MomsMail 2023, uge 03

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Den nye regerings første lovkatalog
Frivillig momsregistrering ved udlejning af fast ejendom
Biler, skat og moms – alt, hvad du skal vide om firmabiler
Mulig ændring af lønsumsmetode for finansielle virksomheder
Momsfradrag for årets fester og gaver til personale
Lavere elafgift i 2023
Har du husket kantinemomsen?
Afslag på henstand som følge af indbetaling på skattekontoen

Bindende svar
Momsfradrag i holdingselskaber - misbrug
Tinglysningsafgift - ikke nedsat afgift efter § 6 a ved overdragelse af ejendomme til I/S mod tildeling af rettighed til at indtræde i I/S

Afgørelser
Forhøjelse af momstilsvar - Momsgrundlag i forbindelse med salg af ejendom skal fastsættes ud fra normalværdien på leveringstidspunktet
Godtgørelse af told og refusion af moms
Momsfritagelse for undervisning af gymnastikinstruktører ikke imødekommet

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Den nye regerings første lovkatalog

Lovkataloget giver en lang næse til dem, der havde håbet på at blive klogere på, hvornår og hvordan regeringen mere præcist vil udmønte de ting, der fremgår af regeringsgrundlaget.

BDO

Frivillig momsregistrering ved udlejning af fast ejendom

Der skal ske momsregistrering af hver enkelt lejemål. En frivillig registrering for én ejendom, gælder således ikke for en anden. Og ved handel med en udlejningsejendom kan sælgers frivillige registrering ikke overtages af køber

Dansk Revision

Biler, skat og moms – alt, hvad du skal vide om firmabiler

Årets store bilmagasin er på gaden igen – ikke med de nyeste features til din bil, men med en lang række værdifulde oplysninger om moms og beskatning af firmabiler og biler - godt krydret med oplysninger, der vedrører fradrag, forbrug, faldgruber og firnurlige fakta om regler og rammer på området inden for beskatning af biler og firmabiler.

Deloitte

Mulig ændring af lønsumsmetode for finansielle virksomheder

Finansielle virksomheder med en fradragsprocent på over 50%, som har opgjort lønsumsafgiftsgrundlaget efter metode 2, kan anmode Skattestyrelsen om genoptagelse af lønsumsafgiftstilsvaret, idet lønsumsafgiftsgrundlaget med stor sandsynlighed skulle have været opgjort efter metode 4 i stedet.

Deloitte

Momsfradrag for årets fester og gaver til personale

Det har været jul igen, sikke tiden den går – er der lavet om i momsreglerne siden sidste år? Julefest og julegaver er en fast tradition i mange virksomheder, men har I helt styr på reglerne om momsfradrag? Undgå renter på efterangivelser og få styr på momsen, inden de nye renteregler træder i kraft.

Deloitte

Lavere elafgift i 2023

År 2023 byder på en stribe interessante forhold i relation til elafgift; forhold som betyder, at den enkelte virksomhed bør kaste et blik på håndteringen af elafgift og den deraf følgende godtgørelse. Derved sikres den højest mulige godtgørelse både fremad i tid og helt tilbage til 2020.

Deloitte

Har du husket kantinemomsen?

Arbejdsgivere, der tilbyder deres medarbejdere frokostordninger, skal beregne momsen efter de særlige kantinemomsregler, når medarbejderne betaler en pris for maden, der ligger under kostprisen.

TVC Advokatfirma

Afslag på henstand som følge af indbetaling på skattekontoen

Skattestyrelsen har tidligere anset betalinger på skattekontoen for frivillige indbetalinger på gæld. Den praksis er imidlertid ophørt, og måske det er aktuelt at rette henvendelse til Skattestyrelsen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Momsfradrag i holdingselskaber - misbrug

SKM2023.31.SR

Spørger er et tomt mellemholdingselskab, som påtænker at købe managementydelser hos sit moderselskab og viderefakturere disse til sine datterselskaber.

