MomsMail 2022, uge 31

Kære læser !

Hermed sommerens nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Depechen-artikel: Konsulenter og freelancere – selvstændige eller lønmodtagere?
Depechen-artikel: Ingen fradrag for importmoms ved leasing fra lande uden for EU
Artikel: Lavere elafgift fra den 1. juli 2022
Depechen-artikel: Moms af udgifter til leje af P-pladser til personbiler
National strategi på hvidvaskområdet er netop offentliggjort
Ny elafgiftssats - nyt PwC regneark og ny afgiftsvejledning
Afslag på henstand hjemvist til fornyet behandling
Begrundelsesmangel kan føre til ugyldighed
Leasingsager undergives kontrol af Motorstyrelsen
Hvilke overvejelser er relevante, hvis du bliver sigtet af Skattestyrelsen?

Styresignaler
Styresignal - Tidspunkt for fastsættelse af vedligeholdelsesstand og afskaffelse af klargøringsfradrag

Domme
Erstatning for beslaglæggelse af motorkøretøj - forældelse

Nyt på inddrivelsesområdet

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Depechen-artikel: Konsulenter og freelancere – selvstændige eller lønmodtagere?

Et momsnummer er ingen garanti for, at du kan arbejde på regning. Om man er selvstændig eller lønmodtager afgøres nemlig ud fra en konkret vurdering af den måde og de vilkår, hvorunder man arbejder.

BDO

Depechen-artikel: Ingen fradrag for importmoms ved leasing fra lande uden for EU

Danske virksomheder, der leaser et aktiv hos en virksomhed, der er hjemmehørende i et land uden for EU kan ikke fradrage importmomsen som indgående moms. Det kan have betydning for valget af leverandør.

BDO

Artikel: Lavere elafgift fra den 1. juli 2022

Satsen for elafgift er med virkning fra den 1. juli 2022 blevet sænket fra 90,3 øre pr. kWh til 76,3 øre pr. kWh. Ændringen er en positiv nyhed for husstande og virksomheder uden godtgørelse, da deres faktiske udgifter til strøm bliver lavere.

BDO

Depechen-artikel: Moms af udgifter til leje af P-pladser til personbiler

Mens moms af udgifter til leje af parkeringspladser til gæster altid kan fratrækkes, gælder der det modsatte for moms af udgifter til leje af parkeringspladser til medarbejdernes biler. Den moms kan ikke fratrækkes.

PwC

National strategi på hvidvaskområdet er netop offentliggjort

Justitsministeriet, Erhvervsministeriet og Skatteministeriet har offentliggjort den nationale strategi på hvidvaskområdet, som sætter retningen for de næste...

PwC

Ny elafgiftssats - nyt PwC regneark og ny afgiftsvejledning

Satsen på elafgift er ændret fra 1. juli 2022. Vi har derfor opdateret PwCu2019s regneark og afgiftsvejledning for 2022.

TVC Advokatfirma

Afslag på henstand hjemvist til fornyet behandling

Ifølge en nyere afgørelse fra Landsskatteretten udelukker det ikke i sig selv ret til henstand efter skatteforvaltningslovens § 51, at det påklagede skatte- eller afgiftskrav ikke er skyldigt ifølge skattekontoen.

TVC Advokatfirma

Begrundelsesmangel kan føre til ugyldighed

Sagsbehandlingsmangler fører i stigende grad til ugyldighed, og i en nyere afgørelse har Landsskatteretten således også ophævet en ekstraordinær ansættelse grundet begrundelsesmangel.

TVC Advokatfirma

Leasingsager undergives kontrol af Motorstyrelsen

Traditionen tro var Motorstyrelsen på kontrol i Skagen i uge 29, og i år blev der tillige afviklet kontroller i andre dele af Nordjylland samt i Nordsjælland.

TVC Advokatfirma

Hvilke overvejelser er relevante, hvis du bliver sigtet af Skattestyrelsen?

Det er vigtigt at forstå, at en sigtelse fra Skattestyrelsen kan få store konsekvenser, hvorfor der er flere relevante overvejelser at gøre sig.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal - Tidspunkt for fastsættelse af vedligeholdelsesstand og afskaffelse af klargøringsfradrag

SKM2022.366.MOTORST

Med styresignalet ændrer Motorstyrelsen praksis vedrørende værdifastsættelse af brugte køretøjer. Klargøringsfradraget afskaffes.

