MomsMail 2014, uge 37

Kære læser !

Så er vi tilbage i vant gænge, med nyheder på alle fronter. Denne uges MomsMail indeholder en lang række spændende artikler. I ugens løb har SKAT udsendt det endelige styresignal om omvendt betalingspligt på elektronisk udstyr - et styresignal man kan se i artiklerne, at mange har bemærket.

Fra EU-Domstolen kommer et par spændende domme - og en besked om en lige så spændende dom i´næste uge.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Sådan håndteres omvendt betalingspligt i bogholderiet
Kontering ved anvendelse af omvendt betalingspligt
Omvendt betalingspligt - elektronik
Finanslovforslaget 2015
2014-22. Afslag på at behandle anmodning om aktindsigt på grund af uforholdsmæssigt ressourceforbrug. Dialog
The Wages of Belonging: Rare Earths from China, and the Return of GATT À LA CARTE
Access to Information Held by EU-Institutions for Economic Operators and National Courts
Conflict over Conflict Minerals: U.S. Policy Fails First Amendment Test
Moving towards ASEAN Economic Community: A New Era Starting from the ATIGA
General Thoughts on the Standard of ?Cogent Reasons? in the Treatment of WTO Jurisprudence
The Condition of Sale for the Purposes of Royalty-Based Adjustments under Article 8 of the GATT Valuation Agreement
Interview Questions for David J. Brummond, Former Senior Sanctions Advisor ? OFAC
New Countries Applying the Harmonized System Nomenclature: Update 2014
Omvendt betalingspligt på mobiltelefoner mv. – nu er retningslinjerne her
Border Crossing August 2014
Refusion af moms på omkostninger afholdt i andre EU-lande

Styresignaler
Omvendt betalingspligt på mobiltelefoner, integrerede kredsløbsanordninger, bærbare computere mv. - styresignal

Bindende svar
Naturgas - brug i fermenteringsproces
Naturgas - reforming proces og fremstilling af brint
Afgift efter emballageafgiftsloven af poser med forsegling
Momspligt - forening - ydelser - leveringssted
Moms på godtgørelse ved fraflytning af lejemål
Korttidsudlejning af udenlandske sportsvogne i Danmark er registreringsafgiftspligtig

Domme
Virksomhedsoverdragelse - tidspunkt - værdiansættelse - skønsmæssig forhøjelse

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 38
3 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Toll, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140908' AND [SkatteraadChanged] <= '20140914') OR ([LSRChanged] >= '20140908' AND [LSRChanged] <= '20140914') OR ([ByretChanged] >= '20140908' AND [ByretChanged] <= '20140914') OR ([LandsretChanged] >= '20140908' AND [LandsretChanged] <= '20140914') OR ([HojesteretChanged] >= '20140908' AND [HojesteretChanged] <= '20140914')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Sådan håndteres omvendt betalingspligt i bogholderiet

De nye regler om omvendt betalingspligt af moms ved handel med mobiltelefoner, tablets og bærbare computere m.v. er trådt i kraft. Det giver udfordringer i bogholderiet i mange virksomheder.

EY

Finanslovforslaget 2015

Regeringen har den 26. august 2014 fremsat finanslovforslag for 2015.

Folketingets Ombudsmand

2014-22. Afslag på at behandle anmodning om aktindsigt på grund af uforholdsmæssigt ressourceforbrug. Dialog

En borger anmodede Skatteministeriet om aktindsigt i ministeriets dokumenter i forbindelse med en beretning fra Rigsrevisionen om fusion af skatteforvaltningen. Skatteministeriet afslog at behandle aktindsigtsanmodningen med henvisning til, at behandlingen ville kræve et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, jf. offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1. Inden afslaget havde ministeriet forgæves bedt borgeren om at præcisere anmodningen om aktindsigt.

Ombudsmanden kunne ikke kritisere Skatteministeriets afslag på at behandle anmodningen.

Ombudsmanden mente dog, at ministeriet burde have forklaret, hvorfor ministeriet bad borgeren om at præcisere anmodningen om aktindsigt, og at konsekvenserne af en manglende præcisering kunne være, at ministeriet ville afslå at behandle sagen af hensyn til ministeriets ressourcer.

Ombudsmanden mente også, at Skatteministeriet som led i dialogen med borgeren burde have overvejet, om en allerede udarbejdet aktliste eller dele af den kunne have været udleveret til borgeren.

Global Trade and Customs Journal

The Wages of Belonging: Rare Earths from China, and the Return of GATT À LA CARTE

China has lost the Rare Earths case before a Panel which, however, split 2:1 on whether the Chinese Accession Protocol's general ban on export duties would allow General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) Article XX to be invoked. The question affects whether other Recently Acceded Members' (RAMs') WTO-plus terms of accession should generally be read together with the GATT. Export quotas are unproblematic because Article XI is contained in the GATT. China's quota-based conservation measures were however strictly scrutinized, raising other questions about the room RAMs have to invoke Article XX if they might have to depend upon highly trade-restrictive quotas. This article is about the Panel ruling, China has since appealed.

