Kære læser !
Jeg ved næsten ikke hvilken af ugens nyheder jeg skal fremhæve her i indledningen til MomsMail - så jeg vil lade være. Der er masser af nyt, så det er bare at sætte sig med en kop kaffe eller lignende og lukke verden ude en halv times tid eller mere.
Som et PS. kan jeg fortælle, at jeg nu har lagt version 2 af "MomsMails oversætter" ud - tag et kig.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momspligtiges indberetninger til EU-salgslisten
Undgå overraskelser ved import
Velkommen til REX og farvel til papir-oprindelsesbeviser
Customs Valuation and Transfer Pricing: ICC proposals
2016-42. Afgørelse om aktindsigt i lovgivningssag skal træffes af det ministerium, som sagen hører under
Udnyttelse af industriel overskudsvarme i fjernvarmenettet
Nye retningslinjer i SKAT til sagsbehandlere på kontrol – er muligheden for at føle sig frem på vej i graven?
Styresignaler
Lejlighedsvis biludlejning og samkørsel mv.
Liste over anerkendte flyselskaber
Bindende svar
Elafgift - godtgørelse - datacenter - forbrug
OPP-projekt - vandkulturhus
Moms - undtagelsesvis kørsel mellem arbejde og bopæl
Afgørelser
Spørgsmål vedrørende tinglysningsafgift.
Spørgsmål vedrørende betaling af fuld afgift ved afløsning af skadesløsbrev.
Spørgsmål om tilladelse til måling af elforbrug i vandvarmere med tilbagevirkende kraft.
Spørgsmål vedrørende tilbagebetaling af mineralolieafgift på baggrund af anden opgørelsesmetode.
Bindende svar vedrørende momspligt af ejendomssalg.
Spørgsmål vedrørende tilbagebetaling af elafgift
Domme
Fremmedarbejde - fradrag - bevisbyrde
Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOMomspligtiges indberetninger til EU-salgslisten Det volder stadig problemer i mange virksomheder at få indberettet deres salg til virksomheder i andre EU-lande til den særlige EU-salgsliste, og det er ikke uden risici. Problemet synes størst i virksomheder, der sælger ydelser. |
DeloitteUndgå overraskelser ved import Med en bindende tariferingsoplysning (BTO) ved du præcist, hvilken varekode din virksomhed skal benytte ved import. Dermed undgås, at SKAT er uenig i valget, hvilket kan blive en dyr overraskelse. Har virksomheden allerede en gyldig BTO, skal I være opmærksomme på nye regler i EU’s toldlovgivning. |
DeloitteVelkommen til REX og farvel til papir-oprindelsesbeviser Igen sker der forandringer forårsaget af EU’s nye toldlovgivning. Nu sættes et nyt it-system i gang, og i løbet af 2017 vil der blive gjort klar til at ”aflive” papirbaserede oprindelsesbeviser ift. EU’s arrangement med generelle toldpræferencer (GSP). |
EC Tax ReviewCustoms Valuation and Transfer Pricing: ICC proposals Intercompany transactions account for more than 60% of global trade value. In this article, one can easily understand that the concept of transfer pricing is a major issue in the determination of customs valuation. However, the relationship between transfer pricing and customs valuation is not easy to grasp. Basically, there is two different approaches of transfer pricing, the first one adopted by tax agencies, based on the OECD Transfer Pricing Guidelines and the second adopted by customs agencies, based on the WTO Customs valuation Agreement (CVA). From the business perspective, the divergence between the two taxation regimes is an obstacle to the liberalization of trade and inhibits international development for companies. On another hand, the International Chamber of Commerce (ICC) strongly believes that the WTO CVA and the use of OECD guidelines are enough to settle the issue of customs valuation and transfer pricing. However, ICC specifies that tax and customs approaches of intercompany transactions should converge to the same value. In this goal, ICC published a policy statement in 2012, which has been integrated in the WCO guidelines. This statement, based on the harmonization of the current rules, contains several additional options to derive customs value. Also we can regret that the Union Customs Code (UCC) does not contain any evolution from a transfer pricing perspective but contains some negatives changes regarding custom valuation. Also, the opportunity of the WCO Free Trade Agreement (FTA) should be taken to move forward on this issue. |
