MomsMail 2017, uge 14

Kære læser !

Årets PåskeMomsMail er ganske omfangsrig, med en længere række artikler og nyt fra både ind- og udland.

Vores erfaring er, at der normalt kommer endog meget lidt nyt i de tre dage op til påske og vi holder derfor ferie den kommende uge og udkommer igen den 24. april.

God læselyst og god påske.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Bestyrelsesmedlemmer 2016
Lånedelen af eksportmomsordningen bliver afviklet
Når gæld til SKAT og andre kreditorer presser virksomheden
Towards an [Unlawful] Modernized EU VAT Rate Policy
Reduced Rates and the Digital Economy: The Treatment of (E-)Books Highlights Some Possible Inconsistencies of the EU VAT System
Høring om udkast til bekendtgørelse om ændring af toldbehandlingsbekendtgørelsen
Høring vedr. ændring af tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen for forsyningsvirksomheder ved sampantsætning
Høring om forslag til Rådets direktiv om ændring af momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
Høring om udkast til styresignal vedr. masse (chokoladeafgiftsloven)
Høring om udkast til SKAT meddelelse om kantinemoms - standardsats i administrativt forenklet ordning 2
The UK's WTO Schedules
Brexit Without WTO-Problems: For the UK? The EU? Global Business?
The Brexit: Implications for the WTO, Free Trade Models and Customs Procedures
The Trade and Customs Law Consequences of Brexit
The Brexit Vote: Its Impact on the Canada-EU Comprehensive Economic and Trade Agreement and UK?s Obligations Under Comprehensive Trade and Economic Trade Agreement
Notat om beretning om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms

Styresignaler
Genoptagelse vedrørende efterfølgende ændring af opgørelsesmetode (V-formel eller E-formel) for fordeling af brændsler mellem el- og varmefremstilling på kraftvarmeværker som følge af SKM2016.530.LSR - styresignal

Bindende svar
Moms - kommunalt tilskud til hal

Afgørelser
Hæftelse for yderligere registreringsafgift vedrørende et leaset motorkøretøj
Opgørelse af afgiftspligtig mængde kuldioxid
Udtagningsmoms - solcelleanlæg med nettounderskud
Udtagningsmoms – solcelleanlæg med nettooverskud

Domme
Momspligt - parkeringsafgifter/kontrolafgifter - privatejede parkeringsanlæg
Registreringsafgiftsloven - leasing - bortfald ved ændring i aftale
Straf - moms- og skattesvig - skrot - delvist betinget frihedsstraf

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 nye sager
2 indstillinger

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Bestyrelsesmedlemmer 2016

Håndbogen er tænkt som et opslagsværk, hvor det er muligtlet og hurtigt at slå den skatte- og momsmæssige behandlingaf de mest almindelige bestyrelseshonorarer op.

BDO

Lånedelen af eksportmomsordningen bliver afviklet

Et flertal i Folketinget har besluttet at beskære likviditetshjælpen til eksportvirksomheder.

DELACOUR

Når gæld til SKAT og andre kreditorer presser virksomheden

Som de fleste ved, har SKAT i længere tid været bagud med inddrivelsen af statens tilgodehavender. SKAT er dog tydeligvis ved at rette op på dette og har taget forskellige initiativer for at effektivisere inddrivelsen.

EC Tax Review

Towards an [Unlawful] Modernized EU VAT Rate Policy

In late 2015, the European Commission announced a monumental U-turn on Value Added Tax rates policy. After decades of advocating the benefits of harmonization of VAT rates across the EU Member States, and after many failed legislative attempts at achieving it, the Commission declared its intention to do the opposite, namely to disharmonize VAT rates across Europe.

EC Tax Review

Reduced Rates and the Digital Economy: The Treatment of (E-)Books Highlights Some Possible Inconsistencies of the EU VAT System

The author analyses the VAT treatment of books and e-books. He provides an overview of the legal framework regulating reduced VAT rates and of the ongoing debate surrounding this topic, and critically examines recent ECJ judgments in this field. The article highlights some inconsistencies arising from the current reduced rates scheme which are amplified by the most recent technological advancements, and aims to stimulate debate regarding possible solutions.

FSR - danske revisorer

Høring om udkast til bekendtgørelse om ændring af toldbehandlingsbekendtgørelsen

FSR har som udgangspunkt ingen bemærkninger til, at SKATs sikkerhedsstillelsesordning udvides til også at omfatte sikkerhedsstillelse for potentiel toldskyld.

FSR bemærker, at det af bekendtgørelsens § 64, stk. 4 fremgår, at sikkerhedsstillelsen for potentiel toldskyld fastsættes til 1 promille af det potentielt højeste toldbeløb pr. toldangivelse. Denne formulering kan give anledning til tvivl om hvilken fremtidig fremgangsmåde ved opgørelse af gebyrets størrelse, der skal benyttes

Vedrørende nedsættelse af sikkerhedsstillelse bemærkes det, at det ikke fremgår af forslaget, hvorvidt sikkerhedsstillelse efter §64 kan nedsættes. AEO certificerede virksomheder kan anmode om nedsættelse af deres sikkerhedsstillelse. Denne mulighed fremgår af Unionens Toldkodeks og bør således også fremgå af toldbehandlingsbekendtgørelsens regler om sikkerhedsstillelse

Vedrørende varsel for sikkerhedsstillelse bemærkes det, at varslet for sikkerhedsstillelse synes meget kort.

FSR - danske revisorer

Høring vedr. ændring af tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen for forsyningsvirksomheder ved sampantsætning

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

FSR - danske revisorer

Høring om forslag til Rådets direktiv om ændring af momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter

FSR har for nærværende ingen bemærkninger til forslaget.

FSR - danske revisorer

Høring om udkast til styresignal vedr. masse (chokoladeafgiftsloven)

Det er FSR opfattelse, at der i chokoladeafgiftsloven ikke er hjemmel til at anse peanut butter for afgiftspligtig, og at der i det bindende svar ikke er belæg for en ændring af en mangeårige praksis omkring peanut butter.

