![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Ny afgørelse om momsfradrag i holdingselskaber
Energiafgifter i 2023
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
1 dom
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDONy afgørelse om momsfradrag i holdingselskaber Muligheden for momsfradrag i holdingselskaber forudsætter, at disse i momsmæssig forstand driver ”økonomisk virksomhed”. En simpel gennemfakturering af ydelser til datterselskaberne er ikke tilstrækkelig |
BDOIgen i år kommer energiafgifterne til at spille en væsentlig rolle for danske virksomheder, og der er flere ting man bør være opmærksom på. Den største ændring kommer til at påvirke alle virksomheder med en produktion, da procesafgiften ser ud til at stige. |
Straf- prøvesag - løse pantetiketter - colasag T var tiltalt for den 26. marts 2018 ved Skattestyrelsens kontrolbesøg i hans virksomhed, forsætligt eller groft uagtsomt, at have undladt at føre et regnskab, som kunne danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, der var udbudt til salg i forretningen, var betalt, og hvorfra varerne var leveret, samt at have undladt at opbevare følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier på sit forretningssted for sit køb af afgiftspligtige varer. Som forhold 2 var T tiltalt for ved samme kontrolbesøg uagtsomt at have købt eller på anden måde modtaget 167 stk. løse pantetiketter fra andre end Dansk Retursystem A/S samt for at have opbevaret/besiddet eller markedsført 90 stk. emballager i strid med reglerne i pantbekendtgørelsen. T var tidligere straffet med syv bøder ikendt efter gerningstidspunktet den 26. marts 2018. En bøde for overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen og en bøde for overtrædelse af lov om godkendelse og syn af køretøjer, to bøder for overtrædelse af ferieloven samt tre bøder for overtrædelse af fødevareloven. T udeblev fra retsmødet og ansås derved for at have tilstået forholdene. Byretten fandt T skyldig. T idømtes en bøde på 20.000 kr. Under henvisning til forarbejderne til lov nr. 408 af 8. maj 2006 om ændring af bl.a. miljøbeskyttelsesloven fandt retten, at bøden også for overtrædelse af pantbekendtgørelsens § 28, stk. 4, skal fastsættes til en bøde på 5.000 kr. Bøden blev herefter og efter den praksis, som har dannet sig om overtrædelse af pantbekendtgørelsens § 24 og chokolade- og sukkervareafgiftsloven, fastsat til 20.000 kr. i alt. 10.000 kr. for forhold 1 og 2 gange 5.000 kr. for forhold 2. Efter omfanget af forstraffe, herunder også for overtrædelse af fødevarelovgivningen, forud for tiden for forholdene i denne sag, var der ikke grundlag for efter straffelovens § 82, nr. 13 eller 14, at nedsætte bøden på grund af den tid, der er gået, siden forholdene blev begået. Da der ville være udmålt en bøde ved absolut kumulation med bøder for forhold begået efter forholdene i denne sag, blev bøden ikke nedsat efter straffelovens § 89. |
Journalnr: 21/0093068
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen vedrører nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og forhøjer momstilsvaret yderligere.
Afsagt: 09-01-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 09-02-2023 dom i C-482/21 Euler Hermes
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 - afgiftsgrundlag - nedsættelse - forsikringsgiver, der betaler en erstatning til forsikringstagere for ubetalte fordringer inklusive moms - national lovgivning, der nægter denne forsikringsgiver nedsættelse af afgiftsgrundlaget som retssuccessor - princippet om afgiftsneutralitet - effektivitetsprincippet
Tidligere dokument: C-482/21 Euler Hermes - DomDen 09-02-2023 dom i C-635/21 LB GmbH (Air loungers)
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 9401 - rækkevidde - oppustelige liggesofaer (air loungers)
Tidligere dokument: C-635/21 LB GmbH (Air loungers) - DomDen 09-02-2023 dom i C-788/21 Global Gravity
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - underposition 7616 99 90 og 8609 00 90 - Tubular Transport Running-system (TubeLock) - begrebet »container«
Tidligere dokument: C-788/21 Global Gravity - DomDen 16-02-2023 dom i C-519/21 DGRFP Cluj
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - opførelse af et boligkompleks foretaget af en sammenslutning uden status som juridisk person - sammenslutningsaftale - visse medlemmers salg af lejligheder i det nævnte boligkompleks - bestemmelse af den afgiftspligtige person - princip om afgiftsneutralitet - ret til fradrag af moms
Tidligere dokument: C-519/21 DGRFP Cluj - DomDen 28-02-2023 dom i C-695/20 Fenix International
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - artikel 291, stk. 2, TEUF - Rådet for Den Europæiske Unions gennemførelsesbeføjelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - artikel 28 og 397 - afgiftspligtig person, som handler i eget navn, men for tredjemands regning, der optræder som formidler i forbindelse med en ydelse - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 9a - elektronisk leverede ydelser leveret via et telenet, en grænseflade eller en portal - formodninger vedrørende identifikation af ydelsesleverandøren - den afgiftspligtige persons mulighed for at afkræfte disse formodninger - gyldighed«
Den 02-03-2023 dom i C-664/21 NEC PLUS ULTRA COSMETICS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - fritagelse i forbindelse med transaktioner inden for Fællesskabet - levering af varer - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet - opfyldelse af materielle krav - frist for fremlæggelse af beviser
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - fri udveksling af tjenesteydelser - artikel 56 TEUF og 57 TEUF - begrebet »tjenesteydelse« - tjenesteydelser om tilbagebetaling af moms i flere medlemsstater leveret af en ikke-hjemmehørende tjenesteyder - restriktioner - skatte- og afgiftslovgivning - indeholdelse af kildeskat, som skal foretages af en hjemmehørende modtager af tjenesteydelser i det vederlag, der betales til en ikke-hjemmehørende tjenesteyder - begrundelser
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 57 TEUF skal fortolkes således, at
en gensidigt bebyrdende aftale, hvor hovedydelsen består i indgivelse af anmodninger om tilbagebetaling af moms og punktafgifter hos finansmyndighederne i flere medlemsstater, indebærer levering af en »tjenesteydelse« som omhandlet i denne bestemmelse.
