Kære læser !
Jeg så i den forløbne uge en redaktør af et andet nyhedsbrev på området omtale mængden af ugens nyheder som: "Ja, det var jo ikke meget". På det tidspunkt, var vi godt i gang med at visitere til MomsMail og SkatteMail, så den indtil nu uudtalte replik i mit hoved var: "Jo, der er da masser af nyt". For det er der - masser af nyt. Det handler bare om, at kigge på de rigtige kilder.
Der er ganske rigtigt ikke så mange nyheder fra SKAT i denne uge (dem der er, er nu interessante nok), men til gengæld er der fuld plade på artikler, ikke offentliggjorte kendelser, Nyt fra EU og EU-Domstolen og Folketinget.
Måske bemærkede du vores kursusliste i sidste uge. Vi er blevet opfordret til at "tage mere med", så det gør vi fra og med denne uge. Hvis du har kendskab til kurser o.lign (de skal være gratis), du mener skal med på listen, så send mig en mail - så kigger jeg på det.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Energi & Forsyning - Oktober 2016
Regeringens lovprogram: Godtgørelse af elafgift til forlystelser
Regeringens lovprogram: Hævning af colabøder
Regeringens lovprogram: Lønsumsafgift for virksomheder med finansielle aktiviteter
Moms på danske magasiner, men hvornår?
Skatterådet indsnævrer momsfritagelsen for forsikringsvirksomhed
Nyt udkast til styresignal - SKAT ønsker at ændre praksis i forhold til undervisning i legemsøvelser
Finansielle elaftaler er fritaget for moms
Hvordan er det nu med momsfradragret for ... vareprøver, varer udloddet i konkurrencer og lignende?
Husk transportdokumentation ved afhentningskøb inden for EU
Fradrag for tab på debitorer
Nyheder om rejsebureauer
Høring af styresignal vedr. momsfritagelse af undervisning i sprog, musik, legemsøvelser, håndarbejde, tegning, bogføring og maskinskrivning mv.
Udkast til styresignal
Præcisering af reglerne for afgiftsfritagelse ved registrering af nybygget skib - tinglysningsafgiftslovens § 11, stk. 3 - udkast til styresignal
Styresignaler
Fællesregistreringer og pligter i forbindelse med EU-handel
Bindende svar
Ikke offentlig myndighed, momspligtig ydelse
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
2 indstillinger
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
EYEnergi & Forsyning - Oktober 2016 I dette nummer har vi bl.a. moderniseret regulering i fjernvarmesektoren samt optimering af aconto skattebetalinger på programmet. Vi afholder endvidere et seminar om vandsektoren.
|
EYRegeringens lovprogram: Godtgørelse af elafgift til forlystelser Der er godt nyt på vej til virksomheder, der driver forlystelser. Regeringen har fremsat et lovforslag, der fjerner denne type virksomhed fra listen over ikke godtgørelsesberettigede virksomheder i bilaget til elafgiftsloven, så de fremadrettet får mulighed for godtgørelse af elafgift. |
EYRegeringens lovprogram: Hævning af colabøder Regeringen sætter i et lovforslag yderligere fokus på handel med illegale varer inden for de højt beskattede varegrupper ved at foreslå en hævning af de såkaldte colabøder. |
EYRegeringens lovprogram: Lønsumsafgift for virksomheder med finansielle aktiviteter Regeringens lovprogram for 2017 indeholder et forslag om ændring af lønsumsafgift for finansielle aktiviteter. |
EYMoms på danske magasiner, men hvornår? Skatterådet har for nyligt afgivet et bindende svar, der omhandler rækkevidden af afgiftsfritagelsen for importmoms på ikke-dansksprogede magasiner. |
EYSkatterådet indsnævrer momsfritagelsen for forsikringsvirksomhed Skatterådet fastslår meget overraskende, at en forsikringsydelse, foruden de kriterier, der følger af momsloven, også skal opfylde definitionen af assistancevirksomhed i lov om finansiel virksomhed for at være momsfritaget. |
EYNyt udkast til styresignal - SKAT ønsker at ændre praksis i forhold til undervisning i legemsøvelser SKAT har i nyt udkast til styresignal tilkendegivet, at de ønsker at præcisere praksis for, hvornår undervisning kan anses for skolemæssig og dermed momsfritaget. I samme anledning lægger SKAT tilsyneladende op til, at praksis ændres for undervisning i legemsøvelser. |
EYFinansielle elaftaler er fritaget for moms Skatterådet har i et bindende svar fastslået, at finansielle elaftaler skal anses som værdipapirer, der er omfattet af momsfritagelsen for finansielle ydelser. |
EYHvordan er det nu med momsfradragret for ... vareprøver, varer udloddet i konkurrencer og lignende? Skal vareprøver, der uddeles gratis, egentlig betragtes som gaver eller som reklameartikler - og er der fradrag for moms på omkostningen, hvis det er henholdsvis det ene eller det andet? |