Uanset Spørger herved som udgangspunkt er berettiget til momsfradragsret af omkostningerne til indkøb af managementydelserne, er det Skatterådets opfattelse, at gennemfaktureringen skal anses for en nullitet, idet gennemfaktureringen er udtryk for misbrug af EU-retten.

Der er herved henset til, at Spørger med transaktionerne opnår en momsfordel, som det ville stride mod formålet med momsloven at tildele, ligesom hovedformålet med de omhandlede transaktioner alene er opnåelsen af denne momsfordel.

 

Bindende svar: Tinglysningsafgift - ikke nedsat afgift efter § 6 a ved overdragelse af ejendomme til I/S mod tildeling af rettighed til at indtræde i I/S

SKM2023.30.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at afgiften ved tinglysning af adkomstændringer ved en overførsel af aktiver fra et I/S til et andet I/S kan ske for 1.750 kr. pr. ejendom, efter tinglysningsafgiftslovens bestemmelse i § 6 a om adkomstændringer ved selskabers m.v. fusion, fission, omdannelse eller tilførsel af aktiver til sådanne selskaber. Transaktionen kan ikke anses som en tilførsel af aktiver, idet vederlæggelsen sker i form af en ret til at indtræde i et interessentskab, og kan ikke anses som en fusion, idet der sker en overdragelse mod vederlag til det afgivende selskab.

 

Afgørelse: Forhøjelse af momstilsvar - Momsgrundlag i forbindelse med salg af ejendom skal fastsættes ud fra normalværdien på leveringstidspunktet

SKM2023.29.LSR

Sagen angik, om et selskabs momstilsvar ved salg af en ejendom bestående af en ubebygget grund med et lejlighedsprojekt til et søsterselskab skulle fastsættes til normalværdien, jf. momslovens § 29, stk. 1, jf. § 28, stk. 3, og hvad denne værdi i givet fald skulle fastsættes til. Selskabet solgte ejendommen til søsterselskabet ved aftale af 21. juni 2016 for 18,2 mio. kr. Søsterselskabet skulle anvende ejendommen til momsfri udlejning. Ved aftale af 6. september 2016, på hvilket tidspunkt søsterselskabets eneste aktiv var ejendommen, solgte selskabets holdingselskab hele indskudskapitalen i søsterselskabet til en ekstern køber for 26,5 mio. kr. Landsskatteretten anførte, at selskabets salg af ejendommen til søsterselskabet skete til en pris, der var lavere end fremstillingsprisen, og at søsterselskabet ikke havde fradragsret efter momslovens § 37, stk. 1. Da selskabet og søsterselskabet på aftaletidspunktet den 21. juni 2016 havde samme ejer og direktør, jf. momslovens § 29, stk. 3, nr. 2 og 3, skulle momsgrundlaget derfor ansættes til normalværdien. Det var i denne sammenhæng uden betydning, om selskabet konkret havde til hensigt at misbruge sin interesseforbindelse med søsterselskabet. Landsskatteretten fandt, at normalværdien skulle ansættes til 26,5 mio. kr., idet den eksterne køber både den 21. juni 2016, hvor selskabet solgte ejendommen til søsterselskabet, og den 15. august 2016, hvor søsterselskabet overtog ejendommen, var villig til at betale dette beløb. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Godtgørelse af told og refusion af moms

SKM2023.22.LSR

Sagen angik, om et tysk militærkøretøj, der havde været transporteret fra Tyskland gennem Danmark til tests i Norge og herefter skulle returneres til Tyskland gennem Danmark, i forbindelse med returneringen kunne angives ved "anden handling" i form af passage af toldekspeditionen i Frederikshavn, når det blev transporteret på ladet af en lastbil. Landsskatteretten fandt, at køretøjet var et transportmiddel og anså det også for godtgjort, at der var tale om en returvare. Retten fandt endvidere, at hverken lovens ordlyd eller praksis støttede Motorstyrelsens krav om, at køretøjet skulle være aktivt på indførselstidspunktet. Landsskatteretten gav derfor medhold i, at der hverken var opstået told- eller momsskyld ved indførslen.

