MomsMail 2014, uge 50

Kære læser !

Det er 3. søndag i advent og næstsidste MomsMail i år. Mange er sikkert på vej ind i den sidste arbejdsuge inden juleferien og får muligvis slet ikke læst MomsMail for næste uge før vi skriver 2015. Til jer vil jeg allerede nu ønske en Glædelig Jul og et Godt og Lykkebringende Nytår.

Ugen har bragt en stribe spændende artikler og en række nye afgørelser. Bl.a. fastholder Skatterådet, at salg af gavekort i sig selv ikke er en momspligtig leverance, medens provision og administrationsbidrag udløser momspligt.

Folketinget fortsætter hvor det slap, lovgivningsarbejdet er på højtryk for at kunne afsluttes inden jul.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Derivatives & Financial Instruments: 6 - 2014
Styresignal om dokumentationskrav ved transport af bekæmpelsesmidler
Styresignal om vederlag for værgemål vedr. momsfritagelse
Ændring af momsbekendtgørelsen og ændring af spiritusafgiftsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse om onlinekasino og bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om online væddemål
Skattekontrol - flere automatiske indberetninger mellem EU lande og globalt
Tax revenues rebounding from the crisis but tax mix varying widely, OECD says
Vær på forkant og forudbestil afgiftsvejledningen for 2015
Uddannelsesinstitutioners ret til afgiftsgodtgørelse og momsfradrag står for fald
Skat for landmænd – nu i 3. udgave

Bindende svar
Moms og gavekortprodukter - bonusprogram
Samarbejde mellem udvalgte afdelinger i to boligselskaber - selvstændige ansættelsesforhold ved særskilte ansættelsesaftaler - ikke selvstændig gruppe i momsretlig forstand - momsfritaget udlejning af fast ejendom

Domme
Registreringsafgift - parallelimport - luksusbil - hæftelse
Registreringsafgift - udenlandsk indregistreret køretøj - ibrugtagning - bopæl
Moms - skrotbiler - affaldsbehandling - forventningsprincippet

Nyt fra EU-Domstolen
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
foreignHogstadomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141208' AND [SkatteraadChanged] <= '20141214') OR ([LSRChanged] >= '20141208' AND [LSRChanged] <= '20141214') OR ([ByretChanged] >= '20141208' AND [ByretChanged] <= '20141214') OR ([LandsretChanged] >= '20141208' AND [LandsretChanged] <= '20141214') OR ([HojesteretChanged] >= '20141208' AND [HojesteretChanged] <= '20141214')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Derivatives & Financial Instruments (DFI)

Derivatives & Financial Instruments: 6 - 2014

I denne udgave:

  • The European Commission and Its Work on Investment Funds, Pension Funds and Insurers
  • Relevance of the OECD BEPS Project to Derivatives and Financial Instruments
  • Captives to 2020: Opportunities and Challenges
  • Substance Requirements for Entities Located in a Harmful Tax Jurisdiction under CFC Rules and the EU Freedom of Establishment
  • News and Clarifications on the Tax Residence of Collective Investment Vehicles and on the Corporate Tax Exposure for European Investment Fund Managers
  • CFC’s Indirect Investments in US Property Results in Income Inclusion for US Purposes
  • VAT on Intercompany Supplies: Why Skandia Is a Big Deal

FSR - danske revisorer

Styresignal om dokumentationskrav ved transport af bekæmpelsesmidler

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

FSR - danske revisorer

Styresignal om vederlag for værgemål vedr. momsfritagelse

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

FSR - danske revisorer

Ændring af momsbekendtgørelsen og ændring af spiritusafgiftsbekendtgørelsen

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

FSR - danske revisorer

Bekendtgørelse om onlinekasino og bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om online væddemål

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

Homann

Skattekontrol - flere automatiske indberetninger mellem EU lande og globalt

På ECOFIN mødet d. 9. dec. 2014 blev det besluttet at udvide omfanget af informationer, der automatisk udveksles mellem EU-landene. Den automatiske udveksling af oplysninger er fastlagt i et direktiv.

OECD

Tax revenues rebounding from the crisis but tax mix varying widely, OECD says

Tax burdens and revenue collection in advanced economies are reaching record levels not seen since before the global financial crisis, but the tax mix continues varying widely across countries, according to new OECD research published today.