Det er FSR’s opfattelse, at et bindende svar ikke kan begrunde en praksisændring af så markant karakter, når Landsskatteretten i forvejen har meldt klart ud om fortolkningen af reglerne. I givet fald vil det være udtryk for en ændret og meget grundlæggende tilgang til værdien af den praksis, der kommer fra Landsskatteretten, der jo generelt bliver betragtet som et organ, der er uafhængigt af den øvrige del af skattemyndigheden og hvis afgørelser tillægges retskildeværdi tillige med domstolsafgørelser.

I resumeet er kun medtaget nogle af bemærkningerne.

FSR - danske revisorer

Høring om udkast til SKAT meddelelse om kantinemoms - standardsats i administrativt forenklet ordning 2

FSR - danske revisorer finder det vedrørende ordning 1- og 2 uhensigtsmæssigt, at man ændrer i principperne for de pågældende ordninger og skal igen opfordre til, at der udarbejdet et samlet nyt regelsæt, hvor der, hvis SKAT fortsat finder behov for en opsplitning af den oprindelige metode 1 mellem mad produceret i egen kantine ved anvendelse af eget eller fremmed personale, introducerer en opdeling i 3 metoder:

Ordning 1: kantinemad produceres i eget køkken ved anvendelse af eget personale
Ordning 2: kantinemad produceret i eget køkken ved anvendelse af fremmed personale
Ordning 3: kantinemad produceret uden for virksomheden

Vedrørende den foreslåede nye beregningsmetode ved anvendelse af fremmed personale i egen kantine, er det FSR’s opfattelse, at selve beregningsmetoden og anvendelsen af de 2,5 % ikke er tilstrækkelig klar i sin formulering af beregningsgrundlaget. FSR finder det derfor formålstjenesteligt, at SKAT uddyber selve beregningsmetoden for at undgå uklarheder.

I resumeet er kun medtaget nogle af bemærkningerne.

Global Trade and Customs Journal

The UK's WTO Schedules

This article argues that the EU's GATT and GATS schedules are binding on the UK in its own right, in respect of UK territory, and will continue to be binding on the UK following Brexit. Establishing a new schedule is straightforward except for a small minority of commitments expressed in quantitative terms. Determining the UK's share of these quantities depends on identifying the correct legal principle, and this would be best done by the agreement of any affected exporting WTO Members.

Global Trade and Customs Journal

Brexit Without WTO-Problems: For the UK? The EU? Global Business?

Among the responses to the Brexit Referendum result on 23 June 2016 one issue was noticeably absent: the implications from a WTO perspective. Leaders have tried to reassure the world that the UK would be at least as good a WTO Member as during its 43 years under the EU umbrella. Some have argued that, the UK could simply take back its place which it had partly relinquished upon its accession to the EU in 1973.can block any change in that balance?

Global Trade and Customs Journal

The Brexit: Implications for the WTO, Free Trade Models and Customs Procedures

Following the vote of British people in favour of the UK leaving the EU (so-called Brexit) there was much discussion and confusion about the future relationship between the UK and the EU, as well as the future trade relations between the UK and third countries. In Feb. 2017 the UK Government issued a White Paper which has clarified its position and was the basis for the vote in the Parliament to trigger the negotiations with the EU.

Global Trade and Customs Journal

The Trade and Customs Law Consequences of Brexit

Businesses are encouraged to take a pro-active stand to understand, assess and monitor the trade and customs consequences of Brexit on the UK, on the EU and on their bilateral, plurilateral, regional and multilateral trade relations. The lengthy and complex process of negotiation and re-negotiations that will affect the EU and the UK looks poised to result in many commercial risks and opportunities for traders.

Global Trade and Customs Journal

The Brexit Vote: Its Impact on the Canada-EU Comprehensive Economic and Trade Agreement and UK?s Obligations Under Comprehensive Trade and Economic Trade Agreement

With the United Kingdom’s (UK) announcement of its withdrawal from the European Union (EU), questions have arisen with respect to the applicability of the Comprehensive Trade and Economic Trade Agreement (CETA) between the EU and Canada to UK-Canada trade and investment before the UK’s withdrawal is complete. This article concludes that until such withdrawal, and pending appropriate approvals in both the EU and Canada, the CETA will apply provisionally to Canada and UK trade.

Rigsrevisionen

Notat om beretning om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms

Rigsrevisionen følger i dette notat op på beretning nr. 7/2016 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms.

Notatet er baseret på en redegørelse fra skatteministeren og Skatteministeriets handleplan ”Styrket indsats på momsområdet – fra revisionsanbefalinger til handling. Del 1 – En 17-punktsplan som opfølgning på Koncernrevisions og Rigsrevisionens kritik af momsområdet i SKAT”. Notatet handler om de initiativer, som ministeren vil iværksætte som følge af beretningen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Genoptagelse vedrørende efterfølgende ændring af opgørelsesmetode (V-formel eller E-formel) for fordeling af brændsler mellem el- og varmefremstilling på kraftvarmeværker som følge af SKM2016.530.LSR - styresignal

SKM2017.255.SKAT

Styresignalet beskriver en ændring af praksis for kraftvarmeværker vedrørende efterfølgende ændring (ændring) af metode (V-formel eller E-formel) på baggrund af Landsskatterettens afgørelse SKM2016.530.LSR.

 

Bindende svar: Moms - kommunalt tilskud til hal

SKM2017.258.SR

Skatterådet kan bekræfte, at spørger ikke skal afregne moms af tilskud fra XX Kommune, som spørger modtager til brug for renovering af en ishockeyhal.Skatterådet kan endvidere bekræfte, at spørger har fuldt momsfradrag for byggeudgifter m.v. i forbindelse med renovering af hallen, selv om der ikke skal afregnes moms af det kommunale tilskud.

 

Afgørelse: Hæftelse for yderligere registreringsafgift vedrørende et leaset motorkøretøj

SKM2017.273.LSR

Da en klager måtte anses for at have positiv viden om, at der ikke var tale om et reelt leasingforhold, fandtes han at hæfte for registreringsafgiften jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5.

