MomsMail 2014, uge 48

Kære læser !

Denne uges MomsMails umiddelbart mest interessante nyhed er SKATs udkast til styresignal om momspligten for fast ejendom, der har været udlejet. SKAT fastslår, at et salg af en ejendom ikke per definition kan anses for momsfrit, hvis ejendommen har været lejet ud i en kortere periode og herfter sælges. Sælger skal kunne godtgøre, "at ejendommen alene har været erhvervet/opført og anvendt i en udlejningsaktivitet".

Ugen har også bragt et styresignal om opgørelsen af momsfradragsprocenten for erhvervsskoler. På baggrund af dommen i C-151/13, Le Rayon d’Or SARL udtaler SKAT, at de statlige tilskud nu fremover skal medtages i nævneren.

Mon ikke begge udkast kommer til at få en del kommentarer med sig.

Herudover er der som sædvanligt masser af nyt at læse, artikler, domme/kendelser og bilag fra Folketinget.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
New VAT rules concerning certain electronically supplied services
SKAT står fast i spørgsmålet omkring opgørelse af egenfinansieringsgraden
New VAT rules concerning certain electronically supplied services
Elektronisk leverede ydelser - deadline 1. januar 2015 - Når du det?
Hvordan er det nu med fradrag for julegaver til medarbejderne og kunder?
Nyheder om registreringsafgift
Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften
Hotelmoms - et skridt nærmere på 100 %
Sidste nyt om reglerne om national omvendt betalingspligt
Husk at få forsendelsesordningen afsluttet korrekt
Varesalg til virksomheder i andre EU-lande - Det er simpelt, eller er det?
Hvad er status på SKATs mange nye styresignaler på momsområdet?
Udbyder din virksomhed elektroniske ydelser til private?
Skærpede dokumentationskrav ved visse afhentningskøb
Dokumentationskrav for afhentningskøb skærpet

Udkast til styresignal
Moms på fast ejendom – salg efter kortere tids udlejning
Udkast til styresignal - Erhvervsskoler - Museer - Zoologiske haver - Moms - Delvis fradragsret - Tilskud - EU-domstolens dom af 27. marts 2014 i sag C-151/13, Le Rayon d’Or SARL - Praksisændring.

Domme
Registreringsafgift - eksportgodtgørelse - brugte køretøjer
Kuldioxidafgift - tilbagebetaling - affaldsforbrænding
Registreringsafgift - hæftelse - parallelimport - luksusbil

Nyt på inddrivelsesområdet

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141124' AND [SkatteraadChanged] <= '20141130') OR ([LSRChanged] >= '20141124' AND [LSRChanged] <= '20141130') OR ([ByretChanged] >= '20141124' AND [ByretChanged] <= '20141130') OR ([LandsretChanged] >= '20141124' AND [LandsretChanged] <= '20141130') OR ([HojesteretChanged] >= '20141124' AND [HojesteretChanged] <= '20141130')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

New VAT rules concerning certain electronically supplied services

On 1 January 2015, VAT on all telecommunications, broadcasting and electronically supplied services rendered to private consumers within the EU will be due where the customer is based rather than where the supplier is located.

BDO

SKAT står fast i spørgsmålet omkring opgørelse af egenfinansieringsgraden

BDO har i dag modtaget de første afgørelser i sagerne omkring fastsættelse af egenfinansieringsgraden hos de efterskoler, som har ansøgt om momskompensation for 2013.

BDO

New VAT rules concerning certain electronically supplied services

On 1 January 2015, VAT on all telecommunications, broadcasting and electronically supplied services rendered to private consumers within the EU will be due where the customer is based rather than where the supplier is located.

EY

Elektronisk leverede ydelser - deadline 1. januar 2015 - Når du det?

I de sidste par MomsNyt har vi orienteret om de nye regler for levering af elektronisk leverede ydelser til private. Reglerne træder i kraft 1. januar 2015, og det er derfor tæt på deadline, hvis man som virksomhed vil undgå de konsekvenser, der følger, hvis man ikke har forberedt sig på reglerne.

EY

Hvordan er det nu med fradrag for julegaver til medarbejderne og kunder?

Julen nærmer sig, og der skal både arrangeres en ordentlig julefrokost for medarbejderne, og der skal, i mange tilfælde, købes gaver. Inden for bestemte brancher er det også kutyme, at virksomheden giver vingaver til sine kunder, men er denne udgift fradragsberettiget?

EY

Nyheder om registreringsafgift

Der er fremsat lovforslag, der fritager alle personvogne til erhvervsmæssig persontransport for registreringsafgift, og samtidig afskaffes reglerne for frikørsel af taxaer og limousiner. Administrationen af registreringsafgift ændres på to punkter.

EY

Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften

Den 31. oktober 2014 blev tilbagerulningen af forsyningssikkerhedsafgiften vedtaget i Folketinget, og dette medfører en afgiftsnedsættelse på olie, gas og fjernvarme. Tilbagerulningen er et led i Vækstaftale 2014 om at lempe afgiftsbyrden for erhverv.

EY

Hotelmoms - et skridt nærmere på 100 %

I sidste nummer af MomsNyt kunne vi berette om, at regeringen havde foreslået at hæve fradraget for hotelmoms fra de nuværende 75 % til 100 %. Den 30. oktober blev forhøjelsen fremsat som lovforslag, hvorefter danske og udenlandske virksomheder fra og med 2015 vil have fuld fradragsret/godtgørelsesret for momsudgifter til hotelophold.

EY

Sidste nyt om reglerne om national omvendt betalingspligt

Siden de nye regler om omvendt betalingspligt på mobiltelefoner, integrerede kredsløbsanordninger, bærbare computere m.v. blev indført 1. juli 2014, har der været et stort behov for at få afklaret praksis på dette nye og omfangsrige område. Her følger en kort omtale af den seneste praksis på området.

EY

Husk at få forsendelsesordningen afsluttet korrekt

Højesteret sætter fokus på, at forsendelsesordningen afsluttes korrekt. Ellers koster det en ekstraregning på told og afgifter.

EY

Varesalg til virksomheder i andre EU-lande - Det er simpelt, eller er det?

Der skal ikke opkræves dansk moms, hvis man sælger varer til virksomheder i andre lande, men opfyldes reglerne ikke, risikerer virksomheden problemer, og en række nye domme har gjort området mere kompliceret. Læs her første del af vores nye temaserie om handel med varer over landegrænser.

EY

Hvad er status på SKATs mange nye styresignaler på momsområdet?

SKAT har i den seneste tid haft travlt med at udsende udkast til styresignaler om de nye regler på momsområdet. I MomsNyt har vi omtalt nogle af dem, og vi bringer her en statusopdatering på, hvad der efterfølgende skete med dem, og hvad man som virksomhed skal være opmærksom på for at følge de nye regler.

PwC

Udbyder din virksomhed elektroniske ydelser til private?

Så bemærk, at SKAT har udsendt en pressemeddelelse om de nye EU-momsregler for elektroniske ydelser, der træder i kraft den 1. januar 2015. SKAT er langt i processen med at identificere de berørte virksomheder og dermed klar til at følge op på håndhævelsen af de nye regler.

