MomsMail 2014, uge 25

Kære læser !

Denne næstesidste MomsMail inden ferien indeholder en blanding af både artikler, afgørelser og internationalt stof.

I ugens løb var der en der spurgte mig, om vi også bringer de ikke offentliggjorte kendelser i MomsMail og SkatteMail - jeg kunne jo med al ret sige "Ja, og vi forædler dem endda med et resume". Spørgsmålet fik mig til at tænke på, om vores læsere (og potentielle læsere) helt er klar over, hvor meget stof, vi rent faktisk formidler.

Jeg vil i hvert fald bruge sommeren til at tænke over, hvordan vi får fortalt, hvilke kilder vi rent faktisk har - for det er nok flere end folk sådan lige går og tror.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 3 - 2014
Gulpladebiler må gerne bruges til feriekørsel
Refusion af moms betalt i udlandet
Momskompensation til almenvelgørende institutioner
International VAT Monitor: 3 - 2014
MomsNyt Juni 2014
FACIT juni 2014

Bindende svar
Moms - kædetransaktion - to transporter
Momspligt ved en sale and lease back transaktion vedrørende biografudstyr
Terrænregulering på nedlukket deponeringsenhed - ren og lettere forurenet jord
Golfbaner - brug af vand fra egen boring, regnvand og drænvand
Åbenbart ulovlig motorankenævnsafgørelse - beregning af eksportgodtgørelse

Afgørelser
Anmodning om forrentning af tilbagebetaling af energiafgifter

Domme
Registreringsafgift - registreringspligt - tysk indregistreret køretøj - formulering af påstand
Momstilsvar - skønsmæssig ansættelse - ekstraordinær genoptagelse
Registreringsafgift - moms - EU-handel - biler - eksportgodtgørelse
Registreringsafgift - import - brugte køretøjer - omberegning

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
HM Revenue & Customs, England
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140616' AND [SkatteraadChanged] <= '20140622') OR ([LSRChanged] >= '20140616' AND [LSRChanged] <= '20140622') OR ([ByretChanged] >= '20140616' AND [ByretChanged] <= '20140622') OR ([LandsretChanged] >= '20140616' AND [LandsretChanged] <= '20140622') OR ([HojesteretChanged] >= '20140616' AND [HojesteretChanged] <= '20140622')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)

Asia-Pacific Tax Bulletin: 3 - 2014

I denne udgave:

  • Designing a General Anti-Abuse Rule: Striking a Balance
  • E-Commerce and Tax - An Australian Perspective
  • Islamic Finance - Need for Uniformity
  • The Lack of Anti-Avoidance Rules in the Chinese Individual Income Tax Law: A Loophole for Indirect Transfer of Shares by Non-Resident Individuals
  • A Commentary on the High Court’s Decision in AQQ v. CIT
  • Intellectual Property Migration to Singapore
  • The “Transfer Pricing-Customs” Tightrope Walk
  • The Customs and Transfer Pricing Harmonization Legislation and Its Application in Practice
  • DEVELOPMENTS

BDO

Gulpladebiler må gerne bruges til feriekørsel

Reglerne om dagsbeviser til biler på gule plader gør det muligt at bruge disse til alle former for privat kørsel. Også til en ferietur til udlandet. Der kan dog højst købes 20 dagsbeviser pr. bil pr. år.

BDO

Refusion af moms betalt i udlandet

Det er endnu en gang blevet tid til at søge om refusion af udenlandsk moms. I første række fra lande uden for EU, men faktisk kan det være en god ide at søge samtidig for lande inden for EU.

BDO

Momskompensation til almenvelgørende institutioner

Mandag den 30. juni 2014 er sidste frist for fonde, foreninger, skoler m.v. til at søge om momskompensation for kalenderåret 2013. Denne gang gives kompensationen efter en helt ny beregningsmetode.

