MomsMail 2023, uge 07

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Ikke megen lovgivning frem til sommerferien
Uafsluttede eksportangivelser – nu går den ikke længere
Pop up beskeder ved momsindberetning
Skat og moms ved tab på debitorer mv.
Ny skærpelse af kontrolindsats for momsindberetning
Burde din virksomhed være momsregistreret, selvom I primært har momsfri aktivitet?

Styresignaler
Fastlæggelse af praksis for værdifastsættelse af brugte køretøjer fsva. regulering for kilometerstand - Styresignal

Bindende svar
Godtgørelse af dækningsafgift ved fremstilling af andre varer som leveres til udlandet

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Ikke megen lovgivning frem til sommerferien

Regeringen har nu fremlagt sit lovprogram frem til sommerferien. På skatteområdet er det ganske beskedent. Lovforslaget om en skattereform med ændret topskat kommer tidligst til oktober

BDO

Uafsluttede eksportangivelser – nu går den ikke længere

Toldstyrelsen har sat den 31. marts 2023 som absolut sidste frist for at afslutte eksportangivelser for perioden 1. januar 2017 til 30. september 2022. Sker det ikke, venter der virksomhederne en momsregning

BDO

Pop up beskeder ved momsindberetning

Skattestyrelsen er – ved hjælp af pop up beskeder – begyndt at advare virksomhederne om, at styrelsen har stort fokus på, at der er sammenhæng mellem de beløb, der indberettes. Manglende sammenhæng skyldes ofte fejl

BDO

Skat og moms ved tab på debitorer mv.

Denne artikel handler om den moms- og skattemæssige behandling af tab på alle former for tilgodehavender.

KPMG Acor Tax

Ny skærpelse af kontrolindsats for momsindberetning

Skattestyrelsen har udmeldt en skærpelse af kontrolindsatsen på differencer i momsindberetninger for rubrik A og B.

PwC

Burde din virksomhed være momsregistreret, selvom I primært har momsfri aktivitet?

Mange virksomheder undlader at lade sig momsregistrere, fordi de kun leverer momsfri ydelser. Dette gælder fx forsikringsselskaber, forsikringsmæglere, almene...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Fastlæggelse af praksis for værdifastsættelse af brugte køretøjer fsva. regulering for kilometerstand - Styresignal

SKM2023.89.MOTORST

Styresignalet fastlægger praksis for værdifastsættelse af brugte køretøjer fsva. regulering for kilometerstand. Den beskrevne praksis svarer til Motorstyrelsens hidtidige praksis, og der er derfor ingen genoptagelsesmæssige konsekvenser.

Styresignalet er nødvendigt, fordi der er sket ændringer i hjemmelsgrundlaget ved ophævelse af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 29, som hidtil har ligget til grund for praksis. Samme praksis videreføres nu med hjemmel i bekendtgørelsens § 26.

 

Bindende svar: Godtgørelse af dækningsafgift ved fremstilling af andre varer som leveres til udlandet

SKM2023.87.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørger kunne få godtgørelse for dækningsafgiftspligtige varer, der anvendes i fremstillingen af andre varer, der er afgiftsfrie efter chokoladeafgiftsloven, og herefter leveres til udlandet. Samtidig bortfaldt Spørgsmål 2, hvori der blev spurgt, om Spørger kunne få godtgørelsen, når Spørger på eksporttidspunktet foranledigede forsendelse til udlandet, men ikke havde ejerskabet over varerne på forsendelsestidspunktet.

 

Dom: Momspligtig virksomhed

SKM2023.127.BR

Sagen angik, om salg af to biler og en redskabsbærer skulle indgå i sagsøgerens momspligtige virksomhed. Sagsøgeren havde for 13 andre køretøjer, der var købt og solgt i perioden fra 2010 til 2013, under sagens behandling anerkendt, at disse køretøjer indgik i hans momspligtige virksomhed.

Retten fandt, at sagsøgeren ikke har ført et tilstrækkeligt bevis for, at købet og salget af bilerne og redskabsbæreren, ikke indgik i sagsøgerens momspligtige virksomhed.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 20-02-2023 - 21-03-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 28-02-2023 dom i C-695/20 Fenix International
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 291, stk. 2, TEUF - Rådet for Den Europæiske Unions gennemførelsesbeføjelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - artikel 28 og 397 - afgiftspligtig person, som handler i eget navn, men for tredjemands regning, der optræder som formidler i forbindelse med en ydelse - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 9a - elektronisk leverede ydelser leveret via et telenet, en grænseflade eller en portal - formodninger vedrørende identifikation af ydelsesleverandøren - den afgiftspligtige persons mulighed for at afkræfte disse formodninger - gyldighed«

Den 01-03-2023 dom i T-324/21 Harley-Davidson Europe og Neovia Logistics Services International mod Kommissionen
Toldunion

Toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - fastsættelse af ikkepræferenceoprindelsen for visse motorcykler fremstillet af Harley-Davidson - Kommissionens gennemførelsesafgørelse, hvorved der anmodes om tilbagekaldelse af afgørelser vedrørende bindende oprindelsesoplysninger vedtaget af nationale toldmyndigheder - begrebet »bearbejdning eller forarbejdning, som ikke er økonomisk berettiget« - ret til at blive hørt

Den 02-03-2023 dom i C-664/21 NEC PLUS ULTRA COSMETICS
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - fritagelse i forbindelse med transaktioner inden for Fællesskabet - levering af varer - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet - opfyldelse af materielle krav - frist for fremlæggelse af beviser

Den 09-03-2023 dom i C-571/21 RWE Power
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 14, stk. 1, litra a) - artikel 21, stk. 3, andet og tredje punktum - elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet og til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet - fritagelse - rækkevidde - minedrift i åbent brud - elektricitet, der anvendes til brændstoftanke og transportmidler

Den 09-03-2023 dom i C-42/22 Generali Seguros
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 135, stk. 1, litra a) - fritagelse for forsikrings- og genforsikringstransaktioner - artikel 136, litra a) - fritagelse for levering af varer, der udelukkende anvendes i forbindelse med afgiftsfritaget virksomhed - begrebet »forsikringstransaktioner« - videresalg af vrag af forulykkede motorkøretøjer købt hos forsikringstagere - princip om afgiftsneutralitetPræjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 135, stk. 1, litra a) - fritagelse for forsikrings- og genforsikringstransaktioner - artikel 136, litra a) - fritagelse for levering af varer, der udelukkende anvendes i forbindelse med afgiftsfritaget virksomhed - begrebet »forsikringstransaktioner« - videresalg af vrag af forulykkede motorkøretøjer købt hos forsikringstagere - princip om afgiftsneutralitet

Den 09-03-2023 dom i C-239/22 État belge og Promo 54
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 12, stk. 1 og 2 - levering af en bygning eller en del af en bygning med tilhørende jord inden første indflytning - manglende bestemmelser i national ret, der fastlægger de nærmere betingelser for anvendelsen kriteriet om første indflytning - artikel 135, stk. 1, litra j) - fritagelser - levering, efter ombygning, af en bygning, der har været genstand for en første indflytning inden ombygningen - national administrativ praksis, der sidestiller bygninger, der har undergået betydelige ombygninger, med nye bygninger

Den 09-03-2023 dom i C-358/22 Bolloré logistics
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeksen - artikel 195 - artikel 217, stk. 1 - artikel 221, stk. 1 - fælles toldtarif - forpligtelser for kautionisten for en toldskyldner - fremgangsmåde for underretning om toldskylden - afgifter, der svarer til denne skyld, og som ikke forskriftsmæssigt er blevet meddelt toldskyldneren - toldskyldens forfald til betaling hos den solidarisk hæftende kautionist

Den 09-03-2023 dom i C-725/21 SOMEO
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - underposition 9401 90 80 - dele til sæder til motorkøretøjer - net til fremstilling af lommer placeret på sædebagsider - beskyttelse til sæders inderside

 

Domme
C-519/21 DGRFP Cluj

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - opførelse af et boligkompleks foretaget af en sammenslutning uden status som juridisk person - sammenslutningsaftale - visse medlemmers salg af lejligheder i det nævnte boligkompleks - bestemmelse af den afgiftspligtige person - princip om afgiftsneutralitet - ret til fradrag af moms

Domstolens dom:

1) Artikel 9 og 11 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

parterne i en sammenslutningsaftale uden status som juridisk person, der ikke er blevet registreret ved den kompetente skatte- og afgiftsmyndighed inden påbegyndelsen af den pågældende økonomiske virksomhed, ikke kan anses for at være »afgiftspligtige personer« sammen med den afgiftspligtige person, som er forpligtet til at betale afgift af den afgiftspligtige transaktion.

2) Direktiv 2006/112 samt proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet

skal fortolkes således, at

når der ikke foreligger objektive beviser for, at de i hovedsagen omhandlede varer og tjenesteydelser faktisk er blevet leveret til en afgiftspligtig person af afgiftspligtige personer i et tidligere omsætningsled i forbindelse med personens egne merværdiafgiftspligtige transaktioner, opstiller de ikke et krav om, at den nævnte afgiftspligtige person, når denne ikke er i besiddelse af en faktura i sit navn, skal indrømmes en ret til at fradrage indgående merværdiafgift, som en anden part i en sammenslutning uden status som juridisk person har betalt i et tidligere omsætningsled med henblik på udøvelsen af denne sammenslutnings økonomiske virksomhed, selv om den afgiftspligtige person skal betale afgift af denne virksomhed.

