MomsMail 2017, uge 13

Kære læser !

En uge med nyt fra alle kilder - men ikke noget som umiddelbart falder i øjnene.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Momspenge på vej til erhvervs- og produktionsskolerne
Herren giver. Herren tager.
50 år med en ”ustabil” momslov
Analyse: “Ny skattekontrollov – har SKAT stadig adgang til fortrolige teleoplysninger”
Ny dom slår hårdt ned på ændringer i en godkendt leasingaftale

Styresignaler
Ændring af SKM2015.119.SKAT - Realkreditinstitutter, der deltager i en fællesregistrering - Delvis fradragsret og opgørelse af den momsfrie omsætning - styresignal

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
2 indstillinger

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Momspenge på vej til erhvervs- og produktionsskolerne

Flere netaviser berettede i sidste uge om, at regeringen redder landets produktions- og erhvervsskoler fra et kæmpe moms-smæk.

BDO

Herren giver. Herren tager.

Politisk enighed om en ny Nordsøaftale med A.P. Møller-Mærsk

DLA Piper

Ny dom slår hårdt ned på ændringer i en godkendt leasingaftale

Efterfølgende ændringer i en godkendt leasingaftale sanktioneres ifølge en dom fra Vestre Landsret med fuld afgift.

JUSTITIA

50 år med en ”ustabil” momslov

Den 31. marts er det 50 år siden, at Folketinget vedtog Danmarks første momslov. Momsloven fastlægger reglerne for, hvornår en virksomhed skal betale moms af salget af sine varer og ydelser. Det er derfor afgørende, at momsloven har et klart regelgrundlag, og at den er stabil og retssikkerhedsmæssig betryggende, så virksomheder kun betaler den moms, som de er forpligtet til.

JUSTITIA

Analyse: “Ny skattekontrollov – har SKAT stadig adgang til fortrolige teleoplysninger”

Som en del af skatteminister Karsten Lauritzens (V) Retssikkerhedspakke III indgår et forslag om revision af skattekontrolloven, der bl.a. indebærer en ændring af skattekontrollovens § 8D, hvorefter SKAT hidtil har kunnet kræve personfølsomme oplysninger om borgere og virksomheder som bl.a. teleoplysninger udleveret til brug for skattekontroller

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Ændring af SKM2015.119.SKAT - Realkreditinstitutter, der deltager i en fællesregistrering - Delvis fradragsret og opgørelse af den momsfrie omsætning - styresignal

SKM2017.231.SKAT

Retningslinjerne for opgørelsen af delvis fradragsret i realkreditinstitutter bliver ændret fra 1. januar 2018. Ændringen betyder, at den særligt forenklede ordning i pkt. 3.2.1.3.1 i SKM2015.119.SKAT om realkreditinstitutters delvise fradragsret fra 1. januar 2018 alene kan anvendes af realkreditinstitutter, der ikke deltager i en fællesregistrering.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Ændring af SKM2015.119.SKAT - Realkreditinstitutter, der deltager i en fællesregistrering - Delvis fradragsret og opgørelse af den momsfrie omsætning - udkast til styresignal
16-0777223

Retningslinjerne for opgørelsen af delvis fradragsret i realkreditinstitutter bliver ændret fra 1. januar 2018. Ændringen betyder, at den særligt forenklede ordning i pkt. 3.2.1.3.1 i SKM2015.119.SKAT om realkreditinstitutters delvise fradragsret fra 1. januar 2018 alene kan anvendes af realkreditinstitutter, der ikke deltager i en fællesregistrering.

