MomsMail 2014, uge 21

Kære læser !

En uge med en hel del spændende nyheder i form af både artikler og afgørelser.

Mest opmærksomhed i medierne har SKATs seneste omstrukturering nok naturligt fået. Selvom det ikke er MomsMail-stof, så skal der ikke desto mindre komme et lille pip fra min side: Kan vi ikke snart få noget ro (!!!) på SKATs struktur ?

For virksomhedernes skyld, for rådgivernes skyld og så absolut og slet ikke mindst: for medarbejderne i SKATs skyld.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Depechen 2014/11
Toldskyldens opståen ved forsinket frembydelse
Har du undersøgt, om dine varer kan importeres til en lavere toldsats?
The Framework Convention on Tobacco Control and the World Trade Organization: A Conflict Analysis under International Law
The Canada-European Comprehensive Free Trade Agreement and the Mining Sector: Key Issues and Opportunities
On Article 8.1(b)(iv) of the Customs Valuation Agreement: When Is the Value of Certain Services Supplied by the Buyer Relevant for Customs Value (i.e., Engineering, Development, Artwork, Design Work, and Plans and Sketches)?
Five Ways to Get in Trouble Buying from the United States
The Special Case of China: Why the Use of a Special Methodology Remains Applicable to China after 2016
Friday the 13th or, How to Classify ?Parts and Accessories? in the European Union
Theories and Practices of Compliance with WTO Law, by Yenkong Ngangjoh-Hodu. (The Netherlands: Kluwer Law International, 2012)
Seminar om myndigheders adgang til virksomheders personoplysninger
Skematisk oversigt over fradragsreglerne
Number 1, May 2014

Styresignaler
Den momsmæssige behandling af tilskud til skolefrugt - styresignal

Bindende svar
Momsfradrag - indkøb af porteføljeforvaltningsydelser - fællesregistrering

Kendelser
Tilbagebetaling af moms vedrørende udgifter afholdt i forbindelse med bespisning af kursister
Forskellige udskæringer af fisk er ved udstedelse af Bindende Tariferingsoplysninger henført under toldtarifkode KN 0304.89.90.90

Domme
Moms - fradrag - manglende dokumentation
Moms - omvendt betalingspligt - guld

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
HM Revenue & Customs, England
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140519' AND [SkatteraadChanged] <= '20140525') OR ([LSRChanged] >= '20140519' AND [LSRChanged] <= '20140525') OR ([ByretChanged] >= '20140519' AND [ByretChanged] <= '20140525') OR ([LandsretChanged] >= '20140519' AND [LandsretChanged] <= '20140525') OR ([HojesteretChanged] >= '20140519' AND [HojesteretChanged] <= '20140525')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Depechen 2014/11

I denne udgave:

  • Moms ved køb af mobiltelefoner, PC’erog tablets m.v.
  • Moms ved skibsreparationer
  • Der kan meldes fra overfor SKAT
  • Godtgørelser efter lige- og forskelsbehandlingsreglerne

DELACOUR

Toldskyldens opståen ved forsinket frembydelse

EU-domstolen har i en netop afsagt dom af den 15. maj 2014 endnu engang fastslået, at toldskyldsbestemmelsernes formål skal tillægges betydning ved vurderingen af, hvorvidt der opstår toldskyld ved forsinket frembydelse.

DELACOUR

Har du undersøgt, om dine varer kan importeres til en lavere toldsats?

Mange virksomheder har ikke et tiltrækkeligt kendskab til reglerne vedrørende præferenceoprindelse og betaler derfor alt for meget i told ved indførsel af sådanne varer.

Global Trade and Customs Journal

The Framework Convention on Tobacco Control and the World Trade Organization: A Conflict Analysis under International Law

The Framework Convention on Tobacco Control (FCTC) seeks to promote global public health through tobacco control. Some perceive a conflict between the obligations imposed by the FCTC and those of international trade treaties, particularly the World Trade Organization (WTO) Agreements. They argue that the FCTC is more specialized and socially important, and thus should be given priority for tobacco-related issues. These proposals lack support, however, not only under the FCTC and WTO, but international law generally. The two treaties should be interpreted harmoniously. If that is not possible, international law requires that the WTO be given priority over the FCTC.

