Kære læser !
Udkastene til styresignal nærmest strømmer ud fra SKATs tastaturer i øjeblikket. I skrivende stund er vi nu oppe på 7 styresignaler i høring på moms- og afgiftsområdet, alene i denne uge bringer vi tre nye. Derudover har vi også nyt fra EUs "Group on the future of VAT", der bl.a. havde One Stop Shop på programmet på deres 22. møde.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Moms - Udlejning af fast ejendom
Ændrede regler om godtgørelse af elafgift
SKATs Kundecenters opgaver mv.
2018-10. Egen drift-undersøgelse af 30 sager i SKAT og Landsskatteretten
SKAT-meddelelser
Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen og Motorstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet
Udkast til styresignal
Brugtmoms - praksisændring - begrebet "brugte varer" - salg af reservedele fra udrangerede køretøjer
Praksisændring - uddannelseskrav ved momsfritagelse af sundhedsydelser - udkast til styresignal
Moms - solcelleanlæg og husstandsvindmøller - opgørelse af salgsmoms - momsregistrering - genoptagelse - udkast til styresignal
Bindende svar
Moms på fast ejendom - fradrag og regulering ved ændret hensigt
Moms på fast ejendom - interessenters udtagning af byggegrunde
Afgørelser
Opsigelse af adgang til Motorregistret - Ugyldighed som følge af manglende partshøring
Spørgsmål om indretning af taglejligheder i eksisterende fællesareal i tagetage betragtes som ombygning af fast ejendom
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
1 dom
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmMoms - Udlejning af fast ejendom Krav om særskilt registrering |
DeloitteÆndrede regler om godtgørelse af elafgift Pr.1. maj 2018 er satsen for tilbagebetaling af elafgiften ændret således, at virksomhederne nu kan få en godtgørelse på 65,7 øre pr. kWh i forbindelse med forbrug til rumvarme, varmt vand og komfortkøling. |
Folketingets OmbudsmandSKATs Kundecenters opgaver mv. To sager, som var behandlet i SKATs Kundecenter, gav ombudsmanden anledning til at bede SKAT om nogle generelle oplysninger om kundecentrets opgaver og organisering mv. |
Folketingets Ombudsmand2018-10. Egen drift-undersøgelse af 30 sager i SKAT og Landsskatteretten Ombudsmanden gennemgik i en generel egen drift-undersøgelse 30 sager, der var blevet behandlet af både SKAT og Landsskatteretten. Undersøgelsen blev foretaget i medfør af ombudsmandslovens § 17, stk. 2, hvorefter ombudsmanden kan gennemføre generelle undersøgelser af en myndigheds behandling af sager. |
Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen og Motorstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet. Den nye aftale har virkning fra offentliggørelsen.
På baggrund af EU-domstolens dom i sag C-471/15, Sjelle Autogenbrug I/S, ændres begrebet "brugte varer" i momslovens § 69, stk. 3, og dermed betingelserne for at anvende de særlige bestemmelser for brugte varer mv. i momslovens kapitel 17.
Momsfritagelse af sundhedsydelser efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, forudsætter, at leverandøren opfylder et uddannelseskrav, samt at ydelsen opfylder et behandlingskrav.
I relation til uddannelseskravet ændrer SKAT praksis således, at uddannelseskravet automatisk anses for opfyldt, såfremt leverandøren har opnået en registrering i henhold til lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (RAB-registrering).
I styresignalet beskrives ændring af praksis vedrørende momsregistrering af små solcelleanlæg og husstandsvindmøller, der er omfattet af den såkaldt gamle ordning med nettoafregning af el på årsbasis (gruppe 6), jf. SKM2016.484.LSR.
I styresignalet beskrives endvidere ændring af praksis for opgørelse af salgsmoms for små solcelleanlæg og husstandsvindmøller, der er omfattet af den gamle ordning med nettoafregning af el på årsbasis (gruppe 6), jf. SKM2017.266.LSR og SKM2017.267.LSR
Spørger ejer en storparcel, adresserne A og B. Det var oprindeligt spørgers hensigt at sælge arealet som byggegrunde, men i 2016 påbegyndes overvejelser om en delvis ændret anvendelse; opførelse af boliger til udlejning.
Skatterådet bekræfter, at de oprindelige momsfradrag foretaget i 2014 og 2015 vedrørende byggemodning mv. af de byggegrunde i delområde a, b og c, som i 2016 overgår fra momspligtig anvendelse til opførelse af bygninger med henblik på momsfri boligudlejning, skal reguleres med 1/10 årligt - første gang i det år, hvor anvendelse af grunden ændres.
