MomsMail 2014, uge 42

Kære læser !

Først og fremmest vil jeg beklage det tekniske udfald, vi havde i sidste uge. Heldigvis sker det sjældent og lige så heldigt er det endnu sjældnere, at vi tager mere end nogle få timer om at få løst problemet. Men i hvert fald, så kører alt nu som det skal.

Ugens nyheder en en blandet palette fra faktisk alle kilder og det er bare at ønske god læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
European Taxation: 10 - 2014
Få overblik over mere end 150 landes skatteregler på én gang
Skatteministerens lovprogram 2014/15, andre nye initiativer

Udkast til styresignal
Udkast - Leasingtager - momsfradrag - importmoms - styresignal

Kendelser
Opgørelse af registreringsafgift i forbindelse med overflytning af avancer fra nye til brugte biler
Moms ved salg / overdragelse af busser
Tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning

Domme
Registreringsafgift - udenlandsk firmabil - hæftelse - arbejdstagerbegrebet
Antidumpingtold - plastikposer - rette debitor
Registreringsafgift - mandskabsvogn - privat kørsel
Antidumpingtold - plastposer - efteropkrævning - forældelsesfrist

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141013' AND [SkatteraadChanged] <= '20141019') OR ([LSRChanged] >= '20141013' AND [LSRChanged] <= '20141019') OR ([ByretChanged] >= '20141013' AND [ByretChanged] <= '20141019') OR ([LandsretChanged] >= '20141013' AND [LandsretChanged] <= '20141019') OR ([HojesteretChanged] >= '20141013' AND [HojesteretChanged] <= '20141019')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

European Taxation (ET)

European Taxation: 10 - 2014

I denne udgave:

  • The Impact of a Corporate Governance System on the Place of Effective Management Concept in Spain, France,
    the United Kingdom, the Netherlands, Germany and Italy - Part 2
  • Exit Taxation in Third-Country Situations
  • State Aid and Tax Lease Regimes in the Shipbuilding Industry: Lessons Learned from a Spanish Case
  • From Tax Haven to a Competitive Tax System
  • Commission
  • Council
  • Court of Justice
  • New Individual Income Tax Act
  • Highlights of the Proposal for a New Bilateral Tax Regulation between the Netherlands and Curaçao
  • Withholding Tax on Dividends Paid to Non-EU Investment Funds: Some Interesting Details
  • Legal Research in International and EU Tax Law

PwC

Få overblik over mere end 150 landes skatteregler på én gang

World Wide Tax Summaries giver dig et samlet overblik over mere end 150 landes skatteregler på én gang. Vores lokale skatteeksperter i hvert land står bag vejledningen, hvilket sikrer dig en opdateret guide med seneste nyt inden for skattelovgivning, indkomstskatter, fradrag, koncernbeskatning, indirekte skatter og meget mere.

RSM plus

Skatteministerens lovprogram 2014/15, andre nye initiativer

Det kommende folketingsår vil på skatteområdet blive præget af konkrete initiativer, men ikke større reformer. Det er aktuelt uvist, hvordan forhandlingerne omkring finansloven vil smitte af på skatte- og afgiftsområdet.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Udkast - Leasingtager - momsfradrag - importmoms - styresignal

14-4134833

En leasingtager, som indfører et aktiv til Danmark, som er leaset hos et selskab, der er etableret i et land uden for EU, har ikke fradrag for importmomsen i medfør af reglerne i momslovens § 37, stk. 5, idet leasingtager ikke har afholdt udgifterne til erhvervelsen af aktivet, som leasingtager ikke er ejer af og ikke kan råde over som ejer, ligesom udgiften til anskaffelsen af aktivet heller ikke kan anses for at udgøre en generalomkostning i leasingtagers virksomhed.

At leasingtager, i medfør af de særlige hæftelsesregler i momslovens § 46, stk. 4, skal anses som betalingspligtig for importmomsen efter momslovens § 12, stk. 1 ændrer ikke herved.