 

Nyt fra EU

Nyt fra CustComp EU

CustCompEU_ Role Descriptions Risk Management.pdf

CustCompEU_Competencies_Dictionary.pdf

CustCompEU_Training Curriculum_Management Competencies.pdf

CustCompEU_Training Curriculum_Operational Competencies.pdf

CustCompEU_Training Curriculum_Professional Competencies.pdf

CustCompEU_Competencies_Dictionary.pdf

CustCompEU_Competencies_Dictionary.pdf

The CustCompEU_RTP_Risk Management.pdf

 

Nyt fra Rådet

CM 1693 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

CM 1693 2023 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

CM 1744 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

ST 6222 2023 INIT - LEGISLATIVE ACTS AND OTHER INSTRUMENTS: CORRIGENDUM/RECTIFICATIF. Council Directive 2014/107/EU of 9 December 2014 amending Directive 2011/16/EU as regards mandatory automatic exchange of information in the field of taxation

ST 6249 2023 INIT - LEGISLATIVE ACTS AND OTHER INSTRUMENTS: CORRIGENDUM/RECTIFICATIF. Council Directive 2006/112/EC of 28 November 2006 on the common system of value added tax

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

meddelelse om ikrafttrædelsesdatoen for aftalen mellem den europæiske union og new zealand i henhold til artikel xxviii i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (gatt) 1994 vedrørende ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af eu-liste clxxv, som følge af det forenede kongeriges udtræden af den europæiske union

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 15 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love. (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform af 8. december 2020 og omlægning af pesticidafgiften efter Politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvilke muligheder ministeren ser for at imødekomme kritikken fra Dansk Fjernvarme om, at når afgiftsniveauet stiger som følge af lovforslaget, er der virksomheder, hvor det ikke længere kan betale sig at blive koblet på det kollektive fjernvarmenet fremfor at investere i en individuel opvarmningsløsning

L 16 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophævelse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister. (Styrkelse af inddrivelsen med henblik på at nedbringe danskernes gæld til det offentlige).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvordan ret og pligt-ordningen vil ramme og påvirke særligt udsatte borgeres ret til og mulighed for gældseftergivelse

Spm. 2

Spm. om at sørge for, at orienteringer som minimum også sendes til udvalget samt overveje, at disse orienteringer ligeledes kunne foregå i udvalgsregi

Spm. 3

Spm. om, hvordan ministeren fremadrettet vil sørge for, at Gældsstyrelsen i højere grad gør brug af eksisterende muligheder for gældseftergivelse

Spm. 4

Spm. om, hvor mange skyldnere, under lavindkomstgrænsen, vil underlægges lønindeholdelse ved de nye foreslåede regler

Spm. 5

Spm. om, hvad ministerens overvejelser er om at anvende rentestop på gældsforhold, når skyldneren har haft en lav eller ingen lønindtægt igennem en årrække f.eks. 3-5 år

Spm. 6

Spm. om ministeren vil foreslå et ændringsforslag på baggrund af høringssvar fra Danske Advokater

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 83

Vil ministeren i tabelform og grafisk vurdere, hvordan de økonomiske effekter, herunder fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker forskellige indkomstgrupper, der som minimum omfatter kontanthjælpsmodtagere, almindelige LO-arbejdere, pensionister, funktionærer og direktører, ud fra en gennemsnitspris pr. pakke på 60, 70, 80, 90 og 100 kr.?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 683 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 84

Vil ministeren i tabelform og grafisk anskueliggøre den årlige provenueffekt og den akkumulerede varige provenueffekt frem til 2030 fra tobaksafgiften, forudsat at gennemsnitsprisen på 20 cigaretter fra 1. januar 2024 politisk besluttes til henholdsvis 65-100 kr., anskueliggjort med 5 kroners intervaller?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 684 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 85

Vil ministeren i tabelform og grafisk anskueliggøre den årlige provenueffekt og den akkumulerede varige provenueffekt frem til 2030 fra tobaksafgiften forudsat en årlig indeksering af afgiften på 1,8 pct. fra den 1. januar 2024?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 685 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 86

Vil ministeren – evt. med bidrag fra finansministeren – oplyse, hvilken effekt en forhøjelse af afgiften på cigaretter vil have for graden af ulighed målt ved Ginikoefficienten, såfremt afgiften hæves, således at gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 65, 70, 80, 90 eller 100 kr.?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 686 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 87

Vil ministeren redegøre for udviklingen i grænsehandlen med cigaretter, hvis gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.? I redegørelsen bedes Sverige blive inkluderet.Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 687 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 88

Vil ministeren redegøre for udviklingen i den illegale handel med cigaretter, hvis gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 688 (folketingsåret 2020-21).  Svar