Kære læser !
Denne uges MomsMail er præget af 7 (syv !) faktisk enslydende bindende svar om momspligten i fonde, som er oprettet med det formål at skabe en statslig ordning, som skal sikre, at et erhverv (som ikke nævnes) i fællesskab kan finansiere en række aktiviteter, som den enkelte ikke ville have råd til at finansiere alene.
Det der yderligere gør svarene interessante er, at vurderingen af momspligten for den omhandlede afgift tilsyneladende er svævet lidt frem og tilbage.
Skatterådet vakler dog ikke, rådet konkluderer, at den omhandlede afgift ikke er modværdi for en leverance, og at der derfor heller ikke skal afregnes moms af afgiften.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Eksportmomsordningen
EU’s hidtil største bilaterale handelsaftale er nu endeligt vedtaget
Personalegoder 2019
Styresignaler
Momsfritagelse af fertilitetsbehandling - praksisændring - styresignal
Bindende svar
Moms - Donation til opførelse af kirkerum
Obligatorisk afgift - ikke levering mod vederlag
Obligatorisk afgift - ikke levering mod vederlag
Obligatorisk afgift - ikke levering mod vederlag
Obligatorisk afgift - ikke levering mod vederlag
Obligatorisk afgift - ikke levering mod vederlag
Obligatorisk afgift - ikke levering mod vederlag
Obligatorisk afgift - ikke levering mod vederlag
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
1 dom
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOVirksomheder med eksportomsætning har mulighed for at blive omfattet af en særlig eksportmomsordning, der kan forbedre virksomhedens likviditet og give besparelser på kontoen for finansieringsudgifter. |
DLA PiperEU’s hidtil største bilaterale handelsaftale er nu endeligt vedtaget Frihandelsaftalen mellem EU og Japan blev endeligt vedtaget af Europa-Parlamentet den 12. december 2018 og forventes at træde i kraft 1. februar 2019. Dermed skabes en ny handelszone med 635 millioner mennesker, som optager næsten en tredjedel af verdens BNP, og som for Danmark betyder en anslået øget eksport til Japan på op til 11 milliarder kroner. |
Revisorgruppen DanmarkSkatte- og momsmæssig behandling af personalegoder |
Momsfritagelser af sundhedsydelser forudsætter ifølge EU-domstolens faste praksis, at ydelserne har til formål at diagnosticere, behandle og så vidt muligt helbrede sygdomme eller sundhedsmæssige uregelmæssigheder. Momsfritagelse af fertilitetsbehandling forudsætter derfor som udgangspunkt, at der efter en lægefaglig vurdering foreligger en indikation af infertilitet hos den/dem, som modtager fertilitetsbehandlingen.
En sådan anvendelse af momsfritagelsen er ikke forenelig med artikel 21 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder om forbud mod forskelsbehandling, og momsfritagelsen skal derfor fortolkes således, at fertilitetsbehandlinger opfylder behandlingskravet i momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, uanset hvem disse leveres til.
Skatterådet kunne bekræfte, at modtagelsen af en donation fra Kirkestifter, øremærket til opførelsen af et kirkerum på et hospital, skulle anses som et momsfrit tilskud, idet det ikke er omfattet af momsens område.
I overensstemmelse med Spørgers anmodning bekræftede Skatterådet, at den af Fonden opkrævede obligatoriske afgift ikke udgjorde et vederlag for en leverance. Som konsekvens heraf skulle der ikke opkræves moms af afgiften.
I overensstemmelse med Spørgers anmodning bekræftede Skatterådet, at den af Fonden opkrævede afgift ikke udgjorde et vederlag for en leverance. Som konsekvens heraf skulle der ikke opkræves moms af afgiften.
I overensstemmelse med Spørgers anmodning bekræftede Skatterådet, at den af Fonden opkrævede afgift ikke udgjorde et vederlag for en leverance. Som konsekvens heraf skulle der ikke opkræves moms af afgiften.
I overensstemmelse med Spørgers anmodning bekræftede Skatterådet, at den af Fonden opkrævede afgift ikke udgjorde et vederlag for en leverance. Som konsekvens heraf skulle der ikke opkræves moms af afgiften.
I overensstemmelse med Spørgers anmodning bekræftede Skatterådet, at den af Fonden opkrævede afgift ikke udgjorde et vederlag for en leverance. Som konsekvens heraf skulle der ikke opkræves moms af afgiften.
I overensstemmelse med Spørgers anmodning bekræftede Skatterådet, at den af Fonden opkrævede afgift ikke udgjorde et vederlag for en leverance. Som konsekvens heraf skulle der ikke opkræves moms af afgiften.