PwC

Skærpede dokumentationskrav ved visse afhentningskøb

SKAT har udsendt et styresignal, der skærper do-kumentationskravene for afhentningskøb, hvor be-talingen sker før eller i forbindelse med afhentningen

RSM plus

Dokumentationskrav for afhentningskøb skærpet

Et nyt styresignal (SKM 2014.773) fra SKAT skærper dokumentationskravene for afhentningskøb – det gælder fra 1. januar 2015.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Moms på fast ejendom – salg efter kortere tids udlejning

14-4634237

SKAT har fundet anledning til at præcisere, at der kan være tale om et momspligtigt salg i tilfælde, hvor en byggegrund eller ny bygning med tilhørende grund sælges efter kortere tids udlejning

 

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal - Erhvervsskoler - Museer - Zoologiske haver - Moms - Delvis fradragsret - Tilskud - EU-domstolens dom af 27. marts 2014 i sag C-151/13, Le Rayon d’Or SARL - Praksisændring.

13-0241117

EU-domstolen underkender dansk praksis for den momsmæssige behandling af offentlige tilskud til erhvervsskoler.

Offentlige tilskud ydet til erhvervsskoler i henhold til erhvervsskoleloven må nu anses for vederlag for en leverance i form af undervisning til eleverne.

Konsekvensen heraf er, at tilskuddene skal medtages i nævneren i fradragsbrøken i medfør af momslovens § 38, stk. 1, ved opgørelsen af skolernes delvise momsfradragsret.

Dansk praksis for den momsmæssige behandling af offentlige tilskud til museer og zoologiske haver påvirkes derimod ikke af EU-domstolens dom.

 

Dom: Registreringsafgift - eksportgodtgørelse - brugte køretøjer

SKM2014.805.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 7 b, stk. 1 og § 7 c, stk. 1

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgeren kunne anses for at have dokumenteret, at et antal brugte køretøjer kunne anses for udført fra landet, og at betingelserne for udbetaling af afgiftsgodtgørelse af køretøjerne i henhold til registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c dermed var opfyldt. Det var ubestridt, at køretøjerne var afmeldt fra køretøjsregisteret. Retten fandt ikke, at de i sagen fremlagte fakturaer udgjorde tilstrækkelig dokumentation for udførslen, lige som de under sagen afgivne forklaringer fra sagsøgeren og en af køberne af bilerne var forbundet med en sådan usikkerhed om handlerne og påtegningerne på fakturaerne om handlerne, at fakturaerne heller ikke på dette grundlag kunne anses som fornøden dokumentation. Forklaringerne var i øvrigt ikke understøttet af objektive bevisdokumenter for udførslen, så som fragtdokumenter, vognmandskvitteringer eller lignende.

Retten lagde videre vægt på, at erhvervelserne af flere af bilerne var bestridt over for de tyske afgiftsmyndigheder af den tyske virksomhed, der fremstod som køber af bilerne på de fremlagte fakturaer, og på, at denne bestridelse ikke senere var berigtiget af virksomheden over for de tyske myndigheder.

På denne baggrund fandt retten det ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at bilerne var udført af landet. Den udbetalte eksportgodtgørelse var derfor med rette krævet tilbagebetalt af SKAT. Byretten fulgte dermed landsrettens retsanvendelse i SKM2014.428.VLR .

 

Dom: Kuldioxidafgift - tilbagebetaling - affaldsforbrænding

SKM2014.804.BR

Vedrører: Kulafgiftsloven § 5, stk. og § 7, stk. 1 (begge dagældende). Kuldioxidafgiftsloven § 5, stk. 2 (dagældende)

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt et affaldsforbrændingsanlæg, som tillige havde en kraftvarmeblok, i medfør af den dagældende kuldioxidafgiftslov § 5, stk. 2, havde fuld eller kun delvis godtgørelse af kuldioxidafgift af anlæggets eget forbrug af elektricitet, som anvendtes i anlæggets "affaldsblok" til håndtering af affald, drift af ovnlinier, røggasrensning mv. ved fremstilling af affaldsbaseret damp. Dampen anvendtes til produktion af elektricitet i en dampturbine/generator, som var placeret i kraftvarmeblokken på anlægget, og den i dampen resterende varmemængde anvendtes herefter til fjernvarme.

Retten lagde vægt på oplysningerne om fordelingen af anlæggets produktionskapacitet på henholdsvis el og varme, hvoraf langt størstedelen var varmeproduktion.

Videre lagde retten vægt på omsætningsfordelingen i virksomheden, hvoraf langt størstedelen var fra afsætningen af fjernvarme.

Endelig lagde retten vægt på, at der ifølge de samstemmende forklaringer i sagen ikke kunne ændres på kapacitetsfordelingen, idet denne var betinget af turbinens tekniske specifikationer.

Retten konstaterede på denne baggrund, at der var tale om en kombineret produktion af el og varme, som kun berettigede sagsøgeren til forholdsmæssig godtgørelse af kuldioxidafgiften af sagsøgerens eget elektricitetsforbrug i affaldsblokken, således som SKAT havde opgjort godtgørelsen ud fra en oplyst fordeling af de producerede mængder el og varme i den af sagen omhandlede periode.

Der var ikke hjemmel i den dagældende kulafgiftslovs § 7, stk. 1, til at anvende den såkaldte "V- eller E-formel" ved opgørelsen af brændselsforbruget, hvorfor sagsøgerens subsidiære hjemvisningspåstand heller ikke blev taget til følge.

 

Dom: Registreringsafgift - hæftelse - parallelimport - luksusbil

SKM2014.803.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 19, stk. 2 (dagældende)

Sagen er en del af det sagskompleks, der er behandlet af Højesteret i en pilotsag i SKM2013.447.HR , som handler om, hvorvidt købere af parallelimporterede luksusbiler hæfter for betaling af den registreringsafgift, der mangler at blive betalt af bilerne som følge af, at afgiften ved afgiftsberigtigelsen hos SKAT blev fastsat for lavt på grund af svig fra importørens side.

Spørgsmålet i sagen var, om sagsøgeren er omfattet af SKATs særlige administrative praksis, hvorefter der ikke efteropkræves registreringsafgift hos en godtroende køber, der har købt et køretøj hos en forhandler.

Køberen, der havde købt et køretøjet af samme sælger som i SKM2013.447.HR , fik medhold i, at han havde været i god tro om den manglende betaling af afgift, og at han der derfor i henhold til SKATs praksis ikke var forpligtet til at efterbetale registreringsafgift af det omhandlede køretøj.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2014.796.SANST Gæld vedrørende sagsomkostninger forældet

Vedrører: Forældelsesloven § 3 og § 30

Gæld vedrørende sagsomkostninger blev af Skatteankestyrelsen anset for forældet, uanset SKATs meddelelse om henstand indtil videre, da SKAT ikke var afskåret fra at kræve beløbet betalt, og der i øvrigt ikke forelå en erkendelse af gælden.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 11/0299820
Økonomisk virksomhed
Klagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt klager kan anses for at have drevet økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-10-2014

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 01-12-2014 - 30-12-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-12-2014 dom i C-590/13 Idexx Laboratoires Italia
Fiskale bestemmelser

Finder principperne i Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – ifølge hvilke artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i sjette direktiv 77/388 , som ændret ved direktiv 91/680/EØF, om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter er til hinder for en praksis med hensyn til berigtigelse af angivelser og opkrævning af moms, som sanktionerer en tilsidesættelse af dels de forpligtelser, der følger af formaliteter, der er fastsat i national lovgivning i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, litra d), dels de regnskabs- og angivelsesforpligtelser, der følger af nævnte artikel 22, stk. 2 og 4, ved at nægte adgang til fradragsret ved anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt – også anvendelse i tilfælde af en afgiftspligtig persons fuldstændige tilsidesættelse af de i de nævnte bestemmelser omhandlede forpligtelser, når der under alle omstændigheder ikke hersker nogen tvivl om den afgiftspligtige persons stilling og ret til fradrag?

