Kære læser !
En uge, der primært står i Folketingets tegn, når det gælder de mest omfangsrige nyheder. Der er rigtigt mange bilag fra Folketingets Skatteudvalg i forbindelse med lovforslagsbehandlingerne.
Derudover er der lidt blandet nyt fra alle hylder.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nyhedsbrev - Momsfradrag - tab på debitorer
Leasing af aktiver fra tredjelande – pas på importmomsen
Bindende svar
Elafgift - nedsat elvarmesats - elopvarmede helårsboliger - elektricitet som hovedvarmekilde
Almennyttig forening, moms- og skattepligtige forhold
Domme
Moms - erhvervelse - nye køretøjer
Moms - leasingarrangement - rutebusser
Moms - genoptagelse af landsskatteretskendelse
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 45
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141027' AND [SkatteraadChanged] <= '20141102') OR ([LSRChanged] >= '20141027' AND [LSRChanged] <= '20141102') OR ([ByretChanged] >= '20141027' AND [ByretChanged] <= '20141102') OR ([LandsretChanged] >= '20141027' AND [LandsretChanged] <= '20141102') OR ([HojesteretChanged] >= '20141027' AND [HojesteretChanged] <= '20141102')) ORDER BY AppelId DESC
BeierholmNyhedsbrev - Momsfradrag - tab på debitorer SKAT har udsendt styresignal SKM 2014.645 SKAT, der lemper praksis for, hvornår et tab på over DKK 3.000 kan anses for konstateret, således at momsen af tabet kan fradrages. Det er nu ikke længere en betingelse, at fordringen er forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed. |
PwCLeasing af aktiver fra tredjelande – pas på importmomsen SKAT har netop offentliggjort et udkast til styresignal, hvor det præciseres, at en virksomhed, der leaser et aktiv fra et selskab uden for EU, ikke har fradrag for importmomsen. |
Vedrører: Elafgiftsloven § 6, stk. 1. Bekendtgørelse nr. 456 af 10. juli 1986 om afgiftsberigtigelse af elektricitet til opvarmning af helårsboliger
Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan opnå nedsat elvarmesats i en bolig, der ifølge BBR registreringen anvender naturgas som opvarmningskilde. Spørger anvender supplerende elvarme i boligens tagetage. Ifølge elafgiftslovens § 6, stk. 1, kan der opnås nedsat elvarmesats i elopvarmede helårsboliger, hvorved forstås, at elvarmeinstallationen skal være hovedvarmekilde i boligen.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6, og stk. 4. Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 8 og § 7M. Momsloven § 4, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 1 og 4 samt § 27, stk. 1
Spørger har et udvalg, som varetager opgaver, som ønskes placeret i en selvstændig forening. Skatterådet kan bekræfte, at foreningen vil blive skattepligtig efter selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6, og dermed kun skattepligtig af erhvervsmæssig indkomst. Skatterådet kan bekræfte at tilskud, medlemskontingenter, donationer, gaver, reklameindtægter og sponsorbidrag ikke vil være skattepligtige. Skatterådet kan bekræfte at foreningen har et almennyttigt formål. Skatterådet kan ikke bekræfte, at foreningen er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1 eller § 13, stk. 1, nr. 4, da foreningen ikke leverer ydelser mod vederlag. Skatterådet bekræfter, at et driftstilskud, som foreningen modtager, er momsfritaget. Skatterådet bekræfter, at reklameindtægter/sponsorater er momsfritaget, da foreningen ikke leverer reklameydelser mod vederlag, når medlemmer, gavegivere og sponsorer alene får et støttebevis. Skatterådet kan ikke bekræfte, at medlemmer, gavegivere og sponsorer kan få fradrag for ydelsen som reklame. Skatterådet afviser at give bindende svar på spørgsmålet om gaver og donationer fra diverse givere er momsfritaget, da spørgsmålet ikke kan besvares med fornøden sikkerhed.
Skatterådet kan bekræfte, at ulønnede udstationerede personer vil være skattefri af en række nærmere beskrevne udgifter, som afholdes af foreningen i forbindelse med udstationeringen. Skatterådet kan ikke bekræfte, at de samme udgifter vil være skattefrie, hvis de afholdes overfor ledsagere og børn.
