MomsMail 2017, uge 12

Kære læser !

En uge, der for så vidt angår antallet af afgørelser har været til den gode side - og så skal jeg da ellers love for, at momsen har været i medierne.

Som det mest bemærkelsesværdige kom nyheden om, at eksportmomsordningens afskaffes, snigende som en tyv i natten. Senere på ugen kom så nyheden om, at produktions- og erhvervsskolerne, der ellers ville blive ganske voldsomt påvirkede af den ændrede praksis for behandlingen af deres tilskud, vil blive kompensede 1:1 af Undervisningsministeriet.

To vidt forskellige nyheder, der hver på sin måde bekræfter, at momsloven (der i parentes bemærket fylder 50 år den 3. juli i år) på ingen måde er fyrre, fed og færdig, men halvtreds, holdbar og handlekraftig.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Skat og moms ved tab på debitorer mv.
Sådan er reglerne for mandskabsvogne uden registreringsafgift
Nye tider for eksportmomsordningen
Transfer pricing-reglerne hindrer momsfrihed på leverancer fra en selvstændig gruppe
Energi & Forsyning - Marts 2017
Ny dom slår hårdt ned på ændringer i en godkendt leasingaftale
Global Forum on VAT
Firmabiler 2017
Det politiske oplæg til finansiering af Nordsøaftalen kan blive dyrt for Danmarks eksportvirksomheder
Moms af "gratis" varer og tjenesteydelser
Notat om beretning om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet

Bindende svar
Tinglysningsafgift ved virksomhedspant - ejerpantebrev
Tinglysningsafgift ved tilførsel af aktiver

Domme
Affaldsvarmeafgift - ét eller to anlæg
Ej skatte- og momsmæssigt fradrag - udgifter til underleverandører - fakturaer uden reelt indhold
Manglende afregning af A-skat og AM-bidrag - nedsættelse af momsfradrag - lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende
Genoptagelse af samlet afgiftstilsvar ved underkendelse af praksis - erstatningskrav forældet

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 nye sager
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Skat og moms ved tab på debitorer mv.

Denne artikel handler om den moms- og skattemæssige behandling af tab på alle former for tilgodehavender.

BDO

Sådan er reglerne for mandskabsvogne uden registreringsafgift

Reglerne for anvendelse af mandskabsvogne er strengere end de generelle regler for biler på gule plader.

DLA Piper

Ny dom slår hårdt ned på ændringer i en godkendt leasingaftale

Efterfølgende ændringer i en godkendt leasingaftale sanktioneres ifølge en dom fra Vestre Landsret med fuld afgift.

EY

Nye tider for eksportmomsordningen

Eksportmomsordningen afskaffes som led i finansieringen af Nordsøaftalen.

EY

Transfer pricing-reglerne hindrer momsfrihed på leverancer fra en selvstændig gruppe

Skatterådet har offentliggjort et nyt bindende svar, hvori de har truffet afgørelse om, at betingelserne for anvendelse af momsfritagelsen for selvstændige grupper ikke er opfyldt, hvis medlemmerne er hjemmehørende i forskellige lande, idet transfer pricing-reglerne i den situation fordrer, at der pålægges avance på leverancerne.

EY

Energi & Forsyning - Marts 2017

I denne udgave giver vi et overblik over indholdet af det fælles udspil fra brancheforeningerne: "Vi forsyner Danmark". Du kan også få seneste nyt om tilknyttet virksomhed i vandselskaber, hvor vi kigger nærmere på Energistyrelsens vejledning fra januar 2017. Endelig kan du få viden om, hvordan du søger offentlige midler til dit udviklingsprojekt.

OECD

Global Forum on VAT

The fourth meeting of the OECD Global Forum on VAT will focus in particular on the policy and operational challenges faced by tax authorities in the era of digital globalisation, and on the efficient and the effective implementation of the standards and mechanisms for addressing these challenges recommended by the International VAT/GST Guidelines. It will take place in Paris on 12-14 April 2017.

PwC

Firmabiler 2017

Firmabiler 2017 giver dig indsigt i de aktuelle regler for skat, moms og afgifter inden for firmabiler. Du får med publikationen et grundlag til at tage stilling til, om en firmabetalt bil er økonomisk fordelagtigt som personalegode i jeres virksomhed.

