MomsMail 2017, uge 13
Kære læser !
En uge med nyt fra alle kilder - men ikke noget som umiddelbart falder i øjnene.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Indhold
Artikler og interessante links
Momspenge på vej til erhvervs- og produktionsskolerne
Herren giver. Herren tager.
50 år med en ”ustabil” momslov
Analyse: “Ny skattekontrollov – har SKAT stadig adgang til fortrolige teleoplysninger”
Ny dom slår hårdt ned på ændringer i en godkendt leasingaftale
Styresignaler
Ændring af SKM2015.119.SKAT - Realkreditinstitutter, der deltager i en fællesregistrering - Delvis fradragsret og opgørelse af den momsfrie omsætning - styresignal
Nye straffesager
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
2 indstillinger
Nyt fra EU
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Artikler og interessante links
BDOMomspenge på vej til erhvervs- og produktionsskolerne Flere netaviser berettede i sidste uge om, at regeringen redder landets produktions- og erhvervsskoler fra et kæmpe moms-smæk. |
|
BDOHerren giver. Herren tager. Politisk enighed om en ny Nordsøaftale med A.P. Møller-Mærsk |
|
DLA PiperNy dom slår hårdt ned på ændringer i en godkendt leasingaftale Efterfølgende ændringer i en godkendt leasingaftale sanktioneres ifølge en dom fra Vestre Landsret med fuld afgift. |
|
JUSTITIA50 år med en ”ustabil” momslov Den 31. marts er det 50 år siden, at Folketinget vedtog Danmarks første momslov. Momsloven fastlægger reglerne for, hvornår en virksomhed skal betale moms af salget af sine varer og ydelser. Det er derfor afgørende, at momsloven har et klart regelgrundlag, og at den er stabil og retssikkerhedsmæssig betryggende, så virksomheder kun betaler den moms, som de er forpligtet til. |
|
JUSTITIAAnalyse: “Ny skattekontrollov – har SKAT stadig adgang til fortrolige teleoplysninger” Som en del af skatteminister Karsten Lauritzens (V) Retssikkerhedspakke III indgår et forslag om revision af skattekontrolloven, der bl.a. indebærer en ændring af skattekontrollovens § 8D, hvorefter SKAT hidtil har kunnet kræve personfølsomme oplysninger om borgere og virksomheder som bl.a. teleoplysninger udleveret til brug for skattekontroller |
Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen2>Styresignal: Ændring af SKM2015.119.SKAT - Realkreditinstitutter, der deltager i en fællesregistrering - Delvis fradragsret og opgørelse af den momsfrie omsætning - styresignal
SKM2017.231.SKAT
Retningslinjerne for opgørelsen af delvis fradragsret i realkreditinstitutter bliver ændret fra 1. januar 2018. Ændringen betyder, at den særligt forenklede ordning i pkt. 3.2.1.3.1 i SKM2015.119.SKAT om realkreditinstitutters delvise fradragsret fra 1. januar 2018 alene kan anvendes af realkreditinstitutter, der ikke deltager i en fællesregistrering.
Høringssvar til udkast til styresignal:
Ændring af SKM2015.119.SKAT - Realkreditinstitutter, der deltager i en fællesregistrering - Delvis fradragsret og opgørelse af den momsfrie omsætning - udkast til styresignal16-0777223Retningslinjerne for opgørelsen af delvis fradragsret i realkreditinstitutter bliver ændret fra 1. januar 2018. Ændringen betyder, at den særligt forenklede ordning i pkt. 3.2.1.3.1 i SKM2015.119.SKAT om realkreditinstitutters delvise fradragsret fra 1. januar 2018 alene kan anvendes af realkreditinstitutter, der ikke deltager i en fællesregistrering.
