Kære læser !
Så begynder det at tynde ud i mængden af materiale fra Folketinget - hvilket jo er meget naturligt i og med, at lovforslagene bliver vedtaget ét efter ét.
Der er til gengæld masser af interessante artikler, bl.a. affødt af forliget om Finansloven.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Finansloven 2020
Skærpede regler ved momsfrie...
Registreringsafgift
Finansloven 2020 på skatteområdet – hold dig ajour
Nye regler ændrer moms på fast ejendom
Nøddeafgiften: Så er den nød knækket
Finanslov 2020 - Afgifter
Vin- og chokoladegaver gør både kunder og medarbejdere glade - men straffer du dig selv?
Varesalg til andre EU-lande - Moms
Ny finanslovsaftale giver skatte- og afgiftsstigninger
Finanslovsaftale 2020
Bindende svar
Momsfritagelse af deltagergebyrer og indtægter fra salg af sponsorater ved afholdelse af international konference
Moms - momsfritagelse - elektronisk avis
Cigaretter - overgang - forbrug
Moms, tilskud
Afgørelser
Genoptagelse - Ændring af afgiftstilsvar - Klageberettigelse - Partsstatus
Efteropkrævning af tinglysningsafgift
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmRegering, Enhedslisten, SF, Radikale og Alternativet har indgået aftale om finansloven for 2020. Nedenfor gennemgås de foreslåede ændringer for skat, moms og afgifter |
BeierholmSkærpede regler ved momsfrie... Allerede fra 1. januar 2020 skærpes de danske momsregler i forhold til dokumentation for momsfritaget varesalg til virksomheder i andre EU-lande. Skærpelsen af de danske regler sker som led i at ensrette transportdokumentationen for EU-landene ved momsfrie EU-leverancer |
BeierholmForhøjet krav fra 1. januar 2020 |
DeloitteFinansloven 2020 på skatteområdet – hold dig ajour Regeringen og forligspartierne har indgået endelig aftale om finansloven 2020. Velfærden sættes først og dette finansieres bl.a. ved ændringer på skatteområdet. Læs med nedenfor for at få indblik på de lovændringer der kommer. Der er nye stramninger i forhold til Regeringens forslag fra oktober. |
DeloitteNye regler ændrer moms på fast ejendom Nye regler kan betyde, at der skal afregnes salgsmoms af f.eks. en lejlighed, der ikke kan sælges som oprindeligt tænkt og i stedet udlejes momsfrit. Din virksomhed bør allerede nu overveje, om der er styr på processerne for at sikre korrekt håndtering af denne nye udtagningsmoms. |
PwCNøddeafgiften: Så er den nød knækket Nøddeafgiften afskaffes 1. januar 2020. Der er tale om en væsentlig administrativ lettelse for virksomheder, der handler med nødder og nøddeprodukter. |
PwCVi ser nærmere på de elementer i finanslovsaftalen, som medfører ændrede afgiftsregler. |
PwCVin- og chokoladegaver gør både kunder og medarbejdere glade - men straffer du dig selv? Mange virksomheder kører over grænsen for at købe vin, chokolade og lignende, som bruges til julegaver til kunder, medarbejdere mm. Desværre er mange ikke opmærksomme på, at der skal betales afgift, hvis varerne anvendes erhvervsmæssigt. Har din virksomhed husket afgiften? |
RedmarkVaresalg til andre EU-lande - Moms Krav til dokumentation skærpes |
RedmarkNy finanslovsaftale giver skatte- og afgiftsstigninger Regeringen indgik mandag aften finanslovsaftale med sine støttepartier. |
Revisionsinstituttet2019 går på hæld, og vi skriver snart 2020. Hvert år fremlægger regeringen finansloven, hvis formål er at fordele, hvordan bl.a. vores skattekroner skal bruges det næste års tid. |
I overensstemmelse med Spørgers anmodning kunne Skatterådet bekræfte, at Spørger var en almenvelgørende forening omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 21, samt at Spørger var momsfritaget ved opkrævning af deltagergebyr og salg af sponsorater i forbindelse med afholdelse af en international konference i København.