PwC

Det politiske oplæg til finansiering af Nordsøaftalen kan blive dyrt for Danmarks eksportvirksomheder

Det politiske oplæg til finansieringen af Nordsøaftalen – som blev udsendt i går – åbner for et farvel til dele af eksportmomsordningen, der har været en meget betydelig hjælp til erhvervslivet og dansk eksport siden dens indførsel i 1980. Spørgsmålet er, om de politiske partier, der tegner aftalen, har haft et fuldt overblik over de mulige konsekvenser for dansk erhvervsliv og Danmarks fremtidige eksport?

Redmark

Moms af "gratis" varer og tjenesteydelser

SKAT har fokus på den momsmæssige behandling af salgsfremmende tiltag – også kaldet tilgift. Den momsmæssige udfordring ved en tilgift opstå ...

Rigsrevisionen

Notat om beretning om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet

Rigsrevisionen følger i dette notat op på beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet.

Notatet er baseret på en redegørelse fra skatteministeren og handler om de initiativer, som ministeren vil iværksætte som følge af beretningen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Tinglysningsafgift ved virksomhedspant - ejerpantebrev

SKM2017.214.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 6, på et ejerpantebrev, der gav virksomhedspant, kunne tinglyses en ændring af pantebrevet, hvormed debitor/kreditor blev udskiftet, alene mod betaling af tinglysningsafgift efter tinglysningsafgiftslovens § 7, dvs. uden betaling af variabel afgift. Skatterådet afviste endvidere to spørgsmål om alternative dispositioner. SKAT udtalte vejledende, at såvel en ændring af ejerpantebrevet, hvor en yderligere virksomhed indtrådte som debitor/kreditor, samt oprettelse af et nyt ejerpantebrev for samme beløb og med pant i samme aktivtyper, men som vedrørte en ny virksomhed som debitor/kreditor, ikke kunne tinglyses alene mod betaling af 1.660 kr. Disse tinglysninger ville udgøre en ny virksomhedspantsætning, som ville medføre, at der tillige skulle betales variabel afgift af det pantesikrede beløb efter § 5, stk. 1.

 

Bindende svar: Tinglysningsafgift ved tilførsel af aktiver

SKM2017.211.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte at der kun skulle betales en tinglysningsafgift på 1.660 kr., jf. tinglysningsafgiftslovens § 6 a, ved tinglysning af endeligt skøde på hele Spørgers ejendom i forbindelse med en aktivtilførsel fra Spørger til Spørgers datterselskab, som beskrevet i en tilladelse til skattefri tilførsel af aktiver. Det fremgik af tilladelsen, at aktivtilførslen ikke omfattede hele den faste ejendom, som tinglysningen vedrørte. Spørger skulle senere have tilbageskødet en nærmere bestemt del af ejendommen med tilhørende grundareal. Spørger skulle i den mellemliggende periode bevare en utinglyst ret til denne del af ejendommen. Skatterådet kunne endvidere ikke bekræfte, at der ved tinglysning af den efterfølgende tilbageskødning af den omhandlede del af ejendommen fra datterselskabet og til Spørger alene skulle betales en tinglysningsafgift på 1.660 kr., jf. tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Skatterådet kunne endvidere ikke bekræfte, at den variable afgift ved tinglysningen af tilbageskødningen skulle beregnes af ejendommens værdi på vedtagelsestidspunktet for aktivtilførslen.

 

Dom: Affaldsvarmeafgift - ét eller to anlæg

SKM2017.217.BR

Sagens spørgsmål var, hvorvidt H1 ved beregning af affaldsvarmeafgift, tillægsafgift og CO2-afgift skal anses for at fyre med en kombination af afgiftspligtigt affald og gas, således at der i afgiftsmæssig henseende er tale om et kraftvarmeanlæg, eller om selskabet ikke kan anses for at fyre med en kombination af afgiftspligtigt affald og gas og derfor i afgiftsmæssig henseende skal betragtes som to kraftvarmeanlæg.Byretten fandt, at H1 i afgiftsmæssig henseende skal betragtes som et anlæg, der fyrer med en kombination af afgiftspligtigt affald og andre brændsler.