Høringssvar:

  • Advokatrådet
  • Dansk Byggeri
  • DI
  • Finansrådet
  • FSR Danske Revisorer
  •  

    Nye straffesager

    SKM2017.227.ØLR

    Straf - prøvesag - transfer pricing dokumentation
    Selskabet var tiltalt for ikke at have indsendt fyldestgørende dokumentation for selskabets kontrollerede transaktioner vedrørende indkomstårene 2009, 2010, 2011 og 2012 inden den af SKAT fastsatte frist på 60 dage, der udløb 5. november 2013. Selskabet indsendte fyldestgående dokumentation efter fristens udløb, og SKAT meddelte ved brev af 12. august 2014, at dokumentationen ikke gav anledning til at foretage korrektion af de interne afregningspriser.Selskabet forklarede at det ikke indsendte de krævede oplysninger inden fristens udløb, da SKATs brev af 3. september 2013 blev væk internt i koncernen. Brevet var modtaget, men kom ved en fejl aldrig frem til koncernens hovedkvarter. Da de blev opmærksom på sagen, kontaktede de revisor. De regnskabsoplysninger, som SKAT ville have, forelå før SKAT bad om oplysningerne. Revisor skulle samle oplysningerne og svare på supplerende spørgsmål.Byretten fandt selskabet skyldig i tiltalen. Selskabet burde have været i stand til at opfylde tidsfristen og handlede groft uagtsomt ved ikke at indsende den skriftlige dokumentation rettidigt. Selskabet idømtes en bøde på 500.000 kr. svarende til de sparede omkostninger på skønsmæssigt 125.000 kr. for hvert af de fire indkomstår.Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte bøden til 250.000 kr. Selskabets undladelse af rettidigt at indsende dokumentationen for de fire indkomstår måtte anses for én overtrædelse vedrørende fire år og en bødefastlæggelse på grundlag af antallet af år ville føre til en uforholdsmæssig høj bødestraf. Der var ikke oplyst hvorfor SKAT havde anmodet om dokumentation for flere år ad gangen og om det var SKATs praksis.

    SKM2017.226.ØLR

    Straf - kædesvig - momssvig - A-skat
    T var tiltalt for grov momssvig ved som ejer og direktør i et selskab at have angivet selskabets momstilsvar for lavt for perioderne 3. kvartal 2011 - 2. kvartal 2012 samt 3. kvartal 2012 - 2. kvartal 2013. For 3. kvartal 2013 havde han undladt at angive selskabets momstilsvar og han havde ladet selskabet fortsætte sine momspligtige aktiviteter i 4. kvartal 2013 og udstede fakturaer med moms, efter at selskabet var afmeldt fra momsregistrering. Han havde endvidere for perioderne september 2011 - juni 2012 samt 1. juli 2012 - 31. december 2013 ladet selskabet udbetale løn uden indeholdelse af AM-bidrag og A-skat til en ubestemt personkreds. Efter at det første selskab blev taget under konkursbehandling stiftede han et nyt selskab. Han afgav urigtige momsangivelser for perioderne 4. kvartal 2013 samt 1. kvartal 2014 for det nye selskab ligesom han udbetalte løn til en ubestemt personkreds uden at indeholde A-skat og AM-bidrag for perioderne oktober 2013 til december 2013 samt januar 2014 til marts 2014. Han havde derved unddraget for 2.785.376 kr. i moms, 4.453.204 kr. i kildeskat og 704.171 kr. i skat i alt.T forklarede at det var nogle andre, der styrede selskaberne, og at han blev presset til at lægge navn til aktiviteterne. T var alene stråmand for nogle personer, som han ikke ville oplyse nærmere om hvem var.Byretten fandt T skyldig i momssvig og svig med kildeskat og arbejdsmarkedsbidrag. Ts forklaring fandt retten utroværdig. Retten tillagde det blandt andet vægt, at T deltog aktivt i hævninger af meget store beløb og ikke foretog sig noget for at sikre, at der blev oplyst og afregnet de korrekte beløb i moms, skat og AM-bidrag. T idømtes 1 år og 6 måneders fængsel, tillægsbøde på 7.500.000 kr., rettighedsfrakendelse samt betale 7.942.751 kr. med tillæg af procesrente til SKAT.Landsretten stadfæstede byretsdommen.