 

Afgørelse: Opgørelse af afgiftspligtig mængde kuldioxid

SKM2017.268.LSR

Et kraftvarmeanlæg ansås for berettiget til at dividere den i henhold til kulafgiftslovens § 5, stk. 8, 1. pkt. opgjorte energimængde med 1,25 ved opgørelsen af kuldioxidafgiften for perioden 1. januar 2010 - 15. juni 2011 jf. dagældende kulafgiftslovs § 5, stk. 13.

 

Afgørelse: Udtagningsmoms - solcelleanlæg med nettounderskud

SKM2017.267.LSR

Sagen vedrørte et spørgsmål om opgørelsen af salgsmoms for et solcelleanlæg, der var tilmeldt nettoafregning på årsbasis (Gruppe 6), også kaldet den "gamle" ordning. For perioden udviste anlægget et nettounderskud, idet solcelleanlæggets produktion af elektricitet var mindre end klagerens forbrug. Landsskatteretten bemærkede, at den producerede elektricitet enten blev leveret til elselskabet eller forbrugt direkte af klageren selv i den private husholdning. Landsskatteretten fandt, at salgsmomsen for den elektricitet, der blev leveret til elselskabet, skulle opgøres efter momslovens § 27, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1. Salgsmomsen for den elektricitet, der var udtaget og forbrugt direkte af klageren selv i den private husholdning, skulle opgøres efter momslovens § 28, stk. 1, jf. momslovens § 5, stk. 1. Landsskatteretten fandt endvidere, at der ved opgørelsen af fremstillingsprisen efter momslovens § 28, stk. 1, skulle tages udgangspunkt i en forventet levetid for solcelleanlægget, og der var således ikke tilstrækkelig hjemmel til i alle tilfælde at anvende en afskrivningsperiode på 5 år for solcelleanlæg.

 

Afgørelse: Udtagningsmoms – solcelleanlæg med nettooverskud

SKM2017.266.LSR

Sagen vedrørte et spørgsmål om opgørelsen af salgsmoms for et solcelleanlæg, der var tilmeldt nettoafregning på årsbasis (Gruppe 6), også kaldet den "gamle" ordning. For perioden udviste anlægget et nettooverskud, idet solcelleanlæggets produktion af elektricitet var større end klagerens forbrug. Landsskatteretten bemærkede, at den producerede elektricitet enten blev leveret til elselskabet eller forbrugt direkte af klageren selv i den private husholdning. Landsskatteretten fandt, at salgsmomsen for den elektricitet, der blev leveret til elselskabet, skulle opgøres efter momslovens § 27, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1. Salgsmomsen for den elektricitet, der var udtaget og forbrugt direkte af klageren selv i den private husholdning, skulle opgøres efter momslovens § 28, stk. 1, jf. momslovens § 5, stk. 1. Landsskatteretten fandt endvidere, at der ved opgørelsen af fremstillingsprisen efter momslovens § 28, stk. 1, skulle tages udgangspunkt i en forventet levetid for solcelleanlægget, og der var således ikke tilstrækkelig hjemmel til i alle tilfælde at anvende en afskrivningsperiode på 5 år for solcelleanlæg.

 

Dom: Momspligt - parkeringsafgifter/kontrolafgifter - privatejede parkeringsanlæg

SKM2017.269.BR

Sagen angik, om de forhøjede parkeringsafgifter/kontrolafgifter, som sagsøgeren, et parkeringsselskab, opkræver af bilister, der parkerer deres bil i strid med forskrifterne i privatejede parkeringsanlæg, som sagsøgeren er operatør på, udgør vederlag for en momspligtig udlejning af parkeringsplads, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., jf. § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt. Sagen angik 13 nærmere opregnede tilfælde, hvor sagsøgeren opkræver sådanne forhøjede parkeringsafgifter eller kontrolafgifter.Byretten henviste til, at Højesteret i U1996.883H (TfS 1996,357H) har fastslået, at uanset, at en forhøjet parkeringsafgift er fastsat som en standardtakst af betydelig størrelse i forhold til den sædvanlige parkeringsafgift begrundet i et ønske om at undgå parkering i strid med forskrifterne, er den forhøjede afgift, der opkræves med hjemmel i et aftalelignende forhold, at anse som vederlag for en ydelse omfattet af momslovens § 4, stk. 1, jf. § 27, stk. 1, jf. § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.Byretten bemærkede videre, at denne momsretlige vurdering ikke ændres af, at en arbejdsgruppe under Justitsministeriet i en rapport fra juni 2013 bl.a. anførte, at opkrævningen af en forhøjet parkeringsafgift i civilretlig henseende har karakter af en bod, der bliver pålagt som følge af, at bilisten har misligholdt en privatretlig aftale, idet dette alene relaterer sig til den aftaleretlige fortolkning og vurdering af parkeringsvilkår og kravene til skiltningens beskaffenhed.Videre bemærkede retten (ved en henvisning til Landsskatterettens begrundelse), at EU-Domstolens praksis efter højesteretsdommen, herunder dom af 18. juli 2007 i sag C-277/05, Société thermale, ikke kunne føre til noget andet resultat, da denne sag vedrørte et hotels tilbageholdelse af et depositum som følge af hotelgæstens annullation af sin værelsesreservation, og dermed en anden problemstilling.Endelig bemærkede retten, at der fortsat ikke var grundlag for præjudiciel forelæggelse af sagen for EU-Domstolen. Retten havde allerede under sagens forberedelse nægtet at imødekomme sagsøgerens begæring herom, jf. SKM2016.553.BR.