 

Dom: Erstatning for beslaglæggelse af motorkøretøj - forældelse

SKM2022.372.BR

Sagen drejede sig om erstatning for beslaglæggelse af et køretøj, som var beslaglagt til sikkerhed for et afgiftskrav, som senere viste sig ikke at bestå.

For så vidt angår de krav, der var en følge af beslaglæggelsen, fandt retten, at forældelsesfristen ikke kunne anses for foreløbigt afbrudt i medfør af forældelseslovens § 21, stk. 2, ved, at den erstatningssøgendes advokat havde rettet henvendelse til SKAT og rejst kravet. Der var derfor indtrådt forældelse for disse krav.

For så vidt angår de øvrige krav fandt retten, at den erstatningsøgende ikke havde løftet sin bevisbyrde for, at skaderne var opstået under SKATs varetægt.

Skattestyrelsens principale påstand blev derfor taget til følge.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Udkast til styresignal - Praksisændring - Registreringsafgift - Værdifastsættelse af brugte køretøjer - klargøringsfradrag - vedligeholdelsesstand - registreringstidspunkt
19-0553920

Med styresignalet ændrer Motorstyrelsen praksis vedrørende værdifastsættelse af brugte køretøjer. Klargøringsfradraget afskaffes.

Høringssvar:

  • Diana Mønniche
  • Bilbranchen
  • AutoBranchen Danmark
  • Dansk Bilforhandler Union
  • Motorcykel Forhandler Foreningen
  •  

    Nyt på inddrivelsesområdet

    SKM2022.365.BR

    Ikke grundlag for at tilsidesætte afgørelser om modregning med overskydende skat

    Sagen angik spørgsmålet om, hvorvidt skattemyndighederne kunne foretage modregning med overskydende skat i skatteyderens gæld.

    Det var i sagen ubestridt, at modregningsbetingelserne var opfyldt.

    Skatteyderen havde til støtte for, at modregningen ikke kunne gennemføres påberåbt sig, at der ikke var foretaget partshøring, trangsbeneficiet, sociale forhold, og at skatteyderen havde søgt om eftergivelse.

    Retten fastslog, at det udtrykkeligt fulgte af lov om inddrivelse af gæld til det offentliges § 9 a, at modregning kunne ske uden partshøring af skyldneren og uden forudgående vurdering af skatteyderens økonomiske forhold. Da der ikke var krav om en vurdering af skatteyderens økonomiske forhold, fandt retten, at reglerne i retsplejelovens § 509 om begrænsning i udlægsadgangen ikke fandt anvendelse, idet modregning ikke var udlæg.

    Skatteyderen havde søgt om eftergivelse, men det havde ikke nogen virkning, før gælden var eftergivet.

     

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 16/1040251
    Brugtmoms
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har anset betingelserne for brugtmomsordningen for opfyldt og herefter skønsmæssigt har forhøjet salgsmomsen. Landsskatteretten stadfæster at brugtmomsordningen ikke kan anvendes, men nedsætter den skønnede salgsmoms delvist.
    Afsagt: 08-02-2021

    Journalnr: 21/0069900
    Brugtmoms
    Klagen vedrører nægtet anvendelse af brugtmomsreglerne. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 28-06-2022

    Journalnr: 21/0058732
    Forhøjelse af momstilsvar
    Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms og nægtet momsfradrag for leverancer til konkret adresse, for brændstofkøb og reparation af hvidpladebil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 09-02-2021

    Journalnr: 20/0079359
    Forhøjelse af salgsmoms
    Klagen vedrører opkrævning af yderligere ikke angivet salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 22-06-2022

    Journalnr: 18/0005355
    Genoptagelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 2. halvår 2014, hvor virksomhedens momstilsvar er blevet forhøjet. Forhøjelsen beror på nægtelse af fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til fremmed assistance. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-06-2022

    Journalnr: 19/0030890
    Genoptagelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2014, idet Skattestyrelsen har fundet, at Landsskatterettens afgørelse i SKM2018.25.Landsskatteretten ikke indebærer en praksisændring, som fører til, at selskabet er berettiget til ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-06-2022

    Journalnr: 14/0187522
    Holdingselskab med momspligtige aktiviteter
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar både med baggrund i nedsat/nægtet fradrag for købsmoms og opkrævning af salgsmoms af leverede ydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen i al overvejende grad, men hjemviser dog opgørelsen af selskabets delvise momsfradragsret efter momslovens § 38, stk. 2.
    Afsagt: 07-02-2021

