MomsMail 2014, uge 40

Kære læser !

En MomsMail, der primært står i toldens tegn, i form af en række artikler og nyheder fra EU.

På moms- og afgiftsområdet er særligt et par domme fra EU-Domstolen spændende, medens der fra danske kilder ikke er tale om nogen opsigtsvækkende uge.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Tilskud til momsregistrerede tilskudsmodtagere
Praksis for tab på debitorer lempes
Nyt samlet erhvervsunivers
CVR.nr. til helt små virksomheder
Ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love
Ændring af chokoladeafgiftsloven, momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven m.v.
Beyond Turkey-EU Customs Union: Predictions for Key Regulatory Issues in a Potential Turkey-U.S. FTA Following TTIP
2016 and the Application of an NME Methodology to Chinese Producers in Anti-dumping Investigations
Drawing Down Bribery Risks: Complying with the FCPA While Doing Business in Afghanistan in 2014 and Beyond
Assessing the Economic Impact of the Proposed ?Indian Ocean Rim-Association for Regional Cooperation (IOR-ARC)? Preferential Trade Agreement
Jean Michel Grave, Head of Unit, DG Taxation and Customs Union, European Commission
Tax Preferences for Environmental Goals: Use, Limitations and Preferred Practices
Nu forhøjes afgiften på spildevand

SKAT-meddelelser
Fastlæggelse af retningslinjer for behandling af hjemviste sager

Udkast til styresignal
Udkast - den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer, der udtages som demo-biler - styresignal

Styresignaler
Fjernsalg eller ej i momslovens forstand ved salg af varer fra andre EU-lande - styresignal

Bindende svar
Afgift af lystfartøjsforsikringer - restaureret historisk fartøj til museumsformål

Kendelser
Bevisførelse - afhøring af embedsmænd

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 41
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140929' AND [SkatteraadChanged] <= '20141005') OR ([LSRChanged] >= '20140929' AND [LSRChanged] <= '20141005') OR ([ByretChanged] >= '20140929' AND [ByretChanged] <= '20141005') OR ([LandsretChanged] >= '20140929' AND [LandsretChanged] <= '20141005') OR ([HojesteretChanged] >= '20140929' AND [HojesteretChanged] <= '20141005')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Tilskud til momsregistrerede tilskudsmodtagere

En fortolkning fra Økonomi og Indenrigsministeriet slår fast, at der ikke ud fra positivlistens bestemmelser kan hjemtages moms af et tilskud til en momsregistreret tilskudsmodtager. Den nye fortolkning medfører, at regionerne eller kommunerne får en merudgift og, at de momsregistrerede tilskudsmodtagere får et mindre tilskud. Der har hidtil ikke været forskel på, om en tilskudsmodtager var momsregistreret eller ej. Økonomi- og Indenrigsministeriet udsendte information om denne tolkning den 10. februar 2014.

DELACOUR

Nyt samlet erhvervsunivers

Erhvervsstyrelsen lancerede den 28. august 2014 en ny, opdateret og samlet version af Virk.dk.

DELACOUR

CVR.nr. til helt små virksomheder

Helt små virksomheder med en omsætning under kr. 50.000 kan nu registreres som PMV (personlig ejet mindre virksomhed).

FSR - danske revisorer

Ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

FSR - danske revisorer

Ændring af chokoladeafgiftsloven, momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven m.v.

Med lovforslaget foreslås bl.a. afgørende ændringer af elafgiftsloven, herunder af bestemmelserne, der definerer forbrugskriteriet i elafgiftsloven, der har betydning for, hvilken virksomhed, der er berettiget til godtgørelse for elafgiften. Konsekvenserne af de foreslåede ændringer er for det første, at belysningsvirksomheden fremover skal være bekendt med, om det er en godtgørelsesberettiget virksomhed, der leveres belysning til, dvs. at der med lovforslaget pålægges belysningsvirksomheden en række administrative byrder. Dette er i sig selv uhensigtsmæssigt og må frarådes. En imødegåelse af de i lovforslaget beskrevne skævvridninger bør i givet fald ske i lovteksten og ikke via en bemyndigelsesbestemmelse, som bemyndiger skatteministeren til også at fastsætte nærmere regler om administrationen af godtgørelsesordningen.