Folketingets OmbudsmandEn journalist anmodede Nationalbanken om aktindsigt i Nationalbankens korrespondance med Skatteministeriet og to andre ministerier om SKATs ejendomsvurderinger. Nationalbanken anså bl.a. nogle dokumenter om en strategisk arbejdsgruppe under Skatteministeriet for at være omfattet af anmodningen. På baggrund af Skatteministeriets oplysning om, at dokumenterne også indgik i ministeriets sag om forberedelse af en ny ejendomsvurderingslov, overlod Nationalbanken det til ministeriet at træffe afgørelse. Skatteministeriet undtog alle dokumenter i sagen om den strategiske arbejdsgruppe og aktlisten, der hørte til sagen, fra aktindsigt, under henvisning til at retten til aktindsigt efter offentlighedslovens § 20 ikke omfatter lovgivningssager, og at retsvirkningen af § 20 er, at alle sagens dokumenter er undtaget. Journalisten klagede herefter til ombudsmanden over begge afgørelser. Ombudsmanden kunne ikke kritisere, at Nationalbanken havde overladt det til ministeriet at træffe afgørelse i forhold til disse dokumenter. Ombudsmanden henviste til, at offentlighedslovens § 36, stk. 1 – trods ordlyden – på baggrund af forarbejderne må forstås sådan, at kompetencen til at træffe afgørelse i aktindsigtssager om lovgivning ligger hos det ministerium, som har ansvaret for lovgivningssagen. Ombudsmanden fandt heller ikke grundlag for at kritisere, at Skatteministeriet havde anset hele sagen om den strategiske arbejdsgruppe for at være en del af ministeriets overordnede lovgivningssag om en ny vurderingslov og på den baggrund havde undtaget alle sagens dokumenter og aktlisten fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 20. Ombudsmanden bemærkede bl.a., at det afgørende for anvendelsen af § 20 ikke er, på hvilken sag et dokument er journaliseret, men om dokumentet rent faktisk kan henregnes til en lovgivningssag. (Sag nr. 16/02340 og sag nr. 16/02433) |
PwCUdnyttelse af industriel overskudsvarme i fjernvarmenettet PwC har fået medhold i en principiel sag ved Skatterådet om overskudsvarmeafgift |
PwCSKAT har for nylig udsendt en vejledning i, hvordan deres sagsbehandlere skal tilskære kontrolsager, så der sikres en mere ensartet og korrekt brug af reglerne. |
Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2016, og yderligere 4 selskaber, alt 24 selskaber, er godkendt for 2016. SKAT har anerkendt, at i alt 24 flyselskaber for 2016 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt sende meddelelse til SKAT om, at de opfylder betingelserne.
Styresignalet beskriver skatte- og momsretlige forhold ved lejlighedsvis biludlejning og samkørsel.
Skatterådet bekræfter, at spøger kan opnå godtgørelse af elafgift efter elafgiftslovens § 11, stk. 1 af den elektricitet, der forbruges i datacenteret til andre ydelser end serverdrift. Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan opnå godtgørelse af elafgift, af den elektricitet der forbruges til serverdrift. Det gør ingen forskel for besvarelsen af spørgsmål 1 og 2, hvorvidt spørger alene har adgang til private bure og private rum med forudgående tilladelse.
Skatterådet kunne bekræfte, at et OPP-selskab (OPP-leverandøren) kan anses som ejer i skattemæssig henseende af et vandkulturhus, således at OPP-leverandøren kan foretage skattemæssige afskrivninger på bygningen efter afskrivningsloven.Det var oplyst, at X Kommune vil udbyde opførelse, finansiering, drift og vedligeholdelse af et vandkulturhus som et OPP-projekt med en driftsperioden på 25 år. Bygningen opføres på en grund, som kommunen sælger til OPP-leverandøren. På tidspunktet for kontraktens udløb har kommunen ret til at købe vandkulturhuset, mens OPP-leverandøren har ret til at sælge vandkulturhuset. Overdragelsessummen er på forhånd fastsat til 50% af bygge- og anlægssummen.Skatterådet afviste at svare på, om OPP-leverandøren kan anses for ejer af ejendommen i momsmæssig henseende, således at OPP-leverandøren kan opnå en frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom. SKAT kunne dog bekræfte dette i en vejledende udtalelse.
Skatterådet kan bekræfte, at den praksisskabte "25-gangeregel", der indebærer, at en medarbejder undtagelsesvis og maksimalt må køre 25 gange mellem den faste arbejdsplads og sædvanlig bopæl i arbejdsgiverens køretøjer, tælles for den enkelte medarbejder og over en løbende 12-måneders periode. Endvidere bekræftes, at det er hver enkelt kørsel på den konkrete strækning mellem faste arbejdsplads og sædvanlige bopæl, som skal medtælles. Det kan dog ikke bekræftes, at de 25 gange, der undtagelsesvist og maksimalt må køres mellem medarbejderens hjem og den faste arbejdsplads også gælder for den enkelte bil, såfremt der er tale om en varebil, hvor anvendelsen kan have moms- og afgiftsmæssige konsekvenser, dvs. at forskellige medarbejdere kan bruge den samme bil mere end 25 gange tilsammen, uden at det har konsekvenser for betaling af moms og privatbenyttelsesafgift.