Vedrører: Momsloven § 11, stk. 1, nr. 2 og stk. 6, nr. 1
Sagen angik, hvorvidt sagsøgeren skulle betale moms i Danmark for et køb af en autocamper i Tyskland. Det fremgik af slutsedlen, at autocamperen på erhvervelsestidspunktet havde kørt 3.180 kilometer, og at sagsøgeren i forbindelse med købet havde betalt moms i Tyskland.
Retten nåede frem til, at sagsøgeren havde erhververet et nyt transportmiddel fra et andet EU-land, idet det følger af momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, at der ved nye transportmidler blandt andet forstås landkøretøjer, der har kørt under 6.000 kilometer. Sagsøgeren var derfor momspligtig til Danmark for købet af køretøjet efter bestemmelsen i momslovens § 11, stk. 1, nr. 2.
Det kunne ikke føre til et andet resultat, at et køretøj ifølge vejledning om syn af køretøjer anses for brugt, såfremt det har kørt over 2.000 kilometer.
Vedrører: Momsloven § 37, stk. 1 og § 13, stk. 1, nr. 11, litra a
Hovedspørgsmålet i sagen var, om et tysk selskab i forbindelse med et arrangement om dansk-tysk cross border-leasing af danske rutebusser havde fradrag for dansk købsmoms af brændstof tanket til busserne i Danmark af danske selskaber, der ejede busserne og drev rutekørselsvirksomheden for offentlige trafikselskaber, eller om det tyske selskabs aftaler med de to koncernforbundne danske selskaber havde karakter af finansiering af brændstof, hvorfor der ikke var fradrag. Subsidiært var spørgsmålet, om det tyske selskab skulle anerkende, at leveringsstedet for brændstoffet var i Danmark med den virkning, at selskabet skulle have betalt dansk moms af salget til de danske selskaber. Endvidere var der spørgsmål om det tyske selskabs eventuelle berettigede forventninger som følge af en vejledende tilkendegivelse fra SKAT. Endelig var der spørgsmål om størrelsen af et eventuelt krav og om forrentning af afgiftsmyndighedernes moms-efterbetalingskrav mod det tyske selskab.
Byretten gav Skatteministeriet medhold i, at der ikke var tale om køb af brændstof, men om aftaler om finansiering af køb af brændstof, der ikke gav det tyske selskab ret til momsfradrag i medfør af momslovens § 37, stk. 1, eftersom finansieringsvirksomhed er momsfritaget. Selskabet kunne ikke påberåbe sig en retsbeskyttet forventning om en anden momsmæssig behandling. Retten hjemviste opgørelsen af afgiftstilsvaret for perioden 1. juli 2006 - 30. september 2009, idet retten ikke på det foreliggende grundlag kunne afvise, at der for perioden frem til 1. september 2008 var opnået godtgørelse af mineralolieafgift og kuldioxidafgift af den til busserne anvendte svovlfri dieselolie, som betød, at disse afgifter ikke var indregnet i den pris på brændstoffet, som var viderefaktureret fra det indkøbende danske selskab i arrangementet til det tyske selskab. Såfremt der var opnået godtgørelse, og denne godtgørelse var overført til det tyske selskab fra de danske selskaber, ville der ikke skulle beregnes en moms af disse afgifter, som det tyske selskab kunne have fratrukket med urette.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 46 (dagældende)
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt Landsskatterettens afvisning af den afgiftspligtiges begæring om genoptagelse af Landskatterettens kendelse af 14. februar 2012, var berettiget.
Forud for Landsskatterettens kendelse om nægtelse af genoptagelse af sagen forelå der oplysninger i form af SKATs brev om, at der ikke ville blive gjort et strafferetligt ansvar gældende, og revisors erklæring om fejl i forbindelse med bogføringen. Den afgiftspligtige havde endvidere gjort gældende, at der forelå sagsbehandlingsfejl, idet skattemyndighederne ikke havde efterlevet officialmaksimen.
I relation til SKATs brev, fandt landsretten, at betingelserne for genoptagelse i medfør af den dagældende skatteforvaltningslovs § 46, stk. 1 ikke var opfyldt, idet oplysningerne heri ikke kunne have medført et væsentligt ændret udfald af afgørelsen, hvis den havde foreligget tidligere.