 

Dom: Registreringsafgiftsloven - leasing - bortfald ved ændring i aftale

SKM2017.245.VLR

SKAT havde godkendt en aftale om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b (leasing).Efter godkendelsen ændrede parterne kontraktens angivelse af købspris, skønnet restværdi og leasingydelse for køretøjet. Leasingtager benyttede fortsat køretøjet.Efter registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, skal nummerpladerne afleveres og køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret, hvis leasingkontrakten ændres.Det var ubestridt, at de foretagne ændringer hverken havde betydning for opgørelsen af den forholdsmæssige registreringsafgift, som umiddelbart skulle svares til SKAT, eller for SKATs fastsættelse af køretøjets almindelige registreringsafgift. Det var også ubestridt, at SKAT ville have godkendt kontrakten, hvis de nævnte ændringer allerede fra starten havde været en del af kontrakten, og at SKAT ville have godkendt en ny kontrakt med nævnte ændringer, hvis en sådan var forelagt SKAT.SKAT traf afgørelse om, at der skulle svares fuld registreringsafgift grundet ændringerne.Landsskatteretten fandt med dissens derimod, at der ikke kunne opkræves registreringsafgift i denne situation.Ministeriet indbragte sagen for domstolene, og sagen blev grundet sin principielle karakter henvist til landsretten i 1. instans.Landsretten gav ministeriet medhold. Herved udtalte landsretten bl.a., at der under hensyn til lovens klare ordlyd og lovens forarbejder ikke er holdepunkter for at antage, at der - bortset fra de særlige tilfælde nævnt i § 3 b, stk. 6 - er adgang til at foretage ændringer i leasingkontrakten, uden at det fører til, at nummerpladerne skal afleveres, og køretøjet skal afmeldes. På den baggrund fandt landsretten, at tilladelse til forholdsmæssig registreringsafgift var bortfaldet, og der skulle svares fuld registreringsafgift. Landsretten bemærkede desuden, at der ikke var grundlag for at statuere, at opkrævningen af registreringsafgiften ville være i strid med EU-retten.Skatteministeriet fik på den baggrund medhold i påstanden om betaling af registreringsafgift.

 

Dom: Straf - moms- og skattesvig - skrot - delvist betinget frihedsstraf

SKM2017.236.VLR

T var tiltalt for moms- og skattesvig for perioden 01.01.2009-31.07.2011. I perioden 01.01.2009-30.09.2009 havde T som ejer og reel leder af en virksomhed angivet momstilsvar til 0 kr., selvom det rettelig var 24.092 kr. For perioden 01.10.2009-31.07.2011 havde T drevet to uregistrerede virksomheder, udstedt fakturaer med moms og modtaget afregningsbilag med moms uden at angive og afregne momsen til SKAT. For 2009 havde T angivet sin skattepligtige indkomst for lavt med 304.448 kr. For 2011 og 2012 havde T ikke selvangivet maskeret udlodning på henholdsvis 1.895.213 kr. og 2.019.072 kr. T havde derved unddraget for 1.119.069 kr. i moms, 24.275 kr. i arbejdsmarkedsbidrag og 1.350.013 kr. i skat i alt.T erkendte det faktiske begivenhedsforløb og var enig i tallene han var blevet forhøjet med. Han mente dog at han kun skulle idømmes en betinget straf under henvisning til at forholdene er begået for en årrække siden, at han ikke personligt har fået udbytte af skatteunddragelserne, og hans helbredsmæssige situation.Byretten fandt T skyldig i tiltalen, men fandt at skatte- og afgiftsunddragelserne havde været så massive og omfattende, at forholdene skal henføres under straffelovens § 289. T idømtes 1 år og 6 måneders ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 2.475.000 kr. Der var ikke grundlag for at gøre frihedsstraffen helt eller delvist betinget. T's helbredsmæssige situation var ikke nærmere dokumenteret og havde ikke begrænset hans virksomhed med sortering og salg af skrot.Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte fængselsstraffen til 1 år og 3 måneder, hvoraf 1 år blev gjort betinget af samfundstjeneste. Forholdenes grovhed og den systematiske karakter af overtrædelserne talte imod en rent betinget straf med vilkår om samfundstjeneste.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Genoptagelse vedrørende efterfølgende ændring af opgørelsesmetode (V-formel eller E-formel) for fordeling af brændsler mellem el- og varmefremstilling på kraftvarmeværker som følge af SKM2016.530.LSR – udkast til styresignal
16-1430689

Styresignalet beskriver en ændring af praksis for kraftvarmeværker vedrørende efterfølgende ændring (ændring) af metode (V-formel eller E-formel) på baggrund af Landsskatterettens afgørelse SKM2016.530.LSR

Høringssvar:

  • Dansk Byggeri
  • DI
  • Dansk Energi
  •  

    Nyt på inddrivelsesområdet

    SKM2017.254.BR

    Prøvelse af Skatteankestyrelsens afgørelse - rette sagsøgte - afvisning
    Sagsøgeren havde anlagt sag mod Skatteankestyrelsen til prøvelse af Skatteankestyrelsens afgørelse, der stadfæstede SKATs afgørelse om modregning i sagsøgerens krav på overskydende skat.Skatteankestyrelsen påstod afvisning og gjorde til støtte herfor gældende, at sagen ikke var anlagt mod rette sagsøgte.Retten henviste til, at sagsøgeren i forbindelse med modtagelsen af Skatteankestyrelsens afgørelse udtrykkeligt var blevet vejledt om, at en eventuel indbringelse af afgørelsen for domstolene skulle ske ved at stævne Skatteministeriet, og at denne vejledning var i overensstemmelse med praksis, herunder Højesterets dom gengivet i UfR 2011, 781. Sagen burde derfor have været anlagt mod Skatteministeriet, og der sås ikke at være adgang til at anlægge sagen mod Skatteankestyrelsen.Retten afviste på den baggrund sagen.