EYHusk transportdokumentation ved afhentningskøb inden for EU Salg af varer fra din danske virksomhed til virksomheder i andre EU-lande kan kun ske uden dansk moms, hvis din virksomhed har behørig dokumentation for, at varerne er afsendt til et andet EU-land. |
EYLandsskatteretten har i en kendelse af 2. august 2016 stadfæstet SKATs afgørelse i en sag, hvor klager er blevet nægtet momsfradrag på 15.000 kr. for tab på debitorer. Klageren ansås ikke at have dokumenteret eller sandsynliggjort, at der var konstateret et endeligt tab. |
EYHvad sker der i EU på momsområdet for rejsebureauer? Er der indbragt nye sager for EU-Domstolen, og er der kommet ny dansk praksis? Læs mere og bliv opdateret på de seneste momsnyheder om rejsebureauer. |
FSR - danske revisorerFSR – danske revisorer har for nærværende ingen bemærkninger til SKATs præcisering af betingelserne for momsfritaget skolemæssig undervisning. FSR udtrykker dog betænkelighed vedr. styresignalets afsnit vedr. undervisning i legemsøvelser. Det er FSR’s opfattelse, at styresignalet forvalter imod lovgivers intention og ændrer praksis fremfor at præcisere praksis, hvilket strider imod forvaltningsretlige principper og skaber tvivl om retssikkerheden på området. FSR er derfor forbeholden over for, om styresignalet kan opretholdes i den nuværende form, for så vidt angår afsnittet om legemsøvelser. |
SKAT orienterer om administrative forenklinger for fællesregistreringer og de virksomheder, der indgår i fællesregistreringer, i forbindelse med EU-handel.
SKAT præciserer bestemmelsen i tinglysningsafgiftslovens § 11, stk. 3, om afgiftsfrihed ved registrering af nybyggede skibe ved bilbrev eller lignende dokumenter, særligt om fortolkning af betingelserne om "førstegangsregistrering", "nybygget skib" og "bilbrev eller lignende dokumenter".
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Forening X kunne anses for at være en offentlig myndighed. Ligesom Skatterådet heller ikke kunne bekræfte, at Forening X ikke skal opkræve moms af den ydelse, som leveres mod gebyrbetaling. Endelig afviste Skatterådet at svare på spørgsmål 3 - 6, som alle angik faktisk forvaltningsvirksomhed, jf. at der ikke kan opnås bindende svar om faktisk forvaltningsvirksomhed.
Regulering af inddrivelsesbekendtgørelsens satser for 2017 |
Journalnr: 15/2066402
Momsfradraf for bespisning
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om genoptagelse af sag vedrørende perioden 1. oktober 1994 - 30. september 2006, herunder anmodning om tilbagebetaling af moms, vedrørende udgifter til bespisning i henhold til SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2016
Journalnr: 13/5392962
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for 1991. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-09-2016
Journalnr: 14/4262783
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar for udgifter til el, vand og varme samt ikke godkendt fradrag for småanskaffelser. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 26-09-2016
Journalnr: 13/5646331
Affaldsvarmeafgift og tillægsafgift
SKAT har forhøjet interessentskabets afgiftstilsvar vedrørende affaldsvarmeafgift og tillægsafgift. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår fastsættelsen af afgiftstilsvaret vedrørende de ene af de to anlæg. For det andet anlæg ændrer Landsskatteretten SKATs afgørelse. Den affaldsvarmeafgiftspligtige mængde skal herefter opgøres efter kulafgiftslovens § 5, stk. 3, 2. og 3. pkt., og den tillægsafgiftspligtige mængde skal opgøres efter kulafgiftslovens § 5, stk. 8, 2. - 6. pkt. Ved opgørelse af de affaldsvarme- og tillægsafgiftspligtige mængder skal der ikke medregnes gas, anvendt på interessentskabets gaskedel.
Afsagt: 19-09-2016
Journalnr: 13/0058444
Bekæmpelsesmidler - prismærker
SKAT har forhøjet selskabets tilsvar af bekæmpelsesmiddelafgift. Det skyldes, at SKAT har fundet, at prismærkeprisen for sammenpakkede varer med ens emballagestørrelse ikke må være lavere end værdien for den enkelte vare, og at prismærkeprisen på en vare skal være den samme inden for en given periode, jf. bekæmpelsesmiddelafgiftslovens § 2, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-09-2016
Journalnr: 14/4086104
Godtgørelse af mineralolieafgift
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om nedsættelse af afgiftstilsvar vedrørende mineralolieafgift. Det skyldes, at SKAT ikke har anset selskabet for berettiget til at ændre opgørelsesmetode for fordeling af brændsler medgået til henholdsvis el- og varmeproduktion efter mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 2 fra E- til V-formel. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.