I overensstemmelse med Spørgers anmodning bekræftede Skatterådet, at den af Fonden opkrævede afgift ikke udgjorde et vederlag for en leverance. Som konsekvens heraf skulle der ikke opkræves moms af afgiften.
Journalnr: 15/2546220
Genoptagelse af momsansættelse
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet at genoptage momsansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2018
Journalnr: 18/0005743
Kaffemaskine
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms af køb af kaffemaskine. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 03-12-2018
Journalnr: 14/3510985
Moms i konkursbo
Klagen skyldes, at SKAT har nulstillet et konkursbos angivne negative afgiftstilsvar vedrørende kuratorsalær. Landsskatteretten hjemviser SKATs afgørelse med henblik på afklaring af det fornødne grundlag til at opgøre afgiftstilsvaret efter samt opgøre dette.
Afsagt: 29-11-2018
Journalnr: 16/1564258
Momsfcradrag og indeholdelsespligt
Klagen vedrører nedsættelse af fradrag for købsmoms samt pålæg om indberetning og indbetaling af A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-11-2018
Journalnr: 12/0239364
Momsfradrag i holdingselskab
Klagen skyldes, at SKAT alene har godkendt delvis fradrag for moms af afholdte udgifter i holdingselskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-11-2018
Journalnr: 13/0071923
Uregistreret virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren for at drive uregistreret virksomhed og har forhøjet klagerens momstilsvar. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 14-12-2018
Journalnr: 14/0479982
Registreringsafgift - genopbygning
Klagen skyldes, at SKAT har reguleret og opkrævet registreringsafgift for selskabets Volvo V70, da SKAT ikke anser køretøjet for at opfylde betingelserne for afgiftsfri genopbygning, jf. registreringsafgiftslovens § 7. SKAT har endvidere blokeret køretøjet, således at køretøjet ikke kan genindregistreres i Danmark, uden at der betales registreringsafgift. Landsskatteretten annullerer SKATs afgørelser.
Afsagt: 28-11-2018
Journalnr: 17/0524387
Tinglysningsafgift
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at der skal betales variabel tinglysningsafgift for tinglysning af skøde i forbindelse med ejerskifte af en ejendom, idet tinglysningsafgiften skal beregnes på baggrund af ejendommens seneste offentliggjorte ejendomsværdi. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Afsagt: 14-12-2018
Journalnr: 15/1444697
Lønindeholdelse
Klagen skyldes, at SKAT har fortsat lønindeholdelse med en indeholdelsesprocent på 9. Skatteankestyrelsen ændrer SKATs afgørelse, og nedsætter indeholdelsesprocenten til 4.
Afsagt: 23-11-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 24-01-2019 dom i C-165/17 Morgan Stanley & Co International
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - direktiv 2006/112/EF - fradrag for indgående afgift - varer og tjenesteydelser, der benyttes til såvel afgiftspligtige som afgiftsfritagne transaktioner (varer og tjenesteydelser til blandet brug) - beregning af den gældende pro rata-sats for fradraget - filial etableret i en anden medlemsstat end den, hvori selskabet har sit hovedsæde - udgifter, der er afholdt af filialen og udelukkende anvendt til hovedsædets transaktioner - filialens generalomkostninger, der er afholdt til såvel udførelsen af sine transaktioner som til hovedsædets transaktioner
Tidligere dokument: C-165/17 Morgan Stanley & Co International - IndstillingDen 24-01-2019 indstilling i C-1/18 Oribalt Riga
Toldunion
Forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - toldværdi - lægemidler - artikel 30, stk. 2, litra b) - begrebet »lignende varer« - faktorer, der skal tages i betragtning - artikel 30, stk. 2, litra c) - deduktiv metode baseret på enhedspris - frist på 90 dage - rabatter
Tidligere dokument: C-1/18 Oribalt Riga - DomDen 07-02-2019 indstilling i C-589/17 Prenatal
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - indførsel af tekstilvarer angivet med oprindelse i Jamaica - godtgørelse af importtold - sammenlignelige sagsakter, der allerede er under Kommissionens behandling - den restriktive karakter af Kommissionens skrivelse - de nationale myndigheders kompetence
Tidligere dokument: C-589/17 Prenatal - DomDen 13-02-2019 dom i C-434/17 Human Operator
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - fastsættelse af den momspligtige person - anvendelse af en fravigelsesforanstaltning med tilbagevirkende kraft - retssikkerhedsprincippet
Tidligere dokument: C-434/17 Human Operator - DomDen 14-02-2019 indstilling i C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - støtteordning i form af lempelser af miljøafgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 17, stk. 1, litra a) - energiintensive virksomheder - forordning (EU) nr. 651/2014 - artikel 44, stk. 1-3 - udvælgelse af støttemodtagere på grundlag af gennemsigtige og objektive kriterier - udbetaling af en fast kompensation - artikel 58, stk. 1 - overgangsbestemmelser - artikel 5, stk. 2, litra d) - støttens gennemsigtighed - støtte i form af skattefordele