 

Dom: Ej skatte- og momsmæssigt fradrag - udgifter til underleverandører - fakturaer uden reelt indhold

SKM2017.210.BR

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgeren, en distributionsvirksomhed, var berettiget til skatte- og momsmæssigt fradrag på baggrund af en række fremlagte fakturaer udstedt af tre forskellige underleverandører. Skatteministeriet bestred under sagen, at der var realitet bag de udgifter, som sagsøgeren påstod at have afholdt til underleverandørerne.Retten fandt indledningsvist, at de fremlagte fakturaer ikke overholdt kravene i momsbekendtgørelsens § 40. Under hensyntagen hertil samt til øvrige uregelmæssigheder ved både fakturaerne og underleverandørernes virksomheders forhold samt sagsøgerens manglende regnskabsmateriale, fandt retten, at der påhvilede sagsøgeren en meget tung bevisbyrde med hensyn til at godtgøre, at de fremlagte fakturaer berettigede til skatte- og momsmæssigt fradrag. Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde løftet denne bevisbyrde, og retten kunne derfor ikke lægge til grund, at fakturaerne havde noget reelt indhold.Afslutningsvist fandt retten, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af sagsøgerens momsansættelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, var opfyldt.Skatteministeriet blev på denne baggrund frifundet.

 

Dom: Manglende afregning af A-skat og AM-bidrag - nedsættelse af momsfradrag - lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende

SKM2017.208.BR

Sagsøgeren var i indkomstårene 2010-2012 indehaver af en personligt drevet vognmandsvirksomhed.Sagen handlede om, hvorvidt det var med rette, at SKAT havde anset sagsøgeren for at hæfte for manglende afregning af A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, i forbindelse med udbetaling af vederlag til en vognmand i sagsøgerens virksomhed, hvori sagsøgeren ikke havde indeholdt skat. SKAT havde ved samme lejlighed nedsat sagsøgerens fradrag for moms af vederlaget.Det væsentlige tvistepunkt i sagen var, hvorvidt vognmanden skulle anses for at være selvstændig erhvervsdrivende eller ansat lønmodtager i sagsøgerens virksomhed.Retten lagde ved sin afgørelse til grund, at vognmanden ikke var registreret som selvstændig erhvervsdrivende og ikke havde et aktivt CVR-nummer i de omhandlede indkomstår, samt at sagsøgeren var vognmandens eneste hvervgiver i de pågældende år.På grundlag af de fakturaer, som vognmanden havde udstedt til sagsøgeren i 2010 til 2012, fandt retten, at det kunne konstateres, at vognmandens arbejde for sagsøgeren havde været omfattende, og at arbejdet var foregået løbende og med stor hyppighed. Det kunne endvidere konstateres, at arbejdet ofte var faktureret til en bestemt enhedspris.Herefter, og med henvisning i øvrigt til, at det måtte lægges til grund, at vognmandens arbejde for sagsøgeren i al væsentlighed var foregået ved kørsel med sagsøgerens lastbiler, og at betalingen for vognmandens arbejde ikke i særlig grad adskilte sig fra lønnen til sagsøgerens øvrige ansatte, var det rettens samlede vurdering, at vognmanden måtte betragtes som en lønmodtager i sagsøgerens virksomhed.Retten fandt efter de nævnte omstændigheder og sagsøgerens forhold som erhvervsdrivende med flere ansatte, at sagsøgeren havde haft fornødent kendskab til pligten til at indeholde A-skat og AM-bidrag. Sagsøgeren havde i øvrigt ikke godtgjort, at han ikke havde udvist forsømmelighed ved at undlade indeholdelsen i relation til udbetalingerne til vognmanden, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1.Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Dom: Genoptagelse af samlet afgiftstilsvar ved underkendelse af praksis - erstatningskrav forældet