 

Kendelse: Opgørelse af registreringsafgift i forbindelse med overflytning af avancer fra nye til brugte biler

SKM2014.718.LSR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 8

For at kunne dokumentere, at der var overflyttet avance, så avancen ikke længere var omfattet af den afgiftspligtige værdi, var det efter Landsskatterettens opfattelse ikke tilstrækkeligt, at det objektivt var konstateret, at et nyt køretøj var solgt med negativ avance samtidig med, at der var konstateret et overskud på den samlede handel med køber. Opkrævningen af den yderligere registreringsafgift var derfor ikke berettiget.

 

Kendelse: Moms ved salg / overdragelse af busser

SKM2014.715.LSR

Vedrører: Momsloven § 4, § 8, § 47, § 49, § 51 og § 51A. Skatteforvaltningsloven § 21 og § 24

Landsskatteretten ændrede Skatterådets bindende svar til "afvises", idet spørgsmålene ikke kunne anses at vedrøre en konkret disposition, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1.

 

Kendelse: Tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning

SKM2014.706.LSR

Vedrører: Momsloven § 37 og § 42. Dagældende skatteforvaltningslov § 31 og § 32

Landsskatteretten indrømmede tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgift til bespisning af forretningsforbindelser, idet de omhandlede udgifter måtte anses for sandsynliggjort eller dokumenteret.

 

Dom: Registreringsafgift - udenlandsk firmabil - hæftelse - arbejdstagerbegrebet

SKM2014.714.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1, 4 og 5 samt § 19, stk. 2 ( dagældende)

Sagen handlede om, hvorvidt sagsøgeren hæftede for betaling af registreringsafgift på samlet kr. 13.313.005 vedrørende fem biler i henhold til den dagældende registreringsafgiftslov § 19, stk. 2.

Sagsøgeren ejede et tysk selskab, som havde været ejer af de fem biler. For fire af bilerne havde selskabet erklæret, at de ville blive anvendt af sagsøgeren som ansat i selskabet i forbindelse med ejendomsvirksomhed i Tyskland, mens det sidste køretøj ifølge selskabet ville blive anvendt af sagsøgerens ægtefælle, ligeledes som ansat i selskabet.

Retten fandt, at hverken sagsøgeren eller dennes ægtefælle havde haft en reel eller faktisk beskæftigelse i det tyske selskab, som kunne begrunde, at de blev anset for arbejdstagere eller selvstændigt erhvervsdrivende efter EU-retlige principper. Herefter blev sagsøgeren anset for den reelle ejer af alle fem biler, og hæftede dermed for registreringsafgiften i medfør af den dagældende registreringsafgiftslov § 19, stk. 2, idet betingelserne for registreringsafgiftsfritagelse ikke var opfyldt.

Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Dom: Antidumpingtold - plastikposer - rette debitor

SKM2014.705.BR

Vedrører: Rådets forordning nr. 1425/2006 art. 1, stk. 1 og 2. Toldkodeksen art. 5, stk. 2, art. 201, stk. 3 1. pkt. (dagældende), art. 220, stk. 2, litra B samt art. 239

Sagen handlede om, hvorvidt SKAT med rette havde opkrævet antidumpingtold af det sagsøgte selskab i sagen, som var erhvervsmæssigt beskæftiget med import af plastikposer fra Kina.

Ved Landsskatterettens kendelse havde selskabet fået medhold i, at selskabet skulle fritages for antidumpingtold for perioden efter, at SKAT havde foretaget en fysisk kontrol i marts 2009, idet Landsskatteretten fandt, at betingelserne for fritagelse i Toldkodeksens artikel 220, stk. 2, litra b), måtte anses for opfyldt. Sagen var indbragt for domstolene af Skatteministeriet med påstand om, at selskabet var pligtig til at betale antidumpingtold også efter den fysiske kontrol i marts 2009.

Under retssagen nedlagde selskabet en selvstændig påstand, hvorefter selskabet heller ikke før marts 2009 skulle betale antidumpingtold.