    SKM2017.225.ØLR

    Straf - momssvig - frifindelse
    T var tiltalt for momssvig for perioden 1. januar 2008 til de 31. marts 2008 ved som hovedanpartshaver og direktør i et selskab forsætligt at have angivet et negativt momstilsvar på 72.885 kr., selvom det rettelig var positivt med 49.101 kr. T havde derved unddraget for 121.986 kr. i moms.T forklarede at hun er uddannet jurist og cand.merc. Hun blev direktør i selskabet og indtrådte i bestyrelsen i 2007. Momsregnskab blev lavet af en ansat hos de tidligere ejere. Der var ikke angivet salgsmoms af to fakturaer, der er bogført i kontospecifikationen den 31. januar 2008, fordi køberne har revet fakturaerne i stykker. T har udstedt fakturaerne, men ikke bogført dem. Selskabet har aldrig modtaget betaling i henhold til disse fakturaer. T indberettede ikke salgsmomsen på 146.500 kr. på fakturaerne til SKAT, fordi køberne havde bestridt, at der var en faktura, og køber har det da heller ikke med i sit regnskab. T havde spurgt revisor hvad hun skulle gøre, og han sagde, at hun skulle udfærdige en kreditnota, og hun tænkte, at den så gik i "nul". T lavede en kreditnota, men den blev ikke indberettet til SKAT. Hun havde ikke noget kendskab til momsreglerne. Hun vidste, at moms skal indberettes i det kvartal, fakturaen er udstedt, og at det var hendes ansvar at angive det.Byretten fandt T skyldig i momssvig. T måtte når henses til hendes uddannelsesmæssige baggrund have været klar over, at der skulle moms af de fakturaer, der i januar 2008 blev udstedt. Det fritog ikke T for ansvar for momsangivelsen for 1. kvartal 2008, at hun senere udsteder en kreditnota, dateret 2. juli 2009. Revisors erklæring om moms i den interne årsrapport for 2009 er dateret 28. juni 2010, og det måtte derfor lægges til grund, at kreditnotaen ikke er skrevet på revisors foranledning i juli 2009. T idømtes en bøde på 180.000 kr.Landsretten frifandt T. Retten fandt det ikke godtgjort, at det kunne kræves, at de to fakturaer blev medtaget på momsangivelsen for selskabet for 1. kvartal 2008.

     

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 15/2979477
    Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvarene for perioden fra 1. januar 2008 til den 31. december 2009 samt 1. januar 2011 til 31. december 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 16-12-2016

    Journalnr: 14/0669363
    Registreringsafgift - flytning af avance
    Sagen drejer sig om opgørelse af registreringsafgift i forbindelse med overflytning af avance fra nye biler til udstyr samt byttebiler. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
    Afsagt: 13-12-2016

    Journalnr: 14/3134333
    Registreringsafgift - flytning af avance
    Sagen drejer sig om overflytning af avance fra nye biler til udstyr, samt opgørelse af registreringsafgift i forbindelse hermed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
    Afsagt: 13-12-2016

    Journalnr: 14/3921520
    Registreringsafgift - flytning af avance
    Sagen drejer sig om overflytning af avance fra nye biler til udstyr, samt opgørelse af registreringsafgift i forbindelse hermed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
    Afsagt: 13-12-2016

    Journalnr: 15/1031310
    Registreringsafgift - flytning af avance
    Sagen drejer sig om overflytning af avance fra nye biler til udstyr, samt opgørelse af registreringsafgift i forbindelse hermed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
    Afsagt: 13-12-2016

    Journalnr: 15/1784240
    Skønsmæssig ansættelse af lønsumsafgiftstilsvaret
    Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af lønsumsafgiftstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
    Afsagt: 21-12-2016

    Journalnr: 15/2660665
    Yderligere lønsumsafgift
    Klagen vedrører forhøjelse af lønsumsafgift på baggrund af ændret overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 24-02-2017

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 03-04-2017 - 02-05-2017

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 05-04-2017 indstilling i C-616/15 Kommissionen mod Tyskland
    Fiskale bestemmelser

    Traktatbrud – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – artikel 132, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – momsfritagelse af ydelser leveret af selvstændige grupper af personer til deres medlemmer – begrænsning til selvstændige grupper, hvis medlemmer alene udøver et begrænset antal erhverv

    Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - Dom
    Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - Indstilling

    Den 06-04-2017 indstilling i C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments
    Fiskale bestemmelser

    Anmodning om præjudiciel afgørelse – præjudicielt søgsmål – momsret – fradrag af indgående afgift – vederlagsfrie tjenesteydelser til fordel for den kommunale infrastruktur – forbindelsen til den afgiftspligtige persons økonomiske aktivitet – økonomisk henføring versus foranledningssammenhæng – bogføring af udgifterne som generalomkostninger.

    Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Dom
    Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Indstilling
    Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Ny sag

    Den 26-04-2017 dom i C-564/15 Farkas
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - anbringende om tilsidesættelse af EU-retten rejst af egen drift - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fradragsret for indgående afgift - ordning for omvendt betalingspligt - artikel 199, stk. 1, litra g) - anvendelse udelukkende i forbindelse med fast ejendom - uberettiget indbetaling af afgift foretaget af køberen af varerne til sælgeren som følge af en fejlagtigt udfærdiget faktura - skattemyndighedens afgørelse, hvorved det fastslås, at køberen af varerne har en skattegæld, hvorved betaling af det af køberen krævede fradrag afvises, og hvorved køberen pålægges en skattebøde

    Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - Dom
    Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - Indstilling
    Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - Ny sag

    Den 26-04-2017 dom i C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - toldpositioner - tarifering af varer - implantatskruer beregnet til at indsættes i det menneskelige legeme til behandling af frakturer eller til fastgørelse af proteser - kombineret nomenklatur - pos. 9021 - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1212/2014 - gyldighed

    Tidligere dokument: C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services - Dom
    Tidligere dokument: C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services - Ny sag

     

    Nye sager for domstolen

    C-628/16 Kreuzmayr

    Skal EU-retten i tilfælde som i hovedsagen, hvor en afgiftspligtig person X1 råder over varer, som er oplagret i medlemsstat A, og X1 har solgt disse varer til en afgiftspligtig person X2, og X2 over for X1 har tilkendegivet, at han agter at transportere varerne til medlemsstat B, og X2 over for X1 har identificeret sig med sit momsregistreringsnummer, som er tildelt ham af medlemsstat B,

    og X2 har videresolgt disse varer [...]

    C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens

    Er direktiv 2006/112/EF og særligt direktivets artikel 63, 167, 168, 178, 179, 180, 182 og 219, samt neutralitetsprincippet til hinder for en lovgivning, som – under omstændigheder, hvor den afgiftspligtige sælger af varer har været genstand for en skattekontrol, der fastslog, at den af ham i en given situation anvendte momssats var lavere end den korrekte sats, hvor han har betalt den supplerende afgift til staten, og hvor han søger at opnå den tilsvarende betaling fra køberen, som ligeledes...


    Indstillinger
    C-661/15 X

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – indførsel af køretøjer – artikel 29 – toldværdiansættelse – artikel 78 – revision af angivelsen – artikel 236, stk. 2 – godtgørelse af importafgifter – frist på tre år – forordning (EØF) n° 2454/93 – artikel 145, stk. 2 og 3 – betalinger, der er foretaget af sælger til fordel for køber i henhold til en kontraktlig forpligtelse til at yde garanti, tages i betragtning ved toldværdiansættelsen – defekte varer – frist på tolv måneder – gyldighed

    Generaladvokatens indstilling:

    1) Artikel 145, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks, sammenholdt med artikel 29 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, skal fortolkes således, at den navnlig finder anvendelse, når sælgeren af et køretøj i overensstemmelse med en kontraktlig forpligtelse til at yde garanti, som er fastsat i købsaftalen, giver køberen et nedslag i prisen i form af en godtgørelse for de udgifter, som køberen har afholdt med henblik på at afhjælpe en med fabrikationen sammenhængende risiko for, at dette køretøj bliver funktionelt defekt ved brug, hvorved det ikke frembyder en sådan grad af sikkerhed, som rimeligt kan forventes af det.