SKM2017.207.VLR

Sagsøgeren, en erhvervsskole, havde tidligere ved dom af 12. juni 2010 (SKM2010.382.VLR) fået medhold i, at skolens kommercielle kursusvirksomhed var momspligtigt i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 2. pkt. Ved denne dom underkendte Vestre Landsret SKATs administrative praksis på området, og SKAT udsendte i den anledning genoptagelsescirkulæret, SKM2010.499.SKAT.Den netop afgjorte sag udspringer af sagsøgerens genoptagelsesanmodning, der fulgte efter Vestre Landsrets dom og styresignalet. Sagen angår i første række spørgsmålet om, hvordan skatteyderens tilbagebetalingskrav skulle opgøres i forbindelse med genoptagelsesanmodningen. Sagen angår i anden række, om sagsøgeren har krav på erstatning som følge af SKATs underkendte praksis.Sagsøgeren gjorde under sagen blandt andet gældende, at sagsøgeren havde krav på tilbagebetaling af købsmoms, energiafgift og lønsumsafgift, uden at salgsmomsen af kursusydelserne blev modregnet, idet salgsmomsen ikke på nuværende tidspunkt kunne opkræves hos kunderne, og SKATs uretmæssige praksis var skyld i, at salgsmomsen ikke var blevet opkrævet i første omgang. Til støtte for det subsidiære erstatningsretlige synspunkt gjorde sagsøgeren gældende, at SKAT med den underkendte praksis havde handlet ansvarspådragende, og at skolen derved havde lidt et tab, som kunne kræves erstattet.Skatteministeriet gjorde heroverfor blandt andet gældende, at der alene kunne ske en genoptagelse af det samlede afgiftstilsvar, dvs. af både købsmomsen og salgsmomsen, og at et eventuelt erstatningskrav var forældet, ligesom skattemyndighederne i øvrigt ikke havde handlet ansvarspådragende.For så vidt angår sagens momsretlige spørgsmål fandt landsretten med henvisning til momslovens § 37, stk. 1's klare ordlyd sammenholdt med samme lovs § 56, stk. 1, og EU-Domstolens praksis, at sagsøgeren i forbindelse med opgørelsen af sit krav om tilbagebetaling af moms, energiafgifter og lønsumsafgift skulle modregne den beregnede uopkrævede salgsmoms. Sagsøgeren fik derfor ikke medhold i sit principale momsretlige synspunkt.For så vidt angår sagens erstatningsretlige spørgsmål, udtalte landsretten, at SKATs oprindelige afgørelse af 12. juni 2006 måtte anses for den skadegørende handling, jf. forældelseslovens § 2, stk. 4, og at forældelsesfristen i medfør af forældelseslovens § 30, stk. 1, tidligst udløb den 1. januar 2011. Videre udtalte landsretten vedrørende den første retssag mod Skatteministeriet, at der ikke under denne sag var nedlagt påstand om erstatning, og at sagen derfor ikke angik, om skattemyndighederne havde handlet ansvarspådragende. Som følge heraf udløste dommen af 12. maj 2010 ikke en tillægsfrist i medfør af forældelseslovens § 21, stk. 1, ligesom sagsøgerens tidligere klage til Landsskatteretten ikke førte til en forlængelse af forældelsesfristen i medfør af forældelseslovens § 21, stk. 2. Et muligt erstatningskrav var derfor forældet den 1. januar 2011, og der var som følge heraf ikke grundlag for at tage stilling til ansvarsgrundlaget.Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2017.219.BR

Straf – registreringsafgiftsbekendtgørelsen – manglende mærkning af varebil – udeblivelsesdom
Selskabet var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsbekendtgørelsen, idet selskabet den 30. januar 2016 kl. 11.07 havde anvendt en varebil, der har en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons og er registreret udelukkende til erhvervsmæssig brug med selskabet som registreret ejer og bruger - uden at have mærket siderne på varebilen med oplysninger om virksomhedens navn eller logo samt virksomhedens cvr-nummer.Selskabet udeblev fra retsmødet.Byretten fandt selskabet skyldig i tiltalen. Selskabet idømtes en bøde på 5.000 kr. Straffen fastsattes i overensstemmelse med forarbejderne til registreringsloven til en bøde på 5.000 kr.

SKM2017.218.ØLR

Straf - momssvig - revisor - selskabsstiftelser - råderet over konti
T var tiltalt for momssvig for som stifter, reel daglig leder af to selskaber på trods af at SKAT havde nægtet momsregistrering, at drive momspligtig virksomhed og udstede fakturaer med moms uden at angive og afregne momsen til SKAT. T var revisor og havde stiftet de to selskaber. T kunne ikke selv stå som direktør i selskaberne, men havde råderetten over selskabernes bankkonti. T havde derved unddraget for 1.780.578 kr. i moms i alt.T forklarede at han stiftede de to selskaber. Han har stiftet selskaber i årevis. Han har stiftet mange selskaber, både som skuffeselskaber og stiftet til konkrete klienter. Han er revisor og får tit forespørgsler om stiftelse af selskaber. Normalt stifter man selskaber hos en advokat, men disse kostede meget mere, og han kunne gøre det meget billigere. Han havde intet haft at gøre med driften af selskaberne. Det var hele tiden meningen, at to andre personer skulle stå som direktører i selskaberne. De fremsendte koder og nøglekort fra banken, havde han sendt videre, fordi de tilhørte selskabet. Han havde aldrig brugt nøglekortet eller koden.Byretten fandt T skyldig i momssvig. T idømtes 1 års fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 1.775.000 kr. Retten fandt det ubestridt, at selskaberne har drevet den i tiltalen anførte momspligtige virksomhed. T havde oprettet de nævnte selskaber, hvor han stod som direktør ved oprettelsen. T havde fuldmagt til selskabernes konti. Retten tilsidesatte T's forklaring om overdragelse af kode og nøglekort.Landsretten stadfæstede byretsdommen. T ernærede sig som revisor og havde lang erfaring med stiftelse af selskaber, ligesom T har kendskab til moms og EU-moms. Han har oprettet selskaberne og har også efter overdragelserne som den eneste kunnet råde over selskabernes konti. Der har være økonomisk aktivitet i selskaberne på et tidspunkt, hvor T var bekendt med, at de ikke kunne blive momsregistrerede med ham som direktør.