Høringssvar:AdvokatrådetDansk ByggeriDIFinansrådetFSR Danske Revisorer
Nye straffesager
SKM2017.227.ØLR | Straf - prøvesag - transfer pricing dokumentation Selskabet var tiltalt for ikke at have indsendt fyldestgørende dokumentation for selskabets kontrollerede transaktioner vedrørende indkomstårene 2009, 2010, 2011 og 2012 inden den af SKAT fastsatte frist på 60 dage, der udløb 5. november 2013. Selskabet indsendte fyldestgående dokumentation efter fristens udløb, og SKAT meddelte ved brev af 12. august 2014, at dokumentationen ikke gav anledning til at foretage korrektion af de interne afregningspriser.Selskabet forklarede at det ikke indsendte de krævede oplysninger inden fristens udløb, da SKATs brev af 3. september 2013 blev væk internt i koncernen. Brevet var modtaget, men kom ved en fejl aldrig frem til koncernens hovedkvarter. Da de blev opmærksom på sagen, kontaktede de revisor. De regnskabsoplysninger, som SKAT ville have, forelå før SKAT bad om oplysningerne. Revisor skulle samle oplysningerne og svare på supplerende spørgsmål.Byretten fandt selskabet skyldig i tiltalen. Selskabet burde have været i stand til at opfylde tidsfristen og handlede groft uagtsomt ved ikke at indsende den skriftlige dokumentation rettidigt. Selskabet idømtes en bøde på 500.000 kr. svarende til de sparede omkostninger på skønsmæssigt 125.000 kr. for hvert af de fire indkomstår.Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte bøden til 250.000 kr. Selskabets undladelse af rettidigt at indsende dokumentationen for de fire indkomstår måtte anses for én overtrædelse vedrørende fire år og en bødefastlæggelse på grundlag af antallet af år ville føre til en uforholdsmæssig høj bødestraf. Der var ikke oplyst hvorfor SKAT havde anmodet om dokumentation for flere år ad gangen og om det var SKATs praksis. |
SKM2017.226.ØLR | Straf - kædesvig - momssvig - A-skat T var tiltalt for grov momssvig ved som ejer og direktør i et selskab at have angivet selskabets momstilsvar for lavt for perioderne 3. kvartal 2011 - 2. kvartal 2012 samt 3. kvartal 2012 - 2. kvartal 2013. For 3. kvartal 2013 havde han undladt at angive selskabets momstilsvar og han havde ladet selskabet fortsætte sine momspligtige aktiviteter i 4. kvartal 2013 og udstede fakturaer med moms, efter at selskabet var afmeldt fra momsregistrering. Han havde endvidere for perioderne september 2011 - juni 2012 samt 1. juli 2012 - 31. december 2013 ladet selskabet udbetale løn uden indeholdelse af AM-bidrag og A-skat til en ubestemt personkreds. Efter at det første selskab blev taget under konkursbehandling stiftede han et nyt selskab. Han afgav urigtige momsangivelser for perioderne 4. kvartal 2013 samt 1. kvartal 2014 for det nye selskab ligesom han udbetalte løn til en ubestemt personkreds uden at indeholde A-skat og AM-bidrag for perioderne oktober 2013 til december 2013 samt januar 2014 til marts 2014. Han havde derved unddraget for 2.785.376 kr. i moms, 4.453.204 kr. i kildeskat og 704.171 kr. i skat i alt.T forklarede at det var nogle andre, der styrede selskaberne, og at han blev presset til at lægge navn til aktiviteterne. T var alene stråmand for nogle personer, som han ikke ville oplyse nærmere om hvem var.Byretten fandt T skyldig i momssvig og svig med kildeskat og arbejdsmarkedsbidrag. Ts forklaring fandt retten utroværdig. Retten tillagde det blandt andet vægt, at T deltog aktivt i hævninger af meget store beløb og ikke foretog sig noget for at sikre, at der blev oplyst og afregnet de korrekte beløb i moms, skat og AM-bidrag. T idømtes 1 år og 6 måneders fængsel, tillægsbøde på 7.500.000 kr., rettighedsfrakendelse samt betale 7.942.751 kr. med tillæg af procesrente til SKAT.Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