International VAT Monitor (IVM)

International VAT Monitor: 3 - 2014

I denne udgave:

  • A Gentle Reminder to Countries Wishing to Introduce VAT
  • Movements of Goods to Italy
  • VAT Treatment of Goods under Customs Control in Germany
  • Weaknesses of VAT in Nepal
  • VAT NEWS
  • VAT CASE NOTES
  • ECJ VAT CASES

Revisorgruppen Danmark

FACIT juni 2014

FACIT tager i denne sommerudgave hånd om følgende emner:

  • Handel med kopivarer på internettet
  • Moms ved køb af forbrugerelektronik
  • Sommerhusudlejning
  • Hotel- og restaurationsudgifter

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Moms - kædetransaktion - to transporter

SKM2014.438.SR

Vedrører: Momsloven § 11, stk. 1 og 2, § 14, stk. 1, Momsloven § 22, stk. 1 samt § 34, stk. 1, nr. 1 og 5

Afgørelsen vedrører forskellige momsmæssige spørgsmål om grænseoverskridende kædetransaktioner, der er kendetegnet ved tre på hinanden følgende leveringer af de samme varer, der foretages mellem momspligtige personer der imidlertid kun giver anledning til to forsendelser En levering anses kun som en momsfritaget EU-leverance/eksport, jf. momslovens § 34, stk. 1, hvis den er knyttet til en grænseoverskridende forsendelse. Der foreligger to transporter i det tilfælde hvor en vare transporteres fra produktionslandet til et logistiklager i Danmark, hvor varen kontrolleres, klargøres etc., og herefter - indenfor et tidsrum på 48 timer - transporteres til slutkundens bestemmelsesland. Danmark er stedet for erhvervelse, når den første transport er tilendebragt, fordi varens fysiske placering er her i landet, hvilket medfører, at der skal betales moms efter momslovens § 22, stk. 1.

 

Bindende svar: Momspligt ved en sale and lease back transaktion vedrørende biografudstyr

SKM2014.436.SR

Vedrører: Momsloven § 4, § 13, stk. 1, nr. 11, litra a og § 14

Skatterådet kan ikke bekræfte, at en sale and lease back transaktion, hvor A, England overdrager biografudstyr, der befinder sig i Danmark, til B, England, som derefter leaser udstyret tilbage til A, kan karakteriseres som en finansiel ydelse, der er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra a.

 

Bindende svar: Terrænregulering på nedlukket deponeringsenhed - ren og lettere forurenet jord

SKM2014.435.SR

Vedrører: Affaldsafgiftsloven § 9, stk. 1 og § 11, stk. 1

Skatterådet bekræfter, at der ikke skal svares afgift efter affaldsafgiftsloven ved brug af ren jord og lettere forurenet jord til terrænregulering på en nedlukket deponeringsenhed beliggende på aktivt affaldsbehandlingsanlæg.

 

Bindende svar: Golfbaner - brug af vand fra egen boring, regnvand og drænvand

SKM2014.433.SR

Vedrører: Vandafgiftsloven § 4, stk. 2

Skatterådet bekræfter, at en golfbane skal betale afgift efter vandafgiftslovens § 4, stk. 2, af vand fra egen boring, selvom golfbanen samtidigt modtager vand fra et alment vandværk. Skatterådet bekræfter også, at der ikke skal svares afgift efter vandafgiftsloven, når en golfbane anvender opsamlet regnvand og drænvand til vanding af golfbane.

 

Bindende svar: Åbenbart ulovlig motorankenævnsafgørelse - beregning af eksportgodtgørelse

SKM2014.424.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 2, stk. 3. Registreringsafgiftsloven § 7b, stk. 3

Motorankenævn A har ved beregning af eksportgodtgørelse fratrukket 15 pct. (5.763 kr.) i godtgørelsesbeløbet, men har set bort fra at der skulle tages et fradrag på minimum 7.500 kr. jf. den dagældende registreringsafgiftslov § 7b, stk. 3. Skatterådet finder derfor, at motorankenævnets afgørelse er åbenbart ulovlig.

 

Afgørelse: Anmodning om forrentning af tilbagebetaling af energiafgifter

SKM2014.440.SANST

Vedrører: Skattestyrelsesloven § 35 C. Momsloven § 38. Rentecirkulæret punkt 7 og 8

Anmodning om forrentning af tilbagebetaling af energiafgift for perioden 1. januar 1997 til 30. september 1997 blev med rette ikke imødekommet, jf. pkt. 7 i tidligere rentecirkulære nr. 157 af 14. oktober 1987.