SKM2017.216.BR

Straf – prøvesag – transfer pricing dokumentation
Selskabet var tiltalt for groft uagtsomt eller forsætligt at have undladt at indsende fyldestgørende transfer pricing dokumentation for indkomstårene 2009, 2010, 2011 og 2012 inden for den af SKAT fastsatte frist. SKAT fastsatte i brev af 20. august 2013 en frist til den 25. oktober 2013. Selskabet indsendte for disse indkomstår alene utilstrækkelig og mangelfuld dokumentation, der ikke muliggjorde, at SKAT kunne foretage en fyldestgørende kontrol, hvilket selskabet først rettede endeligt op på den 26. februar 2014.Selskabet forklarede at det i selvangivelsen for 2009 ikke havde udfyldt rubrikken om TP. For 2010-12 havde selskabet krydset felt 067 af i selvangivelsen. Selskabet havde ikke indsendt blanket 05.021 til SKAT. Selskabets økonomichef havde ment at den valgte fremgangsmåde var anset for fyldestgørende i andre lande og derfor også i Danmark. Når selskabet laver årsregnskab er revisionskontoret i selskabet 2-5 dage og kontrollerer en række forhold. Revisoren laver selvangivelser bistået af selskabets bogholder. De har 2-3 regnskabsmøder årligt. Selskabet mente at det havde gjort alt hvad SKAT bad om. Selskabet havde haft et udemærket samarbejde med SKAT og det var overrasket over, at SKAT ikke var mere samarbejdsvillig, herunder ved at rette henvendelse før udløbet af fristen den 25. oktober 2013.Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Selskabet havde handlet groft uagtsomt. T idømtes en bøde på 250.000 kr. Udgangspunktet er en bøde på 125.000 kr. pr. indkomstår, men retten fandt ikke at der i den konkrete situation skulle ske fuldstændig bødekumulation. Der blev herved henset til det i forarbejderne anførte vedrørte baggrunden for bødeberegningen og at T under sagen må anses for at have samarbejdet og bidraget til fremskaffelse af oplysninger til SKAT.

SKM2017.212.VLR

Straf - rette ansvarssubjekt - momssvig - grov uagtsomhed
T var tiltalt for som hovedaktionær, direktør og ansvarlig daglig leder af et selskab groft uagtsomt for 2. halvår 2011 at have afgivet urigtige momsangivelser, idet han havde angivet selskabets salgsmoms for lavt med 217.825 kr. og købsmomsen for lavt med 57.868 kr. T havde derved unddraget for 159.957 kr. i moms.T forklarede at han ultimo 2011 - 2012 havde fået en ny bogholder, som blandt andet havde ansvaret for at lave virksomhedens momsangivelser.Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 50.000 kr. Retten lagde i formildende retning blandt andet vægt på den tid der er gået, siden unddragelsen fandt sted, og at det unddragne beløb skønsmæssigt er fastsat til op mod 150.000 kr.Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte bøden til 30.000 kr. på grund af at der for landsretten blev skabt betydelig usikkerhed om, hvor stor en del af det bogførte salgsmomsbeløb på 101.041,61 kr. vedrørende "Ubetalte fak.pr 30/9", der vedrører fakturaer udstedt i gerningsperioden. Det fandtes dog ubetænkeligt at lægge til grund, at en del af de omhandlede fakturaer er udstedt i gerningsperioden. Der fandtes herefter bevist, at der var unddraget for i hvert fald 60.000 kr.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/0208140
Grænsehandel - campingvogne
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet, skal betale salgsmoms af campingvogne, der i perioden 1. januar 2009 til 30. april 2010 blev transporteret til en samarbejdspartner i Tyskland for dér at blive afhentet af private danske kunder, jf. momslovens § 4, stk. 1, og § 14, nr. 2, 1. pkt. Der er herunder spørgsmål om ekstraordinær genoptagelse på grund af grov uagtsomhed. Momsbeløbet udgør efter SKATs afgørelse 25 pct. af salgsprisen. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om, at der skal svares dansk moms af salget af campingvognene, jf. momslovens § 4, stk. 1 og § 14, nr. 2, 1. pkt., for den omhandlede periode.
Afsagt: 09-02-2017