PwC

Uddannelsesinstitutioners ret til afgiftsgodtgørelse og momsfradrag står for fald

I et nyt udkast til styresignal ændrer SKAT den mangeårige praksis, der har givet uddannelsesinstitutioner mulighed for en høj godtgørelse af deres energiafgifter (el og vand) samt fradrag for momsbelagte fællesudgifter. Den nye praksis træder i kraft den 1. juli 2015.

SEGES

Skat for landmænd – nu i 3. udgave

Skat for landmænd udkom sidste gang i 2011, og siden er det gået over stok og sten med ændringer af skattereglerne på flere vigtige områder for landmanden.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Moms og gavekortprodukter - bonusprogram

SKM2014.843.SR

Vedrører: Momsloven § 4, § 13, stk.1, nr. 11, § 21, § 23 og § 37. Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 1, § 23 og § 24

Skatterådet kan bekræfte, at der ikke skal opkræves moms af de i sagen aktuelle gavekortprodukter på udstedelsestidspunktet. Derimod kan Skatterådet ikke bekræfte, at den provision som en række forhandlere modtager ved salg af gavekortprodukterne, er momsfri. Ligeledes er den provision som Spørger modtager for håndteringen af gavekortprodukterne momspligtig. Spørger har derimod fradragsret for moms af forhandlerprovisionen.

Skatterådet afviser, at svare på et spørgsmål om et markedsføringsbidrag, da dispositionen ikke er konkretiseret.

Skatterådet kan bekræfte, at der ikke skal opkræves moms ved ind- og udbetaling af point i henhold til et konkret bonusprogram. Skatterådet kan derimod ikke bekræfte, at den provision som spøger modtager i forbindelse med driften af bonusprogrammet er momsfri.

Skatterådet kan bekræfte, at spørger har fradragsret for moms af indkøb til bonusprogrammet.

 

Bindende svar: Samarbejde mellem udvalgte afdelinger i to boligselskaber - selvstændige ansættelsesforhold ved særskilte ansættelsesaftaler - ikke selvstændig gruppe i momsretlig forstand - momsfritaget udlejning af fast ejendom

SKM2014.841.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 1 -3, § 23 og § 24. Momsloven § 3, stk. 1, § 4, stk. 1 og 2, § 13, stk. 1, nr. 8 og nr. 19. Lønsumsafgiftsloven § 1, stk. 1

Skatterådet bekræfter, at der er tale om selvstændige ansættelsesforhold, når to boligselskaber indgår særskilte ansættelsesaftaler med de enkelte medarbejdere samt at de arbejdsydelser, som de ansatte udfører, i det hele bliver betragtet som en integreret del af den momsfrie udlejning af fast ejendom. Ligesom det bekræftes, at der er tale om en momsfritaget udlejning af fast ejendom, når Boligselskab 1 udlejer en ideel andel af et nærmere angivet lokale til Boligselskab 2. Derimod afviser Skatterådet på baggrund af Højesterets dom, SKM2008.542.HR , at det er muligt for udvalgte boligafdelinger under de to boligselskaber at danne en selvstændig gruppe omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 19. Endelig afviser Skatterådet at besvare spørgsmål 2-5 under henvisning til, at besvarelsen har karakter af rådgivning.

 

Dom: Registreringsafgift - parallelimport - luksusbil - hæftelse

SKM2014.842.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 19, stk. 2 (dagældende)

En køber af en luksusbil parallelimporteret fra Tyskland havde ved købet opnået en besparelse på 48 pct. i forhold til listeprisen. Den lave pris skyldtes, at sælgeren ved afgiftsberigtigelsen af bilen havde opgivet en for lav pris til SKAT, hvorfor der ikke var betalt fuld registreringsafgift af bilen.

Der var under sagen enighed om, at køberen som udgangspunkt hæftede for den unddragne registreringsafgift på objektivt grundlag efter den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2. Spørgsmålet var imidlertid, om køberen var omfattet af SKATs særlige administrative praksis, hvorefter et krav om efterbetaling af registreringsafgift ikke gøres gældende mod en køber, der i god tro har købt en bil hos en bilforhandler.

