Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder bl.a. en indstilling og fire domme fra EU-domstolen. Ugen har også bragt en hel del afgørelser uden SKM-nummer, ligesom der også igen er kommet gang i lovarbejdet i Folketinget.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Campingpladsers muligheder for refusion af elafgifter på salg af elpakker
Der blæser milde vinde mod campingpladserne
Gældsstyrelsens lønindeholdelse involverer ikke arbejdsgiverne
Nye momsregler for salgsejendomme, der overgår til udlejning
Moms - kompensation til minkavlere
Moms ved virksomhedsoverdragelser
Taxing Energy Use for Sustainable Development: Opportunities for energy tax and subsidy reform in selected developing and emerging economies
Afgift på ledningsført vand stiger fra februar 2021 til sidste års niveau
Afgørelser
Registreringsafgift - Ny eller brugt bil - Afgiftspligtig værdi
Udenlandsk firmabil anset for registrerings- og afgiftspligtig - Manglende tilladelse til afgiftsfri kørsel før ibrugtagning
Domme
Omkostningsgodtgørelse - Tilbagebetaling - Krav rettet mod rådgiver (advokatselskab)
Omkostningsgodtgørelse - Tilbagebetaling - Krav rettet mod rådgiver (advokatselskab)
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
4 domme
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOCampingpladsers muligheder for refusion af elafgifter på salg af elpakker Rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO har i samarbejde med COD (Camping Outdoor Denmark) anmodet Skattestyrelsen om bindende svar vedrørende mulighederne for at opnå refusion af elafgifter på salg af elpakker. |
BDODer blæser milde vinde mod campingpladserne Som følge af regeringens klimaaftale, som arbejder hen imod en grøn energisektor og en grønnere industri, bliver reglerne for elforbrug til rumvarme forventeligt lempet. |
BDOGældsstyrelsens lønindeholdelse involverer ikke arbejdsgiverne Omkring 1 million borgere har gæld til det offentlige. En del skyldnere bliver trukket i løn for at nedbringe deres gæld. Det sker over skatten via en forhøjelse af deres trækprocent og iværksættes af Gældsstyrelsen |
BDONye momsregler for salgsejendomme, der overgår til udlejning Fra 1. juli 2021 skal der betales moms af markedsværdien, når et byggeri, der er opført med henblik på salg, overgår til udlejning, fordi det ikke har været muligt at sælge husene eller lejlighederne. |
BeierholmMoms - kompensation til minkavlere Kompensation for aflivning, rengøring og desinfektion |
DeloitteMoms ved virksomhedsoverdragelser Praksis for moms ved virksomhedsoverdragelser har i en periode ikke fulgt lovens ordlyd. Skattestyrelsen er ved at tilpasse dette med tilbagevirkende kraft og giver mulighed for at søge betalt moms tilbage. Sideløbende står en vedtaget lovændring til at få virkning fra 1. juli 2021. |
OECDThis report presents results for 15 developing and emerging market economies. The results include data and indicators to support carbon pricing reforms in these 15 countries, and compares their macro-economic and policy context to OECD countries. |
PwCAfgift på ledningsført vand stiger fra februar 2021 til sidste års niveau Som en del af udmøntningen af finanslovsaftalen af 6. december 2020 hæves vandafgiften med 19 øre pr. kubikmeter til 6,37 kr. pr. m3 gældende fra den 1. februar... |
Sagen angik, om en bil, som et selskab havde købt og videresolgt, skulle indregistreres som et nyt eller brugt køretøj. Bilen blev indregistreret første gang den 30. oktober 2014 for én dag. Selskabet købte bilen den 1. juli 2015 uden registreringsafgift. Bilens kilometerstand fremgik ikke af købsfakturaen. Det blev under sagen oplyst, at bilen ved ankomsten til Danmark havde kørt 7 km, hvorefter der blev kørt 10 km prøvekørsel, således at den herefter havde kørt 17 km i alt. En ansat hos det firma, der udleverede bilen til selskabet, havde den 20. februar 2017 oplyst, at bilen var helt ny og højest havde kørt 100 km, da bilen den 8. juli 2015 blev udleveret til selskabet. Bilen blev synet og toldsynet den 16. juli 2015, hvor kilometerstanden blev aflæst til 25.000 km. Den teknisk ansvarlige for synshallen havde oplyst, at han ikke kunne udelukke, at kilometerstanden blev aflæst forkert ved synet. Den 17. juli 2015 solgte selskabet bilen som brugt.