I lovforslaget anføres for det andet, at ændringerne foreslås for at sikre overensstemmelse med EU-retten. Af retssikkerhedsmæssige hensyn bør det nærmere præciseres, hvori lovgiver mener, at disse uoverensstemmelser består, samt om det har konkrete konsekvenser af enten bagudrettet eller fremadrettet karakter.

Global Trade and Customs Journal

Beyond Turkey-EU Customs Union: Predictions for Key Regulatory Issues in a Potential Turkey-U.S. FTA Following TTIP

As TTIP negotiations move forward, Turkey's unique position under the Customs Union with the EU forces it to seek ways to conclude a bilateral free trade agreement with the U.S. The key question today is how certain regulatory issues can be addressed in a potential Turkey-U.S. FTA, given the contentious nature of these issues between the two countries. This article begins by analyzing Turkey-EU Customs Union from both market access and regulatory perspectives, by highlighting Turkey's foreign trade policy under this arrangement. The article then focuses on certain regulatory issues and tries to shed light, based on KORUS and Turkey- Korea FTA and several other related documents, on the possible discussions that may arise under a potential Turkey-U.S. FTA.

Global Trade and Customs Journal

2016 and the Application of an NME Methodology to Chinese Producers in Anti-dumping Investigations

There is an increasing focus on what is permissible after 11 December 2016 in anti-dumping investigations involving China. In fact, the initial text of section 15 of China's WTO Accession Protocol will remain largely intact, and not oblige WTO Members to recognize China automatically as a market economy. WTO Members can continue to apply an NME methodology as long as China has not established that it meets the market economy criteria of the importing Member. However, WTO Members will then in addition need to allow individual Chinese producers to prove they operate under market economy conditions.

Global Trade and Customs Journal

Drawing Down Bribery Risks: Complying with the FCPA While Doing Business in Afghanistan in 2014 and Beyond

Changes in Afghanistan's security environment present challenges for western companies operating in Afghanistan; many will see an increased reliance on local partners, a higher tolerance of dangerous environments, and greater exposure to corruption risks. Given Afghanistan's entrenched culture of corruption, companies must minimize the corresponding risk under the Foreign Corrupt Practices Act ("FCPA"). This article provides a primer on the FCPA's provisions to give compliance personnel guidance. It contains a description of certain payments demanded by the Afghan government from companies supporting U.S. government operations in Afghanistan to illustrate certain difficulties with doing business in Afghanistan as well as a description of the general characteristics of doing business in Afghanistan. It concludes with recommendations for companies doing business in Afghanistan.

Global Trade and Customs Journal

Assessing the Economic Impact of the Proposed ?Indian Ocean Rim-Association for Regional Cooperation (IOR-ARC)? Preferential Trade Agreement

A draft text on IOR-ARC Preferential Trade Agreement was negotiated in the Trade Expert Group and latest revision was completed in August 2010. However, before finalizing the Agreement, the parties decided that a feasibility study was required to examine the possible benefits of the proposed PTA. The main objective of this study is to do just this, investigate the economic impact of the preferential agreement. The commutable general equilibrium (CGE) simulations show that if the four high income countries i.e., Australia, Singapore, UAE, and Oman eliminate all tariffs and at the same time middle income countries like Malaysia, Mauritius, Iran, South Africa, Thailand, Indonesia, Sri Lanka, and India successively cut tariffs by 75% and LDCs cut tariffs by 50% respectively, then all IOR-ARC countries except Madagascar could gain welfare significantly. The largest welfare could be gained by India which is around USD 10.8 billion followed by Australia around USD 5.8 billion. Thailand, UAE, Indonesia, Singapore, etc. may also gain under the PTAs. At the same time, exports may increase significantly for all IOR-ARC countries except Madagascar.

Global Trade and Customs Journal

Jean Michel Grave, Head of Unit, DG Taxation and Customs Union, European Commission

Authors: Eugenia Costanza Laurenza, Associate lawyer, Fratini Vergano, European Lawyers.