     

    Nye straffesager

    SKM2017.263.ØLR

    Straf - svig med lønsumsafgift og kildeskat - ledelsesansvar - nægtet registrering
    T var tiltalt for svig med lønsumsafgift, kildeskat og arbejdsmarkedsbidrag. T var daglig leder i en klinik, som hun ejede 75 % af kapitalandelene heri. Hun havde for perioden 01.01.2010-23.02.2011 undladt at anmelde klinikken til registrering for lønsumsafgift. For perioden 24.02.2011-17.08.2011 havde hun drevet lønsumsafgiftspligtig og indeholdelsespligtig virksomhed, selvom SKAT havde nægtet registrering for lønsumsafgift, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag den 24. februar 2011 på grund af manglende sikkerhedsstillelse. Hun havde indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i en del af perioden uden at angive og afregne det til SKAT, men også for noget af perioden undladt at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.T unddrog herved for 17.105 kr. i lønsumsafgift, 341.240 kr. i kildeskat og 99.698 kr. i arbejdsmarkedsbidrag.T forklarede at hun ikke har haft et ledelsesansvar. Det var en anden der skulle stå for det. Hun havde ikke spurgt vedkommende, hvordan registreringen til det offentlige var sket. Hun havde som enlig mor til 3 børn nok at gøre med at klare det og arbejdet.Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T var både den formelle og reelle leder af klinikken og dermed ansvarlig for driften af klinikken og forholdet til SKAT, som T undlod at afklare forholdene vedrørende registrering af selskabet med, ligesom det var T, der undlod at indbetale lønsumsafgift, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.T idømtes 3 måneders fængsel betinget af vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 450.000 kr.Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede fængselsstraffen til 4 måneder betinget med vilkår om samfundstjeneste. Der blev herved henset til størrelsen af det unddragne beløb og den tidsmæssige udstrækning.

    SKM2017.262.BR

    Straf - registreringsafgiftsbekendtgørelsen - manglende mærkning af varebil - tilståelsessag - prøvesag
    T var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsbekendtgørelsen, idet han den 15. februar 2016 ca. kl. 10.55 havde anvendt en varebil, der har en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons og er registreret udelukkende til erhvervsmæssig brug med T's personligt ejede virksomhed som registreret ejer og bruger - uden at have mærket siderne på varebilen med oplysninger om virksomhedens navn eller logo samt virksomhedens cvr-nummer.T tilstod.Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 5.000 kr.

    SKM2017.259.ØLR

    Straf - bogføring - momssvig - skyldnersvig
    T var tiltalt for vedrørende perioderne 1. juli 2008-september 2011 for et selskab samt 23. december 2009-22. februar 2012 for et andet selskab særligt groft at have overtrådt lovgivningens krav til bogføring, idet der var væsentlige mangler ved selskabsregistreringssystemet og bilagsmaterialet, manglende bogføring og regnskabsmaterialet blev ikke opbevaret på betryggende vis. Endvidere var T tiltalt for momssvig for perioden 23. november 2011 - 20. september 2013 hvor han var foreløbigt fastsat samt for perioden 1.-31. januar 2012 at have angivet et momstilgodehavende på 703.800 kr., selvom det rettelig var 0 kr. T var også tiltalt for skyldnersvig ved i juli 2012 at hæve penge på et selskabs konto, selvom det var taget under konkursbehandling, så pengene ikke kom konkursboets fordringshavere til gode. T havde derved unddraget for 1.042.213 kr. i moms i alt.T forklarede, at regnskabsmaterialet for det ene selskab var gået tabt ved en brand. Regnskabsmaterialet for det andet selskab blev opbevaret i et kælderrum, hvorfra det er forsvundet. T erkendte, at på et tidspunkt var det tredje selskab i store økonomiske vanskeligheder og han indsendte en momsangivelse hvorefter selskabet havde et momstilgodehavende på 703.800 kr. Dette tilgodehavende skulle bruges til at modregne i skyldige selskabsskatter.Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes 8 måneders fængsel betinget af samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 1.025.000 kr.Landsretten stadfæstede byretsdommen, men T frifandtes for momssvig for perioden 23. november 2011 til den 20. september 2013, idet forholdet henset til det unddragne beløbs størrelse ikke kunne henføres under straffelovens § 289.

    SKM2017.240.VLR

    Straf - momssvig - beviskrav - flere tiltalte
    T1 og T2 var tiltalte for overtrædelse af momssvig af særlig grov karakter. De havde i forening afgivet urigtige momsangivelser for regnskabsårene 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 og 2009/2010 for et aktieselskab hvor T1 var hovedaktionær, direktør og bestyrelsesmedlem og T2 var bestyrelsesmedlem. De angav et momstilsvar på i alt 3.303.065 kr. hvor det skulle have været 6.349.461 kr. De havde derved unddraget for 3.046.396 kr. i moms i alt.I byretten var fremlagt og dokumenteret årsregnskaber/-rapporter, fratrædelsesprotokollat samt diverse beregninger af aktieselskabets momstilsvar m.v.De tiltaltes forklaringer blev lydoptaget.Byretten frifandt de tiltalte. Retten lagde efter bevisførelsen til grund, at der ikke er konstateret fejl og/eller uregelmæssigheder i aktieselskabets regnskabsbilag/-materiale. Årsagen til de forskellige opfattelser af hvad der burde have været momsindberettet var at T2 angiveligt har udarbejdet sit regnskab efter de foreliggende fysiske regnskabsbilag, medens SKATs beregninger hviler på indtastninger i selskabets bogholderisystem. De tiltalte har iværksat undersøgelser og udarbejdet opstillinger ud fra det foreliggende regnskabsmateriale. Ved henvendelser til nye revisorer havde de straks gjort opmærksom på, at selskabet havde et momsproblem, som ønskes løst. Det kunne derfor ikke afvises, at de tiltaltes antagelser om det korrekte momstilsvar er delvist korrekt. Der var yderligere ikke fremlagt originalt eller kopieret regnskabsmateriale eller ud fra en repræsentativ periode af dette foretaget undersøgelser af, hvorved de af T2 udarbejdede indberetninger beviseligt var forkerte.I landsretten blev der afgivet vidneudsagn fra flere af de skiftende uafhængige revisorer, som overfor selskabet havde påpeget at der ikke blev angivet et korrekt momstilsvar.Landsretten fandt T1 og T2 skyldige i momssvig. T2's forklaring om at selskabets bogholderisystem fejlberegnede tilsidesattes. Flere revisorer havde testet systemet uden at finde fejl. T1 var virksomhedens leder og har haft kendskab til virksomhedens økonomi, herunder at virksomheden ikke havde likviditet til at betale den moms, som fremgår af årsregnskaberne. T2 havde forsætligt afgivet de urigtige momsangivelser og T1 var vidende herom.T1 og T2 idømtes hver især fængsel i 1 år og 3 måneder betinget af samfundstjeneste, tillægsbøde på 3 mio. kr. samt betalingskrav overfor SKAT.

