Kære læser !
Denne uges MomsMail ville faktisk være rimelig kort, hvis ikke det var for bilagene fra Folketinget og i særdeleshed L237. Blandt de faglige nyheder, finder vi nyt om om bl.a. salg af fast ejendom og omkostningsgodtgørelse.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Biler
Nethandel
Momsbehandling af kurser i kunst
Egen drift-undersøgelse af 30 sager i SKAT og Landsskatteretten
Landsskatterettens beslutninger om afskæring af retsmøde
Hårde tider for solceller, mens lavere elafgift lurer om hjørnet
Bindende svar
Moms - Fast ejendom, Salg efter fællesregistrering
Afgørelser
Omkostningsgodtgørelse - krav overdraget til bistandsyder
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOI denne guide finder du praktisk viden om de skatte-, moms- og afgiftsregler, der knytter sig til biler. |
BDOHandel over internettet er efterhånden dagligdag for de fleste. Vi sammenligner priser og køber varer eller ydelser hos den leverandør, som kan give den bedste pris. Når vi handler som privatpersoner har det, i store træk, ingen betydning, om leverandøren er etableret i Danmark eller et andet EU... |
BeierholmMomsbehandling af kurser i kunst Momspligt i forbindelse med anden undervisning, der har karakter af skolemæssig undervisning |
Folketingets OmbudsmandEgen drift-undersøgelse af 30 sager i SKAT og Landsskatteretten Ombudsmandens redegørelse |
Folketingets OmbudsmandLandsskatterettens beslutninger om afskæring af retsmøde Ved Landsskatteretten kan en klager anmode om at få lejlighed til at udtale sig mundtligt for retten under et retsmøde. Landsskatteretten kan undlade at imødekomme anmodningen, hvis denne fremgangsmåde efter forholdene må anses for overflødig. Nogle aktører på skatteområdet udtrykte over for ombudsmanden utilfredshed med Landsskatterettens praksis for afskæring af retsmøder. |
SEGESHårde tider for solceller, mens lavere elafgift lurer om hjørnet Flere stramninger på solcelleområdet rammer ejere af både små og store anlæg, ligesom inve-stering i nye solcelleanlæg er gjort mindre attraktivt. Til gengæld lurer flere lempelser i elafgiften, hvor den første allerede er trådt i kraft. |
Skatterådet bekræfter, at en forening kan overdrage to byggegrunde inden for en fællesregistrering til et 100 % ejet datterselskab. Overdragelsen kan dog alene finde sted, såfremt et videresalg af byggegrundene til 3. mand uden for fællesregistreringen vil finde sted mens datterselskabet stadig er en del af fællesregistreringen.
En anmodning om omkostningsgodtgørelse vedrørende udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med en klage til Skatteankenævnet kunne ikke imødekommes, idet det ikke fandtes godtgjort, at den godtgørelsesberettigede var forpligtet til at betale udgifterne vedrørende den sagkyndige bistand.
Straf - registreringsafgift - motorcykler T var tiltalt for med forsæt til unddragelse af registreringsafgift at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet T i perioden 01.04.10-31.05.12 har angivet 1.669.558 kr. mindre i registreringsafgift vedrørende 35 motorcykler, end der skulle have været angivet. T havde derved unddraget for 1.669.558 kr. i registreringsafgift. T forklarede, at overskuddet i virksomheden i 2008 var mellem 1,1 mio. og 1,2 mio. kr., men det herefter faldt til mellem 700.000 og 900.000 kr. om året og igen faldt fra og med 2010. T var sygemeldt som følge af et færdselsuheld i en periode på ca. 1½ år fra oktober 2006 og afsonede en tidligere dom i en periode på ca. 4 måneder frem til sin prøveløsladelse den 22. september 2012 og var i øvrigt ikke ret meget i virksomheden i den omhandlede periode. Byretten fandt T skyldig i tiltalen på nær en enkelt motorcykel, hvor SKATs forklaring om beregning af registreringsafgiften var meget usikker og T's opgørelse ikke kunne tilsidesættes. T kan ikke unddrage sig ansvaret for den urigtige indberetning ved at uddelegere indberetningen til en eller flere ansatte. T måtte på trods af fravær have haft en viden om driften i virksomheden, særligt på et så afgørende punkt, om der var overskud i virksomheden. T idømtes 1 års fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 825.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 31-05-2018 dom i C-660/16 Kollroß Wirtl
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af varer - artikel 65 - artikel 167 - betaling af afdrag for erhvervelsen af en vare, der ikke leveres - leverandørens retlige repræsentanters straffedom for bedrageri - leverandørens insolvens - fradrag for indgående afgift - betingelser - artikel 185 og 186 - den nationale afgiftsmyndigheds regulering - betingelser
