MomsMail 2023, uge 05

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Ny afgørelse om momsfradrag i holdingselskaber
Energiafgifter i 2023

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Ny afgørelse om momsfradrag i holdingselskaber

Muligheden for momsfradrag i holdingselskaber forudsætter, at disse i momsmæssig forstand driver ”økonomisk virksomhed”. En simpel gennemfakturering af ydelser til datterselskaberne er ikke tilstrækkelig

BDO

Energiafgifter i 2023

Igen i år kommer energiafgifterne til at spille en væsentlig rolle for danske virksomheder, og der er flere ting man bør være opmærksom på. Den største ændring kommer til at påvirke alle virksomheder med en produktion, da procesafgiften ser ud til at stige.

 

Nye straffesager

SKM2023.55.BR

Straf- prøvesag - løse pantetiketter - colasag

T var tiltalt for den 26. marts 2018 ved Skattestyrelsens kontrolbesøg i hans virksomhed, forsætligt eller groft uagtsomt, at have undladt at føre et regnskab, som kunne danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, der var udbudt til salg i forretningen, var betalt, og hvorfra varerne var leveret, samt at have undladt at opbevare følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier på sit forretningssted for sit køb af afgiftspligtige varer. Som forhold 2 var T tiltalt for ved samme kontrolbesøg uagtsomt at have købt eller på anden måde modtaget 167 stk. løse pantetiketter fra andre end Dansk Retursystem A/S samt for at have opbevaret/besiddet eller markedsført 90 stk. emballager i strid med reglerne i pantbekendtgørelsen.

T var tidligere straffet med syv bøder ikendt efter gerningstidspunktet den 26. marts 2018. En bøde for overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen og en bøde for overtrædelse af lov om godkendelse og syn af køretøjer, to bøder for overtrædelse af ferieloven samt tre bøder for overtrædelse af fødevareloven.

T udeblev fra retsmødet og ansås derved for at have tilstået forholdene.

Byretten fandt T skyldig. T idømtes en bøde på 20.000 kr. Under henvisning til forarbejderne til lov nr. 408 af 8. maj 2006 om ændring af bl.a. miljøbeskyttelsesloven fandt retten, at bøden også for overtrædelse af pantbekendtgørelsens § 28, stk. 4, skal fastsættes til en bøde på 5.000 kr. Bøden blev herefter og efter den praksis, som har dannet sig om overtrædelse af pantbekendtgørelsens § 24 og chokolade- og sukkervareafgiftsloven, fastsat til 20.000 kr. i alt. 10.000 kr. for forhold 1 og 2 gange 5.000 kr. for forhold 2. Efter omfanget af forstraffe, herunder også for overtrædelse af fødevarelovgivningen, forud for tiden for forholdene i denne sag, var der ikke grundlag for efter straffelovens § 82, nr. 13 eller 14, at nedsætte bøden på grund af den tid, der er gået, siden forholdene blev begået. Da der ville være udmålt en bøde ved absolut kumulation med bøder for forhold begået efter forholdene i denne sag, blev bøden ikke nedsat efter straffelovens § 89.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0093068
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen vedrører nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og forhøjer momstilsvaret yderligere.
Afsagt: 09-01-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 06-02-2023 - 07-03-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 09-02-2023 dom i C-482/21 Euler Hermes
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 - afgiftsgrundlag - nedsættelse - forsikringsgiver, der betaler en erstatning til forsikringstagere for ubetalte fordringer inklusive moms - national lovgivning, der nægter denne forsikringsgiver nedsættelse af afgiftsgrundlaget som retssuccessor - princippet om afgiftsneutralitet - effektivitetsprincippet

Tidligere dokument: C-482/21 Euler Hermes - Dom

Den 09-02-2023 dom i C-635/21 LB GmbH (Air loungers)
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 9401 - rækkevidde - oppustelige liggesofaer (air loungers)