Efter en samlet vurdering fandt Landsskatteretten det usandsynligt, at bilen skulle have kørt 25.000 km den 16. juli 2015, hvor den blev synet. Landsskatteretten henviste til oplysningen om, at det ikke kunne udelukkes, at kilometerstanden da blev aflæst forkert.
Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs (nu Motorstyrelsen) afgørelse, hvorefter bilen skulle indregistreres som ny.
Landsskatteretten fastslog, at det følger af registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 1, at skatteforvaltningen skal træffe afgørelse om, hvorvidt et køretøj er omfattet af afgiftsfritagelsen for firmabiler i § 1, stk. 4, inden dette køretøj tages i brug på færdselslovens område. Da der ikke forelå en sådan forudgående tilladelse på tidspunktet, hvor et svensk registreret køretøj blev taget i brug her i landet, fandt Landsskatteretten, at køretøjet var omfattet af registreringsafgiftspligten. Landsskatteretten fandt endvidere, at klager som bruger af køretøjet hæftede for denne afgift.
Sagen angik, om et krav om tilbagebetaling af uberettiget modtaget omkostningsgodtgørelse kunne kræves tilbagebetalt, når der ikke var taget forbehold herom, og om kravet kunne rettes mod rådgiveren - et advokatselskab.
Det var ubestridt, at omkostningsgodtgørelsen blev udbetalt med urette, idet betingelserne efter skatteforvaltningslovens § 52 for udbetaling ikke var opfyldt, jf. SKM2015.479.HR (UfR2015.3383H).
Retten bemærkede, at Skattestyrelsen efter de almindelige regler om tilbagebetaling af beløb erlagt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti) som udgangspunkt var berettiget til at kræve omkostningsgodtgørelsen tilbagebetalt af advokatselskabet, der havde fået beløbet udbetalt.
Landsretten fandt, at der ikke forelå omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at beløbet kunne kræves tilbagebetalt. Landsretten stadfæstede herefter byrettens frifindende dom (SKM2020.118.BR).
Sagen angik, om et krav om tilbagebetaling af uberettiget modtaget omkostningsgodtgørelse kunne rettes mod rådgiveren - et advokatselskab.
Det var ubestridt, at omkostningsgodtgørelsen blev udbetalt med urette, idet betingelserne efter skatteforvaltningslovens § 52 for udbetaling ikke var opfyldt, jf. SKM2015.479.HR (UfR2015.3383H).
Retten bemærkede, at Skattestyrelsen efter de almindelige regler om tilbagebetaling af beløb erlagt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti) som udgangspunkt var berettiget til at kræve omkostningsgodtgørelsen tilbagebetalt af advokatselskabet, der havde fået beløbet udbetalt.
Landsretten fandt, at der ikke forelå omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at beløbet kunne kræves tilbagebetalt. Landsretten stadfæstede herefter byrettens frifindende dom (SKM2020.117.BR).
Journalnr: 19/0010783
Told- og momsgodtgørelse
Klagen vedrører Toldstyrelsens afslag på at told- og momsgodtgørelse vedrørende en række importer af varer fra lande uden for EU. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2020
Journalnr: 16/1826624
Ugyldig provianttoldseddel
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet selskabet for told og afgifter med den begrundelse, at den toldseddel, som selskabet anvendte ved angivelse til proviantering, var ugyldig og dermed opstod der toldskyld og afgiftspligt. Landsskatteretten finder, at SKATs afgørelse er ugyldig.
Afsagt: 11-11-2020
Journalnr: 17/0987111
Genoptagelse af momsansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af selskabets momsansættelse for afgiftsperioden 1. januar 2007 – 30. juni 2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-12-2020
Journalnr: 15/0215247
Delvist momsfradrag
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om fuld fradragsret for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1. Videre har SKAT forhøjet selskabets momstilsvar, idet SKAT har nedsat selskabets fradrag for købsmoms efter momslovens § 38, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-11-2020
Journalnr: 16/0322250
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører opgørelse af momstilsvaret på baggrund af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et mindre beløb.
