MomsMail 2014, uge 44

Kære læser !

En uge, der primært står i Folketingets tegn, når det gælder de mest omfangsrige nyheder. Der er rigtigt mange bilag fra Folketingets Skatteudvalg i forbindelse med lovforslagsbehandlingerne.

Derudover er der lidt blandet nyt fra alle hylder.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Nyhedsbrev - Momsfradrag - tab på debitorer
Leasing af aktiver fra tredjelande – pas på importmomsen

Bindende svar
Elafgift - nedsat elvarmesats - elopvarmede helårsboliger - elektricitet som hovedvarmekilde
Almennyttig forening, moms- og skattepligtige forhold

Domme
Moms - erhvervelse - nye køretøjer
Moms - leasingarrangement - rutebusser
Moms - genoptagelse af landsskatteretskendelse

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 45

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Skatteetaten, Norge

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141027' AND [SkatteraadChanged] <= '20141102') OR ([LSRChanged] >= '20141027' AND [LSRChanged] <= '20141102') OR ([ByretChanged] >= '20141027' AND [ByretChanged] <= '20141102') OR ([LandsretChanged] >= '20141027' AND [LandsretChanged] <= '20141102') OR ([HojesteretChanged] >= '20141027' AND [HojesteretChanged] <= '20141102')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Beierholm

Nyhedsbrev - Momsfradrag - tab på debitorer

SKAT har udsendt styresignal SKM 2014.645 SKAT, der lemper praksis for, hvornår et tab på over DKK 3.000 kan anses for konstateret, således at momsen af tabet kan fradrages. Det er nu ikke længere en betingelse, at fordringen er forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed.

PwC

Leasing af aktiver fra tredjelande – pas på importmomsen

SKAT har netop offentliggjort et udkast til styresignal, hvor det præciseres, at en virksomhed, der leaser et aktiv fra et selskab uden for EU, ikke har fradrag for importmomsen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Elafgift - nedsat elvarmesats - elopvarmede helårsboliger - elektricitet som hovedvarmekilde

SKM2014.752.SR

Vedrører: Elafgiftsloven § 6, stk. 1. Bekendtgørelse nr. 456 af 10. juli 1986 om afgiftsberigtigelse af elektricitet til opvarmning af helårsboliger

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan opnå nedsat elvarmesats i en bolig, der ifølge BBR registreringen anvender naturgas som opvarmningskilde. Spørger anvender supplerende elvarme i boligens tagetage. Ifølge elafgiftslovens § 6, stk. 1, kan der opnås nedsat elvarmesats i elopvarmede helårsboliger, hvorved forstås, at elvarmeinstallationen skal være hovedvarmekilde i boligen.

 

Bindende svar: Almennyttig forening, moms- og skattepligtige forhold

SKM2014.748.SR

Vedrører: Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6, og stk. 4. Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 8 og § 7M. Momsloven § 4, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 1 og 4 samt § 27, stk. 1

Spørger har et udvalg, som varetager opgaver, som ønskes placeret i en selvstændig forening. Skatterådet kan bekræfte, at foreningen vil blive skattepligtig efter selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6, og dermed kun skattepligtig af erhvervsmæssig indkomst. Skatterådet kan bekræfte at tilskud, medlemskontingenter, donationer, gaver, reklameindtægter og sponsorbidrag ikke vil være skattepligtige. Skatterådet kan bekræfte at foreningen har et almennyttigt formål. Skatterådet kan ikke bekræfte, at foreningen er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1 eller § 13, stk. 1, nr. 4, da foreningen ikke leverer ydelser mod vederlag. Skatterådet bekræfter, at et driftstilskud, som foreningen modtager, er momsfritaget. Skatterådet bekræfter, at reklameindtægter/sponsorater er momsfritaget, da foreningen ikke leverer reklameydelser mod vederlag, når medlemmer, gavegivere og sponsorer alene får et støttebevis. Skatterådet kan ikke bekræfte, at medlemmer, gavegivere og sponsorer kan få fradrag for ydelsen som reklame. Skatterådet afviser at give bindende svar på spørgsmålet om gaver og donationer fra diverse givere er momsfritaget, da spørgsmålet ikke kan besvares med fornøden sikkerhed.