Tidligere dokument: C-635/21 LB GmbH (Air loungers) - Dom

Den 09-02-2023 dom i C-788/21 Global Gravity
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - underposition 7616 99 90 og 8609 00 90 - Tubular Transport Running-system (TubeLock) - begrebet »container«

Tidligere dokument: C-788/21 Global Gravity - Dom

Den 16-02-2023 dom i C-519/21 DGRFP Cluj
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - opførelse af et boligkompleks foretaget af en sammenslutning uden status som juridisk person - sammenslutningsaftale - visse medlemmers salg af lejligheder i det nævnte boligkompleks - bestemmelse af den afgiftspligtige person - princip om afgiftsneutralitet - ret til fradrag af moms

Tidligere dokument: C-519/21 DGRFP Cluj - Dom

Den 28-02-2023 dom i C-695/20 Fenix International
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 291, stk. 2, TEUF - Rådet for Den Europæiske Unions gennemførelsesbeføjelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - artikel 28 og 397 - afgiftspligtig person, som handler i eget navn, men for tredjemands regning, der optræder som formidler i forbindelse med en ydelse - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 9a - elektronisk leverede ydelser leveret via et telenet, en grænseflade eller en portal - formodninger vedrørende identifikation af ydelsesleverandøren - den afgiftspligtige persons mulighed for at afkræfte disse formodninger - gyldighed«

Den 02-03-2023 dom i C-664/21 NEC PLUS ULTRA COSMETICS
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - fritagelse i forbindelse med transaktioner inden for Fællesskabet - levering af varer - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet - opfyldelse af materielle krav - frist for fremlæggelse af beviser

 

Indstillinger
C-461/21 Cartrans Preda

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - fri udveksling af tjenesteydelser - artikel 56 TEUF og 57 TEUF - begrebet »tjenesteydelse« - tjenesteydelser om tilbagebetaling af moms i flere medlemsstater leveret af en ikke-hjemmehørende tjenesteyder - restriktioner - skatte- og afgiftslovgivning - indeholdelse af kildeskat, som skal foretages af en hjemmehørende modtager af tjenesteydelser i det vederlag, der betales til en ikke-hjemmehørende tjenesteyder - begrundelser

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 57 TEUF skal fortolkes således, at

en gensidigt bebyrdende aftale, hvor hovedydelsen består i indgivelse af anmodninger om tilbagebetaling af moms og punktafgifter hos finansmyndighederne i flere medlemsstater, indebærer levering af en »tjenesteydelse« som omhandlet i denne bestemmelse.

2) Artikel 56 TEUF skal fortolkes således, at

den i medfør af en medlemsstats lovgivning pålagte forpligtelse - hvorefter modtageren af tjenesteydelser skal indeholde kildeskat i det vederlag, der betales til tjenesteydere, som er etableret i en anden medlemsstat, for tjenesteydelser, som konkret leveres i flere medlemsstater, mens en sådan forpligtelse ikke foreligger for så vidt angår det vederlag, der betales til tjenesteydere, som er etableret i den omhandlede medlemsstat - udgør en restriktion for den frie udveksling af tjenesteydelser som omhandlet i denne bestemmelse, for så vidt som den medfører en ekstra administrativ byrde og de hertil knyttede ansvarsmæssige risici.

Såfremt den ved den ovennævnte nationale lovgivning indførte restriktion for den frie udveksling af tjenesteydelser følger af forpligtelsen til at foretage indeholdelse af kildeskat, for så vidt som den medfører en ekstra administrativ byrde og de hertil knyttede ansvarsmæssige risici, kan denne restriktion være begrundet i nødvendigheden af at sikre en effektiv skatteopkrævning, og den går ikke ud over, hvad der er nødvendigt med henblik på at nå det pågældende formål.

3) Artikel 56 TEUF skal fortolkes således, at

den er til hinder for en national lovgivning, hvorefter ikke-hjemmehørende tjenesteydere generelt beskattes af indkomst svarende til vederlaget for leverede tjenesteydelser, uden at blive indrømmet mulighed for at fradrage de erhvervsmæssige omkostninger, der er direkte forbundet med den pågældende virksomhed, hvorimod hjemmehørende tjenesteydere indrømmes en sådan mulighed.