Afsagt: 23-11-2020
Journalnr: 15/1844959
Momsfradrag - idrætsforening
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt foreningens fradrag for indgående moms vedrørende etablering af et lege- og aktivitetsområde med tilhørende pavillon. Landsskatteretten anser udgifterne for afholdt af foreningen i dens egenskab af afgiftspligtig person og med henblik på at generere momspligtige såvel som momsfritagne indtægter, samt at udgifterne har en direkte og umiddelbar forbindelse til den momspligtige økonomiske virksomhed, såvel som den momsfritagne økonomiske virksomhed, jf. momslovens § 38, stk. 1.
Afsagt: 25-11-2020
Journalnr: 14/2664331
Momsfradrag - køb af ejendom
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet virksomheden købsmoms i forbindelse for køb af fast ejendom på tvangsauktion samt ikke har anerkendt virksomhedens fradrag for købsmoms vedrørende advokatomkostninger. Landsskatteretten godkender fradrag for momsen af ejendommen og delvist fradrag for momsen af advokatomkostninger.
Afsagt: 18-12-2020
Journalnr: 17/0991929
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens fradrag for købsmoms for fem underleverandørfakturaer, jf. momslovens § 37, stk. 1, samt at SKAT har efteropkrævet virksomheden moms af modtagne formidlingsydelser med omvendt betalingspligt, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-11-2020
Journalnr: 19/0026650
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af selskabets momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2020
Journalnr: 16/1560245
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-12-2020
Journalnr: 16/0132472
Uregistreret virksomhed
Klagen vedrører manglende angivelse af moms vedrørende en uregistreret virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 11-11-2020
Journalnr: 18/0006356
Chokolade- og sukkervareafgift
Klagen vedrører SKATs opkrævning af yderligere chokolade- og sukkervareafgift. Landsskatteretten ophæver SKATs afgørelse og hjemviser sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 30-11-2020
Journalnr: 18/0006355
Chokolade- og sukkervareafgift
Klagen vedrører SKATs opkrævning af yderligere chokolade- og sukkervareafgift. Landsskatteretten ophæver SKATs afgørelse og hjemviser sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 30-11-2020
Journalnr: 15/2248937
Godtgørelse af registreringsafgift
Sagen vedrører spørgsmålet om udbetaling af godtgørelse af registreringsafgift for en Toyota Avensis 2,0 CDT SD. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-12-2020
Journalnr: 17/0733821
BTO
Klagen vedrører Bindende Tariferingsoplysning for aluminiumsprofiler til drivhuse. Selskabet havde i deres importangivelser angivet KN positionskode 9406 00 31 00 som drivhuse til tarifmæssig told 2,7 %, men SKAT ændrede med BTO’en varekoden til KN positionskode 7610 90 90 00 som konstruktioner af aluminium til tarifmæssig told 6 %. Retten finder, at varen skal tariferes i KN position 9406 00 80 00 som en præfabrikeret bygning; andre varer; af andre materialer.
Afsagt: 23-11-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 04-02-2021 dom i C-760/19 JCM Europe
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8472 og 9031 - mekanisme til kontrol af pengesedler og seddelkasser - apparat, der skal integreres i en værtsenhed og forbindes med en ekstern styreenhed - gennemførelsesforordning (EU) 2016/1760 - gyldighed
Tidligere dokument: C-760/19 JCM Europe - DomDen 11-02-2021 indstilling i C-39/20 Jumbocarry Trading
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - frist for meddelelse af toldskyld - suspension af meddelelsesfristen - forældelse af toldskyld - tidsmæssig anvendelse af den retsforskrift, der regulerer suspensionsgrundene - retssikkerhedsprincippet - princippet om den berettigede forventning
Tidligere dokument: C-39/20 Jumbocarry Trading - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - person, der hæfter for betalingen af punktafgift - person, der oplægger de varer, der skal leveres - person, der deltog i uregelmæssigheden - begreb - transportøren af varerne - uskyldig medhjælper)
Generaladvokatens indstilling:
- Begrebet »oplægning« i artikel 33, stk. 1 og 3, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF skal fortolkes således, at det omfatter simpel fysisk besiddelse under omstændigheder som dem, hvori WR befandt sig i hovedsagen.