 

Afgørelse: Momsfritagelse for undervisning af gymnastikinstruktører ikke imødekommet

SKM2023.21.LSR

Skattestyrelsen havde afvist et selskabs anmodning om momsfritagelse for selskabets undervisning af gymnastikinstruktører, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, hvorefter bl.a. "faglig uddannelse, herunder omskoling" er momsfritaget. Landsskatteretten anførte, at begrebet "faglig uddannelse, herunder omskoling" i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 1. pkt., skulle fortolkes i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra i), og artikel 44 i Rådets gennemførelsesforordning. Heraf fulgte, at begrebet omfattede undervisning med direkte tilknytning til et erhverv eller en profession samt enhver undervisning med henblik på erhvervelse eller ajourføring af viden med erhvervsmæssigt sigte. Selskabets primære opgave var at undervise gymnastikinstruktører og idrætslærere fra frivillige foreninger, således at deltagerne blev bedre til at videreformidle deres undervisning. Landsskatteretten fandt det ikke godtgjort, at undervisningen havde til formål at bibringe eller vedligeholde kundskaber alene med erhvervsmæssigt sigte. Undervisningen var derfor ikke momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 1. pkt., Landsskatteretten fandt heller ikke, at undervisningen var omfattet af den særlige praksis, som fritog undervisning i legemsøvelser, idet formålet med undervisningen ikke var undervisning i legemsøvelser, men at deltagerne lærte at tilrettelægge undervisning og undervise andre i legemsøvelser. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 18/0001869
Istandsættelse af ejendom mm
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om fradrag for indgående moms af udgifter til istandsættelse af en fast ejendom og køb af en havetraktor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-12-2022

Journalnr: 18/0004168
Momsfrie EU-leverancer
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar idet SKAT har anset en del af selskabets leverancer til fem svenske virksomheder for ikke at være omfattet af reglerne om momsfritagelse, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2022

Journalnr: 17/0987565
Skønsmæssig fastsættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig fastsættelse af momstilsvar. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 20-12-2022

Journalnr: 20/0048859
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 20-12-2022

Journalnr: 16/1040325
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2022

Journalnr: 19/0084979
Underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt selskabets momsfradrag for udgifter til en underleverandør, samt forhøjet selskabets salgsmoms vedrørende materialesalg til en anden underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2022

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 23-01-2023 - 21-02-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 26-01-2023 indstilling i C-640/21 Zes Zollner Electronic
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - forkert toldangivelse - fejl, som toldmyndigheden kvalificerer som »administrativ overtrædelse« - mulighed for klarereren for at korrigere sin fejl for at undgå sanktionen

Tidligere dokument: C-640/21 Zes Zollner Electronic - Indstilling

Den 02-02-2023 indstilling i C-833/21 Endesa Generación
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse af energiprodukter og elektricitet, der anvendes til at producere elektricitet og elektricitet, der anvendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet - medlemsstaternes mulighed for at indføre undtagelser fra denne fritagelse af »miljøbeskyttelseshensyn« - national afgift på kul, der anvendes til produktion af elektricitet - miljøpolitiske mål - bedømmelseskriterier

Tidligere dokument: C-833/21 Endesa Generación - Indstilling

Den 02-02-2023 dom i C-676/21 Frie varebevægelser Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö (Taxe sur les véhicules)
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - interne afgifter - artikel 110 TEUF - motorkøretøjer - motorkøretøjsafgift - brugte køretøjer indført fra andre medlemsstater - brugte køretøjer udført til andre medlemsstater - tilbagebetaling af afgiften ved udførsel - begrænsning af denne tilbagebetaling til køretøjer, der har været i brug i mindre end ti år

Tidligere dokument: C-676/21 Frie varebevægelser Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö (Taxe sur les véhicules) - Dom

Den 09-02-2023 dom i C-482/21 Euler Hermes
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 - afgiftsgrundlag - nedsættelse - forsikringsgiver, der betaler en erstatning til forsikringstagere for ubetalte fordringer inklusive moms - national lovgivning, der nægter denne forsikringsgiver nedsættelse af afgiftsgrundlaget som retssuccessor - princippet om afgiftsneutralitet - effektivitetsprincippet