Det var under sagen endvidere bestridt, om de omhandlede plastikposer var omfattet af EU's forordning nr. 1425 af 25. september 2006 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse sække og poser af plast med oprindelse i Folkerepublikken Kina m.fl., og om selskabet var rette debitor for den opståede toldskyld.

Retten fandt, at plastikposerne var omfattet af pligten til at betale antidumpingtold i henhold til EU's forordning nr. 1425 af 25. september 2006, og at selskabet var rette debitor for toldkravet.

Retten fandt endvidere, at betingelserne for fritagelse for toldkravet i henhold til toldkodeksens art. 220, stk. 2, litra b, nr. 2 og 3, ikke var opfyldt i nogen del af den i sagen omhandlede periode, idet det burde have stået klart for selskabet, at tariferingen var forkert. For perioden forud for SKATs fysiske kontrol i marts 2009 fandt retten endvidere, at der ikke var påvist en passiv adfærd, som udgjorde en myndighedsfejl.

Skatteministeriet fik derfor medhold i påstanden om opkrævning af antidumpingtold efter SKATs fysiske kontrol og blev frifundet for selskabets påstand vedrørende perioden forud for marts 2009.

 

Dom: Registreringsafgift - mandskabsvogn - privat kørsel

SKM2014.700.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3, § 2, stk. 1, nr. 8 (dagældende) og stk. 3

Retten skulle tage stilling til, om der var grundlag for at pålægge en virksomhed at betale registreringsafgift vedrørende en mandskabsvogn. Skattemyndighederne havde under en kontrol ved den dansk/tyske grænse konstateret, at mandskabsvognen blev anvendt til transport af fire litauiske håndværkere, der ikke var ansat i ejeren af mandskabsvognens virksomhed, men derimod ansat hos en af ejeren antaget underentreprenør.

Retten udtalte indledningsvis, at registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 8 (nu gældende lov § 2, stk. 1, nr. 9) er en undtagelsesbestemmelse. Derfor skal bestemmelsen fortolkes indskrænkende, og der må ved bedømmelsen af sagen stilles skærpede krav til anvendelsen.

Herefter fandt retten, at benyttelsen af mandskabsvognen, på de to ture henholdsvis fra Danmark til Litauen og fra Litauen til Danmark, havde privat karakter og derfor var i strid med reglerne for afgiftsfritagelse i registreringsafgiftsloven. Videre fandt retten det ikke godtgjort, at der på turen til og fra Litauen skete transport af materialer, og at underentreprenøren (et litauisk selskab) kunne anses for bruger af vognen, således som dette begreb skal forstås efter registreringsafgiftsloven.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Antidumpingtold - plastposer - efteropkrævning - forældelsesfrist

SKM2014.698.BR

Vedrører: Toldloven § 76, stk. 1. Toldkodeksen, artikel 221, stk. 3 og 4. Forældelsesloven § 3, stk. 2

Sagen handlede om, hvorvidt SKAT med rette havde efteropkrævet antidumpingtold på kr. 360.823,- hos sagsøgeren vedrørende 19 tilfælde af import af plastposer fra Thailand i perioden 13. december 2006 til 11. juni 2008, og hvorvidt den efteropkrævede toldskyld måtte være forældet.

Det var i sagen ubestridt, at der var opstået et antidumpingtoldkrav som følge af sagsøgerens import af plastposer fra Thailand. Sagen rejste herefter to problemstillinger: For det første spørgsmålet om, hvorvidt der med rette var foretaget efteropkrævning af antidumpingtold uden for 3 års fristen i toldkodeksens artikel 221, stk. 3, under henvisning til, at en urigtig angivelse kan give anledning til retsforfølgning i medfør af toldlovens § 76, stk. 1, jf. toldkodeksens artikel 221, stk. 4, og for det andet spørgsmålet om, hvorvidt antidumpingtoldkravet var forældet.