Henviser udtrykkene »obblighi sostanziali«, »substantive requirements« og »exigences de fond« i de forskellige sprogversioner af Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – for så vidt angår omvendt betalingspligt for moms – til pligten til at betale moms, overtagelsen af afgiftsgælden eller eksistensen af materielle betingelser, som begrunder, at den afgiftspligtige person pålægges den omhandlede afgift og som regulerer fradragsretten med henblik på at sikre det EU-retlige princip om momsens neutralitet, såsom eksempelvis sammenhæng, afgiftspligt og adgangen til fuldt fradrag?

Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Ny sag
Tidligere dokument: C-590/13 Idexx Laboratoires Italia - Dom

Den 18-12-2014 dom i C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 3, litra b), artikel 28b, punkt A, stk. 2, og artikel 28c, punkt A, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 138, stk. 1, artikel 169 og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsovergangsordning for samhandelen mellem medlemsstaterne – varer, der forsendes eller transporteres inden for Fællesskabet – svig begået i ankomstmedlemsstaten – hensyntagen til svigen i afsendelsesmedlemsstaten – hvorvidt den i sjette direktivs artikel 28c, punkt A, litra a), fastsatte fritagelse finder anvendelse på disse varer

Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport “Italmoda” Mariano Previti - Ny sag
Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Indstilling
Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s - Dom

Den 18-12-2014 dom i C-639/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 96, 97 og 98 sammenholdt med bilag III i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på varer, der er beregnet til brandsikring

Tidligere dokument: C-639/13 Kommissionen mod Polen - Ny sag

Den 18-12-2014 dom i C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 4, stk. 3, TEU – tilbagesøgning af uretmæssigt udbetalte beløb – afgifter opkrævet i strid med EU-retten – national lovgivning der med tilbagevirkende kraft begrænser retsmidlerne for tilbagesøgningskrav vedrørende beløb der er betalt med urette – overtrædelse af princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet

Tidligere dokument: C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 15668 2014 INIT Udkast til Rådets konklusioner om EU's strategi og handlingsplan for toldrisikostyring:Håndtering af risici, styrkelse af sikkerhed i forsyningskæden og lettelse af handel - Vedtagelse

ST 15926 2014 INIT Rådets konklusioner om revisionen af eksportkontrolpolitikken

ST 15784 2014 ADD 1 BILAG til Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

ST 15784 2014 INIT Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

 

Nyt fra Kommissionen

VAT refunds: update concerning Lithuania's entry into the Eurozone on 1 January 2015

Final report for the final evaluation of Customs 2013 Programme (4.16 Mb)

This study is an evaluation of the Customs 2013 programme, an EU expenditure programme that supported national customs administrations through collaboration fora and common IT systems. The programme was established by Decision 624/2007/EC and it ran from 2008-2013. The evaluation starts with the premise that the programme is intimately linked to the wider objectives of the Customs Union. The achievement of these objectives relies in turn on the implementation and application of key EU customs legislation. Customs 2013 plays primarily a supporting and enabling role, leading to indirect but important impacts. Cross-country Review of Taxes on Wealth and Transfers of Wealth (4.68 Mb) This is a comprehensive study of the existing wealth taxes and wealth tax provisions in the 28 Member States. As such, it offers an overview of the current use of wealth-related taxes in the EU, broken down in three main categories: inheritance and gift taxes, real estate and land taxation, and taxes on net wealth. The first part presents the information in a structured way, comparing the situation in the Member States with the help of summary tables and graphs. T....

  

SME Survey in the context of the Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Closing date: 15/12/2014. Policy field: Trade. Audience target: EU businesses, with a special focus on Small and Medium Sized enterprises

VAT: beware of fake messages and forms!  

IP/14/2134 - Taxation: Commission refers Greece to the Court of Justice of the European Union on vehicle registration tax for leased or rented cars

IP/14/2138 - Taxation: Commission refers Ireland to the Court of Justice of the European Union for incorrect application of the rules on marked fuel

MEMO/14/2130 - November infringements package: main decisions

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Release 2.9 og 2.10 til Motorregistret

Nyhedsbrev til borgere

Nu hvor julen nærmer sig


Indholdsfortegnelse 

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af momsloven (Bemyndigelse til lempelse og fritagelse for faktureringspligt)
Oprettelsesdato: 24-11-2014
Høringsfrist: 19-12-2014

Ændring af momsbekendtgørelsen og ændring af spiritusafgiftsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 28-11-2014
Høringsfrist: 07-12-2014

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 42 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 5

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorfor princippet om ”no cure no pay” ikke kan støttes, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvor ofte konstruktionen som den i SKM2007.99.LSR nævnte er forekommet i praksis i perioden 2008-2014, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om det er en forudsætning for skattepligt efter forslagets § 4, at tilskudsyderen også har udført den rådgivende bistand i sagen (som i SKM2007.99.LSR), til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvilket skatteprovenu der forventes i relation til indførelsen af skattepligt i henhold til forslagets § 4 isoleret set, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvorfor man nu med forslagets § 4 retter konsekvenserne mod modtageren af rådgivningen og ikke rådgiveren, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om der med indførelsen af beskatning i henhold til lovforslagets § 4 vil blive ført færre sager mod SKAT/Skatteministeriet ved Landsskatteretten og domstolene, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om baggrunden for, at en tilskudsmodtager ikke skal beskattes, hvis hans rådgiver betales efter en timetakst, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvorfor det er honorarets betalingstidspunkt og ikke tidspunktet for arbejdets udførelse, der er det afgørende for, om der opstår skattepligt, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om man ikke er bange for, at en række sager, der ellers viser sig fuldt ud berettigede, ikke bliver ført, hvis der indføres skattepligt, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om at oplyse, hvornår, hvordan og af hvem Skatteministeriet blev gjort opmærksom på, at no cure no pay princippet skulle laves om, til skatteministeren

Spm. 11

MFU spm. om at oplyse, om en advokatafregning vil blive opfattet som et honorar, der udgør "en andel af den økonomiske gevinst", jf. lovforslagets § 4, nr. 1, til skatteministeren

L 42 A Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 5

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorfor princippet om ”no cure no pay” ikke kan støttes, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvor ofte konstruktionen som den i SKM2007.99.LSR nævnte er forekommet i praksis i perioden 2008-2014, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om det er en forudsætning for skattepligt efter forslagets § 4, at tilskudsyderen også har udført den rådgivende bistand i sagen (som i SKM2007.99.LSR), til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvilket skatteprovenu der forventes i relation til indførelsen af skattepligt i henhold til forslagets § 4 isoleret set, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvorfor man nu med forslagets § 4 retter konsekvenserne mod modtageren af rådgivningen og ikke rådgiveren, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om der med indførelsen af beskatning i henhold til lovforslagets § 4 vil blive ført færre sager mod SKAT/Skatteministeriet ved Landsskatteretten og domstolene, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om baggrunden for, at en tilskudsmodtager ikke skal beskattes, hvis hans rådgiver betales efter en timetakst, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvorfor det er honorarets betalingstidspunkt og ikke tidspunktet for arbejdets udførelse, der er det afgørende for, om der opstår skattepligt, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om man ikke er bange for, at en række sager, der ellers viser sig fuldt ud berettigede, ikke bliver ført, hvis der indføres skattepligt, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om at oplyse, hvornår, hvordan og af hvem Skatteministeriet blev gjort opmærksom på, at no cure no pay princippet skulle laves om, til skatteministeren

Spm. 11

MFU spm. om at oplyse, om en advokatafregning vil blive opfattet som et honorar, der udgør "en andel af den økonomiske gevinst", jf. lovforslagets § 4, nr. 1, til skatteministeren

L 42 B Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).