Retten nåede frem til, at køberen ikke kunne ikke anses for at være i god tro vedrørende den manglende betaling af registreringsafgift, idet køberen var bekendt med bilens indkøbspris i Tyskland og derfor ikke havde grundlag for at tro, at det inden for den pris køberen betalte for bilen ville være muligt at afholde registreringsafgift, moms og avance til sælgeren. Endvidere udtalte retten, at omstændighederne omkring sælgeren og parternes aftaleindgåelse ikke kunne anses for sædvanlige for en forhandlervirksomhed.

Af disse grunde var køberen ikke omfattet af SKATs administrative praksis for ikke at efteropkræve registreringsafgift, og Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Registreringsafgift - udenlandsk indregistreret køretøj - ibrugtagning - bopæl

SKM2014.840.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1. Lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1. Registreringsbekendtgørelsen § 7, stk. 1

Sagsøgeren flyttede tilbage til Danmark efter en årrække at have været bosat i Sverige og kørte ved flere lejligheder i sin svensk indregistrerede bil i Danmark. Da sagsøgeren var den registrerede ejer af bilen og ikke havde dokumenteret ikke også at være den reelle ejer af bilen, ansås køretøjet for registreringsafgiftspligtigt i medfør af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, og registreringsbekendtgørelsens § 7, stk. 1.

Retten fandt det ikke godtgjort, at sagsøgeren havde overdraget brugsretten til bilen i medfør af registreringsbekendtgørelsens § 7, stk. 2, hvorved retten blandt andet lagde vægt på, at det ikke var godtgjort, at sagsøgeren havde haft rådighed over en anden bil, mens han boede i Danmark.

 

Dom: Moms - skrotbiler - affaldsbehandling - forventningsprincippet

SKM2014.839.BR

Vedrører: -

Det blev ved Højesterets dom i SKM2012.529.HR fastslået, at når sagsøgeren skrotter biler, der er indleveret til sagsøgeren, leverer selskabet en momspligtig skrotningsydelse til bilejeren.

Sagsøgeren gjorde gældende, at SKAT med SKM2006.751.SKAT havde ændret praksis for afgiftsperioder, der lå efter de perioder, som Højesteret havde taget stilling til. SKM2006.751.SKAT måtte således efter sin ordlyd forstås sådan, at sagsøgeren for disse perioder ikke leverede en momspligtig skrotningsydelse, men derimod en momsfri intern ydelse. Herved var der efter sagsøgerens opfattelse skabt en praksis, som ikke med tilbagevirkende kraft kunne ændres i forhold til selskabet.

Byretten afviste sagsøgerens udlægning af SKM2006.751.SKAT . Skattemyndighederne havde derfor været berettiget til at genoptage og forhøje sagsøgerens momstilsvar i medfør af skatteforvaltningslovens § 31.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-12-2014 - 13-01-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 18-12-2014 dom i C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 3, litra b), artikel 28b, punkt A, stk. 2, og artikel 28c, punkt A, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 138, stk. 1, artikel 169 og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsovergangsordning for samhandelen mellem medlemsstaterne – varer, der forsendes eller transporteres inden for Fællesskabet – svig begået i ankomstmedlemsstaten – hensyntagen til svigen i afsendelsesmedlemsstaten – hvorvidt den i sjette direktivs artikel 28c, punkt A, litra a), fastsatte fritagelse finder anvendelse på disse varer

Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport “Italmoda” Mariano Previti - Ny sag
Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Indstilling
Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Dom

Den 18-12-2014 dom i C-639/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 96, 97 og 98 sammenholdt med bilag III i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på varer, der er beregnet til brandsikring

Tidligere dokument: C-639/13 Kommissionen mod Polen - Ny sag

Den 18-12-2014 dom i C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 4, stk. 3, TEU – tilbagesøgning af uretmæssigt udbetalte beløb – afgifter opkrævet i strid med EU-retten – national lovgivning der med tilbagevirkende kraft begrænser retsmidlerne for tilbagesøgningskrav vedrørende beløb der er betalt med urette – overtrædelse af princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet

Tidligere dokument: C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag

 

Domme
C-590/13 Idexx Laboratoires Italia

Sagen omhandler:

