Kære læser !
Den mest spændende nyhed i denne uges MomsMail må siges at være EU-Domstolens dom i C-7/13 Skandia America Corp. (USA),. nærmere betegnet om ydelser leveret af hovedkvarteret i USA til filialen i Sverige er momspligtige (er leverancer). Domstolen udtaler, at når filialen indgår i en momsgruppe, der er en afgiftspligtig person, så er ydelserne afgiftspligtige transaktioner.
Herudover har SKAT nu endeligt udsendt styresignalet om momsfradrag for tab på debitorer, hvor SKAT præciserer, at det ikke er en betingelse for momsfradrag på fordringer over 3.000 kr. uden for konkurs og akkord m.v. at fordringen er forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Husk - Fristen for momsrefusion i andre EU-lande er den 30. september 2014
Momspligt ved projektsalg
Bekendtgørelser vedrørende biogas m.v.
Styresignal om tab på fordringer over 3.000 kr. uden for konkurs og akkord m.v.
Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love
Falder vækstaftalens lempelser til jorden med PSO-ordningen?
Køber I it-ydelser? – Investeringsgodebegrebet er udvidet
Ydelser fra hovedkontor til filialer kan være momspligtige
FACIT september 2014
Beretning om ændringen af støtten til solcelleanlæg (nr. 25/2013)
Notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteministeriets økonomistyring
Styresignaler
Moms - Tab på fordringer over 3.000 kr. uden for konkurs og akkord m.v. - Styresignal
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140915' AND [SkatteraadChanged] <= '20140921') OR ([LSRChanged] >= '20140915' AND [LSRChanged] <= '20140921') OR ([ByretChanged] >= '20140915' AND [ByretChanged] <= '20140921') OR ([LandsretChanged] >= '20140915' AND [LandsretChanged] <= '20140921') OR ([HojesteretChanged] >= '20140915' AND [HojesteretChanged] <= '20140921')) ORDER BY AppelId DESC
BeierholmHusk - Fristen for momsrefusion i andre EU-lande er den 30. september 2014 Nu er det ved at være sidste frist for at søge momsen retur af omkostninger afholdt i 2013 i andre EU-lande. Sidste frist for ansøgning er den 30. september 2014. |
DELACOURNy praksis vedrørende området for momspligt ved projektsalg. |
FSR - danske revisorerBekendtgørelser vedrørende biogas m.v. FSR har bla. afgivet bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om dokumentation for energiindholdet i gas, som er fremstillet på basis af biomasse, hvoraf der skal betales afgift efter lov om afgift af naturgas og bygas m.v. Afgiften på biogas m.v. er meget begrænset, hvorfor omkostningerne til måling af brandværdien i gassen kan være uforholdsmæssigt høje i forhold til det afgiftsbeløb, som gasleverandøren skal afregne. FSR foreslår derfor en minimumsgrænse for årlige gasleverancer, der kræver en måling af brændværdi i gassen. For leverandører, der leverer gas i mængder under minimumsgrænsen foreslås det, at det gøres valgfrit, hvorvidt brændværdien måles eller fastsættes til 23,3 MJ/m3. Videre har FSR afgivet bemærkninger til udkast til bekendtgørelse til ændring af bekendtgørelse om dokumentation for energiindholdet i den forbrugte mængde af biogas og om godtgørelse af afgiften på andre klimagasser end CO2. FSR finder også i dette tilfælde, at omkostninger til måling af energiindholdet bør stå i forhold til opkrævede afgift. |
FSR - danske revisorerStyresignal om tab på fordringer over 3.000 kr. uden for konkurs og akkord m.v. FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerForslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
PwCFalder vækstaftalens lempelser til jorden med PSO-ordningen? EU-Kommissionen mener, at PSO-ordningen er i strid med EU’s statsstøtteregler. Hvis PSO-ordningen ikke kan opretholdes i sin nuværende form, kan det medføre forsinkelser i dele af vækstaftalen, og at støtteordninger til danske el-producenter ikke kan opretholdes. |
PwCKøber I it-ydelser? – Investeringsgodebegrebet er udvidet Der er kommet nye regler for investeringsgoder, der bl.a. omfatter køb af software og rettigheder. Se, hvilke it-indkøb der nu er omfattet af reglerne, og hvordan du skal regulere for disse i momsfradraget. Køber I it-ydelser? – Investeringsgodebegrebet er udvidet |