Tidligere dokument: C-482/21 Euler Hermes - Dom

Den 09-02-2023 dom i C-635/21 LB GmbH (Air loungers)
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 9401 - rækkevidde - oppustelige liggesofaer (air loungers)

Tidligere dokument: C-635/21 LB GmbH (Air loungers) - Dom

Den 09-02-2023 dom i C-788/21 Global Gravity
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - underposition 7616 99 90 og 8609 00 90 - Tubular Transport Running-system (TubeLock) - begrebet »container«

Tidligere dokument: C-788/21 Global Gravity - Dom

Den 16-02-2023 dom i C-519/21 DGRFP Cluj
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - opførelse af et boligkompleks foretaget af en sammenslutning uden status som juridisk person - sammenslutningsaftale - visse medlemmers salg af lejligheder i det nævnte boligkompleks - bestemmelse af den afgiftspligtige person - princip om afgiftsneutralitet - ret til fradrag af moms

Tidligere dokument: C-519/21 DGRFP Cluj - Dom

 

Indstillinger
C-461/21 Cartrans Preda

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - fri udveksling af tjenesteydelser - artikel 56 TEUF og 57 TEUF - begrebet »tjenesteydelse« - tjenesteydelser om tilbagebetaling af moms i flere medlemsstater leveret af en ikke-hjemmehørende tjenesteyder - restriktioner - skatte- og afgiftslovgivning - indeholdelse af kildeskat, som skal foretages af en hjemmehørende modtager af tjenesteydelser i det vederlag, der betales til en ikke-hjemmehørende tjenesteyder - begrundelser

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 57 TEUF skal fortolkes således, at

en gensidigt bebyrdende aftale, hvor hovedydelsen består i indgivelse af anmodninger om tilbagebetaling af moms og punktafgifter hos finansmyndighederne i flere medlemsstater, indebærer levering af en »tjenesteydelse« som omhandlet i denne bestemmelse.

2) Artikel 56 TEUF skal fortolkes således, at

den i medfør af en medlemsstats lovgivning pålagte forpligtelse - hvorefter modtageren af tjenesteydelser skal indeholde kildeskat i det vederlag, der betales til tjenesteydere, som er etableret i en anden medlemsstat, for tjenesteydelser, som konkret leveres i flere medlemsstater, mens en sådan forpligtelse ikke foreligger for så vidt angår det vederlag, der betales til tjenesteydere, som er etableret i den omhandlede medlemsstat - udgør en restriktion for den frie udveksling af tjenesteydelser som omhandlet i denne bestemmelse, for så vidt som den medfører en ekstra administrativ byrde og de hertil knyttede ansvarsmæssige risici.

Såfremt den ved den ovennævnte nationale lovgivning indførte restriktion for den frie udveksling af tjenesteydelser følger af forpligtelsen til at foretage indeholdelse af kildeskat, for så vidt som den medfører en ekstra administrativ byrde og de hertil knyttede ansvarsmæssige risici, kan denne restriktion være begrundet i nødvendigheden af at sikre en effektiv skatteopkrævning, og den går ikke ud over, hvad der er nødvendigt med henblik på at nå det pågældende formål.

3) Artikel 56 TEUF skal fortolkes således, at

den er til hinder for en national lovgivning, hvorefter ikke-hjemmehørende tjenesteydere generelt beskattes af indkomst svarende til vederlaget for leverede tjenesteydelser, uden at blive indrømmet mulighed for at fradrage de erhvervsmæssige omkostninger, der er direkte forbundet med den pågældende virksomhed, hvorimod hjemmehørende tjenesteydere indrømmes en sådan mulighed.

Det tilkommer den nationale ret på grundlag af national lovgivning at afgøre, hvilke erhvervsmæssige omkostninger der kan anses for at være direkte forbundet med den pågældende virksomhed.