Journalnr: 16/0445709
Aktindsigt
SKAT har delvist imødekommet klagerens anmodning om aktindsigt. SKAT har givet afslag på aktindsigt i interne dokumenter og forsendelseslogger. Skatteankestyrelsen stadfæster SKATs afgørelse vedrørende interne dokumenter og afviser klagen for så vidt angår aktindsigt i forsendelseslogger.
Afsagt: 23-11-2016

Journalnr: 14/5247484
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar for en ikke klart specificeret periode mellem år 2007 og 2012 og henført forhøjelsen til perioden 1. april 2012 til 30. juni 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten begrænser perioden for hvilken momstilsvaret kan genoptages.
Afsagt: 06-12-2016

Journalnr: 11/0299731
Momsfradrag - båd
Klagen skyldes, at SKAT har ændret afgiftstilsvaret, idet der ikke er godkendt fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37, for anskaffelsen af en båd. SKAT har herved ikke anset klageren for at have til hensigt at drive selvstændig økonomisk virksomhed med bådudlejning. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 06-12-2016

Journalnr: 13/0195756
Momsfradrag - ikke dokumentation for erhvervelse
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet SKAT ikke har kunnet godkende virksomhedens momsfradrag da der ikke er dokumentation for, at varerne er transporteret til virksomheden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-12-2016

Journalnr: 12/0207607
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 07-12-2016

Journalnr: 13/0176741
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 07-02-2017

Journalnr: 12/0189181
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 07-12-2016

Journalnr: 13/3980590
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-01-2017

Journalnr: 12/0189172
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 07-12-2016

Journalnr: 15/3266986
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører ansættelse af yderligere momstilsvar af udeholdt omsætning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 10-01-2017

Journalnr: 16/1439793
Yderligere salgsmoms
Klagen vedrører yderligere salgsmoms af udeholdt omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2016

Journalnr: 03/0000228
Afgifter på kraftvarmeværk
SKAT har opkrævet kulafgift, mineralolieafgift og CO2-afgift af kul og olie for perioden 1. januar 1999 - 30. juni 1999. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 02-12-2016

Journalnr: 04/0002379
Afgifter på kraftvarmeværk
SKAT har for perioden 1. december 1998 - 30. juni 1999 opkrævet yderligere kul-, mineralolie-, CO2- og svovlafgift med i alt 68.179.925 kr., svarende til den beregnede afgift i relation til ligedeling af kraftvarmefordelen. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 02-12-2016

Journalnr: 14/5323912
Cholokadeafgift - snackbarer
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om nedsættelse af selskabets tilsvar vedrørende chokolade- og sukkervareafgift for perioden 1. januar 2009 - 31. marts 2014 for tre forskellige snackbarer, der er delvis overtrukket med chokolade/vekao. Selskabet har efterfølgende ændret den påklagede periode til 1. april 2011 - 31. marts 2014. Den beløbsmæssige opgørelse af nedsættelsen af selskabets tilsvar vedrørende chokolade- og sukkervareafgift foreligger endnu ikke. Landsskatteretten stadfæster at varerne er afgiftspligtige.
Afsagt: 10-02-2017

Journalnr: 13/5395695
Gasafgiftsgodtgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har fundet, at selskabets godtgørelse af gasafgift for gasforbrug til opvarmning i ovn skal nedsættes, idet forbruget ikke er anset for at vedrøre mineralogisk proces, som opfylder betingelserne i gasafgiftslovens § 10 d, stk. 4. Landsskatteretten godkender godtgørelse.
Afsagt: 02-12-2016

Journalnr: 14/5138038
Registreringsafgift
SKAT har anset klagerens køretøj for omfattet af registrerings- og registreringsafgiftspligten i Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-12-2016

Journalnr: 16/0516198
Rejsegods
Sagen drejer sig om opkrævning af chokoladeafgift, øl- og vinafgift og spiritusafgift for indførslen af chokolade, øl og spiritus fra Tyskland, idet den indførte mængde ikke er anset for værende til eget brug. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2016