Global Trade and Customs Journal

Access to Information Held by EU-Institutions for Economic Operators and National Courts

In the July issue of GTCJ several authors have analysed how access to information in anti-dumping/subsidy proceedings can be improved, the introduction of Administrative Protective Orders ( APO) being one alternative, recourse to the hearing officer and sincere cooperation with national courts being others. This article focuses on a specific issue in this context, namely cases where an economic operator is, according to the wording of the anti-dumping Regulation, not entitled to access to the non-confidential file, and is not granted access under the Transparency Regulation with the argument that this would render the anti-dumping Regulation ineffective. As a last resort, the possibility for national courts to request information from the Commission, as already addressed by Rovetta and Gambardella in GTCJ 2014, p. 336, will be discussed.

Global Trade and Customs Journal

Conflict over Conflict Minerals: U.S. Policy Fails First Amendment Test

In an effort to stem the resources available to armed groups in the Democratic Republic of the Congo, the U.S. government passed a law requiring issuers to file reports with the U.S. Securities and Exchange Commission discussing whether materials used in their products include "conflict minerals"-materials that are sourced from the Democratic Republic of the Congo and neighboring countries. The National Association of Manufacturers challenged the law on several grounds and was partially successful. The appeals court reviewing the challenges determined that a portion of the law violated the First Amendment by requiring issuers to state whether their products were "free" of conflict minerals. This paper describes the law and the court challenges, including the current status of appeals. The paper also describes the recent filings that were required to be made under the law and practice tips for issuers to comply with the law.

Global Trade and Customs Journal

Moving towards ASEAN Economic Community: A New Era Starting from the ATIGA

The ASEAN Trade in Goods Agreement (ATIGA) marked a new era of economic cooperation of Association of Southeast Asian Nations (ASEAN). With the ambition of creating an integrated regional market like the European Union, leaders of ASEAN nations signed the ATIGA in 2009. The ATIGA consolidates previous legal documents concerning different trade issues into a concise and coherent document, which has a profound implication for all market participants involved in trade with ASEAN nations. This article highlights several key legal instruments of ASEAN that market participants should pay attention to. From a comparative perspective, this article identifies the institutional weaknesses of ASEAN and proposes that ASEAN could improve its trade policy and build a more uniform and functional institution by borrowing the EU's experience in building the customs union.

Global Trade and Customs Journal

General Thoughts on the Standard of ?Cogent Reasons? in the Treatment of WTO Jurisprudence

Content Type Journal ArticlePart of Volume 9, Issue 9AuthorsFernando Piérola, Senior Counsel at the Advisory Centre on WTO Law (Geneva, Switzerland).

Global Trade and Customs Journal

The Condition of Sale for the Purposes of Royalty-Based Adjustments under Article 8 of the GATT Valuation Agreement

Content Type Journal ArticlePart of Volume 9, Issue 9AuthorsJulio Carlos Lascano, Partner at the Estudio Carena & Asociados law firm in Buenos Aires, Argentina.Journal Global Trade and Customs JournalOnline ISSN 1569-755XPrint ISSN 1569-755X]]>

Global Trade and Customs Journal

Interview Questions for David J. Brummond, Former Senior Sanctions Advisor ? OFAC

David J. Brummond retired from the Department of the Treasury on July 31, 2014, after serving eight years as Insurance, Office of Foreign Assets Control (OFAC's) Senior Sanctions Advisor - Insurance. This interview offers insights and perspective on his experience in advising OFAC on insurance-related issues. The positions represented in this interview are solely those of the author and do not purport to reflect the official policy or views of the Department of the Treasury or the U.S. Government.

Global Trade and Customs Journal

New Countries Applying the Harmonized System Nomenclature: Update 2014

More countries and economic regions are applying the Harmonized Commodity Description and Coding System (Harmonized System Convention). Here is an overview for 2014 of the new countries which are using the worldwide uniform language of trade now and will apply the tariff scheme from 2015.

PwC

Omvendt betalingspligt på mobiltelefoner mv. – nu er retningslinjerne her

Den 1. juli 2014 trådte nye regler om en national omvendt betalingspligt i kraft. Reglerne har givet anledning til tvivl hos mange virksomheder og institutioner. Nu er SKAT kommet med et styresignal, der præciserer reglerne.

RSM plus

Border Crossing August 2014

Læs i nyhedsbrevet fra RSM International om:

  • Hong Kong: Effects of the international tax framework
  • Europe: The Mini One Stop Shop for e-services, broadcasting and telecom services
  • China: Corporate Income Tax Incentives
  • Hungary: Advertisement Tax
  • USA: New global tax and information reporting regimes create risks and burdens for businesses

RSM plus

Refusion af moms på omkostninger afholdt i andre EU-lande

Momsregistrerede virksomheder, der afholder momsbelagte omkostninger i andre EU-lande, kan få refunderet momsen fuldt eller delvist fra det pågældende land. Ansøgningen sker via TastSelv Erhverv og skal afgives senest den 30. september 2014 for så vidt angår udgifter afholdt i 2013.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Omvendt betalingspligt på mobiltelefoner, integrerede kredsløbsanordninger, bærbare computere mv. - styresignal

SKM2014.622.SKAT

Vedrører: Momsloven § 46

Reglerne om omvendt betalingspligt af momsen på indenlandske leveringer af mobiltelefoner, integrerede kredsløbsanordninger, spillekonsoller, tablet-pc'ere og bærbare computere forudsætter, at der leveres til en afgiftspligtig person, samt at denne handler i egenskab af afgiftspligtig person. Detailhandlens salg af mobiltelefoner, integrerede kredsløbsanordninger, spillekonsoller, tablet-pc'ere og bærbare computere er imidlertid helt undtaget fra reglerne om omvendt betalingspligt.