    SKM2017.239.BR

    Straf - registreringsafgiftsbekendtgørelsen - manglende mærkning af varebil
    T var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsbekendtgørelsen, idet han den 11. december 2015 ca. kl. 17.45 havde anvendt sin varebil, der har en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons og er registreret udelukkende til erhvervsmæssig brug med T's personlige virksomhed som registreret ejer og bruger - uden at have mærket siderne på varebilen med oplysninger om virksomhedens navn eller logo samt virksomhedens cvr-nummer.T nægtede sig skyldig.Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 5.000 kr. Straffen fastsattes i overensstemmelse med forarbejderne til registreringsloven til en bøde på 5.000 kr.

    SKM2017.235.ØLR

    Straf - momssvig - subsumption - revisorpåtegning
    T1 og T2 var tiltalte for grov momssvig ved for perioden 06.04.2011-31.12.2011 som indehavere af en virksomhed forsætligt, at have angivet virksomhedens momstilsvar til 36.239 kr., selvom det rettelig var 636.102 kr. T1 og T2 havde derved unddraget for 599.863 kr. i moms. Af revisors påtegning på årsrapporten for 2011 fremgik, at selskabet i strid med momsbestemmelserne ikke har foretaget korrekt indberetning og afregning af moms. Af selskabets selvangivelse for 2011 fremgik, at der var en nettoomsætning i 2011 på 2.710.276 kr.T1 forklarede, at det hele var et sort hul og kaos på det tidspunkt de skulle momsangive. De vidste ikke hvad de skulle skrive.Byretten fandt T1 og T2 skyldige i tiltalen. T1 og T2 idømtes hver 6 måneders fængsel betinget af samfundstjeneste, en tillægsbøde på 575.000 kr. hver samt erstatningspligt.Landsretten frifandt T1 og T2 for overtrædelse af straffelovens § 289 på grundlag af oplysningerne fra revisor i retten om at selskabets skyldige moms for 2011 rettelig udgjorde 302.218 kr. T1 dømtes for forsætlig overtrædelse af momsloven efter sin rolle i selskabet og idømtes en bøde på 240.000 kr. T2 dømtes for grov uagtsomhed og idømtes en bøde på 120.000 kr. De idømtes begge erstatningspligt.

     

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 13/0019829
    Momsfradrag og godtgørelse af dieselafgift
    SKAT har nedsat selskabets fradrag for købsmoms og godtgørelse af mineralolieafgift. Landsskatteretten godkender momsfradrag men fastholder afgørelsen vedrørende afgiftsgodtgørelse.
    Afsagt: 28-02-2017

    Journalnr: 14/0460343
    Genoptagelse af momstilsvaret
    SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af ansættelsen af virksomhedens momstilsvar for perioden 31. marts 2008 - 30. juni 2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 03-03-2017

    Journalnr: 16/0424134
    Diverse forhøjelser - moms og skat
    Klagen vedrører nægtet momsfradrag for udgifter til repræsentation, at fradrag for diverse telefonudgifter og diverse private udgifter ej godkendt samt ansættelse af manglende momsangivelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 21-02-2017

    Journalnr: 17/0027997
    Efteropkrævning af moms
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Der skal tages stilling til, om efteropkrævningen skal ske som 20 % eller 25 % af det fakturerede beløb. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
    Afsagt: 13-03-2017

    Journalnr: 14/3526255
    Efteropkrævning af moms
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Der skal tages stilling til, om efteropkrævningen skal ske som 20 % eller 25 % af det fakturerede beløb. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
    Afsagt: 13-03-2017

    Journalnr: 12/0191864
    Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
    Afsagt: 03-03-2017

    Journalnr: 14/0204051
    Rentegodtgørekse
    SKAT har ikke imødekommet en anmodning om yderligere betaling af rentegodtgørelse af affaldsafgift. Landsskatteretten godkender yderligere rentegodtgørelse.
    Afsagt: 21-02-2017

    Journalnr: 16/0748518
    Adgang til Køretøjsregistret
    Klagen skyldes, at SKAT har lukket selskabets udvidede terminaladgang i Køretøjsregisteret til oplysninger om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger fra og med den 6. juni 2016. Skatteankestyrelsen pålægger SKAT at give selskabet adgang til ejer- og brugeroplysninger i Køretøjsregisteret.
    Afsagt: 28-02-2017

    Journalnr: 14/2908982
    Energiafgifter i gartneri
    Klagen vedrører forhøjelse af afgiftstilsvar vedrørende kulafgift, mineralolieafgift, CO2-afgift og svovlafgift og nedsættelse af godtgørelse af elektricitets-, mineralolie-, kul-, gas- og CO2-afgift i et gartneri. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist - dels grundet forældelse dels vedrørende bundfradrag for CO2-afgift.
    Afsagt: 24-02-2017

    Journalnr: 15/0692180
    Registreringsafgift
    SKAT har anset klagerens køretøj for omfattet af registrerings- og registreringsafgiftspligten i Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 09-03-2017

    Journalnr: 15/1809072
    Registreringsafgift - identitet
    SKAT har opkrævet klageren registreringsafgift, idet SKAT har anset klagerens køretøj for ombygget i et sådant omfang, at det har mistet sin afgiftsmæssige identitet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 01-03-2017

    Journalnr: 15/1456323
    Modregning
    SKAT har foretaget modregning i klagerens overskydende skat for indkomståret 2014 til dækning af gæld vedrørende opkrævningsrenter til Statens Administration samt renter og gebyr til SKAT Inddrivelse. Ved genvurdering af sagen i forbindelsen med klagen har SKAT anset en del af renterne og gebyrerne for forældet. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om modregning til dækning af de krav, som ikke var forældet på modregningstidspunktet.
    Afsagt: 02-03-2017

