MomsMail 2016, uge 45

Kære læser !

MomsMail er ganske omfangsrig i denne uge, bl.a. med en række nye domme fra både de danske domstole og EU-Domstolen.

Jeg vil dog bruge pladsen i denne uge til at bede om hjælp med at lave en ny facilitet til MomsMails brugere.

I mit eget arbejde i dag bruger jeg sjældent engelsk, men for bare nogle år siden, var de engelske verber en daglig foreteelse hos mig. Når jeg var i tvivl om en given oversættelse, brugte jeg ofte at finde ordet eller udtrykket i den danske udgave af momssystemdirektivet - og så herfra finde den tilsvarende i den engelske udgave.

Jeg tænkte flere gange, om jeg ikke kunne automatisere processen og så stille faciliteten til rådighed for MomsMails læsere. Og efter mange tilløb er jeg ved (men også kun ved) at være i mål med første udgave af "MomsMails oversætter".

Hvorfor skriver jeg så her, når jeg siger jeg ikke helt er i mål? Fordi jeg gerne vil have kritik og forslag af de kommende brugere af faciliteten. Du finder oversætteren her: http://www.momsmail.dk/vocab. Der er ikke gjort meget ud af hverken lay-out eller forklarende tekst - det kommer senere.

Og så mine tvivl og hvad mangler?

Pt. har jeg også en tysk og en spansk version liggende. Skal de gøres tilgængelige? Og skal der kunne søges "den anden vej" - altså så du kan indtaste et udtryk på et andet sprog end dansk og søge på det?

Ordet er frit, ovenstående er bare mine egne umiddelbare tanker. Jeg kan ikke love, at jeg vil kunne implementere alle forslag - men alle forslag tages imod med taknemmelighed. Send mig en mail ved at svare på denne uges MomsMail.

God læselyst og på forhånd en STOR tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Er jeres oprindelseserklæringer korrekte?

Udkast til styresignal
Genoptagelse - praksisændring som følge af Højesterets dom af 2. september 2016 om, at grillbetræk ikke skal anses for at være presenninger i pvc-afgiftslovens forstand

Bindende svar
Skatterådet bekræftede, at der ikke skulle betales overskudsvarmeafgift, idet der ikke blev betalt vederlag
Afgiftsgodtgørelse efter el-patronordningen
Overdragelse af en fast ejendom var momspligtig, uanset at en eksisterende bygning ifølge forslag til lokalplan kunne forblive på grunden

Domme
Pvc-afgift - grillbetræk anses ikke for presenning i pvc-afgiftslovens forstand
Toldskyld - manglende frigivelse af varer - anmodning indgivet for sent
Henvisning til landsretten - moms på salg af byggegrunde
Afvist - anke - fristoverskridelse
Beslaglæggelse af køretøj - erstatningskrav - forældelse

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Deloitte

Er jeres oprindelseserklæringer korrekte?

Det kan hurtigt blive dyrt med forkerte erklæringer!

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Genoptagelse - praksisændring som følge af Højesterets dom af 2. september 2016 om, at grillbetræk ikke skal anses for at være presenninger i pvc-afgiftslovens forstand

16-1424854

I styresignalet beskrives en ændring af praksis vedrørende afgiftspligten for presenninger efter pvc-afgiftsloven. Praksisændringen skyldes Højesterets dom af 2. september 2016. Styresignalet fastsætter frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, som skal ledsage en anmodning om genoptagelse.

 

Bindende svar: Skatterådet bekræftede, at der ikke skulle betales overskudsvarmeafgift, idet der ikke blev betalt vederlag

SKM2016.506.SR

Skatterådet bekræftede, at selskab X ikke skal betale overskudsvarmeafgift for energi fra spildevand, idet spørger ikke betaler et vederlag til selskab X for udnyttelse af energien, som leveres til spørgers vekslerstation.