Finder principperne i Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – ifølge hvilke artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i sjette direktiv 77/388 , som ændret ved direktiv 91/680/EØF, om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter er til hinder for en praksis med hensyn til berigtigelse af angivelser og opkrævning af moms, som sanktionerer en tilsidesættelse af dels de forpligtelser, der følger af formaliteter, der er fastsat i national lovgivning i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, litra d), dels de regnskabs- og angivelsesforpligtelser, der følger af nævnte artikel 22, stk. 2 og 4, ved at nægte adgang til fradragsret ved anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt – også anvendelse i tilfælde af en afgiftspligtig persons fuldstændige tilsidesættelse af de i de nævnte bestemmelser omhandlede forpligtelser, når der under alle omstændigheder ikke hersker nogen tvivl om den afgiftspligtige persons stilling og ret til fradrag?

Henviser udtrykkene »obblighi sostanziali«, »substantive requirements« og »exigences de fond« i de forskellige sprogversioner af Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – for så vidt angår omvendt betalingspligt for moms – til pligten til at betale moms, overtagelsen af afgiftsgælden eller eksistensen af materielle betingelser, som begrunder, at den afgiftspligtige person pålægges den omhandlede afgift og som regulerer fradragsretten med henblik på at sikre det EU-retlige princip om momsens neutralitet, såsom eksempelvis sammenhæng, afgiftspligt og adgangen til fuldt fradrag?

Domstolens dom:

Artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 91/680/EØF af 16. december 1991 skal fortolkes således, at disse bestemmelser indeholder formelle betingelser for fradragsretten, hvis tilsidesættelse, under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, ikke medfører en fortabelse af denne ret.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 15429 2014 INIT RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Kroatien til at anvende en afgiftsfritagelse for dieselolie, der anvendes til at drive maskiner til humanitær minerydning, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF

ST 15430 2014 INIT RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om forlængelse af anvendelsen af gennemførelsesafgørelse 2012/181/EU om tilladelse til Rumænien til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

ST 16081 2014 INIT RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 16082 2014 INIT RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 16004 2014 INIT Rådets gennemførelsesafgørelse om forlængelse af anvendelsen af gennemførelsesafgørelse 2012/181/EU om tilladelse til Rumænien til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem - Vedtagelse

ST 15642 2014 INIT KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/.. af 14.11.2014 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler - Hensigt om ikke at gøre indsigelse mod den delegerede retsakt, som tilføjer Kenya til listen over begunstigede lande under forordningen om markedsadgang

ST 16325 2014 REV 1 Udkast til Rådets konklusioner om et ensartet udvidet indre marked og EU's forbindelser med vesteuropæiske lande, der ikke er medlemmer af EUIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 16003 2014 INIT Rådets gennemførelsesafgørelse om bemyndigelse af Kroatien til at anvende afgiftsfritagelse for dieselolie, der anvendes til at drive maskiner til humanitær minerydning, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF - Vedtagelse

ST 16402 2014 INIT Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter - Vedtagelse

ST 16592 2014 INIT Udkast til Rådets konklusioner om elektroniske toldtjenester og gennemførelse af et enstrenget system i Den Europæiske Union - Vedtagelse

ST 16403 2014 INIT Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter - Vedtagelse

 

Nyt fra Kommissionen

Commissioner Moscovici welcomes Council agreement on measures against tax avoidance and unfair tax competition

EU Council also discussed the Financial Transaction Tax and other tax related issues  

 

Nyt fra Parlamentet

om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 55/2008 om indførelse af autonome handelspræferencer for Republikken Moldova  

KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESFORORDNING (EU) Nr. …/.. af XXX om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 32/2000 med henblik på indførelse af Unionens nye GATT-bundne toldkontingenter for chokolade, sukkervarer og kiks.