Skatterådet kan bekræfte, at ulønnede udstationerede personer vil være skattefri af en række nærmere beskrevne udgifter, som afholdes af foreningen i forbindelse med udstationeringen. Skatterådet kan ikke bekræfte, at de samme udgifter vil være skattefrie, hvis de afholdes overfor ledsagere og børn.

 

Dom: Moms - erhvervelse - nye køretøjer

SKM2014.739.BR

Vedrører: Momsloven § 11, stk. 1, nr. 2 og stk. 6, nr. 1

Sagen angik, hvorvidt sagsøgeren skulle betale moms i Danmark for et køb af en autocamper i Tyskland. Det fremgik af slutsedlen, at autocamperen på erhvervelsestidspunktet havde kørt 3.180 kilometer, og at sagsøgeren i forbindelse med købet havde betalt moms i Tyskland.

Retten nåede frem til, at sagsøgeren havde erhververet et nyt transportmiddel fra et andet EU-land, idet det følger af momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, at der ved nye transportmidler blandt andet forstås landkøretøjer, der har kørt under 6.000 kilometer. Sagsøgeren var derfor momspligtig til Danmark for købet af køretøjet efter bestemmelsen i momslovens § 11, stk. 1, nr. 2.

Det kunne ikke føre til et andet resultat, at et køretøj ifølge vejledning om syn af køretøjer anses for brugt, såfremt det har kørt over 2.000 kilometer.

 

Dom: Moms - leasingarrangement - rutebusser

SKM2014.734.BR

Vedrører: Momsloven § 37, stk. 1 og § 13, stk. 1, nr. 11, litra a

Hovedspørgsmålet i sagen var, om et tysk selskab i forbindelse med et arrangement om dansk-tysk cross border-leasing af danske rutebusser havde fradrag for dansk købsmoms af brændstof tanket til busserne i Danmark af danske selskaber, der ejede busserne og drev rutekørselsvirksomheden for offentlige trafikselskaber, eller om det tyske selskabs aftaler med de to koncernforbundne danske selskaber havde karakter af finansiering af brændstof, hvorfor der ikke var fradrag. Subsidiært var spørgsmålet, om det tyske selskab skulle anerkende, at leveringsstedet for brændstoffet var i Danmark med den virkning, at selskabet skulle have betalt dansk moms af salget til de danske selskaber. Endvidere var der spørgsmål om det tyske selskabs eventuelle berettigede forventninger som følge af en vejledende tilkendegivelse fra SKAT. Endelig var der spørgsmål om størrelsen af et eventuelt krav og om forrentning af afgiftsmyndighedernes moms-efterbetalingskrav mod det tyske selskab.

Byretten gav Skatteministeriet medhold i, at der ikke var tale om køb af brændstof, men om aftaler om finansiering af køb af brændstof, der ikke gav det tyske selskab ret til momsfradrag i medfør af momslovens § 37, stk. 1, eftersom finansieringsvirksomhed er momsfritaget. Selskabet kunne ikke påberåbe sig en retsbeskyttet forventning om en anden momsmæssig behandling. Retten hjemviste opgørelsen af afgiftstilsvaret for perioden 1. juli 2006 - 30. september 2009, idet retten ikke på det foreliggende grundlag kunne afvise, at der for perioden frem til 1. september 2008 var opnået godtgørelse af mineralolieafgift og kuldioxidafgift af den til busserne anvendte svovlfri dieselolie, som betød, at disse afgifter ikke var indregnet i den pris på brændstoffet, som var viderefaktureret fra det indkøbende danske selskab i arrangementet til det tyske selskab. Såfremt der var opnået godtgørelse, og denne godtgørelse var overført til det tyske selskab fra de danske selskaber, ville der ikke skulle beregnes en moms af disse afgifter, som det tyske selskab kunne have fratrukket med urette.

 

Dom: Moms - genoptagelse af landsskatteretskendelse

SKM2014.733.ØLR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 46 (dagældende)

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt Landsskatterettens afvisning af den afgiftspligtiges begæring om genoptagelse af Landskatterettens kendelse af 14. februar 2012, var berettiget.

Forud for Landsskatterettens kendelse om nægtelse af genoptagelse af sagen forelå der oplysninger i form af SKATs brev om, at der ikke ville blive gjort et strafferetligt ansvar gældende, og revisors erklæring om fejl i forbindelse med bogføringen. Den afgiftspligtige havde endvidere gjort gældende, at der forelå sagsbehandlingsfejl, idet skattemyndighederne ikke havde efterlevet officialmaksimen.