    Journalnr: 21/0084007
    Momsfradrag - underleverandører
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 24-05-2022

    Journalnr: 21/0088997
    Momsfradrag - underleverandører
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 23-05-2022

    Journalnr: 17/0989254
    Momsfrie leverancer
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar idet SKAT ikke har anset selskabets salg af elektronik til en række polske købere for omfattet af reglerne om momsfritagelse i momslovens § 34, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.
    Afsagt: 31-05-2022

    Journalnr: 17/0989926
    Momsfrie leverancer
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar, idet SKAT ikke har anset tre af selskabets leverancer til to selskaber i Irland og Ungarn for omfattet af reglerne om momsfritagelse, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, og idet SKAT har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret for 3. kvartal 2015. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 07-06-2022

    Journalnr: 17/0001281
    Omvendt betalingspligt - byggeydelser
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet virksomheden blev anset for at være omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt for momsen af købte byggeydelser af en udenlandsk virksomhed, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, og § 46 a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-07-2022

    Journalnr: 17/0991933
    Selvstændig økonomisk virksomhed
    Klagen skyldes, at SKAT har pålagt klageren at betale moms idet SKAT har anset klageren for at have drevet selvstændig økonomisk virksomhed med handel af brugte biler, jf. momslovens § 3, stk. 1. Landsskatteretten forhøjer momstilsvaret yderligere.
    Afsagt: 26-06-2022

    Journalnr: 16/0693763
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
    Afsagt: 08-02-2021

    Journalnr: 16/1174686
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
    Afsagt: 10-02-2021

    Journalnr: 21/0080383
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
    Afsagt: 31-05-2022

    Journalnr: 20/0055141
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    KVC skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
    Afsagt: 09-02-2021

    Journalnr: 17/0989917
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms og godkendt købsmoms. Landsskatteretten stadfæster forhøjelsen af salgsmomsen i det år hvor denne er positiv og forhøjer salgsmomsen til nul, det år den er skønnet negativ og nedsætter godkendt købsmoms til nul.
    Afsagt: 09-02-2021

    Journalnr: 20/0003077
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 01-06-2022

    Journalnr: 13/6083211
    Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
    Afsagt: 06-02-2021

    Journalnr: 20/0096804
    Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
    Afsagt: 22-05-2022

    Journalnr: 18/0001071
    Afgiftspligtig værdi
    Klagen vedrører fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af et køretøj. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 09-02-2021

    Journalnr: 16/1183091
    Chokoladeafgift - færdigblandet glasur
    Klagen vedrører SKATs afslag på klagerens anmodning om tilbagebetaling af betalt chokoladeafgift af en færdigblandet glasur der sælges som en del af en samlet pakke bagværksprodukter der af kunden færdigbages som bake-off. Landsskatteretten ændrer afgørelsen med dissens fra retsformanden.
    Afsagt: 14-06-2022

    Journalnr: 20/0054948
    Mandskabsvogn
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om opkrævning af fuld registreringsafgift, idet Motorstyrelsen finder, at sagens køretøj er anvendt i strid med reglerne om mandskabsvogne, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 02-06-2022

    Journalnr: 19/0088881
    Registreringsafgift - varebil
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift for køretøjet Mercedes Benz Viano, CDI 2,2 aut., under henvisning til at køretøjet ikke længere opfylder betingelserne for indregistrering som varebil, og derfor skal afgiftsberigtiges som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12, jf. § 4, og at klageren, som ejer af køretøjet, hæfter for registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-06-2022

    Journalnr: 20/0012887
    Sikker for registreringsafgift
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har krævet, at selskabet skal stille en sikkerhed på 7.500.000 kr. for registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 15, stk. 1, nr. 5, jf. stk. 2. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsen afgørelse, således at selskabet skal stille en sikkerhed på 5.000.000 kr., jf. registreringsafgiftslovens § 15, stk. 1, nr. 5, jf. stk. 2.
    Afsagt: 07-06-2022

    Journalnr: 19/0019931
    Varekode - porcelænskrukker/opbevaringskrukker med låg
    Klagen skyldes, at Toldstyrelsen har efteropkrævet told og antidumpingtold som følge af, at Toldstyrelsen har ændret varekoden i Den Kombinerede Nomenklatur (KN) for nogle varepartier af porcelænskrukker/opbevaringskrukker med låg. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
    Afsagt: 26-06-2022