OECD

Tax Preferences for Environmental Goals: Use, Limitations and Preferred Practices

This paper reviews the use of tax preferences to achieve environmental policy objectives. Tax preferences involve using the tax system to adjust relative prices with a view to influencing producer or consumer behaviour in favour of goods or services that are considered to be environmentally beneficial.

PwC

Nu forhøjes afgiften på spildevand

Den længe ventede forhøjelse af afgiften på spildevand træder i kraft allerede pr. 1. oktober 2014. Afgiften stiger med hele 50 %.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Fastlæggelse af retningslinjer for behandling af hjemviste sager

SKM2014.675.SKAT

Vedrører: Skatteforvaltningslovens § 1

Fastlæggelse af retningslinjer, der sikrer, at en sag, der hjemvises, behandles af en anden afdeling i det pågældende forretningsområde, end den afdeling, der traf den påklagede afgørelse.

 

Udkast til styresignal: Udkast - den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer, der udtages som demo-biler - styresignal

14-4338413

Demo-biler skal afgiftsberigtiges på grundlag af den almindelige markedspris, på samme måde, som hvis bilen var solgt til en almindelig slutbruger. Forhandleren skal kunne redegøre for, at bilen er udtaget til en pris, der afspejler køretøjets almindelige pris ved salg til bruger.

En demo-bil kan afgiftsberigtiges på grundlag af den af importøren anmeldte standardpris under forudsætning af, at denne er i overensstemmelse med den almindelige markedspris. Den anmeldte standardpris må antages at være i overensstemmelse med den almindelige markedspris, hvis den ligger indenfor et spænd af priser, som den pågældende bilmodel indenfor samme periode i et ikke uvæsentligt omfang er solgt til andre til.

Hvis den almindelige markedspris er væsentligt højere end den anmeldte standardpris, er det markedsprisen, der skal danne grundlag for afgiftsberigtigelsen.

 

Styresignal: Fjernsalg eller ej i momslovens forstand ved salg af varer fra andre EU-lande - styresignal

SKM2014.671.SKAT

Vedrører: Momsloven § 14, stk. 1, nr. 2 & 3

SKAT supplerer sin opfattelse af, hvornår salg af varer fra andre EU-lande kan ske uden, at det omfattes af reglerne om fjernsalg i momsloven, hvorved der ikke skal beregnes dansk moms. Oplistning af en eller flere fragtmænd på den udenlandske hjemmeside, hvorfra man sælger varer til danske kunder, vil isoleret set ikke betyde, at sælgeren kan anses for at være direkte eller indirekte involveret i transporten med den konksekvens, at leverancen bliver anset for et fjernsalg, som skal faktureres med dansk moms. Må en internetsælger imidlertid anses for at have sammenkørt sin hjemmeside med en eller flere af de oplistede transportørers hjemmesider således, at køberen eksempelvis blot skal godkende transporten på transportørens hjemmeside for, at der er indgået en transportaftale, så må sælgeren anses for at være indirekte involveret i transporten med den konsekvens, at salget skal faktureres med dansk moms, hvis omsætningsgrænsen overskrides. Se SKM2014.606.SR .

 

Bindende svar: Afgift af lystfartøjsforsikringer - restaureret historisk fartøj til museumsformål

SKM2014.682.SR

Vedrører: Lov om afgift af lystfartøjsforsikringer § 1

Skatterådet bekræfter, at der ikke skal betales lystfartøjsforsikringsafgift af kaskoforsikring af et historisk fartøj, som er erklæret bevaringsværdigt af Skibsbevaringsfonden. Skatterådet lægger vægt på, at det omhandlede fartøj er konstrueret som et erhvervsfartøj, der ifølge erklæring fra Skibsbevaringsfonden om krav til istandsættelse og vedligeholdelse skal bevares som sådan. Der lægges endvidere vægt på, at fartøjet efter det oplyste alene skal anvendes til museumsformål af ejeren, som er en forening med vedtægtsbestemte kulturhistoriske formål, herunder kulturhistorisk bevaring og formidling. Fartøjet anses under disse omstændigheder ikke for et lystfartøj efter lov om afgift af lystfartøjsforsikringer, § 1.