 

Bindende svar: Naturgas - brug i fermenteringsproces

SKM2014.638.SR

Vedrører: Gasafgiftsloven § 8, stk. 1, nr. 2, § 10, stk. 1 og § 10 a. CO2-afgiftsloven § 7, stk. 4. NOx-afgiftsloven § 1. Elafgiftsloven § 11, stk. 1 og § 11 a. Mineralolieafgiftsloven § 11, stk. 1 og § 11 a

Skatterådet bekræfter, at naturgas, som anvendes i en fermenteringsproces, ikke er afgiftsfritaget efter gasafgiftsloven. Skatterådet kan vejledende udtale, at anvendelsen af naturgas i en fermenteringsproces er godtgørelsesberettiget procesenergi med en reduktion i tilbagebetalingen på 4,5 kr./GJ. Skatterådet bekræfter, at der ikke skal svares afgift efter CO2-afgiftsloven og NOx-afgiftsloven for naturgas, som anvendes i en fermenteringsproces. Skatterådet bekræfter, at brug af elektricitet til drift af fermenteren og efterfølgende varmebehandling anses for at være godtgørelsesberettiget procesenergi med en reduktion i tilbagebetalingen på 0,4 øre/kWh. Skatterådet bekræfter, at det ikke har betydning for afgiftspligten, hvis der i stedet for naturgas anvendes raffinaderigas i fermenteringsprocessen.

 

Bindende svar: Naturgas - reforming proces og fremstilling af brint

SKM2014.630.SR

Vedrører: Gasafgiftsloven § 8, stk. 1, nr. 1, § 10, stk. 1, § 10 a og § 10 d. CO2-afgiftsloven §§ 5-7. NOx-afgiftsloven § 3, stk. 3 og § 7 og § 8. Mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 2

Skatterådet bekræfter, at der ikke kan leveres naturgas uden afgift efter gasafgiftsloven til en virksomhed, der anvender naturgassen i reforming proces. Ved reforming processen fremstilles brint, som efterfølgende anvendes i brændselsceller. Skatterådet kan vejledende udtale, at virksomheder, som anvender gas i en reforming proces, kan få godtgørelse af afgiften for naturgas, som er anvendt direkte i reforming processen, da der er tale om en kemisk reduktion. Skatterådet bekræfter, at der ikke kan leveres naturgas uden afgift efter CO2-afgiftsloven og NOx-afgiftsloven til en virksomhed, der anvender naturgassen i reforming proces og afbrænder overskudsgassen herfra. Skatterådet bekræfter, at afbrænding af brint i forbindelse med en reforming proces kan ske uden afgift.

 

Bindende svar: Afgift efter emballageafgiftsloven af poser med forsegling

SKM2014.629.SR

Vedrører: Emballageafgiftsloven § 2 a

Skatterådet bekræfter, at der ikke skal svares afgift efter emballageafgiftsloven af en forseglingsplastpose med hank, der som følge af sikkerhedskrav anvendes ved udlevering af taxfree-varer fra butikker i lufthavne. Skatterådet bekræfter, at der ikke skal svares afgift efter emballageafgiftsloven af en forseglingsplastpose med hank, som anvendes til forsendelsesemballage ved webordrehandel.

 

Bindende svar: Momspligt - forening - ydelser - leveringssted

SKM2014.627.SR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 16, stk. 1 og § 46, stk. 1

Skatterådet kan bekræfte, at foreningen skal opkræve moms af sine kontingentindtægter. Foreningen leverer ydelser mod vederlag, som er momspligtige efter momslovens § 4, stk. 1. Ydelserne leveres til afgiftspligtige personer her i landet og har leveringssted her, jf. momslovens § 16, stk. 1. Foreningen har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed her i landet og er betalingspligtig for momsen efter momslovens § 46, stk. 1.

 

Bindende svar: Moms på godtgørelse ved fraflytning af lejemål

SKM2014.623.SR

Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 4, § 13, stk. 1, nr. 8 og § 51

Skatterådet bekræfter, at der skal betales moms af en godtgørelse ved fraflytning, som udlejer betaler til en lejer i forbindelse med en aftale om, at lejer fraflytter sit lejemål i utide, når der er tale om et lejemål, som er frivilligt momsregistreret efter momsloven § 51.

 

Bindende svar: Korttidsudlejning af udenlandske sportsvogne i Danmark er registreringsafgiftspligtig

SKM2014.621.SR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1, 1. pkt., § 2, stk. 1 og § 17

Skatterådet bekræftede, at udenlandsk indregistrerede køretøjer, som anvendes til udlejning uden fører i Danmark, vil være registreringspligtige og dermed også registreringsafgiftspligtige i Danmark.