- Den samme konklusion finder anvendelse mutatis mutandis i relation til direktivets artikel 38, hvorefter punktafgift erlægges af bl.a. »enhver person, der deltog i uregelmæssigheden«. En person såsom WR, der transporterer varer og er i besiddelse af varerne på det tidspunkt, hvor uregelmæssigheden opstår, kan anses for at »deltage« i uregelmæssigheden, selv om deltagelsen alene er passiv eller uagtsom.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 183 - tilbagebetaling af overskydende indgående moms - forrentning ved efterfølgende forhøjelse af overskydende indgående moms eller efterfølgende nedsættelse af den skyldige afgift - ingen nationale gennemførelsesforanstaltninger - direkte anvendelse af et direktiv - analog anvendelse af et ikke relevant direktiv - direktiv 2008/9/EF - artikel 27 - fortolkning af EU-retten i overensstemmelse med national lovgivning
Generaladvokatens indstilling:
Af EU-retten - i den foreliggende sag momsdirektivets artikel 183 og 90, sammenholdt med neutralitetsprincippet - følger: Et overskydende indgående momsbeløb i henhold til artikel 183 skal ligesom et krav på tilbagebetaling, der følger af berigtigelsen af afgiftsgrundlaget i henhold til momsdirektivets artikel 90, i princippet forrentes, såfremt det ikke tilbagebetales inden for en rimelig frist. Der findes dog ingen direkte anvendelig direktivbestemmelse om en konkret forrentning af disse krav. Det påhviler derfor den forelæggende ret at gøre alt, hvad der henhører under dens kompetence, for at nå et resultat, der er i overensstemmelse med EU-retten, f.eks. ved analog anvendelse eller ved en udvidende fortolkning af den nationale lovgivning i overensstemmelse med EU-retten.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2010/24/EU - artikel 16 - inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger - gensidig bistand - anmodning om retsbevarende foranstaltninger - retsafgørelse fra den bistandssøgende medlemsstat med henblik på vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger - kompetence for retten i den bistandssøgte medlemsstat til at vurdere og revidere begrundelsen for disse foranstaltninger - princippet om gensidig tillid og princippet om gensidig anerkendelse
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-420/19 Heavyinstall - IndstillingArtikel 16 i Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger skal fortolkes således, at retterne i den bistandssøgte medlemsstat, som træffer afgørelse om en anmodning om retsbevarende foranstaltninger, er bundet af den vurdering af, hvorvidt betingelserne for at træffe de nævnte foranstaltninger i faktisk og retlig henseende er opfyldt, der er foretaget af myndighederne i den bistandssøgende medlemsstat, navnlig når denne vurdering fremgår af det i artikel 16, stk. 1, andet afsnit, omhandlede dokument, der er vedhæftet den nævnte anmodning.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c), artikel 24, stk. 1, og artikel 25, litra a) - afgiftspligtige transaktioner - vederlag for overføring af musikværker til almenheden - artikel 28 - organisation til kollektiv forvaltning af ophavsrettigheder - opkrævning af dette vederlag hos den endelige bruger i eget navn og for indehaverne af ophavsrettighedernes regning
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-501/19 UCMR - ADA - Indstilling1) Artikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/88/EU af 7. december 2010, skal fortolkes således, at en indehaver af ophavsrettigheder til musikværker foretager en levering af ydelser mod vederlag til en arrangør af forestillinger, som er den endelige bruger, når denne arrangør på grundlag af en ikkeeksklusiv licens har tilladelse til at overføre disse værker til almenheden mod betaling af et vederlag, som opkræves af en udpeget kollektiv forvaltningsorganisation, der handler i sit navn, men for denne indehaver af ophavsrettigheders regning.