    2) Artikel 145, stk. 3, i forordning nr. 2454/93 er ugyldig.


    C-46/16 LS Customs Service

    Sagen omhandler:

    Anmodning om præjudiciel afgørelse – præjudicielt søgsmål – toldunion – varer, som under den eksterne forsendelsesprocedure i EU’s toldområde unddrages toldtilsyn – fastsættelse af toldværdien – betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden – salg med henblik på eksport til et tredjeland – fastsættelse af toldværdien på grundlag af tilgængelige oplysninger i EU – undersøgelses- og begrundelsespligter for medlemsstaternes toldmyndigheder

    Generaladvokatens indstilling:

    1) Toldkodeksens artikel 29, stk. 1, skal fortolkes således, at den deri fastsatte metode til fastsættelse af toldværdien kun finder anvendelse, hvis de pågældende varers transaktionsværdi svarer til en pris med henblik på udførsel til EU’s toldområde. I denne forbindelse er det uden betydning, om toldskylden opstår ved, at varerne under den eksterne forsendelse unddrages toldtilsyn.

    2) Toldmyndigheden er ikke forpligtet til at indhente de nødvendige oplysninger for anvendelse af toldkodeksens artikel 30, stk. 2, litra a), hos producenten af de pågældende varer. Før myndigheden kan bortse fra at anvende denne bestemmelse, skal den imidlertid konsultere alle tilgængelige informationskilder og databaser og give de berørte økonomiske aktører mulighed for at tilvejebringe de nødvendige oplysninger for anvendelsen af den nævnte bestemmelse.

    3) Det følger af toldkodeksens artikel 6, stk. 3, samt af toldmyndighedens generelle begrundelsespligt og det indbyrdes subsidiaritetsforhold mellem de forskellige metoder til fastsættelse af toldværdien, at toldmyndigheden er forpligtet til i sin afgørelse at give en tilstrækkelig begrundelse for, hvorfor en bestemt metode til fastsættelse af toldværdien er blevet anvendt, og ikke en anden, højerestående metode. Ligeledes er toldforvaltningen forpligtet til i sin afgørelse at give en tilstrækkelig begrundelse for, hvordan og på grundlag af hvilke oplysninger den endelige toldværdi er blevet fastsat. Spørgsmålet om, hvorvidt en manglende begrundelse kan gives efterfølgende under retssagen, er et spørgsmål, som hører under national ret, og som medlemsstaterne regulerer under overholdelse af ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet.


    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    Udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af due diligence-forpligtelser i forsyningskæden for EU-importører af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld, der hidrører fra konfliktramte områder og højrisikoområder - Vedtagelse af den lovgivningsmæssige retsakt (LR + E) = Erklæringer

    Udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af due diligence-forpligtelser i forsyningskæden for EU-importører af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld, der hidrører fra konfliktramte områder og højrisikoområder - Vedtagelse af den lovgivningsmæssige retsakt (LR + E)

    Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et EU-system for selvcertificering af due diligence-praksis i forsyningskæden for ansvarlige importører af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld med oprindelse i konfliktramte områder og højrisikoområder - Resultatet af Europa-Parlamentets førstebehandling (den 13.-16. marts 2017 i Strasbourg)

    BILAG til Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Det Blandede Udvalg nedsat ved den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse for så vidt angår ændringen af tillæg II til denne konvention

    Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Det Blandede Udvalg nedsat ved den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse for så vidt angår ændringen af tillæg II til denne konvention

    RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede EØS-Udvalg til en ændring af bilag IV (Energi) til EØS-aftalen (Den tredje energipakke)

    RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Det Schweiziske Forbund om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af den generelle præferenceordning

    RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af den generelle præferenceordning

    Udkast til Rådets afgørelse om indgåelse af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Den Føderative Republik Brasilien i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union - Vedtagelse

     

    Nyt fra Parlamentet

    Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede EØS-Udvalg til en ændring af protokol 3 til EØS-aftalen om de varer, der er omhandlet i aftalens artikel 8, stk. 3, litra b)  