 

Dom: Virksomhedsoverdragelse - tidspunkt - værdiansættelse - skønsmæssig forhøjelse

SKM2014.616.BR

Vedrører: Afskrivningsloven § 40, stk. 6 og § 45. Momsloven § 4, stk. 1. Opkrævningsloven § 5, stk. 1

Sagen vedrørte dels spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgeren havde opnået en skattepligtig avance ved salg af sin personligt drevne virksomhed, herunder en varemærkerettighed, dels spørgsmålet om hvornår virksomheden var overdraget.

Sagsøgeren gjorde under sagen gældende, at der var indgået en endelig og bindende aftale om overdragelse af virksomheden den 29. december 2008, hvorfor beskatning skulle ske i dette indkomstår. Derudover gjorde sagsøgeren gældende, at avancen skulle opgøres i henhold til goodwillcirkulæret, idet køber og sælger var interesseforbundne på dette tidspunkt, og idet værdien af det overdragne alene udgjordes af goodwill. Hvis retten konkluderede - i overensstemmelse med Skatteministeriets anbringender - at overdragelsen var sket den 22. januar 2009, hvor parterne ikke var interesseforbundne, gjorde sagsøgeren gældende, at der ved kontantomregningen skulle ske en kursfastsættelse af den gældsforpligtelse, som udgjorde berigtigelsen af købesummen.

Retten bemærkede, at aftalen af 29. december 2008 ikke indeholdt en udtømmende opregning af, hvilke rettigheder der overdragedes, at aftalen ikke indeholdt en overtagelsesdato, og at købesummen ifølge aftalen udgjordes af udviklingsomkostningerne uden en nærmere opgørelse heraf og uden oplysninger om berigtigelsesmåden. Aftalen af 22. januar 2009 indeholdt derimod en fastlæggelse af købesummen til kr. 2.300.000,-, og det fremgik af aftalen, at den erstattede alle tidligere aftaler. Under hensyntagen bl.a. hertil kunne aftalen af 22. januar 2009 ikke alene betegnes som en opfølgende eller udfyldende aftale, og overdragelsen var som følge heraf foretaget i indkomståret 2009.

Overdragelsen fandt dermed sted på et tidspunkt, hvor parterne var uafhængige. SKAT havde ikke anfægtet opgørelsen af overdragelsessummen, og da sælgeren skulle indfri den overtagne gæld til kurs 100, svarede den kontantomregnede værdi til købesummen.

Skatteministeriet blev derfor frifundet for så vidt angår dette punkt.

Derudover vedrørte sagen spørgsmålet om, hvorvidt SKATs skønsmæssige forhøjelse af sagsøgerens indkomst og momstilsvar for indkomståret 2010 på baggrund af sagsøgerens modtagelse af to beløb kunne tilsidesættes. Retten fandt efter en konkret bevisvurdering, at beløbene ikke blev anvendt til køb af aktiver, som senere blev solgt med skattepligtig avance til følge. Sagsøgerens indkomst og momstilsvar for indkomståret 2010 blev som følge heraf nedsat.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2014.628.ØLR Salærfastsættelse - udredning - skattestraffesag - forsvarerbistandsloven

Vedrører: Forsvarerbistandsloven § 5. Retsplejeloven § 1008, stk. 1

A havde vedtaget et bødeforlæg for grov uagtsom skatteunddragelse. A var enig i den talmæssige opgørelse. Normalbøden var nedsat fra 294.865 kr. til 200.000 kr. da A havde betalt de unddragne skatter.

Byretten pålagde det offentlige endeligt at udrede salæret til den beskikkede forsvarer.

SKAT kærede kendelsen.

A påstod i landsretten, at der var så langt mellem den oprindelige sigtelse, som han havde forstået vedrørte forsætlige unddragelser af skat og arbejdsmarkedsbidrag, og sagens udfald, at omkostningerne endeligt skulle afholdes af det offentlige.

Landsretten gav SKAT medhold i, at salæret endeligt skulle udredes af A. Bødeforlægget fandtes i overensstemmelse med den af SKAT rejste sigtelse og foretagne vurdering af sagen.


Indholdsfortegnelse 

Nye straffesager

SKM2014.628.ØLR Salærfastsættelse - udredning - skattestraffesag - forsvarerbistandsloven

Vedrører: Forsvarerbistandsloven § 5. Retsplejeloven § 1008, stk. 1

A havde vedtaget et bødeforlæg for grov uagtsom skatteunddragelse. A var enig i den talmæssige opgørelse. Normalbøden var nedsat fra 294.865 kr. til 200.000 kr. da A havde betalt de unddragne skatter.

Byretten pålagde det offentlige endeligt at udrede salæret til den beskikkede forsvarer.

SKAT kærede kendelsen.

A påstod i landsretten, at der var så langt mellem den oprindelige sigtelse, som han havde forstået vedrørte forsætlige unddragelser af skat og arbejdsmarkedsbidrag, og sagens udfald, at omkostningerne endeligt skulle afholdes af det offentlige.