ADDENDUM
til betænkning
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 55/2008 om indførelse af autonome handelspræferencer for Republikken Moldova

om Kommissionens delegerede forordning af 19. august 2014 om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 978/2012 om anvendelse af et arrangement med generelle toldpræferencer

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 3, nr. 2-5 og 15, i lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love (Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check og afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)  

Bekendtgørelse om registrering af køretøjer  

Høringsportalen

Høring af udkast til bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger mv.
Oprettelsesdato: 08-12-2014
Høringsfrist: 06-01-2015

Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Tilpasninger til engrosmodellen)
Oprettelsesdato: 08-12-2014
Høringsfrist: 07-01-2015

Høring over bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om onlinekasino og bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om online væddemål
Oprettelsesdato: 08-12-2014
Høringsfrist: 12-12-2014

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 42 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 9

2. udkast til betænkning

Bilag 10

Betænkning afgivet den 11. december 2014

L 42 A Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 9

2. udkast til betænkning

Bilag 10

Betænkning afgivet den 11. december 2014

L 42 B Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 9

2. udkast til betænkning

Bilag 10

Betænkning afgivet den 11. december 2014

L 43 Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 12

Kopi af skatteministerens svar på ULØ alm. del - spm. 63 om talepapir fra samrådet den 2/12-14 om taxibetjeningen i landdistrikterne, fra skatteministeren

Bilag 13

Betænkning afgivet den 10. december 2014

Spørgsmål og svar

Spm. 45

MFU spm. om, hvad der vil ske for en vognmand, der har købt sin bil til mulig indregistrering i f.eks. december 2014, men hvor leveringen bliver forsinket, så bilen først modtages og indregistreres i 2015, til skatteministeren

Spm. 46

MFU spm. om det fremgik af de oplysninger, der tilgik forligskredsen, at det ville koste 400 arbejdspladser i taxibranchen, at denne lovgivning skulle træde i kraft 1. januar 2015 m.v., til skatteministeren

Spm. 47

MFU spm. om de oplysninger, der kom frem i materialerne fra vækstaftalen i juni 2014, var tilstrækkelige for erhvervslivet til at træffe forretningsmæssige dispositioner på i almindelighed, til skatteministeren

Spm. 48

MFU spm. om, hvorfor man både har en høringsproces og 3 behandlinger i Folketinget, da disse vel er overflødige, når befolkning og erhvervsliv sagtens kan basere deres beslutninger på politiske forlig, til skatteministeren

Spm. 49

MFU spm. om, hvorfor taxiselskaberne og Dansk Taxi Råd ikke var en del af høringslisten for denne lov, til skatteministeren

Spm. 50

MFU spm. om der med fjernelsen af frikørselsordningen fortsat er rimelige rammer for taxibetjening i yderområderne, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

Spm. 51

MFU spm. om ministrene er enig i, at udfordring bliver markant større, når frikørselsordningen bliver afskaffet, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

Spm. 52

MFU spm. om, hvilke grupper af borgere i landdistrikterne, der bliver ramt hårdest, når der ikke længere er adgang til taxikørsel, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

L 43 A Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 12

Kopi af skatteministerens svar på ULØ alm. del - spm. 63 om talepapir fra samrådet den 2/12-14 om taxibetjeningen i landdistrikterne, fra skatteministeren

Bilag 13

Betænkning afgivet den 10. december 2014

Spørgsmål og svar

Spm. 45

MFU spm. om, hvad der vil ske for en vognmand, der har købt sin bil til mulig indregistrering i f.eks. december 2014, men hvor leveringen bliver forsinket, så bilen først modtages og indregistreres i 2015, til skatteministeren

Spm. 46

MFU spm. om det fremgik af de oplysninger, der tilgik forligskredsen, at det ville koste 400 arbejdspladser i taxibranchen, at denne lovgivning skulle træde i kraft 1. januar 2015 m.v., til skatteministeren

Spm. 47

MFU spm. om de oplysninger, der kom frem i materialerne fra vækstaftalen i juni 2014, var tilstrækkelige for erhvervslivet til at træffe forretningsmæssige dispositioner på i almindelighed, til skatteministeren

Spm. 48

MFU spm. om, hvorfor man både har en høringsproces og 3 behandlinger i Folketinget, da disse vel er overflødige, når befolkning og erhvervsliv sagtens kan basere deres beslutninger på politiske forlig, til skatteministeren

Spm. 49

MFU spm. om, hvorfor taxiselskaberne og Dansk Taxi Råd ikke var en del af høringslisten for denne lov, til skatteministeren

Spm. 50

MFU spm. om der med fjernelsen af frikørselsordningen fortsat er rimelige rammer for taxibetjening i yderområderne, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