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 10-04-2017 - 09-05-2017

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 26-04-2017 dom i C-564/15 Farkas
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - anbringende om tilsidesættelse af EU-retten rejst af egen drift - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fradragsret for indgående afgift - ordning for omvendt betalingspligt - artikel 199, stk. 1, litra g) - anvendelse udelukkende i forbindelse med fast ejendom - uberettiget indbetaling af afgift foretaget af køberen af varerne til sælgeren som følge af en fejlagtigt udfærdiget faktura - skattemyndighedens afgørelse, hvorved det fastslås, at køberen af varerne har en skattegæld, hvorved betaling af det af køberen krævede fradrag afvises, og hvorved køberen pålægges en skattebøde

    Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - Dom
    Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - Indstilling
    Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - Ny sag

    Den 26-04-2017 dom i C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - toldpositioner - tarifering af varer - implantatskruer beregnet til at indsættes i det menneskelige legeme til behandling af frakturer eller til fastgørelse af proteser - kombineret nomenklatur - pos. 9021 - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1212/2014 - gyldighed

    Tidligere dokument: C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services - Dom
    Tidligere dokument: C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services - Ny sag

    Den 03-05-2017 indstilling i C-300/16 P Statsstøtte Kommissionen mod Frucona Košice
    Fiskale bestemmelser

    Appel - statsstøtte - kriteriet om den private erhvervsdrivende - kriterier for anvendeligheden og anvendelsen af dette princip - samlet vurdering - bevisbyrde - bevisbedømmelse

    Tidligere dokument: C-300/16 P Statsstøtte Kommissionen mod Frucona Košice - Indstilling

    Den 04-05-2017 dom i C-274/15 Kommissionen mod Luxembourg
    Fiskale bestemmelser

    Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - momsfritagelse for selvstændige grupper af personers ydelser til deres medlemmer - artikel 168, litra a), og artikel 178, litra a) - ret til fradrag for gruppens medlemmer - artikel 14, stk. 2, litra c), og artikel 28 - et medlems handlinger i eget navn for gruppens regning

    Tidligere dokument: C-274/15 Kommissionen mod Luxembourg - Dom
    Tidligere dokument: C-274/15 Kommissionen mod Luxembourg - Indstilling
    Tidligere dokument: C-274/15 Kommissionen mod Luxembourg - Ny sag

    Den 04-05-2017 dom i C-33/16 A
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 148, litra d) - fritagelse - ydelser, der udføres for at dække et direkte behov i forbindelse med fartøjer, som anvendes til sejlads i rum sø, og deres ladning - lastning og losning, som udføres af en underentreprenør for mellemmands regning

    Tidligere dokument: C-33/16 A - Dom
    Tidligere dokument: C-33/16 A - Indstilling

    Den 04-05-2017 dom i C-699/15 Brockenhurst College
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - restaurations- og underholdningsydelser, der mod vederlag leveres af en uddannelsesinstitution til en begrænset del af offentligheden

    Tidligere dokument: C-699/15 Brockenhurst College - Dom
    Tidligere dokument: C-699/15 Brockenhurst College - Indstilling
    Tidligere dokument: C-699/15 Brockenhurst College - Ny sag

     

    Nye sager for domstolen

    C-566/16 Vámos

    Er en national bestemmelse, i henhold til hvilken skatte- og afgiftsmyndigheden i forbindelse med en efterfølgende skattekontrol kan udelukke muligheden for at vælge subjektiv afgiftsfritagelse, med henvisning til at den afgiftspligtige person kun har mulighed herfor på tidspunktet for sin anmeldelse af den afgiftspligtige virksomheds påbegyndelse, i strid med EU-retten?

    C-664/16 Vădan

    Skal direktiv 2006/112 generelt, og navnlig dets artikel 167, 168, 178, 179 og 273, samt proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet fortolkes således, at de tillader en afgiftspligtig person, som opfylder de materielle betingelser for momsfradrag, at gøre brug af sin fradragsret i et tilfælde, hvor den pågældende i den særlige sammenhæng, som foreligger i tvisten i hovedsagen, ikke er i stand til ved fremlæggelsen af fakturaer at godtgøre de indgående beløb, som er...

    C-16/17 TGE Gas Engineering

    Skal artikel 44, 45, artikel 132, stk. 1, litra f), artikel 167, 168, 169, 178, 179, 192a, 193, 194 og 196 i momsdirektivet (direktiv 2006/112) , artikel 10 og 11 i gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 og neutralitetsprincippet fortolkes således, at de er til hinder for, at de portugisiske afgiftsmyndigheder afviser retten til momsfradrag for et tysk selskabs filial i et tilfælde, hvor:

    ‒ det tyske selskab fik tildelt et skatteregistreringsnummer i Portugal med henblik på en...

    C-34/17 Donnellan

    Er artikel 14, stk. 1 og 2, i direktiv 2010/24/EU til hinder for, at High Court of Ireland (ret i første instans, Irland) ved afgørelsen af eksigibiliteten i Irland af en »ensartet akt, der hjemler ret til eksekution«, som blev udstedt den 14. november 2012 af toldkontoret i Patras for administrative sanktioner og bøder på 1 097 505,00 EUR pålagt den 15. juli 2009 for angivelig smugling den 26. juli 2002[, som blev forhøjet til 1 507 971,88 EUR som følge af renter og tillæg] kan:<...


    Indstillinger
    C-616/15 Kommissionen mod Tyskland

    Sagen omhandler:

    Traktatbrud – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – artikel 132, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – momsfritagelse af ydelser leveret af selvstændige grupper af personer til deres medlemmer – begrænsning til selvstændige grupper, hvis medlemmer alene udøver et begrænset antal erhverv

    Generaladvokatens indstilling:

    – Forbundsrepublikken Tyskland har ved at begrænse fritagelsen af tjenester, der præsteres af selvstændige grupper af personer, der udøver en virksomhed, som er fritaget for afgift, eller for hvilken de ikke er afgiftspligtige, med henblik på at levere tjenester til deres medlemmer, der er direkte nødvendige for udøvelsen af deres virksomhed, når disse grupper kun afkræver deres medlemmer en godtgørelse, som nøjagtigt svarer til deres andel af de fælles udgifter, til kun at omfatte grupper, hvis medlemmer udøver et begrænset antal erhverv, har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 132, stk. 1, litra f), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem.