Landsretten gav SKAT medhold i, at salæret endeligt skulle udredes af A. Bødeforlægget fandtes i overensstemmelse med den af SKAT rejste sigtelse og foretagne vurdering af sagen.

SKM2014.626.BR Straffesag - aktieavance - ikke selvangivet - forskudsregistreret

Vedrører: Skattekontrolloven § 16

T var tiltalt for groft uagtsomt at have undladt inden 4 uger efter 1. maj 2012 for 2011 at meddele SKAT, at indkomsten var for lav med 130.414 kr. i aktieavance. T havde derved unddraget for 48.389 kr. i skat. T havde på forskudsopgørelsen for 2011 selvangivet en aktieavance på 132.346 kr. Årsopgørelsen havde han modtaget i marts 2012. Den 24. august 2012 blev han opfordret til at foretage endelig angivelse af salget. Først efter SKATs fornyede henvendelse den 1. november 2012 fremkom T med de nødvendige oplysninger.

T´s forklaring blev lydoptaget.

T idømtes en bøde på 11.000 kr. T havde handlet med den fornødne grove uagtsomhed i f.b.m. ikke rettidigt at have oplyst aktieavancen. T havde i forbindelse med modtagelsen af årsopgørelsen i marts 2012 pligt til at kontrollere at aktieavancen fremgik heraf.

SKM2014.617.ØLR Straffesag - skattesvig - løn - selskab på Gilbratar

Vedrører: Straffeloven § 289. Skattekontrolloven § 15

T var tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter. T havde for indkomståret 2008 undladt at selvangive et honorar på 4.100.000 kr. for arbejde udført i Danmark. Et selskab hjemmehørende på Gibraltar og som var ejet og ledet af T, havde udstedt en faktura til T's selskab i Danmark vedrørende T's arbejde udført i Danmark, og det tilgik T's personlige formue som et aktiv. T havde derved unddraget for 2.119.404,80 kr. i skat.

Byretten fandt T skyldig i forsætlig skattesvig af særlig grov karakter. Det fandtes bevist, at T personligt i 2008 modtog aflønningen for arbejde udført i Danmark. T kunne ikke sammenhængende redegøre for sine bopæl- og opholdssteder på det omhandlede tidspunkt og måtte anses for skattepligtig til Danmark. Det fandtes bevist, at T havde haft til hensigt, at undgå skattebetaling af beløbet i Danmark, under hensyn til at hans revisor trods forespørgsel og revisorforbehold herom ikke havde set nogen form for dokumentation for de af T påberåbte underliggende aftaler mellem T og de omhandlede selskaber eller de påståede aktivers eksistens samt til de nøje tilrettelagte omstændigheder vedrørende overførsel af aktiver.

T idømtes 1 år og 3 måneders fængsel samt en tillægsbøde på 2.100.000 kr. Fængselsstraffen blev gjort betinget p.g.a. hans personlige forhold, herunder alder og helbredsmæssige forhold.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-09-2014 - 14-10-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 17-09-2014 dom i C-7/13 Skandia America Corp. (USA), filial Sverige
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Förvaltningsrätten i Stockholm (Sverige) – fortolkning af artikel 9, stk. 1, artikel 11 og 196 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsgruppe – et selskab med hjemsted i et tredjeland, der har en filial i en medlemsstat, som indgår i en momsgruppe i medlemsstaten – afgiftspligt eller ej for de tjenesteydelser, som hovedselskabet har leveret til filialen – fakturering for de af hovedselskabet til filialen leverede tjenesteydelser ved interne fakturaer med henblik på en korrekt fordeling af omkostningerne mellem de to enheder.

Tidligere dokument: C-7/13 Skandia America Corporation - Ny sag
Tidligere dokument: C-7/13 Skandia America Corporation - Indstilling
Tidligere dokument: C-7/13 Skandia America Corp. (USA), filial Sverige - Dom

Den 02-10-2014 dom i C-426/12 X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch (Nederlandene) – fortolkning af artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet – udelukkelse af energiprodukter med dobbelt anvendelse – begreb

Tidligere dokument: C-426/12 X - Indstilling
Tidligere dokument: C-426/12 X - Dom

Den 02-10-2014 dom i C-446/13 Fonderie 2A
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse – Conseil dʼÉtat (Frankrig) – fortolkning af artikel 2, stk. 1, artikel 5, stk. 1, og artikel 8 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – levering af goder – stedet for de afgiftspligtige transaktioner – produkt, der fremstilles i stat A, omarbejdes for sælgerens regning på et forretningssted tilhørende et andet selskab, som er beliggende i stat B, og leveres til en kunde med hjemsted i samme stat B – levering mellem sælgerens land og slutmodtagerens land eller levering inden for samme medlemsstat fra omarbejdningsstedet.

Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Ny sag
Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Indstilling
Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Dom

Den 09-10-2014 dom i C-428/13 Yesmoke Tobacco
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Consiglio di Stato (Italien) – fortolkning af artikel 8, stk. 2, i Rådets direktiv 95/59/EF af 27. november 1995 om forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak bortset fra omsætningsafgift og artikel 7, stk. 2, i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak – forpligtelse til at fastsætte samme sats for værdipunktafgiften og samme beløb for den specifikke punktafgift for alle cigaretter – national lovgivning, hvorefter der alene for cigaretter med en lavere detailsalgspris end cigaretter i den mest efterspurgte prisgruppe fastsættes en punktafgift på 115% af grundbeløbet

Tidligere dokument: C-428/13 Yesmoke Tobacco - Ny sag
Tidligere dokument: C-428/13 Yesmoke Tobacco - Dom

Den 09-10-2014 dom i C-492/13 Traum
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Administrativen sad – Varna (Bulgarien) – fortolkning af artikel 20 og 138, stk. 1, sammenholdt med artikel 139, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med levering af varer – erhververens manglende opfyldelse af betingelsen om »en momsregistreret person« – angivelse af dette forhold i Den Europæiske Unions databank fremgik først efter levering af varerne – pligt for sælgeren i henhold til administrativ praksis og retspraksis til at fastslå ægtheden af erhververens underskrift eller en af dennes befuldmægtigede – principperne om afgiftsneutralitet, proportionalitet og om beskyttelse af den berettigede forventning – direkte virkning

Tidligere dokument: C-492/13 Traum - Ny sag
Tidligere dokument: C-492/13 Traum - Dom

Den 16-10-2014 dom i C-605/12 Welmory
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »fast forretningssted« – tjenesteydelser, der leveres af et selskab A, der har hjemsted i en medlemsstat, til et selskab B, der har hjemsted i en anden medlemsstat – selskab B benyttelse af selskabs A’s infrastruktur med henblik på disse tjenesteydelser – hensyntagen til det sted, hvor selskab A har hjemsted

Tidligere dokument: C-605/12 Welmory Sp - Ny sag
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory - Indstilling
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory - Dom

Den 16-10-2014 dom i C-334/13 Nordex Food
Toldunion

Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter og i særdeleshed af artikel 4, stk. 1, og artikel 51 – eksportrestitutioner – for sen fremlæggelse af eksportlicens – fremlæggelse af forfalskede dokumenter til dokumentation for varers ankomst til destinationslandet – berigtigelse af disse uregelmæssigheder under proceduren – konsekvenser

Tidligere dokument: C-334/13 Nordex Food - Dom

 

Domme
C-92/13 Gemeente ‘s-Hertogenbosch

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 5, stk. 7, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – begrebet levering mod vederlag – en kommunes første brug af en grund som tilhører den – brugen af denne bygning for 94% vedkommende til handlen som offentlig myndighed og for 6% vedkommende til virksomhed som afgiftspligtig.

Domstolens dom:

Artikel 5, stk. 7, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag skal fortolkes således at den finder anvendelse på en situation som den i hovedsagen omhandlede, hvor en kommune tager en bygning i brug, som den har ladet opføre på egen grund, og hvis areal den for 94%’s vedkommende vil anvende til sin virksomhed som offentlig myndighed og for 6%’s vedkommende til sin virksomhed som afgiftspligtig person, hvoraf 1% vedrører fritagne transaktioner, der ikke giver ret til fradrag af momsen. Den senere anvendelse af bygningen til kommunens virksomhed kan dog i henhold til sjette direktivs artikel 17, stk. 5, kun give ret til fradrag af den afgift, som er betalt i forbindelse med den i direktivets artikel 5, stk. 7, litra a), omhandlede udtagelse, i et omfang svarende til bygningens anvendelse til brug for afgiftspligtige transaktioner.

Tidligere dokument: C-92/13 Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Indstilling


C-152/13 Holger Forstmann Transporte

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Finanzgericht Düsseldorf (Tyskland) – fortolkning af artikel 24, stk. 2, første led, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet – produkter, der ikke pålægges afgifter – energiprodukter, som befinder sig i standardtanke i kommercielle motorkøretøjer med henblik på anvendelse som brændstof for disse køretøjer – fortolkning af begrebet »standardtanke« – supplerende brændstoftanke indbygget af forhandlere eller karrosserifabrikker med henblik på at forøge køretøjernes rækkevidde

Domstolens dom:

Begrebet »standardtanke« som omhandlet i artikel 24, stk. 2, første led, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at det ikke udelukker tanke, der er permanent indbygget i kommercielle motorkøretøjer og konstrueret til køretøjernes direkte brug af brændstoffet, når disse tanke er indbygget af en anden end konstruktøren, for så vidt som disse tanke muliggør direkte brug af brændstoffet som drivmiddel både for nævnte køretøjer og eventuelt for køleanlæg eller andre anlæg under transporten.


C-219/13 K

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Korkein hallinto-oikeus (Finland) – fortolkning af artikel 98, stk. 2, og bilag III, nr. 6, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – national ordning, hvorefter der anvendes en nedsat momssats på trykte bøger, mens den almindelige momssats anvendes på bøger på andre fysiske medier, såsom CD, CD-rom eller USB-nøgle

Domstolens dom:

Artikel 98, stk. 2, første afsnit, i og bilag III, nr. 6), til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2009/47/EF af 5. maj 2009, skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, hvorved trykte bøger pålægges en nedsat momssats, og bøger, der udgives på et andet fysisk medium, såsom CD, CD-rom eller USB-nøgle, pålægges den normale momssats, forudsat at princippet om afgiftsneutralitet, som udgør et led i det fælles momssystem, overholdes, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at undersøge.