PwCYdelser fra hovedkontor til filialer kan være momspligtige EU-Domstolen fastslår i en dom af 17. september 2014, at ydelser leveret fra et hovedkontor til dets filial i et andet land kan være momspligtige, når filialen indgår i en momsmæssig fællesregistrering. |
Revisorgruppen DanmarkPå vejen igen |
RigsrevisionenBeretning om ændringen af støtten til solcelleanlæg (nr. 25/2013) Beretningen handler om ændringen af støtten til solcelleanlæg. I 2012 steg udbygningen med solcelleanlæg kraftigt. Det skyldtes en kombination af et højt støtteniveau og faldende priser på solcelleanlæg, der tilsammen gjorde solcelleanlæg til en god investering for private husstande. Det betød, at de samlede udgifter til støtte til solcelleanlæg steg kraftigt. Folketinget ændrede derfor på støtten til solcelleanlæg i 2012 og 2013, så støtteniveauet blev reduceret. Folketinget indførte samtidig en overgangsordning, der betød, at eksisterende solcelleanlæg kunne fortsætte med det høje støtteniveau i 20 år. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Klima-, Energi- og Bygningsministeriet i tilstrækkelig grad har haft fokus på de økonomiske konsekvenser af lovgivningen om støtten til solcelleanlæg, og om klima-, energi- og bygningsministeren har givet Folketinget rigtige og fyldestgørende oplysninger herom. Rigsrevisionen besvarer følgende spørgsmål i beretningen:
Rigsrevisionen har igangsat undersøgelsen på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne i august 2013. |
RigsrevisionenNotat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteministeriets økonomistyring Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om en undersøgelse af Skatteministeriets økonomistyring. Rigsrevisionen har valgt at gennemføre undersøgelsen ved at vurdere, om Skatteministeriets departement og SKAT har etableret og gennemført en sikker økonomistyring af skatteområdet, herunder taget vare på kvalitet og retssikkerhed. Undersøgelsen vil også omfatte en vurdering af SKATs regnskabsvæsen. |
Vedrører: Momsloven § 27, stk. 6
SKAT har omskrevet teksten i Den juridiske vejledning 2014-2, afsnit D.A.8.1.1.6.4.8 , således at det nu fremgår, at det ikke er en betingelse for at foretage regulering for tab på fordringer over 3.000 kr. uden for konkurs og akkord m.v. efter en konkret vurdering, at fordringen er forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed. Virksomheder, der har undladt at foretage regulering af tab på fordringer over 3.000 kr. uden for konkurs og akkord m.v., hvor fordringen efter en konkret vurdering skønnes at være tabt, selv om fordringen ikke er forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed, kan anmode om genoptagelse af afgiftstilsvaret.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 52, § 55 og § 57. Dagældende omkostningsdækningsloven § 2. Skattestyrelsesloven § 33A
Der var ikke grundlag for at nægte omkostningsgodtgørelse af udgifter til sagkyndig bistand, der var afholdt mens en sag verserede ved domstolene, og før det blev meddelt, at kurator ikke ville indtræde i sagen. Situationen var ikke at sidestille med situationer, hvor domstolsbehandlingen aldrig kommer i gang.
SKAT har omskrevet teksten i Den juridiske vejledning 2014-2, afsnit D.A.8.1.1.6.4.8, således at det nu fremgår, at det ikke er en betingelse for at foretage regulering for tab på fordringer over 3.000 kr. uden for konkurs og akkord m.v. efter en konkret vurdering, at fordringen er forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed.
Virksomheder, der har undladt at foretage regulering af tab på fordringer over 3.000 kr. uden for konkurs og akkord m.v., hvor fordringen efter en konkret vurdering skønnes at være tabt, selv om fordringen ikke er forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed, kan anmode om genoptagelse af afgiftstilsvaret.