Bilag

Bilag 5

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorfor princippet om ”no cure no pay” ikke kan støttes, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvor ofte konstruktionen som den i SKM2007.99.LSR nævnte er forekommet i praksis i perioden 2008-2014, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om det er en forudsætning for skattepligt efter forslagets § 4, at tilskudsyderen også har udført den rådgivende bistand i sagen (som i SKM2007.99.LSR), til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvilket skatteprovenu der forventes i relation til indførelsen af skattepligt i henhold til forslagets § 4 isoleret set, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvorfor man nu med forslagets § 4 retter konsekvenserne mod modtageren af rådgivningen og ikke rådgiveren, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om der med indførelsen af beskatning i henhold til lovforslagets § 4 vil blive ført færre sager mod SKAT/Skatteministeriet ved Landsskatteretten og domstolene, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om baggrunden for, at en tilskudsmodtager ikke skal beskattes, hvis hans rådgiver betales efter en timetakst, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvorfor det er honorarets betalingstidspunkt og ikke tidspunktet for arbejdets udførelse, der er det afgørende for, om der opstår skattepligt, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om man ikke er bange for, at en række sager, der ellers viser sig fuldt ud berettigede, ikke bliver ført, hvis der indføres skattepligt, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om at oplyse, hvornår, hvordan og af hvem Skatteministeriet blev gjort opmærksom på, at no cure no pay princippet skulle laves om, til skatteministeren

Spm. 11

MFU spm. om at oplyse, om en advokatafregning vil blive opfattet som et honorar, der udgør "en andel af den økonomiske gevinst", jf. lovforslagets § 4, nr. 1, til skatteministeren

L 43 Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Henvendelse af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, til skatteministeren

Spm. 2

MFU spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-14 fra Taxa Fyn, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være i forhold til regeringens forslag, hvis det viser sig, at taxivognmændene ikke skifter bilerne ud efter 3 år som forudsat i regeringens forslag, men efter henholdsvis 4, 5 og 6 år, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvis den nuværende frikørselsordning opretholdes og udbredes til alle former for erhvervsmæssig persontransport med personbil, hvad skal bundgrænsen så være for at opnå det samme provenu som i regeringens forslag, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, samtidig med at bundgrænsen for betaling af registreringsafgift ændres fra de nuværende 230.000 kr. til 150.000 kr., til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at uddybe, hvorledes to sætninger i de almindelige bemærkninger til lovforslaget hænger sammen, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 9

MFU spm. om, hvor mange år ministeren vurderer, at afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften vil udskyde salget af brugte taxier, til skatteministeren

Spm. 10

MFU spm. om, hvor mange ekstra biler til privatforbrug vil efter ministerens vurdering blive indkøbt som konsekvens af afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren

Spm. 11

MFU spm. om, hvor meget ministeren vurderer, at prisen for at køre taxi vil skulle stige, som konsekvens af "afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften", hvis taxivognmændene skal fastholde deres indtægt, til skatteministeren

Spm. 12

MFU spm. om at redegøre for sammenhængen mellem pkt. 151 på lov- og cirkulæreprogrammet fra 2014, hvor kommunerne blev negativt kompenseret som følge af skærpede energi- og miljøkrav til taxier, og afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren

Spm. 13

MFU spm. om, hvor mange job afskaffelsen af frikørselsordningen kommer til at koste pr. mio. kr. i øget statsligt provenu, til skatteministeren

Spm. 14

MFU spm. om, hvor mange mennesker ministeren vurderer vil miste deres job i taxibranchen, til skatteministeren

Spm. 15

MFU spm. om, hvor mange procent af taxierne der i dag bliver udskiftet efter hhv. 2 år og 3 år, til skatteministeren

Spm. 16

MFU spm. om, hvilke biltyper vurderingen i svaret på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål 907 bygger på, til skatteministeren

Spm. 17

MFU spm. om det forventes, at det er samme bilmodeller, der vil blive indkøbt uden frikørselsordningen, til skatteministeren

Spm. 18

MFU spm. om, hvilke ændringer der vurderes at komme i forhold til indkøb af biltyper til taxibrug, til skatteministeren

Spm. 19

MFU spm. om, hvilke biltype, der ikke vil blive udskiftet, til skatteministeren

Spm. 20

MFU spm. om, hvilken antagelse der ligger til grund for, at det er 70 pct. af bilerne, der vurderes solgt efter to år, til skatteministeren

Spm. 21

MFU spm. om at fremsende det samlede datasæt for biler registreret igennem DMR, til skatteministeren

Spm. 22

MFU spm. om at vurdere påstanden om, at det vil være administrativt lettere og mere overskueligt for taxi-branchen, hvis man i stedet for at ændre afgiftsreglerne for frikørte taxi nu, ventede til en helt ny registreringsafgift var på plads, til skatteministeren

Spm. 23

MFU spm. om, hvilke alternative transportformer, ministeren mener, vil erstatte taxierne og køre med de mange ældre, handicappede og syge i landets kommuner, til skatteministeren

Spm. 24

MFU spm. om de manglende transportmuligheder i yderområderne, til skatteministeren

Spm. 25

MFU spm. om det skal være attraktivt for flere danskere at bruge den kollektive transport, til skatteministeren

Spm. 26

MFU spm. om, hvordan forslaget om ”afgiftsharmonisering af registreringsafgiften” kan ”bidrage til lige og fair konkurrence i taxaerhvervet”, til skatteministeren

Spm. 27

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, til skatteministeren

Spm. 28

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd, til skatteministeren

Spm. 29

Spm. om at gennemføre en gros modellen på el-området, til skatteministeren

Spm. 30

Spm. om at give et regneeksempler på, hvilke konsekvenser en udskiftningen af de nuværende biltyper for taxikørsel vil have for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsordningen, til skatteministeren

Spm. 31

Spm. om ministeren er enig i, at konsekvensen af lovforslaget er, at en gennemsnitlig taxivognmand vil få en årlig meromkostning i form af øget værdiforringelse på ca. 50.000 kr. pr. taxi, til skatteministeren

Spm. 32

Spm. om, hvordan taxiselskabernes manglende mulighed for at imødegå en årlig meromkostning pr. taxi på ca. 50.000 kr., i forhold til allerede indgåede aftaler med kommuner, regioner og trafikselskaber ikke kan betragtes som værende af "nævneværdig administrativ konsekvens", til skatteministeren

Spm. 33

Spm. om beregninger for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsordningen bygger på, at der efter afskaffelsen af frikørselsordningen vil blive solgt samme antal af de bilmodeller, der for nuværende bliver frikørt som taxier m.v., til skatteministeren

Spm. 34

Spm. om, hvilken ændring i statsligt provenu en udskydelse på et år af implementeringen af "harmoniseringen af registreringsafgiften" vil medføre, til skatteministeren

Spm. 35

Spm. om, hvorledes det i lovforslaget er regnet ind i provenuet, at der, jf. svaret på SAU alm. del – spørgsmål 41, bliver 400 arbejdsløse som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 36

Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens oplistning af alle de tiltag regeringen har gjort for at skabe flere arbejdspladser siden regeringens tiltræden, til skatteministeren

Spm. 37

Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens redegørelse for, hvor mange af de 400 personer der ventes afskediget i taxibranchen, som ministeren mener kan gå umiddelbart videre til et andet job, og hvor mange personer beskæftigelsesministeren mener vil gå direkte i arbejdsløshed som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 38

Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N, til skatteministeren

L 43 A Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Henvendelse af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, til skatteministeren

Spm. 2

MFU spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-14 fra Taxa Fyn, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være i forhold til regeringens forslag, hvis det viser sig, at taxivognmændene ikke skifter bilerne ud efter 3 år som forudsat i regeringens forslag, men efter henholdsvis 4, 5 og 6 år, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvis den nuværende frikørselsordning opretholdes og udbredes til alle former for erhvervsmæssig persontransport med personbil, hvad skal bundgrænsen så være for at opnå det samme provenu som i regeringens forslag, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, samtidig med at bundgrænsen for betaling af registreringsafgift ændres fra de nuværende 230.000 kr. til 150.000 kr., til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at uddybe, hvorledes to sætninger i de almindelige bemærkninger til lovforslaget hænger sammen, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 9

MFU spm. om, hvor mange år ministeren vurderer, at afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften vil udskyde salget af brugte taxier, til skatteministeren

Spm. 10

MFU spm. om, hvor mange ekstra biler til privatforbrug vil efter ministerens vurdering blive indkøbt som konsekvens af afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren

Spm. 11

MFU spm. om, hvor meget ministeren vurderer, at prisen for at køre taxi vil skulle stige, som konsekvens af "afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften", hvis taxivognmændene skal fastholde deres indtægt, til skatteministeren

Spm. 12

MFU spm. om at redegøre for sammenhængen mellem pkt. 151 på lov- og cirkulæreprogrammet fra 2014, hvor kommunerne blev negativt kompenseret som følge af skærpede energi- og miljøkrav til taxier, og afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren

Spm. 13

MFU spm. om, hvor mange job afskaffelsen af frikørselsordningen kommer til at koste pr. mio. kr. i øget statsligt provenu, til skatteministeren

Spm. 14

MFU spm. om, hvor mange mennesker ministeren vurderer vil miste deres job i taxibranchen, til skatteministeren

Spm. 15

MFU spm. om, hvor mange procent af taxierne der i dag bliver udskiftet efter hhv. 2 år og 3 år, til skatteministeren

Spm. 16

MFU spm. om, hvilke biltyper vurderingen i svaret på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål 907 bygger på, til skatteministeren

Spm. 17

MFU spm. om det forventes, at det er samme bilmodeller, der vil blive indkøbt uden frikørselsordningen, til skatteministeren

Spm. 18

MFU spm. om, hvilke ændringer der vurderes at komme i forhold til indkøb af biltyper til taxibrug, til skatteministeren

Spm. 19

MFU spm. om, hvilke biltype, der ikke vil blive udskiftet, til skatteministeren

Spm. 20

MFU spm. om, hvilken antagelse der ligger til grund for, at det er 70 pct. af bilerne, der vurderes solgt efter to år, til skatteministeren

Spm. 21

MFU spm. om at fremsende det samlede datasæt for biler registreret igennem DMR, til skatteministeren

Supplerende svar

Spm. 22

MFU spm. om at vurdere påstanden om, at det vil være administrativt lettere og mere overskueligt for taxi-branchen, hvis man i stedet for at ændre afgiftsreglerne for frikørte taxi nu, ventede til en helt ny registreringsafgift var på plads, til skatteministeren

Spm. 23

MFU spm. om, hvilke alternative transportformer, ministeren mener, vil erstatte taxierne og køre med de mange ældre, handicappede og syge i landets kommuner, til skatteministeren

Spm. 24

MFU spm. om de manglende transportmuligheder i yderområderne, til skatteministeren

Spm. 25

MFU spm. om det skal være attraktivt for flere danskere at bruge den kollektive transport, til skatteministeren

Spm. 26

MFU spm. om, hvordan forslaget om ”afgiftsharmonisering af registreringsafgiften” kan ”bidrage til lige og fair konkurrence i taxaerhvervet”, til skatteministeren

Spm. 27

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, til skatteministeren

Spm. 28

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd, til skatteministeren

Spm. 29

Spm. om at gennemføre en gros modellen på el-området, til skatteministeren

Spm. 30

Spm. om at give et regneeksempler på, hvilke konsekvenser en udskiftningen af de nuværende biltyper for taxikørsel vil have for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsordningen, til skatteministeren

Spm. 31

Spm. om ministeren er enig i, at konsekvensen af lovforslaget er, at en gennemsnitlig taxivognmand vil få en årlig meromkostning i form af øget værdiforringelse på ca. 50.000 kr. pr. taxi, til skatteministeren

Spm. 32

Spm. om, hvordan taxiselskabernes manglende mulighed for at imødegå en årlig meromkostning pr. taxi på ca. 50.000 kr., i forhold til allerede indgåede aftaler med kommuner, regioner og trafikselskaber ikke kan betragtes som værende af "nævneværdig administrativ konsekvens", til skatteministeren

Spm. 33

Spm. om beregninger for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsordningen bygger på, at der efter afskaffelsen af frikørselsordningen vil blive solgt samme antal af de bilmodeller, der for nuværende bliver frikørt som taxier m.v., til skatteministeren

Spm. 34

Spm. om, hvilken ændring i statsligt provenu en udskydelse på et år af implementeringen af "harmoniseringen af registreringsafgiften" vil medføre, til skatteministeren

Spm. 35

Spm. om, hvorledes det i lovforslaget er regnet ind i provenuet, at der, jf. svaret på SAU alm. del – spørgsmål 41, bliver 400 arbejdsløse som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 36

Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens oplistning af alle de tiltag regeringen har gjort for at skabe flere arbejdspladser siden regeringens tiltræden, til skatteministeren

Spm. 37

Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens redegørelse for, hvor mange af de 400 personer der ventes afskediget i taxibranchen, som ministeren mener kan gå umiddelbart videre til et andet job, og hvor mange personer beskæftigelsesministeren mener vil gå direkte i arbejdsløshed som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 38

Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N, til skatteministeren

L 43 B Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Bilag

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Henvendelse af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, til skatteministeren

Spm. 2

MFU spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-14 fra Taxa Fyn, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være i forhold til regeringens forslag, hvis det viser sig, at taxivognmændene ikke skifter bilerne ud efter 3 år som forudsat i regeringens forslag, men efter henholdsvis 4, 5 og 6 år, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvis den nuværende frikørselsordning opretholdes og udbredes til alle former for erhvervsmæssig persontransport med personbil, hvad skal bundgrænsen så være for at opnå det samme provenu som i regeringens forslag, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, samtidig med at bundgrænsen for betaling af registreringsafgift ændres fra de nuværende 230.000 kr. til 150.000 kr., til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at uddybe, hvorledes to sætninger i de almindelige bemærkninger til lovforslaget hænger sammen, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 9

MFU spm. om, hvor mange år ministeren vurderer, at afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften vil udskyde salget af brugte taxier, til skatteministeren

Spm. 10

MFU spm. om, hvor mange ekstra biler til privatforbrug vil efter ministerens vurdering blive indkøbt som konsekvens af afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren

Spm. 11

MFU spm. om, hvor meget ministeren vurderer, at prisen for at køre taxi vil skulle stige, som konsekvens af "afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften", hvis taxivognmændene skal fastholde deres indtægt, til skatteministeren

Spm. 12

MFU spm. om at redegøre for sammenhængen mellem pkt. 151 på lov- og cirkulæreprogrammet fra 2014, hvor kommunerne blev negativt kompenseret som følge af skærpede energi- og miljøkrav til taxier, og afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren

Spm. 13

MFU spm. om, hvor mange job afskaffelsen af frikørselsordningen kommer til at koste pr. mio. kr. i øget statsligt provenu, til skatteministeren

Spm. 14

MFU spm. om, hvor mange mennesker ministeren vurderer vil miste deres job i taxibranchen, til skatteministeren

Spm. 15

MFU spm. om, hvor mange procent af taxierne der i dag bliver udskiftet efter hhv. 2 år og 3 år, til skatteministeren

Spm. 16

MFU spm. om, hvilke biltyper vurderingen i svaret på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål 907 bygger på, til skatteministeren

Spm. 17

MFU spm. om det forventes, at det er samme bilmodeller, der vil blive indkøbt uden frikørselsordningen, til skatteministeren

Spm. 18

MFU spm. om, hvilke ændringer der vurderes at komme i forhold til indkøb af biltyper til taxibrug, til skatteministeren

Spm. 19

MFU spm. om, hvilke biltype, der ikke vil blive udskiftet, til skatteministeren

Spm. 20

MFU spm. om, hvilken antagelse der ligger til grund for, at det er 70 pct. af bilerne, der vurderes solgt efter to år, til skatteministeren

Spm. 21

MFU spm. om at fremsende det samlede datasæt for biler registreret igennem DMR, til skatteministeren

Supplerende svar

Spm. 22

MFU spm. om at vurdere påstanden om, at det vil være administrativt lettere og mere overskueligt for taxi-branchen, hvis man i stedet for at ændre afgiftsreglerne for frikørte taxi nu, ventede til en helt ny registreringsafgift var på plads, til skatteministeren

Spm. 23

MFU spm. om, hvilke alternative transportformer, ministeren mener, vil erstatte taxierne og køre med de mange ældre, handicappede og syge i landets kommuner, til skatteministeren

Spm. 24

MFU spm. om de manglende transportmuligheder i yderområderne, til skatteministeren

Spm. 25

MFU spm. om det skal være attraktivt for flere danskere at bruge den kollektive transport, til skatteministeren

Spm. 26

MFU spm. om, hvordan forslaget om ”afgiftsharmonisering af registreringsafgiften” kan ”bidrage til lige og fair konkurrence i taxaerhvervet”, til skatteministeren

Spm. 27

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, til skatteministeren

Spm. 28

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd, til skatteministeren

Spm. 29

Spm. om at gennemføre en gros modellen på el-området, til skatteministeren

Spm. 30

Spm. om at give et regneeksempler på, hvilke konsekvenser en udskiftningen af de nuværende biltyper for taxikørsel vil have for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsordningen, til skatteministeren

Spm. 31

Spm. om ministeren er enig i, at konsekvensen af lovforslaget er, at en gennemsnitlig taxivognmand vil få en årlig meromkostning i form af øget værdiforringelse på ca. 50.000 kr. pr. taxi, til skatteministeren

Spm. 32

Spm. om, hvordan taxiselskabernes manglende mulighed for at imødegå en årlig meromkostning pr. taxi på ca. 50.000 kr., i forhold til allerede indgåede aftaler med kommuner, regioner og trafikselskaber ikke kan betragtes som værende af "nævneværdig administrativ konsekvens", til skatteministeren

Spm. 33

Spm. om beregninger for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsordningen bygger på, at der efter afskaffelsen af frikørselsordningen vil blive solgt samme antal af de bilmodeller, der for nuværende bliver frikørt som taxier m.v., til skatteministeren

Spm. 34

Spm. om, hvilken ændring i statsligt provenu en udskydelse på et år af implementeringen af "harmoniseringen af registreringsafgiften" vil medføre, til skatteministeren

Spm. 35

Spm. om, hvorledes det i lovforslaget er regnet ind i provenuet, at der, jf. svaret på SAU alm. del – spørgsmål 41, bliver 400 arbejdsløse som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 36

Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens oplistning af alle de tiltag regeringen har gjort for at skabe flere arbejdspladser siden regeringens tiltræden, til skatteministeren

Spm. 37

Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens redegørelse for, hvor mange af de 400 personer der ventes afskediget i taxibranchen, som ministeren mener kan gå umiddelbart videre til et andet job, og hvor mange personer beskæftigelsesministeren mener vil gå direkte i arbejdsløshed som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 38

Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N, til skatteministeren

L 55 Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. (Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensioner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond).

Bilag

Bilag 2

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 64 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 6

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 7

1. udkast til betænkning

Bilag 8

Henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om enkeltabonnenter på vejhjælp hidtil ikke har skullet betale skadeforsikringsafgift, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om lovforslaget indebærer, at personer, der har abonnement på vejhjælp som enkeltstående produkt fremover skal betale en afgift, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om enkeltabonnementer på vejhjælp tidligere var omfattet af eller fritaget for stempelafgift, inden denne blev omlagt til en skadesforsikringsafgift, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvorfor regeringen undlod at inkludere vejhjælp, da man i sin tid ændrede lovgivningen, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om ministeren vil erkende, at et lovforslag, der indebærer, at en bestemt gruppe mennesker fremover skal betale en afgift, de ikke skal betale i dag, er det samme som at udvide beskatningen på det pågældende område, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om, hvor mange og hvilke forsikringsselskaber der i dag selv udfører vejhjælp eller sælger vejhjælpsabonnementer som enkeltstående produkt og således er udsat for den konkurrenceforvridning fra vejhjælpsvirksomhederne, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om, hvordan lovforslagets påståede hensigt om at forenkle en række administrative regler samt mindske byrderne harmonerer med de væsentlige omkostninger til opkrævning af skadesforsikringsafgiften, som vejhjælpsvirksomheder, autoforhandlere eller autoværksteder pålægges, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvor store omkostninger til implementering, f.eks. i form af investeringer i it-systemer til opkrævning af skadesforsikringsafgift, finder ministeren er rimelige set i forhold til den årlige afgiftssum, der skal betales, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om, hvordan en betryggende kontrol af importeret spiritus skal foregå, når banderolerne bliver afskaffet, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om at kommentere høringssvaret fra Skattefaglig Forening, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om ministeren i tilstrækkelig grad har forhørt sig i spiritusbranchen og hos SKAT, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om det ikke bekymrer ministeren, at spiritusbranchen, Vin og Spiritus Organisation Danmark og SKAT samstemmende advarer imod afskaffelse af spiritusbanderolen, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om ministeren kan garantere, at afskaffelsen af spiritusbanderolen ikke vil forøge antallet af spiritusflasker købt ved grænsen fra hver 3. flaske spiritus nydt i Danmark til en endnu højere procentdel, til skatteministeren

Spm. 14

Spm. om, hvilke konkrete kontrolredskaber ministeren påtænker at indføre pr. 1. januar 2015, når spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren

Spm. 15

Spm. om, hvilke konkrete initiativer ministeren og fødevareministeren planlægger at foretage sig omkring spiritusbranchens egenkontrol og sporbarhed på spiritussen, hvis spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om at der indføres et nærmest tilsvarende klistermærke til afløsning af spiritusbanderolen, til skatteministeren

Spm. 17

Spm. om deling af lovforslaget, således at den del af lovforslaget, der omhandler afgift på vejhjælp udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren

Spm. 18

Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren

L 64 A Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 6

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 7

1. udkast til betænkning

Bilag 8

Henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om enkeltabonnenter på vejhjælp hidtil ikke har skullet betale skadeforsikringsafgift, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om lovforslaget indebærer, at personer, der har abonnement på vejhjælp som enkeltstående produkt fremover skal betale en afgift, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om enkeltabonnementer på vejhjælp tidligere var omfattet af eller fritaget for stempelafgift, inden denne blev omlagt til en skadesforsikringsafgift, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvorfor regeringen undlod at inkludere vejhjælp, da man i sin tid ændrede lovgivningen, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om ministeren vil erkende, at et lovforslag, der indebærer, at en bestemt gruppe mennesker fremover skal betale en afgift, de ikke skal betale i dag, er det samme som at udvide beskatningen på det pågældende område, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om, hvor mange og hvilke forsikringsselskaber der i dag selv udfører vejhjælp eller sælger vejhjælpsabonnementer som enkeltstående produkt og således er udsat for den konkurrenceforvridning fra vejhjælpsvirksomhederne, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om, hvordan lovforslagets påståede hensigt om at forenkle en række administrative regler samt mindske byrderne harmonerer med de væsentlige omkostninger til opkrævning af skadesforsikringsafgiften, som vejhjælpsvirksomheder, autoforhandlere eller autoværksteder pålægges, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvor store omkostninger til implementering, f.eks. i form af investeringer i it-systemer til opkrævning af skadesforsikringsafgift, finder ministeren er rimelige set i forhold til den årlige afgiftssum, der skal betales, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om, hvordan en betryggende kontrol af importeret spiritus skal foregå, når banderolerne bliver afskaffet, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om at kommentere høringssvaret fra Skattefaglig Forening, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om ministeren i tilstrækkelig grad har forhørt sig i spiritusbranchen og hos SKAT, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om det ikke bekymrer ministeren, at spiritusbranchen, Vin og Spiritus Organisation Danmark og SKAT samstemmende advarer imod afskaffelse af spiritusbanderolen, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om ministeren kan garantere, at afskaffelsen af spiritusbanderolen ikke vil forøge antallet af spiritusflasker købt ved grænsen fra hver 3. flaske spiritus nydt i Danmark til en endnu højere procentdel, til skatteministeren

Spm. 14

Spm. om, hvilke konkrete kontrolredskaber ministeren påtænker at indføre pr. 1. januar 2015, når spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren

Spm. 15

Spm. om, hvilke konkrete initiativer ministeren og fødevareministeren planlægger at foretage sig omkring spiritusbranchens egenkontrol og sporbarhed på spiritussen, hvis spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om at der indføres et nærmest tilsvarende klistermærke til afløsning af spiritusbanderolen, til skatteministeren

Spm. 17

Spm. om deling af lovforslaget, således at den del af lovforslaget, der omhandler afgift på vejhjælp udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren

L 64 B Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love. (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.).

Bilag

Bilag 6

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 7

1. udkast til betænkning

Bilag 8

Henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om enkeltabonnenter på vejhjælp hidtil ikke har skullet betale skadeforsikringsafgift, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om lovforslaget indebærer, at personer, der har abonnement på vejhjælp som enkeltstående produkt fremover skal betale en afgift, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om enkeltabonnementer på vejhjælp tidligere var omfattet af eller fritaget for stempelafgift, inden denne blev omlagt til en skadesforsikringsafgift, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvorfor regeringen undlod at inkludere vejhjælp, da man i sin tid ændrede lovgivningen, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om ministeren vil erkende, at et lovforslag, der indebærer, at en bestemt gruppe mennesker fremover skal betale en afgift, de ikke skal betale i dag, er det samme som at udvide beskatningen på det pågældende område, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om, hvor mange og hvilke forsikringsselskaber der i dag selv udfører vejhjælp eller sælger vejhjælpsabonnementer som enkeltstående produkt og således er udsat for den konkurrenceforvridning fra vejhjælpsvirksomhederne, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om, hvordan lovforslagets påståede hensigt om at forenkle en række administrative regler samt mindske byrderne harmonerer med de væsentlige omkostninger til opkrævning af skadesforsikringsafgiften, som vejhjælpsvirksomheder, autoforhandlere eller autoværksteder pålægges, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvor store omkostninger til implementering, f.eks. i form af investeringer i it-systemer til opkrævning af skadesforsikringsafgift, finder ministeren er rimelige set i forhold til den årlige afgiftssum, der skal betales, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om, hvordan en betryggende kontrol af importeret spiritus skal foregå, når banderolerne bliver afskaffet, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om at kommentere høringssvaret fra Skattefaglig Forening, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om ministeren i tilstrækkelig grad har forhørt sig i spiritusbranchen og hos SKAT, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om det ikke bekymrer ministeren, at spiritusbranchen, Vin og Spiritus Organisation Danmark og SKAT samstemmende advarer imod afskaffelse af spiritusbanderolen, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om ministeren kan garantere, at afskaffelsen af spiritusbanderolen ikke vil forøge antallet af spiritusflasker købt ved grænsen fra hver 3. flaske spiritus nydt i Danmark til en endnu højere procentdel, til skatteministeren

Spm. 14

Spm. om, hvilke konkrete kontrolredskaber ministeren påtænker at indføre pr. 1. januar 2015, når spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren

Spm. 15

Spm. om, hvilke konkrete initiativer ministeren og fødevareministeren planlægger at foretage sig omkring spiritusbranchens egenkontrol og sporbarhed på spiritussen, hvis spiritusbanderolen afskaffes, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om at der indføres et nærmest tilsvarende klistermærke til afløsning af spiritusbanderolen, til skatteministeren

Spm. 17

Spm. om deling af lovforslaget, således at den del af lovforslaget, der omhandler afgift på vejhjælp udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren

L 9 Forslag til lov om ændring af momsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Udvidelse af indberetningspligterne vedrørende finansielle produkter, ændring af indberetningspligten vedrørende modtagere af renter og afgivelse af regnskabsoplysninger om moms i forbindelse med selvangivelsen m.v.).

Bilag

Bilag 6

Betænkning afgivet den 26. november 2014

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 64

Spm. om, hvad reklameafgiften årligt vil koste en dansk LO-familie med to børn både i form af faktiske omkostninger, når afgiften overvæltes på forbru...   Svar  

Spm. 65

Spm. om, med udgangspunkt i den samlede mængde af husstandsomdelte reklamer, der ville have været eller fremover er reklameafgiftspligtige, at oplyse,...   Svar  

Spm. 66

Spm. om at redegøre for fordele og ulemper ved at undtage produkter som Post Danmarks Provision Service og FK Distributions NejTak+ fra at betale rekl...   Svar  

Spm. 67

Spm. om at give en begrundet be- eller afkræftelse på, om ministeren er enig i udtalelserne fra Grafisk Arbejdsgiverforening bragt i Børsens netartike...   Svar  

Spm. 68

Spm. om at oplyse, hvem der læser reklamer og tilbudsaviser, og i hvilket omfang reklamer og tilbudsaviser bliver læst, til skatteministeren  Svar  

Spm. 69

Spm. om, hvor mange der ugentligt læser tilbudsaviser på internettet, og hvor mange der ugentligt læser husstandsomdelte tilbudsaviser, til skattemini...   Svar  

Spm. 79

Spm. om at be- eller afkræfte, om ministeren er enig i butikskædernes vurdering om, at deres omsætning vil falde med mellem en fjerdedel og en tredjed...   Svar  

Spm. 80

Spm. om at be- eller afkræfte, om ministeren er enig i, at den primære kilde til information om tilbud i butikkerne er husstandsomdelte tilbudsaviser,...   Svar  

Spm. 81

Spm. om ministeren enig i, at reklameafgiftslovens § 1 afgrænser emner fra at betale reklameafgift på samme måde, som § 2 undtager emner fra at betale...   Svar  