Vedrørende første spørgsmål gjorde Skatteministeriet gældende, at SKAT med rette havde foretaget efteropkrævning af antidumpingtold, da toldskylden var opstået som følge af en handling, der kunne give anledning til strafferetlig forfølgning, idet plastposerne både groft uagtsomt og gentagne gange var blevet urigtigt angivet. Ifølge praksis fra EU-Domstolen tilkommer det de nationale myndigheder at tage stilling til, om en handling kan give anledning til retsforfølgning efter de strafferetlige regler.

Retten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skøn over, om antidumpingtoldkravet var opstået på grund af en handling (de fejlagtige toldangivelser), der på tidspunktet, hvor handlingen blev begået, kunne give anledning til retsforfølgning.

Retten bemærkede, at angivelse af rette toldkode er en afgørende oplysning, og at en importør ikke kan forvente, at myndighederne foretager sagsbehandling udover den rent elektroniske. Det var desuden uden betydning, om mistanken for den fejlagtige toldangivelse kunne rettes mod sagsøgeren eller den part, som sagsøgeren havde valgt som befuldmægtiget. I sagen var der imidlertid ikke holdepunkter for at fastslå, at fejlen var sket bevidst.

På den baggrund havde SKAT været berettiget til at efteropkræve antidumpingtold efter udløbet af 3 års fristen i toldkodeksen. Retten bemærkede, at det ikke kunne bebrejdes SKAT, at der ikke var foretaget yderligere sagsbehandling og kontrol.

Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2014.707.ØLR Straffesag - momsbekendtgørelsen - manglende kasseapparat - fast driftssted - pølsevogn

Vedrører: Momsbekendtgørelsen § 139, stk. 1

T var tiltalt for i sin pølsevogn at have undladt at anvende kasseapparat eller udstede forenklede fakturaer, hvorfor regnskabet ikke var ført på en så klar og overskuelig måde, at det kunne danne grundlag for SKATs momskontrol.

T forklarede at han noterede ned hver gang han solgte noget. Han udleverede ikke kvitteringer til kunder medmindre de bad om det. Dagsrapporterne blev samlet sammen og afleveret hver 3. måned til revisoren, der laver momsregnskab. Kunderne betalte kontant. Han havde engang haft et kasseapparat, men det duede ikke og de fleste af hans kolleger havde ikke et kasseapparat eller havde også svært ved at få det til at virke.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 5.000 kr. T´s pølsevogn måtte anses for at have et fast driftssted. Det måtte anses for muligt i T´s pølsevogn at etablere et batteridrevet kasseapparat, der kan udskrive kasseboner uanset de af T beskrevne tekniske vanskeligheder.

Landsretten stadfæstede byrettens dom.

SKM2014.697.ØLR Straffesag - skatteunddragelse - manglende reaktion på skatteansættelse - dokumentfalsk - bedrageri overfor særlig udsatte

Vedrører: Skattekontrolloven § 16. Straffeloven § 289, § 171, § 172, § 279, § 286 og § 89

T var tiltalt for skattesvig, dokumentfalsk og bedrageri. T var tidligere gået konkurs med flere selskaber.

T havde undladt at selvangive indkomst på 1.601.916 kr. for 2003 samt 176.645 kr. for 2006. T havde derved unddraget 788.571 kr. i skat.

T havde mødt en krigsveteran (V.2), som han havde overtalt til som partner at investere sin krigsskadeerstatning i et ejendomsprojektselskab der skulle opkøbe og indrette lejligheder specielt til handicappede. Endvidere havde han lånt penge af V.2 til køb af en Porsche selvom han hverken havde evne eller vilje til at tilbagebetale lånet. T havde overfor V.2 fremvist falske dokumenter for at få ham til at indbetale pengene til sig

T havde endvidere overtalt en familie til at betale ham penge for at føre en retssag ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol mod Danmark for dårlig behandling af handicappede, og havde overfor familien påstået at han var jurist.

Byretten fandt T skyldig i skattesvig, dokumentfalsk og bedrageri. T idømtes en tillægsstraf af fængsel i 2 år og 6 måneder samt en tillægsbøde på 788.000 kr. samt erstatningspligt til V.2 på 2.191.000 kr. Der lagdes vægt på karakteren af de begåede forhold, herunder størrelsen af de unddragne beløb, samt det forhold, at T havde bedraget personer, som var særligt udsatte, under foregivende af at være ligesindet og med særlig kompetence til at yde bistand.