    Bilag til Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede EØS-Udvalg til en ændring af protokol 3 til EØS-aftalen om de varer, der er omhandlet i aftalens artikel 8, stk. 3, litra b)  

    Forhøjelse af norsk told på landbrugsprodukter/nylige forhandlinger om protokollen om handel med fisk og fiskevarer (2016/0052(NLE))  

     

    Nyt fra EUR_LEX

    Rådets afgørelse (EU) 2017/471 af 28. februar 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning

    Rådets afgørelse (EU) 2017/470 af 28. februar 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Det Schweiziske Forbund om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning

    Rådets afgørelse (EU) 2017/560 af 21. marts 2017 om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om ændringer af bilag III til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico den 23. marts 2000 om definition af begrebet produkter med oprindelsesstatus og metoder for administrativt samarbejde (visse produktspecifikke oprindelsesregler for kemikalier)

    Rådets afgørelse (EU) 2017/561 af 21. marts 2017 om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om ændringer af bilag III til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico den 23. marts 2000 om definition af begrebet produkter med oprindelsesstatus og metoder for administrativt samarbejde (Andorra og San Marino og visse produktspecifikke oprindelsesregler for kemikalier)

    Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2017/563 af 21. marts 2017 om bemyndigelse af Republikken Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

    Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2017/320 af 21. februar 2017 om bemyndigelse af Frankrig til at indgå en aftale med Det Schweiziske Forbund om lufthavnen Basel-Mulhouse, der indeholder bestemmelser, som afviger fra artikel 5 i direktiv 2006/112/EF

     

    Lovtidende

    Bekendtgørelse af lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven)  

    Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 118, nr. 1, og § 136, nr. 1, 3 og 4, i lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, udpantningsloven og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige)  

    Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige  

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 182 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tingslysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

    Bilag

    Bilag 1

    Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

    L 182 A Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

    Bilag

    Bilag 1

    Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

    L 182 B Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

    Bilag

    Bilag 1

    Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 168

    Henvendelse af 29/3-17 fra Danmarks Frie AutoCampere vedrørende til- og framelding af køretøjer

    Spørgsmål og svar

    Spm. 249

    Spm. om, hvor stort et provenu staten har mistet i årene 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016 som følge af illegal handel med chokolade- og sukk...  Svar  

    Spm. 262

    Spm. om at redegøre for den uddannelsesmæssige sammensætning blandt medarbejderne i Skatteankestyrelsen, og beskrive udviklingen heri, til skatteminis...  Svar  

    Spm. 263

    Spm. om at redegøre for de vurderinger Skatteministeriet lagde til grund for besparelsespotentialerne, da man i sin tid etablerede Skatteankestyrelsen...  Svar  

    Spm. 265

    Spm. om at oplyse, hvilke kriterier Skatteministeriet lagde til grund, da man i foråret 2016 ansøgte om en forlængelse af merbevillingen til Skatteank...  Svar  

    Spm. 269

    Spm. om at angive provenukonsekvenserne af at nedsætte elvarmeafgiften til 55,3 kr. pr. GJ (2017-niveau) svarende til niveauet for energiafgiften på f...  Svar  

    Spm. 282

    Spm. om, hvor stor en andel af markedet for rengøring i private hjem, der estimeres at være ”sort”, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 283

    Spm. om, hvor stort et provenutab staten årligt har på baggrund af manglende skattebetaling for rengøring til private hjem, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 284

    Spm. om, hvilke initiativer ministeren tager for at modgå manglende skattebetaling ved rengøring til private hjem, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 305

    Spm. om at redegøre for den varige provenumæssige virkning ved at tillade brug af brugte reservedele i opgørelsen af udgifterne til genopbygning af et...  Svar  

    Spm. 306

    Spm. om regler for hæftelse i tilfælde af, at der ikke er betalt afgift af varen, som skulle have været betalt efter loven, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 307

    Spm. om at oplyse, om en godtroende erhverver af en afgiftspligtig vare, kan ifalde hæftelse, når sælger, der er registreret virksomhed, har angivet a...  Svar