Afsagt: 19-09-2016
Journalnr: 15/1890318
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Klagen vedrører nægtet godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-09-2016
Journalnr: 15/2243209
Modregning til momstilgodehavende
Klagen skyldes, at SKAT har foretaget modregning i selskabets momstilgodehavende for maj 2015 til dækning af gæld vedrørende afgifter for kontrol og analyse af dyr og foderstoffer med tilhørende opkrævningsgebyr til Fødevarestyrelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-09-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 10-11-2016 indstilling i C-564/15 Farkas
Fiskale bestemmelser
Det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – ordningen for omvendt betalingspligt – artikel 199, stk. 1, litra g) – skattemyndighedernes afgørelse om en »afgiftsforskel«, der skyldes af en køber af en vare– ingen mulighed for at fradrage indgående moms – pålæggelse af en bøde – bødens forholdsmæssighed
Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - DomDen 10-11-2016 dom i C-432/15 Baštová
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 2, stk. 1, litra c) – begrebet »levering af tjenesteydelser mod vederlag« – en afgiftspligtig persons tilrådighedsstillelse af en hest til arrangøren af et hestevæddeløb – vurdering af modværdien – ret til fradrag af de udgifter, der er forbundet med forberedelsen af den afgiftspligtige persons heste til væddeløb – generelle udgifter i tilknytning til hele den økonomiske virksomhed – bilag III, punkt 14 – nedsat momssats for adgang til brug af sportsfaciliteter – anvendelse på drift af en væddeløbsstald – transaktion bestående af en samlet ydelse eller af flere uafhængige ydelser
Tidligere dokument: C-432/15 Baštová - DomDen 10-11-2016 dom i C-449/14 P Statsstøtte DTS Distribuidora de Televisión Digital mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDF
Sagen omhandler:
Fiskale bestemmelser – forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak – direktiv 2008/118/EF – artikel 7, artikel 9, stk. 1, og artikel 39, stk. 3 – begrænsning af markedsføring og salg – afgiftsmærker – proportionalitet
Generaladvokatens indstilling:
1) Den Portugisiske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 9, stk. 1, i direktiv 2008/118/EF samt proportionalitetsprincippet, idet cigaretpakker, der er overgået til forbrug i et givet regnskabsår, efter udløbet af den frist, der er fastsat i artikel 27 i bekendtgørelse nr. 1295/2007, ikke længere må markedsføres og sælges til offentligheden, selv om den for cigaretter gældende afgiftssats ikke er blevet forhøjet for det på det pågældende regnskabsår følgende år.
2) I øvrigt frifindes Den Portugisiske Republik.
3) Den Portugisiske Republik bærer halvdelen af sine egne omkostninger. Europa-Kommissionen betaler halvdelen af Den Portugisiske Republiks omkostninger og bærer sine egne omkostninger.
4) Kongeriget Belgien, Republikken Estland og Republikken Polen bærer hver deres egne omkostninger.
Sagen omhandler:
EF-toldkodeks – artikel 202, stk. 3 – artikel 212a – toldskyld opstået som følge af ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – debitorbegrebet – medarbejder hos juridisk person ansvarlig for ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – en ansats adfærd og viden tilregnes arbejdsgiver
Generaladvokatens indstilling:
– Artikel 202, stk. 3, første led, i Rådets forordning af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret, skal fortolkes således, at en juridisk person bliver debitor for toldskyld i henhold til dette led, hvis en af dennes medarbejdere, som ikke er den juridiske persons retlige repræsentant, har indført varer på en ikke-forskriftsmæssig måde i EU-toldområdet, mens medarbejderen handlede inden for rammerne af de opgaver, han er betroet, og/eller inden for sit ansvarsområde.
– Artikel 202, stk. 3, andet led, i forordning nr. 2913/92 skal fortolkes således, at en juridisk person bliver debitor for toldskylden i henhold til dette led, når en af dennes medarbejdere, som ikke er den juridiske persons retlige repræsentant, har medvirket til en ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer i EU-toldområdet, mens medarbejderen handlede inden for rammerne af de opgaver, han er betroet, og/eller inden for sit ansvarsområde, forudsat at arbejdsgiveren vidste eller med rimelighed burde have vidst, at indførslen ikke var forskriftsmæssig, hvilket skal afgøres under henvisning til den medarbejder, som opgaven var betroet.
– Artikel 212a i forordning nr. 2913/92 skal fortolkes således, at det ikke kun bør afgøres, om adfærden hos en »debitor« (der er en juridisk person) indebærer svig eller åbenbar forsømmelighed, i forhold til selskabet selv eller dettes retlige repræsentanter, men også i forhold til enhver medarbejder, der handler inden for rammerne af de opgaver, han er betroet, og/eller inden for sit ansvarsområde.
Questions and Answers on the package of corporate tax reforms
Bilag 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 21 |
Spm. 639 |
Spm. 717 |
Spm. 718 |
Spm. 719 |