SKM2017.225.ØLR | Straf - momssvig - frifindelse T var tiltalt for momssvig for perioden 1. januar 2008 til de 31. marts 2008 ved som hovedanpartshaver og direktør i et selskab forsætligt at have angivet et negativt momstilsvar på 72.885 kr., selvom det rettelig var positivt med 49.101 kr. T havde derved unddraget for 121.986 kr. i moms.T forklarede at hun er uddannet jurist og cand.merc. Hun blev direktør i selskabet og indtrådte i bestyrelsen i 2007. Momsregnskab blev lavet af en ansat hos de tidligere ejere. Der var ikke angivet salgsmoms af to fakturaer, der er bogført i kontospecifikationen den 31. januar 2008, fordi køberne har revet fakturaerne i stykker. T har udstedt fakturaerne, men ikke bogført dem. Selskabet har aldrig modtaget betaling i henhold til disse fakturaer. T indberettede ikke salgsmomsen på 146.500 kr. på fakturaerne til SKAT, fordi køberne havde bestridt, at der var en faktura, og køber har det da heller ikke med i sit regnskab. T havde spurgt revisor hvad hun skulle gøre, og han sagde, at hun skulle udfærdige en kreditnota, og hun tænkte, at den så gik i "nul". T lavede en kreditnota, men den blev ikke indberettet til SKAT. Hun havde ikke noget kendskab til momsreglerne. Hun vidste, at moms skal indberettes i det kvartal, fakturaen er udstedt, og at det var hendes ansvar at angive det.Byretten fandt T skyldig i momssvig. T måtte når henses til hendes uddannelsesmæssige baggrund have været klar over, at der skulle moms af de fakturaer, der i januar 2008 blev udstedt. Det fritog ikke T for ansvar for momsangivelsen for 1. kvartal 2008, at hun senere udsteder en kreditnota, dateret 2. juli 2009. Revisors erklæring om moms i den interne årsrapport for 2009 er dateret 28. juni 2010, og det måtte derfor lægges til grund, at kreditnotaen ikke er skrevet på revisors foranledning i juli 2009. T idømtes en bøde på 180.000 kr.Landsretten frifandt T. Retten fandt det ikke godtgjort, at det kunne kræves, at de to fakturaer blev medtaget på momsangivelsen for selskabet for 1. kvartal 2008. |
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Journalnr: 15/2979477
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvarene for perioden fra 1. januar 2008 til den 31. december 2009 samt 1. januar 2011 til 31. december 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-12-2016
Journalnr: 14/0669363
Registreringsafgift - flytning af avance
Sagen drejer sig om opgørelse af registreringsafgift i forbindelse med overflytning af avance fra nye biler til udstyr samt byttebiler. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 13-12-2016
Journalnr: 14/3134333
Registreringsafgift - flytning af avance
Sagen drejer sig om overflytning af avance fra nye biler til udstyr, samt opgørelse af registreringsafgift i forbindelse hermed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 13-12-2016
Journalnr: 14/3921520
Registreringsafgift - flytning af avance
Sagen drejer sig om overflytning af avance fra nye biler til udstyr, samt opgørelse af registreringsafgift i forbindelse hermed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 13-12-2016
Journalnr: 15/1031310
Registreringsafgift - flytning af avance
Sagen drejer sig om overflytning af avance fra nye biler til udstyr, samt opgørelse af registreringsafgift i forbindelse hermed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 13-12-2016
Journalnr: 15/1784240
Skønsmæssig ansættelse af lønsumsafgiftstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af lønsumsafgiftstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 21-12-2016
Journalnr: 15/2660665
Yderligere lønsumsafgift
Klagen vedrører forhøjelse af lønsumsafgift på baggrund af ændret overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-02-2017
Nyt fra EU-domstolen
Retsliste 03-04-2017 - 02-05-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 05-04-2017 indstilling i C-616/15 Kommissionen mod Tyskland
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – artikel 132, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – momsfritagelse af ydelser leveret af selvstændige grupper af personer til deres medlemmer – begrænsning til selvstændige grupper, hvis medlemmer alene udøver et begrænset antal erhverv
Tidligere dokument:
C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - DomTidligere dokument:
C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - IndstillingDen 06-04-2017 indstilling i C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – præjudicielt søgsmål – momsret – fradrag af indgående afgift – vederlagsfrie tjenesteydelser til fordel for den kommunale infrastruktur – forbindelsen til den afgiftspligtige persons økonomiske aktivitet – økonomisk henføring versus foranledningssammenhæng – bogføring af udgifterne som generalomkostninger.