I relation til SKATs brev, fandt landsretten, at betingelserne for genoptagelse i medfør af den dagældende skatteforvaltningslovs § 46, stk. 1 ikke var opfyldt, idet oplysningerne heri ikke kunne have medført et væsentligt ændret udfald af afgørelsen, hvis den havde foreligget tidligere.

I relation til revisors erklæring, bemærkede landsretten, at det allerede under Landsskatterettens oprindelige behandling af sagen var gjort gældende, at SKATs momsansættelse var forkert, idet der tidligere var sket konteringsfejl, hvilket den afgiftspligtige var blevet anmodet om at dokumentere. Landsretten fandt derfor, at det måtte lægges selskabet til last, at erklæringen ikke var fremkommet under Landsskatterettens oprindelige behandling af sagen.

Landsretten fandt derfor ikke, at betingelserne for genoptagelse i medfør af den dagældende skatteforvaltningslovs § 46, stk. 1, var opfyldt. Landsretten bemærkede desuden, at den afgiftspligtiges indsigelser vedrørende sagsbehandlingsfejl fra SKATs side, kunne have været gjort gældende allerede i forbindelse med anmodningen om genoptagelse.

Landsretten fandt endvidere ikke, at det var dokumenteret, at der forelå særlige omstændigheder omfattet af skatteforvaltningslovens dagældende § 46, stk. 2.

Landsretten stadfæstede derfor byrettens ( SKM2013.792.BR ) frifindelse af Skatteministeriet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/0030104
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT alene delvist har imødekommet en anmodning fra et A.M.B.A., herefter benævnt selskabet, vedrørende tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, for perioden 1995 - 2010, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829. SKAT. Landsskatteretten godkender tilbagebetaling.
Afsagt: 18-09-2014

Journalnr: 12/0189882
Motorsport - økonomisk virksomhed
Sagen drejer sig om forhøjelse af virksomhedens momstilsvar på grund af en difference mellem bogført og angivet afgiftstilsvar, og at virksomhedens delaktivitet med motorsportsvirksomhed ikke er anset for økonomisk virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1. Landsskatteretten anser ikke aktiviteten for økonomisk virksomhed, men nedsætter efteropkrævningen til nul.
Afsagt: 24-09-2014

Journalnr: 11/0297476
Yderligere momstilsvar - sammenblanding af bilag
Klagen skyldes forhøjelse af momstilsvar foretaget efter, at SKAT har foretaget kontrol af negativ moms i et ApS, hvor det blev konstateret, at der var en sammenblanding af selskabets bilag og bilagene i en personlig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2014

Journalnr: 14/0387841
Efteropkrævning af spilleafgift
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet spilleafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-09-2014

Journalnr: 13/0091956
Kloning af bil
SKAT har fundet, at der er sket kloning af BMW Alpina B12 importeret fra Sverige i strid med registreringsafgiftslovens § 27, stk. 1, punkt 2, hvorved køretøjet skal afgiftsberigtiges på ny efter registreringsafgiftslovens § 1, stk. 3, jf. § 7. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 22-09-2014

Journalnr: 12/0195674
Mandskabsvogn - anvendt til privat kørsel
Klagen skyldes, at SKAT har afkrævet en yderligere registreringsafgift, idet selskabet uretmæssigt har anvendt en mandskabsvogn til privat kørsel. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår spørgsmålet om selve registreringspligten, mens den nærmere opgørelse af afgiften overlades til SKAT på baggrund af motorankenævnets afgørelse om køretøjets værdi.
Afsagt: 23-05-2013

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 03-11-2014 - 02-12-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 06-11-2014 indstilling i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift

Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sag
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Indstilling
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Dom

Den 06-11-2014 dom i C-546/13 ADL
Toldunion

Præjudiciel – Corte Suprema di Cassazione (Italien) – fortolkning af artikel 10, stk. 2, og artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif og de forklarende bestemmelser til kapitel 84, anden del af bilag I, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 – højttalere beregnet til at gengive lyd ved at omdanne et elektromagnetisk signal til lydbølger og kunne udelukkende tilsluttes en pc og som sælges separat – tarifering i pos. 8471 eller 8518 i den kombinerede nomenklartur før ikrafttrædelsen af forordning nr. 1549/2006

Tidligere dokument: C-546/13 ADL - Ny sag
Tidligere dokument: C-546/13 ADL - Dom

Den 20-11-2014 dom i C-40/14 Utopia
Toldunion

Kan en importør af dyr, som er særlig opdrættede med henblik på anvendelse i laboratorier, indrømmes importafgiftsfritagelse for denne type varer i henhold til artikel 60 i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28. marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter , når importøren ikke selv er en offentlig, almennyttig eller godkendt privat institution med undervisning eller videnskabelig forskning som hovedbeskæftigelse, men hvis kunder er institutioner, som opfylder disse betingelser?