Det tilkommer den nationale ret på grundlag af national lovgivning at afgøre, hvilke erhvervsmæssige omkostninger der kan anses for at være direkte forbundet med den pågældende virksomhed.


C-833/21 Endesa Generación

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse af energiprodukter og elektricitet, der anvendes til at producere elektricitet og elektricitet, der anvendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet - medlemsstaternes mulighed for at indføre undtagelser fra denne fritagelse af »miljøbeskyttelseshensyn« - national afgift på kul, der anvendes til produktion af elektricitet - miljøpolitiske mål - bedømmelseskriterier

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 14, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet

skal fortolkes således, at

en national lovgivning, der indeholder bestemmelser om beskatning af kul, der bruges til produktion af elektricitet, opfylder betingelsen om, at afgiften skal være indført »af miljøpolitiske hensyn«, når den nationale lovgivning som begrundelse for indførelse af denne afgift har angivet et miljøbeskyttelsesformål, og et miljøformål ikke er indarbejdet i nævnte afgiftsstruktur, hvis sats afhænger af kullets brændværdi, idet provenuet fra denne afgift afsættes til finansiering af omkostningerne ved det nationale elektricitetssystem, og brugen af andre energiprodukter, der anses for at være mindre miljøskadelige, ikke er belagt med afgift.


 

Domme
C-676/21 Frie varebevægelser Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö (Taxe sur les véhicules)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - interne afgifter - artikel 110 TEUF - motorkøretøjer - motorkøretøjsafgift - brugte køretøjer indført fra andre medlemsstater - brugte køretøjer udført til andre medlemsstater - tilbagebetaling af afgiften ved udførsel - begrænsning af denne tilbagebetaling til køretøjer, der har været i brug i mindre end ti år

Domstolens dom:

Den primære EU-ret, navnlig artikel 110 TEUF, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter en motorkøretøjsafgift, der er indeholdt i et køretøjs værdi, ikke tilbagebetales til ejeren af et motorkøretøj i tilfælde af endelig udførsel af dette køretøj med henblik på dets anvendelse i en anden medlemsstat, såfremt det på tidspunktet for udførslen er mere end ti år siden, at køretøjet blev taget i brug for første gang. Det er i denne henseende uden betydning, om et sådant køretøj var bestemt til i det væsentlige at blive anvendt varigt på den medlemsstats område, der har opkrævet motorkøretøjsafgiften, og om det også reelt blev anvendt på denne måde.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 1448 2023 REV 1 - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Customs Union

CM 1448 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Customs Union

CM 1504 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation – Excise duties/Energy taxation)

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/185 af 27. januar 2023 om indledning af en fornyet undersøgelse (ny eksportør) af gennemførelsesforordning (eu) 2021/607 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af citronsyre med oprindelse i folkerepublikken kina for så vidt angår én kinesisk eksporterende producent, om ophævelse af tolden på importen fra den pågældende eksporterende producent og om at gøre denne import til genstand for registrering

afgørelse nr. 1/2022 truffet af toldudvalget, der er nedsat ved frihandelsaftalen mellem den europæiske union og republikken singapore den 20. december 2022 om ændring af visse elementer i protokol 1 om definition af begrebet »produkter med oprindelsesstatus« og metoder for administrativt samarbejde samt bilagene dertil [2023/202]