Tidligere dokument:
C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - DomTidligere dokument:
C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - IndstillingTidligere dokument:
C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Ny sagDen 26-04-2017 dom i C-564/15 Farkas
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - anbringende om tilsidesættelse af EU-retten rejst af egen drift - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fradragsret for indgående afgift - ordning for omvendt betalingspligt - artikel 199, stk. 1, litra g) - anvendelse udelukkende i forbindelse med fast ejendom - uberettiget indbetaling af afgift foretaget af køberen af varerne til sælgeren som følge af en fejlagtigt udfærdiget faktura - skattemyndighedens afgørelse, hvorved det fastslås, at køberen af varerne har en skattegæld, hvorved betaling af det af køberen krævede fradrag afvises, og hvorved køberen pålægges en skattebøde
Tidligere dokument:
C-564/15 Farkas - DomTidligere dokument:
C-564/15 Farkas - IndstillingTidligere dokument:
C-564/15 Farkas - Ny sagDen 26-04-2017 dom i C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - toldpositioner - tarifering af varer - implantatskruer beregnet til at indsættes i det menneskelige legeme til behandling af frakturer eller til fastgørelse af proteser - kombineret nomenklatur - pos. 9021 - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1212/2014 - gyldighed
Tidligere dokument:
C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services - DomTidligere dokument:
C-51/16 Stryker EMEA Supply Chain Services - Ny sag
Nye sager for domstolen
C-628/16 Kreuzmayr | Skal EU-retten i tilfælde som i hovedsagen, hvor en afgiftspligtig person X1 råder over varer, som er oplagret i medlemsstat A, og X1 har solgt disse varer til en afgiftspligtig person X2, og X2 over for X1 har tilkendegivet, at han agter at transportere varerne til medlemsstat B, og X2 over for X1 har identificeret sig med sit momsregistreringsnummer, som er tildelt ham af medlemsstat B, og X2 har videresolgt disse varer [...] |
C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens | Er direktiv 2006/112/EF og særligt direktivets artikel 63, 167, 168, 178, 179, 180, 182 og 219, samt neutralitetsprincippet til hinder for en lovgivning, som – under omstændigheder, hvor den afgiftspligtige sælger af varer har været genstand for en skattekontrol, der fastslog, at den af ham i en given situation anvendte momssats var lavere end den korrekte sats, hvor han har betalt den supplerende afgift til staten, og hvor han søger at opnå den tilsvarende betaling fra køberen, som ligeledes... |
Indstillinger
C-661/15 XSagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – indførsel af køretøjer – artikel 29 – toldværdiansættelse – artikel 78 – revision af angivelsen – artikel 236, stk. 2 – godtgørelse af importafgifter – frist på tre år – forordning (EØF) n° 2454/93 – artikel 145, stk. 2 og 3 – betalinger, der er foretaget af sælger til fordel for køber i henhold til en kontraktlig forpligtelse til at yde garanti, tages i betragtning ved toldværdiansættelsen – defekte varer – frist på tolv måneder – gyldighed
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 145, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks, sammenholdt med artikel 29 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, skal fortolkes således, at den navnlig finder anvendelse, når sælgeren af et køretøj i overensstemmelse med en kontraktlig forpligtelse til at yde garanti, som er fastsat i købsaftalen, giver køberen et nedslag i prisen i form af en godtgørelse for de udgifter, som køberen har afholdt med henblik på at afhjælpe en med fabrikationen sammenhængende risiko for, at dette køretøj bliver funktionelt defekt ved brug, hvorved det ikke frembyder en sådan grad af sikkerhed, som rimeligt kan forventes af det.
2) Artikel 145, stk. 3, i forordning nr. 2454/93 er ugyldig.
C-46/16 LS Customs ServiceSagen omhandler:
Anmodning om præjudiciel afgørelse – præjudicielt søgsmål – toldunion – varer, som under den eksterne forsendelsesprocedure i EU’s toldområde unddrages toldtilsyn – fastsættelse af toldværdien – betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden – salg med henblik på eksport til et tredjeland – fastsættelse af toldværdien på grundlag af tilgængelige oplysninger i EU – undersøgelses- og begrundelsespligter for medlemsstaternes toldmyndigheder
Generaladvokatens indstilling:
1) Toldkodeksens artikel 29, stk. 1, skal fortolkes således, at den deri fastsatte metode til fastsættelse af toldværdien kun finder anvendelse, hvis de pågældende varers transaktionsværdi svarer til en pris med henblik på udførsel til EU’s toldområde. I denne forbindelse er det uden betydning, om toldskylden opstår ved, at varerne under den eksterne forsendelse unddrages toldtilsyn.
2) Toldmyndigheden er ikke forpligtet til at indhente de nødvendige oplysninger for anvendelse af toldkodeksens artikel 30, stk. 2, litra a), hos producenten af de pågældende varer. Før myndigheden kan bortse fra at anvende denne bestemmelse, skal den imidlertid konsultere alle tilgængelige informationskilder og databaser og give de berørte økonomiske aktører mulighed for at tilvejebringe de nødvendige oplysninger for anvendelsen af den nævnte bestemmelse.