 

Dom: Registreringsafgift - registreringspligt - tysk indregistreret køretøj - formulering af påstand

SKM2014.432.BR

Vedrører: Bekendtgørelse nr. 651 af 16. juni 2011 om registrering af køretøjer m.v. § 10 og § 25. Skatteforvaltningsloven § 48. Rådets direktiv 1983/182 artikel 7. OECDs modeloverenskomst artikel 4

Sagen vedrørte overordnet spørgsmålet, om sagsøgeren ville blive registreringspligtig i Danmark, såfremt han anskaffede sig et udenlandsk indregistreret køretøj og anvendte dette i Danmark.

Konkret var det overordnet spørgsmålet, om sagsøgeren, der havde erhvervsmæssig tilknytning og bolig til rådighed i Tyskland, havde privat tilknytning til Danmark og regelmæssigt vendte tilbage til Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 10, stk. 4, 1. pkt.

SKAT traf ved en forhåndsgodkendelse afgørelse om, at sagsøgeren i registreringsmæssig henseende var hjemmehørende i Danmark i medfør af registreringsbekendtgørelsens § 10, stk. 4, idet sagsøgeren havde sin private tilknytning til Danmark.

SKAT havde i forhåndsgodkendelsen endvidere tilkendegivet, at sagsøgeren efter det for SKAT oplyste i medfør af registreringsbekendtgørelsens § 25, stk. 3, kunne få tilladelse til at benytte et udenlandsk indregistreret køretøj til kørsel i Danmark direkte fra en dansk/udenlandsk grænseovergang til Danmark. SKAT anførte i forhåndsgodkendelsen, at hvis sagsøgeren ønskede en sådan tilladelse, skulle sagsøgeren ansøge SKAT herom samt fremkomme med yderligere oplysninger, herunder køretøjets registreringsnummer og mærke.

Sagsøgeren indbragte SKATs afgørelse for Landsskatteretten, der i sin kendelse stadfæstede SKATs afgørelse. Landsskatteretten udtalte endvidere, at der ikke forelå oplysninger om særlige omstændigheder, der gav grundlag for at tillade, at et af sagsøgeren ejet udenlandsk indregistreret køretøj ikke skulle indregistreres i Danmark, hvis sagsøgeren anvendte dette køretøj i Danmark.

Sagsøgeren havde under retssagen nedlagt principal påstand om, at Skatteministeriet skulle anerkende, at han i registreringsmæssig henseende var hjemmehørende i Tyskland, og subsidiært, at Skatteministeriet skulle anerkende, at sagsøgeren kunne anvende et tysk indregistreret køretøj i Danmark i op til 30 dage pr. år.

Retten fandt, at sagsøgeren havde sit varige midtpunkt for sine livsinteresser i Danmark, og at sagsøgeren dermed havde sin private tilknytning til Danmark, idet retten lagde vægt på, at sagsøgeren havde sin ægtefælle og nærmeste familie i Danmark, at sagsøgeren siden 1. januar 2005 havde ejet og havde rådighed over en helårsbolig i Danmark, at sagsøgeren var dansk statsborger, og at sagsøgeren var tilmeldt folkeregistreret i Danmark.

Retten lagde endvidere til grund, at sagsøgeren normalt opholdte sig i Danmark i det omfang, at hans arbejde i Tyskland tillod dette. Retten fandt på denne baggrund, at sagsøgeren regelmæssigt var vendt tilbage til Danmark, og at det ikke var en betingelse, at han skulle have opholdt sig i Danmark mindst to gange om måneden, jf. registreringsbekendtgørelsens § 10, stk. 4, 1. pkt., sidste led, idet dette kriterium i bekendtgørelsen alene var vejledende. Byretten afviste endvidere sagsøgerens anbringende om, at skattemyndighedernes afgørelse var i strid med EU-retten.

