Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Spil kort for at spille - Aftale om spilkort på plads
Ombudsmanden offentliggør temarapport om skattemyndighedernes begrundelser
Langvarig praksis står for fald
Frist for momsrefusion i UK er den 31. december 2021
Bindende svar
Moms - leveringssted - Ej ophold i transport
Moms - fradragsret for udgifter afholdt af partnere
Afgørelser
Efteropkrævning af moms - Uregistreret afgiftspligtig virksomhed med bingo og andre tillægsspil
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Dansk RevisionSpil kort for at spille - Aftale om spilkort på plads Der er netop indgået aftale om at indføre et spilkort for væddemål i kiosker og andre fysiske butikker, og som det fremgår af overskriften, så er det ikke ligegyldigt om vi bruger den term i et eller to ord. Indførelsen af et spilkort betyder, at hvis du efter 1. juli 2022 går ned i din lokale kiosk for at spille på aftenens fodboldkampe eller ønsker at indgå de såkaldte væddemål om udfaldet af et bestemt resultat, så skal du registrere dig. |
Folketingets OmbudsmandOmbudsmanden offentliggør temarapport om skattemyndighedernes begrundelser Efter at have set nærmere på skattemyndighedernes begrundelser offentliggør ombudsmanden i dag en temarapport om arbejdet. Rapporten samler op på resultaterne fra otte særskilte undersøgelser, der er afsluttet over det seneste år. |
PwCLangvarig praksis står for fald Skatteministeriet har i et netop offentliggjort lovforslag oplyst, at Danmark ikke kan opretholde den momsfritagelse, som aftenskoler, fitnesscentre og andre... |
PwCFrist for momsrefusion i UK er den 31. december 2021 Virksomheder, som er momsregistreret i Danmark - og som ikke er momsregistreret i UK - kan søge om refusion af moms på udgifter, som er afholdt i UK. Læs mere... |
Spørgers varer er produceret i EU-landene B og C. Varer fra EU-landet B til skandinaviske kunder sendes via EU-landet C og Danmark. Varer fra EU-landet C sendes via Danmark. I forbindelse med transporten til andre skandinaviske lande er der et midlertidigt stop af meget kort varighed i Danmark. Efter varernes ankomst til Danmark bliver varerne umiddelbart straks herefter videresendt til de pågældende kunder i Skandinavien. Ankomsten af varerne til Danmark og videreforsendelsen til slutkunden vil ofte ske samme dag. Når varerne afsendes fra EU-landet B eller EU-landet C, er varerne færdigproduceret, pakket og mærket med slutkundens navn og adresse.
Modsat spørger fandt Skatterådet, at der trods stoppene i EU-landet C og Danmark henholdsvis stoppet i Danmark kun er en transport af varerne fra EU-landet B henholdsvis EU-landet C til kunderne i de andre skandinaviske lande. Skatterådet lagde i den forbindelse vægt på, at der ikke foretages yderligere arbejde på varerne i Danmark, at de midlertidige stop i Danmark udelukkende sker af logistikmæssige årsager, og at slutkøberen er identificeret allerede på det tidspunkt, hvor varerne transporteres fra EU-landet B henholdsvis EU-landet C, samt at opholdet/afbrydelsen af transporten i Danmark allerede er planlagt på det tidspunkt, hvor varerne afsendes fra EU-landet B henholdsvis EU-landet C.
Modsat spørger fandt Skatterådet, at varerne til Norge ikke kan anses for eksporteret fra Danmark til Norge, og at varerne til andre skandinaviske lande efter reglerne om EU-handel ikke kan anses for leveret fra Danmark til de andre skandinaviske lande. Leveringerne skal i stedet anses for at ske direkte fra EU-landet B henholdsvis EU-landet C til Norge henholdsvis de andre skandinaviske lande.
Skatterådet bekræftede, at et partnerselskab kan fratrække moms af udgifter, der vedrører partnerselskabets momspligtige aktiviteter, selvom udgifterne er afholdt af en af partnerne i partnerselskabet.
Efter en samlet konkret vurdering fandt Landsskatteretten, at klageren personligt, og ikke en forening, i henhold til momslovens § 3, stk. 1, havde drevet selvstændig økonomisk virksomhed med spil og cafeteria i perioden 1. januar 2008 til 31. december 2012. Landsskatteretten fandt, at klageren ikke havde opnået en retsbeskyttet forventning om, at virksomheden skulle henføres til foreningen allerede fordi, det ikke var godtgjort, at SKAT havde givet en positiv og entydig tilkendegivelse herom. SKATs efteropkrævning af moms hos klageren var derfor berettiget.
Med henvisning til SKM2003.4.HR fandt Landsskatteretten endvidere, at Højesteret havde taget stilling til, at klagerens virksomhed med spil ikke var fritaget for moms i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 12, om "lotterier o.lign."
Landsskatteretten var enig med SKAT i, at klageren i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, i hvert fald groft uagtsomt havde bevirket, at hans momstilsvar var fastsat på et urigtigt grundlag, idet det reelt var klageren, og ikke foreningen, der drev virksomheden.
Hvad angik varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., anførte Landsskatteretten, at SKAT den 13. marts 2013 modtog seks flyttekasser indeholdende ca. 57 ringbind med foreningens regnskabsmateriale for årene 2008 til 2011. Herudover modtog SKAT den 28. juni 2013 12 ringbind med regnskabsmaterialet for 2012. Modtagelsen af dette materiale gav ikke i sig selv SKAT kundskab om, at der forelå grundlag for ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar for klageren efter § 32, stk. 1, nr. 3. Kundskab herom fik SKAT først ved i forlængelse heraf at have gennemgået og vurderet det omfattende materiale og derigennem konstateret, at aktiviteterne med afholdelse af spil ikke blev udøvet af foreningen, men af klageren personligt, og at klageren i hvert fald groft uagtsomt havde bevirket, at klagerens momstilsvar var fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Varslingsfristen i § 32, stk. 2, 1. pkt., for perioden 1. januar 2008 - 30. september 2010 var derfor ikke overskredet, da SKAT sendte agterskrivelsen den 13. november 2013.
Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.
Straf- prøvesag - udeblivelsesdom - fusion - dokumentation for prisfastsættelse af kontrollerende transaktioner Aktieselskabet var tiltalt for groft uagtsomt at undlade at fremsende fyldestgørende dokumentation for prisfastsættelse af kontrollerende transaktioner for skatteårene 2016-17, inden udløbet af fristen på 60 dage som var fastsat i told- og skatteforvaltningens brev. Det vedrørte det opløste selskab, som indeværende selskab var blevet fusioneret med. Aktieselskabet udeblev fra retsmødet. Byretten fandt selskabet skyldig i tiltalen. Selskabet idømtes en bøde på 250.000 kr. Retten henviste til bemærkningerne til lovforslag nr. 173 af 25. april 2012, pkt. 3.3.2., vedrørende dagældende skattekontrollovs § 17, stk. 3, som nugældende § 84, nr. 5, er en videreførelse af. Bødebeløbet er fastsat ud fra, at minimumsomkostninger til udarbejdelse af relevant dokumentation skønnes at være 125.000 kr., og at bøden skal afspejle, at det ikke skal kunne betale sig at lade være med at udarbejde dokumentationen. |
Journalnr: 17/0173744
Direktørs hæftelse for selskabs momsgæld
Klagen skyldes, at SKAT har pålagt klageren at betale salgsmoms idet selskabet, hvori klageren var direktør, drev uregistreret virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2021
Journalnr: 17/0142289
Dokumentation
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms idet der ikke er fremlagt fakturaer for udgifterne. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 22-09-2021
Journalnr: 16/0157470
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen vedrører blandt andet nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 07-10-2021
Journalnr: 18/0002312
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvar baseret på registreringer på bankkonti. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-09-2021
Journalnr: 20/0101735
Genoptagelse af afgørelse
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har undladt at imødekomme klagerens anmodning om at genoptage Skattestyrelsens afgørelse af 15. august 2014 vedr. moms på byggegrunde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-10-2021
Journalnr: 15/1797579
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører ansat yderligere momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-09-2021
Journalnr: 18/0006215
Fuld registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift fordelt på 17 køretøjer, som er indregistreret på forholdsmæssig registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3 b, idet Motorstyrelsen ikke mener at betingelserne i registreringsafgiftslovens § 3 b, er opfyldt. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 20-09-2021
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 11-11-2021 dom i C-398/20 ELVOSPOL
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 - nedsættelse af afgiftsgrundlaget for moms - ikke-betaling eller delvis betaling af prisen som følge af debitors insolvens - betingelser, der er fastsat i en national lovgivning for berigtigelse af udgående moms - betingelse om, at den fordring, der helt eller delvis ikke er betalt, ikke må være opstået i løbet af den periode på seks måneder, der gik forud for afsigelsen af konkursdekret vedrørende skyldnerselskabet - manglende overensstemmelse
Tidligere dokument: C-398/20 ELVOSPOL - DomDen 11-11-2021 dom i C-281/20 Ferimet
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til fradrag - artikel 199 - ordning for omvendt betalingspligt - princip om afgiftsneutralitet - materielle betingelser for fradragsretten - leverandørens egenskab af afgiftspligtig person - bevisbyrde - svig - misbrug - faktura, der angiver en fiktiv leverandør
Tidligere dokument: C-281/20 Ferimet - DomDen 18-11-2021 dom i C-358/20 Promexor Trade
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af skatte- og afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - inddragelse af en afgiftspligtig persons momsregistrering - nægtelse af fradragsretten - formelle betingelser
Tidligere dokument: C-358/20 Promexor Trade - DomDen 25-11-2021 dom i C-437/19 État luxembourgeois (Informations sur un groupe de contribuables)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - direktiv 2011/16/EU - artikel 1, stk. 1, artikel 5 og artikel 20, stk. 2 - anmodning om oplysninger - afgørelse om påbud om at meddele oplysninger - nægtelse af at efterkomme påbuddet - sanktion - de ønskede oplysningers »forventede relevans« - manglende individuel identifikation ved navn af de berørte skattepligtige personer - begrebet »identiteten af den person, der undersøges eller efterforskes« - begrundelse for anmodningen om oplysninger - rækkevidde - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - ret til effektive retsmidler til prøvelse af afgørelsen om påbud om at meddele oplysninger - artikel 52, stk. 1 - begrænsning - overholdelse af rettighedens væsentligste indhold
Tidligere dokument: C-437/19 État luxembourgeois (Informations sur un groupe de contribuables) - Dom
Bekendtgørelse om onlinekasino og bekendtgørelse om online væddemål
Oprettelsesdato: 02-11-2021
Høringsfrist: 30-11-2021
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af 18/10-21 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 2 | Orientering om Kommissionens godkendelse af en videreførelse af sømandsfradragsordningnen |
Bilag 2 |
Bilag 31 | Politisk aftale om indførelse af spilkort for landbaserede væddemål |
Spm. 2 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 26 | Vil ministeren oplyse regelgrundlaget for behandlingen af SU-gæld i Skattestyrelsen? Svar |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 52 |
Spm. 55 |
Spm. 56 |
Spm. 57 |
Spm. 58 |
Spm. 59 |
Spm. 60 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Spm. 63 |
Spm. 64 |
Spm. 684 |
Spm. 685 |