 

Bindende svar: Afgiftsgodtgørelse efter el-patronordningen

SKM2016.499.SR

Skatterådet kan afkræfte, at spørger kan anvende elafgiftsloven § 11, stk. 16 (el-patronloven), hvis spørger driver en el-kedel (el-patron) der er tilsluttet Xs ledningsnet, når spørger har opfyldt krav om kraftvarmekapacitet på sit kraftvarmeværk, der ikke er tilsluttet dette ledningsnet.Skatterådet kan bekræfte, at spørger kan anvende elafgiftsloven § 11, stk. 16 (el-patronloven), hvis spørger driver en el-kedel (el-patron) der er tilsluttet til X´s ledningsnet, hvis dette ledningsnet får forbindelse til det ledningsnet som spørger leverer varme til, når spørger har opfyldt krav om kraftvarmekapacitet på sit kraftvarmeværk.Skatterådet kan bekræfte, at spørger kan anvende elafgiftsloven § 11, stk. 16 (el-patronloven), hvis spørger henholdsvis driver og opfører/tilslutter en el-kedel, der er tilsluttet til X´s ledningsnet, når spørger køber et kraftvarmeværk, der direkte er tilsluttet X ledningsnet eller kraftvarmeværket er tilsluttet Y, Z eller K's ledningsnet og hermed har forbindelse til X's ledningsnet?

 

Bindende svar: Overdragelse af en fast ejendom var momspligtig, uanset at en eksisterende bygning ifølge forslag til lokalplan kunne forblive på grunden

SKM2016.498.SR

Det bindende svar vedrører salget af en fast ejendom, bestående af et areal samt de bygninger, som ligger på en del af arealet. Køber ønsker at gennemføre et projekt, hvorved der opføres boliger på ejendommen. Det er endnu ikke fastlagt, hvorledes projektet skal gennemføres.Arealet består af én matrikel samt en del af en anden matrikel. De to matrikler udgør ifølge tinglysningen én samlet ejendom.Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan sælge den faste ejendom uden at tillægge købesummen moms.Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan overdrage den matrikel, som bygningerne ligger på, uden at den del af købesummen, der kan henføres hertil, tillægges moms.

 

Kendelse: Henvisning til landsretten - moms på salg af byggegrunde

SKM2016.502.VLR

Vestre Landsret traf kendelse om henvisning til landsretten i medfør af retsplejelovens § 226 af en sag om moms på salg af byggegrunde. Parterne var uenige om, hvorvidt en momspligtig landmand, der sælger landbrugsjord som byggegrunde, i forbindelse med salget agerer som en afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3, og om salget er momspligtigt i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra b. Vestre Landsret ændrede dermed byrettens kendelse om at undlade henvisning til landsretten.

 

Dom: Pvc-afgift - grillbetræk anses ikke for presenning i pvc-afgiftslovens forstand

SKM2016.504.HR

Spørgsmålet i sagen var, hvorvidt grillbetræk skal kvalificeres som "presenninger" i henhold til pvc-afgiftslovens § 1, jf. bilag 1, nr. 7, og dermed er afgiftspligtige.Højesteret udtalte (dissens), at pvc-afgiftsloven i sin oprindelige affattelse i 1999 ikke omfattede de omhandlede grillbetræk. Højesteret lagde navnlig vægt på, at de eksempler på anvendelse af presenninger, der var nævnt i lovens forarbejder, adskilte sig meget væsentligt fra anvendelsen af grillbetræk.Højesteret fastslog dernæst, at der ved ændringen af pvc-afgiftsloven i 2004 ikke skete en udvidelse af det afgiftspligtige vareområde, således at løse, faconformede grillbetræk fremover skulle anses for at være en presenning i pvc-afgiftslovens forstand.De pågældende grillbetræk var derfor ikke afgiftspligtige efter pvc-afgiftsloven. Landsretten og byretten var nået til det modsatte resultat.

 

Dom: Toldskyld - manglende frigivelse af varer - anmodning indgivet for sent

SKM2016.507.VLR

Sagen angik om der var opstået toldskyld for virksomheden, principalt efter EF-toldkodeksen artikel 203, stk. 1, om toldunddragelse og subsidiært artikel 204, stk. 1, om misligholdelse.Landsretten statuerede toldunddragelse, idet virksomheden havde udtaget fire varepartier fra et midlertidigt lager i Y1 og transporteret dem til Rusland, uden at varepartierne var frigivet til dette formål.Med henvisning til EU-Domstolens dom i sag C-319/14, B&S Global Transit, fastlog landsretten, at der ikke kunne udledes en generel regel, hvorefter alene den omstændighed, at varer ikke uretmæssigt var indtrådt i EU's økonomiske fællesskab, i sig selv var tilstrækkeligt til at udelukke toldunddragelse.Endvidere fandt landsretten, at betingelserne for toldfritagelse efter EF-toldkodeksen artikel 239, stk. 1, ikke var opfyldt, allerede fordi anmodningen herom var indgivet for sent.Herefter frifandt landsretten Skatteministeriet. Byretten var nået til det modsatte resultat. Byretten havde med henvisning til EU-Domstolens dom i sag C-480/12, X BV afvist, at der kunne statueres toldunddragelse, fordi varepartierne ikke var indtrådt i EU's økonomiske fællesskab.