    Journalnr: 20/0016021
    Ekstraordinær genoptagelse af nægtet tilbagebetaling af afgiftsgodtgørelse
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af SKATs afgørelse af 25. juli 2016 vedrørende tilbagebetaling af afgiftsgodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 07-02-2021

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Indstillinger
    C-247/21 Luxury Trust Automobil

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - moms - trepartstransaktion inden for Fællesskabet - særordning - særordningens formål og retsvirkninger - henvisning til overgang af betalingspligten for momsen på fakturaen som betingelse - berigtigelse af en fejlagtig faktura - berigtigelsens tilbagevirkende kraft - berigtigelse uden tilgang

    Generaladvokatens indstilling:

    1) Modtageren af leveringen er kun udpeget som betalingspligtig for momsen som omhandlet i artikel 197 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, hvis der på den pågældende faktura henvises til overgangen af betalingspligten for momsen til modtageren af ydelsen. Det er ikke tilstrækkeligt for dette at angive »afgiftsfri trepartstransaktion inden for Fællesskabet«.

    2) En faktura, der indeholder den nødvendige angivelse »omvendt betalingspligt«, kan udfærdiges efterfølgende, men kun med virkning ex nunc. Det er i denne forbindelse nødvendigt, at denne faktura tilgår modtageren af ydelsen.


    Domme
    C-267/21 Uniqa Asigurari

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 56 - levering af forsikringsydelser - afgiftsmæssigt tilknytningssted - ydelser i forbindelse med skadesafregning udført af tredjepartsselskaber i en forsikringsgivers navn og for dennes regning

    Domstolens dom:

    Artikel 56, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at ydelser i forbindelse med skadesafregning udført af tredjepartsselskaber i et forsikringsselskabs navn og for dettes regning ikke er omfattet af »ydelser fra rådgivningsvirksomheder, ingeniører, projekteringsvirksomheder, advokater og revisorer samt andre lignende ydelser tillige med databehandling og meddelelse af oplysninger« som omhandlet i denne bestemmelse.


    C-294/21 Navitours

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 2, stk. 1 - anvendelsesområde - afgiftspligtige transaktioner - artikel 9, stk. 2, litra b) - leveringsstedet for transportydelser -turistture på Mosel-floden - flodbred med status af condominium

    Domstolens dom:

    Artikel 2, stk. 1, og artikel 9, stk. 2, litra b), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 91/680/EØF af 16. december 1991,

    skal fortolkes således, at

    en medlemsstat kan pålægge ydelser bestående i bådture for turister præsteret af en tjenesteyder etableret i denne medlemsstat inden for et område, der i henhold til en international traktat indgået mellem medlemsstaten og en anden medlemsstat udgør et fælles område, som er underlagt disse to medlemsstaters fælles suverænitet, og som ikke er underlagt nogen EU-retlig fravigelse, afgift, for så vidt som disse ydelser ikke allerede er blevet pålagt afgift af denne anden medlemsstat. Den ene af medlemsstaternes opkrævning af afgift af disse ydelser forhindrer den anden medlemsstat i selv at pålægge dem afgift, uden at dette berører medlemsstaternes mulighed for på anden måde at regulere afgiftsbelastningen af ydelser leveret inden for dette område, bl.a. ved en overenskomst, forudsat at det forhindres, at der ikke opkræves afgift af alle afgiftspligtige transaktioner, eller at der sker en dobbelt afgiftspåligning.

    Tidligere dokument: C-294/21 Navitours - Indstilling


    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    CM 3959 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Customs Union Working Party

    ST 11147 2022 INIT - LEGISLATIVE ACTS AND OTHER INSTRUMENTS: CORRIGENDUM/RECTIFICATIF. Council Regulation (EU) 2021/2278 of 20 December 2021 suspending the Common Customs Tariff duties referred to in Article 56(2), point (c), of Regulation (EU) No 952/2013 on certain agricultural and industrial products, and repealing Regulation (EU) No 1387/2013

    ST 11153 2022 ADD 1 - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. Udkast til AFGØRELSE TRUFFET AF TOLDUNDERUDVALGET EU-REPUBLIKKEN MOLDOVA om gensidig anerkendelse af Republikken Moldovas program for autoriserede økonomiske operatører og Den Europæiske Unions program for autoriserede økonomiske operatører