Spm. 82

Spm. om ministeren er enig i, at Europa-Kommissionen i sin behandling af statsstøttesagen om reklameafgiftsloven har pligt til at forholde sig såvel t...   Svar  

Spm. 86

Spm. om, hvor stor en andel af restancer SKAT har opkrævet i henholdsvis hele 2013 og i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. oktober 2014, til ...   Svar  

Spm. 87

Spm. om, hvor ofte/hvornår et leasingselskab skal sende en opgørelse over fordelingen mellem erhvervsmæssig og privat kørsel ud til kunden ved delleas...   Svar  

Spm. 88

Spm. om effekten på faldet i papirmængderne for husstandsomdelte reklamer med udgangspunkt i 2011-mængder ved henholdsvis indførelse af en reklameafgi...   Svar  

Spm. 89

Spm. om beregninger og analyser af reklameafgiftens effekt på dansk erhvervslivs reklame- og markedsføringsbudgetter, til skatteministeren  Svar  

Spm. 90

Spm. om en vurdering af reklameafgiftens effekt på dagligvarepriserne med udgangspunkt i konklusionerne fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rappor...   Svar  

Spm. 91

Spm. om, hvorledes det forventes, at effekterne af reklameafgiften vil påvirke Post Danmarks resultat fremover, til skatteministeren  Svar  

Spm. 92

Spm. om, hvorfor Skatteministeriet ikke har indhentet en juridisk vurdering af Kommissionens afgørelse i sagen SA.35683 (2012/N), til skatteministeren  Svar  

Spm. 93

Spm. om processen fra Folketingets vedtagelse af det kommende lovforslag med ændringer til reklameafgiftsloven til lovens endelige ikrafttrædelse og o...   Svar  

Spm. 94

Spm. om at reklameafgiften tidligst vil træde i kraft 6 måneder efter vedtagelsen af loven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 95

Spm. om al skriftlig korrespondance mellem Skatteministeriet og Kulturministeriet vedrørende reklameafgiftsloven og Kommissionens afgørelse i "SA.3568...   Svar  

Spm. 96

Spm. om al kommunikation mellem Skatteministeriet og Europa-Kommissionen vedrørende notifikationen og godkendelsen af reklameafgiftsloven siden 2012, ...   Svar  

Spm. 97

Spm. om regeringens pligt til at indarbejde Kommissionens forbud mod kumulering i mediestøtteloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 98

Spm. om konklusionerne i notatet ”Konsekvenserne af EU-Kommissionens beslutning 9. juli 2014 vedrørende reklameafgiftsloven”, til skatteministeren  Svar  

Spm. 99

Spm. om, hvorfor tjenester som Post Danmarks "Permission Service" og FK Distributions "NejTak+" ikke undtages fra at betale reklameafgift, til skattem...   Svar  

Spm. 100

Spm. om, hvilken myndighed der vil være ansvarlig for at kontrollere kuverterede breves indhold, til skatteministeren  Svar  

Spm. 101

Spm. om, hvordan og hvor ofte kuverterede breves indhold tænkes kontrolleret, til skatteministeren  Svar  

Spm. 102

Spm. om, hvem der har pligt til at kontrollere indholdet af kuverterede breve med reklameindhold, til skatteministeren  Svar  

Spm. 103

Spm. om alle reklamer, herunder Direct Mail, der er fremsendt som adresserede forsendelser, vil være afgiftspligtige, til skatteministeren  Svar  

Spm. 104

Spm. om lokalavisernes rettigheder og pligter efter en eventuel ikrafttrædelse af reklameafgiftsloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 105

Spm. om annoncemængden i procent og vægt (kg.) fra septembers weekendudgaver af Berlingske Tidende, Politiken, Morgenavisen Jyllandsposten samt Børsen...   Svar  

Spm. 106

Spm. om der er oprettet kontrolmanualer for SKATs kontroller af bilforhandlere, til skatteministeren  Svar  

Spm. 107

Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over samtlige eksisterende fradrag m.m. knyttet til biler og motorcykler og deres påvirkning af det samle...   Svar  

Spm. 110

Spm. om, hvor stort afgiftsprovenuet de sidste 10 år har været for kaffeerstatning og kaffetilsætning i forbrugsafgiftslovens § 11 a, til skatteminist...   Svar  

Spm. 127

Spm. om ministeren anerkender, at der i praksis bliver tale om faste priser for bilforhandlernes vedkommende, når SKAT ikke accepterer, at man sælger ...   Svar  

Spm. 128

Spm. om ministeren anerkender, at den reelle almindelige markedspris er lavere end standardprisen oplyst af importøren, når 84 pct. af alle biler iføl...   Svar  

Spm. 130

Spm. om at bekræfte, dels at ugeaviser, der ønsker at modtage mediestøtte, vil skulle betale reklameafgift, og dels at dette de facto vil medføre, at ...   Svar  

Spm. 131

Spm. om Post Danmark nu tilbyder at udbringe tilbudsaviser om fredagen med 100 pct. garanti, samt at dette betyder at leveringssikkerheden for en tilb...   Svar  

Spm. 132

Spm. om, hvad konsekvensen havde været for Post Danmarks resultat for regnskabsåret 2013, hvis reklameafgiften havde været opkrævet, til skatteministe...   Svar  

Spm. 142

Spm. om talepapir fra samrådet den 12/11-14 (SKATs metoder), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E-G, til skatteministeren  Svar  

Spm. 152

Spm. om at oversende Kammeradvokatens vurdering i sagen om reklameafgiftens konsekvenser, til skatteministeren  Svar  

Spm. 165

Spm. om frekvenskravet i reklameafgiftsloven vil blive ændret til 10 gange om året, når frekvenskravet i lov om mediestøtte pr. 1. januar 2014 blev æn...   Svar  

Spm. 171

Spm. om udlevering af prøveplader til biler, til skatteministeren  Svar  

Spm. 218

Spm. om ministeren har undersøgt hos forlagsbranchen, hvor stort omfanget af lukning af dansksprogede magasiner vil blive, til skatteministeren  Svar  

Spm. 219

Spm. om grunden til, at ministeren i udkast til forslag til lov om ændring af momsloven ikke anfører som begrundelse, at lovforslaget vil gavne den be...   Svar  

Spm. 220

Spm. om ministeren er enig i, at magasiner fremsendt som enkeltforsendelser skal momsbehandles individuelt, uanset om de fremsendes på paller, jf. udk...   Svar  

Spm. 225

Spm. om de faktiske forskelle for borgerne på den påtænkte ordning og på ordninger, som Post Danmarks provision-service og FK Distributions NejTak+, t...   Svar  

Spm. 226

Spm. om status på en "ja tak til reklamer"-ordning, til skatteministeren  Svar  

Spm. 227

Spm. om, hvordan denne ordning vil påvirke provenuet fra reklameafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 228

MFU spm. om Skatteministeriet og SKAT vil efterleve afgørelsen i Landsskatteretten (014.718.LSR) om overflytning af avance fra nye biler til brugte bi...   Svar  

Spm. 229

MFU spm. om SKAT bør anerkende dommen som gældende retstilstand, til skatteministeren  Svar  

Spm. 230

MFU spm. om de praksisændringer, der har været på dette område siden 1. januar 2010, til skatteministeren  Svar  

Spm. 231

MFU spm. om, hvilke konsekvenser en fast oliepris på henholdsvis 50, 70 og 90 dollars pr. tønde i 2015 vil have for finansieringen af Togfonden, til s...   Svar