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 27-03-2017 - 25-04-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 30-03-2017 indstilling i C-661/15 X
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – indførsel af køretøjer – artikel 29 – toldværdiansættelse – artikel 78 – revision af angivelsen – artikel 236, stk. 2 – godtgørelse af importafgifter – frist på tre år – forordning (EØF) n° 2454/93 – artikel 145, stk. 2 og 3 – betalinger, der er foretaget af sælger til fordel for køber i henhold til en kontraktlig forpligtelse til at yde garanti, tages i betragtning ved toldværdiansættelsen – defekte varer – frist på tolv måneder – gyldighed

Tidligere dokument: C-661/15 X - Dom
Tidligere dokument: C-661/15 X - Indstilling

Den 30-03-2017 indstilling i C-46/16 LS Customs Service
Toldunion

Anmodning om præjudiciel afgørelse – præjudicielt søgsmål – toldunion – varer, som under den eksterne forsendelsesprocedure i EU’s toldområde unddrages toldtilsyn – fastsættelse af toldværdien – betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden – salg med henblik på eksport til et tredjeland – fastsættelse af toldværdien på grundlag af tilgængelige oplysninger i EU – undersøgelses- og begrundelsespligter for medlemsstaternes toldmyndigheder

Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - Dom
Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - Indstilling
Tidligere dokument: C-46/16 LC Customs Services - Ny sag

Den 05-04-2017 indstilling i C-616/15 Kommissionen mod Tyskland
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – artikel 132, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – momsfritagelse af ydelser leveret af selvstændige grupper af personer til deres medlemmer – begrænsning til selvstændige grupper, hvis medlemmer alene udøver et begrænset antal erhverv

Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - Dom
Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - Indstilling

Den 06-04-2017 indstilling i C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse – præjudicielt søgsmål – momsret – fradrag af indgående afgift – vederlagsfrie tjenesteydelser til fordel for den kommunale infrastruktur – forbindelsen til den afgiftspligtige persons økonomiske aktivitet – økonomisk henføring versus foranledningssammenhæng – bogføring af udgifterne som generalomkostninger.

Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Dom
Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Indstilling
Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-522/16 A

Skal toldkodeksens artikel 62, læst i sammenhæng med gennemførelsesforordningens artikel 205, 212, 216, 217 og 218 og bestemmelserne i forordning (EØF) nr. 2727/75 samt forordning (EF) nr. 1484/95 , fortolkes således, at de i toldkodeksens artikel 201, stk. 3, andet afsnit, omhandlede oplysninger, der tjener som grundlag for toldangivelsen, også omfatter de beviser, som i henhold til artikel 3, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1484/95 skal fremlægges for toldmyndighederne?

Skal toldkodekse...

C-631/16 Timberland Europe

Er Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1647 af 13. september 2016 om genindførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af visse typer af fodtøj med overdel af læder med oprindelse i Vietnam og produceret af [A] Ltd, og om gennemførelse af Domstolens dom i de forenede sager C-659/13 og C-34/14 gyldig?

Er Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1731 af 28. september 2016 om genindførelse af en endelig antidumpingto...

C-661/16 Wirtl

Ifølge Domstolens dom FIRIN af 13. marts 2014, C-107/13 kan momsen af en forudbetaling ikke fradrages, når afgiftspligtens indtræden er usikker på tidspunktet for forudbetalingen. Skal dette vurderes ud fra den objektive situation eller ud fra den forudbetalendes objektiverede synsvinkel?

Skal Domstolens dom FIRIN fortolkes således, at en regulering af det momsfradrag, som den forudbetalende har foretaget på grundlag af sin forudbetalingsfaktura, som er udstedt for en levering af varer,...

C-660/16 Kollroß

Skal de krav til sikkerheden for en udførelse af ydelsen, der er en betingelse for momsfradrag for en forudbetaling som omhandlet i Den Europæiske Unions Domstols dom »Firin« C-107/13 , bestemmes rent objektivt eller set fra den forudbetalendes synspunkt ud fra de omstændigheder, som den pågældende kan have kendskab til?

Er medlemsstaterne under hensyntagen til, at fradragsretten i henhold til artikel 167 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles mervæ...