 

Kendelse: Bevisførelse - afhøring af embedsmænd

SKM2014.674.BR

Vedrører: Retsplejeloven § 341

Sagsøgerens anmodning om afhøring af 2 embedsmænd blev ikke taget til følge. Bevisførelse skulle i stedet ske ved, at der blev indhentet skriftlige erklæringer fra de pågældende.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 06-10-2014 - 04-11-2014

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 09-10-2014 dom i C-428/13 Yesmoke Tobacco
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Consiglio di Stato (Italien) – fortolkning af artikel 8, stk. 2, i Rådets direktiv 95/59/EF af 27. november 1995 om forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak bortset fra omsætningsafgift og artikel 7, stk. 2, i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak – forpligtelse til at fastsætte samme sats for værdipunktafgiften og samme beløb for den specifikke punktafgift for alle cigaretter – national lovgivning, hvorefter der alene for cigaretter med en lavere detailsalgspris end cigaretter i den mest efterspurgte prisgruppe fastsættes en punktafgift på 115% af grundbeløbet

Tidligere dokument: C-428/13 Yesmoke Tobacco - Ny sag
Tidligere dokument: C-428/13 Yesmoke Tobacco - Dom

Den 09-10-2014 dom i C-492/13 Traum
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Administrativen sad – Varna (Bulgarien) – fortolkning af artikel 20 og 138, stk. 1, sammenholdt med artikel 139, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med levering af varer – erhververens manglende opfyldelse af betingelsen om »en momsregistreret person« – angivelse af dette forhold i Den Europæiske Unions databank fremgik først efter levering af varerne – pligt for sælgeren i henhold til administrativ praksis og retspraksis til at fastslå ægtheden af erhververens underskrift eller en af dennes befuldmægtigede – principperne om afgiftsneutralitet, proportionalitet og om beskyttelse af den berettigede forventning – direkte virkning

Tidligere dokument: C-492/13 Traum - Ny sag
Tidligere dokument: C-492/13 Traum - Dom

Den 16-10-2014 dom i C-605/12 Welmory
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »fast forretningssted« – tjenesteydelser, der leveres af et selskab A, der har hjemsted i en medlemsstat, til et selskab B, der har hjemsted i en anden medlemsstat – selskab B benyttelse af selskabs A’s infrastruktur med henblik på disse tjenesteydelser – hensyntagen til det sted, hvor selskab A har hjemsted

Tidligere dokument: C-605/12 Welmory Sp - Ny sag
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory - Indstilling
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory - Dom

Den 16-10-2014 dom i C-334/13 Nordex Food
Toldunion

Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter og i særdeleshed af artikel 4, stk. 1, og artikel 51 – eksportrestitutioner – for sen fremlæggelse af eksportlicens – fremlæggelse af forfalskede dokumenter til dokumentation for varers ankomst til destinationslandet – berigtigelse af disse uregelmæssigheder under proceduren – konsekvenser

Tidligere dokument: C-334/13 Nordex Food - Dom

Den 06-11-2014 indstilling i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift

Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sag
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Indstilling
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Dom

Den 06-11-2014 dom i C-546/13 ADL
Toldunion

Præjudiciel – Corte Suprema di Cassazione (Italien) – fortolkning af artikel 10, stk. 2, og artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif og de forklarende bestemmelser til kapitel 84, anden del af bilag I, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 – højttalere beregnet til at gengive lyd ved at omdanne et elektromagnetisk signal til lydbølger og kunne udelukkende tilsluttes en pc og som sælges separat – tarifering i pos. 8471 eller 8518 i den kombinerede nomenklartur før ikrafttrædelsen af forordning nr. 1549/2006

Tidligere dokument: C-546/13 ADL - Ny sag
Tidligere dokument: C-546/13 ADL - Dom

 

Domme
C-426/12 X

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch (Nederlandene) – fortolkning af artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet – udelukkelse af energiprodukter med dobbelt anvendelse – begreb

Domstolens dom:

1) Artikel 2, stk. 4, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, som ændret ved Rådets direktiv 2004/74/EF af 29. april 2004, skal fortolkes således, at den omstændighed, at der anvendes dels kul som brændsel i sukkerfremstillingsprocessen, dels kuldioxid frembragt ved forbrændingen af energiproduktet med henblik på at fremstille kunstgødning, ikke udgør »dobbelt anvendelse« som omhandlet i denne bestemmelse.