 

Dom: Afvist - anke - fristoverskridelse

SKM2016.501.BR

Retten afviste sagen, idet stævningen var modtaget hos retten 5 måneder efter afsigelsen af landsskatterettens afgørelse. Søgsmålet var derfor ikke iværksat rettidigt inden for fristen på 3 måneder, jf. skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, 1. pkt.

 

Dom: Beslaglæggelse af køretøj - erstatningskrav - forældelse

SKM2016.500.BR

Sagen vedrørte, om SKAT var erstatningsansvarlig overfor sagsøgeren som følge af, at SKAT den 17. juni 2009 uretmæssigt beslaglagde og efterfølgende bortauktionerede hans bil, herunder om det eventuelle erstatningskrav var forældet.Retten fandt, at forældelsesfristen skulle regnes fra den 17. juni 2009, hvor køretøjet blev uretmæssigt beslaglagt. Erstatningskravet var derfor forældet, da sagsøgeren indgav stævning den 26. maj 2015.Retten lagde på baggrund af en erklæring, som sagsøgeren havde udfærdiget den 29. juni 2009, til grund, at sagsøgeren siden denne dato havde haft de fornødne faktiske oplysninger til at kunne rejse et erstatningskrav mod SKAT. Forældelsesfristen var derfor ikke suspenderet.Det forhold, at SKAT genoptog behandlingen af afgiftssagen og vurderede, at der ikke havde været grundlag for at opkræve registreringsafgift, kunne efter rettens opfattelse ikke medføre, at sagsøgeren havde befundet sig i en sådan utilregnelighed, som forudsat i forældelseslovens § 3, stk. 2.Retten fandt endvidere ikke, at der var grundlag for at fastslå, at SKAT havde givet afkald på at gøre gældende, at der var indtrådt forældelse. Retten lagde herved vægt på, at SKAT ikke i de fremlagte dokumenter sås at have givet et udtrykkeligt afkald herpå over for sagsøgeren, men netop i den afgørelse, der vedrørte ham, havde begrundet afgørelsen med, at kravet ansås for forældet.SKAT blev herefter frifundet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 14/2400654
Moms af byggegrund
Klagen skyldes, bindende svar om momspligt af byggegrunde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-10-2016

Journalnr: 14/1271943
Momspligt for synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT for perioden fra den 1. oktober 2009 til den 31. december 2010 ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af selskabets momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.
Afsagt: 04-10-2016

Journalnr: 13/0244944
Ændring af indkomst, moms og hæftelse
Klagen vedrører ændring af selskabets moms og skattepligtige indkomst samt pålæg af hæftelse og betaling af ikke indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 05-10-2016

Journalnr: 14/3033306
Beregning af registreringsafgift
Klagen vedrører beregningen af registreringsafgift for klagerens køretøj baseret på et brændstofforbrug på 13,8 km/l. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2016

Journalnr: 14/1426141
Elafgift - vandvarmere
SKAT har efteropkrævet elafgift, idet elforbrug i vandvarmere ikke er anset for godtgørelsesberettiget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-10-2016

Journalnr: 14/2081834
Måling med tilbagevirkende kraft
SKAT har ikke imødekommet kommanditselskabets anmodning om måling med tilbagevirkende kraft, jf. elafgiftslovens § 11, stk. 8. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-10-2016

Journalnr: 14/4995116
Registreringsafgift - autocamper
SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift som følge af benyttelse af autocamper på færdselslovens område uden alt campingudstyrets tilstedeværelse. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse for så vidt angår afgiftspligten.
Afsagt: 06-10-2016

Journalnr: 16/0418805
Inddrivelsesrenter og rykkergebyr
SKAT Inddrivelse har fastholdt pålagte inddrivelsesrenter samt et rykkergebyr som blev indfriet ved modregningsafgørelse i klagerens overskydende skat for 2013. Skatteankestyrelsen stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-10-2016

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 14-11-2016 - 13-12-2016

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 08-12-2016 dom i C-453/15 A og B
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 56 – leveringsstedet for ydelser – begrebet »andre lignende rettigheder« – overdragelse af kvoter for drivhusgasemissioner

Tidligere dokument: C-453/15 A og B - Indstilling
Tidligere dokument: C-453/15 A og B - Dom
Tidligere dokument: C-453/15 A - Ny sag