Domme
C-435/15 GROFA

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – toldpositioner – tarifering af varer – videokameraer – kombineret nomenklatur – underposition 8525 80 30, 8525 80 91 og 8525 80 99 – forklarende bemærkninger – fortolkning – gennemførelsesforordning (EU) nr. 1249/2011 og (EU) nr. 876/2014 – fortolkning – gyldighed

Domstolens dom:

1) Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1249/2011 af 29. november 2011 om tarifering af varer i den kombinerede nomenklatur skal fortolkes således, at den ikke finder tilsvarende anvendelse på varer, der har de egenskaber, der karakteriserer de tre kameramodeller i serien GoPro Hero 3 Black Edition, som er omtvistede i sag C-435/15.

2) Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 876/2014 af 8. august 2014 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur skal fortolkes således, at den finder tilsvarende anvendelse på varer, der har de egenskaber, der karakteriserer de tre kameramodeller i serien GoPro Hero 3 Black Edition, som er omtvistede i sag C-435/15, men at forordningen er ugyldig.

3) Underpositionerne 8525 80 30, 8525 80 91 og 8525 80 99 i den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif i de versioner, der successivt følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1006/2011 af 27. september 2011, Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012 og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013, skal, henset til de forklarende bemærkninger til KN vedrørende disse underpositioner, fortolkes således, at en videosekvens på mere end 30 minutters varighed, som er optaget i særskilte filer af en varighed på mindre end 30 minutter hver, skal betragtes som en enkelt videosekvens af en varighed på 30 minutter eller derover uafhængigt af, om brugeren ikke kan opfatte overgangen fra en fil til en anden ved afspilningen, eller, modsat, at brugeren ved denne afspilning i princippet skal åbne hver fil for sig.

4) Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til forordning nr. 2658/87 i de versioner, der successivt følger af gennemførelsesforordning nr. 1006/2011, nr. 927/2012 og nr. 1001/2013, skal fortolkes således, at et videokamera, som er i stand til at optage signaler fra eksterne kilder uden dog at kunne gengive disse via et fjernsyn eller en ekstern monitor, idet videokameraet på en ekstern skærm eller monitor kun kan afspille filer, som det selv har optaget via dets linse, ikke kan tariferes i underposition 8525 80 99 i denne kombinerede nomenklatur.


Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

UDKAST TIL BETÆNKNING om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter  

 

Nyt fra EUR_LEX

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/493 af 21. marts 2017 om frigivelse af sikkerhed stillet i forbindelse med EU-toldkontingenter for import af fjerkrækød med oprindelse i Ukraine, der forvaltes inden for rammerne af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2078

 

Nyt fra Den Europæiske Ombudsmand

Decision in case 129/2017/AMF on the European Commission’s closure of an infringement complaint against Spain

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 228

Spm. om, hvad provenuet ville være ved at forhøje NOx-afgiften til 25 kr./kg, til skatteministeren  Svar  

Spm. 229

Spm. om, hvad provenuet ville være ved at genindføre reklameafgiftsloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 231

Spm. om, hvad provenuet ville være ved at genindføre den vægtbaserede emballageafgift, til skatteministeren  Svar  

Spm. 234

Spm. om, hvilke adresser der på side 38 i SKATs rapport ”Skattely – brug og misbrug af kommanditselskaber” fra marts 2016, er tale om, til skatteminis...  Svar  

Spm. 235

Spm. om, hvordan ministeren specifikt agter at håndtere problemet med rådgivere, der udbyder kommanditselskabets konstruktion med hensigt på at kanali...  Svar  

Spm. 236

Spm. om ministeren mener, at der som proklameret i konklusionen på s. 53 i SKATs rapport ”Skattely – brug og misbrug af kommanditselskaber” fra marts ...  Svar  

Spm. 238

Spm. om de to provenuskøn i svarene på spørgsmål 530 og 531 er additive, således at de to provenuvurderinger kan lægges sammen, eller er aktieindkomst...  Svar  

Spm. 245

Spm. om, hvor stor en del af de BMW’er i henholdsvis 3-, 4- og 5-serien, der blev registreret i henholdsvis 2014 og 2015, der efterfølgende er eksport...  Svar  

Spm. 246

Spm. om, hvad den faktiske samlede de facto betaling af moms og afgifter var de solgte de BMW’er i henholdsvis 3-, 4- og 5-serien, der blev registrere...  Svar  

Spm. 247

Spm. om at oplyse om alle de gunstige vilkår for eksport af biler er dikteret af EU-regler, eller om der omvendt er en vis fortolkningsramme, der udfy...  Svar