Global Trade and Customs Journal

The Canada-European Comprehensive Free Trade Agreement and the Mining Sector: Key Issues and Opportunities

The Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) between Canada and the EU has the potential to be a generational 'game changer'. This potential is particularly robust for the mining sector. CETA will reduce tariffs on all mining commodities to zero, allow greater trans-Atlantic labour mobility, and access to capital and investments critical to capital intensive mining projects. Changes will not be immediate; however if CETA fulfils its potential, the benefits for Canadian and European mining companies could be considerable. While technical aspects of CETA continue to be negotiated and finalized, this article highlights publically available information at the time of writing on CETA's chapters on goods, services, investment, and the environment and how they apply to the mining sector.

Global Trade and Customs Journal

On Article 8.1(b)(iv) of the Customs Valuation Agreement: When Is the Value of Certain Services Supplied by the Buyer Relevant for Customs Value (i.e., Engineering, Development, Artwork, Design Work, and Plans and Sketches)?

When a buyer imports a manufactured good, the buyer/importer must be aware that the value of any engineering, development, artwork, design work, plans or sketches it has supplied to the manufacturer may have to be declared on importation as part of its transaction value and become dutiable. The purpose of this article is to explain when that is the case so that undervaluation but also overvaluation can be avoided.

Global Trade and Customs Journal

Five Ways to Get in Trouble Buying from the United States

For many companies around the world, the United States is obviously an attractive supplier of various products and technologies. Those sales, however, are usually subject to US export controls that actually restrict the customer's own plans to resell or otherwise use what it purchased, even after an item is outside the United States. Consequently, US exporters are not the only ones that have to keep US export control compliance in mind. The customer outside the United States can also commit violations of US law even though its business activities might occur solely outside US territory.

Global Trade and Customs Journal

The Special Case of China: Why the Use of a Special Methodology Remains Applicable to China after 2016

The World Trade Organization (WTO) Members agreeing to China's accession wanted one of the world's largest economies to participate in the trading system, but had serious concerns about the fit of China's economy with a system based on free market principles. These concerns were reflected in China's Accession Protocol, which included a number of special obligations. One element of the Protocol recognized that, in anti-dumping proceedings addressing imports from China, Members would want to use a special methodology other than prices or costs in China to determine normal value, and it enabled them to do so absent a demonstration that prices or costs in China were market-driven. The Accession Protocol established a time-limit for this ability to presume that Chinese prices or costs were not market-driven. The authors support the position that even though the Members' ability to rely on a presumption will expire, the flexibilities provided by the Accession Protocol - including the use of a special methodology - will remain available to them so long as China's economic structure warrants their use.

Global Trade and Customs Journal

Friday the 13th or, How to Classify ?Parts and Accessories? in the European Union

The Harmonized System was adopted in the European Union ('EU') via Council Regulation (EEC) No 2658/87 of 23 July 1987, Appendix 1 and known as Combined Nomenclature. ('CN'). Classifying goods in the CN is often anything but straightforward. Despite general rules for interpretation, the classification of goods is frequently disputed. A substantial number of the judgments rendered by the Court of Justice of the European Union ('CJEU') relate to disputes about CN classification. The classification of parts and accessories has taken an unexpected turn on the basis of recent CJEU case law. As a result, many businesses have had to make changes in their databases for the import and export of goods.

Global Trade and Customs Journal

Theories and Practices of Compliance with WTO Law, by Yenkong Ngangjoh-Hodu. (The Netherlands: Kluwer Law International, 2012)

Authors: Valerie Dye, University of Liverpool; Ted Rogers School of Management, Law.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Den momsmæssige behandling af tilskud til skolefrugt - styresignal

SKM2014.369.SKAT

Vedrører: Momsloven § 27, stk. 1

SKAT har truffet afgørelse om, at en leverandør af skolefrugt under EU-skolefrugtordningen skal betale moms af det tilskud, der modtages fra NaturErhvervsstyrelsen i henhold til Bekendtgørelse nr. 809 af 19. juli 2012 om tilskud til uddeling af frugt- og grøntsagsprodukter til børn på undervisningsinstitutioner (nu bekendtgørelse nr. 572 af 31. maj 2013).