    ST 11555 2022 ADD 1 - FØLGESKRIVELSE. BILAG til KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING om supplerende regler til Rådets direktiv (EU) 2020/262 vedrørende fastsættelse af strukturen og indholdet af de dokumenter, der udveksles i forbindelse med punktafgiftspligtige varers bevægelser, og om fastsættelse af tærskler for tab som følge af varernes art

    ST 11555 2022 INIT - FØLGESKRIVELSE. KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/… af 5.7.2022 om supplerende regler til Rådets direktiv (EU) 2020/262 vedrørende fastsættelse af strukturen og indholdet af de dokumenter, der udveksles i forbindelse med punktafgiftspligtige varers bevægelser, og om fastsættelse af tærskler for tab som følge af varernes art

    ST 11622 2022 INIT - FORSLAG. Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/677/EU om bemyndigelse af Luxembourg til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

    ST 11002 2022 ADD 1 - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. Udkast til AFGØRELSE VEDTAGET AF HANDELSSPECIALUDVALGET vedrørende Toldsamarbejde og Oprindelsesregler MELLEM DEN EUROPÆISKE UNION OG DET FORENEDE KONGERIGE om konsultationsproceduren i tilfælde af afslag på præferencetoldbehandling i henhold til handels- og samarbejdsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab på den ene side og Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland på den anden side

    ST 11002 2022 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Handelsspecialudvalget vedrørende Toldsamarbejde og Oprindelsesregler for så vidt angår den konsultation, der er omhandlet i artikel 63, stk. 3, i handels- og samarbejdsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab på den ene side og Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland på den anden side

    ST 11942 2004 INIT - RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. Rådets forordning om åbning som en selvstændig og midlertidig foranstaltning af et EF-toldkontingent for import af levende kvæg med oprindelse i Schweiz

    ST 11998 2004 INIT - RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS FORORDNING om visse indrømmelser over for Schweiz i form af EF-toldkontingenter for visse forarbejdede landbrugsprodukter

    ST 11940 2004 INIT - I/A-PUNKTS-NOTE. Forslag til Rådets forordning om åbning som en selvstændig og midlertidig foranstaltning af et EF-toldkontingent for import af levende kvæg med oprindelse i Schweiz

    ST 11997 2004 INIT - I/A-PUNKTS-NOTE. Forslag til Rådets forordning om visse indrømmelser over for Schweiz i form af EF-toldkontingenter for visse forarbejdede landbrugsprodukter

    ST 11996 2004 INIT - FORSLAG. Forslag til Rådets forordning om visse indrømmelser over for Schweiz i form af EF-toldkontingenter for visse forarbejdede landbrugsprodukter

    ST 11939 2004 INIT - FORSLAG. Forslag til Rådets forordning om åbning som en selvstændig og midlertidig foranstaltning af et EF-toldkontingent for import af levende kvæg med oprindelse i Schweiz

     

    Nyt fra Parlamentet

    forslag til rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/677/eu om bemyndigelse af luxembourg til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/ef om det fælles merværdiafgiftssystem

    udkast til afgørelse truffet af toldunderudvalget eu-republikken moldova om gensidig anerkendelse af republikken moldovas program for autoriserede økonomiske operatører og den europæiske unions program for autoriserede økonomiske operatører

     

    Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1221 af 14. juli 2022 om indførelse af en midlertidig antidumpingtold på importen af aluminiumshjul med oprindelse i marokko

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1233 af 18. juli 2022 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) 2020/492 om indførelse af endelig antidumpingtold på importen af visse vævede og/eller stingfæstnede stoffer af glasfiber med oprindelse i folkerepublikken kina og egypten

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1292 af 22. juli 2022 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) 2021/1976 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af monoethylenglycol med oprindelse i amerikas forenede stater og kongeriget saudi-arabien

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1305 af 25. juli 2022 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af tråd af molybdæn med oprindelse i folkerepublikken kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1310 af 26. juli 2022 om indledning af en undersøgelse vedrørende den mulige omgåelse af de antidumpingforanstaltninger, der blev indført ved gennemførelsesforordning (eu) 2020/1408 på importen af visse varmvalsede plader og ruller af rustfrit stål med oprindelse i indonesien, ved import af visse varmvalsede plader og ruller af rustfrit stål afsendt fra tyrkiet, uanset om varen er angivet med oprindelse i tyrkiet, og om at gøre denne import til genstand for registrering

    rådets afgørelse (eu) 2022/1311 af 17. juni 2022 om bemyndigelse til at indlede forhandlinger med kongeriget norge om ændring af aftalen mellem den europæiske union og kongeriget norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

     

    Nyt fra EUR_LEX

    proposal for a council regulation amending annex i to regulation (eec) no 2658/87 on the tariff and statistical nomenclature and on the common customs tariff

    dette dokument findes ikke på dansk.