Skatterådet bekræfter, at den elektroniske publikation X opfylder betingelserne for at kunne anses som en avis i momslovens forstand, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 18.
Skatterådet bekræftede, at cigaretter overgik til forbrug, når de forlod en autoriseret oplagshavers ubeskattede lager for at blive oplagt på en grossists beskattede lager. Skatterådet var enig med spørger i, at dette ikke blev ændret af, at oplagshaveren kompenserede grossisten for leje af lager, og at varerne fortsat ville være dækket af oplagshaverens forsikring.
Skatterådet bekræftede også, at tobaksafgiften forfaldt på tidspunktet for cigaretternes overgang til forbrug, og at afgiften - efter de gældende regler - skulle betales med den sats, der gjaldt på tidspunktet for cigaretternes overgang til forbrug.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der var tale om momspligtige tilskud, idet de ikke udgjorde vederlag for en leverance, jf. momsloven § 27, stk. 1.
Skatterådet bekræftede dog, at tilskuddene ikke påvirkede Spørgers fradragsret, da Spørgers aktiviteter måtte anses som én integreret aktivitet, der måtte karakteriseres som økonomisk virksomhed.
Et selskab havde indgået aftale med en samarbejdspartner om sidstnævntes udførelse af administrationsydelser for selskabet. Skattestyrelsen havde fundet, at disse ydelser var momspligtige og havde efterfølgende nægtet at genoptage afgørelsen. Selskabet, der havde påtaget sig at friholde samarbejdspartneren for momskravet, ønskede at påklage afgørelsen, hvor Skattestyrelsen nægtede genoptagelse, til Landsskatteretten. Selskabet henviste til, at man havde påtaget sig at betale momskravet mod samarbejdspartneren, og til at man havde indgået en række andre samarbejdsaftaler af den pågældende art, som kunne medføre tilsvarende krav. Selskabet fandtes ikke at have en væsentlig, direkte, retlig interesse i den påklagede afgørelse, men alene en afledet interesse, hvorfor selskabet ikke var klageberettiget jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk.2.
Landsskatteretten fandt, at klagerens tinglysning af et skadesløsbrev den 4. juni 2017 opfyldte betingelserne i tinglysningsafgiftsloven § 5, stk. 7, og at beregningen af tinglysningsafgiften skulle ske efter § 7. Retten bemærkede, at det af forarbejderne fremgik, at intentionen med bestemmelsen i tinglysningsafgiftsloven § 5, stk. 7, var, at der ved panthaverskifte og pantsætterskifte kun skulle betales den faste afgift på 1.660 kr. Da det tinglyste skadesløsbrev og det aflyste skadesløsbrev havde samme hovedstol og omfattede de samme aktivtyper, ansås betingelsen om, at der skal være tale om et "tilsvarende pantebrev" efter tinglysningsafgiftsloven § 5, stk. 7, 1. pkt., for opfyldt. Betingelserne om, at der ved tinglysningen af det nye skadesløsbrev skulle afgives en erklæring om, at anmeldelsen var omfattet af 1. pkt., og at aflysningen af det tidligere skadesløsbrev skulle ske inden 30 dage, var ligeledes opfyldt.
Der skulle således ikke betales yderligere i tinglysningsafgift end den faste afgift på 1.660 kr., hvorfor SKATs afgørelse blev ændret.