 

Bindende svar: Momsfradrag - indkøb af porteføljeforvaltningsydelser - fællesregistrering

SKM2014.376.SR

Vedrører: Momsloven § 37 stk. 1 og § 38

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger har fuld fradragsret for den moms der belaster Spørgers indkøb af porteføljeforvaltning, da udgifterne ud fra deres objektive indhold kan henføres til transaktioner der falder udenfor momslovens anvendelsesområde. Skatterådet kan ej heller bekræfte, at Spørger i stedet har delvis fradragsret for den moms der belaster Spørgers indkøb af porteføljeforvaltningen.

 

Kendelse: Tilbagebetaling af moms vedrørende udgifter afholdt i forbindelse med bespisning af kursister

SKM2014.368.LSR

Vedrører: Momsloven § 37 og § 42. Skatteforvaltningsloven § 31 og § 32. 6. momsdirektiv art. 17

Et selskabs anmodning om genoptagelse af momstilsvaret med henblik på tilbagebetaling af indgående moms vedrørende udgifter afholdt i forbindelse med bespisning af selskabets kursister i selskabets egen kantine blev ikke imødekommet.

 

Kendelse: Forskellige udskæringer af fisk er ved udstedelse af Bindende Tariferingsoplysninger henført under toldtarifkode KN 0304.89.90.90

SKM2014.371.LSR

Vedrører: Den internationale konvention om harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem art. 3, stk. 1, litra a og art. 6, stk. 1,

Tarifering af udskårne fisk skåret i kødstrimler frosset uden skind og ben skulle ske efter toldtarifkode KN 0304.89.90.90.

 

Dom: Moms - fradrag - manglende dokumentation

SKM2014.374.BR

Vedrører: Momsloven § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1

I forbindelse med en kontrol af sagsøgerens ansættelse for indkomståret 2010 konstaterede skattemyndighederne, at sagsøgeren havde selvangivet et fradrag for købsmoms på kr. 46.000,-, uden at han kunne fremvise dokumentation for det pågældende fradrag. Skattemyndighederne forhøjede på den baggrund sagsøgerens momstilsvar med kr. 46.000,-.

Overordnet oplyste sagsøgeren, at fradraget vedrørte køb af konsulentbistand i forbindelse med en IT-forundersøgelse. Han fremlagde blandt andet en faktura fra konsulentselskabet, regnskabsbilag og en IT-forundersøgelsesrapport. Både for Landsskatteretten og for byretten var der en række uoverensstemmelser mellem fakturaen, den bogføringsmæssige behandling af fakturaen, det udførte arbejde samt selve betalingen af fakturaen. På dagen for hovedforhandlingen fremlagde sagsøgeren et nyt aftalegrundlag samt overførselskvitteringer fra konsulentselskabet.

Henset til den stedfundne bevisførelse, herunder navnlig vidneforklaringerne og overførselskvitteringerne fra konsulentselskabet, samt det forhold, at Skatteankenævnet havde godkendt et skattemæssigt fradrag for den pågældende faktura, fandt retten det godtgjort, at konsulentselskabet havde udført et arbejde for sagsøgeren, og at han havde betalt for det udførte arbejde i overensstemmelse med den fremlagte faktura. Sagsøgeren fik derfor medhold i, at hans momstilsvar skulle nedsættes med kr. 46.000,- i indkomståret 2010.

 

Dom: Moms - omvendt betalingspligt - guld

SKM2014.373.BR

Vedrører: Momsloven § 46, stk. 1, nr. 4

Sagen vedrørte fortolkningen af momslovens § 46, stk. 1, nr. 4, om omvendt betalingspligt ved handel med visse typer guldvarer.

Sagsøgeren havde oparbejdet en større momsrestance ved over 24 handler at have købt og videresolgt 24 barrer bestående af forskelligt sammensmeltet materiale med et gennemsnitligt guldindhold på mellem 500 og 600 tusindedele.