2) Artikel 56 TEUF skal fortolkes således, at
den i medfør af en medlemsstats lovgivning pålagte forpligtelse - hvorefter modtageren af tjenesteydelser skal indeholde kildeskat i det vederlag, der betales til tjenesteydere, som er etableret i en anden medlemsstat, for tjenesteydelser, som konkret leveres i flere medlemsstater, mens en sådan forpligtelse ikke foreligger for så vidt angår det vederlag, der betales til tjenesteydere, som er etableret i den omhandlede medlemsstat - udgør en restriktion for den frie udveksling af tjenesteydelser som omhandlet i denne bestemmelse, for så vidt som den medfører en ekstra administrativ byrde og de hertil knyttede ansvarsmæssige risici.
Såfremt den ved den ovennævnte nationale lovgivning indførte restriktion for den frie udveksling af tjenesteydelser følger af forpligtelsen til at foretage indeholdelse af kildeskat, for så vidt som den medfører en ekstra administrativ byrde og de hertil knyttede ansvarsmæssige risici, kan denne restriktion være begrundet i nødvendigheden af at sikre en effektiv skatteopkrævning, og den går ikke ud over, hvad der er nødvendigt med henblik på at nå det pågældende formål.
3) Artikel 56 TEUF skal fortolkes således, at
den er til hinder for en national lovgivning, hvorefter ikke-hjemmehørende tjenesteydere generelt beskattes af indkomst svarende til vederlaget for leverede tjenesteydelser, uden at blive indrømmet mulighed for at fradrage de erhvervsmæssige omkostninger, der er direkte forbundet med den pågældende virksomhed, hvorimod hjemmehørende tjenesteydere indrømmes en sådan mulighed.
Det tilkommer den nationale ret på grundlag af national lovgivning at afgøre, hvilke erhvervsmæssige omkostninger der kan anses for at være direkte forbundet med den pågældende virksomhed.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse af energiprodukter og elektricitet, der anvendes til at producere elektricitet og elektricitet, der anvendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet - medlemsstaternes mulighed for at indføre undtagelser fra denne fritagelse af »miljøbeskyttelseshensyn« - national afgift på kul, der anvendes til produktion af elektricitet - miljøpolitiske mål - bedømmelseskriterier
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 14, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet
skal fortolkes således, at
en national lovgivning, der indeholder bestemmelser om beskatning af kul, der bruges til produktion af elektricitet, opfylder betingelsen om, at afgiften skal være indført »af miljøpolitiske hensyn«, når den nationale lovgivning som begrundelse for indførelse af denne afgift har angivet et miljøbeskyttelsesformål, og et miljøformål ikke er indarbejdet i nævnte afgiftsstruktur, hvis sats afhænger af kullets brændværdi, idet provenuet fra denne afgift afsættes til finansiering af omkostningerne ved det nationale elektricitetssystem, og brugen af andre energiprodukter, der anses for at være mindre miljøskadelige, ikke er belagt med afgift.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - interne afgifter - artikel 110 TEUF - motorkøretøjer - motorkøretøjsafgift - brugte køretøjer indført fra andre medlemsstater - brugte køretøjer udført til andre medlemsstater - tilbagebetaling af afgiften ved udførsel - begrænsning af denne tilbagebetaling til køretøjer, der har været i brug i mindre end ti år
Domstolens dom:
Den primære EU-ret, navnlig artikel 110 TEUF, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter en motorkøretøjsafgift, der er indeholdt i et køretøjs værdi, ikke tilbagebetales til ejeren af et motorkøretøj i tilfælde af endelig udførsel af dette køretøj med henblik på dets anvendelse i en anden medlemsstat, såfremt det på tidspunktet for udførslen er mere end ti år siden, at køretøjet blev taget i brug for første gang. Det er i denne henseende uden betydning, om et sådant køretøj var bestemt til i det væsentlige at blive anvendt varigt på den medlemsstats område, der har opkrævet motorkøretøjsafgiften, og om det også reelt blev anvendt på denne måde.
CM 1448 2023 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Customs Union
CM 1448 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Customs Union
Bilag 3 |
Bilag 46 |
Spm. 1 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 9 |
Spm. 11 |