Den 08-12-2016 dom i C-208/15 Stock ’94
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – integreret samarbejde – ydelse af en finansiering og levering af omsætningsaktiver, der er nødvendige til landbrugsproduktionen – en enkelt sammensat ydelse – særskilte og uafhængige ydelser – sekundær ydelse og hovedydelse

Tidligere dokument: C-208/15 Stock ’94 - Dom

Den 08-12-2016 dom i C-600/15 Lemnis Lighting
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – position 8539, 8541, 8543, 8548 og 9405 – lamper med lysemitterende dioder (LED)

Tidligere dokument: C-600/15 Lemnis Lighting - Dom
Tidligere dokument: C-600/15 Lemnis Lighting - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-463/16 Stadion Amsterdam

Skal sjette direktivs artikel 12, stk. 3, litra a), fortolkes således, at i det tilfælde, hvor en tjenesteydelse, der i momsmæssig henseende er en enkelt ydelse, er sammensat af to eller flere konkrete og specifikke bestanddele, for hvilke, hvis de blev leveret som særskilte ydelser, ville gælde forskellige momssatser, skal der betales moms af denne sammensatte ydelse med de forskellige satser, der gælder for disse bestanddele, når betalingen for ydelsen kan opdeles i et korrekt forhold til d...


Indstillinger
C-564/15 Farkas

Sagen omhandler:

Det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – ordningen for omvendt betalingspligt – artikel 199, stk. 1, litra g) – skattemyndighedernes afgørelse om en »afgiftsforskel«, der skyldes af en køber af en vare– ingen mulighed for at fradrage indgående moms – pålæggelse af en bøde – bødens forholdsmæssighed

Generaladvokatens indstilling:

I mangel af en særlig fravigelse i henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kan levering af løsøre i forbindelse med en tvangsaktion i henhold til direktivets artikel 199, stk. 1, litra g), ikke omfattes af ordningen for omvendt betalingspligt.


Domme
C-432/15 Baštová

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 2, stk. 1, litra c) – begrebet »levering af tjenesteydelser mod vederlag« – en afgiftspligtig persons tilrådighedsstillelse af en hest til arrangøren af et hestevæddeløb – vurdering af modværdien – ret til fradrag af de udgifter, der er forbundet med forberedelsen af den afgiftspligtige persons heste til væddeløb – generelle udgifter i tilknytning til hele den økonomiske virksomhed – bilag III, punkt 14 – nedsat momssats for adgang til brug af sportsfaciliteter – anvendelse på drift af en væddeløbsstald – transaktion bestående af en samlet ydelse eller af flere uafhængige ydelser

Domstolens dom:

1) Artikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en afgiftspligtig hesteejers tilrådighedsstillelse af en hest til arrangøren af et hestevæddeløb med henblik på hestens deltagelse i et væddeløb ikke udgør en levering af en ydelse mod vederlag i denne bestemmelses forstand, i tilfælde af at den ikke giver anledning til betaling af et deltagerhonorar eller anden direkte aflønning, og i tilfælde af at det alene er de hesteejere, hvis heste bliver placeret godt i løbet, som modtager en præmie, selv hvis denne er fastsat på forhånd. En sådan tilrådighedsstillelse af en hest udgør derimod en levering af ydelser mod vederlag i tilfælde af, at den giver anledning til arrangørens betaling af en aflønning uafhængig af den pågældende hests placering i løbet.

2) Direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at der gives ret til fradrag for indgående merværdiafgift i forbindelse med transaktioner vedrørende forberedelse og deltagelse i hestevæddeløb af heste tilhørende den afgiftspligtige, som avler og træner sine egne væddeløbsheste såvel som andres heste, med den begrundelse, at udgifterne afholdt i forbindelse med disse transaktioner er del af de generelle omkostninger ved den pågældende persons økonomiske virksomhed, på betingelse af at de udgifter, der er afholdt i forbindelse med hver af disse transaktioner, har en direkte og umiddelbar forbindelse med hele denne virksomhed. Dette kan være tilfældet, hvis de således afholdte omkostninger vedrører væddeløbsheste, som faktisk er bestemt til salg, eller hvis disse hestes deltagelse i væddeløb objektivt set er et middel til at fremme den økonomiske virksomhed, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at vurdere.

I tilfælde af at der foreligger en sådan fradragsret, skal den præmie, som i givet fald modtages af den afgiftspligtige som følge af en af hans hestes placering i et væddeløb, ikke medregnes i afgiftsgrundlaget for merværdiafgiften.