Efter momslovens § 46, stk. 1, nr. 4, påhviler det aftageren at afregne momsen, hvis aftageren modtager enten investeringsguld eller guld som råmetal eller som halvforarbejdet produkt, såfremt produktet har en lødighed på mindst 325 tusindedele.

Byrettens flertal fandt, at købet af barrerne såvel efter ordlyden som formålet med bestemmelsen var omfattet af momslovens § 46, stk. 1, nr. 4.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 11/0300963
Grænsehandelskoncept
Sagen drejer sig om betaling af moms i et såkaldt grænsehandelskoncept, herunder om, hvorvidt klageren kan støtte ret på Skatterådets bindende svar offentliggjort som SKM2006.530. Desuden blandt andet spørgsmål om ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og om fastlæggelse af momsbeløbets størrelse. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.
Afsagt: 07-04-2014

Journalnr: 11/0301052
Handel med fly eller rådgivningsydelser
Klagen skyldes SKATs regulering af klagerens momstilsvar med henvisning til, at klageren ikke drev handel med fly, men udførte rådgivningsydelser, der var momspligtige i Danmark, jf. momslovens § 4, stk. 1, og § 15, stk. 1. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.
Afsagt: 29-04-2014

Journalnr: 10/0216622
Forhøjelse af momstilsvar, EU-handel
SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar vedrørende EU-erhvervelser, herunder mindre forhøjelser vedrørende differencer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-04-2014

Journalnr: 12/0191851
Fradrag for udgifter i samarbejde mellem flere personer
Klagen skyldes at der alene er godkendt fradrag for en andel af de selvangivne udgifter. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-04-2014

Journalnr: 11/0301190
Grænsehandelskoncept
Sagen drejer sig om, hvorvidt campingvogne, der af klageren blev transporteret til en samarbejdspartner i Tyskland for dér at blive afhentet af private kunder, udgjorde en levering til samarbejdspartneren eller til kunden, jf. momslovens § 4, stk. 1, og følgelig om leveringsstedet var i Danmark, jf. momslovens § 14, nr. 2, 1. pkt. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.
Afsagt: 02-04-2014

Journalnr: 12/0191616
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning vedrørende tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, for perioden 1. oktober 1994 - 31. december 2002, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten finder det herefter sandsynliggjort, herunder efter en konkret vurdering af selskabets aktivitet i genoptagelsesperioden, at selskabet har afholdt udgifter af den omhandlede karakter i den påklagede periode. Retten finder endvidere, at størrelsen af kravet i tilstrækkelig grad er sandsynliggjort. Der er herved henset til, at selskabet har taget hensyn til aktivitetsniveauet i den omhandlede periode. Selskabet har således ved opgørelsen af kravet foretaget et realistisk skøn.
Afsagt: 14-04-2014

Journalnr: 12/0252854
Moms ved virksomhedsoverdragelse
Klagen vedrører et bindende svar om moms ved overdragelse af busser. Skatterådet har svaret benægtende medens Landsskatteretten afviser at der kan svares bindende på spørgsmålet.
Afsagt: 27-03-2014

Journalnr: 13/0087003
Momsfradrag
SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms for afgiftsperioden grundet utilstrækkelig dokumentation. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 02-04-2014

Journalnr: 13/0151734
Momsfradrag
SKAT har ændret selskabets momstilsvar for april kvartal 2012, da SKAT ikke har godkendt den angivne købsmoms efter § 37, stk. 1 grundet utilstrækkelig dokumentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-04-2014

Journalnr: 13/0227345
Momsfradrag
Sagen drejer sig om ændring af momstilsvar på baggrund af fakturaer, som enten ikke er udstedt til selskabet, eller som er udstedt af uregistrerede virksomheder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-04-2014

Journalnr: 13/0233994
Momsfradrag
SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende et parti brillestel, da SKAT har fundet, at det ikke hverken er tilstrækkeligt dokumenteret eller sandsynliggjort, at virksomheden har foretaget indkøb af brillestellene fra den pågældende leverandør, eller brillestellene udelukkende skal anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-04-2014