Et selskabs anmodning om ændring af afgiftstilsvaret vedrørende mineralolieafgift ansås at indeholde oplysninger af faktisk karakter, som kunne begrunde en ændring af afgiftstilsvaret. Landsskatteretten bemærkede herved, at der i mineralafgiftslovens § 9, stk. 2, ikke er angivet en frist for valg af opgørelsesmetode, og at bestemmelsen ikke har karakter af en fristregel.
En byggegrund, der udelukkende havde været anvendt i erhvervsmæssig virksomhed kunne ikke sælges momsfrit. En anden grund, der var bebygget, og hvor sælger ikke skulle stå for nedrivning, kunne sælges uden at der skulle beregnes moms af salget.
Landsskatteretten fandt ikke, at der forelå et tilsvarende pantebrev som foreskrevet i tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 7, henset til forskellen i to skadesløshedsbreves pantsikrede beløb, hvorfor der skulle beregnes tinglysningsafgift efter hovedreglen i § 5, stk. 1. Et medlem fandt, at der ikke skulle betales tinglysningsafgift henset til, at der skete nedsættelse af det pantesikrede beløb mellem de samme parter.
Landsskatteretten fandt ikke, at der forelå et tilsvarende pantebrev som foreskrevet i tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 7, henset til forskellen i to skadesløshedsbreves pantsikrede beløb, hvorfor der skulle beregnes tinglysningsafgift efter hovedreglen i § 5, stk. 1. Et medlem fandt, at der alene skulle betales tinglysningsafgift af det beløb, hvormed det skete forhøjelse af det pantsikrede beløb.
Landsskatteretten fandt ikke, at reglerne om måling med tilbagevirkende kraft kunne finde anvendelse vedrørende el-forbrug til en elvandvarmer i pantrummet i en række supermarkeder henset til, at der faktisk ikke skete måling af forbruget.
Landsskatteretten fandt ikke, at klager havde godtgjort, at el-forbrug til en elvandvarmer i pantrummet i en række supermarkeder var omfattet af den i lovbemærkningerne til el-afgiftsloven nævnte "konduiteregel" , således at el-forbruget kunne anses for godtgørelsesberettiget. Der var ikke foretaget måling af dette forbrug.
Sagen angik, om sagsøgeren havde godtgjort, at betingelserne for fradrag for købsmoms var opfyldt, jf. momslovens § 37, stk. 1.Retten fandt, at bevisbyrden påhvilede sagsøgeren, og at denne bevisbyrde var skærpet som følge af, at underleverandøren ikke havde angivet momstilsvar for de omhandlede fakturaer, og da underleverandørens virksomhed ikke havde været registreret i en del af perioden.Retten fandt, at sagsøgeren havde løftet sin skærpede bevisbyrde og lagde i den forbindelse afgørende vægt på dels underleverandørens vidneforklaring, og dels at der var hævet kontantbeløb på sagsøgerens bankkonto, der muliggjorde kontantbetaling af fakturaerne. Underleverandøren, der ved sin vidneforkla- ring konkret udsatte sig for strafansvar, forklarede, at han både havde udført arbejdet og modtaget betaling.Skatteministeriet blev på denne baggrund tilpligtet at anerkende, at sagsøgerens momstilsvar for den omhandlede periode skulle nedsættes.
Styresignalet beskriver skatte- og momsretlige forhold ved lejlighed biludlejning og samkørsel.