Skatterådet afviser at give bindende svar på, om salg af en eller flere af de opførte boligenheder, er momsfrit, når de opførte boligenheder efter opførelse af bygning på grunden udelukkende har været anvendt til momsfri udlejning.
Skatterådet bekræfter, at et salg til en investor er omfattet af momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., som momsfri virksomhedsoverdragelse, når udlejning er påbegyndt før salg af byggeriet, og udlejning fortsættes af investor.
De sidste 4 spørgsmål bortfalder som følge af svarene på spørgsmål 1-3.
Skatterådet afviser at besvare et spørgsmål, om hvorvidt interessenternes interne handel med ideelle andele, for at opnå personligt ejerskab til en byggegrund fra interessentskabet til privat benyttelse, er moms fritaget.
Skatterådet bekræfter, at interessenterne kan anvende reglerne om udtagningsmoms, jf. momslovens § 5, stk. 1, når interessenterne opnår personligt ejerskab til en byggegrund fra interessentskabet til privat benyttelse.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at der kun skal beregnes moms af 75 % af grundlaget.
Skatterådet bekræfter, at grundlaget for beregning af moms, jf. momslovens § 5, stk. 1, er den faktiske anskaffelsessum tillagt omkostninger til byggemodning.
Landsskatteretten fandt, at SKATs afgørelse vedrørende opsigelse af selskabets adgang til Motorregistret måtte anses for ugyldig som følge af manglende partshøring.
Landsskatteretten fandt, at et selskabs indretning af taglejligheder i et eksisterende fællesareal i tagetagen udgjorde en tilbygning til den eksisterende ejendom, og ikke en ombygning af fast ejendom.
Journalnr: 13/5377242
Momsfradrag og energiafgift
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms og godtgørelse af energiafgift, der er anset for at vedrøre momsfri virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-06-2018
Journalnr: 16/1481689
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-05-2018
Journalnr: 18/0001304
Rejsegods
Klagen vedrører opkrævning af told og afgifter i forbindelse med indførsel af cigaretter og vandpibetobak ved klagerens indrejse i Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-05-2018
Journalnr: 15/3239944
Yderligere registreringsafgift
Klagen skyldes, at SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift på hendes indregistrerede varebil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-06-2018
Journalnr: 17/0991507
Retskraft
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at klagerens gæld til det offentlige vedrørende A-skat, opkrævningsrenter, afgift af vin og frugtvin m.v., bøde, gebyr for tilsigelse, opkrævningsgebyr, moms, restskat, retsafgift, sagsomkostninger til politiet, tillægsafgift for tilsigelse samt tilhørende inddrivelsesrenter er retskraftig. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 08-06-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-06-2018 indstilling i C-384/17 Transport Link Logistik N&N
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - vejtransport - afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer - direktiv 1999/62/EF - artikel 9a - krav om forholdsmæssighed af sanktioner - overensstemmende fortolkning - direkte virkning - konsekvenser for nationale domstole og administrative myndigheder - beføjelse til at pålægge en mildere sanktion inden et lovgivningsmæssigt indgreb
Tidligere dokument: C-384/17 Transport Link Logistik N&N - IndstillingDen 27-06-2018 dom i C-459/17 SGI Valériane
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - ret til at fradrage indgående afgift - materielle betingelser for fradragsretten - faktisk levering af goderne
Tidligere dokument: C-459/17 SGI Valériane - DomDen 27-06-2018 dom i C-90/17 Turbogás
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 21, stk. 5, tredje afsnit - enhed, der fremstiller elektricitet til eget forbrug - mindre elektricitetsproducenter - artikel 14, stk. 1, litra a) - energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - bindende fritagelse
Tidligere dokument: C-90/17 Turbogás - DomDen 27-06-2018 dom i C-364/17 Varna Holideis
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af fast ejendom før Republikken Bulgariens tiltrædelse af Den Europæiske Union - salgsaftalens ugyldighed konstateret efter tiltrædelsen - forpligtelse til regulering af det oprindeligt foretagne fradrag - fortolkning - Domstolens kompetence
Tidligere dokument: C-364/17 Varna Holideis - DomDen 05-07-2018 dom i C-544/16 Marcandi