Tidligere dokument: C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel - DomDen 14-02-2019 dom i C-531/17 Vetsch Int. Transporte
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 143, stk. 1, litra d) - fritagelse for moms ved indførsel - indførsel efterfulgt af en overførsel inden for Fællesskabet - efterfølgende levering inden for Fællesskabet - momssvig - nægtelse af fritagelse - betingelser
Tidligere dokument: C-531/17 Vetsch Int. Transporte - DomDen 14-02-2019 dom i C-562/17 Nestrade
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - trettende direktiv 86/560/EØF - regler for tilbagebetaling af merværdiafgift (moms) - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet - virksomhed, der ikke er etableret i Den Europæiske Union - forudgående og endelig afgørelse om afslag på tilbagebetaling af moms - forkert momsregistreringsnummer
Tidligere dokument: C-562/17 Nestrade - Dom
Sagen omhandler:
Anmodning om præjudiciel afgørelse - moms - fiktive transaktioner - nægtelse af fradrag for moms - indtræden af afgiftsskyld ved fakturaudstedelse - yderligere sanktion svarende til det fulde beløb af det nægtede fradrag for moms - forenelighed med neutralitetsprincippet - forenelighed med proportionalitetsprincippet
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 168 og 203 i direktiv 2006/112/EF er i tilfælde af fiktive transaktioner ikke til hinder for, at der på samme tid består en afgiftsskyld på grund af udstedelsen af en faktura og nægtes fradrag for moms (også flere gange inden for en cirkulær forsyningskæde). Det er en forudsætning herfor, at afgiftsskylden i henhold til momsdirektivets artikel 203 kan korrigeres, så snart en risiko for tab af afgiftsindtægter er udelukket. I et sådant tilfælde kan der ganske vist pålægges en sanktion for udstedelse af en ukorrekt faktura, men en sanktion svarende til det fulde afgiftsbeløb på de fiktive indgående ydelser, som ikke må fradrages, er uforholdsmæssig, såfremt der er betalt en tilsvarende moms for de fiktive udgående ydelser og der dermed ikke har været nogen risiko for tab af afgiftsindtægter
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 171 - tilbagebetaling af moms - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - anmodning om supplerende oplysninger fremsat af tilbagebetalingsmedlemsstaten - ønskede oplysninger, som skal være tilbagebetalingsmedlemsstaten i hænde senest en måned efter den dato, hvor anmodningen indgik hos den person, til hvem den var rettet - den juridiske karakter af en frist og konsekvenserne af manglende overholdelse
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 20, stk. 2, i Rådets direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008 om detaljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EF til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten, men i en anden medlemsstat, skal fortolkes således, at den ikke indfører en præklusiv frist, hvis manglende overholdelse medfører en automatisk fortabelse af retten til tilbagebetaling af merværdiafgift (moms) fra en medlemsstat. En afgiftspligtig person kan dermed berigtige sin anmodning om tilbagebetaling af moms ved at fremlægge beviser i forbindelse med en indsigelse i medfør af direktivets artikel 23.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - artikel 39 - status som autoriseret økonomisk operatør - gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 - artikel 24, stk. 1, andet afsnit - ansøger, som ikke er en fysisk person - spørgeskema - indsamling af personoplysninger - direktiv 95/46/EF - artikel 6 og 7 - forordning (EU) 2016/679 - artikel 5 og 6 - behandling af personoplysninger
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-496/17 Deutsche Post - IndstillingArtikel 24, stk. 1, andet afsnit, i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 af 24. november 2015 om gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen, sammenholdt med Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse), skal fortolkes således, at toldmyndighederne kan kræve, at ansøgeren om status som autoriseret økonomisk operatør meddeler de skatteidentifikationsnumre, der er tildelt med henblik på opkrævning af indkomstskat, alene for fysiske personer, som er ansvarlige for ansøgeren eller udøver kontrol med dennes ledelse, og fysiske personer, der er ansvarlige for ansøgerens toldanliggender, samt oplysende data for de med hensyn til samtlige disse personer kompetente skattemyndigheder, forudsat at disse oplysninger giver disse myndigheder mulighed for at få oplysninger om alvorlige eller gentagne overtrædelser af told- og skattelovgivningen eller alvorlige strafbare handlinger begået af disse fysiske personer i tilknytning til deres økonomiske virksomhed.
Bilag 4 |
Bilag 5 | Henvendelse af 17/1-19 fra Dansk Sejlunion, vedrørende forsikringsafgiften for lystfartøjer |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 194 |