I relation til revisors erklæring, bemærkede landsretten, at det allerede under Landsskatterettens oprindelige behandling af sagen var gjort gældende, at SKATs momsansættelse var forkert, idet der tidligere var sket konteringsfejl, hvilket den afgiftspligtige var blevet anmodet om at dokumentere. Landsretten fandt derfor, at det måtte lægges selskabet til last, at erklæringen ikke var fremkommet under Landsskatterettens oprindelige behandling af sagen.
Landsretten fandt derfor ikke, at betingelserne for genoptagelse i medfør af den dagældende skatteforvaltningslovs § 46, stk. 1, var opfyldt. Landsretten bemærkede desuden, at den afgiftspligtiges indsigelser vedrørende sagsbehandlingsfejl fra SKATs side, kunne have været gjort gældende allerede i forbindelse med anmodningen om genoptagelse.
Landsretten fandt endvidere ikke, at det var dokumenteret, at der forelå særlige omstændigheder omfattet af skatteforvaltningslovens dagældende § 46, stk. 2.
Landsretten stadfæstede derfor byrettens ( SKM2013.792.BR ) frifindelse af Skatteministeriet.
Journalnr: 13/0030104
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT alene delvist har imødekommet en anmodning fra et A.M.B.A., herefter benævnt selskabet, vedrørende tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, for perioden 1995 - 2010, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829. SKAT. Landsskatteretten godkender tilbagebetaling.
Afsagt: 18-09-2014
Journalnr: 12/0189882
Motorsport - økonomisk virksomhed
Sagen drejer sig om forhøjelse af virksomhedens momstilsvar på grund af en difference mellem bogført og angivet afgiftstilsvar, og at virksomhedens delaktivitet med motorsportsvirksomhed ikke er anset for økonomisk virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1. Landsskatteretten anser ikke aktiviteten for økonomisk virksomhed, men nedsætter efteropkrævningen til nul.
Afsagt: 24-09-2014
Journalnr: 11/0297476
Yderligere momstilsvar - sammenblanding af bilag
Klagen skyldes forhøjelse af momstilsvar foretaget efter, at SKAT har foretaget kontrol af negativ moms i et ApS, hvor det blev konstateret, at der var en sammenblanding af selskabets bilag og bilagene i en personlig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2014
Journalnr: 14/0387841
Efteropkrævning af spilleafgift
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet spilleafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-09-2014
Journalnr: 13/0091956
Kloning af bil
SKAT har fundet, at der er sket kloning af BMW Alpina B12 importeret fra Sverige i strid med registreringsafgiftslovens § 27, stk. 1, punkt 2, hvorved køretøjet skal afgiftsberigtiges på ny efter registreringsafgiftslovens § 1, stk. 3, jf. § 7. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 22-09-2014
Journalnr: 12/0195674
Mandskabsvogn - anvendt til privat kørsel
Klagen skyldes, at SKAT har afkrævet en yderligere registreringsafgift, idet selskabet uretmæssigt har anvendt en mandskabsvogn til privat kørsel. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår spørgsmålet om selve registreringspligten, mens den nærmere opgørelse af afgiften overlades til SKAT på baggrund af motorankenævnets afgørelse om køretøjets værdi.
Afsagt: 23-05-2013
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 06-11-2014 indstilling i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sag
Den 06-11-2014 dom i C-546/13 ADL
Toldunion
Præjudiciel – Corte Suprema di Cassazione (Italien) – fortolkning af artikel 10, stk. 2, og artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif og de forklarende bestemmelser til kapitel 84, anden del af bilag I, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 – højttalere beregnet til at gengive lyd ved at omdanne et elektromagnetisk signal til lydbølger og kunne udelukkende tilsluttes en pc og som sælges separat – tarifering i pos. 8471 eller 8518 i den kombinerede nomenklartur før ikrafttrædelsen af forordning nr. 1549/2006
Tidligere dokument: C-546/13 ADL - Ny sag
Den 20-11-2014 dom i C-40/14 Utopia
Toldunion
Kan en importør af dyr, som er særlig opdrættede med henblik på anvendelse i laboratorier, indrømmes importafgiftsfritagelse for denne type varer i henhold til artikel 60 i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28. marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter , når importøren ikke selv er en offentlig, almennyttig eller godkendt privat institution med undervisning eller videnskabelig forskning som hovedbeskæftigelse, men hvis kunder er institutioner, som opfylder disse betingelser?
Skal punkt 5 b) i de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at bure, der anvendes til transport af levende dyr, der er bestemt til laboratorieforskning, hører under kategorien emballagematerialer og pakningsgenstande i denne bestemmelses forstand?