Tidligere dokument: C-660/16 Kollroß Wirtl - DomDen 06-06-2018 dom i C-49/17 Koppers Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 21, stk. 3 - afgiftspligtens indtræden - forbrug af energiprodukter produceret på et område, der tilhører en virksomhed, der producerer energiprodukter - energiprodukter, der anvendes til andre formål end som motorbrændstof eller brændsel til opvarmning - forbrug af solvent som brændsel på et tjæredestillationsanlæg
Tidligere dokument: C-49/17 Koppers Denmark - DomDen 07-06-2018 indstilling i C-295/17 MEO – Serviços de Comunicações e Multimédia
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - det fælles merværdiafgiftssystem - anvendelsesområde - afgiftspligtige transaktioner - ydelse mod vederlag - sondring mellem afgiftsfritaget erstatning for tab og afgiftspligtig levering af ydelser mod betaling af en »erstatning«
Tidligere dokument: C-295/17 MEO – Serviços de Comunicações e Multimédia - DomDen 13-06-2018 dom i C-665/16 Gmina Wroclaw
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - levering af varer mod vederlag - artikel 14, stk. 1 - overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode - artikel 14, stk. 2, litra a) - overdragelse til statskassen, mod betaling af en erstatningsydelse, af ejendomsretten til en ejendom tilhørende en kommune med henblik på anlæggelse af en national vej - begrebet »erstatningsydelse« - momspligtig transaktion
Tidligere dokument: C-665/16 Gmina Wroclaw - DomDen 13-06-2018 dom i C-421/17 Polfarmex
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - anvendelsesområde - afgiftspligtige transaktioner - levering af varer mod vederlag - et aktieselskabs overdragelse af en fast ejendom til en aktionær som modydelse for tilbagekøb af dennes aktier
Tidligere dokument: C-421/17 Polfarmex - DomDen 14-06-2018 dom i C-39/17 Frie varebevægelser Lubrizol France
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - artikel 28 TEUF og 30 TEUF - afgifter med tilsvarende virkning - artikel 110 TEUF - interne afgifter - socialt solidaritetsbidrag, der skal betales af selskaber - afgift - beregningsgrundlag - selskabers samlede årlige omsætning - direktiv 2006/112/EF - artikel 17 - overførslen af en vare til en anden medlemsstat - værdien af den overførte vare - inkludering i den samlede årlige omsætning
Tidligere dokument: C-39/17 Frie varebevægelser Lubrizol France - DomDen 14-06-2018 dom i C-223/17 P Lubrizol France mod Rådet
Toldunion
Frie varevægelser. Appel iværksat den 26. april 2017 af Lubrizol France SAS til prøvelse af dom afsagt af Retten (Femte Afdeling) den 16. februar 2017 i sag T-191/14, Lubrizol France SAS mod Rådet for Den Europæiske Union
Den 20-06-2018 dom i C-108/17 Enteco Baltic
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 143, stk. 1, litra d), og artikel 143, stk. 2 - fritagelse for moms ved indførsel - indførsel efterfulgt af en levering inden for Fællesskabet - betingelser - bevis for forsendelse eller transport af varer til en anden medlemsstat - transport under en ordning med suspension af punktafgifter - overdragelse af retten til at råde over varerne til køberen - momssvig - ingen forpligtelse for den kompetente myndighed til at bistå den afgiftspligtige person med at indsamle de oplysninger, der er nødvendige for at godtgøre opfyldelsen af betingelserne for fritagelse
Tidligere dokument: C-108/17 Enteco Baltic - Dom
Alcoholic drinks: Commission tables update of rules governing alcohol excise duties
Bekendtgørelse om varetagelse af told- og skatteforvaltningens opgaver
Oprettelsesdato: 22-05-2018
Høringsfrist: 15-06-2018
Bekendtgørelse om klage, herunder i personalesager, og delegering af udnævnelses- og afskedigelseskompetence i Skatteministeriet
Oprettelsesdato: 22-05-2018
Høringsfrist: 15-06-2018
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om toldbehandling
Oprettelsesdato: 23-05-2018
Høringsfrist: 22-06-2018
Spm. 5 | Spm. om at redegøre nærmere for konsekvenserne af ændringsforslag nr. 3, til skatteministeren |
Bilag 14 |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Bilag 17 |
Bilag 18 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/4-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 8(5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 6 |
Spm. 7 | Spm., om at kommentere henvendelsen af 11/5-18 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/5-18 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/5-18 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren |
Spm. 32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren |
Spm. 33 |
Bilag 14 |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Bilag 17 |
Bilag 18 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 376 |
Spm. 377 |
Spm. 378 |
Spm. 379 |
Spm. 380 |
Spm. 390 |