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/215 af 1. februar 2023 om berigtigelse af den spanske udgave af gennemførelsesforordning (eu) 2021/1100 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af visse varmvalsede flade produkter af jern og ulegeret stål eller andre former for legeret stål med oprindelse i tyrkiet

rådets gennemførelsesafgørelse (eu) 2023/218 af 30. januar 2023 om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/676/eu om bemyndigelse af rumænien til fortsat at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/ef om det fælles merværdiafgiftssystem

kommissionens gennemførelsesafgørelse (eu) 2023/234 af 1. februar 2023 om indrømmelse af en undtagelse, som visse medlemsstater har anmodet om i henhold til europa-parlamentets og rådets forordning (eu) nr. 952/2013, til at anvende andre midler end elektroniske databehandlingsteknikker til udveksling og lagring af oplysninger til frembydelsesmeddelelser vedrørende varer, der føres ind i unionens toldområde (meddelt under nummer c(2023) 662)

kommissionens gennemførelsesafgørelse (eu) 2023/236 af 1. februar 2023 om indrømmelse af en undtagelse, som visse medlemsstater har anmodet om i henhold til europa-parlamentets og rådets forordning (eu) nr. 952/2013, til at anvende andre midler end elektroniske databehandlingsteknikker til udveksling og lagring af oplysninger vedrørende angivelser til midlertidig opbevaring af ikke-eu-varer, der frembydes for toldmyndighederne (meddelt under nummer c(2023) 664)

kommissionens gennemførelsesafgørelse (eu) 2023/237 af 1. februar 2023 om indrømmelse af en undtagelse, som visse medlemsstater har anmodet om, til at anvende andre midler end elektroniske databehandlingsteknikker til udveksling og lagring af oplysninger vedrørende toldangivelsen for varer, der føres ind i unionens toldområde, jf. artikel 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 og 256 i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) nr. 952/2013 om eu-toldkodeksen (meddelt under nummer c(2023) 667)

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 16 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophævelse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister. (Styrkelse af inddrivelsen med henblik på at nedbringe danskernes gæld til det offentlige).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 46

Orientering om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens forenede præjudicielle sager C-639/22 – C-644/22, X m.fl. vedrørende moms og investeringsforeninger

Spørgsmål og svar

Spm. 1

I forlængelse af ministerens besvarelse af 5. november 2021 af SAU alm. del – spørgsmål 2 (folketingsåret 2021-22) bedes ministeren tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ. Ministeren bedes endvidere i oversigten oplyse, hvilke love der har en solnedgangsbestemmelse.  Svar  

Spm. 4

Vil ministeren redegøre for den store forskel imellem den daværende regeringens vurdering og de økonomiske vismænds vurdering af effekten på reduktion af CO2e af ’Aftale om Grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022’, hvor den daværende regering i aftalen anslog en reduktion på 4,3 mio. t CO2e i 2030, mens de økonomiske vismænds anslår en reduktion på 3 mio. t CO2e i 2030, jf. rettelsesblad til Økonomi og Miljø 2022? I forlængelse heraf bedes ministeren angive de væsentligste forudsætninger for vurderingen af reduktionerne som følge af Aftale om Grøn skattereform for industri m.v.  Svar  

Spm. 5

Ministeren bedes kommentere på præsentationerne anvendt under Skatteudvalgets høring den 7. september 2022 om fremtiden for almennyttige lotteri- og bankovirksomhed, jf. SAU alm. del – bilag 288 (folketingsåret 2021-22). Herudover bedes ministeren kommentere på, om høringen den 7. september 2022 i øvrigt har givet anledning til refleksioner.  Svar  

Spm. 6

Hvordan forholder ministeren sig til Dansk e-Mobilitets forsalg til justering af reglerne for refusion af elafgift af el anvendt i ladestandere?Der henvises til følgende: https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/TRU/bilag/373/2614766.pdf  Svar  

Spm. 9

Vil ministeren oplyse effekten på BNP af de tre modeller i ekspertgruppen for grøn skattereforms delrapport opgjort i både mia. kr. og pct.? Der henvises til SAU alm. del – foreløbigt svar på spm. 353 (folketingsåret 2021-22).  Svar  

Spm. 11

Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del - spørgsmål 646 og 648 (folketingsåret 2021-22) oplyse, om det er muligt at gøre det til en betingelse for modtagelse af SU-lån, at den studerende kommer fra et land, som Danmark har en gældsinddrivelsesaftale med. Hvis ikke det er muligt, bedes det fremgå af svaret, hvilke forhindringer der er tale om.  Svar