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1), litra c) - udstedelse af »kreditter«, der gør det muligt at afgive bud i forbindelse med on line-auktioner - tjenesteydelse mod vederlag - forudgående transaktion - artikel 73 - beskatningsgrundlag
Tidligere dokument: C-544/16 Marcandi - IndstillingDen 05-07-2018 dom i C-320/17 Marle Participations
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 168 - økonomisk virksomhed - et holdingselskabs direkte eller indirekte indgriben i administrationen af sine datterselskaber - et holdingselskabs udlejning af en ejendom til sit datterselskab - fradrag af indgående afgift - moms, som et holdingselskab har betalt af de udgifter, der er afholdt til at erhverve kapitalandele i andre virksomheder
Tidligere dokument: C-320/17 Marle Participations - DomDen 05-07-2018 indstilling i C-305/17 Frie varebevægelser FENS
Fiskale bestemmelser
Frie varebevægelser - told ved udførsel - afgifter med tilsvarende virkning som told - interne afgifter - afgift for nettjenester i forbindelse med transmission af elektricitet
Tidligere dokument: C-305/17 Frie varebevægelser FENS - DomDen 11-07-2018 dom i C-154/17 E LATS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 311, stk. 1, nr. 1) - særordning for brugte genstande - begrebet »brugte genstande« - genstande, som indeholder ædle metaller eller ædle sten, og videresælges af en forretningsdrivende - forarbejdning af disse genstande efter salg - genanvendelse af ædle metaller eller ædle sten - begrebet »ædle metaller eller ædle sten«
Tidligere dokument: C-154/17 E LATS - DomDen 12-07-2018 indstilling i C-495/17 Cartrans Spedition
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 146, stk. 1, litra e), og artikel 153 - fritagelser - transportydelser knyttet til udførsel af varer - bevis for, at varerne er blevet udført fra EU’s område - ordning indført ved toldkonventionen om international godstransport - TIR-carneter
Tidligere dokument: C-495/17 Cartrans Spedition - DomDen 12-07-2018 dom i C-397/17 Profit Europe
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion og fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - underposition 7307 11 10, 7307 19 10 og 7307 19 90 - rørfittings af støbejern med kuglegrafit
Tidligere dokument: C-397/17 Profit Europe - Dom
Tillader bestemmelsen i artikel 90, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem i forbindelse med opsigelsen af en finansiel leasingkontrakt en nedsættelse af afgiftsgrundlaget og en refusion af den moms, der er blevet fastsat ved en endelig afgiftsansættelse, på et afgiftsgrundlag bestående af summen af de månedlige leasingydelser for hele [...] | |
1 Skal bestemmelserne i artikel 21, stk. 5, tredje afsnit, i direktivet fortolkes således, at den fritagelse, som medlemsstaterne kan lade mindre elektricitetsproducenter være omfattet af, forudsat at de beskatter de energiprodukter, som anvendes til at fremstille denne elektricitet, kan resultere i en situation som den, der er beskrevet i punkt 7 i nærværende afgørelse, for perioden forud for den 1. januar 2011, hvor Frankrig, som direktivet hjemler mulighed for, endnu ikke havde indført nog... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 143, stk. 1, litra d), og artikel 143, stk. 2 - fritagelse for moms ved indførsel - indførsel efterfulgt af en levering inden for Fællesskabet - betingelser - bevis for forsendelse eller transport af varer til en anden medlemsstat - transport under en ordning med suspension af punktafgifter - overdragelse af retten til at råde over varerne til køberen - momssvig - ingen forpligtelse for den kompetente myndighed til at bistå den afgiftspligtige person med at indsamle de oplysninger, der er nødvendige for at godtgøre opfyldelsen af betingelserne for fritagelse
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-108/17 Enteco Baltic - Indstilling1) Artikel 143, stk. 1, litra d), og artikel 143, stk. 2, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2009/69/EF af 25. juni 2009, skal fortolkes således, at de er til hinder for, at de kompetente myndigheder i en medlemsstat nægter fritagelse for merværdiafgift ved indførsel alene med den begrundelse, at de omhandlede varer - som følge af en ændring i omstændighederne indtrådt efter indførslen - er blevet leveret til en anden afgiftspligtig person end den, hvis merværdiafgiftsregistreringsnummer var angivet i indførselsangivelsen, skønt importøren har afgivet alle oplysninger om den nye købers identitet til de kompetente myndigheder i indførselsmedlemsstaten, på betingelse af, at det er fastslået, at de materielle betingelser for fritagelsen for den efterfølgende levering inden for Fællesskabet faktisk er opfyldt.