3) Artikel 98 i direktiv 2006/112, sammenholdt med punkt 14 i bilag III til dette direktiv, skal fortolkes således, at en samlet sammensat tjenesteydelse, som består af flere elementer vedrørende bl.a. træning af heste, brug af sportsfaciliteter, opstaldning af heste, fodring og anden pasning af heste ikke kan være pålagt en nedsat merværdiafgiftssats, når brugen af sportsfaciliteterne i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i punkt 14 i bilag III til direktivet, og træningen af hestene udgør to ligestillede elementer i denne sammensatte ydelse, eller når træningen af hestene udgør hovedelementet i den pågældende ydelse, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at vurdere.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 14183 2016 ADD 1: BILAG til Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Kongeriget Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning

ST 14183 2016 INIT: Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Kongeriget Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning

ST 14185 2016 INIT: Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Kongeriget Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning

ST 14257 2016 INIT: Forbedringer af EU's nuværende momsregler for grænseoverskridende transaktioner Rådets konklusioner (8. november 2016)

ST 14185 2016 ADD 1: BILAG til Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Kongeriget Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning

ST 14189 2016 ADD 1: BILAG til Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Det Schweiziske Forbund om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Det Schweiziske Forbund, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning

ST 14189 2016 INIT: Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Det Schweiziske Forbund om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Det Schweiziske Forbund, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning

 

Nyt fra Parlamentet

ARBEJDSDOKUMENT Hen imod en ny handelsramme mellem Den Europæiske Union og Tyrkiet og modernisering af toldunionen  

om indførelse af et fælles europæisk skatteregistreringsnummer

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2016/1036 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union, og af forordning (EU) 2016/1037 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union  

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 25 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, fusionsskatteloven og selskabsskatteloven. (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, fradrag for livforsikringsselskabers særlige bonushensættelser, værdiansættelse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs).

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at den del af lovforslaget, der omhandler lempelse af elafgift for forlystelser, udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvor stort det utilsigtede merprovenu er, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om, hvor mange ressourcer målt i årsværk der skal anvendes i SKAT for at håndtere godkendelsesproceduren for skattefri spaltning, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om at opliste præcis, hvilke virksomheder i kategorien ”forlystelser, herunder teaterforestillinger, biografforestillinger m.v.” lovforslaget dækker, og som derfor er berettiget til lempelsen på elafgiften, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at redegøre for de divergerende beregninger af provenutabet ved forslaget, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at estimere den afgiftsmæssige lettelse, som en afskaffelse af PSO-afgiften vil betyde for forlystelseserhvervene, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om at oversende en skematisk opgørelse, der sammenholder den samlede afgiftslettelse for forlystelseserhvervene, såfremt PSO-afgiften afskaffes, uden at forlystelseserhvervene bliver berettiget til en lempelse af elafgiften som foreslået med L 25, til skatteministeren

L 25 A Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet. (Lempelse af elafgift for forlystelser).

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at den del af lovforslaget, der omhandler lempelse af elafgift for forlystelser, udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvor stort det utilsigtede merprovenu er, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om, hvor mange ressourcer målt i årsværk der skal anvendes i SKAT for at håndtere godkendelsesproceduren for skattefri spaltning, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om at opliste præcis, hvilke virksomheder i kategorien ”forlystelser, herunder teaterforestillinger, biografforestillinger m.v.” lovforslaget dækker, og som derfor er berettiget til lempelsen på elafgiften, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at redegøre for de divergerende beregninger af provenutabet ved forslaget, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at estimere den afgiftsmæssige lettelse, som en afskaffelse af PSO-afgiften vil betyde for forlystelseserhvervene, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om at oversende en skematisk opgørelse, der sammenholder den samlede afgiftslettelse for forlystelseserhvervene, såfremt PSO-afgiften afskaffes, uden at forlystelseserhvervene bliver berettiget til en lempelse af elafgiften som foreslået med L 25, til skatteministeren

L 25 B Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, fusionsskatteloven og selskabsskatteloven. (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne om skattefri spaltning, særlige bonushensættelser, værdiansættelse af kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier samt ændring af reglerne om sambeskatning i forbindelse med konkurs).