    – Forbundsrepublikken Tyskland tilpligtes at betale sagens omkostninger


    C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments

    Sagen omhandler:

    Anmodning om præjudiciel afgørelse – præjudicielt søgsmål – momsret – fradrag af indgående afgift – vederlagsfrie tjenesteydelser til fordel for den kommunale infrastruktur – forbindelsen til den afgiftspligtige persons økonomiske aktivitet – økonomisk henføring versus foranledningssammenhæng – bogføring af udgifterne som generalomkostninger.

    Generaladvokatens indstilling:

    Momsdirektivets artikel 26, stk. 1, litra b), artikel 168, litra a), og artikel 176 skal fortolkes således, at de ikke åbner mulighed for fradrag af indgående moms for tjenesteydelser, som udføres vederlagsfrit umiddelbart for en tredjepart til dennes egne formål, heller ikke selv om de er virksomhedsmæssigt motiveret. Dette gælder uafhængigt af den bogføringsmåde, som den afgiftspligtige person har valgt i henhold til national ret. Derfor er de nævnte bestemmelser ikke til hinder for en national bestemmelse som ZDDS’ artikel 70, stk. 1, nr. 2, og en tilsvarende national administrativ praksis.


    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 479/2013 om frafald af kravet om indgivelse af summariske indgangs- og udgangsangivelser for EU-varer, der krydser Neumkorridoren

     

    Lovtidende

    Bekendtgørelse af lov om afgift af elektricitet  

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 182 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tingslysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

    Bilag

    Bilag 2

    Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    L 182 A Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

    Bilag

    Bilag 2

    Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    L 182 B Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

    Bilag

    Bilag 2

    Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 172

    EU-note om Montigruppens rapport om reform af EU’s egne indtægter

    Spørgsmål og svar

    Spm. 272

    Spm. om at bekræfte, at når en leaset personbil efter typisk 3-4 år eksporteres af en bilforhandler, foretages en refusion af for meget betalt registr...  Svar  

    Spm. 273

    Spm. om, hvor meget staten har for hver af de seneste tre år refunderet i registreringsafgift til bilforhandlere, der har eksporteret biler, som de ha...  Svar  

    Spm. 274

    Spm. om at oplyse statens indtægter fra moms, registreringsafgift og ejerafgift m.v. i perioden 2016-2019 m.v., til skatteministeren  Svar  

    Spm. 275

    Spm. om at bekræfte, at hvis bilimportører indberetter flere listepriser på den samme bil, og at biler typisk leases ud til en lav listepris, så bereg...  Svar  

    Spm. 276

    Spm. om, hvor meget staten i 2016 har returneret i overkompenseret registreringsafgift til eksporterede biler, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 277

    Spm. om, hvor meget staten i 2016 har modtaget i registreringsafgift fra biler, der er forhandlet som leasing sammenlignet med, hvad staten ville modt...  Svar  

    Spm. 278

    Spm. om, hvad staten vil få i samlet gennemsnitligt provenu fra registreringsafgiften på henholdsvis en Mercedes E220cdi Sedan aut. og en Audi SQ5 ber...  Svar  

    Spm. 279

    Spm. om, hvor meget forventes der samlet indbetalt i nettoregistreringsafgift fra biler, der er forhandlet som leasing i 2016, sammenlignet med, hvad ...  Svar  

    Spm. 280

    Spm. om, hvilket provenu modtager staten i registreringsafgift på salg af typiske elbiler, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 281

    Spm. om de gældende regler for refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte biler rt lovbestemt eller fastlagt af Skatteministeriet, til skat...  Svar  

    Spm. 285

    Spm. om, hvornår automatisk skatteindbetaling kan tilbydes til deleøkonomiske online-platforme, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 319

    Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet, hvis fradraget for bilradioer fjernes, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 320

    Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet, hvis fradraget for blokeringsfri bremser fjernes, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 321

    Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet, hvis fradraget for elektroniske stabiliserings program (ESP) fjernes, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 322

    Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet ved at hæve grænsen for fradraget for brændstoføkonomi fra de nuværende 16 km/l for benzinbiler og 18 ...  Svar  

    Spm. 329

    Spm. om, hvordan etableringen af Skatteankestyrelsen er gået fra at skulle give en besparelse og kortere sagsbehandling til i stedet at medføre en væs...  Svar  

    Spm. 330

    Spm. omat redegøre for, om forudsætningerne for besparelsespotentialerne ville holde, hvis ikke Skatteankestyrelsen også skulle behandle en stor mængd...  Svar  

    Spm. 331

    Spm. om at redegøre for reglerne for refusion af registreringsafgift ved eksport, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 332

    Spm., om SKAT eller Skatteministeriet er bekendt med sager, hvor SKAT har refunderet registreringsafgift for kørertøjer ved eksport, selvom der ikke h...  Svar  

    Spm. 333

    Spm., hvor mange gange SKAT har refunderet registreringsafgift ved eksport af kørertøjer med tilladelse til taxikørsel, og som der ikke var betalt reg...  Svar  

    Spm. 334

    Spm. om at oplyse antallet af sager i 2014, 2015 og 2016, hvor skatteankenævnene henholdsvis Landsskatteretten har truffet en afgørelse, som ikke følg...  Svar  

    Spm. 335

    MFU spm. om, hvad provenuet ville være, hvis man pålagde produkter anmeldt til Produktregisteret en afgift på 5 kr. for hvert kemikalie, der indgår i ...  Svar  

    Spm. 336

    MFU spm. om, hvad mindreprovenuet ville blive, hvis man fjernede moms på reparationer, til skatteministeren  Svar  

    § 20-spørgsmål

    Spm. S 1041

    Hvordan kan det være, at ministeren har sat konsulenthuset Deloitte til at evaluere Skatteankestyrelsen og klagestrukturen på skatteområdet, når det v...