For så vidt angår sagsøgerens subsidiære påstand om tilladelse til at anvende et udenlandsk indregistreret køretøj i Danmark, udtalte retten, at tilladelser i medfør af registreringsbekendtgørelsens § 25 knytter sig til en bestemt person og et bestemt køretøj, og at der i den konkrete sag alene var tale om en påtænkt disposition. Retten fandt, at Landsskatteretten i kendelsen alene havde forholdt sig til, hvorvidt der var oplyst særlige grunde til, at der ikke skulle ske indregistrering i Danmark, og at Landsskatteretten derfor ikke havde forholdt sig til, hvorvidt de øvrige betingelser i § 25, stk. 1 var opfyldt.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Dom: Momstilsvar - skønsmæssig ansættelse - ekstraordinær genoptagelse

SKM2014.431.BR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1. Opkrævningsloven § 32, stk. 2. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3

Sagen vedrørte SKATs skønsmæssige forhøjelse af sagsøgerens momstilsvar for indkomståret 2006, der var foretaget efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31. Retten fandt, at det måtte tilregnes sagsøgeren som i hvert fald groft uagtsomt, at afgiftstilsvaret oprindelig var blevet fastsat på et ufuldstændigt grundlag, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse følgelig var opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Retten fastslog endvidere, at SKAT havde været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret i medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet sagsøgeren ikke havde indsendt virksomhedens regnskabsmateriale. Endelig fandt retten ikke, at sagsøgeren havde løftet sin bevisbyrde for, at SKATs skønsmæssige ansættelse var foretaget på et forkert grundlag eller havde medført et åbenbart urimeligt resultat. Retten lagde herved vægt på, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at en under sagen fremlagt overdragelsesaftale var reel, og at der i øvrigt ikke forelå dokumentation for de i sagen omhandlede bankindbetalinger.

 

Dom: Registreringsafgift - moms - EU-handel - biler - eksportgodtgørelse

SKM2014.428.VLR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 7b, stk. 1 og § 7c. Momsloven § 34, stk. 1, nr. 1

Sagen vedrørte for det første et spørgsmål om en personligt drevet brugtbilsvirksomheds tilbagebetaling til afgiftsmyndighederne af registreringsafgift af et stort antal brugte køretøjer, som var blevet udbetalt til virksomheden som eksportgodtgørelse med urette, idet betingelserne for udbetalingen af godtgørelsen efter registreringsafgiftens § 7 b, stk. 1, ikke var opfyldt. For det andet angik sagen et spørgsmål om afgiftsmyndighedernes efteropkrævning af moms af de i sagen omhandlede salg af brugte biler, idet det ikke var godtgjort, at betingelserne for momsfrit salg af varer til erhververe i andre EU-lande efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, var opfyldt.

Sagen var indbragt for landsretten af Skatteministeriet fsv. angik registreringsafgiftsspørgsmålet, idet byretten havde givet virksomheden medhold på dette punkt, mens momsspørgsmålet var anket af virksomheden, idet ministeriet havde fået medhold vedrørende denne del af sagen i byretten.

Landsretten gav Skatteministeriet medhold på begge punkter i sagen, idet landsretten fsv. angik registreringsafgiftsspørgsmålet bemærkede, at det følger af registreringsafgiftslovens ordlyd og forarbejder, at der skal fremlægges dokumentation for udførslen af det pågældende brugte køretøj, som anmeldes til eksport, og at virksomheden ikke havde dokumenteret, at bilerne var udført af landet. Landsretten udtalte, at det var virksomhedens egen risiko - henset til omstændighederne ved bilsalgene - at virksomheden ikke nu kunne tilvejebringe den fornødne dokumentation for udførslen. Landsretten ændrede således byrettens dom ( SKM2013.142.BR ) vedrørende dette punkt.

Mht. momskravet tiltrådte landsretten, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at momslovens krav for momsfritagelse var opfyldt, hvorved landsretten endvidere bemærkede, at virksomheden ikke havde foretaget enhver rimelig foranstaltning for at sikre sig, at man ikke medvirkede til svig i forbindelse med de omhandlede transaktioner.