2) Artikel 143, stk. 1, litra d), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2009/69, sammenholdt med direktivets artikel 138 og artikel 143, stk. 2, litra c), skal fortolkes således, at:
- visse dokumenter, som bekræfter transporten af varerne fra et afgiftsoplag i indførselsmedlemsstaten ikke til køberen, men til et afgiftsoplag i en anden medlemsstat, kan betragtes som tilstrækkeligt bevis for forsendelse eller transport af disse varer til en anden medlemsstat
- dokumenter såsom ekspeditionsbreve, der er udfærdiget på grundlag af konventionen om fragtaftaler ved international godsbefordring ad landevej, undertegnet i Genève den 19. maj 1956, som ændret ved protokollen af 5. juli 1978 og elektroniske administrative dokumenter, der ledsager varebevægelserne under punktafgiftssuspension, kan tages i betragtning for at godtgøre, at på tidspunktet for indførslen til en medlemsstat var de omhandlede varer bestemt til at blive forsendt eller transporteret til en anden medlemsstat som omhandlet i artikel 143, stk. 2, litra c), i direktiv 2006/112, som ændret, forudsat at disse dokumenter fremlægges på dette tidspunkt og indeholder alle de nødvendige oplysninger. Disse dokumenter samt de elektroniske bekræftelser på leveringen af disse varer og modtagelsesrapporterne udstedt efter en varebevægelse under punktafgiftssuspension kan godtgøre, at de pågældende varer faktisk er forsendt eller transporteret til en anden medlemsstat i overensstemmelse med artikel 138, stk. 1, i direktiv 2006/112, som ændret.
3) Artikel 143, stk. 1, litra d), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2009/69, skal fortolkes således, at den er til hinder for, at myndighederne i en medlemsstat nægter at give en importør mulighed for at drage fordel af retten til fritagelse for merværdiafgift i henhold til denne bestemmelse, for indførsel af varer, som han har foretaget i denne medlemsstat, som er blevet efterfulgt af en levering inden for Fællesskabet, med den begrundelse, at disse varer ikke blev sendt direkte til køberen, men er blevet overdraget til transportvirksomheder og afgiftsoplag, som sidstnævnte har udpeget, når retten til som ejer at råde over de pågældende varer er blevet overdraget fra importøren til køberen. I denne forbindelse bemærkes, at begrebet »levering af varer« som omhandlet i artikel 14, stk. 1, i dette direktiv, som ændret, skal fortolkes på samme måde som i forbindelse med artikel 167 i nævnte direktiv, som ændret.
4) Artikel 143, stk. 1, litra d), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2009/69, skal fortolkes således, at den er til hinder for en administrativ praksis, hvorefter retten til fritagelse for merværdiafgift ved indførsel under omstændigheder som de i hovedsagen foreliggende er nægtet en importør i god tro, når betingelserne for fritagelse for den efterfølgende levering inden for Fællesskabet ikke er opfyldt på grund af afgiftssvig begået af køberen, medmindre det er godtgjort, at importøren vidste eller burde have vidst, at transaktionen var involveret i svig begået af køberen, og importøren ikke har truffet enhver foranstaltning, som den pågældende med rimelighed var i stand til, for at undgå sin egen deltagelse i denne svig. Den omstændighed, at importøren og køberen har kommunikeret via e-mails, giver ikke i sig selv mulighed for at antage, at importøren vidste eller burde have vidst, at han var involveret i svig.
5) Artikel 143, stk. 1, litra d), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2009/69, skal fortolkes således, at de kompetente nationale myndigheder ved vurderingen af overdragelse af retten til som ejer at råde over varerne ikke er forpligtede til at indsamle oplysninger, som alene de offentlige myndigheder har adgang til.
VAT: European Commission welcomes adoption of new tools to combat fraud in the EU
Bekæmpelse af toldsvig og beskyttelse af EU's egne indtægter
Joint hearing of TAX3 of Thursday, 28 June 2018
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet i henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF
Bekendtgørelse om varetagelsen af told- og skatteforvaltningens opgaver
Bekendtgørelse om registrering af køretøjer
Bilag 26 |
Bilag 219 |
Spm. 356 |
Spm. 357 |
Spm. 358 |
Spm. 359 |
Spm. 452 |
Spm. 474 |
Spm. 475 |