Spm. 51

MFU spm. om ministrene er enig i, at udfordring bliver markant større, når frikørselsordningen bliver afskaffet, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

Spm. 52

MFU spm. om, hvilke grupper af borgere i landdistrikterne, der bliver ramt hårdest, når der ikke længere er adgang til taxikørsel, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

L 43 B Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 12

Kopi af skatteministerens svar på ULØ alm. del - spm. 63 om talepapir fra samrådet den 2/12-14 om taxibetjeningen i landdistrikterne, fra skatteministeren

Bilag 13

Betænkning afgivet den 10. december 2014

Spørgsmål og svar

Spm. 45

MFU spm. om, hvad der vil ske for en vognmand, der har købt sin bil til mulig indregistrering i f.eks. december 2014, men hvor leveringen bliver forsinket, så bilen først modtages og indregistreres i 2015, til skatteministeren

Spm. 46

MFU spm. om det fremgik af de oplysninger, der tilgik forligskredsen, at det ville koste 400 arbejdspladser i taxibranchen, at denne lovgivning skulle træde i kraft 1. januar 2015 m.v., til skatteministeren

Spm. 47

MFU spm. om de oplysninger, der kom frem i materialerne fra vækstaftalen i juni 2014, var tilstrækkelige for erhvervslivet til at træffe forretningsmæssige dispositioner på i almindelighed, til skatteministeren

Spm. 48

MFU spm. om, hvorfor man både har en høringsproces og 3 behandlinger i Folketinget, da disse vel er overflødige, når befolkning og erhvervsliv sagtens kan basere deres beslutninger på politiske forlig, til skatteministeren

Spm. 49

MFU spm. om, hvorfor taxiselskaberne og Dansk Taxi Råd ikke var en del af høringslisten for denne lov, til skatteministeren

Spm. 50

MFU spm. om der med fjernelsen af frikørselsordningen fortsat er rimelige rammer for taxibetjening i yderområderne, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

Spm. 51

MFU spm. om ministrene er enig i, at udfordring bliver markant større, når frikørselsordningen bliver afskaffet, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

Spm. 52

MFU spm. om, hvilke grupper af borgere i landdistrikterne, der bliver ramt hårdest, når der ikke længere er adgang til taxikørsel, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter

L 55 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensioner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 5

2. udkast til betænkning

Bilag 6

Betænkning afgivet den 10. december 2014

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om ministeren er enig i, at statsfinansielle problemer ikke bør løses ved hjælp af engangsindtægter, men ved at tilpasse de offentlige udgifter, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvor mange mia. kr. man samlet har fået i statskassen ved fremrykningen af beskatningen på kapitalpensioner, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om man kan konkludere, at overforbruget på finansloven finansieres af fremrykningen af beskatningen af kapitalpensioner og lønmodtagernes dyrtidsfond, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvornår regeringen fandt ud af, at det som følge af svækkede vækstforudsætninger ville være nødvendigt at lave en pensionspakke, til skatteministeren

L 64 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 13

Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 14

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 15

3. udkast til betænkning

Bilag 16

Betænkning afgivet den 10. december 2014

L 64 A Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 13

Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 14

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 15

3. udkast til betænkning

Bilag 16

Betænkning afgivet den 10. december 2014

L 64 B Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 13

Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 14

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 15

3. udkast til betænkning

Bilag 16

Betænkning afgivet den 10. december 2014

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 126

Spm. om at redegøre for provenutabet ved at trække forhandleravancen på 9 pct. ud af beregningen af registreringsafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 129

Spm. om ministeren er opmærksom på, at administrationen af den danske registreringsafgiftslov kan være i strid med gældende EU-lovgivning, til skattem...   Svar  

Spm. 133

Spm. om at redegøre for, om et eventuelt fald i mængden af reklamer, der får konsekvens for regeringens forventninger til provenu, er relevant at have...   Svar  

Spm. 134

Spm. om, hvor mange penge staten ville have opkrævet i reklameafgift, hvis afgiften var blevet opkrævet fra afgiftens vedtagelse i Folketinget, til fi...   Svar  

Spm. 135

Spm. om det er foreneligt med konkurrenceretten, at en husstandsomdelt reklame er pålagt reklameafgift, mens et husstandsomdelt annoncetillæg til et d...   Svar  