Journalnr: 12/0205232
Momsfradrag - bespisning
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning vedrørende tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, for perioden 1. oktober 1994 - 30. juni 2000, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten finder det herefter sandsynliggjort, herunder efter en konkret vurdering af selskabets aktivitet i genoptagelsesperioden, at selskabet har afholdt udgifter af den omhandlede karakter i den påklagede periode. Retten finder endvidere, at størrelsen af kravet i tilstrækkelig grad er sandsynliggjort. Der er herved henset til, at selskabet har taget hensyn til aktivitetsniveauet i den omhandlede periode. Selskabet har således ved opgørelsen af kravet foretaget et realistisk skøn.
Afsagt: 14-04-2014

Journalnr: 12/0266034
Momsfradrag - dokumentation
Klagen vedrører nedsættelse af momsfradrag grundet manglende/utilstrækkelig dokumentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-04-2014

Journalnr: 13/0046468
Momsfradrag og tab på debitorer
Sagen vedrører, at SKAT har nægtet selskabet fradrag for moms i henhold til faktura, ligesom SKAT har nægtet fradrag for tab på varedebitorer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-04-2014

Journalnr: 13/0117070
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2010 – 31. december 2010 på baggrund af bankindsætninger. Der er ikke indsendt regnskabsmateriale til SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-04-2014

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 26-05-2014 - 24-06-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 12-06-2014 dom i C-461/12 Granton Advertising
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch – Nederlandene – fortolkning af artikel artikel 13, punkt B, litra d), nr. 3) og 5), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 135, stk. 1, litra d) og f), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelser fastsat i sjette direktiv – fritagelse for transaktioner vedrørende de adkomstbeviser, der er omhandlet i artikel 13, punkt B, litra d), nr. 5), og transaktioner vedrørende i handelsforhold benyttede dokumenter, der er omhandlet i artikel 13, punkt B, litra d), nr. 3) – begrebet »andre adkomstbeviser« og »andre i handelsforhold benyttede dokumenter« – kort, der leveres mod betaling, og som giver ret til nedslag i prisen ved køb foretaget hos de selskaber, der er nævnt på kortet, og som kan benyttes af andre personer

Tidligere dokument: C-461/12 Granton Advertising - Indstilling
Tidligere dokument: C-461/12 Granton Advertising - Dom

Den 12-06-2014 dom i C-75/13 SEK Zollagentur
Toldunion

Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af artikel 50 og artikel 230, stk. 3, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks – den omstændighed at en vare, der kan pålægges told ved indførsel, ikke frembydes til toldbehandling – vare anmeldt under en procedure for ekstern forsendelse – situation, hvor varen ikke ledsages af det tilsvarende dokument under den godkendte transport – toldskyldens opståen

Tidligere dokument: C-75/13 SEK Zollagentur - Ny sag
Tidligere dokument: C-75/13 SEK Zollagentur - Dom

Den 12-06-2014 dom i C-330/13 Lukoyl Neftohim Burgas
Toldunion

Præjudiciel – Administrativen sad-Burgas (Bulgarien) – fortolkning af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EU) nr. 1006/2011 af 27. september 2011, der ændrer bilag I i forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif – tarifering af varer – fyringsolie, bestemt til behandling ved en bestemt proces – fortolkning af position 2707 og 2710 i den kombinerede nomenklatur – metoden til bestemmelse af definitionen på aromatiske bestanddele – begrebet »ikke-aromatiske bestanddele« og »ikke-aromatiske kulbrinter« – forbindelsen mellem den kombinerede nomenklatur og det harmoniserede system

Tidligere dokument: C-330/13 Lukoyl Neftohim Burgas - Ny sag
Tidligere dokument: C-330/13 Lukoyl Neftohim Burgas - Dom

 

Indstillinger
C-426/12 X

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch (Nederlandene) – fortolkning af artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet – udelukkelse af energiprodukter med dobbelt anvendelse – begreb

Generaladvokatens indstilling:

Der er tale om dobbelt anvendelse som omhandlet i artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, når kul (varer under KN-kode 2701, 2702 og 2704), anvendes som brændsel til opvarmning i en kalkovn for at frembringe kuldioxid til produktionen af kalkovnsgas, som derefter anvendes til rensning af råsaft udvundet af sukkeroer, hvilken proces også fører et bundfald med sig, nemlig biprodukt kalkgødning.