T forklarede i landsretten at han ikke bemærkede, at hans indtægt var anført til 0 kr. på selvangivelsen, før hans revisor gjorde ham opmærksom på det. Han havde ikke fået løn overhovedet i selskabet, udover de anførte beløb. De indtægter der var tilgået hans konto var modsvaret af tilsvarende udgifter han havde afholdt for selskabet.

Landsretten stadfæstede byrettens dom med den ændring, at tillægsstraffen nedsattes til 2 år og erstatningen til V.2 til 595.000 kr. Der var ikke ført bevis for, at T havde oplyst, at han var ansat som jurist.

Østre Landsrets dom af 11. april 2014, 6. afdeling nr. S-2188-13


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 12/0191707
Handel med fly eller rådgivningsydelser
Klagen skyldes SKATs regulering af klagerens momstilsvar med henvisning til, at klageren ikke drev handel med fly, men udførte rådgivningsydelser, der var momspligtige i Danmark, jf. momslovens § 4, stk. 1, og § 15, stk. 1. Landsskatteretten anser SKATs krav for delvist forældet.
Afsagt: 29-04-2014

Journalnr: 12/0256694
Forhøjelse af momstilsvar
SKAT har forhøjet momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-09-2014

Journalnr: 12/0189031
Forhøjelse af salgsmoms
SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms vedrørende yderligere omsætning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 11-09-2014

Journalnr: 12/0189032
Fradrag for moms af kreditnota.
SKAT har ikke godkendt fradrag for moms af kreditnota. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-09-2014

Journalnr: 14/0378044
Fremmed arbejde
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms af fremmed arbejde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2014

Journalnr: 13/0008457
Moms - handel med brugte biler
Klagen skyldes, at selskabet ikke har beregnet erhvervelsesmoms og salgsmoms i forbindelse med handel med brugte biler, købt fra et andet EU-land, og at SKAT har anset betingelserne for ekstraordinær ansættelse for opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2014

Journalnr: 13/5036698
Momsfradrag - udgift afholdt før registrering
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for moms vedrørende køb af byggegrunde forud for selskabets momsregistrering, jf. momslovens §§ 3 og 37. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 08-09-2014

Journalnr: 12/0189037
Momsfradrag og tab på debitorer
SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar vedrørende tab på debitorer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-09-2014

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 20-10-2014 - 18-11-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 06-11-2014 indstilling i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift

Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sag
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Indstilling
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Dom

Den 06-11-2014 dom i C-546/13 ADL
Toldunion

Præjudiciel – Corte Suprema di Cassazione (Italien) – fortolkning af artikel 10, stk. 2, og artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif og de forklarende bestemmelser til kapitel 84, anden del af bilag I, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 – højttalere beregnet til at gengive lyd ved at omdanne et elektromagnetisk signal til lydbølger og kunne udelukkende tilsluttes en pc og som sælges separat – tarifering i pos. 8471 eller 8518 i den kombinerede nomenklartur før ikrafttrædelsen af forordning nr. 1549/2006

Tidligere dokument: C-546/13 ADL - Ny sag
Tidligere dokument: C-546/13 ADL - Dom

 

Domme
C-605/12 Welmory

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »fast forretningssted« – tjenesteydelser, der leveres af et selskab A, der har hjemsted i en medlemsstat, til et selskab B, der har hjemsted i en anden medlemsstat – selskab B benyttelse af selskabs A’s infrastruktur med henblik på disse tjenesteydelser – hensyntagen til det sted, hvor selskab A har hjemsted

Domstolens dom:

En første momspligtig person, som har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed i en medlemsstat, og som modtager tjenesteydelser fra en anden afgiftspligtig person etableret i en anden medlemsstat, skal anses for, i denne anden medlemsstat, at råde over et »fast forretningssted«, som omhandlet i artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008, med henblik på fastsættelse af disse tjenesteydelsers beskatningssted, hvis dette forretningssted er kendetegnet ved en tilstrækkelig permanent karakter og passende struktur med hensyn til de menneskelige og tekniske midler, således at det kan modtage tjenesteydelser og anvende disse med henblik på dets økonomiske virksomhed, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.

