægtefælle – der var bosat i Grønland – skulle betale til deres fælles barn. |
Folketingets OmbudsmandJeg afsluttede den 1. september 2022 en sag om Gældsstyrelsens inddrivelse af forhøjet børnebidrag, hvor bidragsyderen var bosiddende i Grønland, og hvor Gældsstyrelsen derfor skulle sende en anmodning om bistand til inddrivelsen til de grønlandske myndigheder (mit sagsnr. 21/04553). I sagen oplyste Gældsstyrelsen, at ”arbejdet med fremsendelse af anmodninger til udenlandske myndigheder har været forsinket på grund af manglende processer”. |
PwCViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU EU-kommissionen har fremlagt en ambitiøs plan for modernisering og digitalisering af momssystemet på tværs af EU, hvilket også får konsekvens for danske... |
Listen med godkendte luftfartsselskaber er opdateret for 2023.Skattestyrelsen har anerkendt, at 19 luftfartsselskaber mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik og derfor står på listen for 2023.Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen, skal årligt ansøge Skattestyrelsen. Meddelelsen opstiller en række betingelser, som skal være opfyldt for, at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms på leverancer af og til de enkelte luftfartøjer.
Landsskatteretten fandt i en sag omkring nægtelse af registrering for moms, at der var tale om en direkte fortsættelse af et konkursramt selskab med en ikke uvæsentlig gæld til staten. Skattestyrelsen havde på tilstrækkelig vis godtgjort, at direktøren udgjorde den reelle ledelse i det konkursramte selskab, og der forelå tilstrækkelige alvorlige indicier på, at en registrering for moms ville blive anvendt svigagtigt i selskabet. Selskabet kunne som følge heraf ikke opnå momsregistrering.
Journalnr: 17/0990680
Køb af biler i udlandet
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar i forbindelse med køb af biler i udlandet samt forhøjet selskabets angivelse af varekøb i udlandet (rubrik A). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-03-2023
Journalnr: 20/0074810
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen vedrører nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-03-2023
Journalnr: 23/0001771
Ændring af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms relation til et enkelt bilag , samt at der ikke er godkendt fradrag for købsmoms af udgifter til småanskaffelser. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 03-03-2023
Journalnr: 20/0023057
Eksportgodtgørelse
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på selskabets anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse under henvisning til, at selskabet ikke var ejer af køretøjet på udførselstidspunktet, jf. registreringsafgiftslovens § 7 C, stk. 2, 1. pkt. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 01-03-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 30-03-2023 dom i C-612/21 Gmina O.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) og c) - levering af varer og levering af ydelser, som foretages mod vederlag - artikel 9, stk. 1 - begreberne »afgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« - kommune, som organiserer udviklingen af vedvarende energi på sit område til fordel for sine indbyggere, der ejer fast ejendom, og som har udtrykt ønske om at blive udstyret med systemer for vedvarende energi - indbyggernes andel, der udgør 25% af de støtteberettigede omkostninger uden at kunne overstige det maksimale beløb, som kommunen og den berørte ejer har aftalt - tilbagebetaling til kommunen gennem støtte fra den kompetente region på 75% af de støtteberettigede omkostninger - artikel 13, stk. 1 - fritagelse for afgiftspligt for kommunerne i forbindelse med virksomhed eller transaktioner, der udøves eller foretages i deres egenskab af offentlig myndighed
Tidligere dokument: C-612/21 Gmina O. - IndstillingDen 30-03-2023 dom i C-616/21 Gmina L.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af ydelser, som foretages mod vederlag - artikel 9, stk. 1 - begreberne »afgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« - kommune, som organiserer gratis fjernelse af asbest til fordel for sine indbyggere, der ejer fast ejendom, og som har udtrykt ønske herom - tilbagebetaling til kommunen gennem støtte fra den kompetente region på mellem 40% og 100% af omkostningerne - artikel 13, stk. 1 - fritagelse for afgiftspligt for kommunerne i forbindelse med virksomhed eller transaktioner, der udøves eller foretages i deres egenskab af offentlig myndighed