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, således at den del af lovforslaget, der omhandler lempelse af elafgift for forlystelser, udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvor stort det utilsigtede merprovenu er, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om, hvor mange ressourcer målt i årsværk der skal anvendes i SKAT for at håndtere godkendelsesproceduren for skattefri spaltning, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om at opliste præcis, hvilke virksomheder i kategorien ”forlystelser, herunder teaterforestillinger, biografforestillinger m.v.” lovforslaget dækker, og som derfor er berettiget til lempelsen på elafgiften, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at redegøre for de divergerende beregninger af provenutabet ved forslaget, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at estimere den afgiftsmæssige lettelse, som en afskaffelse af PSO-afgiften vil betyde for forlystelseserhvervene, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om at oversende en skematisk opgørelse, der sammenholder den samlede afgiftslettelse for forlystelseserhvervene, såfremt PSO-afgiften afskaffes, uden at forlystelseserhvervene bliver berettiget til en lempelse af elafgiften som foreslået med L 25, til skatteministeren

L 26 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, ligningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Implementering af ændringsdirektiver vedrørende automatisk udveksling af skatteafgørelser og land for landrapportering, skærpede ”colabøder”, ophævelse af bopælskravet i relation til lån til betaling af ejendomsskatter og ophævelse af krav om dansk statsborgerskab for modtagelse af skattefrie udetillæg m.v.

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om hvor stor personkredsen af udlandsdanskere, der ifølge lovforslaget fremover skal kunne indefryse deres ejendomsskatter, er, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om at oversende resultatet af SKATs indsatsprojekt i 2015 vedrørende ulovlig handel med slik, vin, øl og andre punktafgiftspligtige varer, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om ministeren har planer om at sikre en fortsat særlig kontrolindsats på dette område, eller vil investeringsplanen for SKAT fra regeringen ikke tage højde for dette behov, til skatteministeren

L 26 A Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, ligningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Implementering af ændringsdirektiver vedrørende automatisk udveksling af skatteafgørelser og land for land-rapportering, skærpede »colabøder« og ophævelse af krav om dansk statsborgerskab for modtagelse af skattefrie udetillæg m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om hvor stor personkredsen af udlandsdanskere, der ifølge lovforslaget fremover skal kunne indefryse deres ejendomsskatter, er, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om at oversende resultatet af SKATs indsatsprojekt i 2015 vedrørende ulovlig handel med slik, vin, øl og andre punktafgiftspligtige varer, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om ministeren har planer om at sikre en fortsat særlig kontrolindsats på dette område, eller vil investeringsplanen for SKAT fra regeringen ikke tage højde for dette behov, til skatteministeren

L 28 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og ligningsloven. (Omkostningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og fonde, udskydelse af søgsmålsfristen ved klage til Folketingets Ombudsmand, overførelse af sager om fradrag for forbedring af grundværdi fra Landsskatteretten til vurderingsankenævnene, ingen omkostningsgodtgørelse ved påklage af afgørelser om godtgørelse og ved overspringelse af klageinstans i sager om ejendomsvurderinger, initiativer til imødegåelse af misbrug af godtgørelsesordningen m.v.).

Bilag

Bilag 6

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

L 29 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af lønsum m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af kvælstofoxider, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love. (Tilpasning af afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform, lønsumsafgiftsfritagelse for visse undervisningsaktiviteter, ændring af godtgørelsesbestemmelse for elektricitet leveret fra land til skibe, tekniske justeringer af lov om afgift af kvælstofoxider og ændring af reglerne for registrering og udstedelse af EU-registreringsbevis for blokvogne m.v.).

Bilag

Bilag 4

Henvendelse af 10/11-16 fra Den Skandinaviske Bryggerhøjskole

Bilag 5

Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelse af 10/11-16 fra Den Skandinaviske Bryggerhøjskole, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvorfor virksomheder i forbindelse med den foreslåede tilpasning af afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform skal indberette oplysninger, som SKAT allerede er i besiddelse af, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om, hvordan listen over undervisningsaktiviteter som foreslås fritaget for lønsumsafgift, jf. lovforslagets § 6, nr. 1, er fremkommet, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om at redegøre for muligheden for at pålægge alle erhvervsskibe at benytte el frem for fossile brændstoffer, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvorfor der ikke i forbindelse med de foreslåede tilpasninger af afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform er forslået sanktioner for manglende indberetninger, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 35

Fremmødet under foretræder

Bilag 38

Orientering vedr. brev fra EU-Kommissionen om moms på fertilitetsbehandling, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 77

Spm. om at oversende en opdateret liste over Skatteministeriets faste afrapporteringer til Skatteudvalget, til skatteministeren  Svar  

Spm. 88

Spm. om kommentar til henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen samt deres præsentation fra foretrædet 10. november 2016 vedr. videreførelse af kr...  Svar