Høringssvar:
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 07-12-2016 indstilling i C-33/16 A
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – artikel 148, litra d) – udførelse af ydelser – begreb – fritagelse – ydelser udført for at dække direkte behov for fartøjer, som anvendes til sejlads i rum sø – ydelser med omladning af gods udført af underentreprenører for et mellemleds regning
Tidligere dokument: C-33/16 A - DomDen 08-12-2016 dom i C-453/15 A og B
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 56 – leveringsstedet for ydelser – begrebet »andre lignende rettigheder« – overdragelse af kvoter for drivhusgasemissioner
Tidligere dokument: C-453/15 A og B - IndstillingDen 08-12-2016 dom i C-208/15 Stock ’94
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – integreret samarbejde – ydelse af en finansiering og levering af omsætningsaktiver, der er nødvendige til landbrugsproduktionen – en enkelt sammensat ydelse – særskilte og uafhængige ydelser – sekundær ydelse og hovedydelse
Tidligere dokument: C-208/15 Stock ’94 - DomDen 08-12-2016 dom i C-600/15 Lemnis Lighting
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – position 8539, 8541, 8543, 8548 og 9405 – lamper med lysemitterende dioder (LED)
Tidligere dokument: C-600/15 Lemnis Lighting - DomDen 13-12-2016 indstilling i C-571/15 Wallenborn Transports
Fiskale bestemmelser
Beskatning – moms – international varehandel – stedet for de afgiftspligtige transaktioner – varetransport via en frihavn beliggende i en medlemsstat – den pågældende medlemsstats lovgivning, hvorefter frihavne ikke henhører under nationalt område – toldskyldens opståen og momsens forfald i tilfælde af unddragelse fra toldtilsyn
Tidligere dokument: C-571/15 Wallenborn Transports - DomDen 14-12-2016 dom i C-378/15 Mercedes Benz Italia
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 77/388/EØF – artikel 17, stk. 5, tredje afsnit, litra d) – anvendelsesområde – anvendelse af en pro rata-sats for fradraget på den merværdiafgift, som er blevet pålagt erhvervelsen af samtlige goder og tjenesteydelser, der anvendes af en afgiftspligtig person – bitransaktioner – anvendelse af omsætningen som indicium
Tidligere dokument: C-378/15 Mercedes Benz Italia - DomDen 15-12-2016 dom i C-700/15 LEK
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – kombineret nomenklatur – klassificering af varer – kosttilskud henhørende under pos. 2106 – en aktiv ingrediens som den væsentlige bestanddel – eventuel tarifering i den kombinerede nomenklaturs kapitel 30 – markedsføring og salg af produkterne som lægemidler
Tidligere dokument: C-700/15 LEK - DomDen 15-12-2016 dom i T-548/14 Spanien mod Kommissionen
Toldunion
Toldunion – indførsel af varer på basis af tun fra Ecuador – efteropkrævning af importafgifter – anmodning om undladelse af opkrævning af importafgifter – artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 236 i forordning (EØF) nr. 2913/92 – meddelelse til importørerne offentliggjort i Tidende – god tro – anmodning om fritagelse for importafgifter – artikel 239 i forordning (EØF) nr. 2913/92
Tidligere dokument: T-548/14 Spanien mod Kommissionen - DomDen 15-12-2016 dom i T-466/14 Spanien mod Kommissionen
Toldunion
Toldunion – indførsel af varer på basis af tun fra El Salvador – efteropkrævning af importafgifter – anmodning om undladelse af opkrævning af importafgifter – artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 236 i forordning (EØF) nr. 2913/92 – retten til en god forvaltning i henhold til artikel 872a i forordning (EØF) nr. 2454/93 – fejl fra de kompetente myndigheder, som ikke med rimelighed kunne opdages
Tidligere dokument: T-466/14 Spanien mod Kommissionen - Dom
Skal artikel 2, 3, 4 og 5 i direktiv 79/1072/EØF , sammenholdt med artikel 17, stk. 2 og 3, litra a), i direktiv 77/388/EØF , fortolkes således, at de er til hinder for en praksis ved en national skattemyndighed, hvorefter der ikke foreligger objektive forhold, der bestyrker den afgiftspligtige persons erklærede hensigt om at benytte de indførte goder inden for rammerne af dennes økonomiske virksomhed, såfremt gennemførelsen af den aftale, i kraft af hvilken den afgiftspligtige person købte o... |
Sagen omhandler:
Det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – ordningen for omvendt betalingspligt – artikel 199, stk. 1, litra g) – skattemyndighedernes afgørelse om en »afgiftsforskel«, der skyldes af en køber af en vare– ingen mulighed for at fradrage indgående moms – pålæggelse af en bøde – bødens forholdsmæssighed
Generaladvokatens indstilling:
I mangel af en særlig fravigelse i henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kan levering af løsøre i forbindelse med en tvangsaktion i henhold til direktivets artikel 199, stk. 1, litra g), ikke omfattes af ordningen for omvendt betalingspligt.
Bekendtgørelse af lov om afgift af spildevand
Bilag 4 |
Bilag 4 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af 16/11-16 fra RAFN & Søn, til skatteministeren |
Bilag 6 |
Bilag 42 |
Bilag 49 |
Spm. S 229 |