Tidligere dokument: C-219/13 K - Indstilling


C-7/13 Skandia America Corp. (USA), filial Sverige

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Förvaltningsrätten i Stockholm (Sverige) – fortolkning af artikel 9, stk. 1, artikel 11 og 196 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsgruppe – et selskab med hjemsted i et tredjeland, der har en filial i en medlemsstat, som indgår i en momsgruppe i medlemsstaten – afgiftspligt eller ej for de tjenesteydelser, som hovedselskabet har leveret til filialen – fakturering for de af hovedselskabet til filialen leverede tjenesteydelser ved interne fakturaer med henblik på en korrekt fordeling af omkostningerne mellem de to enheder.

Domstolens dom:

1) Artikel 2, stk. 1, artikel 9 og 11 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at levering af tjenesteydelser fra en hovedetablering med hjemsted i et tredjeland til dens filial i en medlemsstat udgør afgiftspligtige transaktioner, når filialen indgår i en gruppe af personer, der kan betragtes som én afgiftspligtig person i forhold til merværdiafgift.

2) Artikel 56, 193 og 196 i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at i en situation som den i hovedsagen omhandlede, hvor et selskabs hovedetablering i et tredjeland leverer ydelser mod vederlag til samme selskabs filial med hjemsted i en medlemsstat, og hvor den pågældende filial er medlem af en gruppe af personer, der kan betragtes som én afgiftspligtig person i forhold til merværdiafgift, i denne medlemsstat, er denne gruppe som modtager af tjenesteydelserne pligtig at betale den skyldige merværdiafgift.

Tidligere dokument: C-7/13 Skandia America Corporation - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 12967 2014 INIT Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Tyskland til at anvende en reduceret afgiftssats på elektricitet, der leveres direkte til fartøjer, som ligger ved kaj i en havn, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF

ST 9953 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9971 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Albanien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 12221 2014 INIT Kommissionens delegerede forordning (EU) Nr. …/.. af 25.7.2014 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 38/2014 af 15. januar 2014 om ændring af visse forordninger vedrørende den fælles handelspolitik for så vidt angår tillæggelse af delegerede beføjelser og gennemførelsesbeføjelser med henblik på vedtagelse af visse foranstaltninger - Hensigt om ikke at gøre indsigelse mod en delegeret retsakt

ST 12224 2014 INIT Kommissionens delegerede forordning (EU) Nr. …/.. af 25.7.2014 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 527/2013 af 21. maj 2013 for så vidt angår udelukkelse af en række lande fra listen over regioner eller stater, der har afsluttet forhandlinger - Hensigt om ikke at gøre indsigelse mod en delegeret retsakt

ST 12276 2014 INIT Kommissionens delegerede forordning (EU) Nr. …/.. af 25.7.2014 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 527/2013 af 21. maj 2013 for så vidt angår udelukkelse af en række lande fra listen over regioner eller stater, der har afsluttet forhandlinger - Hensigt om ikke at gøre indsigelse mod en delegeret retsakt

 

Nyt fra Kommissionen

The new EU Commissioner in charge of Taxation and Customs will be Pierre Moscovici…  

Customs: the list of AEO (Authorised Economic Operators) contact points has been updated

IP/14/1001 - Operation SNAKE: EU and Chinese customs join forces to target undervaluation of goods at customs

 

Nyt fra Parlamentet

Draft Cmmission Implementing Regulation concerning the Combined Nomenclature 2015  

GSP+ (den generelle toldpræferenceordning) og overholdelse af konventionen om mindstealder i Bolivia  

GSP+ (den generelle toldpræferenceordning) og overholdelse af konventionen om mindstealder i Bolivia  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Styresignaler

EU-domstolens dom i sag C-464/12 ATP PensionsService A/S - Forældelse og adgang til at anmode om genoptagelse - styresignal

Nyhedsbrev til virksomheder

Spørgeskema til momsregistrerede enkeltmandsejede virksomheder

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Release 2.8 til Motorregistret

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Listning af hajer og djævlerokker på CITES liste II/EUs bilag B pr. 14. september 2014

Blanket

Samtykkeerklæring efter retssikkerhedslovens § 10


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 1, 3 og 4, i lov om ændring af lov om afgift af spildevand og forskellige andre love (Forhøjelse af spildevandsafgiften og afgiften af HFC-gasser m.fl., nedsættelse af afgiften på emballage til vin og spiritus m.v.)  