 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 1192 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT) - MORNING ONLY

CM 5852 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation – Excise duties/Energy taxation)

ST 15829 2022 ADD 1 COR 1 - COVER NOTE. ANNEXES to the Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

ST 15829 2022 ADD 2 COR 1 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT REPORT Initiative to strengthen existing rules and expand the exchange of information framework in the field of taxation so as to include crypto-assets Accompanying the document Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

ST 15829 2022 ADD 3 COR 1 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT EXECUTIVE SUMMARY OF THE IMPACT ASSESSMENT REPORT Initiative to strengthen existing rules and expand the exchange of information framework in the field of taxation so as to include crypto-assets Accompanying the document Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

ST 15829 2022 ADD 4 COR 1 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Subsidiary Grid Accompanying the document Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

ST 15829 2022 COR 1 - PROPOSAL. Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation

CM 1180 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Customs Union (Directors General of Customs)

ST 5365 2023 INIT - INFORMATION NOTE. List of working papers (WK) distributed in the Working Party on Customs Union in the period July - December 2022

ST 5051 2023 INIT - LEGISLATIVE ACTS AND OTHER INSTRUMENTS: CORRIGENDUM/RECTIFICATIF. Council Regulation (EU) 2022/2583 of 19 December 2022 amending Regulation (EU) 2021/2278 suspending the Common Customs Tariff duties referred to in Article 56(2), point (c), of Regulation (EU) No 952/2013 on certain agricultural and industrial products

ST 13813 2022 INIT - LEGISLATIVE ACTS AND OTHER INSTRUMENTS: CORRIGENDUM/RECTIFICATIF. Council Directive (EU) 2017/2455 of 5 December 2017 amending Directive 2006/112/EC and Directive 2009/132/EC as regards certain value added tax obligations for supplies of services and distance sales of goods

CM 1251 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)

ST 5224 2023 INIT - LEGISLATIVE ACTS AND OTHER INSTRUMENTS: CORRIGENDUM/RECTIFICATIF. Council Regulation (EU) 2021/2278 of 20 December 2021 suspending the Common Customs Tariff duties referred to in Article 56(2), point (c), of Regulation (EU) No 952/2013 on certain agricultural and industrial products, and repealing Regulation (EU) No 1387/2013

ST 5082 2023 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/676/EU om bemyndigelse af Rumænien til fortsat at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

ST 15842 2022 ADD 1 - COVER NOTE. Proposal for a COUNCIL REGULATION amending Regulation (EU) No 904/2010 as regards the VAT administrative cooperation arrangements needed for the digital age - Regulatory Scrutiny Board Opinion

ST 15842 2022 ADD 2 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT REPORT Accompanying the documents Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2006/112/EC as regards VAT rules for the digital age Proposal for a COUNCIL REGULATION amending Regulation (EU) No 904/2010 as regards the VAT administrative cooperation arrangements needed for the digital age Proposal for a COUNCIL IMPLEMENTING REGULATION amending Implementing Regulation (EU) No 282/2011 as regards information requirements for certain VAT schemes

ST 15842 2022 ADD 3 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT EXECUTIVE SUMMARY OF THE IMPACT ASSESSMENT REPORT Accompanying the documents Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2006/112/EC as regards VAT rules for the digital age Proposal for a COUNCIL REGULATION amending Regulation (EU) No 904/2010 as regards the VAT administrative cooperation arrangements needed for the digital age Proposal for a COUNCIL IMPLEMENTING REGULATION amending Implementing Regulation (EU) No 282/2011 as regards information requirements for certain VAT schemes

ST 15843 2022 ADD 1 - COVER NOTE. Proposal for a COUNCIL IMPLEMENTING REGULATION amending Implementing Regulation (EU) No 282/2011 as regards information requirements for certain VAT schemes - Regulatory Scrutiny Board Opinion

ST 15843 2022 ADD 2 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT REPORT Accompanying the documents Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2006/112/EC as regards VAT rules for the digital age Proposal for a COUNCIL REGULATION amending Regulation (EU) No 904/2010 as regards the VAT administrative cooperation arrangements needed for the digital age Proposal for a COUNCIL IMPLEMENTING REGULATION amending Implementing Regulation (EU) No 282/2011 as regards information requirements for certain VAT schemes