Derimod udgør den omstændighed, at der anvendes dels kul som brændsel i sukkerfremstillingsprocessen, dels kuldioxid frembragt ved forbrændingen af energiproduktet med henblik på samme fremstillingsproces, en sådan »dobbelt anvendelse«, såfremt det kan lægges til grund, at sukkerfremstillingsprocessen ikke kan gennemføres uden anvendelsen af den kuldioxid, der er frembragt ved forbrændingen af kul.

2) En medlemsstat har ret til i sin nationale lovgivning at tillægge begrebet »dobbelt anvendelse« en mere restriktiv betydning end den, der tillægges det i artikel 2, stk. 4, litra b), andet led, i direktiv 2003/96, som ændret ved direktiv 2004/74, for at afgiftspålægge de energiprodukter, der er udelukkede fra dette direktivs anvendelsesområde.

Tidligere dokument: C-426/12 X - Indstilling


C-446/13 Fonderie 2A

Sagen omhandler:

Anmodning om præjudiciel afgørelse – Conseil dʼÉtat (Frankrig) – fortolkning af artikel 2, stk. 1, artikel 5, stk. 1, og artikel 8 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – levering af goder – stedet for de afgiftspligtige transaktioner – produkt, der fremstilles i stat A, omarbejdes for sælgerens regning på et forretningssted tilhørende et andet selskab, som er beliggende i stat B, og leveres til en kunde med hjemsted i samme stat B – levering mellem sælgerens land og slutmodtagerens land eller levering inden for samme medlemsstat fra omarbejdningsstedet.

Domstolens dom:

Artikel 8, stk. 1, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 95/7/EF af 10. april 1995, skal fortolkes således, at stedet for leveringen af et gode, der er blevet solgt af et selskab, som er etableret i en medlemsstat, til en erhverver, som er etableret i en anden medlemsstat, og hvorpå sælgeren med henblik på at gøre godet egnet til levering har fået en tjenesteyder, som er etableret i denne anden medlemsstat, til at udføre færdiggørelsesarbejde inden at få tjenesteyderen til at forsende godet til erhververen, skal anses for at befinde sig i den medlemsstat, hvori sidstnævnte er etableret.

Tidligere dokument: C-446/13 Fonderie 2A - Indstilling


C-428/13 Yesmoke Tobacco

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Consiglio di Stato (Italien) – fortolkning af artikel 8, stk. 2, i Rådets direktiv 95/59/EF af 27. november 1995 om forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak bortset fra omsætningsafgift og artikel 7, stk. 2, i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak – forpligtelse til at fastsætte samme sats for værdipunktafgiften og samme beløb for den specifikke punktafgift for alle cigaretter – national lovgivning, hvorefter der alene for cigaretter med en lavere detailsalgspris end cigaretter i den mest efterspurgte prisgruppe fastsættes en punktafgift på 115% af grundbeløbet

Domstolens dom:

Artikel 7, stk. 2, og artikel 8, stk. 6, i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak skal fortolkes således, at de er til hinder for en national bestemmelse, såsom den i hovedsagen omhandlede, der ikke fastsætter samme minimumspunktafgift for alle cigaretter men en minimumspunktafgift, som alene finder anvendelse på cigaretter med en lavere salgspris end prisen for cigaretter i den mest efterspurgte prisgruppe.