Medlemsstaterne kan anvende en mere restriktiv definition af dobbelt anvendelse og vælge at beskatte produkter med dobbelt anvendelse, under forudsætning af, at de udøver deres kompetence i overensstemmelse med EU-retten. Såfremt en medlemsstat vælger at anvende en sådan snævrere definition, kan en afgiftsskyldner ikke påberåbe sig det bredere EU-retlige begreb om dobbelt anvendelse for at opnå afgiftsfritagelse for en under national ret fastsat afgift.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 10031 2014 ADD 1 BILAG til Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 10031 2014 INIT Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 9952 2014 ADD 1 BILAG til forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9952 2014 INIT Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9957 2014 ADD 1 BILAG til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den blandede Komité, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det europæiske økonomiske Fællesskab og Schweiz af 22. juli 1972, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9957 2014 INIT Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den blandede Komité, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det europæiske økonomiske Fællesskab og Schweiz af 22. juli 1972, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9960 2014 INIT Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den blandede Komité, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Republikken Island, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9963 2014 ADD 1 BILAG til forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den blandede Komité, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og kongeriget Norge af 14. maj 1973, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9963 2014 INIT Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den blandede Komité, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og kongeriget Norge af 14. maj 1973, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9970 2014 ADD 1 BILAG til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Albanien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9970 2014 INIT Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Albanien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9973 2014 ADD 1 BILAG til forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9973 2014 INIT Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9974 2014 ADD 1 BILAG til forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Serbien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 9974 2014 INIT Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Serbien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

PE 64 2014 REV 1 EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING OM ÆNDRING AF FORORDNING (EF) NR. 638/2004 OM STATISTIKKER OVER VAREHANDELEN MELLEM MEDLEMSSTATERNE FOR SÅ VIDT ANGÅR DELEGEREDE BEFØJELSER OG GENNEMFØRELSESBEFØJELSER, DER TILLÆGGES KOMMISSIONEN, VEDRØRENDE VEDTAGELSEN AF VISSE FORANSTALTNINGER, KOMMUNIKATIONEN AF OPLYSNINGER BLANDT TOLDMYNDIGHEDERNE, UDVEKSLINGEN AF FORTROLIGE DATA MELLEM MEDLEMSSTATERNE OG DEFINITIONEN AF STATISTISK VÆRDI

ST 9960 2014 ADD 1 BILAG til forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den blandede Komité, der er nedsat i henhold til overenskomsten mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Republikken Island, vedrørende erstatning af nævnte overenskomsts protokol nr. 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 10092 2014 ADD 1 BILAG til Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 10092 2014 INIT Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 9559 2014 REV 1 ADD 1 Vedtagelse af Rådets konklusioner om forvaltningsreformen af EU's toldunion - Erklæring fra Kommissionen

 

Nyt fra Kommissionen

Customs: The 'Suspensions in preparation' for 1 January 2015 are available online

 

Nyt fra Parlamentet

Svar på spørgsmål E-002423/14  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold/udligningstold

Flytning af toldekspeditionen i Fredericia

Pressenyhed

SKAT samles på 20 hovedadresser over hele landet


Indholdsfortegnelse 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om oplysninger om udgifter til sagkyndig bistand m.v. ved godtgørelse efter skatteforvaltningslovens kapitel 19
Oprettelsesdato: 20-05-2014
Høringsfrist: 23-06-2014

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

B 110 Forslag til folketingsbeslutning om styrket grænsekontrol.

Bilag

Bilag 1

Meddelelse om, at der kan stilles spørgsmål til beslutningsforslaget

B 87 Forslag til folketingsbeslutning om kompensation til andelshavere for de fejlbehæftede ejendomsvurderinger.