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 260

Henvendelse af 7/9-14 fra Ostebørsen, vedrørende momsfrister

Spørgsmål og svar

Spm. 709

Spm. om grænsehandle på internettet, til skatteministeren  Svar  

Spm. 713

Spm. om ministeren vil udlevere en oversigt over forskellene i afgifter på energi i Danmark, Sverige og Tyskland for et gennemsnitligt hotel, til skat...   Svar  

Spm. 736

Spm. om, hvorvidt afgiftsfritagelsen i bilag 1 til elafgiftsloven ydes på baggrund af den generelle statsstøtte gruppefritagelsesforordning, til skatt...   Svar  

Spm. 737

Spm. om ministeren er enig i, at Kommissionen blot via et "information sheet" skal orienteres om ændringer i en støtteordning omfattet af gruppefritag...   Svar  

Spm. 742

MFU spm. om at bekræfte, at Europa-Kommissionen ikke kan godkende reklameafgiftsloven i sin helhed, herunder uddybe Kommissionens argumenter herfor, t...   Svar  

Spm. 743

MFU spm. om at uddybe den kommende proces med reklameafgiftsloven efter Europa-Kommissionens manglende godkendelse af loven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 746

MFU spm. om at fremsende en tabel, der viser antallet af samtlige skatte- og afgiftsstigninger til erhvervslivet i perioden fra den 5. april 2009 til ...   Svar  

Spm. 751

Spm. om, hvornår det forventes, at reklameafgiften træder i kraft, til skatteministeren  Svar  

Spm. 757

MFU spm. om ministeren vil redegøre for syn på mulighederne for at opdele SKAT i to selvstændige enheder, der så skal tage sig af hvert sit ressortomr...   Svar  

Spm. 777

Spm. om et hospice skal kunne opnå samme fritagelse for registreringsafgift for en bus, som et plejehjem eller ældrecenter kan få, til skatteministere...   Svar  

Spm. 780

MFU spm. om at oplyse, om erfaringerne med en reklameafgift i andre EU-lande fortsat kan baseres på besvarelsen af spørgsmål nr. 41 til L 50 2012-13, ...   Svar  

Spm. 781

MFU spm. om at bekræfte, at mængden af husstandsomdelte reklamer opgjort i vægt er faldet mere i de senere år end forventet af ministeren i forbindels...   Svar  

Spm. 782

Spm. om at redegøre for rigtigheden af den metode, hvorved Skatteministeriet estimerer salgstal i udlandet på baggrund af det afgiftspligtige salg i D...   Svar  

Spm. 783

Spm. om, hvordan Skatteministeriet kan konkludere, at grænsehandlen med spiritus er faldende, når salgstal for producenter, der sælger spiritus på beg...   Svar  

Spm. 784

Spm. om, hvorfor illegalt salg af spiritus ikke er indeholdt i grænsehandelsrapporten, til skatteministeren  Svar  

Spm. 785

Spm. om, hvorfor Skatteministeriet ikke opererer med dynamiske, afsmittende effekter, når det netop var argumentet for "magnetvarer", som resulterede ...   Svar  

Spm. 786

MFU spm. om at bekræfte, at forsikringsselskabers salg af genstande, som de har overtaget fra en forsikringstager i forbindelse med udbetaling af fors...   Svar  

Spm. 789

Spm. om, hvor stor en andel af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, moms og lønsumsafgift - fordelt på de enkelte områder - er angivet ved udløbet af den o...   Svar  

Spm. 792

MFU spm. om, hvilken effekt det vil have på beskæftigelsen og konkurrenceevnen i Danmark, hvis momsen i restaurationsbranchen blev lempet fra 25 pct. ...   Svar  

Spm. 793

MFU spm. om ministerens kommentarer til, at man i Sverige har øget beskæftigelsen især blandt unge indvandrere som et resultat af en lempelse af momse...   Svar  

Spm. 794

MFU spm. om den "supplerende grønne check", som reklameafgiften har til formål at finansiere på ca. 23 kr. om måneden pr. husstand, også må betegnes s...   Svar  

Spm. 795

MFU spm. om man påtænker at kontrollere indholdet af lukkede kuverter med henblik på at afgøre, om der er tale om husstandsomdelte reklamer, til skatt...   Svar  

Spm. 796

MFU spm., hvordan man påtænker at sikre afgiftsbetaling af direct mails afsendt fra udlandet, så der ikke vil ske en konkurrenceforvridning, til skatt...   Svar  

Spm. 797

MFU spm., hvordan man forestiller sig et kontrol-set-up indrettet med henblik på at kontrollere lokalavisernes overholdelse af kriterierne i den oprin...   Svar  

Spm. 801

Spm. om det vil være muligt inden for EU-retten at forlænge fristen for momsindbetaling for alle virksomheder med en årsomsætning over 50 mio. kr., ti...   Svar  

Spm. 802

Spm. om det er korrekt, at SKAT for at sikre betaling af punktafgifter kan kræve kontant deponering, men at samme SKAT ikke kan håndtere kontant depon...   Svar  

Spm. 803

Spm. om, hvilke kriterier ministeriet ligger til grund, når ministeriet skal vurdere, hvorvidt det anvendte el anvendes til procesformål, jf. svar på ...   Svar  

Spm. 804

Spm. om, hvorvidt en ændring af elafgiftslovens bilag 1, som overholder reglerne i energibeskatningsdirektivet m.v., vil kunne rummes inden for den ek...   Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1798

Når det af en artikel i Dansk Handelsblad den 29. august 2014, hvoraf det fremgår, at op til 25 pct. af salget af slik i Københavnsområdet er illegalt...

Spm. S 1838

Er det fortsat ministerens ambition at indføre en flyafgift, som det var i 2011?