Skal punkt 5 b) i de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at bure, der anvendes til transport af levende dyr, der er bestemt til laboratorieforskning, hører under kategorien emballagematerialer og pakningsgenstande i denne bestemmelses forstand?

Tidligere dokument: C-40/14 Utopia - Ny sag
Tidligere dokument: C-40/14 Utopia - Dom

Den 20-11-2014 dom i C-666/13 Rohm Semiconductor
Toldunion

Præjudiciel – Finanzgericht Düsseldorf (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – sende-/modtagemoduler, bestemt til at overføre data fra én mobiltelefon til en anden mobiltelefon eller et andet elektronisk apparat såsom en bærbar computer, printer eller et digitalkamera med infrarødt lys – tarifering i pos. 8541 og 8543 og i givet fald i underpos. 8543 89 eller 8543 90

Tidligere dokument: C-666/13 Rohm Semiconductor - Ny sag
Tidligere dokument: C-666/13 Rohm Semiconductor - Dom

 

Indstillinger
C-499/13 Macikowski

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift

Generaladvokatens indstilling:

Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem er ikke til hinder for en national ordning, hvorefter der i forbindelse med levering af en fast ejendom som led i en tvangsauktion pålægges den foged, der medvirker til denne foranstaltning, en forpligtelse til at fastlægge, opkræve og indbetale den forfaldne moms uden hensyntagen til den indgående afgift, der er påløbet hos den betalingspligtige person fra afgiftsperiodens begyndelse, og hvorefter fogeden hæfter med hele sin formue, såfremt denne forpligtelse ikke opfyldes, medmindre fogeden er forhindret i at handle i overensstemmelse med sine forpligtelser på grund af en tredjemands handlinger, som han ikke har indflydelse på.


Domme
C-546/13 ADL

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Corte Suprema di Cassazione (Italien) – fortolkning af artikel 10, stk. 2, og artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif og de forklarende bestemmelser til kapitel 84, anden del af bilag I, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 – højttalere beregnet til at gengive lyd ved at omdanne et elektromagnetisk signal til lydbølger og kunne udelukkende tilsluttes en pc og som sælges separat – tarifering i pos. 8471 eller 8518 i den kombinerede nomenklartur før ikrafttrædelsen af forordning nr. 1549/2006

Domstolens dom:

Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 2388/2000 af 13. oktober 2000, Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001, Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1789/2003 af 11. september 2003 skal fortolkes således, at varer som de i hovedsagen omhandlede, der tilsluttes en computer med operativsystem »MAC OS 9« eller et mere avanceret system, skal tariferes i denne nomenklaturs underposition 8518 22 90 som højttalere.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 14093 2014 ADD 1 BILAG til Kommissionens delegerede forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse

ST 14093 2014 INIT KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/.. af 22.10.2014 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse

ST 14580 2014 INIT Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår en standardmomsangivelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 14690 2014 INIT Udkast til Rådets konklusioner om revisionen af eksportkontrolpolitikkenIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 14420 2014 INIT RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om forlængelse af anvendelsen af gennemførelsesafgørelse 2011/335/EU om bemyndigelse af Republikken Litauen til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

ST 14421 2014 INIT RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Letland til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

ST 14578 2014 INIT Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår en standardmomsangivelse - Orienterende debatIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

 

Nyt fra Kommissionen

Taxation: Commissioner Šemeta welcomes the signature of the Multilateral Competent Authority Agreement

IP/14/1216 - Taxation: Commission presents options for simpler and more robust future VAT regime

Customs: European Commission publishes the 2015 version of the Combined Nomenclature

 

Nyt fra Parlamentet

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om forlængelse af anvendelsen af Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/181/EU om tilladelse til Rumænien til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem  

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union (kodifikation)  

Bilag til Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union (kodifikation)  

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union (kodifikation)  

med et forslag til ikke-lovgivningsmæssig beslutning om udkast til Rådets afgørelse om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på den anden side  

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Kroatien til at anvende afgiftsfritagelse for dieselolie, der anvendes til at drive maskiner til humanitær minerydning, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Behandling af udenlandske registreringsattester

Tariferingsudtalelser og ændringer af FBHS

Orientering om ny bekendtgørelse om import af planter og planteprodukter mm.