Høringssvar:
SKM2014.644.VLR Fogedforbud - justifikationssag - registreringspligtig virksomhed - moms | Vedrører: Retsplejeloven § 643 (dagældende) A, der tidligere igennem en længere periode havde været momsregistreret, fik i marts 2010 inddraget sin momsregistrering. SKAT inddrog momsregistreringen, idet A havde undladt at imødekomme et krav om sikkerhedsstillelse. På SKATs begæring nedlagde fogedretten efterfølgende i maj 2012 forbud mod, at A drev uregistreret registreringspligtig virksomhed. Under den efterfølgende justifikationssag gjorde A gældende, at hans momspligtige omsætning på tidspunktet for det nedlagte fogedforbud ikke oversteg grænsen i momslovens § 48, hvorfor han ikke skulle lade sig momsregistre, og at opkrævningslovens regler ydede SKAT et tilstrækkeligt værn. Byretten ophævede det nedlagte fogedforbud under henvisning til, at SKAT med ændringen af opkrævningslovens § 11, stk. 11, sml. lovens § 17, var tilstrækkeligt værnet, således at betingelsen i den dagældende retsplejelovens § 643, stk. 1, ikke var opfyldt. SKAT ankede herefter dommen til landsretten. Landsretten udtalte, at det ikke efter bevisførelsen kunne lægges til grund, at virksomhedens samlede afgiftspligtige leverancer efter 2010 oversteg kr. 50.000,- årligt. Landsretten fandt det således ikke sandsynliggjort, at A på tidspunktet for fogedforbuddet havde til hensigt at drive uregistreret registreringspligtig virksomhed, og landsretten fandt dermed at betingelsen i den daværende retsplejeloves § 642, stk. 1, nr. 2, ikke var opfyldt. Landsretten fandt heller ikke, at betingelsen i den daværende retsplejelovs § 642, stk. 1, nr. 3, var opfyldt, idet landsretten bl.a. lagde vægt på, at der var forløbet mere end et år fra SKAT blev opmærksom på, at A drev registreringspligtig virksomhed og til anmodningen om fogedforbud blev indgivet. Landsretten stadfæstede herefter byrettens ophævelse af fogedforbuddet med denne ændrede begrundelse. |
SKM2014.651.ØLR Straffesag - falske pantmærker - mineralvand - kiosksag - opbevaring følgesedler mv. | Vedrører: Miljøbeskyttelsesloven § 110, stk. 3. Bekendtgørelse nr. 104 af 27. januar 2014 om pant på og indsamling m.v. af emballager til øl og visse læskedrikke § 106. Mineralvandsafgiftsloven § 21 (dagældende) T var tiltalt for at have markedsført 28 stk. engangsemballage med falske pantmærker samt for ikke i forretningslokalet at have opbevaret følgesedler eller kvitteringer for 25,94 L afgiftspligtige mineralvand samt ikke at kunne fremvise et forskriftsmæssigt regnskab vedrørende disse. T forklarede at da han overtog butikken var varerne i butikken. Han vidste ikke, at der var falske pantmærker på sodavandene og at han skulle tjekke pantmærkerne. Han har ikke undersøgt reglerne for pantmærker. Da han overtog butikken fik han ingen følgesedler eller kvitteringer for de sodavand der var i butikken. Han skrev på en seddel hver dag, hvad han havde solgt for. Hans revisor lavede hans regnskab. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 10.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen. Anklageren havde fastholdt tiltalen for overtrædelse af mineralvandsafgiftsloven, selvom loven var blevet ophævet den 1. januar 2014. Landsretten fastslog, at der ved ophævelsen af loven ikke var sket nogen omvurdering af strafværdigheden af overtrædelser begået før lovens ophævelse, og sådanne overtrædelser måtte derfor fortsat bedømmes efter den straffelovgivning, som var gældende på gerningstidspunktet, jfr. straffelovens § 3, stk. 1, 2. pkt. |
SKM2014.641.ØLR Straffesag - momssvig - efterangivelser ikke indsendt - udarbejdet af revisor | Vedrører: Momsloven § 81 T var tiltalt for momssvig for perioden 1. januar 2009 - 31. december 2010. T havde angivet sin virksomheds moms for lavt med i alt 155.208 kr. T´s revisor havde udarbejdet efterangivelser, men dem havde T ikke indsendt. T havde derved unddraget for 155.208 kr. i moms. T forklarede at han havde været under et såvel personligt som økonomisk pres og havde tænkt, at han kunne betale, når han fik solgt sin ejendom. Byretten fandt T skyldig i forsætlig momssvig. Det måtte have stået T klart, at hans undladelse af at indsende efterangivelserne udsatte SKAT for en åbenbar risiko for unddragelse af moms. T idømtes en bøde på 160.000 kr. Det var en nedsættelse med omkring 1/3 af normalbøden med henvisning til de personlige forhold. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 02-10-2014 dom i C-426/12 X
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch (Nederlandene) – fortolkning af artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet – udelukkelse af energiprodukter med dobbelt anvendelse – begreb
Tidligere dokument: C-426/12 X - Indstilling
Den 02-10-2014 dom i C-446/13 Fonderie 2A
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – Conseil dʼÉtat (Frankrig) – fortolkning af artikel 2, stk. 1, artikel 5, stk. 1, og artikel 8 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – levering af goder – stedet for de afgiftspligtige transaktioner – produkt, der fremstilles i stat A, omarbejdes for sælgerens regning på et forretningssted tilhørende et andet selskab, som er beliggende i stat B, og leveres til en kunde med hjemsted i samme stat B – levering mellem sælgerens land og slutmodtagerens land eller levering inden for samme medlemsstat fra omarbejdningsstedet.
Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Ny sag
Den 09-10-2014 dom i C-428/13 Yesmoke Tobacco
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Consiglio di Stato (Italien) – fortolkning af artikel 8, stk. 2, i Rådets direktiv 95/59/EF af 27. november 1995 om forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak bortset fra omsætningsafgift og artikel 7, stk. 2, i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak – forpligtelse til at fastsætte samme sats for værdipunktafgiften og samme beløb for den specifikke punktafgift for alle cigaretter – national lovgivning, hvorefter der alene for cigaretter med en lavere detailsalgspris end cigaretter i den mest efterspurgte prisgruppe fastsættes en punktafgift på 115% af grundbeløbet
Tidligere dokument: C-428/13 Yesmoke Tobacco - Ny sag
Den 09-10-2014 dom i C-492/13 Traum
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Administrativen sad – Varna (Bulgarien) – fortolkning af artikel 20 og 138, stk. 1, sammenholdt med artikel 139, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med levering af varer – erhververens manglende opfyldelse af betingelsen om »en momsregistreret person« – angivelse af dette forhold i Den Europæiske Unions databank fremgik først efter levering af varerne – pligt for sælgeren i henhold til administrativ praksis og retspraksis til at fastslå ægtheden af erhververens underskrift eller en af dennes befuldmægtigede – principperne om afgiftsneutralitet, proportionalitet og om beskyttelse af den berettigede forventning – direkte virkning
Tidligere dokument: C-492/13 Traum - Ny sag
Den 16-10-2014 dom i C-605/12 Welmory
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »fast forretningssted« – tjenesteydelser, der leveres af et selskab A, der har hjemsted i en medlemsstat, til et selskab B, der har hjemsted i en anden medlemsstat – selskab B benyttelse af selskabs A’s infrastruktur med henblik på disse tjenesteydelser – hensyntagen til det sted, hvor selskab A har hjemsted
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory Sp - Ny sag
Den 16-10-2014 dom i C-334/13 Nordex Food
Toldunion
Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter og i særdeleshed af artikel 4, stk. 1, og artikel 51 – eksportrestitutioner – for sen fremlæggelse af eksportlicens – fremlæggelse af forfalskede dokumenter til dokumentation for varers ankomst til destinationslandet – berigtigelse af disse uregelmæssigheder under proceduren – konsekvenser
Tidligere dokument: C-334/13 Nordex Food - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Förvaltningsrätten i Stockholm (Sverige) – fortolkning af artikel 9, stk. 1, artikel 11 og 196 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsgruppe – et selskab med hjemsted i et tredjeland, der har en filial i en medlemsstat, som indgår i en momsgruppe i medlemsstaten – afgiftspligt eller ej for de tjenesteydelser, som hovedselskabet har leveret til filialen – fakturering for de af hovedselskabet til filialen leverede tjenesteydelser ved interne fakturaer med henblik på en korrekt fordeling af omkostningerne mellem de to enheder.
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-7/13 Skandia America Corporation - Indstilling1) Artikel 2, stk. 1, artikel 9 og 11 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at levering af tjenesteydelser fra en hovedetablering med hjemsted i et tredjeland til dens filial i en medlemsstat udgør afgiftspligtige transaktioner, når filialen indgår i en gruppe af personer, der kan betragtes som én afgiftspligtig person i forhold til merværdiafgift.
2) Artikel 56, 193 og 196 i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at i en situation som den i hovedsagen omhandlede, hvor et selskabs hovedetablering i et tredjeland leverer ydelser mod vederlag til samme selskabs filial med hjemsted i en medlemsstat, og hvor den pågældende filial er medlem af en gruppe af personer, der kan betragtes som én afgiftspligtig person i forhold til merværdiafgift, i denne medlemsstat, er denne gruppe som modtager af tjenesteydelserne pligtig at betale den skyldige merværdiafgift.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - tekst ændringer
Forhøjelse af afgiften på spildevand pr. 1. oktober 2014
Bilag 264 | Henvendelse af 11/9-14 fra Det Økologiske Råd vedrørende møde om grønne afgifter |
Bilag 266 |
Bilag 268 | Henvendelse af 9/9-14 fra Søren Roesdahl, Limfjordsnyt vedrørende reklameafgift |
Spm. 715 |
Spm. 716 |
Spm. 717 |
Spm. 718 |
Spm. 727 |
Spm. 730 |
Spm. 732 |
Spm. 733 |
Spm. 734 |
Spm. 735 |
Spm. 741 |
Spm. 768 |
Spm. 769 |
Spm. 806 |
Spm. 807 |
Spm. 808 |
Spm. 809 |
Spm. 810 |
Spm. 811 |
Spm. 812 |
Spm. 813 |
Spm. 816 |
Spm. 817 |
Spm. 818 |
Spm. 819 |
Spm. 827 |
Spm. 828 |
Spm. 829 |
Spm. 830 |
Spm. S 1838 | Er det fortsat ministerens ambition at indføre en flyafgift, som det var i 2011? |