C-492/13 Traum

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Administrativen sad – Varna (Bulgarien) – fortolkning af artikel 20 og 138, stk. 1, sammenholdt med artikel 139, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med levering af varer – erhververens manglende opfyldelse af betingelsen om »en momsregistreret person« – angivelse af dette forhold i Den Europæiske Unions databank fremgik først efter levering af varerne – pligt for sælgeren i henhold til administrativ praksis og retspraksis til at fastslå ægtheden af erhververens underskrift eller en af dennes befuldmægtigede – principperne om afgiftsneutralitet, proportionalitet og om beskyttelse af den berettigede forventning – direkte virkning

Domstolens dom:

1) Artikel 138, stk. 1, og artikel 139, stk. 1, andet afsnit, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/88/EU af 7. december 2010, skal fortolkes således, at de under omstændigheder som de i hovedsagen foreliggende er til hinder for, at en afgiftsmyndighed i en medlemsstat afslår at indrømme ret til momsfritagelse for en levering inden for Fællesskabet med den begrundelse, at erhververen ikke var momsregistreret i en anden medlemsstat, og at leverandøren hverken har godtgjort ægtheden af den underskrift, der er påført de dokumenter, som leverandøren har fremlagt til støtte for sin angivelse af den levering, der hævdes at være fritaget, eller repræsentationsbemyndigelsen for den person, der har underskrevet disse dokumenter på erhververens vegne, selv om de dokumenter, der til støtte for angivelsen blev fremlagt af leverandøren som bevis for retten til fritagelse, var i overensstemmelse med den liste over dokumenter, som i henhold til national ret skal fremlægges for nævnte myndighed, og i første omgang blev accepteret af denne myndighed som bevis for retten til fritagelse, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.

2) Artikel 138, stk. 1, i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2010/88, skal fortolkes således, at den har direkte virkning, således at afgiftspligtige personer over for staten kan påberåbe sig bestemmelsen ved de nationale retter med henblik på at opnå momsfritagelse for en levering inden for Fællesskabet.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 13423 2014 INIT Udkast til Rådets afgørelse om Maltas elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjsregistre

ST 13564 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13567 2014 REV 1 RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i stabiliserings- og associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavs-regler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13563 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Albanien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13567 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13574 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Serbien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13056 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om Maltas elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjsregistre

ST 13574 2014 REV 1 RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Serbien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13564 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13567 2014 REV 1 RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i stabiliserings- og associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavs-regler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13574 2014 REV 1 RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Serbien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13015 2014 COR 1 RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i administrationsudvalget for TIR-konventionen, til forslaget om at ændre toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-konvention af 1975)

ST 13563 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Albanien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13567 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 13574 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Serbien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelseIndholdet af dette dokument er ikke offentligt tilgængeligt. Der kan dog indgives en begæring om aktindsigt til afdelingen for aktindsigt.

ST 17415 2008 DCL 1 Vedtagelse af Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med Fyrstendømmet Andorra og Republikken San Marino med henblik på at udvide anvendelsesområdet for aftalen i form af brevveksling med Fyrstendømmet Andorra og aftalen om samarbejde og toldunion med Republikken San Marino til at omfatte toldsikkerhedsforanstaltninger

ST 12028 2014 REV 1 RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Montenegro på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 12029 2014 REV 1 RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Stabiliserings- og Associeringsrådet, der er oprettet i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Serbien på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol 3 vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoder til administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

ST 13015 2014 INIT RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i administrationsudvalget for TIR-konventionen, til forslaget om at ændre toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-konvention af 1975)

 

Nyt fra Kommissionen

Customs: Commission Staff Working Document on the procedures that must be applied by customs authorities for imports of some feed and food of non-animal origin

 

Nyt fra Parlamentet

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om åbning og forvaltning af en række EU-toldkontingenter for oksekød af høj kvalitet, svinekød, fjerkrækød, hvede og blandsæd af hvede og rug samt klid og andre restprodukter (kodifikation)  

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om åbning og forvaltning af en række EU-toldkontingenter for oksekød af høj kvalitet, svinekød, fjerkrækød, hvede og blandsæd af hvede og rug samt klid og andre restprodukter (kodifikation)  

Forslag til dagsorden - ECON - 26/09/2014  

Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, Unionen skal indtage i det associeringsråd, der er nedsat ved associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på den anden side, i forbindelse med vedtagelsen af associeringsrådets og associeringsudvalgets forretningsorden, nedsættelsen af to særlige underudvalg og uddelegeringen af visse af associeringsrådets beføjelser til associeringsudvalget i dettes handelssammensætning  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger

Rettelse til toldtariffen - Fejl ved indrykningsstreger i 7019 40

Tariferingsforordninger, FB til KN og fastlæggelse af refraktormetermetoden med tilhørende ændring af supplerende bestemmelse

Blanket

One Stop Moms - ophør

One Stop Moms - Start


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven)  

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om dokumentation for energiindholdet i den forbrugte mængde af biogas og om godtgørelse af afgiften på andre klimagasser end CO2  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 4 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 744

Spm. om at redegøre for udviklingen i spilleautomattilladelsesindehavernes egen udlodning til foreninger og andre formål i 2013 sammenholdt med tidlig...   Svar  

Spm. 752

MFU spm. om ministeren vil redegøre for funktionsdygtigheden og anvendelsen af SKATs containerscannere og for, hvornår man forventer at skulle indkøbe...   Svar  

Spm. 753

MFU spm. om ministeren vil oplyse antallet af kontrolaktioner i færgehavnene på Lolland og Falster i tidsrummet 00.00 til 05.00 i perioden fra den 1. ...   Svar  

Spm. 754

MFU spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til at iværksætte et arbejde i forhold til SKAT, herunder særligt tolddelen, der skal klargøre, o...   Svar  

Spm. 755

MFU spm. om ministeren vil redegøre for hvilke instruktionsbeføjelser ansatte ved SKAT har i forbindelse med kontrol af en personbils handskerum, til ...   Svar  

Spm. 756

MFU spm. om ministeren vil redegøre for hvilke hvilke instruktionsbeføjelser ansatte ved SKAT har i forbindelse med kontrol af en campingvogn, et mobi...   Svar  

Spm. 758

MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvor mange kontroller der er foretaget af SKAT, Indsats, Told og Afgifter i forbindelse med smuglerikontrol i Køben...   Svar  

Spm. 759

MFU spm. om ministeren vil oplyse,hvor mange personer der har været på arbejde i tidsrummet kl. 00.00 til kl. 05.00 i perioden fra den 22. august til ...   Svar  

Spm. 761

Spm. om at uddybe proceduren og praksis for SKATs forvaltningsretlige reaktioner, som er nævnt i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 433, til skattemin...   Svar  

Spm. 762

Spm. om ministeren, herunder SKAT, agter at foretage sig konstruktive tiltag, der hjælper de virksomheder, som beskæftiger sig med håndtering og oplag...   Svar  

Spm. 763

Spm. om, hvilket merprovenu en indeksering af cigaretafgiften med en årlig stigning på 1,8 pct. vil give efter tilbageløb og adfærd i hvert af årene 2...   Svar  

Spm. 767

Spm. om, hvordan man i Danmark opgør skyggeøkonomien, og hvad den danske definition er, herunder hvilke elementer der indgår i den, til skatteminister...   Svar  

Spm. 780

MFU spm. om at oplyse, om erfaringerne med en reklameafgift i andre EU-lande fortsat kan baseres på besvarelsen af spørgsmål nr. 41 til L 50 2012-13, ...   Svar  

Spm. 781

MFU spm. om at bekræfte, at mængden af husstandsomdelte reklamer opgjort i vægt er faldet mere i de senere år end forventet af ministeren i forbindels...   Svar  

Spm. 782

Spm. om at redegøre for rigtigheden af den metode, hvorved Skatteministeriet estimerer salgstal i udlandet på baggrund af det afgiftspligtige salg i D...   Svar  

Spm. 783

Spm. om, hvordan Skatteministeriet kan konkludere, at grænsehandlen med spiritus er faldende, når salgstal for producenter, der sælger spiritus på beg...   Svar  

Spm. 784

Spm. om, hvorfor illegalt salg af spiritus ikke er indeholdt i grænsehandelsrapporten, til skatteministeren  Svar  

Spm. 785

Spm. om, hvorfor Skatteministeriet ikke opererer med dynamiske, afsmittende effekter, når det netop var argumentet for "magnetvarer", som resulterede ...   Svar  

Spm. 786

MFU spm. om at bekræfte, at forsikringsselskabers salg af genstande, som de har overtaget fra en forsikringstager i forbindelse med udbetaling af fors...   Svar  