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2022/1103 af 28. juni 2022 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

    forslag til rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/677/eu om bemyndigelse af luxembourg til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/ef om det fælles merværdiafgiftssystem

    rådets afgørelse (eu) 2022/1311 af 17. juni 2022 om bemyndigelse til at indlede forhandlinger med kongeriget norge om ændring af aftalen mellem den europæiske union og kongeriget norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

    forslag til rådets direktiv om omstrukturering af eu-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet (omarbejdning)

     

    Nyt fra Folketinget

    Almindelig del

    Spørgsmål og svar

    Spm. 679

    Er ministeren enig i, at det vil være i konflikt med Klimalovens guidende principper om at sikre sammenhængskraft og social balance, når en CO2e-afgift medfører en stor forskydning af beskæftigelse fra land mod by, sådan som de økonomiske vismænd konkluderer i seneste rapport fra Det Miljøøkonomiske Råd?  Svar  

    Spm. 680

    Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med regeringens politik om at bringe ”nærheden og livet tilbage i lokalsamfundene”, som beskrevet i regeringens Tættere På-udspil, at indføre en høj ensartet CO2e-afgift på landbruget, hvilket ifølge Det Miljøøkonomiske Råd vil betyde et tab af ca. 19.000 arbejdspladser primært i landdistrikterne?  Svar  

    Spm. 681

    Mener ministeren, at et permanent tab af arbejdspladser i landdistrikterne i forbindelse med en CO2e-afgift vil være en acceptabel ”tilpasningsomkostning”, sådan som det beskrives af miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen i artiklen: ”Nye beregninger: En CO2-afgift flytter tusindvis af job fra land mod by”, altinget.dk, den 7. december 2021?  Svar  

    Spm. 682

    Ministeren bedes redegøre for udviklingen i den private beskæftigelse i landets 98 kommuner siden 2008 og redegøre for, om ministeren er enig i, at byrderne ved en CO2e-afgift på de biologiske udledninger i landbruget vil være regionalt skævt fordelt?  Svar  

    Spm. 683

    I artiklen: ”En 23-årig mand fra Them vil sikre statsministerens store mål – men centralt tal kan spolere hans planer”, Berlingske Tidende, den 27. februar 2022, udtaler professor Lars Gårn Hansen, at modellen bag standardberegningerne fra Det Miljøøkonomiske Råd ikke kan regne på værditabet i landbruget ved en CO2e-afgift. Vil ministeren på den baggrund gå i dialog med ekspertgruppen for en grøn skattereform om at indhente eksterne analyser af værditab og lækage, når de i deres anden delrapport skal kigge på CO2-afgifter i forbindelse med de biologiske processer i landbruget?  Svar  

    Spm. 684

    Ministeren bedes redegøre for, hvilke andre lande, der har indført afgift på landbrugets ikke-energirelaterede udledninger.  Svar  

    Spm. 685

    Mener ministeren, at det er realistisk at overvælte en afgift på fødevareproduktionen i prisen, når der konkurreres på et globalt marked?  Svar  

    Spm. 686

    Er ministeren enig i, at ekspertgruppe for en grøn skattereform ikke kun skal se på mulighederne for at indføre en CO2e-afgift på disse, men også se på en reguleringsløsning, en tilskudsløsning inden for EU’s landbrugspolitik eller en kombination?  Svar  

    Spm. 687

    Hvilke positive økonomiske effekter forventer ministeren, at det vil have for Danmark i forhold til grænsehandel, hvis der bliver indført en fødevaremoms på henholdsvis 15, 10 og 7 pct.?Spørgsmålet bedes besvaret senest 2 dage inden besvarelsen af SAU alm. del – samrådsspørgsmål V.  Svar  

    Samrådsspørgsmål

    Spm. V

    Samrådsspm. om muligheden for en differentieret og lavere moms på fødevarer i Danmark, til skatteministeren