Tidligere dokument: C-605/12 Welmory - Indstilling


C-334/13 Nordex Food

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter og i særdeleshed af artikel 4, stk. 1, og artikel 51 – eksportrestitutioner – for sen fremlæggelse af eksportlicens – fremlæggelse af forfalskede dokumenter til dokumentation for varers ankomst til destinationslandet – berigtigelse af disse uregelmæssigheder under proceduren – konsekvenser

Domstolens dom:

1) Artikel 4, stk. 1, i Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2299/2001 af 26. november 2001, sammenholdt med artikel 24 i Kommissionens forordning (EF) nr. 1291/2000 af 9. juni 2000 om fælles gennemførelsesbestemmelser for ordningen med import- og eksportlicenser og forudfastsættelsesattester for landbrugsprodukter, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at eksportrestitution indrømmes under særlige omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor udførslen fandt sted uden fremlæggelse af eksportlicensen, hvis eksistens imidlertid var godtgjort på tidspunktet for udførselsangivelsen, og som blev fremlagt af eksportøren inden for den yderligere frist på en uge, som det kompetente toldsted indrømmede for fremlæggelse deraf.

2) Artikel 49 og 50 i forordning nr. 800/1999, som ændret ved forordning nr. 2299/2991, skal fortolkes således, at en eksportør, der for at godtgøre eksporterede varers ankomst til destinationslandet har fremlagt tolddokumenter, som efterfølgende viser sig at være forfalskede, ikke efter udløbet af de frister, der er foreskrevet i disse artikler, kan fremlægge gyldige tolddokumenter i forbindelse med en verserende retssag om indrømmelse af eksportrestitution, selv om denne indrømmelse blev forsinket af andre årsager end de vedrørende beviset for varernes ankomst, undtagen i tilfælde af force majeure.

3) Artikel 51, stk. 1, litra a), i forordning nr. 800/1999, som ændret ved forordning nr. 2299/2991, skal fortolkes således, at den sanktion, der er foreskrevet i denne bestemmelse, skal pålægges, når eksportøren inden for de foreskrevne frister har fremlagt dokumenter, der godtgør de eksporterede varers ankomst til destinationslandet, og disse dokumenter viser sig at være forfalskede, selv om det fremgår af gyldige dokumenter, som fremlægges under en verserende sag, at den eksportrestitution, der er blevet anmodet om, svarer til den, som ville være blevet indrømmet.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 14222 2014 INIT Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om tilladelse til Republikken Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

ST 14272 2014 INIT Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om forlængelse af Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/335/EU om bemyndigelse af Republikken Litauen til fortsat at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

ST 14273 2014 INIT Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Letland til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

ST 13438 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om Cyperns elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjsregistre

ST 13730 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om Estlands elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjsregistre

ST 13985 2014 INIT Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår en standardmomsangivelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 14224 2014 INIT MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET i henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF

 

Nyt fra Kommissionen

Taxation: New web portal to prepare businesses for new VAT rules

Taxation: Frequently asked questions on the automatic exchange of information

VAT 2015: you can send comments on the recently published "selected national rules"

 

Nyt fra Parlamentet

om indgåelse af en associeringsaftale mellem Den Europæiske Union og Republikken Moldova  

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Letland til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem  

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om forlængelse af Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/335/EU om bemyndigelse af Republikken Litauen til fortsat at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem  

Meddelelse fra Kommissionen til Rådet i henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF  

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om tilladelse til Republikken Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Release 2.9 til Motorregistret