Eksport – krav om udvidet registreringssyn for alle køretøjer


Indholdsfortegnelse 

Høringsportalen

Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 30-10-2014
Høringsfrist: 13-11-2014

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 4 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Bilag 6

Supplerende ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

2. udkast til betænkning

Bilag 8

Betænkning afgivet den 29. oktober 2014

Spørgsmål og svar

Spm. 28

Spm. om regeringen er bekendt med, at ingen af de nye biogasprojekter går efter at brænde de afgassede fibre, til skatteministeren

Spm. 29

Spm. om regeringen er enig i, at fosforgenvinding er en miljømæssig begrundelse for at forhindre, at fosfor bindes i asken ved forbrænding af gødning og fiberrest, til skatteministeren

Spm. 30

Spm. om, hvad ministeren lægger til grund for antagelsen om, at træaffald vil erstatte importerede træpiller i energianlæg i stedet for at blive tilført forbrændingsanlæg, til skatteministeren

Spm. 31

Spm. om, hvad en kommune fremover konkret skal gøre anderledes, når kommunen er forpligtet til at efterleve affaldshierarkiet i deres affaldshåndtering og for virksomhederne gennem et krav om kildesortering og sikring af genanvendelse, til skatteministeren

Spm. 32

Spm. om at oversende et juridisk notat, der tydeligt begrunder afgiftsniveauet for bioolier, til skatteministeren

Spm. 33

Spm. om ministeren deler opfattelsen, der gør sig gældende i høringssvaret fra PwC, til skatteministeren

Spm. 34

Spm. om at sikre gennemførelsen af en hurtig vurdering af et rimeligt niveau af afgifter på bioolier, der ikke indeholder overkompensation, til skatteministeren

Spm. 35

Spm. om, hvorfor en fortsat afgiftsfritagelse for bioolier indeholder overkompensation, når den primære substitution vil foregå med ligeledes afgiftsfritagne biomasser, til skatteministeren

Spm. 36

Spm. om ministeren i en tilkendegivelse til lovforslaget vil give udtryk for, at regeringen inden sommeren 2015 vil udarbejde et beslutningsgrundlag med forslag til virkemidler, der kan sikre, at balancen i forhold til affaldshierarkiet og incitamenter til genanvendelse genskabes, til skatteministeren

L 42 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Høringsbrev, fra Skatteministeriet

L 42 A Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Høringsbrev, fra Skatteministeriet

L 42 B Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Høringsbrev, fra Skatteministeriet

L 43 Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 43 A Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 43 B Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 9 Forslag til lov om ændring af momsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Udvidelse af indberetningspligterne vedrørende finansielle produkter, ændring af indberetningspligten vedrørende modtagere af renter og afgivelse af regnskabsoplysninger om moms i forbindelse med selvangivelsen m.v.).

Bilag

Bilag 2

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 5

Spm. om der vil være nogen problemer i forhold til EU-retten, hvis Danmark erstatter den nuværende chokoladeafgiftslov med den tilsvarende finske lov ...   Svar  

Spm. 9

Spm. om, hvilket provenu en indeksering af cigaretafgiften med en årlig stigning på henholdsvis 3 og 4 pct. vil give efter tilbageløb og adfærd i hver...   Svar  

Spm. 64

Spm. om, hvad reklameafgiften årligt vil koste en dansk LO-familie med to børn både i form af faktiske omkostninger, når afgiften overvæltes på forbru...   Svar  

Spm. 65

Spm. om, med udgangspunkt i den samlede mængde af husstandsomdelte reklamer, der ville have været eller fremover er reklameafgiftspligtige, at oplyse,...   Svar  

Spm. 66

Spm. om at redegøre for fordele og ulemper ved at undtage produkter som Post Danmarks Provision Service og FK Distributions NejTak+ fra at betale rekl...   Svar  