3) Det følger af toldkodeksens artikel 6, stk. 3, samt af toldmyndighedens generelle begrundelsespligt og det indbyrdes subsidiaritetsforhold mellem de forskellige metoder til fastsættelse af toldværdien, at toldmyndigheden er forpligtet til i sin afgørelse at give en tilstrækkelig begrundelse for, hvorfor en bestemt metode til fastsættelse af toldværdien er blevet anvendt, og ikke en anden, højerestående metode. Ligeledes er toldforvaltningen forpligtet til i sin afgørelse at give en tilstrækkelig begrundelse for, hvordan og på grundlag af hvilke oplysninger den endelige toldværdi er blevet fastsat. Spørgsmålet om, hvorvidt en manglende begrundelse kan gives efterfølgende under retssagen, er et spørgsmål, som hører under national ret, og som medlemsstaterne regulerer under overholdelse af ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet.
Nyt fra EU
Nyt fra Rådet
Udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af due diligence-forpligtelser i forsyningskæden for EU-importører af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld, der hidrører fra konfliktramte områder og højrisikoområder - Vedtagelse af den lovgivningsmæssige retsakt (LR + E) = Erklæringer
Udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af due diligence-forpligtelser i forsyningskæden for EU-importører af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld, der hidrører fra konfliktramte områder og højrisikoområder - Vedtagelse af den lovgivningsmæssige retsakt (LR + E)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et EU-system for selvcertificering af due diligence-praksis i forsyningskæden for ansvarlige importører af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld med oprindelse i konfliktramte områder og højrisikoområder - Resultatet af Europa-Parlamentets førstebehandling (den 13.-16. marts 2017 i Strasbourg)
BILAG til Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Det Blandede Udvalg nedsat ved den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse for så vidt angår ændringen af tillæg II til denne konvention
Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Det Blandede Udvalg nedsat ved den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse for så vidt angår ændringen af tillæg II til denne konvention
RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede EØS-Udvalg til en ændring af bilag IV (Energi) til EØS-aftalen (Den tredje energipakke)
RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Det Schweiziske Forbund om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af den generelle præferenceordning
RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af den generelle præferenceordning
Udkast til Rådets afgørelse om indgåelse af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Den Føderative Republik Brasilien i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union - Vedtagelse
Nyt fra Parlamentet
Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede EØS-Udvalg til en ændring af protokol 3 til EØS-aftalen om de varer, der er omhandlet i aftalens artikel 8, stk. 3, litra b)
Bilag til Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede EØS-Udvalg til en ændring af protokol 3 til EØS-aftalen om de varer, der er omhandlet i aftalens artikel 8, stk. 3, litra b)
Forhøjelse af norsk told på landbrugsprodukter/nylige forhandlinger om protokollen om handel med fisk og fiskevarer (2016/0052(NLE))
Nyt fra EUR_LEX
Rådets afgørelse (EU) 2017/471 af 28. februar 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning
Rådets afgørelse (EU) 2017/470 af 28. februar 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Det Schweiziske Forbund om oprindelseskumulation mellem Den Europæiske Union, Schweiz, Norge og Tyrkiet inden for rammerne af Den Europæiske Unions generelle præferenceordning
Rådets afgørelse (EU) 2017/560 af 21. marts 2017 om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om ændringer af bilag III til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico den 23. marts 2000 om definition af begrebet produkter med oprindelsesstatus og metoder for administrativt samarbejde (visse produktspecifikke oprindelsesregler for kemikalier)
Rådets afgørelse (EU) 2017/561 af 21. marts 2017 om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om ændringer af bilag III til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico den 23. marts 2000 om definition af begrebet produkter med oprindelsesstatus og metoder for administrativt samarbejde (Andorra og San Marino og visse produktspecifikke oprindelsesregler for kemikalier)
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2017/563 af 21. marts 2017 om bemyndigelse af Republikken Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2017/320 af 21. februar 2017 om bemyndigelse af Frankrig til at indgå en aftale med Det Schweiziske Forbund om lufthavnen Basel-Mulhouse, der indeholder bestemmelser, som afviger fra artikel 5 i direktiv 2006/112/EF
Lovtidende
Bekendtgørelse af lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven)
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 118, nr. 1, og § 136, nr. 1, 3 og 4, i lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, udpantningsloven og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige)
Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
L 182 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tingslysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).
Bilag
L 182 A Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).
Bilag
L 182 B Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).
Bilag
Almindelig del
Bilag
Spørgsmål og svar