Tidligere dokument: C-40/14 Utopia - Ny sagDen 20-11-2014 dom i C-666/13 Rohm Semiconductor
Toldunion
Præjudiciel – Finanzgericht Düsseldorf (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – sende-/modtagemoduler, bestemt til at overføre data fra én mobiltelefon til en anden mobiltelefon eller et andet elektronisk apparat såsom en bærbar computer, printer eller et digitalkamera med infrarødt lys – tarifering i pos. 8541 og 8543 og i givet fald i underpos. 8543 89 eller 8543 90
Tidligere dokument: C-666/13 Rohm Semiconductor - Ny sag
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift
Generaladvokatens indstilling:
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem er ikke til hinder for en national ordning, hvorefter der i forbindelse med levering af en fast ejendom som led i en tvangsauktion pålægges den foged, der medvirker til denne foranstaltning, en forpligtelse til at fastlægge, opkræve og indbetale den forfaldne moms uden hensyntagen til den indgående afgift, der er påløbet hos den betalingspligtige person fra afgiftsperiodens begyndelse, og hvorefter fogeden hæfter med hele sin formue, såfremt denne forpligtelse ikke opfyldes, medmindre fogeden er forhindret i at handle i overensstemmelse med sine forpligtelser på grund af en tredjemands handlinger, som han ikke har indflydelse på.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Corte Suprema di Cassazione (Italien) – fortolkning af artikel 10, stk. 2, og artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif og de forklarende bestemmelser til kapitel 84, anden del af bilag I, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 – højttalere beregnet til at gengive lyd ved at omdanne et elektromagnetisk signal til lydbølger og kunne udelukkende tilsluttes en pc og som sælges separat – tarifering i pos. 8471 eller 8518 i den kombinerede nomenklartur før ikrafttrædelsen af forordning nr. 1549/2006
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 2388/2000 af 13. oktober 2000, Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001, Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1789/2003 af 11. september 2003 skal fortolkes således, at varer som de i hovedsagen omhandlede, der tilsluttes en computer med operativsystem »MAC OS 9« eller et mere avanceret system, skal tariferes i denne nomenklaturs underposition 8518 22 90 som højttalere.
IP/14/1216 - Taxation: Commission presents options for simpler and more robust future VAT regime
Customs: European Commission publishes the 2015 version of the Combined Nomenclature
Nyhedsbrev til virksomheder
Behandling af udenlandske registreringsattester
Tariferingsudtalelser og ændringer af FBHS
Orientering om ny bekendtgørelse om import af planter og planteprodukter mm.
Eksport – krav om udvidet registreringssyn for alle køretøjer
Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 30-10-2014
Høringsfrist: 13-11-2014
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Spm. 5 |
Spm. 9 |
Spm. 64 |
Spm. 65 |
Spm. 66 |
Spm. 67 |
Spm. 68 |
Spm. 69 |
Spm. 72 |
Spm. 73 | Spm. om en vurdering af den norske model for afgiftsbelægning af personbiler, til skatteministeren Svar |
Spm. 78 |
Spm. 79 |
Spm. 80 |
Spm. 81 |
Spm. 82 |
Spm. 83 |
Spm. 84 |
Spm. 86 |
Spm. 87 |
Spm. 88 |
Spm. 89 |
Spm. 90 |
Spm. 91 |
Spm. 92 |
Spm. 93 |
Spm. 94 |
Spm. 95 |
Spm. 96 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |
Spm. 99 |
Spm. 100 |
Spm. 101 | Spm. om, hvordan og hvor ofte kuverterede breves indhold tænkes kontrolleret, til skatteministeren Svar |
Spm. 102 |
Spm. 103 |
Spm. 104 |
Spm. 105 |
Spm. 890 |
Spm. 891 |
Spm. 892 |
Spm. 893 |
Spm. 894 |
Spm. 895 | Spm. om SKATs oplysninger om regelændringen har været mangelfulde, til skatteministeren Svar |
Spm. 907 |
Spm. 908 |
Spm. 909 | Spm. om hvornår en ny registreringsafgift skal træde i kraft, til skatteministeren Svar |
Spm. 910 |
Spm. 911 |
Spm. S 127 |
Spm. S 144 |
Spm. S 145 |
Spm. S 220 |
Spm. S 221 |