Spm. 67

Spm. om at give en begrundet be- eller afkræftelse på, om ministeren er enig i udtalelserne fra Grafisk Arbejdsgiverforening bragt i Børsens netartike...   Svar  

Spm. 68

Spm. om at oplyse, hvem der læser reklamer og tilbudsaviser, og i hvilket omfang reklamer og tilbudsaviser bliver læst, til skatteministeren  Svar  

Spm. 69

Spm. om, hvor mange der ugentligt læser tilbudsaviser på internettet, og hvor mange der ugentligt læser husstandsomdelte tilbudsaviser, til skattemini...   Svar  

Spm. 72

Spm. om en status på arbejdet med at fremlægge forslag til en såkaldt provenuneutral reform af afgifterne på personbiler. jf. Regeringsgrundlaget s. 3...   Svar  

Spm. 73

Spm. om en vurdering af den norske model for afgiftsbelægning af personbiler, til skatteministeren  Svar  

Spm. 78

Spm. om at bekræfte, at muligheden for, at journalister kan få faste prøveskilte til brug ved test af nye motorcykler, forsvandt i 2008, til skattemin...   Svar  

Spm. 79

Spm. om at be- eller afkræfte, om ministeren er enig i butikskædernes vurdering om, at deres omsætning vil falde med mellem en fjerdedel og en tredjed...   Svar  

Spm. 80

Spm. om at be- eller afkræfte, om ministeren er enig i, at den primære kilde til information om tilbud i butikkerne er husstandsomdelte tilbudsaviser,...   Svar  

Spm. 81

Spm. om ministeren enig i, at reklameafgiftslovens § 1 afgrænser emner fra at betale reklameafgift på samme måde, som § 2 undtager emner fra at betale...   Svar  

Spm. 82

Spm. om ministeren er enig i, at Europa-Kommissionen i sin behandling af statsstøttesagen om reklameafgiftsloven har pligt til at forholde sig såvel t...   Svar  

Spm. 83

Spm. om talepapir fra samrådet den 31. oktober 2014 om samrådsspørgsmål A-D (Bilafgifter), til skatteministeren  Svar  

Spm. 84

Spm. om talepapir fra samrådet den 31. oktober 2014 om samrådsspørgsmål J (Bilafgifter), til klima-, energi- og bygningsministeren  Svar  

Spm. 86

Spm. om, hvor stor en andel af restancer SKAT har opkrævet i henholdsvis hele 2013 og i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. oktober 2014, til ...   Svar  

Spm. 87

Spm. om, hvor ofte/hvornår et leasingselskab skal sende en opgørelse over fordelingen mellem erhvervsmæssig og privat kørsel ud til kunden ved delleas...   Svar  

Spm. 88

Spm. om effekten på faldet i papirmængderne for husstandsomdelte reklamer med udgangspunkt i 2011-mængder ved henholdsvis indførelse af en reklameafgi...   Svar  

Spm. 89

Spm. om beregninger og analyser af reklameafgiftens effekt på dansk erhvervslivs reklame- og markedsføringsbudgetter, til skatteministeren  Svar  

Spm. 90

Spm. om en vurdering af reklameafgiftens effekt på dagligvarepriserne med udgangspunkt i konklusionerne fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rappor...   Svar  

Spm. 91

Spm. om, hvorledes det forventes, at effekterne af reklameafgiften vil påvirke Post Danmarks resultat fremover, til skatteministeren  Svar  

Spm. 92

Spm. om, hvorfor Skatteministeriet ikke har indhentet en juridisk vurdering af Kommissionens afgørelse i sagen SA.35683 (2012/N), til skatteministeren  Svar  

Spm. 93

Spm. om processen fra Folketingets vedtagelse af det kommende lovforslag med ændringer til reklameafgiftsloven til lovens endelige ikrafttrædelse og o...   Svar  

Spm. 94

Spm. om at reklameafgiften tidligst vil træde i kraft 6 måneder efter vedtagelsen af loven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 95

Spm. om al skriftlig korrespondance mellem Skatteministeriet og Kulturministeriet vedrørende reklameafgiftsloven og Kommissionens afgørelse i "SA.3568...   Svar  

Spm. 96

Spm. om al kommunikation mellem Skatteministeriet og Europa-Kommissionen vedrørende notifikationen og godkendelsen af reklameafgiftsloven siden 2012, ...   Svar  