Regulering af Inddrivelsesbekendtgørelsens satser for 2020 Offentliggørelse af regulerede beløbssatser for beregning af betalingsevne for 2020 | |
Ændring af praksis for afbrydelse af forældelse ved underretning om lønindeholdelse og beregning af ny forældelsesfrist - udkast til styresignal Ændring af praksis for afbrydelse af en fordrings forældelse ved underretning om lønindeholdelse, jf. forældelseslovens § 18, stk. 4 og beregning af ny forældelsesfrist i henhold til forældelseslovens § 19, stk. 6, 2. pkt. |
Journalnr: 16/0489907
Momsfradrag - kantineordning
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet forvaltningens momstilsvar idet der ikke er godkendt momsfradrag for anvendelsen af økologiske varer i en kantineordning, da forvaltningen har valgt at afregne salgsmoms efter den forenklede ordning i momslovens § 29. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2019
Journalnr: 18/0004480
Udeholdte indtægter
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvar vedr. ikke-bogførte indtægter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-11-2019
Journalnr: 18/0006576
Tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af afgift for tinglysning af en påtegning til et skøde i henhold til tinglysningsafgiftslovens § 7. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-11-2019
Journalnr: 18/0004996
Tinglysningsafgift
Klagen vedrører SKATs opkrævning af afgift som følge af klagerens tinglysning af et vedrørende ejerskifte af ejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2019
Journalnr: 18/0005053
Tinglysningsafgift
Klagen vedrører SKATs opkrævning af yderligere tinglysningsafgift for tinglysningen af to skadesløsbreve til sikring af virksomhedspant i ApS. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2019
Journalnr: 18/0002360
Tinglysningsafgift
Klagen vedrører SKATs opkrævning af afgift som følge af klagerens tinglysning af et vedrørende ejerskifte af ejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2019
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 19-12-2019 indstilling i C-446/18 AGROBET CZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - artikel 179 og artikel 183 i direktiv 2006/112/EF - fradrag for indgående moms - overskydende moms - tilbageholdelse af hele det overskydende momsbeløb i anledning af en afgiftsretlig kontrol af en del af transaktionerne - delvis tilbagebetaling af den angivne overskydende moms - neutralitetsprincip - proportionalitetsprincip
Tidligere dokument: C-446/18 AGROBET CZ - DomDen 19-12-2019 dom i C-707/18 Amarasti Land Investment
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - fradrag for indgående afgift - erhvervelse af fast ejendom, der ikke er indført i den nationale tingbog - udgifter, som en erhverver har afholdt i forbindelse med den første indførelse i den nævnte tingbog - anvendelse af specialiserede eksterne selskaber - formidling af en tjenesteydelse eller investeringsudgifter foretaget i forbindelse med en virksomhed
Tidligere dokument: C-707/18 Amarasti Land Investment - DomDen 19-12-2019 dom i C-715/18 Segler-Vereinigung Cuxhaven
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en reduceret afgiftssats for leveringen af visse varer og tjenesteydelser - bilag III, nr. 12) - nedsat momssats for udlejning af pladser på campingpladser og pladser til beboelsesvogne - spørgsmål om anvendelsen af denne nedsatte sats på udlejning af bådpladser i lystbådehavne - sammenligning med udlejning af pladser til parkering af køretøjer - ligebehandling - princip om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-715/18 Segler-Vereinigung Cuxhaven - DomDen 19-12-2019 dom i C-677/18 Amoena
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 6212 og 9021 - post mastektomi brystholdere - gennemførelsesforordning (EU) 2017/1167 - gyldighed - begrebet »tilbehør« - loyalt samarbejde
Tidligere dokument: C-677/18 Amoena - Dom
Bekendtgørelse om gebyrbetaling til Spillemyndigheden
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven
Oprettelsesdato: 04-12-2019
Høringsfrist: 14-01-2020
Forslag om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
Oprettelsesdato: 05-12-2019
Høringsfrist: 12-12-2019
Bilag 17 | Skatteministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2019 |
Bilag 18 |
Bilag 6 |
Bilag 7 | Skatteministeriets præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2019 |
Bilag 8 |
Spm. 2 |
Spm. 7 |
Spm. 10 |
Spm. 11 | MFU spm. om, hvor meget merprovenuet bidrager med til det økonomiske råderum, til skatteministeren |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 | Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Bilag 4 |
Spm. 1 | Spm. om, hvordan mindreprovenuet finansieres, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 3 |
Bilag 4 |
Bilag 4 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Spm. 1 | Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 2 |
Spm. 1 |
Bilag 87 |
Spm. 73 |
Spm. 78 |
Spm. 91 |
Spm. 140 |
Spm. 141 |
Spm. 145 |