Tidligere dokument: C-616/21 Gmina L. - IndstillingDen 20-04-2023 dom i C-282/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, 15 og 24 - ladestandere for elektriske køretøjer - tilvejebringelse af udstyr til opladning af elektriske køretøjer, levering af den nødvendige elektricitet samt teknisk bistand og IT-tjenester - kvalificering som »levering af varer« eller »levering af ydelser«
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 311 ff. - særordninger for kunstgenstande - fortjenstmargenordningen - afgiftspligtige videreforhandlere - levering af kunstgenstande foretaget af kunstneren eller dennes retssuccessorer - afgiftsgrundlaget - afgift, der er betalt for erhvervelser inden for Fællesskabet
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 312 og 315 samt artikel 317, stk. 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
den merværdiafgift, som en afgiftspligtig videreforhandler har betalt for erhvervelsen inden for Fællesskabet af en kunstgenstand, hvis efterfølgende levering af den pågældende afgiftspligtige videreforhandler er omfattet af fortjenstmargenordningen i henhold til artikel 316, stk. 1, litra b), i nævnte direktiv, medregnes i afgiftsgrundlaget for denne efterfølgende levering.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 16, stk. 1 - bevilling til at virke som afgiftsoplag af punktafgiftspligtige varer - på hinanden følgende suspensionsforanstaltninger - strafferetlig karakter - artikel 48 og 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder princippet om uskyldsformodning - princippet ne bis in idem - proportionalitet
Domstolens dom:
1) Artikel 48, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for, at en bevilling til at virke som afgiftsoplag af punktafgiftspligtige varer kan suspenderes administrativt indtil afslutningen af en straffesag alene med den begrundelse, at indehaveren af denne bevilling har fået status som tiltalt inden for rammerne af denne straffesag, hvis denne suspension udgør en sanktion af strafferetlig karakter.
2) Artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en sanktion af strafferetlig karakter, der som følge af overtrædelser af lovgivningen om punktafgift pålægges en juridisk person, som allerede på grundlag af de samme faktiske forhold har været genstand for en sanktion af strafferetlig karakter, der er blevet endelig, på betingelse af, at
- muligheden for at kumulere disse to sanktioner er fastlagt i lovgivningen
- den nationale lovgivning ikke gør det muligt at retsforfølge og pålægge sanktioner med hensyn til de samme forhold på grundlag af den samme overtrædelse eller med henblik på at forfølge det samme formål, men udelukkende fastsætter muligheden for en kumulation af retsforfølgelse og sanktioner i medfør af forskellige lovgivninger
- denne retsforfølgelse og disse sanktioner tager sigte på komplementære mål, som i givet fald vedrører forskellige aspekter af den samme omhandlede ulovlige adfærd
- der foreligger klare og præcise regler, der gør det muligt at forudse, hvilke handlinger og undladelser der kan gøres til genstand for en kumulation af retsforfølgelse og sanktioner, samt koordineringen mellem de forskellige myndigheder, at de to procedurer er blevet ført tilstrækkeligt koordineret og i nær tidsmæssig tilknytning, og at den sanktion, der i givet fald blev pålagt ved den tidsmæssigt første procedure, blev taget i betragtning ved vurderingen af den anden sanktion, således at byrderne for de berørte personer som følge af en sådan kumulation er begrænset til, hvad der er strengt nødvendigt, og at alle de pålagte sanktioner står i forhold til overtrædelsernes grovhed.
CM 2266 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Customs Union
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.
Oprettelsesdato: 24-03-2023
Høringsfrist: 21-04-2023
Bilag 7 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 83 | Oversigt over planlagte faste publikationer og afrapporteringer på Skatteministeriets område |
Bilag 88 |
Bilag 89 | Publikation fra Toldstyrelsen, marts 2023: Tilbageholdt narkotika 2022 |
Bilag 92 | Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde |
Spm. 95 |
Spm. 96 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |
Spm. 99 |
Spm. 115 |
Spm. 148 |
Spm. S 427 | Om den aktuelle lovgivning, der besværliggør livet for almindelige bankoforeninger. |