Bilag

Bilag 1

Meddelelse om, at der kan stilles spørgsmål til beslutningsforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 190

Gennemsigtighedsrapport - SKATs kontrolarbejde 2013

Bilag 191

Notat om Produktivitetskommissionens arbejde fra Folketingets Økonomisk Konsulent

Bilag 193

Henvendelse af 19/5-14 fra Revisionskontoret Aars ApS vedrørende uorden i SKATs betalingssystemer

Bilag 195

Henvendelse af 20/5-14 fra Susanne Jensen vedr. dagsbeviser for varebiler

Bilag 196

Årsrapporterne for 2013 for hhv. SKAT, Spillemyndigheden og Landsskatteretten

Spørgsmål og svar

Spm. 449

Spm. om at redegøre for en virksomheds momsafregning til staten, hvis der efter en momsperiodes udløb opstår en tvist omkring udført arbejde, til skat...   Svar  

Spm. 450

Spm. om det er rimeligt, at en virksomhed, der har faktureret en ordre, skal afregne moms for beløbet, selvom betalingen udestår/tilbageholdes på grun...   Svar  

Spm. 499

Spm. om kommentar til henvendelse af 29/4-2014 fra nemlease.dk, til skatteministeren  Svar  

Spm. 531

Spm. om, hvad det i mio. kr. vil koste at annullere lønsumsafgiften på aflønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v., til skatteminist...   Svar  

Spm. 535

Spm. om, hvad det i mio. kr. vil koste af afskaffe kaskoforsikringsafgiften på fritidsfartøjer, herunder virkningen deraf, til skatteministeren  Svar  

Spm. 538

Spm. om, hvad det i mio. kr. vil koste at tilbagerulle stigningerne i priserne på nummerplader og registreringer af køretøjer medført af lovforslag nr...   Svar  

Spm. 540

Spm. om, hvad det vil koste i mio. kr. at annullere afskaffelsen af godtgørelsen til synsvirksomheder for at registrere køretøjer samt justeringen af ...   Svar  

Spm. 542

Spm. om, hvad det vil koste i mio. kr. at annullere stigningen på afgiften på NOx, til skatteministeren  Svar  

Spm. 543

Spm. om, hvad det i mio. kr. vil koste at annullere afgiftspålæggelsen på NOx på det udvidede antal energianlæg, som aftalt med finansloven for 2012, ...   Svar  

Spm. 544

Spm. om, hvad det i mio. kr. vil koste at annullere præmieafgiften på skadesforsikringer, til skatteministeren  Svar  

Spm. 548

Spm. om, hvad det i mio. kr. vil koste at afskaffe reklameafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 551

Spm. om, hvad det vil koste statskassen i mio. kr., hvis registreringsafgiften på køretøjer reduceres, til skatteministeren  Svar  

Spm. 554

Spm. om, hvad det i mio. kr. vil koste at afskaffe forsyningssikkerhedsafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 556

Spm. om, hvad det vil koste i antal mio. kr. at afskaffe afgiften på demo- og leasing biler, som vedtaget af regeringen 10. maj 2012, til skatteminist...   Svar  

Spm. 576

Spm. om, hvad ministerens beføjelser er i forhold til udfærdigelse og ændring af SKATs styresignaler, til skatteministeren  Svar  

Spm. 577

Spm. om, hvilke sagstyper, og efter hvilke betingelser ministeren bliver forelagt udkast til styresignaler fra SKAT til henholdsvis godkendelse og til...   Svar  

Spm. 578

Spm. om at orientere udvalget om de fremtidige ændringer af de af SKATs styresignaler og af Den Juridiske Vejledning, som forelægges ministeren til go...   Svar  

Spm. 579

Spm. om, hvilket provenu afgiften på cigaretter, som blev indført i 2012, har givet i 2013, til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1534

Hvordan vil regeringen kompensere for nedlæggelse af statslige arbejdspladser i 11 byer, og hvilke statslige arbejdspladser vil regeringen tilføre de ...

Spm. S 1539

Vil ministeren redegøre for, hvilke kriterier der er lagt til grund for lukningen af skattecentrene?

Spm. S 1548

Vil ministeren redegøre for, hvordan lukningerne af skattecentrene stemmer overens med visionen om »Et Danmark i balance«, og om ministeren vurderer, ...