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 4 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om prisen på 20 stk. billig cigarillos af mærket Break i henholdsvis Danmark og Tyskland i danske kroner, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om man tidligere har hævet afgiften på et rygetobaksprodukt lige så meget, som de billigste cigarillos, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om ministeren vil oplyse de provenu- og adfærdsmæssige konsekvenser af en trinvis indfasning af afgiftsforhøjelsen, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om ministeren vil vurdere, om en trinvis indfasning af afgiftsforhøjelsen vil mindske grænsehandelen, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 26

Spm. om ministeren vil redegøre for, om en faktura, hvorpå der er trykt reklamebudskaber, vil blive afgiftsbelagt, jf. reklameafgiftsloven, til skattt...   Svar  

Spm. 29

Spm. om ministeren vil redegøre for, om et julekort med virksomhedslogo sendt fra en privat virksomhed til en kunde kan blive afgiftspålagt, jf. rekla...   Svar  

Spm. 30

Spm. om et kursuskatalog sendt fra en privat virksomhed til en kunde kan blive afgiftspålagt, jf. reklameafgiftsloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 31

Spm. om skriftlige henvendelser til nuværende eller potentielle kunder fra f.eks. banker, forsikringsselskaber e.l. kan blive afgiftspålagt, jf. rekla...   Svar  

Spm. 32

Spm. om alt salgsfremmende materiale i princippet kan blive afgiftspålagt, jf. reklameafgiftsloven, hvis det sendes som direct mail, til skatteministe...   Svar  

Spm. 35

Spm. om ministeren vil præcisere tiltrækkeligheden i at udelukke ugeaviser fra at modtage støtte, til skatteministeren  Svar  

Spm. 36

Spm. om ministeren vil uddybe, hvorfor det er tiltrækkeligt at foretage præcisering i reklameafgiftsloven og ikke i mediestøtteloven, til skatteminist...   Svar  

Spm. 37

Spm. om det er ministerens opfattelse, at en ugeavis skal afskæres fra at modtage mediestøtte, hvis ansøgeren i forvejen er undtaget fra at betale rek...   Svar  

Spm. 832

Spm. om at redegøre for provenuet fra Weee afgift (Waste Electrical and Electronic Equipment), til skatteministeren  Svar  

Spm. 844

Spm. om at redegøre for de økonomiske konsekvenser for rentabiliteten i eksisterende genanvendelsesordninger for papir, til miljøministeren, kopi til ...   Svar  

Spm. 845

Spm. om reklameafgiftens negative effekter på rentabiliteten i genanvendelse af papir vil give kommunerne et berettiget modkrav i DUT-sammenhæng, til ...   Svar  

Spm. 846

Spm. om at redegøre for nettoværdien af de miljøpositive gevinster ved reklameafgiftsloven, til miljøministeren, kopi til skatteministeren  Svar  

Spm. 847

Spm. om at redegøre for papirfiber-livscyklussen i forhold til genanvendelse af papir, til miljøministeren, kopi til skatteministeren  Svar  

Spm. 917

Spm. om at redegøre for de punkter på dagsordenen for Ecofin-rådsmødet den 14. oktober 2014, som er relevante for Skatteudvalget, til økonomi- og inde...   Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 117

Mener ministeren, at Frederiksberg Bladet er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 118

Mener ministeren, at Østerbro Avis er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 119

Mener ministeren, at Amager Bladet er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 120

Mener ministeren, at Brønshøj-Husum Avis er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 121

Mener ministeren, at Sønderborg Ugeavis er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 122

Mener ministeren, at Haderslev Ugeavis er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 123

Mener ministeren, at Kolding Ugeavis er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 124

Mener ministeren, at Ugeavisen Tønder er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 125

Mener ministeren, at Ugebladet Esbjerg er en tryksag, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser?

Spm. S 92

Når der i regeringens vækstudspil 2014 foreslås en »afgiftsharmonisering af registreringsafgiften«, vil ministeren da forklare, hvordan regeringen kan...

Spm. S 93

Hvordan vil ministeren sikre, at taxikunder og kommuner ikke kommer til at hænge på udgifterne og dermed betale overpris, når taxifirmaerne pålægges e...