ST 15843 2022 ADD 3 - COVER NOTE. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT EXECUTIVE SUMMARY OF THE IMPACT ASSESSMENT REPORT Accompanying the documents Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2006/112/EC as regards VAT rules for the digital age Proposal for a COUNCIL REGULATION amending Regulation (EU) No 904/2010 as regards the VAT administrative cooperation arrangements needed for the digital age Proposal for a COUNCIL IMPLEMENTING REGULATION amending Implementing Regulation (EU) No 282/2011 as regards information requirements for certain VAT schemes

ST 5341 2023 INIT - I/A-PUNKTSNOTE. Rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/676/EU for så vidt angår en forlængelse af tilladelsen til Rumænien til fortsat at anvende den særlige foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem – Vedtagelse

ST 5342 2023 INIT - I/A-PUNKTSNOTE. Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 389/2012 for så vidt angår udveksling af oplysninger i de elektroniske registre vedrørende erhvervsdrivende, som flytter punktafgiftspligtige varer mellem medlemsstaterne til erhvervsmæssige formål – Vedtagelse

 

Nyt fra Parlamentet

rådets afgørelse om indgåelse på unionens vegne af aftalen mellem den europæiske union og amerikas forenede stater i henhold til artikel xxviii i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (gatt) 1994 om ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af eu-liste clxxv, som følge af det forenede kongeriges udtræden af den europæiske union

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/131 af 18. januar 2023 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) 2019/1259 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind og af støbejern med kuglegrafit med oprindelse i folkerepublikken kina og thailand og om indførelse af tilsyn med importen af rørfittings af støbejern med oprindelse i folkerepublikken kina

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/111 af 18. januar 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af fedtsyre med oprindelse i indonesien

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/112 af 18. januar 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse aluminiumshjul med oprindelse i folkerepublikken kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 27

Henvendelse af 15/1-23 fra Danmarks organisation for selvstændige frisører om tilbagebetaling af coronalån (anmodning om foretræde for udvalget) )

Bilag 28

Statsministerens januar-redegørelse for regeringens lovprogram 2022-23

Bilag 30

Folketingets Ombudsmands nyhed og artikel af 9. september 2022 om ombudsmandens rolle på skatteområdet

Bilag 31

Brev fra Europaudvalget vedrørende prioritering af EU-sager i 2023

Spørgsmål og svar

Spm. 32

Det fremgår af Beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021, at Skatteministeriet i 2021 har sendt krav til inddrivelse for i alt 8,8 mia. kr. fra ministeriets største opkrævningssystem, Skattekontoen. Videre fremgår det, at 34 pct. af kravene, der i 2021 er sendt fra Skattekontoen til inddrivelse, er låst på grund af tvivl om retskraft eller mistanke om datafejl. Ministeren bedes redegøre for ministerens forventning til udviklingen af procentsatsen på 34 pct.  Svar  

Spm. 33

Det fremgår af Beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021, at Rigsrevisionen siden 2018 har kritiseret, at Skatteministeriet ikke overholder reglerne om inddragelse af nummerplader vedrørende ubetalte motorkrav. Ministeren bedes redegøre for, hvorfor der er forskelle mellem Rigsrevisionen og Statsrevisorerne og Skatteministeriet i fortolkningen af, hvornår Skatteministeriet skal inddrage køretøjets nummerplader, når ejeren ikke har betalt grøn ejerafgift eller vægtafgift. Herudover bedes ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil imødekomme disse forskelle i fortolkningen af gældende lovgivning.  Svar  

Spm. 36

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 15/1-23 fra Danmarks organisation for selvstændige frisører om tilbagebetaling af coronalån, jf. SAU alm. del - bilag 27?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 109

Om, at forlænge tilbagebetaling af coronalån.

Spm. S 110

Om, at forlænge betalingsfristerne for coronalån