 

Dom: Registreringsafgift - import - brugte køretøjer - omberegning

SKM2014.427.HR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 2 og stk. 7. TEUF traktaten artikel 110

Højesteret tiltrådte, at der var hjemmel i både ordlyden af og forarbejderne til lov nr. 265 af 23. april 2008 til at anvende de af SKAT fulgte principper ved omberegningen af registreringsafgiften af de i sagen omhandlede brugte køretøjer i henhold til lovens § 4, stk. 2, 1. pkt. Ifølge disse principper tages der udgangspunkt i bilens oprindelige nypris inklusive registreringsafgift og bilens handelspris på afgiftsberigtigelsestidspunktet. Herefter beregnes en værdifaldsprocent, som anvendes ens på alle fradrag i eller tillæg til afgiften og den afgiftspligtige værdi. Der foretages en "baglæns" beregning af, hvad afgiftsindholdet er i bilen, og hvad den afgiftspligtige værdi er. SKAT havde fulgt denne fremgangsmåde i 37.000 ekspeditioner af omberegningssager i henhold til loven.

Højesteret tiltrådte endvidere, at de af SKAT anvendte omberegningsprincipper ikke var i strid med EU-retten (TEUF artikel 110). Herved stadfæstedes landsrettens dom ( SKM2012.165.ØLR ).

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2014.442.SANST Fritagelse for betaling af renter - få dage i forbindelse med påske

Vedrører: Opkrævningsloven § 7 og § 8

Anmodning om fritagelse for betaling af renter af for sent betalt moms blev imødekommet. Betalingsfristen var overskredet med 9 dage, hvoraf en stor del lå i forbindelse med helligdagene omkring påsken. Der var endvidere tale om et førstegangstilfælde.


Indholdsfortegnelse 

Nye straffesager

SKM2014.441.VLR Straffesag - manglende salgsregistreringssystem - 2. gangstilfælde

Vedrører: Momsbekendtgørelsen § 100 (dagældende)

T var tiltalt for, i gentagelses tilfælde, at have overtrådt momsbekendtgørelsen, ved i hans personligt ejede virksomhed i 2012, forsætligt eller groft uagtsomt at have undladt at udstede forenklede fakturaer eller benyttet et salgsregistreringssystem samt at have undladt at føre et klart og overskueligt regnskab, der kunne danne grundlag for SKATs kontrol med afgiftens rigtige beregning.

T havde i 2011 vedtaget et bødeforelæg på 5.000 kr. for lignende overtrædelse.

Byretten lagde vægt på forklaringen fra vidnet fra SKAT, om sine iagttagelser under kontrolbesøget, herunder at der blev solgt drikkevarer uden at disse blev slået ind på kasseapparatet.

Byretten havde ved bødefastsættelsen taget hensyn til, at bøder, der vedrører skatte- og afgiftsunddragelser, skal udmåles til en sådan størrelse, at bøderne har en præventiv virkning så fremtidige afgiftsunddragelser forhindres. På denne baggrund og henset til at T tidligere var straffet for ligeartede lovovertrædelser, blev bøden udmålt som et 2. gangstilfælde til 10.000 kr.

Efter det oplyste om tidligere kontrolbesøg og henstillinger til T om overholdelse af reglerne i momsbekendtgørelsen, tiltrådte landsretten, af de grunde som byretten havde anført, at T var fundet skyldig som sket.

Landsretten tiltrådte ligeledes af de grunde, som byretten havde anført, at bødestraffen i et 2. gangstilfælde var udmålt som sket.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 23-06-2014 - 22-07-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 03-07-2014 dom i C-165/13 Gross
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af artikel 9, stk. 1, andet afsnit, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed – varer, der er overgået til forbrug i en medlemsstat, oplægges med handel for øje i en anden medlemsstat – opkrævning af punktafgift hos indehaveren af disse varer, der har erhvervet dem i bestemmelsesmedlemsstaten

Tidligere dokument: C-165/13 Gross - Ny sag
Tidligere dokument: C-165/13 Gross - Dom

Den 03-07-2014 indstilling i C-446/13 Fonderie 2A
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse – Conseil d'État (Frankrig) – fortolkning af artikel 2, stk. 1, artikel 5, stk. 1, og artikel 8 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – levering af goder – stedet for de afgiftspligtige transaktioner – produkt, der fremstilles i stat A, omarbejdes for sælgerens regning på et forretningssted tilhørende et andet selskab, som er beliggende i stat B, og leveres til en kunde med hjemsted i samme stat B – levering mellem sælgerens land og slutmodtagerens land eller levering inden for samme medlemsstat fra omarbejdningsstedet

Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Ny sag
Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Indstilling
Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Dom

Den 10-07-2014 dom i C-183/13 Banco Mais
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Supremo Tribunal Administrativo (Portugal) – fortolkning af artikel 16, stk. 2, litra h), artikel 17, stk. 5, artikel 19, stk. 1, og artikel 23, stk. 1, litra b), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – fradrag for indgående afgift – goder og tjenesteydelser, der både anvendes til transaktioner, der giver ret til fradrag, og transaktioner, der ikke giver en sådan ret – pro rata-fradrag – beregning – leasingvirksomhed – spørgsmålet, om der med henblik på beregningen af nævneren i den brøk, der anvendes til beregning af pro rata-satsen for fradrag, skal tages hensyn til de beløb, som modtages i henhold til de aftaler, der indgås som led i denne virksomhed, i deres helhed

Tidligere dokument: C-183/13 Banco Mais - Ny sag
Tidligere dokument: C-183/13 Banco Mais - Dom

Den 17-07-2014 dom i C-272/13 Equoland
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Commissione Tributaria Regionale per la Toscana (Italien) – fortolkning af artikel 16 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag og artikel 154 og 157 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – anden opbevaringsmetode end toldoplag – betingelser – manglende fysisk anbringelse af varerne – moms betalt i henhold til reverse charge-metoden ved udstedelse af en selvfaktura og en samtidig registrering i registret over køb og salg

Tidligere dokument: C-272/13 Equoland - Ny sag
Tidligere dokument: C-272/13 Equoland - Dom

Den 17-07-2014 dom i C-335/12 Kommissionen mod Portugal
Fiskale bestemmelser

Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 10 EF, artikel 254 i Akt vedrørende vilkårene for Kongeriget Spaniens og Republikken Portugals tiltrædelse og tilpasningerne af traktaterne, artikel 7 i Rådets afgørelse 85/257/EØF af 7. maj 1985 om Fællesskabernes ordning med egne indtægter, artikel 4, 7 og 8 i Kommissionens forordning (EØF) nr. 579/86 af 28. februar 1986 om de nærmere bestemmelser for lagrene af sukkerprodukter pr. 1. marts 1986 i Spanien og Portugal, artikel 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 1697/79 af 24. juli 1979 om opkrævning af import- og eksportafgifter, der ikke er opkrævet hos debitor for varer, der er angivet til en toldprocedure, som medfører en forpligtelse til at betale sådanne afgifter, og artikel 2, 11 og 17 i Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1552/89 af 29. maj 1989 om gennemførelse af afgørelse 88/376/EØF, Euratom, om ordningen for Fællesskabernes egne indtægter

Tidligere dokument: C-335/12 Kommissionen mod Portugal - Dom

Den 17-07-2014 dom i C-438/13 BCR Leasing
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Curtea de Apel Bucuresti (Rumænien) – fortolkning af artikel 16 og 18 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – finansiel leasing – varer, der er genstand for en leasingkontrakt – manglende tilbagelevering til leasingselskabet af disse varer efter kontraktens ophævelse – sidestillelse i national ret med levering af disse varer mod vederlag

Tidligere dokument: C-438/13 BCR Leasing - Ny sag
Tidligere dokument: C-438/13 BCR Leasing - Dom

Den 17-07-2014 dom i C-472/12 Panasonic Italia
Toldunion

Præjudiciel – Corte suprema di cassazione (Italien) – fortolkning af bilag 1 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif, og Kommissionens forordning (EF) nr. 754/2004 af 21. april 2004 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur – plasmaskærme – tarifering i pos. 8471 eller 8528 i den kombinerede nomenklatur inden ikrafttrædelsen af forordning nr. 754/2004 – anvendelse med tilbagevirkende gyldighed af denne forordning

Tidligere dokument: C-472/12 Panasonic Italia - Ny sag
Tidligere dokument: C-472/12 Panasonic Italia - Dom