Spm. 97

Spm. om regeringens pligt til at indarbejde Kommissionens forbud mod kumulering i mediestøtteloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 98

Spm. om konklusionerne i notatet ”Konsekvenserne af EU-Kommissionens beslutning 9. juli 2014 vedrørende reklameafgiftsloven”, til skatteministeren  Svar  

Spm. 99

Spm. om, hvorfor tjenester som Post Danmarks "Permission Service" og FK Distributions "NejTak+" ikke undtages fra at betale reklameafgift, til skattem...   Svar  

Spm. 100

Spm. om, hvilken myndighed der vil være ansvarlig for at kontrollere kuverterede breves indhold, til skatteministeren  Svar  

Spm. 101

Spm. om, hvordan og hvor ofte kuverterede breves indhold tænkes kontrolleret, til skatteministeren  Svar  

Spm. 102

Spm. om, hvem der har pligt til at kontrollere indholdet af kuverterede breve med reklameindhold, til skatteministeren  Svar  

Spm. 103

Spm. om alle reklamer, herunder Direct Mail, der er fremsendt som adresserede forsendelser, vil være afgiftspligtige, til skatteministeren  Svar  

Spm. 104

Spm. om lokalavisernes rettigheder og pligter efter en eventuel ikrafttrædelse af reklameafgiftsloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 105

Spm. om annoncemængden i procent og vægt (kg.) fra septembers weekendudgaver af Berlingske Tidende, Politiken, Morgenavisen Jyllandsposten samt Børsen...   Svar  

Spm. 890

Spm. om at oplyse momsindtægten fra borgere, der siden den 23. januar 2012 har købt momspligtige ydelser på hjemmesider hos det offentlige, til skatte...   Svar  

Spm. 891

Spm. om, hvordan kreditkortgebyrer på salg af fisketegn er behandlet momsmæssigt i perioden fra den 23. januar 2012 til i dag, til skatteministeren  Svar  

Spm. 892

Spm. om, hvordan kreditkortgebyr på patent- og varemærkeansøgninger er blevet behandlet momsmæssigt fra den 23. januar 2012 og frem til i dag, til ska...   Svar  

Spm. 893

Spm. om ministeren vil foranledige, at samtlige ministerier spørges om, hvorvidt de i perioden fra den 23. januar 2012 til i dag har solgt momsbelagte...   Svar  

Spm. 894

Spm. om SKAT blot har ét eneste eksempel på, at en virksomhed eller rådgiver har opfattet, at der skulle pålægges moms på kreditkortgebyr fra den 23. ...   Svar  

Spm. 895

Spm. om SKATs oplysninger om regelændringen har været mangelfulde, til skatteministeren  Svar  

Spm. 907

Spm. om, hvilke registerdata for bestanden af køretøjer og betalt afgift ligger til grund for beregningerne ved en afgiftsharmonisering af registrerin...   Svar  

Spm. 908

Spm. om ministeren vil oversende det fulde og detaljerede beregningsgrundlag for afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften for taxier, til skatt...   Svar  

Spm. 909

Spm. om hvornår en ny registreringsafgift skal træde i kraft, til skatteministeren  Svar  

Spm. 910

Spm. om vækstudspillet 2014 hvor regeringen præsenterede et forslag til afgiftsharmonisering af registreringsafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 911

Spm. om, hvor mange måneder regeringen vil give taxierhvervet og vognmændene til at omstille deres forretning, til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 127

Mener ministeren, at SKATs manglende efterlevelse af Motorankenævnets afgørelse, der er omtalt i artiklen »Skat taber sag til bilhandler, men nægter a...

Spm. S 144

Mener ministeren, at SKAT bør følge Motorankenævnets afgørelse, som er beskrevet i artiklen »Skat tabte sag til bilforhandler, men nægter at følge afg...

Spm. S 145

Vil ministeren sørge for, at alle sager bliver genoptager, hvor der fejlagtigt er fratrukket et klargøringsfradrag og annoncefradrag i den registrerin...

Spm. S 220

Mener ministeren, at SKAT kan afvise at følge en afgørelse fra Motorankenævnet, fordi SKAT ikke mener at være forpligtet til at lægge Motorankenævnets...

Spm. S 221

Finder ministeren det retssikkerhedsmæssigt rimeligt, at SKAT afviser at give skatteyderne medhold, fordi det »vil være en hvepserede« på grund af arb...