2) Artikel 28 i direktiv 2006/112/EF, som ændret ved direktiv 2010/88, skal fortolkes således, at en kollektiv forvaltningsorganisation, der i sit eget navn, men på vegne af indehaverne af ophavsrettigheder til musikværker, opkræver det vederlag, der skyldes til dem som modydelse for tilladelsen til at overføre deres beskyttede værker til almenheden, handler i egenskab af »afgiftspligtig person« i denne artikels forstand og dermed anses for at have modtaget denne levering af ydelser fra disse indehavere, inden organisationen selv leverer den til den endelige bruger. I en sådan situation er denne organisation forpligtet til i sit navn at tilstille den endelige bruger fakturaer, hvori det fra brugeren opkrævede vederlag er angivet inklusive merværdiafgift (moms). Indehaverne af ophavsrettighederne er dernæst forpligtet til at tilstille den kollektive forvaltningsorganisation fakturaer med angivelse af moms for den ydelse, der er blevet leveret som modydelse for det opkrævede vederlag.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - artikel 26, stk. 1 - transaktioner, der sidestilles med tjenesteydelser mod vederlag - artikel 56, stk. 2 - fastlæggelse af stedet for den afgiftsmæssige tilknytning - udlejning af transportmidler - biler, der stilles til rådighed for ansatte
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-288/19 Finanzamt Saarbrücken - IndstillingArtikel 56, stk. 2, første afsnit, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved direktiv 2008/8/EU af 12. februar 2008, skal fortolkes således, at den omstændighed, at en afgiftspligtig person stiller et køretøj, der indgår i virksomhedens aktiver, til rådighed for sin ansatte, ikke er omfattet af direktivets anvendelsesområde, hvis denne transaktion ikke udgør en tjenesteydelse mod vederlag som omhandlet i dette direktivs artikel 2, stk. 1, litra c). Derimod finder nævnte artikel 56, stk. 2, første afsnit, anvendelse på en sådan transaktion, hvis der er tale om levering af en tjenesteydelse mod vederlag som omhandlet i nævnte artikel 2, stk. 1, litra c), og hvis denne ansatte til enhver tid har ret til at anvende dette køretøj til private formål og til at udelukke andre personer herfra mod betaling af en leje og for en aftalt periode på mere end 30 dage.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2 - artikel 9 - begrebet »økonomisk virksomhed« og begrebet »afgiftspligtig person« - transaktioner, der har til formål fra et gode at opnå indtægter af en vis varig karakter - kreditors erhvervelse af faste ejendomme, som er genstand for en tvangsfuldbyrdelsesprocedure med henblik på inddrivelse af lån sikret ved pant i fast ejendom, og salg af disse ejendomme - indehavers almindelige udøvelse af sin ejendomsret
Domstolens dom:
Artikel 2, stk. 1, litra a), og artikel 9, stk. 1, andet afsnit, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den transaktion, hvorved en person erhverver en fast ejendom, som er genstand for en tvangsfuldbyrdelsesprocedure, der er indledt med henblik på inddrivelse af et tidligere ydet lån, og som derefter sælger denne faste ejendom, ikke i sig selv udgør økonomisk virksomhed som omhandlet i denne bestemmelses andet afsnit, når denne transaktion alene udgør udøvelse af ejendomsretten og forsvarlig privat formueforvaltning, således at den nævnte person ikke i forbindelse med den omtalte transaktion kan anses for en afgiftspligtig person som omhandlet i nævnte bestemmelses første afsnit.
Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak)
Oprettelsesdato: 22-01-2021
Høringsfrist: 21-02-2021
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil
Oprettelsesdato: 22-01-2021
Høringsfrist: 27-01-2021
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om, hvornår afgiften på varebiler over 3.000 kg er afklaret, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 | Spm. om, hvilke elementer en kommende lastbilsafgift kommer til at indeholde, til skatteministeren |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Bilag 4 | Henvendelse af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige vedrørende foretræde om udskydelse af moms |
Bilag 5 | Henvendelse af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige om, at der stadig ingen momsafklaring er |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Henvendelse af 22/1-20 fra JRP Rådgivning om udskydelse af moms kan være frivillig |
Bilag 9 | Henvendelse af 22/1-21 fra SMVdanmark om forslag til at forlænge perioden i lovforslagets § 7 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 1 | Spm. om, hvor beløbet på 1 mio. kr. kommer fra, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Bilag 4 | Henvendelse af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige vedrørende foretræde om udskydelse af moms |
Bilag 5 | Henvendelse af 18/1-21 fra Danske Soloselvstændige om, at der stadig ingen momsafklaring er |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Henvendelse af 22/1-20 fra JRP Rådgivning, om udskydelse af moms kan være frivillig |
Bilag 9 | Henvendelse af 22/1-21 fra SMVdanmark om forslag til at forlænge perioden i lovforslagets § 7 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 1 | L 139 - svar på spm. 1 om, hvor beløbet på 1 mio. kr. kommer fra, fra skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Bilag 106 | Grund- og nærhedsnotat om Komissionens forslag om ændring af momsdirektivet |
Bilag 110 |
Spm. 47 |
Spm. 184 |
Spm. 215 |
Spm. 243 |
Spm. 244 |
Spm. 245 |
Spm. 250 |
Spm. 251 |
Spm. 252 |