Den 17-07-2014 dom i C-480/13 Sysmex Europe
Toldunion

Præjudiciel – Finanzgericht Hamburg (Tyskland) – fortolkning af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1810/2004 af 7. september 2004 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 – Stromatolyser-4DS – polymethin – tarifering af et stof der gør det muligt at måle den fluorescerende virkning af biomolekyler i biologiske eller biomedicinske bestanddele – nomenklaturens position 3212

Tidligere dokument: C-480/13 Sysmex Europe - Ny sag
Tidligere dokument: C-480/13 Sysmex Europe - Dom

Den 17-07-2014 indstilling i C-393/13 P Rådet mod Alumina
Handelspolitik

Appel iværksat til prøvelse af dom afsagt af Retten (Anden Afdeling) den 30. april 2013 i sag T-304/11, Alumina mod Rådet, hvorved Retten gav medhold i påstanden om annullation af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 464/2011 af 11. maj 2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af zeolit A i pulverform med oprindelse i Bosnien-Hercegovina (EUT L 125, s. 1), for så vidt som denne vedrører Alumina d.o.o. – fortolkning af begrebet »salg i normal handel« – inddragelse af et tillæg for risiko for manglende betaling i beregningen af salgsprisen for produktet – åbenbart urigtig fortolkning – retssikkerhedsprincippet – manglende begrundelse

Tidligere dokument: C-393/13 P Rådet mod Alumina - Indstilling
Tidligere dokument: C-393/13 P Rådet mod Alumina - Dom

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 10647 2014 INIT RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 10656 2014 INIT RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 9959 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det Blandede Udvalg, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund af 22. juli 1972, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavs-regler for præferenceoprindelse

ST 9962 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det Blandede Udvalg, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Republikken Island af 22. juli 1972, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavs-regler for præferenceoprindelse

ST 9965 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det Blandede Udvalg, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og kongeriget Norge af 14. maj 1973, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavs-regler for præferenceoprindelse

 

Nyt fra Kommissionen

IP/14/679 - Customs: Tackling smuggling and fraud in excise goods

Eurostat 92/2014 - Taxation trends in the European Union - The overall tax-to-GDP ratio in the EU28 up to 39.4% of GDP in 2012  

MEMO/14/428 - Preparation of Economic and Finance Ministers Council, Luxembourg 20 June

VAT: Guidelines on auditing under the Mini One-Stop Shop  

 

Høringsportalen

Registreringsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 16-06-2014
Høringsfrist: 10-07-2014

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 216

Henvendelse af 11/6-14 fra Restaurant Kongemosen vedrørende ændring af indbetalingsreglerne for moms

Bilag 217

Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 20. juni 2014, som er relevante for Skatteudvalget

Bilag 219

Udvalgets svar på brev af 12. maj 2014 fra Eva Kjer Hansen om EU-sager i fagudvalgene

Spørgsmål og svar

Spm. 579

Spm. om, hvilket provenu afgiften på cigaretter, som blev indført i 2012, har givet i 2013, til skatteministeren  Svar  

Spm. 607

Spm. om, hvad provenutabet (umiddelbart og varigt) vil være ved at fjerne nøddeafgiften fra chokoladeafgiftsloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 608

Spm. om at bekræfte, at der, da EFI blev igangsat og viste sig ikke at fungere tilfredsstillende, blev overført 320 medarbejdere til inddrivelsesområd...   Svar  

Spm. 627

Spm. om redegørelse for sager på dagsordenen for ecofinrådsmødet den 20. juni 2014, som er relevante for Skatteudvalget, til økonomi- og indenrigsmini...   Svar  

Spm. 636

Spm. om, hvad det i mio. kr. vil koste at fordoble den lempelse af virksomhedernes PSO-omkostninger, som regeringen har foreslået i udspillet "Danmark...   Svar  

Spm. 646

Spm. om, hvorfor SKAT i 4. kvartal 2013 indgav markant færre konkursbegæringer end i samme kvartal 2012, til skatteministeren  Svar  

Spm. 647

Spm. om Skatteudvalget løbende har modtaget alle relevante oplysninger omkring problemerne med EFI, til skatteministeren  Svar  

Spm. 648

Spm. om Skatteministeriets og SKATs struktur i 2013 for behandlingen af aktindsigt-anmodninger, til skatteministeren  Svar