Spm. 136

Spm. om, hvad konsekvenserne ville havde været for prisniveauet i dagligvarehandlen, hvis der ikke havde været husstandsomdelte reklamer i 2013, til e...   Svar  

Spm. 137

Spm. om det ikke vil være relevant med en nærmere gennemgang af forholdene på markedet, så det kan indgå i lovbehandlingen i forbindelse med revisione...   Svar  

Spm. 140

Spm. om, hvad regeringen har foretaget sig i forhold til Kommissionen vedrørende den danske teafgift, til skatteministeren  Svar  

Spm. 143

Spm. om at orientere udvalget om de input fra autobranchen, der vil indgå i den eksterne evaluering af sagen, til skatteministeren  Svar  

Spm. 144

Spm. om at oplyse, om SKATs borger- og retssikkerhedschef har været inddraget i vejledningen/drejebogen for kontrolprojektet om flytning af avancer på...   Svar  

Spm. 145

Spm. om, hvor mange kontroller der er udført og danner grundlag for de 74 afgørelser, som ministeren omtalte i forbindelse med samrådet den 12/11-14 o...   Svar  

Spm. 197

Spm. om, hvorvidt SKAT kan opkræve afgift på produkter til kedelforbrænding herunder brugt fritureolie (vegetabilsk) til opvarmningsformål, til skatte...   Svar  

Spm. 231

MFU spm. om, hvilke konsekvenser en fast oliepris på henholdsvis 50, 70 og 90 dollars pr. tønde i 2015 vil have for finansieringen af Togfonden, til s...   Svar  

Spm. 267

Spm. om gennemgang af forholdene på markedet, så det kan indgå i lovbehandlingen i forbindelse med revisionen af reklameafgiftsloven, til skatteminist...   Svar  

Spm. 268

Spm. om at oplyse det forventede provenu i 2015 pr. afgift og antallet af virksomheder, til skatteministeren  Svar  

Spm. 269

Spm. om kun 13 kontrolaktioner i færgehavnene på Lolland og Falster i tidsrummet fra midnat til 05.00, til skatteministeren  Svar  

Spm. 270

Spm. om flere ressourcer til grænsekontrollen på Lolland og Falster, til skatteministeren  Svar  

Spm. 271

Spm. om kommentar til materiale om reklameafgiften anvendt af FK Distribution A/S ved deres foretræde for skatteudvalget den 10/12-14, til skatteminis...   Svar  

Spm. 272

Spm. om talepapir fra samrådet den 11/12-14 om reklameafgift, til skatteministeren  Svar  

Spm. 273

Spm. om at fremsende Kammeradvokatens notat om reklameafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 274

Spm. om, hvor hurtigt SKAT i dag genbesøger henholdsvis detailbutikker og grossister/importører, hvor der ved tidligere besøg er konstateret snyd med ...   Svar  

Spm. 275

Spm. om at bekræfte, at betaling af parkeringsafgifter er en momsbelagt ydelse, hvis der parkeres i kommunale parkeringshuse, og at dankortgebyret på ...   Svar  

Spm. 276

Spm. om at bekræfte, at der i dag ikke pålægges moms på dankortgebyrer ved betaling for en parkeringsafgift i Københavns Kommune, til skatteministeren  Svar  

Spm. 277

Spm. om at spørge erhvervs- og vækstministeren om, hvorledes man momsmæssigt har behandlet kortgebyrer på patent- og varemærkeansøgninger fra 23. janu...   Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 450

Agter regeringen fortsat at indføre en reklameafgift, der medfører tab af arbejdspladser og højere forbrugerpriser set i lyset af de seneste udmelding...

Spm. S 456

Er ministeren i lighed med sin partifælle Bjarne Laustsen bekymret for reklameafgiftens konsekvenser for danske arbejdspladser?

Spm. S 457

Er ministeren enig med sin partifælle Bjarne Laustsen i, at reklameafgiftens skadevirkninger slet ikke står mål med det beløb, som afgiften skal indbr...

Spm. S 458

Er ministeren enig med sin partifælle Bjarne Laustsen i, at forudsætningerne for at indføre en afgift på trykte reklamer har ændret sig?