Spm. 794

MFU spm. om den "supplerende grønne check", som reklameafgiften har til formål at finansiere på ca. 23 kr. om måneden pr. husstand, også må betegnes s...   Svar  

Spm. 795

MFU spm. om man påtænker at kontrollere indholdet af lukkede kuverter med henblik på at afgøre, om der er tale om husstandsomdelte reklamer, til skatt...   Svar  

Spm. 796

MFU spm., hvordan man påtænker at sikre afgiftsbetaling af direct mails afsendt fra udlandet, så der ikke vil ske en konkurrenceforvridning, til skatt...   Svar  

Spm. 797

MFU spm., hvordan man forestiller sig et kontrol-set-up indrettet med henblik på at kontrollere lokalavisernes overholdelse af kriterierne i den oprin...   Svar  

Spm. 801

Spm. om det vil være muligt inden for EU-retten at forlænge fristen for momsindbetaling for alle virksomheder med en årsomsætning over 50 mio. kr., ti...   Svar  

Spm. 803

Spm. om, hvilke kriterier ministeriet ligger til grund, når ministeriet skal vurdere, hvorvidt det anvendte el anvendes til procesformål, jf. svar på ...   Svar  

Spm. 804

Spm. om, hvorvidt en ændring af elafgiftslovens bilag 1, som overholder reglerne i energibeskatningsdirektivet m.v., vil kunne rummes inden for den ek...   Svar  

Spm. 816

Spm. om svaret på spørgsmål nr. S 1793 betyder, at ministeren vil afskaffe reklameafgiften, når målene for denne er nået, til skatteministeren  Svar  

Spm. 899

Spm. om, i hvilket omfang SKAT aflønner sine medarbejdere med det, der kaldes sportler – altså at de involverede medarbejdere får procenter af det, de...   Svar  

Spm. 902

MFU spm. om energiafgifter for produktionsvirksomheder, til skatteministeren  Svar  

Spm. 903

MFU spm. om, hvilke konkrete typer energiafgifter (el) der er højere i Danmark end i Sverige, Tyskland og Polen, til skatteministeren  Svar  

Spm. 904

MFU spm. om PSO medvirker til at flytte produktionsarbejdspladser ud af Danmark til fordel for lande, hvor der bliver produceret mindre energieffektiv...   Svar  

Spm. 907

Spm. om, hvilke registerdata for bestanden af køretøjer og betalt afgift ligger til grund for beregningerne ved en afgiftsharmonisering af registrerin...   Svar  

Spm. 908

Spm. om ministeren vil oversende det fulde og detaljerede beregningsgrundlag for afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften for taxier, til skatt...   Svar  

Spm. 909

Spm. om hvornår en ny registreringsafgift skal træde i kraft, til skatteministeren  Svar  

Spm. 910

Spm. om vækstudspillet 2014 hvor regeringen præsenterede et forslag til afgiftsharmonisering af registreringsafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 911

Spm. om, hvor mange måneder regeringen vil give taxierhvervet og vognmændene til at omstille deres forretning, til skatteministeren  Svar  

Spm. 912

Spm. om det er ministerens opfattelse, at afgiftslettelserne har betydet hjemvendt grænsehandel, til skatteministeren  Svar  

Spm. 913

Spm. om, hvilke forhold der gør, at oplysninger fra Bryggeriforeningen om at eksporten af øl og sodavand til grænsen var faldet, og oplysninger fra Fl...   Svar  

Spm. 914

Spm. om en vurdering af, hvad jobeffekten samlet har været her et år efter, at vækstpakken med sænkning af sodavands- og ølafgifterne blev vedtaget og...   Svar  

Spm. 915

Spm. om ministeren vil overveje en mere grundlæggende evaluering af effekterne af afgiftslettelserne fra vækstpakke 2013, såfremt man igen vil overvej...   Svar  

Spm. 916

Spm. om ministerens opfattelse af jobeffekter, jf. KF's forslag til finanslov 2015 om at fjerne 28 punktafgifter, til skatteministeren  Svar